m

TotalBiscuit-dokumentären ute nu
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain

Det har nu gått ett år sedan John Bain, mer känd som spelkritikern TotalBiscuit, gick bort. Different Level meddelade nyligen att en dokumentär om Bain och hans liv och karriär skulle släppas på årsdagen och nu är den här. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Trailer för TotalBiscuit-dokumentär
My Name is TotalBiscuit - The Life and Times of John Bain

John "TotalBiscuit" Bain var en väldigt populär YouTube-profil som pratade om spel och spelbranschen i sina videos. Bain drabbades av cancer och dog förra året. En dokumentär om Bains liv är på gång och den första trailern för den kan du se ovan. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0
2018

John 'TotalBiscuit' Bain har gått bott
Vila i frid

För några veckor sedan meddelade John Bain, mer känd som spelkritikern TotalBiscuit, att han kommer lägga spelkritiken på hyllan. Anledningen till detta var cancer och då kemoterapi inte tog på honom så valde han att spendera sin sista tid med familjen. Tråkigt nog blev denna tid kort och Bain har nu gått bort. Bain, som bara blev 33 år, var en av de skarpaste spelkritikerna i branschen och levererade ständigt intressanta recensioner och åsikter i sina program "WTF is..." och "Port Report". John Bain kommer saknas. Vila i frid. Tumnagel
-35.8°
+
André Stray
0

TotalBiscuit lägger spelkritik på hyllan
Vill spendera sista tiden med familjen

John Bain, mer känd som Youtubern TotalBiscuit, har sedan en tid tillbaka bråkat med cancer. Efter att ha försökt hantera cancern med kemoterapi har det blivit känt att Bains kropp är immun mot behandlingen. I samband med denna tråkiga nyhet har TotalBiscuit bestämt sig för att trappa ner på videoskapandet och har meddelat att han inte kommer köra några fler videorecensioner i framtiden, utan kommer spendera den sista tiden med att umgås med sin familj. TotalBiscuit-verksamheten kommer dock inte läggas ner helt, utan Bain kommer fortsätta spela in podcasten The Co-Optional Podcast samt streama. I ett inlägg på TotalBiscuit-subredditen skriver Bain bland annat detta: "Firstly, I am retiring as a games critic. I canx27t do the job anymore. Ix27m under the influence of too much medication to think clearly and my schedule too unreliable to get coverage out in a timely manner. Ix27ve found it very stressful over the last year to try and keep up, knowing that Ix27m failing and watching my work (rightly) fall out of favour because there isnx27t enough of it, its not on time or its not of good quality. It doesnx27t make any sense to continue to try to do that job in my state and while it used to bring me a lot of satisfaction, now itx27s just the opposite." Ovan kan ni se den senaste spelrecensionen från TotalBiscuit som handlar om Octogeddon. Tumnagel
0.1°
+
André Stray
0
2017

TotalBiscuit tar en titt på Battlerite
Det svenskutvecklade F2P-liret

TotalBiscuit har kastat sig in i Skövde-baserade Stunlock Studios nya spel Battlerite för att se vad det är för något om om det är värt att ta en titt på. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

TotalBiscuit tar en titt på Vanquish
PC-versionen alltså

Youtubern TotalBiscuit har spenderat en tid med PC-porten av Vanquish för att se hur bra portningen faktiskt är och vad nyheterna är i den nya versionen. Vanquish finns för övrigt sedan gårdagen tillgängligt via Steam och priset ligger på 19 euro. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Gearbox avslutar samarbete med G2A
G2A verkar inte vilja rätta sig efter Gearbox krav

