m

Porsche återupplivar kultfärger från 90-talet
Går att få på alla modeller

Porsche Exclusive Manufaktur utökar nu sin serie specialfärger för alla modeller som tillverkaren erbjuder. Här har man gått tillbaka till 90-talet och tagit fram klassiska Porsche-färger som en del kanske minns. Färgerna vi ser här är Maritime Blue, Ruby Star och Mint Green och dessa erbjöds till 911 (964) när den var ny. PTS (Paint to Sample) kallas tillvalet och priset beror på modell man beställer. Till de flesta 911- och 718-modeller kostar den speciella färgen 91.800 kronor extra och gör att man får vänta på sin bil tre månader till. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Razer presenterar ny ultraportabla Razer Book
Och ny Blade 15 Advanced

Razer har presenterat ett par nya laptops som kan vara rätt trevliga om man är sugen på att uppgradera. Mer specifikt handlar det om nya varianter av ultraportabla Razer Book samt gamingfokuserade Blade 15 Advanced som båda kommer med Windows 11 förinstallerat Nya Razer Book erbjuder samma unibody-design av aluminium och väger endast 1,3 kilo och har en tjocklek på 1,5 cm. Grundversionen av nya Razer Book kostar 1100 euro och för det får du en fyrkärning Intel Core i5-1135G7 med Iris Xe-grafik, 8GB ram, 256GB SSD-lagring och en Full HD-panel på 13,4 tum med 60Hz. Behöver du lite mer kräm finns det även en variant med i7-processor, 16GB ram, 512GB SSD och en 13,4-tumsskärm med Full HD-upplösning för 1599 euro. Varianter med 4K-panel kommer släppas senare. Är du ute efter något som är lite mer kompetent på spelfronten erbjuder Razer nu en ny variant av Blade 15 Advanced som du kan få med Intel Core i7-11800H, RTX 3080, 32GB ram, 1TB SSD och en 15,6 tum stor panel med QHD-upplösning och 240Hz. Nya Razer Book börjar på 1100 euro medan Blade 15 Advanced kostar från 2899 euro. Ni hittar de nya Razer Book-enheterna via länken nedan. Nya Blade 15 Advanced har ni här: Razer Blade 15 Advanced. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

iPhone 13 är tjockare och väger mer än iPhone 12
Dock inga enorma skillnader

Häromdagen presenterade Apple iPhone 13 och den ser ut att vara både lite tjockare och väga lite mer än sin föregångare. iPhone 13 i standardutförande har en tjocklek på 7,65 mm och en vikt på 173 gram. Det kan jämföras med iPhone 12 vars tjocklek är 7,4 mm och har en vikt på 162 gram. Även iPhone 13 mini har en tjocklek på 7,65 mm där dess föregångare var 7,4 mm. Viktökningen för iPhone 13 mini jämfört med iPhone 12 mini stannar dock på 7 gram och Apples senaste mini-version väger 140 gram. Samma ökningar syns även på iPhone Pro-modellerna där båda modellernas tjocklek ligger på 7,65 mm. iPhone 13 Pro väger 203 gram medan iPhone 13 Pro Max klockar in på 238 gram. iPhone 12 Pro vägde 189 gram medan iPhone 12 Pro Max vägde 228 gram. Både iPhone 12 Pro och iPhone 12 Pro Max utgick dock ur Apples sortiment i samband med iPhone 13 Pro-modellerna lanserades. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus presenterar Nord CE 5G
Börjar säljas 21 juni

OnePlus har nu presenterat sitt senaste tillskott i Nord-serien och den går under namnet Nord CE 5G. Telefonen är praktiskt taget en uppföljare av första Nord som släpptes förra året och kommer med en trevliga funktioner till ett förhållandevis rimligt pris. Funktionerna i fråga är en AMOLED-panel med 90Hz uppdateringsfrekvens, stort batteri på 4500mAh med stöd för Warp Charge 30T, ordentlig kamera med 64MP och överraskande nog ett hörlursuttag. På insidan av telefonen sitter det ett stycke Snapdragon 750G som bland annat kommer med 5G-stöd och prestanda som räcker gott och väl för att driva alla olika sorters appar och spel. Systemkretsen ackompanjeras av upp till 12GB ram och 256GB lagring. Skärmstorleken på AMOLED-panelen ligger på 6,43 tum och har utöver hög uppdateringsfrekvens stöd för HDR10+. Vikten ligger på 170 gram och har en tjocklek på 7,9 mm, vilket gör telefonen till den smalaste enheten sedan OnePlus 6T. Något som saknas är slidern för ljudlägen som förra Nord, och alla sifferförsedda OnePlus-telefoner, varit utrustade med och detta är, enligt mig, det dummaste beslutet OnePlus gjort på länge. Nord erbjuder ett ordentligt kamerasystem med tre olika sensorer. Telefonen kommer med en huvudsensor på 64MP, en vidvinkel med 119 graders synfält samt en monokrom kamera för att fånga fler detaljer. På framsidan sitter en selfiekamera på 16MP uppe i vänstra hörnet av skärmen. OnePlus Nord CE 5G kommer gå att förbeställa från och med 12 juni klockan 11:00 och ordentlig säljstart sker 21 juni. Vill du lägga vantarna på telefonen så snabbt som möjligt och är en del av OnePlus-communityt kommer OnePlus köra en Core Sales på sin hemsida där Community-medlemmar kan beställa telefonen lite tidigare. Core Sales drar igång idag 16:25. Priser har ni här: OnePlus Nord CE 5G 6GB/128GB: 3290 kronor OnePlus Nord CE 5G 8GB/128GB: 3490 kronor OnePlus Nord CE 5G 12GB/256GB: 4290 kronor Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

OnePlus Watch ger ett gott första intryck
Vi har tagit en titt på OnePlus första klocka

OnePlus presenterade Watch vid sidan av 9-serien och det hela såg kort och gott ut som en lovande smart klocka. Eller smart är väl att ta i. Till skillnad från andra klockor som Samsung Galaxy Watch och Apple Watch är OnePlus klocka mer en förlängning än en fristående enhet, men efter att ha pillat med klockan ett tag känns det som att den ger användaren allt som behövs, egentligen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Alienwares gaminglaptops får Cherry MX-brytare
Mekaniska brytare i litet format

Alienware och Cherry har samarbetat för att erbjuda Cherrys MX-brytare till Alienwares gaminglaptops. Mer specifikt handlar det om att kunder som beställer Alienware M15 R4 eller M17 R4 kommer kunna lägga till Cherrys nya MX Ultra Low Profile-brytare i datorn för 150 dollar. De nya brytarna är totalt 3,5 mm tjocka, vilket kan jämföras med vanliga MX Low Profile som är 11,9 mm tjocka, och de nya brytarna har en aktiveringspunkt på 1,8 mm som ska kännas väldigt distinkt. För att nå den låga tjockleken använder MX Ultra Low Profile metallvingar som viks ner när man klickar på en knapp och resten av brytaren är gjord av värmetåligt material. Alienware har gjort sina bärbara gaminglaptops tillgängliga med de nya brytarna i USA, men när vi i Sverige kommer kunna lägga till brytarna i våra datorköp är för tillfället okänt. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Forskare har utvecklat teknik för att göra trä genomskinligt
Som är hållbarare och lättare än glas

Forskare på amerikanska University of Maryland har utvecklat en teknik som kan göra vanligt träskivor nästan helt transparenta. Processen för att göra trät transparent består av flera olika steg. Man börjar med att måla på en lösning bestående av väteperoxid och låter sedan denna torka under solljus eller en UV-lampa, något som gör att pigmentet i trät försvinner. Därefter sprutar man in en epoxilösning i trät vilket ska resultera i att detta blir till 90 procent transparent. För att det hela ska fungera krävs dock att träskivan är förhållandevis tunn, i forskarnas försök har dessa haft en tjocklek på en millimeter. Resultatet ska dock vara både hållbarare, lättare och mer isolerande än glasskivor, något som kanske gör att man skulle kunna använda det i till exempel vissa typer av fönster i framtiden. Det kan nämnas att det redan tidigare har gjorts experiment där man tagit fram transparent trä, bland annat skrev vi om ett sådant försök från forskare på KTH för fem år sedan. Huruvida metoden som forskarna University of Maryland använder sig av skiljer sig nämnvärt från tidigare försök är oklart. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung presenterar Galaxy S21-serien
Börjar säljas 29 januari

Vi har fått se de nya S21-lurarna i praktiskt taget tusentals läckor, men nu är de äntligen officiella. Enheterna kommer i tre smaker: S21, S21 Plus samt S21 Ultra. Precis som tidigare erbjuder S21 och S21 Plus en snarlik upplevelse där den största skillnaden är skärmstorlek, medan Ultra-varianten kommer med lite fetare kameralösning, mer lagring och ram-minne. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
Nästa sida