m

GE ska bygga världens största 3D-skrivare
Vill skriva ut vindkraftsturbiner med den

General Electric planerar att tillsammans med Fraunhofer IGCV och Voxeljet AG utveckla vad som kommer att bli världens största 3D-skrivare. 3D-skrivaren planerar man att använda för att skriva ut olika delar till GE:s enorma vindkraftsturbiner Haliade-X. 3D-skrivaren ska kunna skriva ut komponenter som är upp till 9,5 meter långa och väga upp till 60 ton. Genom att skriva ut komponenterna i 3D-skrivare hoppas man även kunna minska på de transporter som skulle ske om komponenterna tillverkades på en fabrik långt från platsen där de skulle användas. GE:s Haliade-X har redan börjat användas för att bygga upp flera vindkraftsprojekt runt om i världen. Turbinen kommer bland annat att användas vid världen största vindkrafts-farm Dogger Bank Wind Farm som håller på att byggas utanför kusten i Storbritannien. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppfinnare tar fram alternativ till paraply
En rätt galen regnskyddshjälm

Tycker ni det är jobbigt att kånka runt på ett paraply när det regnar så kanske en hjälm med inbyggt regnskydd vara ett alternativ. I klippet ovan kan ni kolla in en sådan hjälm som utvecklats av uppfinnaren och youtubern Ivan Miranda. Det handlar om ett lite halvkomplicerat bygge där Miranda placerat en turbin på hjälmen vilken hjälper till att hålla hjälmbäraren torr från regn. Det hela ser ut att fungera men frågan är om man inte skulle bli lite småtokig av ljudvolymen från konstruktionen. De som eventuellt befinner sig i närheten av hjälmbäraren skulle antagligen inte heller bli särskilt nöjda. Ni kan kolla in hur Miranda konstruerat sin regnskyddshjälm här ovanför. Vill ni bara kolla in det färdiga resultatet så kan ni hoppa fram till 09:20 i klippet. Ni hittar även detaljerade instruktioner för att bygga hjälmen på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Anläggning för att fånga upp koldioxid har tagits i drift på Island
Orca är världens största anläggning för att fånga upp och lagra koldioxid

Igår togs världens största anläggning för att fånga upp och lagra koldioxid via så kallad DAC (Direct Air Capture) i drift på Island. Anläggningen kallas för Orca och ligger cirka 30 kilometer från Islands huvustad Reykjavik. Anläggningen använder sig av stora turbiner som suger in luft och renar denna från koldioxid. Anläggningen drivs av det schweiziska företaget Climeworks samt det isländska företaget Carbfix och de uppger att Orca kan rensa 4000 ton av koldioxid från luften årligen. Koldioxiden som sugs upp från luften lagras sedan tusen meter under jord och ska mineraliseras till sten efter cirka två år. Anläggningar som Orca kan komma att minska koldioxidhalten i vår atmosfär vilken leder till den pågående uppvärmningen av jorden. Det kommer dock krävas betydligt mycket fler anläggningar som Orca för att det ska påverka klimatförändringarna. De 4000 ton koldioxid som Orca kommer rensa bort från luften varje år motsvarar bara det årliga utsläppet från cirka 800 fossildrivna bilar. Tekniken är även dyr vilket kanske gör att länder och företag behöver skapa någon slags modell för hur fler anläggningar som Orca ska kunna byggas över hela världen. Fler, och större, anläggningar liknande Orca byggs dock redan idag. Det kanadensiska företaget Carbon Engineering håller bland annat på att bygga en liknande anläggning i Skottland. Den är planerad att tas i drift 2026 och sägs då kunna fånga upp 500.000 - 1.000.000 miljon ton koldioxid om året. Carbon Engineering ska även bygga en liknande anläggning i den amerikanska delstaten Texas tillsammans med det amerikanska oljebolaget Occidental. Även den ska ha kapacitet att årligen samla in en miljon ton koldioxid från atmosfären. Den anläggningen är planerad att börja byggas 2022 men när den eventuellt kan stå klar finns det inga uppgifter om. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norskt företag tar fram ny design på vindturbiner
Skulle ta upp en femtedel av ytan med samma effektivitet