Nyligen meddelade Gearbox att de skulle samarbeta med spelnyckelförsäljaren G2A som skulle sköta distributionen av samlingsversionen av Bulletstock: Full Clip Edition. Då G2A inte är världens mest uppskattade företag på grund av diverse bedrägerianklagelser så blev folk inte precis allt för glada av denna nyhet. En av de missnöjda personerna vad John Bain, mer känd som TotalBiscuit, som yttrade sitt missnöje på Twitter och berättade att han inte kommer prata om Gearbox-spel i framtiden så länge de samarbetar med skurkar. Detta ledde till att Gearbox fick lite kalla fötter och tog hjälp av John Bain för att komma på en lösning på problemet. Detta resulterade i ett gäng krav som Gearbox skickade till G2A för att samarbetet skulle fortsätta. Bland annat ansåg Gearbox att G2A skulle göra bedrägeriskyddet G2A Shield tillgängligt för samtliga användare på sidan. G2A har ännu inte sagt någonting om händelserna och på grund av detta har Gearbox bestämt sig för att backa ur dealen. I ett pressmeddelande skriver Gearbox detta: As there has been no public movement from G2A by the time Bulletstorm: Full Clip Edition launched now on PC Gearbox Publishing will be doing their part to not directly support a marketplace that did not make the new public commitment to protecting customers and developers requested by Gearbox Publishing. We do not control G2A’s marketplace or where they may obtain keys from parties outside of Gearbox Publishing, but we can confirm that today we have begun executing on our extraction process.” Tumnagel
45.2°
+
André Stray
0

Gearbox kan backa ur G2A-samarbete
Efter TotalBiscuits uttalande

Nyligen meddelade Gearbox att de kommer samarbeta med spelnyckelsajten G2A för att distribuera samlingsversionen av Bulletstorm: Full Clip Edition. Då G2A inte har världens bästa rykte och är allmänt ogillat på grund av deras usla bedrägeriskydd som kan göra livet surt för konsumenter och utvecklare. Någon som verkligen inte gillade samarbetet var John Bain, mer känd som TotalBiscuit, som berättade via Twitter att han inte längre kommer täcka Gearbox-spel. Efter uttalanded kontaktade Gearbox Bain och bad honom leverera lite bevis som backar upp hans uttalanden om bedrägeri, vilket Bain gjorde. Därefter konsulterade Bain Gearbox för hur speldistributören skulle gå till väga. Nu har Gearbox levererat ett uttalande om situationen och i det skriver gänget att om deras samarbete med G2A ska fortsätta så måste handelssajten fylla vissa kriterier. Bland annat ska G2A Shield, vilket är sidans bedrägeriskydd, bli tillgängligt utan extra kostnad till samtliga konsumenter inom 30 dagar. Sedan har G2A 90 dagar på sig för att öppna en webbtjänst där utvecklare och distributörer ska kunna anmäla stulna nycklar som ska plockas bort direkt från G2A. Huruvida G2A kommer gå med på Gearbox krav är för tillfället okänt. TotalBiscuits video där han går igenom allting hittar ni ovan och hela Gearbox uttalande hittar ni här nere. Tumnagel
46.3°
+
André Stray
0

Gearbox i blåsväder efter samarbete med G2A
Vissa uppskattar inte samarbetet

Gearbox meddelade nyligen att företaget kommer samarbeta med spelåterförsäljaren G2A som kommer sälja samlingsversionen av Bulletstorm åt Gearbox. Spelvärlden verkar inte riktigt uppskatta detta på grund av G2A:s aningen dåliga rykte. Strax efter detta blev känt begav sig John Bain, mer känd som TotalBiscuit, ut på Twitter för att meddela att han på grund av detta inte längre kommer täcka spel från Gearbox. Pulling coverage plans for it and future Gearbox titles. No support for crooks.— John Bain (@Totalbiscuit) April 5, 2017 A message must be sent that greymarket havens for fraud and theft will not be normalized in this industry.— John Bain (@Totalbiscuit) April 5, 2017 You know what I call "work with us and we can help your keys not get stolen and sold on our site"? A protection racket.— John Bain (@Totalbiscuit) April 5, 2017 I en intervju med Kotaku berättar Bain lite mer om det hela och säger att G2A praktiskt taget kör utpressningsmetod för att få företag att samarbeta med dem. G2A has offered its own payment system as a ‘solution’ to credit card fraud and mass-chargebacks which cost indie developers and retailers huge amounts of money and put them at risk of being blacklisted by the worlds major credit card companies. A company can decide to work with G2A directly and use their payment solution and API, from which G2A takes a fee. This has been offered to companies such as TinyBuild who claimed to have lost hundreds of thousands of dollars in revenue due to G2A as well as smaller startup retailers such as our partner chrono.gg, who also suffered significant credit card fraud and chargebacks early in its life. When they approached G2A regarding this, they offered to give them insight into who was selling stolen keys from chrono.gg but only if they switched to using their payment system and API. G2A is providing a ‘solution’ to a problem that they created and continue to facilitate and profit from both the solution and the fraud. G2A is essentially saying, ‘That’s a nice game you have there, it would be a shame if something were to happen to it.’ That sounds an awful lot like a protection racket to me. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0
2015

