m

Porsche sura på Singers senaste bygge
Anklagas för varumärkesintrång

En Porsche är en Porsche och en Singer är en Singer, även om en Singer är en Porsche. Logiskt? Nä kanske inte. Singer har byggt om Porschar från grunden i många år och inget har varit konstigt med det. Men deras senaste bygge verkar ha retat upp Porsche. Singer har precis som på tidigare byggen använt Porsches logga på den senaste, men av någon anledning har Porsche nu anklagat customfirman för varumärkesintrång och bett dem att omedelbart plocka bort deras material kring bilen från nätet. Klickar man på länken till bygget nu möts man bara av att sidan är nedplockad. Bilen som heter ACS finns i två stycken exemplar och är specialbeställd av en kund, så det är inget som ska masstillverkas eller så. CarScoops har pratat med en representant från Porsche som säger följande kring fallet: "We are glad to have a growing community of Porsche enthusiasts. They help us to ensure that so many Porsche cars originally built decades ago remain on the road and are still being enjoyed. At the same time, we have a responsibility to out customers to ensure that Porsche products – designed and engineered by us – can be clearly and easily identified. This can range from an individual component or piece of clothing using our name through to whole cars. We do this by allowing only products created or directly licensed by us to carry the Porsche name." Om Singer nu kommer plocka bort Porsche-texterna från bilen är oklart, så även om de i fortsättningen kommer att få använda namnet på sina byggen eller inte. Tumnagel
28.1°
+
Bobby Green
0
2020

Sony sätter stopp för företag som sålde vingar till PS5
Hade inte koll på varumärkeslagen

För en tid sedan levererade Sony en video där de plockade isär Playstation 5 och något folk uppmärksammade var att det var möjligt att plocka bort "vingarna" på konsolen. Kort därefter startades Platestation.com där folk kunde beställa alternativa vingar till den kommande konsolen, men det verkar som att gänget borde ha grottat ner sig lite mer i varumärkeslagarna. Platestation.com blev en rätt stabil succé, men dagen efter fick gänget post från Sony där det stod att sidan måste byta namn på grund av varumärkesintrång. Sidan bytte därefter namn till CustomizeMyPlates och grundarna tyckte att namnbytet borde räcka för att Sony skulle vara nöjda med situationen och att de kunde fortsätta bedriva sin säljverksamhet. Så blev det inte. Sony ansåg att företaget fortfarande inkräktade på deras varumärken genom att sälja vingar via sin hemsida då vingarna är en del av Sonys intellektuella egendom och att om försäljningen fortsatte så skulle de bli stämda. I ett uttalande till Video Game Chronicle säger CustomizeMyPlates-gänget detta: "But then Sonyx27s lawyers told us it was their opinion, Sonyx27s intellectual property extended to the faceplates, and that if we continued to sell and distribute them in any country, we would end up in court," the email continued. "This all came to light yesterday and we are now cancelling and refunding all faceplate orders worldwide... we are extremely disappointed about this but we have no other option." I och med detta har samtliga beställningar avbokats och återbetalats. Det är fortfarande möjligt att beställa skins till PS5 och Dualsense-kontrollen av olika slag via hemsidan, men några rediga paneler finns inte tillgängliga. Detta visar att det är en dålig idé att sälja PS5-vingar utan tummen upp från Sony och det hela kan även ses som en indikator att Sony själva kommer leverera sidopaneler av olika slag i framtiden. Tumnagel
21.9°
+
André Stray
0

Apple i tvist med receptappen Prepear för varumärkesintrång
Frukt som frukt?