Fast Company har gjort ett reportage om det norska vindkraftsföretaget Wind Catching som har tagit fram en helt ny design på turbinerna som används för att generera vindkraft. Som synes på bilden ovan så tänker sig Wind Catching att man ska bygga ett ett kluster av vindturbiner som packats tätt tillsammans. Enligt Wind Catching skulle den här typen av design kunna leda till att havsbaserade vindturbiner bara skulle ta upp en femtedel av den yta som traditionella vindturbiner gör idag samtidigt som de genererade lika mycket energi. Varje Wind Catching-kluster innehåller cirka 100 rotorblad och är runt 300 meter högt, tre gånger så högt som många av dagens vindturbiner. Ni kan se en skalbild på hur stort ett av klustren är på bilden här nedanför. Fast Company skriver att Wind Catching planerar att bygga en prototyp av sitt turbinkluster någonstans i havet utanför Norge eller Storbritannien. När detta kan vara klart och när vi skulle kunna se vindturbiner som dessa i drift framgår inte. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största vindturbin ska byggas i Kina
Kommer ha rotorblad på 118 meter

I Kina planerar man att bygga vad som kommer att bli världens största vindturbin vilken har fått det rätt osexiga namnet "MySE 16.0-242". Vindturbinen kommer att monteras till havs och ha en höjd på cirka 265 meter där varje rotorblad är på 118 meter långt. Turbinen kan genera 16 megwatt och ska kunna försörja 20.000 kinesiska hushåll med energi. I ett pressmeddelande skriver tillverkaren MingYang Smart Energy Group om vindturbinen: "The environmental benefit is also considerable: compared to coal-fired power generation, one MySE 16.0-242 can eliminate more than 1.6 million tonnes of CO2 emissions over the course of its designed 25-year lifespan, making it a strong contributor to achieving the goal of carbon neutrality." MySE 16.0-242 ska börja byggas nästa år och vara färdig att tas i drift någon gång under 2024. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikmagasinet kör eldriven Volvo 1992
Framtiden redan då

I förra veckan så presenterade Volvo nya Volvo Concept Recharge. Det konceptet visar hur Volvos elbilar kommer att se ut från 2022 och framåt. 30 år tidigare så presenterade Volvo sitt Environmental Concept Car, eller ECC. Till formen känner vi igen bilen som 1998 blev S80, men under ytan fanns ny teknik som är rätt het i dag. Bilen var nämligen en elbil som hade ett gäng batterier så att man kunde köra den som en ren elbil. Christer Glenning påstår att bilen kommer nio mil på en laddning, men wiki-sidan påstår 90 miles, alltså 14,5 mil. Rätt ok räckvidd ändå, för tiden och med tanke på att batteritekniken inte var så modern. Elmotorn levererade 95 hästar och man fick inte ut så mycket kraft ur batterierna så det tog 23 sekunder till 100. Men bilen hade inte bara en elmotor utan även en turbinmotor som kunde ladda batterierna under gång. Med denna igång tog det bara 12,5 sekunder till 100. Det fanns även ett hybridläge som gjorde att turbinmotorn slogs på och av automatiskt. Bilen var som sagt designmässigt en titt in i framtiden med det som blev S80. Även på insidan var detta sant, där känns mycket igen. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