Spelintryck Legacy of the Void bjuder på ett värdigt avslut
Vi har spelat den sista Star Craft 2-delen

Det är svårt att beskriva hur mycket StarCraft-serien betytt för mig personligen och jag vet att jag är långt ifrån ensam. Därför känns det lite sorgligt att veta att resan nu är över, i alla fall för den här gången. Samtidigt var det dags att runda av, komma till avslut och säga hej då. För den här gången iallafall, vi vet ju redan att det kommer att släppas några spinoff-uppdrag under nästa år och man vet aldrig - om några år kanske vi sitter här med ett nytt StarCraft 3 på skärmarna. Jag har spelat Legacy of the Void-kampanjen och mina intryck hittar ni nedan. Eftersom jag inte är tillräckligt insatt i multiplayerläget kommer jag inte att recensera den delen. Tumnagel
43.9°
+
Emmy Zettergren
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Ronda Rousey Just Cosplayed As Pikachu * TotalBiscuitx27s cancer has become terminal * What’s Shenmue? * That Time Final Fantasy Ditched Nintendo For Sony * Watch a Real Rally Driver Play DiRT Rally * Treyarch: why Call of Duty Zombies isnx27t its own game * Metal Gear Style Robberies Sure Look Goofy * A former mentor recalls the early career of Satoru Iwata * The Xbox One Is Garbage And The Future Is Bullshit * Inside the Nintendo Building Few Outsiders Ever See * Patient Man Walks Across Every Grand Theft Auto Game * Apple TV may have killed all hope for Nintendo games on iOS * Over A Year Later, Cube World Finally Shows Off A Few New Things * How a front page Reddit post affected the sales of an indie game * Sixteen bosses in Shadow of the Colossus weren’t enough for artist Roberto Robert, so he drew two more * Odin Sphere: Leifthrasir x27Velvetx27 and x27Oswaldx27 Character Trailers Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Vinnarna av The Game Awards blev...
Tadaaa!

Imorse fick man veta vinnarna av diverse kategorier i The Game Awards. Vinnarna är de namn skrivna i fet stil. Håller ni med eller hade ni hellre sett andra som vinnare? För er som missade galan, finns den att se i klippet ovan. Vi har samlat alla vinnare under "Läs mer". Tumnagel
41.0°
+
Fenjima Manrique
0

TotalBiscuit tycker till om Dragon Age: Inquisition
Idag släpps det i Sverige

Idag släpps äntligen Dragon Age: Inquisition i Sverige och jag är väl medveten om att det är många som har längtat efter spelet. Det har än så länge spelat in helt okej betyg och beskrivs som den uppföljare som fansen förtjänat efter Dragon Age 2. Det råder heller ingen tvekan om att Bioware har tagit åt sig av kritiken från fansen. Nu har kritikern och Youtubaren TotalBiscuit publicerat en relativt lång och spoilerfri video för PC-versionen där han går igenom sina intryck av spelet. Våra intryck kan ni läsa nedan. Tumnagel
38.5°
+
Emmy Zettergren
0

