m

Vestas presenterar världens största vindturbin
Har 115,5 meter långa rotorblad

Det danska vindkraftsföretaget Vestas har visat upp sin senaste vindturbin V236-15.0 MW vilken ska vara världen största och mest kraftfulla vindturbin. Turbinen är försedd med tre stycken 115,5 meter långa rotorblad vilka ger en rotordiameter på 236 meter. Turbinen har en kapacitet på 15MW och ska kunna leverera 80GWh per år. Det räcker till att förse cirka 20.000 europeiska hushåll med el. Elen som en vindturbin produceras skulle spara in 38.000 ton koldioxid per år jämfört med om denna producerades av fossildrivna kraftverk, något som motsvarar utsläppen från 25.000 bilar enligt Vestas. Vestas planerar att installera en första prototyp av V236-15.0 MW under 2022 och ta denna i drift i 2024. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Svart färg kan göra vindkraftverk mindre dödliga
Fåglar verkar uppmärksamma faran bättre när rotorblad målas om

Norska forskare har undersökt hur man kan minska fågeldöden runt vindkraftverk och kommit fram till att en enkel lösning kanske skulle kunna vara att måla ett av turbinens rotorblad svarta. I undersökningen "Paint it black: Efficacy of increased wind turbine rotor blade visibility to reduce avian fatalities" skriver forskarna att antalet döda fåglar runt en testanläggning vid vindkraftverket Smöla i Norge minskade med över 70 procent när ett av turbinernas rotorblad målats svarta. Testet genomfördes med fyra vindturbiner under tre år och under den tiden kolliderade och avled sex stycken fåglar vid turbinerna som ingick i testgruppen. I kontrollgruppen fanns fyra vindturbiner med omålade rotorblad och där dog under samma tid 18 stycken fåglar. Det handlar dock om en liten undersökning. För att kunna bekräfta att svartmålning av rotorblad minskar fågeldöden vid vindkraftverk krävs troligen ytterligare undersökningar som kan bekräfta resultaten från Smöla. Exakt hur många fåglar som dör varje år efter att kolliderat med vindkraftverk finns det inga uppgifter om. Det har tidigare uppskattats att det kan dö allt från 140.000 - 500.000 om året i sådana kollisioner, olyckor som antagligen kommer att bli mer frekventa i framtiden då vindkraften byggs ut runt om i världen. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Googles DeepMind kan förutspå hur vinden ska blåsa
Bra när man ska planera elförsörjningen

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som kan spela både Go och Starcraft men nu har man utvecklat en AI som kanske kan utföra lite nyttigare uppgifter. Företagets senaste artificiella intelligens använder sig av maskinlärning för att läsa av vindmönster och kan på det sättet ge tillförlitliga prognoser på hur vinden kommer att blåsa de kommande 36 timmarna. Google har använt AI:n på sina egna vindturbiner och kan tack vare den optimera hur mycket el deras vindkraftverk kommer att leverera ett helt dygn i förväg. Enligt Google så har värdet på den energi som produceras av deras vindkraftverk ökat med 20 procent sedan man började använda maskinlärning för att förutspå framtida vindmönster. I klippet ovan kan ni kolla in Google Wind vilket var ett aprilskämt som Google körde 2017. DeepMind är inte riktigt där ännu men med tanke på all mystik som omger artificiell intelligens kanske det är något vi kan få se i framtiden från Google och DeepMind. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Kolla in världens första flytande vindkraftpark
Är det här framtiden?

Världens första flytande vindkraftspark tornar nu upp sig utanför Skottland. Projektet kallas Hywind och bakom det står norska Statoil. Vindturbiner i vattnet är inget nytt. Däremot har de varit placerade nära kusten eftersom de måste förankras vid botten. Att man nu lyckats få ut turbinerna på mer öppet hav innebär en stor skillnad för framtidens vindenergi. Dels för att det nu finns mer yta att utnyttja, dels för att det blåser mer ute på öppet vatten. Det ska bli intressant att se hur utvecklingen fortsätter efter det här. Ovan kan ni kolla in en film som visar parken och hur den byggdes. Tumnagel
51.1°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Skottland bygger världens största flytande vindkraftspark
Heja Skottland

The Guardian rapporterar att Skottland snart kommer börja bygga världens största flytande vindkraftspark 24 kilometer utanför landets östkust. Det är norska Statoil som står för bygget och förarbetet kommer köras igång i år. Någon gång mot slutet av nästa år hoppas man kunna få igång de fem vindturbinerna som skall kunna ge runt 20 000 hushåll förnybar el. Fördelen med flytande vindkraftsparker är att man inte behöver fästa dem direkt i havsbottnen vilket tydligen sparar både tid och pengar. Men det skall även göra det enklare att placera dem på platser där det blåser som mest. Det kommer även byggas en liknade vindkraftspark utanför Portugals kust men det bygget kommer inte dra igång förrän någon gång under 2018. Tumnagel
59.5°
+
Frode Wikesjö
0
2012

TVR slutar tillverka bilar - bygger vindturbiner istället
50 års tillverkning av tokiga sportbilar verkar gå mot sitt slut

För ett par år sedan tog den tidigare ryske bankmannen Nikolai Smolensky över den brittiska biltillverkaren TVR. Nu rapporteras det att han ger upp just biltillverkningen och börjar satsa på att tillverka vindturbiner istället. Enligt Nikolai som har pratat med Autocar har han försökt så gott det går att utveckla en ny sportbil under namnet men att extremt höga utvecklingskostnader och lika höga förväntningar från kunder har gjort det omöjligt. För att slippa sparka alla anställda på fabriken i Blackpool ska det nu därför byggas portabla vindturbiner i lokalerna. Reservdelar och service kommer i framtiden att tillhandahållas av självständiga firmor som Performance Engines, Racing Green och TVR Power. Tre stycken modeller hann dock att komma till prototypstadiet. En Tuscan Mk2 cab med Corvette-motor, en Cerbera med turbodiesel från BMW och en helt ny modell som skulle få eldrivlina. Tråkigt besked för de som ville ha nya bilar, kanske lite bättre för de som redan har en TVR då värdet antagligen lär öka. Rackarns också, jag som var sugen på att få loss en Sagaris för en vettig peng. Nåja, drömma kan man ju alltid, och tills den dagen titta på när Jeremy kör bilen. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0
2010

Luftdrivna Volvo Air Motion ställs ut i LA
Konceptet deltar även i årets Design Challenge Competition

Det ultralätta konceptet Air Motion ställs ut på LA Auto Show. Med en vikt på bara 454 kilo och kompressor som drivning ger den en liten hint vad som kan dyka upp i framtiden, långt fram i framtiden. En skalmodell i storlek 1:4 ställs ut på mässan och bilen ska även delta i årets upplaga av Design Challenge Competition. Chassiet är integrerat med interiören och hjulupphängningen för att hålla en låg vikt. Karossen är byggd i kolfiber och motorerna drivs av komprimerad luft som lagras i en tank bak i bilen. Luften tankar man på speciella tankstationer med stora kompressorer. Kompressorerna i sin tur drivs av luft från vindturbiner 300 meter uppe i himlen. Konceptet har utvecklats av Volvo Monitoring and Concept Center som ligger i Kalifornien. Vinnaren i tävlingen presenteras ikväll klockan 19.00 lokal tid. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0