GE vill bygga flytande vindkraftverk
Gör att de går att bygga på större havsdjup

GE har presenterat ett koncept där man siktar på att göra vindturbiner flytande. Det skulle innebära att turbinerna inte skulle behöva monteras på havsbottnen och skulle kunna användas där havsdjupet är större än 60 meter. GE kallar konceptet för ATLANTIS (Aerodynamic Turbines Lighter and Afloat with Nautical Technologies and Integrated Servo-control) och man verkar sikta på att använda en variant av sina Haliade-X-turbiner i projektet. GE byggde sin första bottenmonterade Haliade-X-turbin utanför Rotterdam 2019. Den kan generara 12MW och är världens kraftfullaste vindturbin avsedd för montering till havs. Rogier Blom är GE:s projektledare för ATLANTIS och han säger i ett pressmeddelande: "With GE’s Haliade-X, the world’s most powerful offshore wind turbine built to date, we’re just beginning to tap into the future promise of offshore wind power in Europe, the US, and other parts of the globe. Today, these fixed-bottom wind turbines are limited to depths of 60 meters or less. With floating turbines, we would be able to dramatically expand the reaches of offshore wind power to areas with water depths of 60 meters or greater." Det finns redan idag en del flytande vindturbiner runt om i världen men de har inte den storlek eller kapacitet som GE nu siktar på att ta fram. Här nedan kan ni kolla in en bild på en flytande vindturbin i Norge som bygges där 2009. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in världens kraftfullaste tidvattenturbin
Orbital O2 har nu sjösatts utanför Orkneyöarna

Företaget Orbital Marine Power har nu sjösatt sin enorma tidvattenturbin Orbital O2 utanför Orkneyöarna i norra Skottland. Orbital O2 är världens största tidvattenturbin och den ska kunna leverera elektricitet för att driva 2000 hushåll när den tas i drift. Anläggningen är försedd med två stycken enorma rotorerna som genererar energi när tidvattnet höjs och sänk. De båda rotorerna går att fällas upp till vattenytan i händelse av att de behöver repareras eller underhållas. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur sjösättningen av Orbital O2 gick till och där berättar man även lite mer om världens för tillfället kraftfullaste tidvattenturbin. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloConnect
Avsedd för flygpendling

Den tyska flygplanstillverkaren Volocopter har visat upp ett nytt eVTOL-koncept som man döpt till VoloConnect, ett koncept som mer påminner om ett flygplan och mindre om de helikopterliknande skapelser Volocopter hittills utvecklat. VoloConnect är tänkt att kunna transportera fyra passagerare sträcker på upp till cirka 100 kilometer och är primärt tänkt för flygpendling för de lite mer välbemedlade. Flygplanet lyfter och landar med hjälp av sex rotorer och drivs sedan framåt i hastigheter på upp till 250 km/h med hjälp av två eldrivna turbiner. När vi kan få se VoloConnect i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en video på konceptet. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer trailern för The Nevers
Joss Whedons nya fantasyserie

Här kommer den första riktiga trailern till Joss Whedons viktorianska fantasydrama The Nevers som kommer att börja sändas på HBO Nordic nästa månad. I de The Nevers får vi följa några kvinnor som fått övernaturliga krafter som slår sig samman för att bekämpa dem som försöker utnyttja deras nyvunna förmågor. HBO skriver: "August, 1896. Victorian London is rocked to its foundations by a supernatural event which gives certain people—mostly women—abnormal abilities, from the wondrous to the disturbing. But no matter their particular "turns," all who belong to this new underclass are in grave danger. It falls to mysterious, quick-fisted widow Amalia True (Laura Donnelly) and brilliant young inventor Penance Adair (Ann Skelly) to protect and shelter these gifted "orphans." To do so, they will have to face the brutal forces determined to annihilate their kind." The Nevers har i USA premiär på HBO och HBO Max 11 april och börjar sändas på HBO Nordic 12 april. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vestas presenterar världens största vindturbin
Har 115,5 meter långa rotorblad

Det danska vindkraftsföretaget Vestas har visat upp sin senaste vindturbin V236-15.0 MW vilken ska vara världen största och mest kraftfulla vindturbin. Turbinen är försedd med tre stycken 115,5 meter långa rotorblad vilka ger en rotordiameter på 236 meter. Turbinen har en kapacitet på 15MW och ska kunna leverera 80GWh per år. Det räcker till att förse cirka 20.000 europeiska hushåll med el. Elen som en vindturbin produceras skulle spara in 38.000 ton koldioxid per år jämfört med om denna producerades av fossildrivna kraftverk, något som motsvarar utsläppen från 25.000 bilar enligt Vestas. Vestas planerar att installera en första prototyp av V236-15.0 MW under 2022 och ta denna i drift i 2024. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra
Får extra flygplansinstrument

Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Tesla uppdaterar Model 3
Får bland annat värmepump och elektrisk baklucka

En sak som Tesla Model Y har som varken Model S, Model X eller Model 3 har är en värmepump. Denna gör att batteriet inte måste jobba lika hårt för att värma upp bilen och därmed blir räckvidden längre. Men nu uppdateras de fyrhjulsdrivna Model 3-versionerna också med en värmepump och en del andra grejer. Utseendemässigt är bilen sig lik förutom en så kallad "chrome delete". Alla de tidigare kromade delarna är nu svarta istället. Den skarpsynte lägger även märke till ett gäng nya fälgalternativ. Performance får en omgång på 20 tum som heter Überturbine. Insidan har fått en ny mittkonsol utan pianolack och två platser för trådlös laddning av mobiltelefon. Ratten ska även nu vara uppvärmd. Bilen får också en elektrisk baklucka. Den nya värmepumpen gör att Standard Range går från 40,3 till 43 mil räckviddsmässigt, Long Range från 56 till 58 mil och Performance från 53 till 56,7. Även prestandan 0-100 km/h har förbättrats med 0,1 sekund för hela gänget. Uppdateringarna ska inte ha påverkat bilens pris. Det har även dykt upp ett gäng mjukvaru-uppdateringar och alla dessa kan ni läsa om i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Svart färg kan göra vindkraftverk mindre dödliga
Fåglar verkar uppmärksamma faran bättre när rotorblad målas om

Norska forskare har undersökt hur man kan minska fågeldöden runt vindkraftverk och kommit fram till att en enkel lösning kanske skulle kunna vara att måla ett av turbinens rotorblad svarta. I undersökningen "Paint it black: Efficacy of increased wind turbine rotor blade visibility to reduce avian fatalities" skriver forskarna att antalet döda fåglar runt en testanläggning vid vindkraftverket Smöla i Norge minskade med över 70 procent när ett av turbinernas rotorblad målats svarta. Testet genomfördes med fyra vindturbiner under tre år och under den tiden kolliderade och avled sex stycken fåglar vid turbinerna som ingick i testgruppen. I kontrollgruppen fanns fyra vindturbiner med omålade rotorblad och där dog under samma tid 18 stycken fåglar. Det handlar dock om en liten undersökning. För att kunna bekräfta att svartmålning av rotorblad minskar fågeldöden vid vindkraftverk krävs troligen ytterligare undersökningar som kan bekräfta resultaten från Smöla. Exakt hur många fåglar som dör varje år efter att kolliderat med vindkraftverk finns det inga uppgifter om. Det har tidigare uppskattats att det kan dö allt från 140.000 - 500.000 om året i sådana kollisioner, olyckor som antagligen kommer att bli mer frekventa i framtiden då vindkraften byggs ut runt om i världen. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Netflix listar nyheterna i november
Lite smått och gott

Snart är oktober slut och november är på ingång med stormsteg. Ny månad betyder givetvis att Netflix uppdaterar utbudet på sin streamingtjänst med nya och gamla titlar. Highlightsen i november är förstås Martin Scorseses The Irishman som släpps 27 november och The King med Timothée Chalamet som släpps 1 november. Ett mer omfattande släppschema hittar ni nedan: Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Mitsubishi MI-Tech är avtäckt
Har augmented reality-vindruta

Nu är Mitsubishis nya konceptbil MI-Tech avtäckt på Tokyo Motor Show och så här ser den alltså ut i sin helhet och med lite bättre bilder. Den är väldigt futuristisk och ska vara något som visar lite av vad tillverkaren har på gång i framtiden, men det lär nog dröja innan bilar som ser ut som den här kör omkring på vägarna. Som vi tidigare har berättat finns det en laddhybriddrivlina under skalet på denna men den skiljer sig något från vad vi är vana vid. Det sitter en liten elmotor i varje hjul som får sin kraft från ett batteripack. Packet i sin tur får sin kräm från en gasturbingenerator. Denna ska gå att tanka med diesel, alkohol eller fotogen. Trots diesel ska ändå det som släpps ut ur avgasröret vara rent. Insidan är ganska så avskalad och fri från skärmar, vid en första anblick i alla fall. Vindrutan fungerar nämligen som en augmented reality-skärm där du får projicerat massa saker som kan vara bra att veta. Halvbra att ha igång när man kör antagligen. Om något från det här konceptet kommer att hitta in i framtida Mitsubishi-bilar återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi senaste koncept MI-Tech läcker ut
Läcker?

