m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
AirPods Pro kostar nu bara 2159 kr

Det blir inget tillfälligt stopp för trängselskatterna
Stefan Löfven säger nej

Det har kommit in förslag från SD om ett tillfälligt stopp för trängselskatterna i Stockholm och Göteborg under coronapandemin. Detta för att underlätta för sjukvårdspersonal som behöver ta sig till arbetet. En annan effekt av detta kanske hade varit att fler tog bilen istället för att trängas på kollektiva medel. Förslaget har fått stöd från M, KD och L men nu meddelar statsminister Stefan Löfven att det inte är aktuellt att genomföra detta. Tumnagel
21.2°
+
Bobby Green
0

Högsäsongen för trängselskatt har börjat
Skatten höjs vissa tider på dygnet

Igår tickade det över till mars månad och det innebär inte bara att vi är ett steg närmare våren utan även att högsäsongen för trängselskatt har börjat. Det är ett nytt påhitt från Transportstyrelsen som innebär att kostnaden för skatten höjs med fem kronor vissa tider på dygnet. Även maxbeloppet höjs. När det är lågsäsong kan det som max kosta 105 kronor per dag, nu gäller istället 135 kronor. Högsäsongen pågår mellan den 1 mars till dagen före midsommarafton och sedan även den 15 augusti till den 30 november. All annan tid är det alltså lågsäsong. Tumnagel
26.2°
+
Bobby Green
0

Sunfleet blir M även i Göteborg och Malmö
Volvo storsatsar

Bildelningstjänsten Sunfleet är på väg att försvinna och i Stockholm och Uppsala har den redan blivit M. Eller det verkar som att man fortfarande kan hyra lite Renault-bilar i Sunfleet-appen här, men alla Volvo-bilar har flyttats till M. M är ägt av just Volvo och tanken verkar dels vara att växla upp verksamheten men också få lönsamhet i den. Uthyrningen har därför blivit dyrare än med Sunfleet, men enligt M också tydligare. Projektet verkar vara viktigt för Volvo, man har hittills lagt ner 400 miljoner kronor på teknik bakom tjänsten. På de tre månader man funnits i Stockholm har man lyckats få in 20.000 användare. Hur många som använder tjänsten frekvent är okänt. Precis som med Sunfleet finns det tre abonnemang, eller prisplaner som man själva säger. Lilla prisplanen är gratis och då är timpriset 135 kronor. Lagom kostar 195 kronor i månaden och då är timpriset 110 kronor. Stora kostar 895 kronor och då är timpriset 85 kronor. Det finns även dygn- och helgpriser. I alla versioner ingår bränsle, trängselskatt och 300 km per dag. Nu kommer alltså tjänsten även till Göteborg (16 mars) och Malmö (23 mars). Tycker du att tjänsten har blivit bättre eller sämre sedan Sunfleet blev M? Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Nya regler för trängselskatten i Stockholm
Nu får man ibland betala 45 kronor för passage

Den som behöver ta bilen till jobbet i Stockholm får det svettigare nu efter nyår. Anledningen är att man inte bara höger summorna utan också perioderna som avgiften tas ut. Det första som händer är att det numera en lågsäsong och en högsäsong. Högsäsong är perioden 1 mars - dagen före midsommarafton och 15 augusti - 30 november. Under högsäsong är högsta avgiften för en passage 45 kronor, under lågsäsong 35 kronor. Maximala beloppet för ett dygn är under lågsäsong 105 kronor som i dag men under högsäsong 135 kronor. Det betyder att den som pendlar när det är som värst kommer att få betala nästan 3000 kronor i månaden i trängselskatt. Eftersom trängselskatten är ett sätt att minska trängseln kommer även fler dagar som man anser har hög trängsel att ha avgift. Numera kostar det även under första veckan i juli och ett antal dag-före-helgdag som tidigare har varit avgiftsfria. Tumnagel
17.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Förslag till kilometerskatt presenterat
Gör det lite billigare att köra elbil än bensinbil

