m

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Tredje raden i Tesla Model Y är bara för barn
Men det visste ni ju redan

I det här klippet och i Tweeten nedan klagas det på det dåliga utrymmet i Tesla Model Y om man sitter på den tredje raden. Problemet är bara att det är vuxna som testar utrymmet och inte barn - de som tänkta att sitta här. Sjävklart blir det dåligt med plats om en lång person sitter där, precis som att baksätet i en Porsche 911 är allt annat än roligt för den som inte är barn. Men ni som är intresserade av bilen får kanske i alla fall lite bättre uppfattning om utrymmet i dessa klipp. Bro @NHTSAgov how is this even legal? One heavy breaking and their neck and face will go bye bye $TSLAQ $TSLA pic.twitter.com/vqrRVnDQLd— Tess Laqué (@laque_tess) February 12, 2021 Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2020

Google Maps visar hur trångt det är i kollektivtrafiken
Går nu att följa i realtid

Google Maps har implementerat en ny funktion som kan visa hur trångt det är på bussar, tunnelbanor och annat i realtid, något som kanske kan vara intressant att ha koll på om man vill undvika att smittas av covid-19. Informationen som hämtas in jämförs med hur det sett ut historiskt under vissa tider på olika stationer och ombord på transportmedlen som synes på bilden här nedanför. Användarna själva kan även hjälpa till genom att skicka data om hur fullt till exempel tunnelbanetåget de befinner sig på bedöms vara. Google Maps nya realtidsfunktion för kollektivtrafiken förutsätter givetvis att det finns data tillgänglig på just den rutten som användaren planerar att åka. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart hur det blir för biografer med de nya restriktionerna
Är det 50 eller 8 personer som gäller?

Efter det att regeringen och FHM presenterade nya corona-restriktioner under gårdagen så blev landets biografägare lite förvirrade då de inte riktigt visste vad som gällde för dem. Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell tolkade det som att biografer var undantagna från de nya restriktionerna och sa bland annat i Sveriges Radios "Studio Ett": "Det här gäller nu liksom alla olika verksamheter som kräver tillstånd men bion gör ju inte det. Det finns olika regleringar för olika delar av vårt samhälle, men grunden är att man inte ska gå till ställen där det riskerar att vara trångt." Tegnells besked var dock något som tillbakavisades från regeringens håll. Inrikesminister Mikael Dambergs talesperson Per Strängberg sa till DN senare på kvällen att Tegnell hade fel. Biografer betraktas som en allmän sammankomst enligt ordningslagen och därför omfattas de av de nya restriktionerna. Det finns dock undantag för sittande publik men detta är något som respektive länsstyrelse kan besluta om. En del av Sveriges biografägare uppger att de kommer att stänga ner om det blir en begränsning på åtta personer per visning. Svenska Bio som har 37 biografer på 33 orter i Sverige säger dock att de fortsatt kommer att ha öppet oavsett om det blir en begränsning på 50 eller 8 personer i publiken. Peter Fornstam, vd för Svenska bio, säger till DN: "I korta perspektivet har vi på Svenska bio bestämt att vi ska ha öppet oavsett åtta eller 50 personer. Men däremot finns det ju en stor risk att filmägare drar tillbaka sina premiärer baserat på tron att det bara finns åtta personer. Gör de det så måste vi ge upp om att hålla öppet." Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karta visar om skånska bussar är fulla
Så folk i riskgrupper kan undvika dem

Skånetrafiken, som hanterar kollektivtrafiken i Skåne, har lanserat en ny tjänst där du som resenär kan se var bussen du väntar på är någonstans och om det är trångt ombord. Trängseln räknas med hjälp av sensorer som sitter i dörrarna som håller koll på hur många som stiger på och stiger av. En rödmarkerat buss visar till exempel att mer än 75 procent av sittplatserna är upptagna. Sensorerna finns dock inte på alla bussar eller tåg men Skånetrafiken kommer utöka systemet framöver så fler fordon i kollektivtrafiken får dessa räknare. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson säger till TT att systemet triggades av den pågående coronasituation men att de har haft idén ganska länge. Tjänsten snabbutvecklades dock av Skånetrafiken efter att ha deltagit i eventet Hack the Crisis. Du hittar denna karta på Skånetrafikens webbplats via länken nedan. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Bzzt! provar att lägga till en vanlig bil i flottan
Än så länge bara en bil