Vi har tidigare skrivit om att Mitsubishi har ett nytt laddhybrid-koncept på gång. Bilen kallas för MI-Tech och nu har en bild på den läckt ut. Det här är en cabriolet utan dörrar med en laddhybriddrivlina och en gasturbinsgenerator. Härlig mix. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det sitter två stycken elmotorer på varje axel. Mer lär vi få reda på när konceptet väl är presenterat, vilket ska ske imorgon. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Två nya konceptbilar från Mitsubishi till Tokyo Motor Show
Mi-Tech och Super Height K-Wagon

Vi har tidigare visat teaserbild på en kommande konceptbil från Mitsubishi. Nu får vi reda på att den kallas för Mi-Tech och att den kommer att få sällskap av ytterligare ett nytt koncept kallat Super Height K-Wagon på Tokyo Motor Show. Mi-Tech är en kompakt SUV med laddhybrid-teknik som istället för en förbränningsmotor använder sig av en gasturbin. Bilen driver på alla fyra hjul via att system med fyra stycken elmotorer. Som vi kan se på den dunkla bilden handlar det om en tvåsitsig bil som antagligen inte kommer att komma i produktionsutförande, men som säkert tar med sig lite teknik in i framtiden. Super Height K-Wagon är istället en så kallad kei-car - en väldigt kompakt bil som följer särskilda restriktioner som finns i Japan. Den kommer som väntat, när den väl presenteras i skarpt läge, endast att säljas där. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B3 Touring
M3-kombin som BMW inte kommer bygga

Förr i tiden kunde man få en BMW M5 som kombi vilket var riktigt fränt. Men några andra M-bilar i detta format har inte erbjudits, och BMW har inga planer på det heller. Då tar istället Alpina saken i egna händer, och det senaste är skapelsen vi ser här - B3 Touring. Bilen har den raka sexan (S58) på 3,0 liter med dubbla turbo och här ger den 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till maskinen kopplas en automatlåda från ZF som sedan ser till att driva alla fyra hjulen. Toppfarten ska ligga på över 300 km/h, men några andra siffror kring prestandan får vi inte. På bakaxeln sitter en diff-broms och det finns ett launch control-system. För att få stopp på grejerna har man monterat 395 millimeter stora skivor fram och 345 millimeter brak. Utanför dessa sitter de klassiska turbinfälgarna på 20 tum. Bilen börjar säljas nästa vår och de första leveranserna ska ske till sommaren. Vad man får betala framgår inte just nu men räkna med en inte helt osalt prislapp. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Greta Thunberg ska segla till FN:s klimatmöte i USA
För att slippa flygskammen

Den svenska klimataktivisten Greta Thunberg meddelade igår att hon kommer att delta i den stora klimatkonferens som FN anordnar i höst och att hon tänker att segla dit. Anledningen till att Thunberg väljer att segla till FN:s huvudkontor i New York uppger hon beror på att hon inte vill flyga då det anses skada klimatet mer än att färdas i segelbåt. Thunberg kommer att segla till USA med segelbåten Malizia II som förutom att drivas med hjälp av vinden även är försedd med solpaneler och undervattensturbiner som genererar energi, något som gör att allt på båten drivs med förnybar energi. Greta Thunberg och hennes team kommer att påbörja sin seglats mot USA från Storbritannien i mitten av augusti. FN:s klimatkonferens "UN Climate Action Summit" arrangeras 23 september och under sin resa kommer Thunberg även att besöka Kanada, Mexiko, Chile samt några andra platser i Sydamerika. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida