m

ByteDance köper VR-företaget Pico
TikToks ägare ger sig in i den virtuella verkligheten

Det kinesiska företaget ByteDance, som är mest känt för sin sociala medie-app TikTok, har köpt upp VR-företaget Pico rapporterar CNBC. Pico pysslar med att utveckla både hårdvara och mjukvara för VR-upplevelser. Företaget släppte bland annat VR-headsetet Pico Neo 3, vilket syns på bilden här ovan, nu i somras. Enligt en rapport från analysföretaget IDC som släpptes tidigare i år är Pico världens tredje största tillverkare av VR-headset efter Facebooks dotterföretag Oculus och kinesiska DPVR. Även om ByteDance mest är känt för TikTok, och dess kinesiska motsvarighet Douyin, så har man även en del erfarenhet på hårdvarusidan. ByteDance har bland annat utvecklat den egna mobiltelefonen Jianguo Pro 3 som släpptes på den kinesiska marknaden 2019. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kanske det går att se hur du ser ut bakom VR-headset
Facebook experimenterar lite

Facebook Reality Labs har utvecklat en teknik som gör det möjligt att projicera en ansiktsbild av någon som använder ett VR-headset direkt på headsetet framsida. Man kallar tekniken för "reverse passthrough VR" och på bilderna ovan och nedan kan ni se exempel på hur detta ser ut på experimentella VR-headset. Tekniken använder sig av kameror inuti i VR-headset som filmer användarens ansikte och sedan skickar detta vidare till skärmen eller skärmarna som finns på headsetet framsida. Det här skulle kanske kunna vara användbart när VR-användare inte är inne i VR-upplevelser och indikera för omvärlden att användarna ser och hör vad som sker i den verkliga världen. Det kanske även skulle ge dem som kommunicerar med någon som använder ett VR-headset en trevligare(?) upplevelse då de kan få en slags ögonkontakt med användaren. Facebook Reality Labs kommer att visa upp lite mer av sina experimentella reverse passthrough VR-headset under den stora datorgrafik-mässan SIGGRAPH som drar igång nästa vecka. Tills dess kan ni även kolla in ett demoklipp med det hela här nedanför. Tumnagel
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt API till Oculus mixar ihop VR med verkligheten
Mixed reality på riktigt

Facebook har släppt ett nytt API, programmeringsgränssnitt, till sin VR-plattform Oculus där utvecklare kan låta saker från miljön användaren befinner sig i mixas in i VR-upplevelsen som spelas upp i headsetet. Ni kan se ett exempel på hur detta kan se ut i animationen här ovanför. Det nya API:et heter "Passthrough API Experimental" och ger VR-headset som är försedda med kameror möjlighet att filma och integrera det kamerorna filmar från verkligheten direkt i VR-upplevelsen. API:et som Facebook nu släpper är tänkt för utveckling och tester vilket gör att det kan dröja ett tag innan mixed reality-upplevelser kan dyka upp till Oculus kameraförsedda VR-headsets. Någon gång i slutet av året planerar Facebook att släppa "Passthrough API" till Oculus och efter det kommer det att bli möjligt för Oculus Quest 2-användare att själva ta del av det som utvecklarna nu kanske börjar skapa med detta. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teaser för tredje säsongen av What We Do in the Shadows
Vampyrer testar virtual reality

Snart drar tredje säsongen av vampyrkomedi-serien What We do in the Shadows igång och här är en teaser för den. I den mycket korta teasern får vi ta del av när en av vampyrerna i serien kollar in hur det skulle kunna vara att röra sig ute dagtid med hjälp av en VR-upplevelse. Tredje säsongen av What We do in the Shadows drar igång på amerikanska FX 2 september. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny funktion till Oculus mixar in spelaren i VR-upplevelsen
Få koll på hur du ser ut när du lirar VR-spel

Oculus har presenterat en ny funktion till sin iOS-app som ger användaren möjlighet att spela in hur det ser ut när den spelar olika VR-upplevelser med Oculus VR-headset. Oculus kallar den nya funktionen för "Live Overlay" och den visar hur spelaren rör sig mixat tillsammans med det spelaren ser i VR-headsetet. Funktionen är kanske mest intressant för de som spelar in vad de lirar och/eller streamar detta via olika kanaler. För att kunna använda Live Overlay krävs det att man har en iPhone XS eller senare. Funktionen kommer att fungera till alla VR-spel till Oculus som har stöd för streaming och/eller inspelning. Live Overlay kommer initialt bara att vara tillgängligt för en skara utvalda testanvändare men kommer förhoppningsvis rulla ut till alla så småningom. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC presenterar Vive Pro 2 och fristående Focus 3
5K-upplösning och 120 graders FoV!

Idag har HTC dragit igång VR-festen Vivecon 2021 och inlett festligheterna med att presentera inte mindre en två nya VR-headset som är på ingång. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 heter de senaste tillskotten och den stora uppgraderingen i headseten är nya paneler med 5K-upplösning och synfält på 120 grader som ska göra VR-upplevelsen riktigt uppslukande. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Ett gäng trailers från Oculus Gaming Showcase
Story-läge för Pistol Whip, Lone Echo 2 och mer!

Oculus Gaming Showcase anordnades i natt och vi fick en massa uppdateringar om spel och upplevelser som är på ingång till Oculus VR-plattform. Några grejer har vi redan skrivit om, som Resident Evil 4 och Curve, men det var förstås inte allt och det var en drös andra titlar som fick sin tid i rampljuset. Bland annat fick vi reda på att det populära och ösiga rytmspelet Pistol Whip kommer få ett storyläge vid namn Smoke & Thunder där vi kommer få skjuta i takt med musik i vilda västern-miljö. Storyläget kommer bli tillgängligt i sommar och kommer kunna spelas på Quest 2 och Rift. En annan VR-upplevelse att se fram emot är After the Fall som kommer släppas i sommar. Spelet är utvecklat av Vertigo Games, som ligger bakom VR-spelet Arizona Sunshine, och i den nya titeln får vi samarbeta med tre andra spelare för att överleva zombies och andra otrevligheter. Ovan har ni showen i sin helhet och nedan hittar ni trailers och teasers för Pistol Whip: Smoke & Thunder, Warhammer 40,000: Battle Sister, Lone Echo II, Star Wars Pinball VR, I Expect You To Die 2, After The Fall, Wraith: The Oblivion - Afterlife, The Climb 2 samt The Walking Dead: Saints & Sinners. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
2020

Oppo visar upp AR-glasögon
Släpps nästa år

När den kinesiska mobiltillverkaren Oppo arrangerade sin innovationsdag häromdagen så visade företaget upp en ny version av de AR-glasögon som man presenterade på förra året Oppo Inno Day. Den nya versionen kallas för "Oppo AR Glass 2021" och är till skillnad från föregångaren faktiskt tänkta att lanseras på den kommersiella marknaden. Det handlar om ett par glasögon som är anpassade för augmented reality vilket innebär att digitala objekt kan integreras i den verkliga världen som syns genom de transparenta linserna i glasögonen. Glasögonen är i dagsläget tänkta att kopplas ihop med en USB-C-kabel till Oppos mobiltelefon Find X2 Pro och kan därefter erbjuda AR-upplevelser både för nöje och praktiska uppgifter. Glasögonen är försedda med kameror som kan följa användarens handrörelser vilka kan användas för att spela spel eller navigera i andra VR-upplevelser. Det går även att använda mobiltelefonens pekskärm som en touchpad för att styra VR-upplevelser. Oppo planerar att släppa sina AR-glasögon på marknaden någon gång under nästa år. Exakt när eller vad de då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I demot som hittas här nedanför kan ni kolla in hur Oppo AR Glass 2021 används för att spela spel såväl som att e-handla med hjälp av handrörelser. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger hejdå till sin VR-app Expeditions
Många av upplevelserna kommer dock att finnas kvar

För fem år sedan satsade Google stort på den virtuella verkligheten. I samband med det släppte Google bland annat appen Expeditions där användare kunde ta del av VR-upplevelser från olika delar av världen såväl som från rymden. Nu för tiden anser dock inte Google att VR är lika hett och har de senaste åren skrotat det mesta av sina VR-satsningar. I ett blogginlägg uppger nu Google att man nästa år även kommer att fimpa Expeditions-appen. Många av de VR-upplevelser som finns i Expeditions kommer dock att finnas kvar och få nytt liv i Googles app "Google Arts & Culture". Där kommer de tidigare VR-upplevelserna från Expeditions gå att ta del av via filmer filmade i 360-grader, inte riktigt VR men ofta en rätt schysst upplevelse ändå. Google kommer att stänga ner Expeditions och ta bort denna från Google Play Store 30 june 2021. Arbetet med att föra över VR-upplevelserna till Google Arts & Culture har redan inletts och kommer sannolikt att vara klart när Expeditions väl stängs ner. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spel till Oculus försvinner om man raderar sitt Facebook-konto
Om man använder sitt Facebook-konto till Oculus vr-headset

Om du har ett vr-headset från Oculus och har detta kopplat till ditt Facebook-konto så knyts det till alla inköp av spel och andra vr-upplevelser du gör till Oculus. Det innebär att om man raderar sitt Facebook-konto så kommer man även att förlora tillgången till Oculus-spelen man köpt. I dagsläget går det att köra alla Oculus vr-headset förutom Oculus Quest 2 på fristående Oculus-konton. Från och med 2023 kommer det dock att krävas att Facebook-konto om man vill fortsätta köra vr-upplevelser på sitt vr-headset från Oculus skriver UploadVR. Raderar en användare sitt Facebook-konto helt kommer med andra ord alla vr-upplevelser man köpt till Oculus försvinna om man använder ett Facebook-konto för detta. Väljer man att dekativera sitt Facebook-konto kommer dock grejerna att finnas kvar men inte vara möjliga att använda så länge kontot är deaktiverat. Tumnagel
0.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook säger hejdå till Oculus Rift nästa år
VR-spelande på PC ska ske på Oculus Quest framöver

Igår presenterade Facebook en ny version av sitt trådlösa och fristående VR-headset Oculus Quest. I samband med detta meddelade Facebook även att man nästa år kommer att sluta sälja det trådade VR-headsetet Oculus Rift S, ett vr-headset som måste kopplas till en dator för att gå att använda. Facebook har dock inte tänkt att lägga ner VR-upplevelser som körs via datorer. Tanken är att de som vill köra vr på datorer framöver ska göra detta via Oculus Quest vilket går att koppla till datorer med hjälp av Oculus Link och en USB-C-kabel. Det innebär att Oculus Quest-ägare både kan spela vr-upplevelser helt trådlöst men även köra lite mer krävande VR-upplevelser via en dator som kopplats till headsetet med en kabel. Till skillnad från Oculus Quest 2 kräver inte Oculus Rift att användaren har något Facebook-konto, något som uppskattas av en hel del Oculus-användare att döma av kommentarerna på tidigare artiklar vi skrivit om plattformen. Facebook uppger att man kommer att stödja Facebook-lös inloggning med Oculus Rift åtminstone till 2023 även om man slutar sälja headseten nästa år. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook presenterar Oculus Quest 2
Billigare och bättre än sin föregångare

Igår kväll drog Facebooks stora konferens för VR/AR-utvecklare igång och precis som förväntat så visade Facebook upp en ny version av sitt VR-headset Oculus Quest. Oculus Quest 2 är ett fristående VR-headset som rullar på Snapdragon XR2 och har 6GB RAM. Det kan jämföras med föregångaren som kör Snapdragon 835 och har 4GB RAM. Uppgraderingen av hårdvaran borde bana vägen för mer avancerade VR-äventyr och en skönare VR-upplevelse överlag. Den största uppgraderingen i Oculus Quest 2 är dock headsetets linser. Facebooks senaste VR-headset har försetts med två linser som har en upplösning på vardera 1832x1920 pixlar, hela 50 procent mer än de 1400x1600 pixlars upplösning ursprungsversionen av Oculus Quest erbjuder. Oculus Quest 2 har dessutom blivit lite lättare och väger 10 procent mindre än sin föregångare, något som förhoppningsvis kan göra headsetet lite bekvämare att bära än ursprungsmodellen. Oculus Quest 2 börjar säljas 13 oktober och kommer att kosta 349 euro med 64GB lagring vilket är 100 euro än billigare än ursprungsversionen av Oculus Quest. Är man sugen på lite större lagringsutrymme så kommer Oculus Quest 2 även att säljas med 256GB lagring för 449 euro. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm VR Center börjar med träningspass
Istället för Friskis och Svettis?

VR-spelhallen Stockholm VR Center kommer nu dra igång en satsning på träning där man kommer att låta ungdomar träna med hjälp av olika VR-upplevelser som finns tillgängliga på VR-centret i södra Stockholm. Bland vr-upplevelserna som kommer att erbjudas för träning finns bland andra Pistol Whip, Beat Saber och Audio Shield. I Audio Shield ska spelaren slå sönder bollar i takt till musik och enligt Virtual Reality Institute bränner en spelare 10 - 13 kalorier per minut i spelet, något som motsvarar samma kaloriförbränning som ett intensivt cykelpass. Priset för sex stycken träningspass i VR på Stockholm VR Center kostar 1500 kronor. I faktarutan nedan hittas några av de spelen som kommer att ingå i VR-träningen. Här nedanför hittas även ett klipp på en session med Audio Shield. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft Flight Simulator 2020 får VR-stöd i höst
Först till HP Reverb G2

Den urläckra flygsimulatorn Microsoft Flight Simulator 2020 kommer äntligen släppas om bara några veckor och vid release kommer vi kunna lira det på vanliga datorer med skärmar av olika slag. Utvecklarna har nu gett oss en uppdatering om VR-upplevelsen och den kommer inte bli tillgänglig förrän senare i höst. Och VR-läget kommer initialt endast fungera med headsetet HP Reverb G2, men spelet kommer få stöd för fler headset med tiden. Bonusvideo nedan med en liten flygtur till Nordkorea. Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0

Microsoft ansluter sig till Blender Development Fund
Fortsätter sin satsning på open source

Utvecklarna bakom open source-programvaran Blender meddelade igår att Microsoft anslutit sig till deras utvecklarfond Blender Development Fund. Microsoft ansluter sig som "Corporate Gold" medlem i Blender Development Fund. Blender skriver om Microsofts bidrag till Blender-communityn: "Microsoft makes use of Blender to generate synthetic 3D models and images of humans that can be used to train AI models. For researchers, having access to high quality free/opensource 3D software has proven to be of great benefit for scientific projects. You can check some of their work here." Blender är en mjukvara i öppen källkod som låter användare skapa animerade filmer, visuella effekter, 3D-modeller, VR-upplevelser, spel och annat. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite grejer som är skapade i Blender. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmakarspelet Dreams får PS VR-stöd 22 juli
Mer möjligheter till folket!

Media Molecules spelmakare Dreams har genererat massvis med underhållande titlar från fans världen över sedan spelets release. Nu har utvecklarna meddelat att spelet kommer utökas med VR-stöd. En uppdatering till Dreams kommer släppas 22 juli och då kommer vi få möjlighet att uppleva våra tidigare alster i VR samt skapa egna titlar i den virtuella verkligheten. Med uppdateringen kommer det även petas in en ny genomgång som fokuserar på att skapa VR-upplevelser och vi kommer även få tillgång till en rad olika nya spel och upplevelser från Media Molecule som visar potentialen med de nya verktygen. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Link går nu att använda med de flesta USB-kablarna
Använd Oculus Quest som ett Oculus Rift

Facebooks VR-företag Oculus har uppdaterat sin Oculus Link-funktion vilket gör att man nu kan koppla in sitt fristående Oculus Quest-vr-headset lite enklare till datorn. Tidigare var Oculus Quest-användare hänvisade till att använda Oculus egen USB 3.0-kabel för att koppla in Oculus Quest till datorn men nu ska det gå att göra med i stort sett vilken USB-kabel som helst uppger UploadVR. Det innebär att Oculus Quest-användare till exempel kan använda den USB-kabel som skickas med till Questen för att använda denna som ett Oculus Rift och spela upp VR-spel och andra VR-upplevelser via datorn. Oculus varnar dock för att kvaliteten kan försämras beroende på vilken typ av USB-kabel man använder och rekommenderar att man använder en kabel som har stöd för USB 3.0. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Iron Man VR släpps 3 juli
Släppdatum för superhjältesimulatorn spikat!

