Kör Mac OS X på din PC
Nytt modchip för den interna USB-kontakten
Modchip är väl något som man enbart tänker på i samband med spelkonsoler men det har nu dykt upp ett modchip för PC-datorer också. Vad gör då det nya modchip? Det ska tydligen låta dig köra Mac OS X efter att du kopplat det till en utav dina interna USB-kontakter.Det nya chipet, som har fått namnet EFi-X, har setts på diverse Mac-fansajter på webben och användare har börjat posta bilder av PC-datorer som kör Mac OS X.Problemet med det här modchipet skilijer sig något från modchip till konsoler eftersom Apples användaravtal specifikt säger att man inte får köra deras mjukvara på andra datorer än just Macar. Det är ju precis därför som Apple nyligen stämde tillverkaren av Mac-kloner, Psystar. Vi kan nog räkna med några stämningar av EFi-X tillverkare också.Det har visserligen tidigare gått att köra OS X på en PC men det har i de flesta fall inneburit en modifikation av BIOS, vilket inte känns som att det är något man vill ge sig på. Med EFi-X är det inte längre nödvändigt och efter installation av chipet kan man, förutsatt att hårdvaran är kompatibel, börja installera Mac OS X.
bit-tech.net
PC,
Hårdvara,
PC,
Mac,
modchip
37.0°
0
Samuel Paulsson
tis. 16 sep 2008, 06:51
52 kommentarer till artikeln
Skulle faktiskt vara coolt att testa Mac OS.
Men de har ingen dator som passar mig, plus att jag gillar inte Apple som företag eller deras fan-club/"jehovas vittnen".
av Ramlösa, tisdag 16 september 2008 kl 07:01
Ah, helt klart intressant!
av mpower, tisdag 16 september 2008 kl 07:20
Inte så många ställen som säljer den än... Inte ens USA om man ska tro en annan artikel på nätet.. Lite för bra för att vara sann kanske?
av jo90, tisdag 16 september 2008 kl 07:38
Den är fortfarande ganska dyr (108 euro).
av tester22, tisdag 16 september 2008 kl 07:56
Jag sitter på en HP-laptop just nu med Mac OS X på. Det är underbart!
av Mögelfar, tisdag 16 september 2008 kl 07:57
Hmmm... skulle de bli stämda för att de uppmuntrar till brott mot Apples användaravtal då? Det verkar lite långsökt va?
av storabajskorven, tisdag 16 september 2008 kl 08:11
-> Ramlösa:
OS X är verkligen Apple med fanclub och hela skiten så undvik du det så mycket du kan.
Om du inte redan är grymt uncool så kommer du bli det då om du testar.
[Eller menar du OS 9 med Mac OS - man brukar benämna det så och skilja det från Mac OS X - så är du deffinitivt extremt uncool som skriver kommentaren så. Ändra bums för folk kan ju tro - korrekt eller inte - att du är en ärketönt.]
av tva, tisdag 16 september 2008 kl 08:15
Jag trodde det var för den designade hårdvaran som man kör OS X? Verkar ju korkat att köra ett kasst OS på ful hårdvara, eller?
av jeez, tisdag 16 september 2008 kl 08:29
jeez - varför skulle mac os x vara ett kasst os? för att det är snabbare, snyggare, mindre buggigt och mer intuitivt än windows?
av Slowmove, tisdag 16 september 2008 kl 08:31
Jeez: Design och design.. Tar man laptops t.ex tycker jag macen är bättre rent funktionsmässigt också, inte bara designmässigt. Bara en sån sak som att man kan scrolla 360 grader med två fingrar på touchpaden, något som jag skulle sakna något otroligt på en PC laptop. Högerklicka genom att klicka samtidigt som man håller två fingrar på touchpaden så man inte behöver flytta tummen.. Macbook Pron har bakgrundsupplyst tangentbord, inte bara snyggt utan väldigt användbart när det är mörkt. Grym skärm samt riktigt bra byggkvalitet. Bra batteritid också...
Jag har inte mina macar bara för de är snygga..
