m

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016