PS VR-spelet Iron Man VR skulle egentligen släppas i februari, men utvecklarna valde att skjuta på releasen till maj för att kunna finputsa upplevelsen. Efter det blev det lite pandemipanik i världen och spelet sköts upp ännu en gång. Men den här gången blev spelet uppskjutet på obestämd tid. Nu har spelet äntligen fått ett ordentligt släppdatum och VR-upplevelsen kommer bli tillgänglig för PS VR-spelare 3 juli. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Kolla in hur Sony följer fingerrörelser i VR
Är detta en prototyp till nästa Playstation Move-kontroll?

Här kan ni kolla in ett klipp på en prototyp till en handkontroll för VR-upplevelser som Sony har tagit fram. Videoklippet är en del av en studie som Sony kallar för "Evaluation of Machine Learning Techniques for Hand Pose Estimation on Handheld Device with Proximity Sensor" i vilken man bland annat undersöker hur man ska kunna följa en spelare fingrar i VR-upplevelser. Det spekuleras nu en hel del om att prototypen som syns i videoklippet ovan kan ligga till grund för en kommande Playstation Move-kontroll till antingen nuvarande Playstation VR eller en framtida version av Sonys VR-konsol. Handlar det om en handkontroll till ett eventuellt framtida PSVR 2 så lär det antagligen dröja ett tag innan vi får testa den. Sony har tidigare sagt att man inte har några planer på att släppa en ny VR-konsol innan man släpper PlayStation 5, något som antagligen kommer att ske i slutet av det här året. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vader Immortal kommer till PS VR i sommar
Hela upplevelsen tillgängligt i ett paket

Den episodbaserade VR-upplevelsen Vader Immortal drog igång för ett år sedan, men upplevelsen var exklusiv för Oculus-plattformen. I samband med Star Wars-dagen igår meddelade utvecklarna ILMxLAB att VR-upplevelsen kommer släppas till Sonys populära VR-plattform PS VR. Release kommer ske senare i sommar och samtliga tre delar av upplevelsen kommer bli tillgänglig samtidigt. I spelet får vi hoppa in i Star Wars-universumet som en smugglare som rekryteras av Darth Vader för att återuppliva Vaders fru Padme, som avled på grund av ett brustet hjärta i slutet av Revenge of the Sith. I VR-upplevelsen får vi leka runt med ljussablar samt använda lite Force-förmågor av olika slag. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mamma återförenas med död dotter i VR-upplevelse
Både känslosamt och obehagligt

Här kan ni kolla en ett känslosamt klipp där en mamma i Sydkorea återförenas med sin avlidna dotter i en vr-upplevelse. Den döda dottern har i vr-upplevelsen återskapats som en 3D-modell som både kan röra sig och interagera med mamman. Mamman är försedd med ett vr-headset samt touchkänsliga vr-handskar som ska göra att hon får någon slags känsla av att röra vid något när hon sträcker ut sina händer mot den 3D-modellerade dottern i vr-upplevelsen. Att umgås med avlidna genom olika tekniska lösningar har vi tidigare kunnat få se exempel på i scifi-filmer men nu verkar alltså tekniken vara någorlunda redo att tas i bruk på riktigt. Det här kommer säkerligen att ses som vardagsmat framtiden men för tillfället får jag lite obehagskänslor när jag kollar in det hela. Skulle du vilja träffa dina döda släktingar, vänner eller andra i VR-upplevelser? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ghost Giant släpps till Oculus Quest 20 februari
En måste-upplevelse för VR

Ghost Giant från Zoink Games släpptes till Playstation VR i april förra året och VR-upplevelsen hyllades till höger och vänster. Kort och gott konstaterades det att spelet var ett måste-ha-lir om man hade Playstation VR. Snart är det dags för fler VR-entusiaster att lägga vantarna på spelet då Zoink spikat att Ghost Giant kommer släppas till Oculus Quest 20 februari. I Ghost Giant spelar du som ett jättespöke som stöter på den unge pojken Louis som du får bygga band med och hjälpa på olika sätt och vis. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0
Nästa sida