Bzzt! är ett litet annorlunda transportföretag som åker runt i stan med små fordon. De har plats för tre, inklusive förare, och det är oklart om de kommer fram fortare i trafiken än en vanlig bil. Det ser trångt och kallt ut dock. Hur som helst så provar de nu att köra en riktig bil istället, en helt vanlig Renault Zoe. Den är så klart eldriven vilket är viktigt för Bzzt! grundtanke, att få bort tråkiga fossilalternativ. Just nu har man alltså ett testfordon i Stockholm som är gratis att åka om man lämnar feedback. Om det faller väl ut är tanken att utvidga. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Världens billigaste elbil kommer från Ryssland
Kommer att kosta runt 7000 dollar

Ryska Zetta kommer att bli världens billigaste elbil när, och om, den lanseras nästa år. Frånpriset kommer då att ligga på runt 7000 dollar och för den slanten får man en bil som tar sig 20 mil på en laddning och som har plats för fyra stycken personer (även om det ser trångt ut). Toppfarten ska ligga på 120 km/h och under skalet finns en elmotor som max ska kunna klämma ur sig 97 hästar. Zettan kommer även gå att få som pickup eller skåpbil. Det enda som inte kommer att vara ryskt på bilen är battericellerna som man importerar från Kina. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h. Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan Google säga om det finns plats på bussen
Google Maps håller koll på hur trångt det är i kollektivtrafiken

Google fortsätter att fylla på sin kartapp Google Maps med nya funktioner och nu har man lanserat en ny funktion som kanske kan underlätta vardagen för dem som färdas i kollektivtrafiken. Det senaste året har Google bett en del Google Maps-användare att besvara frågor om bland annat hur trångt det är i bussar, tunnelbanetåg, spårvagnar eller annan typ av kollektivtrafik. Nu har Google sammanställt den datan och säger sig kunna visa hur trångt det är i kollektivtrafiken när deras användare planerar att resa. Det innebär att man redan innan man kommer fram till bussen kan ställa in sig på om man får stå eller sitta på vägen till jobbet, skolan, kyrkan eller var man nu kan tänkas vara på väg. Google Maps nya funktion för att se hur trångt det är i kollektivtrafiken börjar nu rulla ut i runt 200 städer över hela världen. Huruvida några svenska städers kollektivtrafik finns med har jag än så länge inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Michael Schiess har över 1 700 stycken flipperspel i sin samling
Imponerande

Om man som Michael Schiess har över 1 700 stycken flipperspel kan det bli lite trångt hemma. Han bestämde sig tidigt för att starta ett museum för sin passion och samling och det var då Pacific Pinball Museum startade. Han har anrika maskiner från 1800-talet fram till de senaste digitala grejerna som finns idag. I det här klippet får vi en inblick i Michaels värld. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Spana in Teslas Enhanced Summon
Har blivit lite bättre på att köra fram bilen åt dig

Tesla har en funktion som kallas för Summon där du med hjälp av appen i din smarta telefon kan köra bilen fram och tillbaka. Bra grej om du exempelvis ska få in eller ut bilen ur ett trångt utrymme. Nyligen presenterade man Enhanced Summon som adderar att bilen även kan svänga och komma fram till dig från ett längre avstånd än tidigare. I klippen här ser vi några exempel på detta. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lagonda - stor eldriven SUV från Aston Martin
Nytt koncept som ska lanseras 2022

Det är trångt i Aston Martins monter i Genève i år. Den tredje konceptbilen man visar upp är den eldrivna suven Lagonda All-Terrain Concept. Enligt tillverkaren är det här "the future of the luxury SUV" och om tre år får vi reda på om det stämmer - för då ska den nämligen lanseras. "This is a car that would be at home whisking someone straight from a glamorous red carpet event to a remote scientific research lab. It shows the bold possibilities for Lagonda and demonstrates how the company will push to expand horizons in every area, whether it be technology, design or scope of travel." På insidan finns det plats för fyra stycken personer och hela interiören är väldigt futuristisk. De främre stolarna kan rotera så att man kan ha ett litet möte med de som sitter i baksätet. Eftersom bilen kan köra själv ska man kunna göra detta även under färd. Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0
2018

Så tycker Chris Harris om Rolls-Royce Cullinan
Tyst men trångt bagage

Chris Harris har nu provkört Rolls-Royce första SUV Cullinan och i det här klippet får vi reda på vad han tycker om den. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

En flygande bil har kraschat
Grundaren av Detroit Flying Cars körde

Det är trångt på vägarna men i luften finns det fortfarande plats. Flygande bilar ska lösa trafiksituationerna men vi är inte riktigt där än med motorvägar i skyarna. Många håller på att utveckla och testa dessa skapelser och ett av företagen är Detroit Flying Cars som grundats av Sanjay Dhaal. Nu får vi reda på att han kraschat med en av sina prototyper på Willow Run Airport i Michigan. Exakt vad som har hänt är oklart men tydligen ska "bilen" ha lättat av misstag och sedan dunsat ner i backen igen. Sanjay som var den enda personen i mackapären är för tillfället på sjukhus men hur det är med honom framgår inte. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan
Helt klart rimlig tjänst!

Privatjet. Ordet är fyllt med massor av saker. Från hiphopstjärnor som poserar med guld och dyra bilar till svensk jante som inte ens låter en vice statsminister flyga business. Att ha ett eget flygplan är på något sätt det ultimata beviset för att man har så mycket pengar att man skiter i allt. Extraordinär och onödig lyx. Eller? VistaJet heter ett bolag som inte tycker det. Som försöker förklara att privatjet kan vara rimligt. Lyxigt, men framförallt praktiskt och vettigt. Huh? Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Flygande bil-prototyper i luften nästa år
I alla fall enligt Boeings vd

Flygande bilar är nästa stora grej eftersom det börjar bli så trångt på marken. Dennis Muilenburg som är vd för Boeing tror självklart stenhårt på detta och berättar i den här intervjun att de kommer att ha prototyper i luften redan nästa år. Han menar också att utvecklingen de närmaste åren inom detta kommer att vara riktigt snabb. Inom fem år hoppas han att man ska kunna lansera något skarpt som vi dödliga kan använda oss av. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Bildspecial: Steve Jobs Theatre
En exklusiv titt

I onsdags var det nästan 1000 inbjudna till Steve Jobs Theater för att kolla in nya iPhones och Apple Watch, inklusive en hög med superkändisar som Naomi Campbell, Frank Ocean, Jon Hamm, Virgil Abloh och David Blaine. Dagen efter åkte jag tillbaka, och den här gången var det folktomt och jag fick vara helt ensam i den fantastiska byggnaden. Hela Apple Park är ett coolt ställe, men teatern är liksom pricken över i:et. Det är en byggnad som används vid några få speciella tillfällen, men det betyder inte att man inte har lagt mindre tid eller energi på bygget. Vad det har kostat vill jag inte tänka på, och det finns mängder med detaljer som är intressanta. Foto: Roger Åberg Taket är världens största tak gjort av kolfiber. Det är stort, men väger ändå rimliga 73 ton. Det imponerande här är att taket hålls upp av glaspartierna som går runt övervåningen. 44 stycken glaspartier av 4-glasfönster som har en höjd av 6,6 meter håller uppe taket, det finns alltså inte en enda pelare för att hjälpa till. Konstruktionen ska klara av jordbävningar och taket ska ligga kvar på plats även om man tar bort vartannat glasparti. All el, allt vatten som behövs till sprinklers, alla ljudkabler och så vidare har man placerat i fogarna mellan glaspartierna. Kolla in bilder från bygget här. Överambitiöst, ja visst, men det ger en riktigt cool känsla. Kolla in den här panoramorna jag tog för en smak av den känslan (klicka för större). Det enda som "stör" känslan på övervåningen är hissen ner. Den är helt rund och snurrar dessutom när man åker i den. Nästan ett halvt varv, 171 grader, hinner man med på den korta åkturen. Vill man inte åka hiss kan man istället gå i de fantastiska trapporna som lyckas med konststycket att knappt synas och vara mäktiga på en och samma gång. Det finns en på varje sida och ryktet säger att första versionen som gjordes inte riktigt hade rätt känsla, så man gjorde helt enkelt om dem. Jag hoppas att marmorn återanvändes eller skänktes till välgörande ändamål. Foto: Roger Åberg Det tar lite tid att gå mellan våningarna och man vill liksom gå lite långsamt och stiligt som kungligheter gör när de går i trappor. Två mellanpartier finns i trapporna och man stannar gärna till där. Handtagen är inbyggda i väggen och greppar man dem märker man att någon har tänkt på allt. På insidan är det skönt polerat och perfekt rundat för att smidigt kunna hålla sig hela vägen ner om man behöver det. Undervåningen är platsen där alla kollade in de nya produkterna efter keynoten i onsdags och den ytan byter verkligen karaktär beroende på om det är 1000 personer eller 1 person här. Visst är det trångt med 1000 pers där, men långt ifrån klaustrofobiskt. När man är ensam där är känslan av att rummet är stort, men inte så stort att några 1000 personer ska få plats. Det hade varit underligt men inte så konstigt att ställe ett bord i mitten och ha middag för 20 personer. Foto: Roger Åberg Den stora ingången från nedervåningen leder in till själva salongen, där 921 personer får plats att sitta. Den byter karaktär och är mer av en biosalong där fokus verkligen är på scenen. Gömt på nedervåningen finns också ett antal konferensrum. Som arkitekturintresserad är det en ynnest av att få besöka det här bygget. Känslan av att vara så mäktig men ändå inte in-your-face-skrytigt är väldigt snyggt. Det måste ha varit ett fantastiskt uppdrag som arkitekt att genomföra. Jony Ive var säkert en jobbig beställare, men vad gör det när det finns enorm budget och vilja att göra något coolt. Steve Jobs Theatre är ritat av Foster + Partners som även har ritat Apple Park och som gör de viktigaste affärerna åt Apple. Man har även ritat The Gherkin i London och Årstabron i Stockholm. Tumnagel
61.7°
+
Roger Åberg
0

Uber vill bygga eldrivna sparkcyklar
Börjar bli trångt i den nischen nu

Att hyra ut eldrivna sparkcyklar är en bransch som vuxit snabbt i framför allt amerikanska storstäder och nu är det något som även Uber vill satsa på. I april köpte Uber upp tjänsten Jump som pysslar med att hyra ut eldrivna sparkcyklar i konkurrens med tjänster som Lime, Bird, Scoot och andra. Jump ska enligt uppgifter till nyhetsbyrån Bloombergs vara inblandade i Ubers projekt att utveckla egna sådana. Det finns inga uppgifter hur eller om Ubers eventuella sparkcyklar kommer att skilja sig från konkurrenternas. När eller om vi eventuellt kan få se en Uber-sparkcykel finns det inga uppgifter om men det verkar som om Uber ser en framtid där de ska hjälpa till att transportera oss oavsett med vilket fordon detta kommer att ske. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges tåg går långsammare idag än för 15 år sedan
Börjar bli trångt på spåren

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan har undersökt hur snabbt tågen går mellan Sveriges tre största städer och kommit fram till att tågens genomsnittshastigheten har sjunkit de senaste 15 åren. Undersökningen visar exempelvis på att hastigeten på sträckan Malmö - Göteborg har minskat från 156 till 141 km/h mellan 2003 till 2018. Restiden med tåg mellan Sveriges tre största städer har samtidigt ökat med 20 minuter de senaste åren. Enligt SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell är det dock inte tågen det är fel på utan hastighetsminskningen ska helt enkelt bero på att det börjar bli trångt på våra järnvägar: "Men det är inte tågen som felar, det är för trångt på spåren. Resandet och godstransporterna ökar för varje år, i grunden är det bra men problemet är att det ständigt blir kapacitetsbrist." Det finns dock flera sträckor där restiden minskat sedan 2003 och bland dessa nämns Kalmar–Linköping, Halmstad–Nässjö, Malmö–Simrishamn och Fagersta–Västerås. Även snabbtåg och Öresundståg på sträckan Malmö–Göteborg har fått en ökad medelhastighet sedan Hallandsåstunneln öppnats. Tumnagel
7.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen
Vi har provkört nya Volvo V60!

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Kina ska också bygga rymdinternet
Kommer att bli trångt där uppe

Att fixa internetuppkoppling från rymden verkar bli något som kommer att bli vanligt i framtiden och allt fler företag satsar nu på att bygga upp satellitnätverk som kan förse oss med "rymdinternet". Senast i raden att visa intresse för att bygga rymdinternet är den det kinesiska vapen- och rymdföretaget CASIC (China Aerospace Science and Industry Corp). CASIC planerar att skicka upp en första testsatellit i slutet av året och denna kommer att bli en del av det satellitbaserade kommunikationsnätverket Hongyun som man började bygga 2016. När Hongyun tas i drift 2022 kommer nätverket att bestå av 156 satelliter som kommer att ligga i omloppsbana cirka 1000 kilometer ovanför jorden. I slutet av förra månaden började SpaceX bygga Starlink vilket förhoppningsvis kommer att resultera i ett globalt satellitnätverk som kan beama internet till jorden mest avlägsna platser. Richard Branson och Airbus planerar att bygga ett liknande satellitnätverk som kommer att heta OneWeb och även Samsung har visat intresse för att bygga ett satellitnätverk för internet. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Rysk firma presenterar planer på flygande bil
Ser ut som en vanlig sportbil

I framtiden förutspås det att bilarna ska upp bland måsarna och härja i skyn, och fler och fler tillverkare presenterar planer på flygande bilar. Yagalet är ett litet ryskt företag som säger att de i slutet på nästa år kommer att visa upp en fungerade prototyp som kan flyga, men den har inte vingar som kan fällas ut utan ser ut som en vanlig sportbil. Men modellen kommer heller inte att flyga särskilt högt, utan mer sväva fram. Den kommer att använda sig av just svävarteknik för att "flyta" fram över vägen. Tyvärr leder ju det här inte att det blir mindre trångt på våra vägar men ska exempelvis kunna göra det möjligt att köra bilen över vatten. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Vi har provkört i Barcelona

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt. Tumnagel
61.6°
+
Erik Wedberg
0

Köp 10 Legobitar för 1500 dollar
Eller en burk för 1000 dollar

Om det verkligen är för trångt på kontot så har Tiffanys en hel radda med helt vanliga saker för dyra pengar. Ett exempel är Legoblocken ovan som kostar 1500 dollar för 10 stycken. De är i och för sig gjorda av valnöt och silver, men ändå. Ett annat exempel är burken nedan för 1000 dollar. Den är också i silver, men ändå. Tumnagel
27.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har känt och lyssnat på UrbanEars högtalare
Snygga och välljudande

UrbanEars fortsätter att lansera nya produkter och nu är det dags för högtalare. De här två kallas för Baggen och Stammen och båda finns i sex olika färger. Prislapparna ligger på 4490 kronor för den större Baggen och 3490 kronor för den lite mindre Stammen. Båda två är klädda i ett tyg på alla sidor förutom botten. Det gör att det blir en skön, oteknisk känsla på dem och de är lätta att placera lite vart som helst. Jag gillar detaljerna på dem, som att strömsladden faktiskt är rätt snygg och att knapparna har en rätt unik stil. De är ju av plast och känns kanske inte så exklusiva, men de har en tung och skön känsla när de används. Under högtalarna hittar vi, förutom ström, AUX och USB. Att placera dessa under kanske inte är supersmidigt, men det är snyggt och rent. På ovansidan hittar vi de där knapparna och oavsett vad man tycker om deras stil så är jag glad att de sitter där. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida