m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Heetch pausar samåkningstjänst i Stockholm
För att den bryter mot lagen

Taxiföretaget Heetch meddelade precis att de tillsvidare kommer att "pausa" sin samåkningstjänst i Stockholm. Anledningen till detta uppger Heetch beror på att man inväntar ny lagstiftning på området. Dagens lagstiftning tillåter inte den Uber Pop-liknande verksamhet som Heetch erbjudit fram tills nu. Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, säger i ett pressmeddelande: "Vi är väldigt besvikna över att behöva pausa tjänsten och hoppas kunna starta upp samåkningstjänsten på nytt när lagstiftningen kommit ikapp. Till dess vill vi skydda våra förare." Skulle man fortsatt vilja åka med Heetch i Stockholm så hänvisar Heetch till deras nystartade tjänst Heetch Pro som mer ska likna en traditionell taxi-tjänst. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Heetch lanserar Heetch Pro i Stockholm
Siktar på att ha de lägsta priserna på taximarknaden

Det franska företaget Heetch lanserade sin "samåkningstjänst" a la numera nedlagda UberPop här i Sverige förra året och nu meddelar företaget att man även kommer att lansera taxitjänsten Heetch Pro i Stockholm. Heetch Pro kan jämföras med Ubers traditionella tjänst där tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt och förarna har taxilegitimation och trafiktillstånd skriver Breakit. Heetch nuvarande "samåkningstjänst" har inga krav på att förarna har taxilegitimation och tjänsten är oftast bara tillgänglig på kvällar och helger. Heetch Pro siktar även på att hålla ett lägra pris än sina konkurrenter vilket jag antar innebär att man siktar på att bli billigare än Uber i Stockholm. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polisen anser att Heetch bedriver svarttaxi-verksamhet
Företaget själva anser att det handlar om en samåkningstjänst

Taxi-tjänsten Heetch som lanserades i Stockholm förra året får nu massiv kritik från polisen som anser att det handlar om "ren och skär organiserad svarttaxiverksamhet". Heetch har cirka 300 chaufförer som använder sina privata bilar för att transportera kunder med sin "samåkningstjänst". Förarna behöver ingen taxilegitimation som andra taxi-tjänster kräver och prismässigt kan Heetch ibland ta halva priset av vad till exempel Taxi Stockholm tar för en likvärdig resa uppger DN. Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet, säger till DN: "Det är naturligtvis ett hårt slag. Vi konkurrerar på väldigt olika villkor. De företag som sköter sig och betalar sina skatter och avgifter och tvingas hålla en högre prisnivå ska konkurrera med de här lägre priserna." Heetch jämförs av många med Ubers numera nedlagda tjänst UberPop och flera av Heetch chaufförer väntar åtal. En chaufför har redan dömts för olaga taxiverksamhet till 40 dagsböter. Heetch själva anser att de inte bedriver olaglig taxiverksamhet då det är frivilligt för kunden om man vill betala, eller "donera" pengar, till chauffören för resan. Skubla från Svenska Taxiförbudet säger: "Lycka till att få en resa till om du inte betalar. Det är ett sätt att retoriskt kringgå det här med svarttaxi, men det är lika mycket svarttaxi för det." Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber greyballade svenska polisen
För att försvåra utredningen mot UberPop

Vi har tidigare skrivit några gånger om Ubers så kallade Greyball-system som man använt för att undvika kontroller från myndigheter och nu rapporterar DI Digital att Uber använt detta system i Sverige för att undvika den svenska polisen. Enligt DI Digital så greyballade Uber svenska polisen under den tiden polisen utredde Ubers "samåkningstjänst" UberPop i Sverige. Det slutade som bekant med att det svenska rättsväsendet ändå hittade tillräckligt med bevis för att anse att Uber Pop inte var en samåkningstjänst. Det ledde till att hundratals UberPop-chaufförer fick böter och i maj förra året så lade Uber ner UberPop i Sverige. Med Greyball-systemet kunde Uber övervaka kunder som de misstänkte jobbade för konkurrenter, myndigheter eller polisen. Detta gjorde man genom att hålla koll på var misstänkta kunder befann sig genom att spåra deras GPS-position och man försökte även identifiera dem genom kreditkortsuppgifte, sociala mediekonton och annan data man kunde komma över om kunder som Uber misstänkte försökte sabotera deras verksamhet. Uber uppger själva att de har slutat använda Greyball efter det att New York Times avslöjade Ubers övervakningssystem i mars i år. Tumnagel
16.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dömda Uber Pop-chaufförer får tillbaka sin taxi-legitimationer
Blir bara varnade

Det juridiska efterspelet efter Ubers försök att lansera sin UberPop-tjänst i Sverige börjar nu komma till sitt slut. Nu har kammarrätten i Stockholm beslutat att de UberPop-förare som dömdes för olaga taxitrafik ska få behålla sina taxi-legitimationer i de få fallen där de dömda chaufförerna faktiskt haft en sådan. Det handlar om två stycken UberPop-chaufförer som hade taxi-legitimation som överklagade beslutet om att denna skulle tas ifrån dem för att de kört UberPop. Nu har kammarrätten beslutat att det räcker med en varning åt de båda chaufförerna och att de får behålla sina taxi-legitimationer. I sitt beslut skriver Kammarätten bland annat: "Med hänsyn bland annat till att det inte framkommit att körningarna utförts på ett sätt som inneburit fara för passagerarnas säkerhet anser dock kammarrätten att det inte är nödvändigt att återkalla legitimationerna. I stället är det tillräckligt att förarna får var sin varning." UberPop, Ubers tjänst där privatpersoner transporterade resenärer under någon slags "samåknings"-flagg, lanserades i Göteborg och Stockholm i september 2014 och lade ner verksamheten i maj 2016. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

732 Uber Pop-förare i Sverige upptaxerades
Notan för Ubers numera nedlagda tjänst

Skatteverket har nu summerat utfallet av Ubers numera nedlagda tjänst UberPop och det resulterade i att 732 stycken UberPop-chaufförer fick sina skatter upptaxerade. Utav de 764 UberPop-chaufförerna som Skatteverket granskade var det vara 4% som Skatteverket ansåg hade deklarerat inkomster från sina UberPop-körningar på ett riktigt sätt. I genomsnitt så upptaxerades de UberPop-chaufförer som Skatteverket ansåg har skattefuskat med 19.912 kronor. Den chaufför som kört mest ansågs dock ha kört in närmare en halv miljon kronor vilka inte skattades för. UberPop, Ubers tjänst där privatpersoner transporterar Uber-kunder i sina privata bilar, drog igång i Sverige 2014 men tvingades i maj förra året lägga ner verksamheten. Exakt varför man gjorde detta har aldrig Uber sagt något om men de flesta misstänker väl att det beror att flera UberPop-chaufförer dömdes för att ägnat sig åt olaga taxi-trafik. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Svenska Uberförare upptaxeras med 13,5 miljoner kronor
Framförallt då UberPOP-förare

Transportarbetaren rapporterar att samåkningstjänsten Uber har mer än 600 förare som under hösten upptaxerats med sammanlagt 13,5 miljoner kronor för inkomståret 2015. Majoriteten av de som upptaxerades är privatpersoner som körde för det nu nedlagda UberPOP. I efterhand kräver nu Skatteverket dessa UberPOP-förare på inkomstskatt, moms och skattetillägg vilket sammanlagt landade på ungefär 12,5 miljoner kronor. Man rapporterar även att elva Uberförare med registrerad firma, taxitillstånd och förarlegitimation också har upptaxerats med sammanlagt drygt en miljon kronor. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Taxi-utredningen vill förbjuda UberPop och liknande tjänster
Tjänsterna kommer inte att räknas som samåkning

Idag presenteras Näringsdepartementets sin så kallade taxi-utredning och enligt Breakit kommer den att göra det svårt för "samåkningstjänster" som till exempel UberPop och Heetch att verka i Sverige. Dessa tjänster anser att de ägnar sig åt samåkning men enligt regeringens särskilda utredare Amy Rader Olsson är så inte fallet. Rader Olsson säger till Breakit: "Vi sätter en strikt gräns för vad som är samåkning. Det ska handla om att du och jag ska till samma ställe och vill dela på de faktiska kostnaderna." (fetning av oss) Uber stängde ner UberPop i Sverige i våras efter det att flera deras chaufförer blivit fällda för olaga taxi-trafik. Sannolikheten att tjänsten öppnar upp igen verkar inte särskilt stor om regeringen går på taxi-utredningens linje. Även Heetch framtid ser väl någorlunda mörk ut på den svenska marknaden för tillfället. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skatteverket har kollat närmare på delningsekonomin
"Risk för skattefel inom delningsekonomin"

Delningsekonomin är ett nytt ord för de nya tjänster som betyder intäkter för "vanliga människor" men som inte är en full sysselsättning. Extrapengar helt enkelt. Exempel på tjänster är Uber och deras gamla tjänst UberPop och kanske framförallt Airbnb. – Delningsekonomins långsiktiga effekter på skatteintäkterna hänger på hur den utvecklas och hur den traditionella marknaden påverkas och förändras. På kort sikt kan vi inte se några större skillnader i beskattningen av affärer utförda inom delningsekonomin eller på traditionellt sätt, men vi kan konstatera att det finns risk för skattefel, säger Rebecca Filis, verksamhetsutvecklare på Skatteverket och ansvarig för rapporten. Anledningen till att Skatteverket har kollat närmare på dessa tjänster är att de pengar som tjänas måste tas upp i deklarationen av privatpersonen själv, vilket ofta "missas". Bolagen har ofta sin bas utanför Sverige och behöver inte skicka in någon kontrolluppgift till Skatteverket. Skatteverket konstaterar att de nya tjänsterna kan göra att man missar skatteintäkter, framförallt om det är så att de börjar påverka nuvarande tjänster som man faktiskt får stadiga intäkter från. Men framförallt konstaterar man att det är väldigt krångligt för personerna som tjänar pengar på dessa tjänster att faktiskt göra rätt för sig. Man vill dock inte rakt över förbjuda och stänga ner tjänsterna. – Vi vill bland annat skapa möjlighet för bolagen bakom plattformarna att elektroniskt överföra kontrolluppgifterna, oavsett om bolagen är utländska eller svenska. Av den anledningen har myndigheten också påbörjat en dialog med aktörer inom delningsekonomin, säger Rebecca Filis. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Taxi-utredning kan bli ett bakslag för samåknings-tjänster
Man får inte samåka i vinstsyfte

Enligt Ekot kommer regeringens taxi-utredning inte att göra det lättare för så kallade "samåknings"-tjänster som nu nedlagda UberPop och nyligen lanserade Heetch. Enligt den snart klara taxi-utredningen går det inte anse att det handlar om samåkning när någon annan kör någon i sin egen bil mot betalning. Enligt Ekots källor ska samåkning definieras på följande sätt: "Folk som ska åt samma håll och som delar på kostnaden, där ingen vinst är inblandad." Samåkningstjänsten UberPop lades ner i våras efter det att flera av deras chaufförer dömdes för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen. Transportstyrelsen anser även att den nyligen lanserade samåknings-tjänsten Heetch ägnar sig åt olaga taxi-trafik. I dagsläget har 60 UberPop-chaufförer dömts för att ha bedrivit olaglig taxitrafik skriver Expressen. Regeringens taxi-utredning kommer att presenteras 1 december. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber vill komma runt taxilagstiftningen med uberPOD
uberPOP 2.0?