TotalBiscuit diagnoserad med cancer
Sunkigt

Den populära YouTube-profilen John "TotalBiscuit" Bain har blivit diagnoserad med cancer och kommer inom kort börja med kemoterapi. Han nämnde även att läkarna är optimistiska och cancern han har fått är en av de mer behandlingsbara formerna. Redan under april månad så nämnde John att läkarna hade hittat något misstänksamt men man har inte vetat att det varig renodlad cancer förrän nu. TotalBiscuit (även känd som Cynical Brit och TotalHalibut) producerar videomaterial på YouTube sex dagar i veckan och har cirka 1,6 miljoner följare där. Tumnagel
9.7°
+
Frode Wikesjö
0
2013

En indieutvecklare snackar om Totalbiscuits censur
Det finns alltid två sidor av samma mynt

Häromdagen berättade vi om spelkritikern Totalbiscuit som fått sin videorecension nedtagen från Youtube. Anledningen var att utvecklarna bakom spelet inte gillade att spelet fick ett dåligt omdöme och använde därför möjligheten att anmäla videon för att otillåtet ha använt material från spelet i recensionen. Inte helt otippat blev Totalbiscuit rejält arg. Att utvecklare försöker påverka spelets omdöme genom att få bort dåliga recensioner är inte på något sätt okej. Och det här håller nog de flesta med om. Även utvecklare. Däremot är allting sällan svart eller vitt. För vi skribenter har givetvis också ett ansvar i att ge ett rättvist omdöme utan att överdriva åt det ena eller andra hållet. Det här tar indieutvecklaren, som ligger bakom spelet Salvation Prophecy, upp i en bloggtext på Gamasutra.com. Han förklarar hur dåliga recensioner kan rasera en indieutvecklares hela livsdröm men påpekar främst att kritker bör vara försiktiga med exakt hur de uttrycker sig när de recenserar. Detta eftersom stora medier får stor genomslagskraft och för att det sedan är deras ord som kommer att gälla när någon snabbt vill leta information på nätet. Det här är en extremt intressant diskussion, speciellt för oss som dagligen skriver om spel och emellanåt även ger ut våra spelomdömen. Som spelkritiker ska vi givetvis skriva det vi verkligen tycker, men utan att vara onödigt elaka eller onödigt hyllande. Informativt och intressant utan att vara överdrivet. Går det? Vad tycker ni i hela den här debatten? Och hur gör ni för att ta reda på om ni vill spela ett spel eller inte? Läser ni många recensioner eller nöjer ni er med ett enda omdöme? Hela bloggposten kan ni läsa via länken nedan. Tumnagel
42.8°
+
Emmy Zettergren
0

Spelkritikern TotalBiscuit censurerad av utvecklare på Youtube
Och han är inte glad

Spelutvecklarna Wild Games Studio gillade inte recensionen av deras spel Day One: Garryx27s Incident som spelkritikern TotalBiscuit lagt upp på Youtube. Därför såg de till att videon blev nedplockad genom att hävda att videon använde innehåll från spelet utan tillåtelse. TotalBiscuit hävdar dock i sin tur att det finns bevis för att han som spelkritiker fått tillåtelse att använda material från spelet för att genomföra en recension på youtube och att utvecklarna varit väl medvetna om att spelet skulle recenseras när de lämnade ut en recensionskod. I videon ovan kan ni se och höra TotalBiscuit diskutera så väl fallet med recensionen som problematiken med att utvecklare försöker påverka spelkritiker för att få bra recensioner. Något som absolut inte är okej. Mer diskussioner kring censuren kan ni också hitta på Reddit. Tumnagel
108.0°
+
Emmy Zettergren
0

Gametrailers recenserar Metro: Last Light
Som släpps på fredag

På fredag släpps då äntligen Metro: Last Light och om spelet är något att ha eller inte försöker folket från Gametrailers svara på med videorecensionen ovan. Även TotalBiscuit har tagit sig en närmare titt på spelet och i klippet nedan kan man se samt höra hur det ser ut när han spelar det. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Totalbiscuit spelar Transistor
Gameplay från PAX East-golvet

Totalbiscuit dök upp på PAX East och passade där på att titta lite närmare på spelet Transistor från Super Giant Games (Bastion). Samma klipp fast utan kommentarer kan hittas efter hoppet. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

En Heart of the Swarm-livesändning
Ny trailer livesänds

Om cirka fem minuter så kommer Blizzard visa sin nya trailer för StarCraft II: Heart of the Swarm genom Twitch TV. I samband med detta så kommer även sända en diskussion mellan Blizzard-utvecklarna Chris Metzen, Dustin Browder och Jeff Chamberlin samt StarCraft IIs Community Manager Kevin “Cloaken” Johnson. Tittare kommer få chansen att delta i diskussionen genom att skicka in frågor via Twitter med hashtaggen #Vengeance. Efter allt detta så kommer esports-kommentatorn John "TotalBiscuit" Bain och Shaun "dApollo" Clark kommentera en uppvisningsmatch i just Heart of the Swarm där man kommer få sig en närmare titt på expansionens nya enheter. Klockan 21:00 borde det dra igång och kommer kunna ses här ovan eller via länken nedan. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Penn och TotalBiscuit tycker till
Om det här med spel och vapenlagar

Penn Jillette gästade nyligen ett amerikanskt TV-program där man diskuterade följderna efter den tragiska skolskjutningen där bland annat spel blev beskylld för att vara en av orsakerna till varför det hände. Även YouTube-personligheten TotalBiscuit tycker till och delar fakta om varför han anser att dator/tv-spel inte ligger bakom de senaste skolskjutningen i USA. Det klippet kan hittas via länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

En ShootMania-match
Team Null vs. EzPz

Om man nu är nyfiken på att se mer av ShootMania så kan man ju spana in klippet ovan som visar upp en match från ShootManias E3-turnering där Team Null möter EzPz. Kommentatorer är TotalBiscuit och Joe Miller. Fler matcher kan hittas via länken nedan. Tumnagel
35.3°
+
Frode Wikesjö
0

23 minuter Planetside
Totalbiscuit snackar

Den cyniska britten Totalbiscuit visar här upp cirka 23 minuter av Sony Online Entertainments MMO-spel Planetside 2. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bioware försvarar sitt DLC-släpp till Mass Effect 3
Först gör spelet färdigt - sen jobbar man på DLC

Vi skrev tidigare idag om att Mass Effect 3 får ett DLC redan vid release och att youtube-kändisen och tyckaren TotalBiscuit hårt kritiserade det hela och egentligen alla spelföretag som tänker likadant. Tydligen har också fler reagerat på fenomenet, för nu går Bioware ut och försvarar det hela. På Twitter förklarade exec producer Casy Hudson det hela med att DLC till spel utvecklas först efter att originalspelet är färdigt. Ofta är sedan ett spel färdigt ungefär tre månader innan det skeppas och under den tiden hinner utvecklarna jobba på DLC som kan hinna färdigt till releasen. "DLC has fast cert and no mfg., so if a team works very hard, they can get a DLC done in time to enjoy it with your 1st playthrough on day 1. On #ME3, content creators completed the game in January & moved onto the x27From Ashesx27 DLC, free w/ the CE or you can buy seperately." From Ashes släpps alltså som DLC samma dag som Mass Effect 3, den 9 mars, och kommer att kosta 800 Microsoftpoäng. De som har köpt Collectorx27s Edition av spelet får From Ashes på köpet. Tumnagel
33.3°
+
Emmy Zettergren
0

DLC till Mass Effect 3 läckte ut på Xbox Live
Kommer att finnas tillgängligt vid release

I förrgår dök helt plötsligt ett DLC till Mass Effect 3 upp på Xbox Live under namnet From Ashes. Priset var satt till 800 Microsoftpoäng. Nu har Bioware bekräftat att den oavsiktliga läckan stämmer och att den tredje delen i serien alltså får ett DLC redan vid release. From Ashes kommer att följa med i Collectorx27s Edition av spelet medan det blir möjligt att köpa för alla andra. Så här skriver Bioware i sitt forum. "Hi all! Wex27re happy to confirm that Mass Effect 3: From Ashes DLC will be available at launch for all platforms. For those of you who have purchased the N7 Collectorx27s Edition (including the PC Digital Deluxe Edition), you will get this content at no extra charge. Wex27ll have a lot more details for you later this week! Stay Tuned!" Vill ni veta mer om själva läckan kan ni göra det här, men med stor risk för spoilers. Det är inte alla som uppskattar spelutvecklarnas ökade vilja att kränga extra tillägg redan från start och just den här händelsen fick Total Biscuit att brinna av lite. I videon ovan för han en 25 minuter långt resonemang om varför han anser att allt innehåll som faktiskt är färdigt innan release också bör vara tillgängligt för alla spelare från början. Han kritiserar också hårt den prisskillnad som gäller för vanliga spelet och specialversionerna där innehållet inte motiverar prisskillnaden. Videon innehåller en hel del spoilers, men han varnar också för dem innan de kommer. Tumnagel
33.4°
+
Emmy Zettergren
0
2011

Dreamhack Winter 2011 i fullblås
Världens största LAN-party fortsätter att kämpa... mot sig själva

Vad gör man egentligen när man redan är statistiskt bäst i världen? För deltagare och arrangörer på Dreamhack, världens största LAN-party, är svaret att slå sina egna rekord. För det är precis vad årets Dreamhack Winter går ut på. Världsrekord. 12 941 datorer är uppkopplade mot nätverket som har en kapacitet på 120Gbit/s, och när det var som mest belastat nyttjades 23,4 Gbit/s för nedladdning och 19,8 för uppladdning. All statistik jag just har rabblat upp är nya världsrekord som festivalen har satt och sedan stoltserat med. Men vad annat kan man förvänta sig av ett konvent byggt i grunden på en kärlek för tävling och konkurrens? Nu när tredje natten nalkas börjar eventet sjunga på det stora slutnumret. I den fullsatta ishockeyhallen Kinnarps Arena (dubbad "DreamArena Sapphire" för syftet) kommenterar den cyniska britten TotalBiscuit frenetiskt på de stora Esport-finalerna, Expo-utställarna rundar upp sina tävlingar med prisutdelningar, och startskottet går snart för den traditionella Kreativ-tävlingen där konstverk av alla olika slag ställs mot varandra. För närvarande spelas hardstyle live på scenen, men musiken under eventet har varit mycket varierad med allt ifrån metal med Dead By April till den smått otippade popfarbrorn E-Type och en hel del annat däremellan. Men Dreamhacks största charm är ändå hela kulturen som omger det. Lysande skärmar med WoW, Battlefield, DotA och LoL så långt ögat kan nå. Tusentals glada gamers (och några tjuriga) som möts 8 dagar om året för att spela loss, möta sina E-sportidoler och ösa till alldeles för hög musik. Och visst är det väl ändå en underbar ironi att Lilla Landet Lagom ställer till det elektroniska tävlandets största bragd? Tumnagel
51.1°
+
Joakim Åhlfeldt
0

Spana in Azeroth Daily
Nyheter från Azeroth

Det finns en kille vid namn TotalBiscuit som gör filmer och lägger ut dessa på Youtube. De nästan dagliga filmerna handlar om det här relativt populära MMO-spel World of Warcraft. Han tar upp allt möjligt så som vad som händer på forumet, WoW-moddar och annat WoW-relaterat. Snubben bakom inslagen är brittisk och är rätt underhållande att titta/lyssna på, speciellt om man nu gillar det här med World of Warcraft. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0