Dock kan jag hålla med om att Apple saknar något i mellansegmentet. Och visst lockar det lite att köpa PC hackintosh som tower istället för en Mac Pro som ändå bara står under skrivbordet..
av p2d, tisdag 16 september 2008 kl 08:39
spännande. eller så väljer man linux istället. samma skit, lite billigare, och lite roligare, speciellt eftersom det bara blir bättre och bättre.
av John S, tisdag 16 september 2008 kl 09:13
John S: Och då har man ju även sysselsättning för två år framåt. ;-)
av Netzach, tisdag 16 september 2008 kl 09:29
-> Jojje:
Jo, det här med Intel var ju inte helt 100 lyckat om man säger så.
Är väl egentligen inget fel utan Intels chip/processorer är så ineffektiva.
av tva, tisdag 16 september 2008 kl 10:06
-> Mögelfar:
Hur har du lyckats köra OS X på din HP?
av fanimej, tisdag 16 september 2008 kl 11:04
en C2D ineffektiv, jämfört med vad?
av Zulee, tisdag 16 september 2008 kl 11:06
p2d: sitter med min jobb-laptop nu (inte Mac då). det är väl bara att trycka ner båda knapparna samtidigt, föra runt fingret på touch-paden och scrolla runt 360 grader hur mycket du vill (dessutom med utväxlande hastighet), eller är det kanske bara på min?
av fluketheduke, tisdag 16 september 2008 kl 11:14
Kör nu en "gammal" pc burk som hackintosh, fast det är rätt meckigt med efi-låset. Använder enbart MBP:n nu pga det. Detta chip borde man kanske införskaffa mao..
Var köper man??
fö är det intressant att återigen se hur begreppet "design" används, eller snarare missbrukas.
av Josef, tisdag 16 september 2008 kl 11:20
"Känner flera som har Macbook Pro´s..." Haha, såklart du gör, gosse.
av honto, tisdag 16 september 2008 kl 11:24
Jag spyr på fanboys av olika slag, fast jobbigast är mactalibanerna.
Varför skulle man vilja ha mac os X om man köpt pc?
av Kamelbulle, tisdag 16 september 2008 kl 11:27
"Varför skulle man vilja ha mac os X om man köpt pc?" - kamelbulle
Bra fråga. För min del så råkade jag bara komma över en pc med bra prestanda och vill köra MacOS eftersom vi både hemma och på kontoret i övrigt kör mac.. Smaken är som baken.
Men skall man köpa en ny från början känns det onödigt om man inte gillar att mecka för meckandets skull. :)
av Josef, tisdag 16 september 2008 kl 11:32
>fanimej
Se länk.
av Mögelfar, tisdag 16 september 2008 kl 11:47
-> Kamelbulle:
> Varför skulle man vilja ha mac os X om man köpt pc?
Undrar jag oxå , men folk tror att en peze är billigare och tror att OS X är stabilare / trevligare. Det första är ju en urban myt (även om det ligger lite i det kortare perioder vid modellbyten) och det andra beror väl mest på att dom tror att det inte gärna kan vara lika kass som det dom har.
av tva, tisdag 16 september 2008 kl 12:00
Kamelbulle:
Så du slipper sitta och häcka framför ett, fult och användarovänligt OS?
Det roligaste är inte s.k. mactalibaner. Det roligaste är att de som sitter och trycker med världens mest sålda OS känner sig provocerade av att nån annan kan tycka nåt annat är bättre.
av honto, tisdag 16 september 2008 kl 12:04
Kan inte ni alla bara hålla käften.
av MedZäta, tisdag 16 september 2008 kl 12:40
Testade Kalyway 10.5.2 (Leopard 10.5.2) på en Dell OptiPlex GX620. Funkar men inte allt. Ljudet har jag för mig var lite si och så och sen fungerade inte nätverkskortet. USB plug-and-play funkar inte heller. Om man vill använda en extern USB-enhet måste den sitta i när man bootar datorn.
Kul att testa men inte användbart på den datorn.
På osx86project.org finns en lista med kompatibla datorer och hårdvara:
av Zark, tisdag 16 september 2008 kl 12:59
Blablablablabla, samma gamla bråk, pc-folk tjatar om att Mac suger, Mac OS X suger, Apple suger etc etc (och en del Mac-folk tjatar lika hårt på motsatsen).
Samma gamla skiva, byt sida tack ^^
Jag kör både Mac (två macar, två pcs) och PC (Mac OS X på Mac, Windows XP och Vista men även Mac OS X på min Intel Core 2 Duo PC), Jag har inget emot att köra Windows på en pc, men skulle ändå hellre köra Mac OS X där om det gick.
För mig så är OS X stabilare på både min ca 10 år gamla Mac och på min andra-PC än vad både XP och Vista är för mig på båda mina PC's (+ att en del hårdvara i mina två pc's faktiskt funkar bättre med OS X av någon anledning). Fattar inte hur allt folk orkar hålla på och tjata på samma sätt som dom gjort i minst 10-15 år nu angående Mac VS PC. En del gillar Mac med deras operativsystem bättre, andra gillar PC med Windows bättre, punkt slut.
Själv kör jag båda utan problem och kommer att fortsätta göra det.
av Dave Lister, tisdag 16 september 2008 kl 13:12
tva:
Urban myt att det finns billigare PC-datorer än Apples? Får jag föreslå en liten trip till prisjakt.
av Slackerbitch, tisdag 16 september 2008 kl 13:45
Slackerbitch: Ja, jämför du datorer med likvärdiga prestanda så är inte Mac mycket dyrare. Men det är klart att du kan hitta snorbilliga skräp-pezes på närmaste siba..
av Atari130XE, tisdag 16 september 2008 kl 13:58
Ja orka bråka..
Vi kanske skall hålla oss till ämnet istället?
Var kan man köpa det där chippet?
"HP tror att en usel användarupplevelse är orsaken till att så många användare valt bort Windows Vista, och att Apples styrka på området gjort att Apple tagit andelar på den amerikanska pc-marknaden det senaste året."
av Besten, tisdag 16 september 2008 kl 15:47
Jag tror på detta chip när jag ser det med egna ögon.
Finner det lite knepigt att tro att något man trykker in i USB-porten ska kunna få ett "out of the box" OS X att fungera på en Peze .
Det måste välan röra sig om modifierade/nya drivisar och lite petande i BIOS...
av DiscoBoy, tisdag 16 september 2008 kl 15:53
@besten
Helrätt tänkt av HP. Jag hoppas på mer konkurrens.
av Josef, tisdag 16 september 2008 kl 15:59
Jag läste faktisk om detta i helgen då jag försökte mig på att installera Mac OS X på standardhårdvara. Misslyckades dock då OSx86 har problem med både AMD och nForce4. Jag har kört både Windows (98-Vista) och Mac OS (6-8, X) i perioder och i dagsläget så är båda operativsystemen mycket stabil enligt mig. Jag önskar dock kunna köra Mac OS X på PC då Apple saknar det segment i hårdvara som jag skulle vilja köra Max OS X på (standardhårdvara-PC med mindre prestanda än MacPro).
Denna lösning är dock för dyr i dagsläget om man också betänker att listan på moderkort som stöds är rätt kort.
av blueluna, tisdag 16 september 2008 kl 16:07
Jo, det är en del trixande med kext-filer och drivrutiner och sånt, nu funkar dock min perfekt med både full upplösning, QE, CI, ljud, USB och WLAN. Totally worth it!
av Mögelfar, tisdag 16 september 2008 kl 16:19
Om jag fick bestämma skulle en hel del i den här tråden få enkelbiljetter till Sibirien.
av Snigeln, tisdag 16 september 2008 kl 16:20
...men eftersom du dog för 55 år sedan får du inte bestämma... Så enkelt är det.
av honto, tisdag 16 september 2008 kl 17:13
Jag må vara död, men mitt arv lever för evigt.
av Snigeln, tisdag 16 september 2008 kl 18:59
Men ditt arv kan inte påverka den här tråden.
Så enkelt är det.
OnT:
Jag skulle med glädje köra OS X på nån PC.
