m

Easyjet planerar att börja med eldrivna flygplan 2027
Utvecklingen går framåt

Vi har tidigare skrivit om att det brittiska flygbolaget Easyjet vill börja köra med helt eldrivna flygplan i framtiden. Målet är att ha såna maskiner i luften år 2027. Som partner i projektet har man Wright Electric som precis har sökt patent för att bygga en elmotor anpassad för större flygplan. Man kommer initialt att kunna flyga runt 50 mil på en laddning vilket bland annat räcker för sträckan London till Amsterdam - Europa näst mest trafikerade rutt. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0
2017

Nu börjar Easyjet planera för elflygplan
Prototyp ska finnas om tio år

Under våren berättade vi om amerikanska företaget Wright Electric som vill satsa på eldrivna flygplan. De meddelade att de bland annat förde diskussioner med Easyjet. Nu tar projektet ett mer konkret steg framåt. De två företagen har nu skrivit under ett avtal och planen är att den första prototypen ska vara färdig om tio år. Om 20 år hoppas de att kunna ha eldrivna plan i kommersiell trafik. Stort fokus ligger på att ta fram batterier som är tillräckligt kraftiga för att klara längre flygningar. Easyjet säger att flygplanen måste kunna hålla sig i luften i minst två timmar för att det ska bli kommersiellt gångbart. Tumnagel
55.5°
+
Emmy Zettergren
0

Företag vill lansera eldrivna passagerarflygplan inom tio år
Ska flyga mellan London och Paris

Företaget Wright Electric vill att vi ska kunna flyga i eldrivna passagerarflygplan inom tio år. Under tisdagen presenterade de sin idé under en demodag för nya startupföretag i Silicon Valley. Främst handlar det om att få in de elektroniskt drivna flygplanen på kortare flygrutter där det är praktiskt möjligt att använda elektricitet. Bland annat angavs sträckan London -Paris som exempel. 30 procent av alla flygningar är också under 480 kilometer långa vilket gör rutterna till potentiellt bra elektriskt drivna sträckor. Planerna på lansering inom tio år är ambitiösa och beroende av hur utvecklingen av batterier kommer att fortskrida. Flygexperten Graham Warwick som var på plats var också skeptisk till idén just på grund av att teknologin för batterierna inte är tillräckligt bra ännu, och inte kommer att vara det på länge än. Dessutom måste säkerhetsaspekten vägas in där det inte finns regler kring flygningar med elektroniska flygplan. Wright Electric anser dock att det finns stora möjligheter att lyckas med konceptet och ska ha inlett samarbeten bland med företaget Chip Yates som stått bakom den längsta elektriskt drivna flygningen på 1600 kilometer. De ska även eventuellt ha ett samarbete på gång med budgetflygföretaget EasyJet. Tumnagel
56.4°
+
Emmy Zettergren
0