Taxibolaget Uber försöker än en gång komma runt taxilagstiftningen så folk kan få billigare taxiresor. Denna gång gör man det med hjälp av de eldrivna eltuktuksarna Zbee från Clean motion. Förra veckan så testkörde man nämligen dessa fordon i Göteborg och kallade detta pilotprojekt för uberPOD. Resorna beställde man direkt via den vanliga Uber-appen men de kunde max vara 20 minuter långa. Någonstans hoppas Uber att uberPOD kommer fungera som ett slags substitut till uberPOP som bekant inte längre finns här i Sverige. Hur mycket billigare uberPOD egentligen är vet jag ej då det var en halv evighet sedan jag åkte taxi i Göteborg. Men om man vill ta sig från Götaplatsen till Kungsportsplatsen kostar det ungefär 45 kronor och vill man åka från Scandinavium till Centralstationen kostar det ungefär 63 kronor. Det inte krävs inte någon taxilicens för att köra runt folk i dessa eltuktuks då trehjulingar inte faller under taxitrafiklagstiftningen. Detta innebär ju att vilken nisse som helst kan köra dem och för tillfället finns det inga lagar som säger att det inte är ok. Men om detta är något som Transportstyrelsen kommer ändra på framöver om uberPOD blir verklighet och populärt återstår att se. Tumnagel
49.3°
+
Frode Wikesjö
0

Heetch är en samåkningtjänst för ungdomar
Foux Da Fa Fa

Stockholms har fått en ny samåkningtjänst med, bland annat, före detta förare från UberPOP. Samåkningtjänsten heter Heetch och kommer ursprungligen från Frankrike. Heetch försöker kringgå diverse regler i taxitrafiklagstiftningen genom att låta passagerarna donera pengar för resan istället för att betala en taxa. Precis som med Uber så betygsätts passagerarna av förarna så om man är en kass på att donera pengar riskerar man att inte bli upplockad nästa gång man vill åka med Heetch. En annan speciell grej med Heetch är att man endast kan åka mellan klockan 18:00 samt 06:00 på fredagar och lördagar. Enligt Hicham Larhnimi, Heetchs Sverige-chef, är det för att de vill hjälpa ungdomar i förorten att kunna ta sig in till stan. Enligt honom är Heetch en tjänst för personer mellan 18 och 25 år men menar att det inte finns något som hindrar att även personer över 25 år använder tjänsten. Heetch har just nu ett 40-tal förare i Sverige och tjänstens app kan hittas här. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

EU vill att medlemsländerna ska vara lite hyggligare mot företag som Uber och Airbnb
Bättre med begränsningar än förbud för delningsekonomin

EU har dragit upp lite riktlinjer för hur medlemsländerna ska hantera företag verksamma inom den så kallade delningsekonomin och dessa har nyhetbyrån Reuters fått ta del av. Av de kommande, än så länge ej publicerade, riktlinjerna framgår det att EU vill att medlemsländerna ska vara lite hyggligare mot företag verksamma inom delningsekonomin. EU förordar att medlemsländerna, om de vill skydda lokala företag, hellre inför begränsningar än helt förbjuder vissa tjänster och företag. Begränsningar som det handlar om kan till exempel gälla hur många dagar en privatperson får hyra ut sin bostad via Airbnb och liknande. I riktlinjerna skriver EU bland annat: "Total bans of an activity constitute a measure of last resort that should be applied only if and where no less restrictive requirements to attain a public interest can be used." Båda Uber och Airbnb och råkat ut för flera bakslag i Europa och så sent som förra månaden meddelade till exempel Uber att man kommer att lägga ner sin tjänst UberPop i Sverige. Airbnb har även de haft lite problem i Sverige då en del bostadsrättsföreningar inte vill att deras medlemmar hyr ut sin bostad via Airbnb. Dessa fall kan ni läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Åk med Batmobile i helgen
Uber kör Batman-special

Uber kör en spännande kampanj i Stockholm nu på lördag. Gänget kommer nämligen glida runt med Batman-bilen i drygt sex timmar (mellan 10 och 16) och köra runt med diverse kunder. Körningen kommer vara gratis, vilket är trevligt då UberPop inte längre är tillgängligt på grund av strul. För att få åka med Batmobile behöver du bara starta appen i mobilen och skriva in koden BATMANxUBER i erbjudande-luckan för att låsa upp alternativet. Sedan väljer du bara rutt och om du har tur blir du en av de utvalda som får åka med Läderlappens vrålåk. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Hejdå UberPOP
Uber stänger ner kontroversiell tjänst i Sverige