Inte så mycket för att PC-burkar är mycket bättre
utan som ett komplement. Skulle gärna se OS X
i fler smmanhang. Som OS i TVn t.ex! Det vore något.
av honto, tisdag 16 september 2008 kl 19:27
Fast nu är det 4 år till nästa gång.
av Desmo, tisdag 16 september 2008 kl 19:39
Desmo: Haha! Den var faktiskt rolig! :)
av jeez, tisdag 16 september 2008 kl 22:18
honto
trög eller? varför skaffar man inte då en Mac?
du verkade inte förstå frågställningen
av Kamelbulle, tisdag 16 september 2008 kl 22:52
"Det har visserligen tidigare gått att köra OS X på en PC men det har i de flesta fall inneburit en modifikation av BIOS."
Hehe, nu är du allt ute och cyklar. Hur skulle man modifiera BIOS? Antingen kör man med EFI-emulering eller med moddad kernel.
De som påstår att OS X är ett kasst OS har aldrig några vettiga argument. Det handlar mest om ovana och fördomar (även om jag också har mina pet hates). Nu lider jag (iaf lite) varje gång jag måste jobba med Windows.
Att intelprollarna blir varmare än gamla slöa PPC är väl inte så konstigt.
av Threepwood, tisdag 16 september 2008 kl 23:02
"Att intelprollarna blir varmare än gamla slöa PPC är väl inte så konstigt. "
Tvärtom för mig. Min Powerbook 1.67 blev varmare än vad min MBP 2.2 blir.
av Besten, onsdag 17 september 2008 kl 05:00
kamelnalle:
Jag har åtminstone förstått att du inte förstår att mening påbörjas med STOR bokstav och avslutas med punkt. Punkt.
av honto, onsdag 17 september 2008 kl 05:35
@kamelbulle
"Varför skulle man vilja ha mac os X om man köpt pc?"
Det kan finnas flera anledningar.
* Man kan ha råkat fått, ärvt, felköpt en PC. Men föredrar Mac.
* Man gillar att testa, mecka och hacka. Se vad som går att göra.
* Man vill ha en Mac men har inte råd, köper därför en jättebillig PC och dunkar in OSX på den. Fulmac.
Svarade det på din fråga?
av Josef, onsdag 17 september 2008 kl 10:57
Besten:
Trevligt. Jag är fascinerad av de där mactalibanerna som varit med sedan PPC-tiden och fortfarande hävdar att PPC är bättre "egentligen".
av Threepwood, onsdag 17 september 2008 kl 11:02
@honto
Min MBP 2.4 C2D blir tokigt varm när jag jobbar hårt med den. Nåt annat hade varit helt orimligt. Att den blir varm betyder att värmen leds bort från processorn, vilket är bra. (Jag föredrar passiv kylning framför fläktar som låter som tröskverk)
Har du tagit tempen på processorn? Kylningen kanske inte funkar som den skall? *orolig* Eller du kanske inte kör något krävande på den?
av Josef, onsdag 17 september 2008 kl 11:12
Josef:
Nu är jag inte riktigt med...
Threepwood:
Det där är ju bara såna där gubbar (även om de är unga) som tror att allt gammalt är bättre. Som vinylkramare fast i processorform! Att byta processor var det bästa Apple kunde göra
av honto, onsdag 17 september 2008 kl 12:59
-> honto:
Iofs men just vad det gäller effektförlust så ökade den "rätt" rejält...
(...fast den orkar ju göra lite mer oxå :-) )
av tva, onsdag 17 september 2008 kl 15:44
honto
Där visste inte du vad du skulle svara eller?
varför skulle jag orka bry mig om jag har stor bokstav i början av meningen på internet? jag vet inte hur det är för dig, men internet är inte mitt liv. (som det verkar vara för dig, kolla bara på hur många inlägg du gjort i tråden)
Josef Inte fan vet jag.
av Kamelbulle, onsdag 17 september 2008 kl 17:59
@Kamelbulle
Ok, förlåt för att jag försökte vara hjälpsam. Skall inte hända igen.
av Josef, onsdag 17 september 2008 kl 19:52
Om man anser att Internet inte är ett kommunikationsmedium som vilket annat som helst. Att man inte behöver bete sig som folk "på Internet". Då är nog det ett rätt nytt medium, för en själv...
av Raps, onsdag 17 september 2008 kl 21:30
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration