m

Mercedes drar sig ur Formel E nästa år
Trots årets vinst

Mercedes har meddelat att man kommer att lämna Formel E-ligan efter nästa års säsong, något som innebär att man gör som konkurrenterna BMW och Audi har gjort tidigare. Mercedes team vann årets Formel E-säsong, den första säsongen då Formel E arrangerades som en officiell FIA-serie. Trots det så verkar inte Mercedes sugna på att fortsätta. Mercedes uppger att man kommer att använda det man lärt sig under Formel E i sin fortsatta utveckling av elbilar. I ett inlägg på sin webbplats skriver Mercedes: "As part of the new strategic direction, the brand has deliberately chosen to shift resources for this accelerated ramp-up of electrification, including the development of three electric-only architectures to be launched in 2025. Therefore, Mercedes will reallocate resource away from its ABB FIA Formula E World Championship programme and towards applying the lessons learned in competition to product development in series." Mercedes skriver att racingteamet som kört för Mercedes nu undersöker möjligheter att fortsätta köra Formel E för något annat företag som kan vara intresserade av deras tjänster. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

XCOM 2 ute nu till Android
Perfekt att nöta utomhus

XCOM 2: Collection släpptes till iOS i höstas och nu är det dags för Android-ägare att lägga vantarna på spelet. XCOM 2-samligen har släppts på Play Store och går att lägga vantarna på för 285 kronor. Precis som iOS-versionen får köpare tillgång till grundspelet, expansionen War of the Chosen och fyra DLC-paket som lägger till lite andra vapen, utseenden till soldaterna och lite annat smått och gott. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Hajpade Clubhouse ingen jättesuccé i Sverige
Mycket snack och lite verkstad?

Diskussions-tjänsten Clubhouse verkar inte ha blivit någon stor framgång på den nordiska marknaden trots all hajp som omgett tjänsten de senaste månaderna. Enligt analysföretaget Mediavision används Clubhouse bara av cirka 50.000 personer i åldersgruppen 15 - 74 år på den nordiska marknaden, något som motsvarar mindre än en procent i den kategorin. Mediavision skriver också att antalet nedladdningar av Clubhouse app, en app som bara finns till iOS och som man måste bli inbjuden av någon för att kunna använda, föll med 72 procent mellan februari och mars. Använder du Clubhouse? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Årets kvinnobil är Land Rover Defender
Grattis!

Journalisterna från Womenx27s World Car of the Year har nu utsett den senaste upplagan av Land Rover Defender till Worldx27s Best Car 2021. 50 stycken kvinnliga bilexperter från 38 stycken länder har testat mängder av bilmodeller och utvärderat dessa, och valet föll alltså till sist på Defendern. Bland finalisterna fanns: Peugeot 208. Best Urban Car Skoda Octavia. Best Family CR Lexus LC 500 Cabrio. Best Luxury CR Ferrari F8 Spider. Best Performance Car Peugeot 2008. Best Urban SUV Land Rover Defender. Best Medium SUV Kia Sorento. Best Large SUV Ford F-150. Best 4x4 & Pick-Up Honda e. Best EV Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

Trubbel i Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-utvecklingen
Utvecklarna plockas bort från projektet

2019 fick vi reda på att en uppföljare till kultspelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines skulle släppas någon gång under 2020. Någon 2020-release fick vi inte och under det gångna året verkar det ha varit rätt mycket strul hos utvecklarna. Spelets creative director och lead writer fick i augusti sparken och nu har det blivit känt att hela utvecklarstudion fått kicken från projektet. I distributören Paradox nya årsrapport får vi inte bara reda på att utvecklarna Hardsuit Labs plockats bort från projektet, utan även att spelet inte kommer släppas i år. Sedan har man tagit bort möjligheten att förboka spelet. Paradox skriver detta i ett uttalande: We have now chosen to postpone the release of [Vampire: The Masquerade Bloodlines 2] further, and we will not be launching the game in 2021. We have also decided that Hardsuit Labs will no longer be leading the development of Bloodlines 2, and we have started a collaboration with a new studio partner to finish work on the game. This has been a difficult decision, but we are convinced that it is the right way forward to do the game justice. Paradox letar nu efter någon ny utvecklarstudio som kan färdigställa har nu bett ny utvecklarstudio som ska färdigställa spelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, men vilka som får köra sista spurten är för tillfället okänt. För övrigt har 2020 varit ett rätt bra år för Paradox. Den svenska speljätten drog in 1,79 miljarder kronor i intäkter, vilket är en ökning på 39 procent jämfört med året innan, och vinst efter skatt låg på 490 miljoner kronor. Spelen som dragit in mest kosing under året har varit bland annat Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0
2020

XCOM 2: Collection kommer till iOS i november
Med grundspelet och alla tillägg

XCOM 2 har varit tillgängligt till PC och konsoler sedan 2016, men snart är det dags för iOS-användare att kasta sig in i de strategiska striderna. 5 november kommer XCOM 2: Collection släppas till iOS och ge spelare tillgång till grundspelet, expansionen War of the Chosen samt de fyra tilläggen Shen’s Last Gift, Anarchy’s Children, Alien Hunters och Resistance Warrior Pack. Utöver att leverera hela XCOM 2-upplevelsen i ett komplett paket kommer iOS-versionen också med lite mer mobilanpassade gränssnitt. I trailern ovan får vi se vad som kommer erbjudas och det hela ser rätt hanterbart ut i mobilt format. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Google stämmer Sonos
Efter det att Sonos stämt Google för patentintrång

I början av året stämde Sonos Google för patentintrång och detta besvarar nu Google med att stämma Sonos för samma sak. Det ska handla om fem stycken patent gällande mesh-nätverk, teknik för att undvika ekon, DRM-skydd, olika typer av notifieringar samt sökfunktioner som Google nu stämmer Sonos för att ha använt. Jose Castaneda från Google säger i ett uttalande till The Verge om stämningen mot Sonos: "We are disappointed that Sonos has made false claims about our work together and technology. We are reluctantly defending ourselves by asserting our patent rights. While we look to resolve our dispute, we will continue to ensure our shared customers have the best experience using our products." Sonos har redan reagerat på Googles motstämning och företagets vd Patrick Spence säger till The Verge: "Instead of simply addressing the merits of our case, and paying us what we’re owed, Google has chosen to use their size and breadth to try and find areas in which they can retaliate. We look forward to winning our original case, and winning this newly filed retaliatory case as well." Det var i januari som Sonos stämde Google då man ansåg att företaget hade använt teknik från Sonos patent vilken man hade fått tillgång till när de båda företagen inledde ett samarbete runt smarta assistenter 2013. Det kan ni läsa mer om i den inlänkade artikeln här nedanför. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

XCOM-världen byggs ut med XCOM: Chimera Squad
Fristående expansion släpps nästa vecka

Firaxis överraskade under gårdagen genom att presentera XCOM: Chimera Squad, vilket är en fristående expansion till XCOM 2. Chimera Squad utspelar sig fem år efter händelserna i XCOM 2: War of the Chosen och du får kontrollera en ny trupp vid namn Chimera Squad som består av elva karaktärer med varierade förmågor. Målet är att upprätt hålla freden mellan utomjordingar och människor i det nya området City 31, vilket spelare får göra genom att utföra diverse uppdrag av olika slag. Den officiella beskrivningen lyder som sådan: “Deploy your custom team of human and alien agents to defend Earth’s fragile, newfound peace. Lead Chimera Squad through a new experience that innovates on XCOM’s turn-based legacy, utilizing strategy, teamwork, and new breach-and-clear gameplay to complete your mission objectives.” Firaxis har gjort lite justeringar när det kommer till gameplay. I varje stridsuppdrag får du möjlighet att förbereda striden i nya Breach Mode som låter dig välja var dina trupper ska starta och i vilken ordning soldaterna ska få slåss. Tempot i uppdragen har ändrats en aning och utvecklarna har implementerat ett system vid namn Interleaved Turns, som låter dina och din fiendes soldater agera varannan handling. XCOM: Chimera Squad kommer släppas 24 april till PC. Förbokar du, eller köper innan 1 maj, kommer du få lägga vantarna på spelet för 10 euro. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0
Nästa sida