Taxitjänsten Uber meddelade i ett mail idag på morgonen att man stänger ner sin tjänst UberPOP i Sverige den 18 maj utan att gå närmare in på varför man gör detta. UberPOP lanserades i Stockholm och Göteborg i september 2014 och det handlar om en tjänst där privatpersoner använder sina vanliga bilar för att skeppa Uber-kunder till önskad destination. Tjänsten har sedan starten kritiserats från myndighetshåll då man ansett att privatpersoner inte ska kunna bedriva taxitrafik och DN rapporterade tidigare i år att 21 stycken UberPOP-chaufförer hade dömts för olaga taxitrafik och sannolikt skulle det drabba fler om inte Uber hade lagt ner tjänsten. Uber själva har hela tiden hävdat att UberPOP är en samåkningstjänst medan man från myndighetshåll har definierat det hela som en taxitjänst. Tumnagel
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

21 svenska UberPOP-chaufförer dömda för olaga taxitrafik
Men Uber fortsätter att rekrytera chaufförer

DN har granskat Ubers tjänst UberPOP i Sverige och skriver att 27 stycken UberPOP-chaufförer än så länge har åtalats för olaga taxitrafik i Sverige. Av de 27 åtalade har 21 stycken fällts i tingsrätten och de sex som blivit frikända har blivit detta på grund av att man bedömt att dessa inte förstått vilka regler som gäller för att transportera resenärer i Sverige. Trots detta fortsätter Uber aktivt att fortsätta rekrytera chaufförer till Uberpop medan man väntar på att de fällande domarna ska tas upp i Hovrätten dit de flesta av domarna är överklagade. Ubers sverigechef Alok Alström kommenterar de fällande domarna till DN med: "Jag har svårt att göra den här riskbedömningen, utan det som är viktigt från vår sida är att framhålla att vår uppfattning är att det här är en tjänst som ryms inom lagen." Tumnagel
91.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Nu kommer UberX till Göteborg
Ett alternativ till för Göteborgare som gillar Uber

Uber har funnits i Göteborg sedan förra sommaren och Uber-användare som öppnar appen i dag har fått ett nytt alternativ att välja förutom UberPop och UberBlack: UberX. X är det lite billigare alternativet men till skillnad från Pop, som körs av privatpersoner, är UberX-förarna riktiga taxiförare med licens. Alternativet finns nu alltså i appen och priserna ligger mellan UberPop och UberBlack. Startavgiften är 40 kronor och sedan betalar man 5 kronor per minut plus 7,15 kronor per kilometer. Motsvarande avgift för Pop/Black är 25kr/50kr i startavgift, 2,03/8,50 kr per minut och 6,15/11,80 kr per km. Tumnagel
48.1°
+
Roger Åberg
0

Svensk UberPOP-förare dömd
För olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen

Uber har träffats med ett rätt hårt slag då en 24-årig UberPOP-förare blivit dömd för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen efter att ha blivit stoppad under en körning. 24-åringen blev stoppad av polis på Liljeholmsbron i Stockholm och berättade då att han plockade upp en person för att minska kostnaden för körningen. Detta var något som varken polis eller domstolen köpte och mannen har nu blivit dömd till 50 dagsböter. Detta är första gången en UberPOP-förare blivit dömd här i Sverige och troligtvis är detta bara början. Uber har själva sagt att UberPOP är endast en samåkningstjänst, medan taxibranschen protesterat och sagt att UberPOP är en solklar svarttaxiverksamhet. Markus Pettersson, fackförbundet Transports förbundssekreterare, har detta att säga om domen: Den bekräftar vår uppfattning att Uberpop inte är något annat än organiserad svarttaxi. Det stora problemet är att verksamheten bedrivs vid sidan av de kontroller och tillstånd som gäller för vanlig seriös taxiverksamhet. Risken är uppenbar att samhället går miste om såväl moms som skatt. Tumnagel
49.1°
+
André Stray
0

Uber kontrollerar sina svenska chaufförer på Lexbase
Kontroversiell personupplysningstjänst

Dagens Industri fortsätter sin granskning av taxitjänsten Uber efter det att de avslöjat den bristfälliga kontrollen av chafförer till Ubers tjänst UberPOP. Efter det avslöjandet uppgav Svenska Uber att man kontrollerade alla eventuella chaufförer mot en databas innan de tilläts köra för företaget men man ville då inte uppge vilken databas det gällde. Nu avslöjar dock Di Digital att det är den omtalade och lite kontroversiella personupplysningstjänsten Lexbase som Uber använder sig av, något som även Ubers PR-byrå bekräftar för Di Digital. Lexbase har fått motta skarp kritik och även polisanmälts för att de lämnar ut utdrag om privatpersoner från offentliga register som till exempel brottsdomar. Trots flera polisanmälningar mot Lexbase har tjänsten aldrig befunnits olaglig i domstol. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Skatteverket har synpunkter på Uber
Är UberPOP svarttaxi?

Det verkar inte finnas någon ände på taxitjänsten Ubers juridiska problem och nu har även svenska Skatteverket börjat intressera sig för tjänsten. Det är framför allt UberPOP, tjänsten där privatpersoner använder sina egna bilar för att frakta resenärer, som intresserar Skatteverket då man har haft svårt att kontrollera dessa personers inkomst från tjänsten samt huruvida de betalat skatt för detta. Enligt Sveriges Radios Ekot ska en representant för Uber sagt till dem att man inte anser sig vara skyldiga att lämna in några uppgifter till Skatteverket om utbetalningar till förarna, något som inte stämmer enligt Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverkets rättsavdelning, som säger till TT: "Vår uppfattning är att om ett företag betalar ut de här pengarna till dem som kört så är företaget skyldigt att betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag på de ersättningarna innan pengarna betalas ut." Polisen har inlett några förundersökningar mot chaufförer som förmedlats via UberPOP och liknande tjänster då de misstänks för att bedriva svarttaxi-verksamhet. Än så länge har dock inte något av fallen gått till domstol men om så sker så kommer det antagligen bli vägledande för hur verksamheten ska betraktas i framtiden. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers förarkontroll håller inte måttet
UberPOP får kritik i Sverige

Dagens Industri (DI) har testat hur bra förarkontrollerna av privatpersoner som vill köra UberPOP fungerar i Stockholm och tyvärr får man väl säga att det var ett nedslående resultat. DI:s reporter kunde utan problem anmäla sig som chaufför till UberPOP och börja köra utan att han hade skickat in något belastningsutdrag till Uber visade det sig. Reportern skriver själv: "Vi blir godkända utan att ha pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Dessutom med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt." Uber själva säger till DI att man kontrollerar ansökande chaufförers uppgifter mot en publik databas, oklart vilken, innan de blir godkända. Man säger även att man ska undersöka hur DI:s reporter kunde bli godkänd och att man har vidtagit åtgärder för att förhindra att liknande situationer uppstår i framtiden. UberPOP är taxitjänsten Ubers transportalternativ där privatpersoner använder sina egna fordon för att transportera resenärer. Tjänsten har blivit förbjuden i ett antal länder och även svenska Transportstyrelsen har dömt ut den som olaglig. Tumnagel
21.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

UberPOP nedstängt i Paris
Efter upplopp från taxichaufförer

Uber Frankrike har meddelat att man stänger ner sin tjänst UberPOP i Paris efter att i veckan ha fått motta hård kritik från Paris reguljära taxichaufförer. UberPOP är alltså Ubers tjänst där privatpersoner kan transportera resenärer i sina egna bilar till, antar jag, en lägre kostnad än vanliga taxibilar tar för samma färd. Då privatpersonerna inte har någon licens för att transportera resenärer anser taxichaufförerna att det handlar om orättvis konkurrens. Det hela har lett så långt så att taxichaufförerna har gått ut i strejk som har resulterat i ett upplopp och två chefer på Uber Frankrike har blivit anhållna och anklagade för att ha bedrivit illegal taxiverksamhet. Tumnagel
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Franska taxiförare protesterar mot Uber
När fransmän protesterar så gör de det ordentligt

Franska taxiförare startat en landsomfattande protest mot Uber och UberPop. Tusentals taxiförare deltar i protesterna där man har börjat blockera vägar och bränna bildäck. Det har även rapporteras att det skett ett flertal våldsbrott kring denna konflikt. Franska taxiförbund har länge klagat på Uber och framför allt då UberPop då de anser att snor deras marknad på ett oschysst sätt. En taxilicens i Frankrike kan kosta upp mot 240 000, något som Uber-förare fortfarande, tack vare ett domstulsbeslut, slipper betala. Det är inte första gången som franska taxiförare tagit i med hårdhandskarna mot Uber. Så sent som förra veckan rapporterades det att några taxiförare i Strasbourg agerade Uber-kunder och som sedan ledde sin Uber-chaufför till en avlägsen plats för att slå ner chauffören. Tumnagel
14.0°
+
Frode Wikesjö
0

Polis har stormat Ubers kontor
I Frankrike och Sydkorea

De anställda på Uber har det hett om öronen idag. Rapporter kommer om att polis har tagit sig in på deras kontor både i Frankrike och i Sydkorea och dessutom arresterat flera högt uppsatta chefer. I Seoul har polisen anklagat företagets brand manager, flera anställda samt några av taxiförarna för att ha brutit mot landets transportlagar. Staden har sedan tidigare konstaterat att företagets verksamhet ska klassas som olaglig. I Paris ska i sin tur närmare 25 poliser har stormat Ubers huvudkvarter och tagit till vara på både dokument och mobiltelefoner som använts av förarna. I Frankrike är det visserligen lagligt med samkörningstjänster. Däremot måste förarna ha ett anpassat körkort för samkörning och försäkring vilket gör att samkörningstjänster som UberPop är olagliga. Tumnagel
21.5°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Tyskland lyfter Uber-förbudet
Observera att jag lyckades låta bli att skriva Lyft(er) i rubriken

För några veckor sedan bestämde sig Tyskland för att förbjuda Ubers lågpristjänst uberPOP. Nu har man dock temporärt lyft förbudet i landet och därmed nekat den tyska taxiindustrins krav för omedelbar handling att stoppa tjänsten på Tysklands vägar. Det innebär dock inte att Uber fått grönt ljus, de har fortfarande legala problem då rätten anser att man bedrivit verksamheten utan rätt licenser. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

UberPop förbjuds i Tyskland
Deutschland, Deutschland Uber alles

Taxi-tjänsten Uber har än en gång stött på problem i Tyskland då en domstol i Frankfurt har bestämt att Uber inte har rätt tillstånd att bedriva sin lågprisverksamhet UberPop i landet. Detta innebär helt enkelt att UberPops verksamhet nu är förbjudet i hela Tyskland. Trots potentiella böter på 250 000 Euro samt risk för fängelsestraff så menar Uber själva att detta förbud är ogenomförbart och kommer därmed fortsätta plocka upp passagerare under tiden de överklagar beslutet. Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0

UberPOP lanseras i Stockholm och Göteborg
Samåkning med UBER

För ett tag sedan skrev vi att taxitjänsten Uber skulle starta en samåkningstjänst i USA och nu lanserar Uber en liknande tjänst i Stockholm och Göteborg. Det handlar om privatpersoner som får tillgång till Ubers system och i sina egna bilar ska kunna hämta upp Uber-passagerare för att köra dem till önskad destination. De privata bilarna får inte vara äldre än från 2005 och Uber kontrollerar så att chaufförerna har haft körkort i minst tre år samt att de inte finns i brottsregistret. Chaufförerna ska även få utbildning i Ubers regi. Enligt Uber kommer en resa med UberPOP att bli i genomsnitt 60% billigare än om resan genomförts med vanlig taxi. Man nämner till exempel att en resa med UberPOP från Kista Centrum till Sergels Torg i Stockholm kostar cirka 150 kronor och en resa mellan Slottsskogen och Nya Ullevi i Göteborg kostar cirka 70 kronor. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0