Att Apple vill skydda sitt varumärke så gott det går är inga konstigheter, men ibland känns det som att Apples jurister mest mobbas för att få sin vilja fram. Det har blivit känt att receptappen PrePear kommer tas till rätta för varumärkes intrång då deras logotyp påminner om Apples logotyp och detta skulle potentiellt kunna skada Apples varumärke. I sitt anspråk skriver Apple att Prepears logga har en minimalistisk design och ett löv som lutar åt höger, vilket även lövet på Apples logga gör. Att man inte ska jämföra äpplen och päron är något vi fått lära oss som barn och i hopp om att Apple ska lära sig detta har Prepear dragit igång en namninsamling på Change.org där de skriver att de vill få stopp på Apples osköna beteende. På insamlingssidan skriver Prepear detta: "Apple has opposed the trademark application for our small business, Prepear, demanding that we change our obviously pear shaped logo, used to represent our brand in the recipe management and meal planning business... Most small businesses cannot afford the tens of thousands of dollars it would cost to fight Apple," the petition claims. "It is a very terrifying experience to be legally attacked by one of the largest companies in the world, even when we have clearly done nothing wrong, and we understand why most companies just give in and change their logos." Visa det här inlägget på Instagram Dear Instagram Friends- I NEED YOUR HELP! I know there are a lot of heavy things going on in the world right now, and this is nothing in comparison, but I need your help in a situation that is affecting me, my family, and my coworkers. Please help! Many of you know that I started a business called Prepear almost 5 years ago. It is an app that you can store all your recipes in one place, plan your meals, make grocery lists, and get your groceries delivered all in one place. Recently @apple yes, The trillion dollar Apple, has decided to oppose and go after our small business’ trademark saying our pear logo is too close to their apple logo and supposedly hurts their brand? This is a big blow to us at Prepear. To fight this it will cost tens of thousands of dollars. The CRAZY thing is that Apple has done this to dozens of other other small business fruit logo companies, and many have chosen to abandon their logo, or close doors. While the rest of the world is going out of their way to help small businesses during this pandemic, Apple has chosen to go after our small business. I’m not trying to get anyone to stop using or buying Apple products. I feel a moral obligation to take a stand against Applex27s aggressive legal action against small businesses and fight for the right to keep our logo. We are defending ourselves against Apple not only to keep our logo, but to send a message to big tech companies that bullying small businesses has consequences. HOW YOU CAN HELP: 1 Sign the petition (link in my bio or in my stories) 2 Share that same link on Facebook, Instagram, Twitter, etc. http://chng.it/QPd2mRYW #savethepearfromapple Ett inlägg delat av Healthy Kids Recipes•Routines (@superhealthykids) 7 Aug 2020 kl. 12:56 PDT Tumnagel
-7.6°
+
André Stray
0
2019

Uppdaterat Swatch: Samsung har kopierat våra urtavlor
Vill ha över 100 miljoner dollar i skadestånd

Klockföretaget Swatch Group, som har varumärken som Swatch, Rado, Omega, Longines och Tissot under sitt tak, anklagar nu Samsung för varumärkesintrång. Detta efter att Swatch Group anser att Samsung har kopierat designen till nedladdningsbara urtavlor till sina Gear-klockor från urtavlor vars design Swatch Group äger rättigheterna till. Det ska handla om digitala urtavlor som användare av Samsungs smartklocks-modeller Gear Sport, Gear, S3 Classic samt Frontier har kunnat ladda hem och installera på sina klockor. Swatch Group skriver i sin anmälan mot Samsung: "This unabashed copying of the Trademarks can have only one purpose – to trade off the fame, reputation, and goodwill of the Swatch Group Companies’ products and marks built painstakingly over decades." Swatch kräver nu att det hela tas upp i en amerikansk domstol och vill ha över 100 miljoner dollar i skadestånd av Samsung. En talesperson för Swatch Group säger i ett uttalande: "This is a blatant, wilful and international violation of our trademarks by Samsung. The affected brands are worth billions. Our claim for compensation? Triple digits in millions." Att företag skyddar sina varumärken med näbbar och klor hör inte till ovanligheterna. Swatch verkar vara rätt duktiga på det men har tidigare själva fått en del skit när de använde sloganen "Tick Different" om en av sina klockor och även när de varumärkesregistrerade "One More Thing", två fraser som jag antar de flesta förknippar med Apple och deras produkter. Uppdaterat Vi har lagt till en bild nedan som visar några av urtavlorna från Swatch klockmärken tillsammans med det som Swatch anser är digitala kopior av dessa från Samsung. Och ja, det är svårt att säga något annat än att det hela ser ut att tala till Swatch favör vid en eventuell rättegång mot Samsung. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla Machinimas videor borta från Youtube
Flera års spelhistoria har blåst bort

Machinima, det en gång gigantiska nätverket för spelvideor av olika slag, verkar ha gått i graven. I alla fall dåtidens Machinima. Samtliga videor som legat på gängets Youtube-sida har tagits bort från förstasidan och blivit privata, vilket betyder att videorna endast är tillgängliga om du har direktlänk till videon i fråga. Anledningen till massrensningen beror på att Machinima har fått nya ägare och är numera en del av Otter Media, som i sin tur är en division av AT&T och WarnerMedia. Lawrence Sonntag, som är producent hos Funhaus, berättar i en Twitch-ström att borttagningen beror på att Warner helt enkelt inte har tid och resurser att gå igenom alla videor för att verifiera att det inte sker något varumärkesintrång. Och i stället för att göra ett grundligt arbete har hela Machinimabiblioteket rensats helt. Borttagningen av samtliga videor kom inte bara som en överraskning för oss, utan även för folk som fortfarande hade aktiva kontrakt med Machinima. Vissa Youtubers i nätverket blev kontaktade via mail från ledningen att deras kontrakt gått över till ett annat bolag, medan andras kontrakt strukits helt. Vad som kommer hända med Machinima-kanalen är för tillfället oklart. Kanalen har 12,4 miljoner följare på Youtube, så troligtvis vill de nya ägarna dra nytta av den nya publiken. Oavsett vad som händer så är det sjukt trist att spelhistoria har gått upp i rök på detta viset. Tumnagel
10.9°
+
André Stray
0

Mobilspelet Westworld kommer läggas ner
Är redan borta från appbutikerna

Än verkar berättelsen om Westworld-spelet inte vara över. Spelet presenterades i juni förra året och det var svårt att inte se likheter mellan det spelet och Fallout Shelter, som också utvecklades av Behaviour Interactive tillsammans med Bethesda. Bethesda stämde Warner Bros för varumärkesintrång och pekade bland annat på att samma buggar som uppstod i tidigare versioner av Fallout Shelter var närvarande i Westworld. Därefter var det tyst i ungefär ett halvår, men i början av året blev det känt att åtalet hade lagts ner. Då fick vi ingen information om vad som kommer hända med Westworld-spelet, men nu har vi fått reda på att spelet kommer läggas ner. Westworld är nu borta från appbutikerna och in-game-köp har avaktiverats. Spelet kommer gå att spela fram till 16 april, men efter det är det färdiglekt i äventyrsparken. Nedan hittar ni ett uttalande från Westworld Mobile-utvecklarna. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0
2018

Oculus skadestånd till ZeniMax halveras
Facebook ska nu "bara" betala 250 miljoner dollar till ZeniMax

I början av förra året så dömdes Oculus ägare Facebook till att betala 500 miljoner dollar i skadestånd till spelföretaget ZeniMax. ZeniMax ansåg att utvecklaren John Carmack, som tidigare arbetat för ZeniMax dotterföretaget ID Software, hade tagit med sig kod från företaget som sedan användes för att utveckla Oculus Rift då Carmack senare började arbeta för Oculus. Detta ledde till att Facebook dömdes att betala en halv miljard dollar i februari förra året men nu verkar den summan halveras rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Anledningen till att skadeståndet sänks beror på att en domare i USA inte anser att Oculus har gjort sig skyldiga till varumärkesintrång vilket ska ha motsvarat 250 miljoner dollar i det tidigare skadeståndet. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

