m

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2020

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018

Lastbilar i Skåne kan få omkörningsförbud
Ska minska antalet olyckor

På motorvägen E6 i Skåne sker det mycket olyckor. På sträckan går det mycket tung trafik från utlandet och en mätstation norr om Malmö visar att det varje dygn passerar hela 55.000 stycken fordon här, så det är många som ska samsas om platsen på vägen. För att få ned olyckstatistiken pratas det nu om införande av ett förbud där lastbilar inte får köra om. Förbudet kan träda i kraft nästa vår och sträckan det handlar om är den mellan Vellinge och Helsingborg. Förbudet skulle i så fall gälla vid rusningstrafik vilket innebär mellan klockan 06-09 och 16-18. Tumnagel
82.1°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Slutet för gammelbilar i städerna?
Transportstyrelsen vill utöka miljözonerna

I dag finns det så kallade miljözoner på vissa platser i storstäderna vilket innebär att tung trafik som inte uppfyller särskilda utsläppskrav inte får köra överallt, detta för att luften i städerna ska bli renare. Nu kommer Transportstyrelsen med ett nytt förslag om att utöka dessa bestämmelser så att de även gäller personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Det skulle kunna innebära slutet för gammelbilar att kunna prutta omkring i städerna, då de helt enkelt inte uppfyller kraven. Man föreslår att det ska införas två nya miljözoner - klass 2 och klass 3. Den första omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss och kör man något av dessa fordon måste de om de går på diesel uppfylla kraven för Euro 6. Går de på bensin, etanol eller gas måste de uppfylla kraven för Euro 5. Miljöklass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här måste de lätta fordonen och tunga gå på el eller vätgas, eller elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Utredning som Transportstyrelsen har gjort är nu lämnad till näringsdepartementet. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida