m
2020

Kan bli krav på negativt coronatest på konserter i framtiden
Live Nations dotterföretag Ticketmaster filar på ett sådant system

Det stora biljettföretaget Ticketmaster planerar att eventuellt införa krav på att de som vill köpa biljetter till deras framtida konserter måste vara vaccinerade mot covid-19 och/eller kunna visa upp ett negativt covid-19-test. Systemet som Ticketmaster planerar att eventuellt ta fram kommer att förlita sig på företagets biljett-app och att tredjeparts-företag som registrerar resultat från covid-19-tester delar med sig av data från detta. Ticketmasters system skulle inte lagra någon data om resultaten själva utan detta är något som bara ska framgå på användarens biljett. Det här skulle även förhindra att biljetter säljs vidare till någon annan. Ticketmasters eventuella system verkar framför allt anpassat för amerikanska konsertbesökare. Både Ticketmaster och deras moderbolag Live Nation har dock verksamhet i Sverige. Om det hela skulle genomföras och visa sig lyckat i USA så är det väl inte omöjligt att det även kan komma att dyka upp på konserter på andra marknader framöver. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Ticketmaster har hackats
Användarkonton på drift

Den stora biljett-tjänsten Ticketmaster har råkat ut för ett datorintrång och detta har man meddelat sina kunder via mail. Ticketmaster skriver att det på grund av ett säkerhetshål i en programvara från ett tredjepartsföretag så kan eventuellt kunders användarinformation ha läckt ut. Detta ska gälla användare som köpt biljetter från Ticketmaster mellan september 2017 och 23 juni 2018. Som vanligt när sådant här händer så rekommenderar vi att ni byter era lösenord om ni vet med er att ni har konto hos Ticketmaster. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Snart kan man köpa konsertbiljetter via Youtube
I anknytning till artisternas videos

Utvalda artister kommer snart att kunna sälja biljetter till sina konserter via Youtube. I och med ett nytt samarbete mellan Youtube och Ticketmaster ska användare direkt under artisternas videos kunna köpa biljetterna. Till en början kommer tjänsten endast att finnas tillgänglig i Nordamerika och det ska handlar om hundratals artister som är med i satsningen. Resten av världen kommer att få tillgång till tjänsten i ett senare skede. Tumnagel
39.0°
+
Emmy Zettergren
0

Kolla in din plats på arenan innan du köper biljett
Nu möjligt att göra i USA och Australien

De som köper biljetter till sportevenemang, konserter eller annat genom biljett-tjänsten Ticketmaster kommer nu att kunna kolla in vad de kommer att kunna se från den valda platsen på arenan innan de bestämmer sig för att köpa biljetten. Ticketmaster har samarbetat med företaget IOMedia och de har använt IOMedias VR-plattform 3D Virtual Venue för att kunna återskapa hur respektive arena kommer att se ut vid varje evenemang. Det finns olika layouter som visas upp beroende om det till exempel är basket, ishockey eller en konsert som arrangeras på arenan. Med Ticketmasters nya funktion är det i dagsläget möjligt att kolla in 110 stycken olika arenor i USA och Australien. Tumnagel
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Live Nation startar tjänsten Seatwave för andrahands-biljetter
Trots att man tidigare kritiserat sådana tjänster

Live Nation har tidigare kritiserat tjänster som säljer konsert-biljetter i andra hand men nu drar företagets moderföretag Ticketmaster igång tjänsten Seatwave i Sverige som gör precis samma sak. På Seatwave kan man sälja sin redan inköpta biljett till ett evenemang eller köpa en biljett av någon som vill sälja. Ni kan se några prisexempel till en av Kents sista konserter på skärmdumpen ovan. Carl Pernow, Live Nations Norden-vd, säger till SVT: "Jag tycker att den här tjänsten är ett steg i rätt riktning, i och med att vi inte kommer att få någon lagstiftning mot andrahandsmarknad och att en lagstiftning egentligen skulle vara ganska tandlös. Jag tycker att det här sättet, med en trygg marknad för den som inte kan gå, är ett bättre alternativ än de som finns i dag. Köparen kan få en biljett som är garanterat giltig." Säljer man som privatperson sin biljett via Seatwave så tar de 10 procent av försäljningspriset. Med det här upplägget gör det att Ticketmaster och Live Nation kan tjäna pengar två gånger på samma biljett om ursprungsköparen bestämmer sig för att sälja vidare biljetten via Seatwave. Tumnagel
18.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Bruce Lees sparkdräkt säljs på auktion
Användes i hans sista film

Diggar du kung-fu-legenden Bruce Lee och vill bli ägare till den gula sparkdräkt som han använde i sin sista film så säljs den nu på auktion av ett kinesiskt företag. Man tror att dräkten som användes i The Game of Death kommer att gå för runt motsvarande 250.000 svenska kronor. Dräkten användes under filminspelningen The Game of Death 1973, ungefär samtidigt som Lee gjorde Enter the Dragon. Det var under inspelningen av den senare Lee drabbades av det hjärnödem som tragiskt avslutade hans liv vid 32 års ålder. Material som redan spelats in till The Game of Death användes senare tillsammans med klipp från andra Bruce Lee-filmer till filmen Game of Death som släpptes 1978, fem år efter Lees död. ps. Skulle du verkligen vilja ha en Bruce Lee-dräkt men känner att du inte har råd att langa upp en kvarts miljon kronor så finns det kopior för runt 250 kronor. Här till exempel. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Facebook lanserar fler appar i Timeline
Öppnar upp Open Graph för 60 nya partner

Förra året presenterade Facebook något som man kallade för Open Graph Program vilket gjorde det möjligt för externa partners att skriva appar som dök upp användarnas Timeline. Ni som använder Spotify eller Rdio har säkert lagt märke till boxar som den till höger i er Facebook-timeline. Nu öppnar Facebook upp Open Graph för ytterligare 60 stycken externa partner som kan leverera appar till din Timeline. Bland annat kommer nu till exempel Pinterest, Zynga, Gogobot, AirBnb och Digg leverera appar som visar din aktivitet på tjänsterna i din Timeline. Listan på alla 60 hittas under "Läs mer". Facebook säger själva att det här antagligen kommer att öka interaktionen mellan användare men jag personligen känner att det här mest kommer att kludda ner min Timeline med mer eller mindre reklam för diverse internet-tjänster. Det kommer dock att bli möjligt att adda appar utan att visa innehållet för vänner som kollar på din Timeline. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0