PUBG Corp drar sig ur Fortnite-stämning
Oklart varför

För en månad sedan blev det känt att PUBG Corp, som äger rättigheterna till Playerunknowns Battlegrounds, stämmer Fortnite-skaparna Epic Games för varumärkesintrång. Det verkar ha blivit oavgjort i matchen då PUBG Corp dragit tillbaka sin stämning. Varken PUBG Corp eller Epic Games har kommenterat varken stämningen eller PUBG Corps beslut om att dra sig ur. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Turkiet blockerar Periscope
På grund av varumärkesintrång

Turkiet blockerar nu Twitters livestreaming-app Periscope efter att Twitter förlorat en varumärkes-tvist mot det turkiska företaget Periskop. Det turkiska företaget har varumärkesskyddat ordet "periscope" och det ansåg den turkiska domstolen gör att Periscope inte får verka i landet längre. Advokater från Twitter, Apple och Google har varit inblandade i fallet och de anser att det är omöjligt för Twitter att veta att det skulle finnas ett företag i Turkiet med liknande namn. Dessutom så verkar Periskop och Periscope inom olika branscher vilket man anser ytterligare talar för att Periscope borde fortsätta verka i landet. Periscope är inte den första sociala media-tjänsten i Turkiet som stängs ner men antagligen den första som gör det på grund av varumärkesintrång. Turkiet har en historia av att blockera sociala medier som till exempel Facebook, Twitter och YouTube lite när man känner för det. Tumnagel
29.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

PUBG Corp stämmer Epic Games för varumärkesintrång
Nu börjas det

PUBG Corp, gänget bakom Playerunknownx27s Battlegrounds, har lämnat in en stämningsansökan mot Epic Games för varumärkesintrång. PUBG Corp hävdar att Epic Games Fortnite: Battle Royale är rätt likt deras Battle Royale-spel, vilket i sig är baserat på en ARMA 3-modd som i sin tur inspirerats av filmen Battle Royale. Det är inte hela Epic Games som kommer hamna under luppen, utan stämningsansökan gäller endast Epic Games Korea som för tillfället jobbar på att lansera en egen version av Fortnite i Östasien tillsammans med Neowiz Games. Tumnagel
23.6°
+
André Stray
0
2017

Man misstänkt för avkodade tv-sändningar krävs på närmare 300 miljoner kronor
"Vulgärt" menar mannens advokat

Huvudmannen i det Malmöföretag som misstänks för att ha avkodat och distribuerat utländska tv-sändningar krävs nu på närmare 300 miljoner kronor. Mannen misstänks för brott mot upphovsrättslagen, avkodningslagen och för varumärkesintrång. Åklagarna har säger att man räknat beloppet utifrån månadsavgifterna som kunderna betalat i mer än tre år. Den misstänkta mannens advokat säger att det enorma belopp saknar verklighetsförankring och att det närmast är ett vulgärt skadestånd. Den misstänkta huvudmannen förnekar brott och hävdar att man hela tiden sänt tv-kanaler med stöd av avtal. Tumnagel
20.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

90 procent av lightningladdare på Amazon är fejk
Enligt Apple

Apple lämnade nyligen in en stämningsansökan där de anklagar kabelmakarna Mobile Star LLC för varumärkesintrång då företaget påstår att de säljer äkta lightningkablar via bland annat Amazon. Apple skriver i ansökan att de har köpt ett hundratal lightningladdare från Amazon som utger sig för att vara riktiga lightningkablar, varpå Apple granskat kablarna och upptäckt att dessa varit fejk och ofta dåligt konstruerade, vilket kan leda till att kablarna börjar brinna. Enligt Apples egna tester var upp mot 90 procent av de kablar som köptes in från Amazon som uppgavs vara ordentliga lightningkablar fejk. I stämningen skriver Apple: Consumers, relying on Amazon.comx27s reputation, have no reason to suspect the power products they purchased from Amazon.com are anything but genuine. This is particularly true where, as here, the products are sold directly x27by Amazon.comx27 as genuine Apple products using Applex27s own product marketing images. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Lucasfilm stämmer Jedi Club och Lightsaber Academy
För varumärkesintrång

Upphovsrättigheter är något som både Lucasfilm och deras ägare Disney bevakar noga. Därför har man nu stämt mannen bakom de New York-baserade företagen New York Jedi Club samt Lightsaber Academy. I sin stämningen skriver Lucasfilm bland annat: "Defendants are in the business of promoting, producing, offering for sale and selling unauthorized ‘Lightsaber’ classes, which purport to teach students how to use ‘Lightsabers’ and/or perform as ‘Jedi’." Lucasfilm äger rättigheterna till både "Jedi" samt "Lightsaber" och man är även emot att Lightsaber Academy använder sig av en logotyp som är väldigt lik Lucasfilms varumärkesskyddade logotyp för "Jedi" (se bild nedan): "Defendants regularly use the Lucasfilm Trademarks without authorization in connection with their businesses. Among other infringing activities, Defendants use a logo that is nearly identical, and confusingly similar, to Lucasfilm’s trademark Jedi Order logo." Mannen bakom de båda företagen har tidigare försökt att få licens för att kunna använda "lightsaber" och "jedi" i sin verksamhet. Detta har han dock aldrig fått av Lucasfilm och de vill nu att mannen helt slutar använda deras varumärken i sin verksamhet. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bahnhof skickar faktura till Spridningskollen
För varumärkesintrång

Samtidigt som upphovsrätts-initiativet Spridningskollen lanserades i slutet av förra månaden passade internetoperatören Bahnhof på att registrera "Spridningskollen" som varumärke. I samband med det så anklagade Bahnhof Spridningskollen för varumärkesintrång och nu tar man detta ett steg vidare genom att skicka en faktura till Spridningskollen. Fakturan är på 2.000 kronor vilket är samma summa som Spridningskollen säger att de ska kräva i skadestånd av dem som olovligen laddat hem filmer eller tv-serier som deras uppdragsgivare äger rätten till. I sitt kravbrev skriver Bahnhof: "Välj mellan att betala 2000 kronor SAMT släcka ned er sajt "Spridningskollen.se" snarast, eller motse rättsliga åtgärder i samma stund som ansökan blivit behandlad. Man kan säga att det här brevet är ett erbjudande om förlikning. Om den som gjort intrång i varumärket inte betalar kan rättighetsinnehavaren gå vidare till rättegång, vilket är betydligt kostsammare för alla inblandade." Huruvida Bahnhof verkligen planerar att dra det hela vidare till domstol om Spridningskollen inte betalar fakturan är oklart. Det är även högst osäkert att Bahnhof skulle vinna en rättegång då de eventuellt kan misstänkas ha registrerat i "Spridningskollen" i så kallad "ond tro". Tumnagel
174.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bahnhof anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång
Har ansökt om varumärket hos PRV

Internetoperatören Bahnhof har ansökt om varumärket Spridningskollen hos PRV och säger sig varit först med det. Trots att man gjorde ansökan så sent som i förrgår går man nu ut och anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång. Samtidigt kräver man att Spridningskollen.se stängs ner. – Det är förvånande att de som säger sig värna immaterialrätten inte har bättre koll själva. Det säger en hel del om nivån på deras så kallade initiativ, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof. Vår advokat tittar på det här. Vi ser över många olika sätt att störa deras operation. Utpressningsbreven är oetiska, otidsenliga och kontraproduktiva. Det Bahnhof gör, det gör man helt klart för att störa Spridningskollen. Huruvida en ansökan godkänns när den lämnats in i princip samtidigt som någon annan startar en tjänst, det återstår att se. Tumnagel
160.8°
+
Roger Åberg
0