Sedan två år tillbaka har det börjat snackas om att införa en slags kilometerskatt för fordon, en skatt som skulle kunna kompensera för det skattebortfall från bensinförsäljning som uppstått i takt med att allt fler byter från bensindrivna bilar till eldrivna bilar. På konferensen Hållbara transporter presenterade arrangören IVL Svenska Miljöinstitutet ett förslag på hur en eventuell kilometerskatt skulle kunna komma att se ut i framtiden. Enligt förslaget så kommer det att bli något billigare att köra eldrivna bilar och laddhybrider än fordon som enbart drivs av fossilt bränsle som till exempel bensin och diesel. Laddbara bilar 4,50 – 5 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,40 – 1,60 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygdenBilar som enbart drivs på fossilt bränsle 4,50 – 6 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,50 – 2 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygden Skulle ett förslag som ser ut som det ovan bli verklighet så skulle det enligt tidningen Auto Motor & Sport innebära att en genomsnittlig storstadsbilist skulle få betala cirka 850 kronor i kilometerskatt per månad. För en resa mellan Malmö och Stockholm skulle kilometerskatten landa på 100 - 125 kronor skriver Tesla Club Sweden. Det ska observeras att det här än så länge bara är ett förslag. Det har tidigare snackats om att kilometerskatt på bilar är något som skulle kunna införas i Sverige om fem till tio år. Förslaget som IVL Svenska Miljöinstitutet nu har presenterat lär sannolikt debatteras och omarbetas några gånger innan det faktiskt blir verklighet. Om det ens blir någon kilometerskatt. Tumnagel
-32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trängselskatten i Stockholm höjs - igen
Nya priser från och med nästa år

Den 1 januari nästa år kommer trängselskatten i Stockholm att höjas igen. I samma veva tidigarelägger man även när avgiften börjar tas ut. Idag kostar det som mest 35 kronor att passera en gång, detta kommer att höjas till 45 kronor. Det maximala dagsbeloppet höjs även från 105 till 135 kronor. Idag börjar avgiften att gälla från 06.30 men detta kommer att justeras till 06.00 istället. Trafikverket räknar med att höjningarna kommer att dra in ytterligare 240-325 miljoner till statskassan. Tumnagel
17.1°
+
Bobby Green
0
2018

DriveNow stänger ner i Stockholm
För litet intresse för hyrbilstjänst

BMW:s hyrbilstjänst DriveNow som lanserades i Stockholm 2015 kommer nu att läggas ner meddelar företaget bakom tjänsten. Anledningen till det är bristande intresse jämfört med andra DriveNow-städer samt att trängselavgifter och parkeringsavgifter har gjort verksamheten dyrare. "Lägre än förväntat intresse och nyttjande av kunder i Stockholm jämfört med andra DriveNow-städer, samt höjda kostnader för trängselskatt och parkering, har lett att vi inte lyckats nå de mål som krävs för att hålla igång DriveNow i Stockholm." DriveNow kommer att stänga ner sin tjänst i Stockholm 31 oktober. Det kommer fortsatt att gå att använda tjänsten fram tills det men man kommer att minska antalet bilar i sin Stockholms-flotta så tillgängligheten på bilarna kan komma att försämras framöver. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Påminnelseavgifterna för trängselskatt kommer nu digitalt
Gäller från och med idag

Transportstyrelsen började med start i år att skicka ut en del avier för trängselskatt och infrastrukturavgifter digitalt. Nu gör man även samma sak med påminnelseavgifterna. Anledningen är att det både är säkrare, enklare och även bättre för miljön. Saknar du digital brevlåda får du dock utskicken som vanlig papperspost. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Trafiken ökar trots höjd trängselskatt
3300 fler resor per dag i Stockholm

När man höjde trängselskatten hoppades man att antalet passager skulle minska. Inte mycket, bara med 0,2 procent, men ändå. Nu har istället det motsatta hänt. – Det är otroligt olyckligt. Poängen med skatten är ju att trafiken ska gå ner, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till mitti.se. 2016 gjordes 409 612 passager, 2017 gjordes 412 900 passager i snitt per dag. Anledningen till ökningen sägs vara nya vägar som gjort det enklare att ta bilen men också högkonjukturen. Folk har helt enkelt råd. – Trängselskatten ska ju höjas igen 2020, men de behöver regleras ännu mer samtidigt som bensinpriset höjs, säger Daniel. Trängselskatterna drog in närmare 1,5 miljarder förra året. Tumnagel
14.5°
+
Roger Åberg
0
2017

Trängselskatten i Stockholm höjs
Ska finansiera ny kollektivtrafik

I går tog Regeringen beslutet om att trängselskatten i Stockholm ska höjas. Från och med den 1 januari 2020 kommer höjningarna att börja gälla och man gör det för att finansiera ny kollektivtrafik i huvudstaden. Innan dess, den 1 januari 2018, ska även de som kör tjänstebil börja betala trängselskatt. I det nya beslutet justeras även lite andra saker, som exempelvis tider för när avgiften gäller. Den kommer från 2020 att börja tas ut från klockan 06.00 på morgonen vilket är en halvtimme tidigare. Dag före Krisiti himmelsfärd, nationaldagen och Alla helgons dag och första veckan i juli blir även avgiftsbelagda. Den högsta avgiften per passage som tidigare varit 35 kronor höjs till 45 kronor och maxavgiften per dag per bil blir 135 kronor. Tumnagel
27.9°
+
Bobby Green
0

Falska kravbrev om trängselskatt florerar
Se upp i brevlådan!

Transportstyrelsen går nu ut och varnar att falska kravbrev gällande trängselskatt har skickats ut till personer i Stockholmsområdet. Bakom fakturorna står Scandinavia Inkasso SIA och har du råkat få en sån här uppmanas du att inte betala. Trängselskatt och eventuella tilläggsavgifter ska betalas till Transportstyrelsens konto, inte till något annat. Tumnagel
21.9°
+
Bobby Green
0

Förslag på trängselavgifter för tåg
Moderaterna kommer med nytt förslag

Moderaternas partistyrelse föreslår nu att Sverige helt skrotar det planerade rälsnätverket för höghastighetståg och istället satsar på att införa en slags trängselskatt för tågen som kör på de befintliga rälsarna. Ett sådant förslag skulle innebära att tågföretagen som trafikerar Sveriges rälsar skulle få betala högre avgifter om de ville använda rälsen i rusningstrafik och lägre avgifter när det finns mer kapacitet på rälsen. Jag antar att detta även skulle avspegla sig i resenärernas biljettpriser i slutändan. M:s partistyrelse skriver: "Banavgifterna bör differentieras utifrån tid och efterfrågan, likt trängselavgifterna för väg i Stockholm och Göteborg." Samtidigt föreslår M att maxhastighetsgränsen på Sveriges vägar höjs till 130 km/h. Fler bilar och färre tåg med andra ord om jag tolkar det här rätt. Tumnagel
-28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Hon vill införa skatt på parkering
"Det är för billigt att köra bil"

Kommuner har i dag rätt att ta ut en avgift på de parkeringsplatser som finns på kommunens mark. Men arbetsplatser eller köpcentrum som har parkeringar behöver inte betala något för dessa till kommunen. Det vill Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, förändra på. – Det är alldeles för billigt att köra bil, säger hon till Dagens Nyheter. Tanken är att de kommuner som vill, det är frivilligt, ska kunna ta ut en skatt av de som upplåter parkeringsplatser åt andra. Så fungerar det i brittiska Nottingham där företag som har fler än 11 parkeringsplatser måste betala motsvarande 4000 kronor per år i skatt till kommunen. Tanken är så klart att det ska bli krångligare och dyrare att ha egen bil och använda den. Men eftersom varje kommun kommer, om förslaget blir verklighet, att få bestämma själv om det är en klok idé eller inte så kan kommuner där bilismen inte är ett problem och där bilen verkligen behövs strunta i att använda skatten. Kommuner som däremot har för mycket bilar och som vill uppmuntra folk att ta bussen, använda bilpooler eller på annat sätt förflytta sig, de kan införa skatten. – Många av de styrmedlen vi skulle vilja se i städerna för att minska antalet bilar införs inte eftersom de får negativa effekter i glesbygden. Med det här förslaget kommer man runt den debatten eftersom åtgärderna kan direkt mot de som har goda möjligheter att välja att åka kollektivt eller ingå i exempelvis en bilpool, säger Karin Svensson Smith. Om förslaget, som är inskickat som en motion, blir verklighet är oklart. Det är ännu inte förankrat i partiet. Klart är nog att om det skulle bli verklighet i exempelvis Stockholm så skulle hemkörningen av mat öka och stormarknaderna få mindre besökare. Inget jag skulle lida av personligen, men vad tycker ni? Tumnagel
-48.0°
+
Roger Åberg
0

Nu ska det bli ännu dyrare att köra i London
Maxavgiften ökas till 24 pund om dagen

London har som många andra storstäder trängselskatter för att få bukt på problem med för mycket bilar i staden. Men problemen för London är inte bara antalet bilar utan också att många av dem är riktigt skitiga. Den nya borgmästaren Sadiq Khan har tröttnat på att luften är betydligt smutsigare än EU:s gränsvärden och kommer nu att ta i med hårdhandskarna. Förutom den trängselskatt som man redan har kommer en extra avgift att tas ut för de bilar som är skitiga. Det rör sig främst om äldre dieselbilar som kommer att få betala extra. Tillsammans med trängselskatten kan det bli så mycket som 24 pund, alltså dryga 280 kronor, om dagen. Tumnagel
58.1°
+
Roger Åberg
0
2015

Trängselskatt på Essingeleden
Med start från årsskiftet

Från årsskiftet kommer alla som åker på E4 och E20 genom Stockholm att behöva betala trängselskatt på Essingeleden. Detta för att försöka minska trycket på den övertrafikerade sträckan, och Trafikverket hävdar att detta drag kommer att öka framkomligheten med tio procent. Vägen som är byggd för 80 000 fordon per dygn belastas i dagsläget av i genomsnitt 130 000 stycken. Förbifart Stockholm är inte klar förrän 2020 så något måste göras, och det är därför man tar till den här utökade trängselskatten. Avgiften kommer att ligga på 30 kronor vilket gör att Trafikverket kommer att få in 300 miljoner kronor till per år, pengar som i första hand ska gå till underhåll av vägarna. Det som blir över kommer att gå till Förbifart Stockholm. Tumnagel
-3.0°
+
Bobby Green
0

Fusk med registreringsskyltar i Stockholms biltullar
8.000 inpasseringar hittills i år

DN rapporterar att det fuskas en del med trängselskatten i Stockholm och skriver bland annat att det hittills i år skett 8.000 passager genom Stockholms biltullar där fordonen varit försedda med manipulerade registreringsskyltar vilket omöjliggjort att kräva trängselavgift från förarna av de fordonen. Registreringsskyltarna har blivit manipulerade på lite olika sätt skriver DN och ett sätt är att ändra en bokstav eller siffra på registreringsskylten med hjälp av tejp och en lite mer avancerad variant är att använda sig av en lins på registreringsskylten som bländar kameran och omöjliggör avläsning. Det har även förekommit varianter där bilister helt enkelt bara täcker över registreringsskylten med en pappskiva säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till DN. Hittills i år ska runt 8.000 passager ha skett genom Stockholms biltullar med manipulerade registreringsskyltar enligt DN vilket motsvarar trängselskatt på motsvarande cirka 120.000 kronor om man räknar med schablonpriset på 15 kronor. Inpasseringar med manipulerade registreringsskyltar är dock rätt så ovanligt nu för tiden och enligt statistik från Transportstyrelsen står dessa inpasseringar för 14 stycken fordon av 100.000 fordon som passerar Stockholms biltullar. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trängselskatten i Stockholm höjs
Och införs på Essingeleden

2007 införde Transportstyrelsen trängselskatt i Stockholm. Som väntat dämpade den trafiktrycket i början men sakta men säkert blev det tokfullt på vägarna igen. För att försöka minska trängseln igen och förbättra framkomligheten höjs nu skatten för första gången, och det handlar om upp till 15 kronor mer per passage och upp till 45 kronor mer per dag. Dessutom utökar man skatten till Kristineberg och av- och påfarterna vid Fredhäll längs Essingeleden. Den 7 september i år kommer även Lidingöregeln att tas bort och man kommer alltså även att behöva betala när man ska till eller från ön. Läs mer om de nya kostnaderna på länken nedan. Tumnagel
9.4°
+
Bobby Green
0
2014

Trängselskatten kommer att höjas
Avgiften drar in för lite pengar

Trängselskatten i Göteborg och Stockholm har tagits fram både för att minska trafiken i stan och för att få in pengar till olika trafiklösningar, men det har inte riktigt gått som man har velat. Avgiften drar helt enkelt in för lite pengar och därför vill Regeringen att den höjs, med upp till 75%. Idag kostar det 10, 15 eller 20 kronor att passera kamerorna i Stockholm beroende på vad klockan är. Regeringens förslag är att avgiften höjs till 15, 25 eller 35 kronor. Som mest är det alltså en höjning med 75%. De nya pengarna ska bland annat gå till att finansiera utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm. Detta ska börja gälla från och med den 1 januari 2016. I Göteborg kostar det idag 8, 13 eller 18 kronor i trängselavgift. Från och med 1 januari 2015 höjs avgiften istället till 10, 16 eller 22 kronor. De nya pengarna här ska gå till en ny biltunnel och en ny bro. Tumnagel
-8.7°
+
Bobby Green
0
2013

Carl Bildt försvarar FRA på Twitter
Får dock rätt mycket mothugg

Trots att det har framkommit en del uppgifter om att Sverige, via vår FRA-lag, ska vara ett av de viktigaste länderna i Europa när det gäller att övervaka medborgares aktiviteter på nätet så har den svenska regeringen varit väldigt tyst i frågan. Igår försökte dock Sveriges utrikesminister Carl Bild sig på ett något tafatt försvar av avlyssningen via sitt Twitter-konto och han skrev bland annat om Snowden-uppgifterna som The Guardian har publicerat: "Föga sensationer i detta, om än felaktig beskrivning av process för godkännande av inriktning av inhämtning i FRA-lagen. Vår verksamhet sker med svensk utgångspunkt, i vårt intresse och efter svensk lag. Men självfallet finns samarbete." Bildt blev även något ägd när han började dra paralleller mellan trafik-övervakning och FRA-lagen. Då fick han svaret från Södermalms-polisen i Stockholm: "Ja. Kamerorna för trängselskatt får inte användas i spaningssyfte eller brottsförebyggande syfte. Eller polisiärt syfte alls." Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg härmar Stockholm - tar nu ut trängselskatt
Blir dock lite billigare än i huvudstaden

Igår började Göteborg precis som Stockholm att ta ut trängselskatt för de som vill in till stadens centrum. Allt för att försöka få ner bilkörandet i dessa delar. Men om det kommer att stoppa centrumsugna bilister återstår att se. Fordonen som passerar tullen börjar registeras från klockan 06.00 på morgonen till 18.29 på kvällen på vardagar. Övrig tid och på helgen, helgdagar, dag före helgdag och hela juli är det gratis. Precis som i Stockholm är det kameror i luftens om fotograferar bilarnas regplåtar och på så vis kan en avgift tas ut för alla bilar som passerar. Kostnaden för att passera är antingen åtta, 13 eller 18 kronor beroende på vilken tid det är på dygnet. Som mest får man betala 60 kronor per dygn. I slutet på varje månad kommer en faktura från Transportstyrelsen som får en tilläggsavgift på 500 kronor om den inte betalas i tid. Allt om de nya reglerna kan du läsa om på länken. Tumnagel
30.3°
+
Bobby Green
0
2012

Trängselskatt även för miljöbilar i höst
Ingen särbehandling längre

Den första augusti kommer även den som äger en miljöbil bli skyldig att betala trängselskatt i Stockholm. Miljöbilsundantaget skrotas och hela 190 000 bilar kommer att påverkas. Miljöbilar reggade innan den första januari 2009 har hittills kunnat köra fram och tillbaka mellan tullarna i Stockholm utan att behöva betala. Men i höst är det alltså slut med det. Ägare till de berörda bilarna kommer att få ett brev hem med all information om hur det hela fungerar. Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0
2007

Lek trängselskatt hemma
Typ

Den här grymma webbkameran har en inbyggd liten dator som kör Windows XP och som har en mjukvara för att läsa registreringsskyltar. Vilket gör att man i teorin kan köpa en och leka vägtullar själv om man känner för det. Kameran används av Engelska polisen för att leta efter terrorister också och tydligen så kan den säga till via nätet (GMS/GPRS, WiFi, Ethernet) när den hittar en bil den letar efter. Den ska inte bry sig speciellt mycket om väder utan ska klara att fånga bilar oavsett väderlek, och den ska enligt tillverkaren fungera mellan -20 och +50 grader. Inget för Norrland med andra ord. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
2006

Framtidens trängselskatt straffar SUV- och sportbilsförare extra hårt?
Så ser framtiden ut i London

I England får bilförarna betala £8 för att köra igenom centrala London. Nu planerar man dock en ny taxa där avgiften varierar beroende på hur mycket bilarna skitar ned. Förare som kör SUV:ar eller sportbilar riskerar få betala så mycket som £25 för att köra igenom London under rusning. Londons borgmästare Ken Livingstone säger att man vill få bort "Chelsea-traktorerna" och "lyxbilarna" från vägarna. De nya avgifterna beräknas komma 2009. Det ska bli intressant att se hur trängselskatten kommer att utvecklas under de närmsta åren. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0