Quantcast
m

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Svensk eltrehjuling åker till Indien
Zbee har gjort deal med stor, indisk taxi-app

Zbee är ett litet coolt fordon som är utvecklat av svenska Clean Motion. Just nu rullar fordonen på Stockholms gator som taxi under namnet Bzzt. Jag gillar verkligen tanken, men Stockholm är kanske inte så superhärligt i ett sånt fordon om det inte är sommar och sol. I Indien är det däremot lite varmare och härligare. Nu har Zbee gjort en deal med Ola Cabs som är Indiens största taxi-app. Enligt Breakit har de 600.000 fordon i sin flotta och är värderade till 5 miljarder dollar. Och nu ska man börja använda Zbee. – Ola har ambitionen att storskaligt införa elfordon i Indien. En del av denna satsning är samarbetet med Clean Motion i detta pilotprojekt. Resultaten från piloten kommer att användas för att ge insikt i användandet av elfordon ur både kundens och förarens synvinkel.", säger Suhail Khan, chef för Delhi EV-team, på Ola Cabs. Det finns inga uppgifter om hur många fordon som kommer att beställas. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Nu lanseras Bzzt i Stockholm
Taxi-tjänst med eldrivna tuktuks

Idag lanserar företaget Bzzt sin taxi-tjänst i Stockholm med vilken man kan bli transporterad runt i Stockholms innerstad i en eldriven tuktuk. Bzzt kommer initialt ha 18 så kallade "taxi-poddar" rullande i Stockholms innerstad. Varje pod tar två passagerare samt en chaufför och maxhastigheten är 45 kilometer i timman. Det kommer att vara ett fast pris på 30 kronor per kilometer en passagerare åker med Bzzt. Beställning samt betalning sker via Bzzt mobila app som finns till Android och iOS. Bzzt lanserades i Göteborg 2015 och har där testkört sina eldrivna tuktuks under två somrar skriver man i ett pressmeddelande. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Uber vill komma runt taxilagstiftningen med uberPOD
uberPOP 2.0?

Taxibolaget Uber försöker än en gång komma runt taxilagstiftningen så folk kan få billigare taxiresor. Denna gång gör man det med hjälp av de eldrivna eltuktuksarna Zbee från Clean motion. Förra veckan så testkörde man nämligen dessa fordon i Göteborg och kallade detta pilotprojekt för uberPOD. Resorna beställde man direkt via den vanliga Uber-appen men de kunde max vara 20 minuter långa. Någonstans hoppas Uber att uberPOD kommer fungera som ett slags substitut till uberPOP som bekant inte längre finns här i Sverige. Hur mycket billigare uberPOD egentligen är vet jag ej då det var en halv evighet sedan jag åkte taxi i Göteborg. Men om man vill ta sig från Götaplatsen till Kungsportsplatsen kostar det ungefär 45 kronor och vill man åka från Scandinavium till Centralstationen kostar det ungefär 63 kronor. Det inte krävs inte någon taxilicens för att köra runt folk i dessa eltuktuks då trehjulingar inte faller under taxitrafiklagstiftningen. Detta innebär ju att vilken nisse som helst kan köra dem och för tillfället finns det inga lagar som säger att det inte är ok. Men om detta är något som Transportstyrelsen kommer ändra på framöver om uberPOD blir verklighet och populärt återstår att se. Tumnagel
49.3°
+
Frode Wikesjö
0