Monsters stämning mot Beats underkänns
Blir nu istället stämda av Beats

I början av förra året stämde hörlurs- och sladd-tillverkaren Monster sin tidigare samarbetspartner Beats då man ansåg att Beat hade stulit Monsters hörlursteknik. Nu har en domare i USA dock underkänt Monsters stämning då man inte ansåg att det fanns något juridiskt underlag för att gå vidare med Monsters stämning mot Beats. Den planerade rättegången i september kommer dock att bli av men då kommer den bara handla om att Beats vill ha ersättning för sina juridiska kostnader av Monster. Det gick med andra ord inte alls Monsters väg den här gången heller. Monster är kända för att stämma företag lite hej vilt och har tidigare bland annat stämt minigolf-företaget Monster Mini Golf och bilföretaget Monster Transmission för varumärkesintrång. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Microsoft och Getty Images begraver stridsyxan
Och Getty lanserar nya funktioner

Bråket mellan Microsoft och Getty Images är över. Den stämningsansökan som Getty i september förra året lämnade in mot Bing Images för varumärkesintrång har dragits tillbaka och istället börjar de två företagen att samarbeta. Getty får tillgång till en bättre sökmotor medan Microsoft i sin tur får tillgång till Gettys bilder. Med andra ord lär samarbetet gynna båda parter och de meddelar att de framöver kommer att samarbeta kring utveckling för att leverera en bättre upplevelse för användarna. Samtidigt lanserar Getty nya Pinterestliknande verktyg som låter användare skapa sina egna anslagstavlor med bilder. Bilderna ska också kunna delas till andra användare och kommenteras precis som på Pinterest. Det ska också gå att dela hela anslagstavlor om man exempelvis jobbar i projekt och behöver skicka över bilder till en samarbetspartner. Tumnagel
44.7°
+
Emmy Zettergren
0

Nintendo gillade inte den nya Super Mario 64-sajten
Har fått den nedplockad på grund av varumärkesintrång

För några dagar sedan berättade vi om den nya hemsidan där man kan spela Super Mario 64 direkt i webbläsaren. Tilltaget uppskattades dock inte av Nintendo som nu hävdat varumärkesintrång. Det har också lett till att skaparen plockat ner sajten och skickat ett svar till Nintendo om grunden till hemsidan och att den är nedtagen. Hela meddelandet från Nintendo och svaret från skaparen Roystan Ross hittar ni nedan. Tumnagel
15.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Beats anser att svenska Sudio gör varumärkesintrång
Anses vara för likt "Studio"

DI.se skriver att världens största hörlurstillverkare Beats anser att den svenska hörlurstillverkaren Sudio gör intrång på deras varumärke då Beats har ett par hörlurar som heter Beats Studio. Numera Appleägda Beats anser att Sudio låter för likt Studio och att varumärkena därför kan förväxlas. Carl Sundqvist, en av Sudios grundare, säger till DI.se efter att ha varit i kontakt med en patentbyrå: "De berättade att Beats ganska aktivt bevakar sina varumärken och att de tidigare har agerat på liknande sätt. Men Groths varumärkesjurist bedömer att det inte kan anses finnas någon förväxlingsförbarhet mellan Beats Studio och våra lurar Sudio Klang. Beats har i Sverige heller ingen ensamrätt till ordet Studio. Det finns massor av varumärken för liknande produkter som innehåller det ordet." Sannolikheten att Beats skulle vinna en eventuell rättegång mot Sudio borde anses liten och det här handlar nog snarare om ett rätt så tomt hot från Beats sida. Tumnagel
-6.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

DC Comics stämmer fotbollsklubben Valencia
Anser att deras fladdermus kan förväxlas med Batman

Det amerikanska serieförlaget DC Comics har anmält det spanska fotbollslaget Valencia till EU:s varumärkesorgan då man anser att Valencia gör varumärkesintrång på deras varumärke Batman då fotbollslaget har en fladdermus i sin logotyp. Fladdermusen ingick tidigare i staden Valencias stadsvapen och har använts av fotbollslaget sedan 1919. Då Batman såg dagens ljus först 1939 så tror jag nog att DC Comics kan få svårt att få gehör för sina åsikter och man kanske skulle fokusera sina krafter på lite mindre löjliga saker. Tumnagel
-20.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Zynga stämmer Bang With Friends
Vill inte att "ligg"-app ska förväxlas med deras "with friends"-appar

Mobilspels-jätten Zynga stämmer nu sin något mindre konkurrent Bang With Friends Inc. (BwF) för varumärkesintrång. Detta på grund av BwF:s app "Bang With Friends", en app där det är tänkt att användare ska kunna hitta Facebook-kompisar att ligga med. Orsaken till stämningen är appens namn då Zynga har spel med liknande namn som till exempel Words With Friends och Chess With Friends. Zynga anser att BwF valt att namnge sin app som man har gjort just på grund av populariteten hos Zyngas appar med liknande namn. Zynga kräver nu att BwF slutar att använda namnet Bang With Friends samt ett ospecificerat skadestånd från BwF. BwF har än så länge inte kommenterat stämningen från Zynga. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Ubisoft slår tillbaka mot författare
Gäller en tidigare varumärkestvist

Kommer ni ihåg författaren John Beiswenger som för ett tag sedan stämde Ubisoft för varumärkesintrång? Författaren hade skrivit en bok vid namn Link som han hävdade hade extremt stora likheter med berättelsen i Assassinx27s Creed. För det stämde han Ubisoft på flera miljoner dollar i skadestånd och krävde att serien skulle läggas ner. Förra veckan drog dock Beiswenger tillbaka sin stämningsansökan samtidigt som han meddelade att han absolut skulle kunna komma att stämma spelföretaget igen. Nu är det dags för Ubisoft att i sin tur lämna in en stämningsansökan - mot Beiswenger. Deras ansökan handlar om att alla författarens försök att i framtiden stämma företaget för varumärkesintrång i frågan för alltid ska förbises. I ett uttalande från företaget till Gamasutra kan vi läsa följande: "The plaintiff in the case alleging copyright infringement by Ubisoft has dropped his claim without settlement. Ubisoft believes this suit was frivolous and without merit, and is seeking a ruling to prevent future related claims. We are proud of our creative teams and will continue to vigorously defend the intellectual property they develop. A declaration is necessary to enable Ubisoft to continue to develop and market creative content under the Assassinx27s Creed brand free from the cloud that Beiswengerx27s meritless claims have placed over Ubisoftx27s right to do so". Nu är det inte heller så att Beiswenger ändrat sig i sakfrågan och anser att han inte längre har rätt. Istället ser han det som svårt för en författare att driva en sådan här rättsprocess. "I filed the Complaint and Motion for Preliminary Injunction in federal court because I believe authors should vigorously defend their rights in their creative works. Otherwise, the laws protecting those rights simply have no purpose. Regrettably, the resources required to defend those rights are unavailable to many individual creators so rampant infringement appears to occur with impunity." Tumnagel
35.8°
+
Emmy Zettergren
0

Bethesda hotar stämma ett fan
Hävdar att han brutit mot upphovsrätten för Fallout

Han ville skapa unika bilder med Fallout-tema till sitt hem. Efter att ha lagt ner massor med tid på projektet bestämde han sig även för att dela med sig av bilderna på nätet ifall någon annan skulle vilja ha dem. Det var ett beslut som skulle visa sig leda till problem. Efter ett tag anlände nämligen ett väldigt formellt brev från Bethesda som tydligt deklarerar att bilderna handlar om varumärkesintrång, att det kan vara svårt för kunder att veta vem som är avsändaren och att bilderna genast måste tas bort. Dessutom kräver Bethesda att adressen till hemsidan där bilderna ligger ska överlämnas till spelföretaget. Nu är det inte det faktum att Bethesda vill skydda sitt varumärke som gör det här Fallout-fanet irriterad. Det är hur det hela behandlats. Han anser att han är ett litet oskyldigt fan som älskar serien och att det absolut inte hade behövts några hotfulla formella dokument för att få honom att ta bort bilderna. Det hade räckt med ett kort mejl från någon som snällt bad honom ta ner grejerna och kanske ge honom lite uppmuntran för att han är ett så troget fan. På sin blogg skriver han: "Now, I’m not out looking for trouble. I set up the website out of pure “fandom”, and the last thing I wanted – or expected – was to be threatened with a lawsuit by Bethesda. What pisses me off isn’t the fact that they’re looking out for their trademark – as they have every right to do so. What I’m pissed about are large companies abusing their monetary power, hiring global law firms to go after a fan online, immediately threating with a lawsuit. Had they had the slighest bit of PR-savyness, they would have shot me a quick personal mail asking me to remove the (supposed) infringing content – and preferrably sent me some nice Fallout-swag as a nice gesture (yes, I am that corrupt). Istället för att snällt lyda tar nu Erling Løken Andersen strid eftersom han vill stå upp för den lilla människan och han har i ett långt brev bemött alla påståenden från Bethesda och grundligt förklarat varför han anser sig ha rätten att publicera bilderna på sin hemsida. Han har än så länge inte fått något svar. Både brevet från Bethesda och svaret från Erling finns att läsa på hans blogg via länken nedan. Tumnagel
23.3°
+
Emmy Zettergren
0

Mojang och Bethesda förliknar
Nu är alla kompisar igen

Markus "Notch" Persson tillkännagav nyligen via Twitter att Mojang och Zenimax/Bethesda har förlikat i Scrolls-cirkusen. Som många säkert minns så stämde Bethesda Mojang förra året då de ansåg att titeln på Mojangs kommande spel Scrolls var ett varumärkesintrång mot Bethesdas långlivade spelserie The Elder Scrolls. Men nu har de alltså kommit överens och summan av kardemumman är att Bethesda får varumärket och Mojang får behålla namnet men dock får de Mojang inte utveckla någon The Elder Scrolls-utmanare med just Scrolls-namnet. Säkert härligt för alla parter att denna cirkus är över och att alla förhoppningsvis kan vara vänner igen. Frågan är dock om det verkligen behövde gå såhär pass långt för att komma överens om dessa saker. OBS: Bilden är ett montage Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Bethesda stämmer Mojang
Mo Money Mo Problems

Som vi tidigare rapporterat så hotade den amerikanska speljätten Bethesda att stämma Mojang om de inte bytte namn på det kommande spelet Scrolls. Mojang kontrade med att konflikten skulle avgöras med en match Quake 3 men det var tydligen inte något som gick hem hos Bethesdas advokater då de förra veckan lämnade in en officiell stämning till Stockholms tingsrätt. Anledningen till varför Bethesda tycker Mojang skall byta namn på Scrolls är för att det är varumärkesintrång på spelserien The Elder Scrolls. I stämningen Bethesda, och moderbolaget Zenimax ett vite på 200 000 kronor om inte Mojang slutar använda namnet Scrolls med omedelbar verkan. Vi får se vart det här leder helt enkelt. Tumnagel
-449.0°
+
Frode Wikesjö
0
2009

RR stämmer Geely, Geely förnekar kopia
Humor

I veckan rapporterades att Rolls-Royce överväger att stämma Geely för varumärkesintrång och anledningen är företagets GE Limo som nog får ses som en direkt kopia av Phantom. Nu har så Geely gett svar på tal genom att hävda att GE visst är ett original. Ett utdrag från företaget är som följer: "As it were, they are actually different ... people may feel they are the same at the first glance, but the details are certainly different" Tumnagel
38.4°
+
Erik Svensson
0