Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Atom Chip SG220-2 - grymmaste bärbara någonsin SG220-2 verkar vara en laptop som de flesta av oss antagligen bara får äga i våra drömmar.

Den saknar helt traditionell hårddisk och använder sig istället av så kallade solid state flashminnen. Den har en processor på 6,8Ghz, en terabyte i RAM och "vanligt" minne på två terabyte. Den har WiFi och DVD-brännare. Den har röststyrning. Allt verkar otroligt bra med den här datorn förutom priset och möjligtvis utseendet.

Atom Chip SG220-2 ska släppas i januari 2006 och kommer att kosta mellan 8 500 till 15 000 dollar beroende på utförande.
atomchip.com/_wsn/page4.html

Uppdaterat
Debatten rasar bland kommentarerna om huruvida datorn ovan faktiskt finns i verkligheten. Vi kan givetvis inte lova att den är äkta men mannen bakom Atom Chip, Shimon Gendlin, innehar ett flertal patent som berör magnetiska minnen och det är sådan teknik som används i solid state-diskar.

Faktum är att Atom Chip säger att de ska visa upp just denna dator på CES 2006 i Las Vegas. Tio år efter patententen togs. Så ni som är där kan ju alltid kolla in den i verkligheten. I monter nummer 36604.
cesweb.org/attendees/show_floor/product_locator/
Pryl,
37.0° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
sön. 18 sep 2005, 15:54
97 kommentarer till artikeln
Wille Wilhelmsson
Kokofon skrev
www.lenslet.com />
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Dirtmaster läste du inte att de kör 4 modifierade XP samtidigt i datorn.
Säger inte att Atom micro är 100% seriösa men mannen bakom har en hel del patent och erfarenhet av magnetiska minnen.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gunnar Blyfot skrev
t.ex att ett 32bitars XP inte kan allokalisera så mycket RAM (kolla de andra bilderna) Att de sedan inte har någon fungerande prototyp ännu gör det lite märkligt oxå. Dessutom var den uppe på idg.se för någon vecka sedan se länken.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Yapanen skrev
Canon har under flera år jobbat på ett minne som kan lagra ungefär 3.000 GB i en krets av ungefär en sockerbits storlek.
Låter otroligt men tydligen så finns det fungerande prototyper redan.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Johnny Thunders skrev
Läs det här så framkommer en hel del intressanta detaljer som mestadels stöder att något stort är på gång.

www.findarticles.com />
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Vallen skrev
Och så har jag för mig att de nämner något om att processorn bygger på kvant-teknik eller liknande, vilket delsinte finns än, och dels skulle hela idén med klockfrekvens försvinna har jag fått för mig.

??????? förvirrar mig, någon som är bra på ryska? Är det typ "skickat"?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Aiwi skrev
Altså, är detta på riktigt är jag nästan berädd att kalla honom för vår tids Einstein. Att ett litet företag skulle kunna producera något så otroligt...

Det skulle nästan klassas som något lika magnifikt som realtivitetsteorin.

Eller?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders Gerdhammar skrev
Hej igen!

Jag har just varit på lunch med Torbjörn från ekonimiavdelningen. Vi kan inte riktigt ge ut uppgifter om vad en av dessa maskiner kommer att kosta, men det kommer att landa på priser som gör detta till en kostnadseffektiv investering för institutioner med behov av portabel superdatorkraft.

För närvarande för vi samtal med några av våra nuvarande samarbetspartners, bland annat SAAB och FMV, och jag kan säga att de är mycket intresserade!

Vi kommer snart att lägga upp vår nya webb-sida, då kommer vi att gå ut med mer information. Håll ögonen öppna!

Med vänlig hälsning
Anders Gerdhammar
IT-ansvarig
Gunda Elektromekaniska AB


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
gg, nej man får inte högre klockfrekvens om man kopplar ihop fyra processorer men om man kan utnyttja alla processorer samtidigt så får man ju motsvarande effekt som en supersnabb processor dessutom utan vissa värmenackdelar.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Dirtmaster skrev
Knorren: låter bara ännu mer fejk att de skulle köra 4 modifierade win XP. Som sagt, hur fan någon kan på det här är ju otroligt. Knappast första gången som någon gör ett sånt här pratical joke heller, synd att ge dom sådan uppmärksamhet.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Johan skrev
Vapourware!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
FluFF skrev
Marcus, du borde inte dömma för fort, teknikerna bakom denna datorn är faktiskt möjliga, dock är är det inte säkert att den finns, men den är inte omöjligt att bygga. Spinntransistorer som deras processor är byggd på har det forskats och skrivits mycket om, förra gången det skrevs om det så hade de i princip byggt en, så det är inte helt omöjligt heller. Men men, vi kommer se i januari om det är sant eller inte...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
FluFF skrev
Teknologierna finnes säkert, dock är sidan väldigt oproffsigt utförd.
dessutom hade jag utrustat en superdator med bättre skärm, nätverk(1Gb/s istället för 10/100)
sedan hade man hört mer om det om det verkligen fanns...

solid state-minnen är ju endast på utveklingsstadiet för tillfället, tror det komemr dröja en 2 år tills man får se den på marknaden...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Gorjig, javisst det är det säkert, det är mycket som är möjligt men här handlar det om en praktiskt sannloikhet inte om en teoretisk möjlighet.

O ch om du hade tittat noggrant på sidan atomchip.com så ser du på höger sida att det står Quantum(tm) på hans fantastiska chip.


Sen, under tillverkare till komponenterna till datorn står bland annat www.tartantech.com som är ett mjukvaruföretag som sysslar med e-business, Kvant Equipment och SVG israelskiten ger inte mer träffar på google än de sidor som hänvisar till den här datorn.



av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
DirtMaster skrev
Det är fejk, XP kan inte ens accessa 2 TB RAM, så det skulle inte kunna stå 2TB i egenskaperna. XP64 har stöd för 16gb ram.

Likaså är bilderna här:

atomchip.com />
Väldigt konstiga, pinbeskrivningar som saknar relevans, bara massa larv. Ni som tror det är riktigt kan inte ha så stor koll på datorer och teknik.


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
ZNS skrev
Uppenbart fake. Kolla atomchip.com folk i dräkter som ritar på ett block. Känns som spermaharen typ ;)

"Other specifictions: Num Lock mode, Caps Lock mode, Scroll Lock mode" yay!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gorjig skrev
Josef möjligt att Atomchip har skyddat varumärket (tm) Quantum i något annat land än det andra QUANTUM.
Annars så kan det ju vara så att Quantum och Atomchip samarbetar både håller ju på med lagringstekniker.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
FluFF skrev
När man läst omkring lite så kan det vara möjligt med minnerna, vilket jag inte tvivlade på från början, men vad är det för processor de har i(den som inte är pentium m), för är det en spinn eller kvant- processor så är det lur eller så har de upfunnit jordens snabbaste dator...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Det här låter minst sagt väldigt intressant.

"Windows XP works with 64-bits.
Simultaneously four identical copies of the Operational System work in the computer. AtomChip@co-processor counts all packets of RAM and summarizes all occupied and free registers. This information is entered into System Properties. Also some changes in the structure of Windows XP are made. All these innovations are covered with several new patents"

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Erik skrev
tss, om man kunde bygga en sån dator nu, varför bygga bara en laptop, och inte en ännu värre stationär?

Är det inte dessutom lite löjligt att slänga in röststyrning i kitet också, som om det vore en hårdvarugrej?

finns det för övrigt någon "superdator" i världen som kör windows?

Nah, skitsnack är vad det är... Lika sant som bonzai kittens.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Olof skrev
snälla nån, var uppe på idg för några dagar sedan. så solklar fejk att det är pinsamt. ta bort nyheten eller skriv klart och tydligt i rubriken att det är fejk!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
john Boddy skrev
Some relevant info
Currently, there are several types of non-volatile RAM under development, which will preserve data while powered down. Technologies that are being used include carbon nanotube technology and magnetic tunnel effect. In the summer of 2003, a 128 Kib Magnetic RAM chip was introduced, which was manufactured with 0.18 micrometre technology. The Core technology of MRAM is based on the magnetic tunnel effect. In June of 2004, Infineon unveiled a 16-Mib prototype based on 0.18 µm technology once again. In 2005, Compu-Technics Inc(AtomChip). presented a 256 GiB/4GHz non-volatile Magnetic RAM array, as well as a notebook using this chip, SG220. As for carbon nanotube memory, a high-tech startup Nantero has built a functioning prototype 10 GiB array in 2004. An interesting use of RAM is allocating parts of it as a partition, effectively acting as a hard drive, only much faster. It is usually referred to as a ramdisk.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
m skrev
Faan vilken cool dator, det är bara att börja spara sina slantar och vara på hugget

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
czi skrev
Pris? Jag tar en!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
nklas skrev
den fanns på idg för några veckor sen... där blev dom ganska stekta av diverse "dataproffs" :)
även stora datanyhetssidor rankar den som fake så...den som lever får se...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
elt:
Nja visst missförstånd råder en tidigare version av deras bärbara visades 2005,men de har bokat in sig även till CES 2006 då det slutligen kommer visa sig om det är på riktigt. Jag tror de kommer visa upp en fungerande version med 4XPentium men knappast en med den optiska processorn

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Fjantomen skrev
Den här råden är helt underbar.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Oskar Dahlberg skrev
Nu är jag inte så insatt utan har hört mest men teknik för detta ska tydligen finnas men vara väldigt svår att producera.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Benjamin skrev
Haha, precis. XP Pro kan inte hantera 1.3TB ram :-D Tokfake.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Robert skrev
Lite mer läsning
www.findarticles.com />www.dvorak.org />www.portablegadgets.net />digital-lifestyles.info />

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
elt skrev
Detta är fejk, ett lysande "prank".

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Rumba skrev
Olof det är inte fejk.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders skrev
Hur kan man vara så naiv så att man faktiskt går på det här på riktigt? Se bara på deras "NvIOpRAM 24GB-128GB [3-pin]" (atomchip.com Misstänkt likt en vanlig 3.5 mm-kontakt, eller hur? För att inte tala om alla orimligheter som man endast behöver basala teknikkunskaper för att fatta att det är fejk.
Och jämför gärna deras "prototyp" (atomchip.com med den här laptopen: www.ecs.com.tw />
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
elt skrev
"Professorn: man får ju knappast högre klockfrekvens genom att koppla ihop flera processorer. Denna dator finns på riktigt och HAR presenterades bla på CES 2006."

Hoppa in i din tidsmaskin och skaffa dig en hjärna!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Professorn skrev
Fast alla besserwissers ovan har fel den här datorn är möjlig att producera, stora solidstateminnen finns redan nu att köpa till hyfsade priser och kommer snart ersätta hårddiskar.
Mannen bakom Atom har ett antal patent gällande just sådana minnnen. Processorn på 6.8Ghz är antagligen 4st. ihopkopplade 1.7Ghz Pentium M processorer.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gorjig skrev
Josef det är möjligt att koppla ihop processorer och få 4 processorer att jobba som en.

Minneshanteringen i de flesta operativsystem kan modifieras relativt lätt.

Processorn kallas Quantum-Optical inte bara Quantum

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Snälla gorjig, säg att du skojar med mig...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gorjig skrev
Josef det är fel Tartantech du länkade till Tartan Technology Inc finns i USA, de som Atommicro jobbar med heter Tartan Technology Ltd. och dom finns i Cambridge England.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
En person skrev
För övrigt samma företag som gick utt med att dom hadde ett färdigt 256gb USB minne.

sen en lite kul sak men bilden Windows skulle inte visa 0.01tb använt utan 10gb använt.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
wille skrev
Oj, vad mycket tjat det var här idag. :)

Jag uppdaterade artikeln lite. Tack för all input!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Rantzien skrev
Jag skiter i om det är fake, coolt är det =)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Kokofon skrev
tss, snarare så har det väl visat sig att det är en hel del av de som är negativa till Atom Chip som ljuger rent och skärt eller verkar ha missförstått vissa fundamentala saker. Jag säger inte att Atom Chip kommer börja sälja sina superlaptops nästa år men tekniken de presenterar är inte helt osannolik som vissa verkar tro. För 15 år sedan så använde vi floppydiskar nu sitter vi med hårddiskar på 500GB. Solidstate diskar på några Terrabyte ligger inte långt i framtiden.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Kilofett skrev
Mina fem cent:
Ett av skälen till att jag inte tror att det är fejk är deras amatörmässiga sida på nätet. Vet av erfarenhet att vissa tekniker/uppfinnare vill göra allt informationsmaterial sjäv så att inget läcker och sidan ser ut som om den är designad av någon som inte har så mycket erfarenhet, vore allt fejk så skulle de givetvis hyrt in en proffsdesigner för att göra företaget mer trovärdigt....

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Anders
Vem säger att man måste konstruera solidstateminnen på samma sätt som Memtech? Givetvis kan man göra minnena kompaktare speciellt om man själv grundligt forskat i magnetiska minnen under en längre tid som Gendlin tydligen har gjort.

En bärbar dator riktar sig givetvis till slutanvändare=consumers även om priset är högt.

DVD Supermulti betyder antagligen att den klarar att bränna och spela upp de flesta format.

På vilket sätt är det en efterhandskonstruktion att Elitegroup gör deras laptops skal det står ju på Atom Chips sida.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Koldo skrev
Kom igen, varför är det ens diskussion om huruvida det är fejk eller inte, att ni ens orkar presentera "bevis" för eller emot...

atomchip.com />Titta, datorkomponenter designade av Uppfinnar-Jocke och byggda av Skrot-Nisse! Jupp, kvantdator indeed.

(...hmm..tror jag just råkade delta i den debatt vars existens jag just hånade...)


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Olga skrev
Självklart är det fake, man sitter ju inte direkt i sin källare och utvecklar sådan här hårdvara. Om dom hade uppfunnit massa ny teknik skulle det givetvis har talats otroligt mycket om det.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Någon skrev
Hur kan någon ens "kanske" tro på det där? Alla deras "komponenter" är ju blandat gammalt guck som dom limmat ihop för att se "hightech"-mässigt ut. Som en gammal 3.5mm stereo-headphonekontakt, det blir en opto-kontakt till deras super-laser-kvant-nano-mikro-minne. Sannerligen imponerande. Och i den s.k. CPU:n sitter två kameralinser UNDER ETT LOCK!? För att illustrera hur opto-nano-kvantig teknologi dom limmat ihop eller? Bah. Skämtet var väl lite halvlustigt i 5 sekunder, mest att det blev publicerat både här och där som "good news, everyone...", men efter ett tag blir det bara tragiskt när folk på allvar tror på det. Man kunde tro att _vem_ som helst skulle känna igen ett fejkbygge av modell hemmagjord "robot"/målad skolåda, sånt man roade sig med när man lekte Uppfinnare på dagis. Men tydligen inte. Man ser det man vill se, kanske.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders skrev
Wille, jag skulle vilja om du verkligen gick på detta, eller ens tvekar om dess sanningshalt. Det står inget i din text som skulle antyda att du inte skulle tro på det.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Gendlin Holds The Patents

Nevertheless, U.S. patent numbers 5,673,220 (issued Sept. 1997), 5,602,791 (issued Feb. 1997) and 5,390,142 (issued May 1995)--all three entitled "Memory Material and Method for its Manufacture"--list Shimon Gendlin of Jerusalem, Israel, as their inventor and Kappa Numerics of Guiderland, and New York, N.Y., as their holding "agents

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders skrev
Visst, det finns Solid State-minnen som ersättning för hårddiskar. Här är en: www.memtech.com . Finns i storlekar upp till 128 GB, 3.5". Ska man ha två terabyte blir det 16 st. Inte så laptopvänligt.

Sen att ECS skulle ha konstruerat deras skal låter enbart som en efterhandskonstruktion.
Kolla på Atomic Chips förra superdator, SG111: www.compu-technics.com . Jämför med flybook, www.flybook.biz .

De lägger dessutom en dator med priset $8500-$15000 under "Consumer products"

För att inte tala om saker som att den innehåller en "Optical Drive: DVD Super Multi", vad nu det är.

Jag vet egentligen inte varför jag bryr mig, det är för absurt för att ens bemöta.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
manne skrev
Jag tror att det är fejk lika mycket som er. Däremot skulle jag vilja påpeka att en superdator i notebookformat skulle vara en lysande marknadsföringsidé. Det måste ni ju hålla med om =)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Erik skälet är väl att det inte finns någon motsvarande bärbar men däremot så finns det ju mycket häftigare stationära superdatorer, fast den här ska nog itne räknas som superdator prestandan lär bli mycket bra men knappast i superdatorklass, poängen är ju den enorma lagringsmöjligheterna.

Ännu ett skäl att de satsar på portabelt är för att den marknaden växt enormt på kort tid, folk vill ha bärbara datorer.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Fel fel fel solidstateminnen finns redan att köpa i varierande storlekar.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Tuppfinnaren skrev
Koldo att det hela låter fantastiskt behöver inte betyda att det inte går att genomföra. Gendlin har ovedersägligen jobbat med magnetiska minnen länge och har några patent på den teknik som alla insatta vet snart får ett enormt praktiskt genombrott.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
wille skrev
Anders, solid state-minnena känns inte helt otänkbara. Om de går att göra till det priset vet jag dock ej. Processorn känns väl kanske inte lika sannolik även om vi snackar om teknik som är på en nivå som jag inte är särskilt hemma på.

Men i och med att de iaf har hyrt en monter på CES så borde det ju i rimlighetens namn vara något som de ska visa upp. Om denna produkt verkligen går att köpa inom en nära framtid återstår väl dock att se.


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
gg skrev
Professorn: man får ju knappast högre klockfrekvens genom att koppla ihop flera processorer. Denna dator finns på riktigt och HAR presenterades bla på CES 2006. Men frågan är om den håller vad den lovar, vilket jag knappast tror att den gör, säker inte ens i närheten. Isåfall skulle de nog ha låtit den benchmark testats av någon mer än de själva. Vad skulle baktanken med något sånt är vara, JO att håva in massor investeringspengar. Storföretag har gått på liknade saker förrut.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
wille skrev
Vad baserar du det på elt?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
simon2 skrev
shieeeet

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders skrev
Länkarna i inlägget blev fel, ni får ta bort )-tecken. Här kommer de igen:
Bild på 3.5 mm 24 GB minne: atomchip.com />Deras laptop-prototyp: atomchip.com />En annan laptop som påminner lite om den revolutionerande datorn: www.ecs.com.tw />
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
FluFF skrev
problemet är att det kostar multimultum att ens designa det som delarna sitter på, sedan finns intekvantdatorer... nämde jag att kvantdatorer inte finns?. Sedan förstår jag inte idéen att ha två TB hårddisk när man har en TB ram som är solid state... dumt ellerhur :p


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Stefan skrev
Han hade en dator med på CES 2005 som blev omnämd där. Dock inte samma prestanda men fortfarande solid state.

Bara för att något verkar vara för bra för att vara sant behöver det inte vara.. Jag har ingen aning om det är sant men man behöver inte fördömma det snabbt bara för att man är rädd att bli lurad.



av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Pinsamt, prylfeber. riktigt pinsamt.. inte ens aftonbladet efter tre veckors total nyhetstorka skulle ta upp det här, tyder på en sanslös okunskap ... *suckar*

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Fjantomen skrev
"Om det låter för bra för att vara sant, så är det antagligen det."

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
ulfalf skrev
Luktar fejk lång väg. Läser man beskrivningne av den "nya tekniken" för minneshantering så inser man att det bara är mumbo-jumbo alltihop. Att blanda in optik i så små kretsar verkar helt galet.. dom ska alltså styra laserstrålar där inne i det lilla chipet och kunna läsa av data, seriellt dessutom. har man lite kunskap om datorteknik inser man att det dom skrivit bara är namedropping av olika svåra tekniker inom optik och signalbehandling. man kanske skulle kunna lagra data på det sättet men inte i de mängderna på ett sånt litet chip, och absolut inte så att det inte skulle uppmärksammas mer i media etc...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
tss skrev
Det är ju bara att zooma in på alla chips, bilder ect. Det syns ju att det är pålagt med dator, syntetiskt skrivet med en font på en bild.

Ingenting av det de presenterar existerar ens i den mening av att det finns tillgängligt i labbmiljö. Om det nu är så att det skulle röra sig om superdupertransistorer hit och dit, så måste de vara tillverkade med en oerhört stor precision. Den precisionen reflekterar VERKLIGEN bilderna vi har bevittnat.

När ska TV komma och intervjua honom tro? ^^

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Anders du verkar inte riktigt hänga med.

"MORE ABOUT THE SG220-2

1. The design of the case of the computer (with the video camera), 6 cell Li-Ion battery Pack (with AC Adapter) is developed by ELLITEGROUP Computer System CO. LTD (Taiwan"

Förövrigt är Firewireanslutningskontakterna som används idag samma som ATARI använde till sina joystickanslutningar för runt 20 år sedan.......
Så man ska inte ringakta gamla kontaktanslutningar.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gorjig skrev
Josef, nej jag skojar inte men du verkar inte inse att det hela är mycket möjligt och att arkitektturfirmor även kan vara inblandade i att ta fram/designa komponenter till dator.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
alex skrev
Jag skiter i vad ni säger, jag skickar 200 laxar dit nu!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gustaf skrev
Suck!! Så trist att folk går på detta! Kolla bara på
atomchip.com />Detta är ett Compact Flash minne med dåligt överklistrad etikett. CF kortet sitter i en CF -> IDE adapter som är tillverkad i Taiwan (Har en exakt likadan hemma) kolla högst upp till vänster på bilden så ser ni "Made in Taiwan". Solklar fake som är fattigt gjort. Gunda Elektromekaniska, LOL!


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Jag kan inte riktigt släppa det här, här kommer mer FANTASTISK teknik från geniet Gendlin

www.compu-technics.com />

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
knorren skrev
www.cesweb.org />
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Calle skrev
Den där "Fibers Optical cable" är ju inte alls heatpipen. Om man kollar _noga_ på bilden så ligger det ju en kabel över heatpipen:
atomchip.com />
Ses även här när processorn är urplockad:
atomchip.com />
Man kan ju bara hoppas att det verkligen finns en sån här produkt men känns ju lite skumt minst sagt...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders Gerdhammar skrev
Hej.

Jag kan intyga att detta INTE är lurendrejeri. Jag har tillsammans med en grupp kollegor sett maskinen demonstreras under CES 2005. Vi (Gunda Elektromekaniska AB) har köpt ensamrätten till Sverigedistribution och kommer att få 10 provexemplar levererade om 12 månader. Dessa maskiner skall användas för demonstrationer.

Vi har ännu ingen webb-sida uppe, men ställ gärna frågor här så ska jag besvara dem så gott jag kan.

Med vänlig hälsning
Anders Gerdhammar
IT-ansvarig
Gunda Elektromekaniska AB


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
En person skrev
Till
Anders Gerdhammar
IT-ansvarig
Gunda Elektromekaniska AB

jag vill bara medela att du inte finns även om du kanshe inte är medveten om det själv så är det nog på tiden att du får reda på det.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
tss skrev
Alltså, det känns uppenbart att de flesta (om inte alla) posts som syftar på att denna "pryl" existerar är skriva av en och samma person. Bland annat så existerar inte gundaelektromekaniska.se i whois, vilket heller inte då skulle kunna fungera som en mailbox. Det är de som postar här och ger positiv feedback om ämnet som ljuger rent och skärt. Antagligen för att få uppmärksamhet de aldrig fick som barn, eller bara för att ha kul åt de som ödslar sin tid på det hela. Ni som säger att tekniken finns, kan ni komma med konkreta bevis för det? Nähepp. Okej, gå och gör en hemsida.

Det skulle vara kul med en IP log..

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Lyses skrev
Gunda Elektromekaniska AB finns inte reggat så det finns inte. Men det lät ju trovärdigt :)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Ryuujin skrev
Allt verkar ju skitfjantigt utom just det här med att använda solid state istället för disk. Det vill jag ha i min laptop. NU!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Tjappe skrev
Ulfalf som tidigare skrivits i tråden Canon HAR för några år sedan tagit fram minnen som kan lagra 3000GB i en kub av en sockerbits storlek.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
NanoNano skrev
Någon
Inse att hur komponenterna ser ut är oviktigt bara amatörer tror att prototyper måste se perfekta ut.
Det som du kallar gammal 3.5mm kontakt används ofta i patchbays i 50 mijonerkronors film musik och TV-studios.....
Sen verkar du ha missat att mannen bakom Aton Micro har jobbat med magnetiska minnen under mycket lång tid och har dessutom ett flertal patent i det ämnet.
Dessutom fick dom ett av CES hederspriser vid förra årets utställning.



av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Sälen skrev
detta var uppe på idg för en tid sedan, och då har jag för mig att det var fejk som fan.. Ägaren av domänen har reggat den på en *@msn.com osv.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Kokofon skrev
tss
Du har fel solidstateminnen och optiska processorer existerar och finns i viss utsträckning till och med att köpa
www.cnn.com />
Sluta haka upp dig på den amatörmässiga hemsidan. .

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Marcus skrev
Fy helvet va fake... FAKE, FAKE, FAKE! Du är ju dum i huvet om du tror på att den där datorn finns på riktigt... eller kommer att finnas inom den närmaste tiden.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
TippX skrev
en person, har du provat deras modifierade Windows med 1TB minne? Antagligen har de kalibrerat om minnesindikatorn.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
allvetaren skrev
är det bara föt mig det tar skitlång tid att ladda sidan efter man tryckt på en artikel/kommentar-länk?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Kokofon skrev
Researchers at Imperial College London claim to have developed technology that would enable the creation of three-dimensional microchips, which will dramatically increase their memory capacity.
According to their press release: "by using nanotechnology it is possible to reproduce the key functions of semiconductor electronics in microchips using only the 'spin' of electrons, which is responsible for magnetism, rather than the more conventional 'charge' that traditional microchips use."

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knipps skrev
Alex
Ha Ha, försent jag har redan köpt alla de får fram till 1:a April nästa år. Snacka om långa näsornas dag....

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Gorjig, du har rätt jag hade fel... men tartan technologies ltd är en arkitektfirma ... www.marblearch.co.uk .. datorbilden på atomchips.com kanske är i väldigt liten skala, och det vi egentligen ser är ett stort hus som arkitekterna från cambridge byggt

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
Kamratjonas
Företaget SVG ligger väl i USA men ägs av Israeler.

The Manufacturers of the components for SG220-2:
i. SVG Israel New Technology Ltd. (USA)



av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Bengt A skrev
Jag är skeptisk men det skulle kunna vara sant många uppfinnare och deras uppfinningar avfärdas ju ofta som mer eller mindre tokiga tills deras uppfinningar lanserats då är de helt plötsligt genier.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Robert skrev
??????? betyder överföring, även använt i betydelse översättning. Vad en sån flik gör där vet jag inte. Rysk mjukvarukomponent? Kopplingar till rysk maffia?

Saker som talar för fejk:
1. Hemsidan är amatörmässigt gjord. Eller så ska den bara ge vibbar av 1996. Knappast något för investerare, särskilt som den inte ger någon information.
2. Hårdvaran ser ut som annan hårdvara med annan text.
3. Varför tala om en notebooks specar ett år före lansering? Varför promota att den har en "snapshotknapp" strax ovanför printscreen?
4. Varför lansera första prototyp i notebook och inte i stationär?
5. Hur matchar moderkortet kapaciteten hos CPU och minnesenheter? Designa moderkort för notebook är inte det lättaste, se ovan.
6. Om nu de gjort CPU kompatibel med befintlig sockel och motsvarande för disk och RAM, varför inte släppa nåt kompatibelt för t.ex. socket 939 och SATA? Varför inte multisystem? En RAID med såna diskar i en serverlåda skulle täcka hela Echelons minnesbehov, och det skulle finnas CPU för att göra typ vad som helst. Ännu mer om man bygger en hel våning med dom. NSA borde vara väldigt intresserade att lösa lite krypto med en sån.
7. Skärmdumparna på systemet är dåliga bevis och ser manipulerade ut. Varför inte visa åtminstone dumpar utan mysko omskalning och överkompression?
8. Jag kör Athlon-64 med 1GB och det står "Physical Address Extension" i min datorbeskrivning. De som verkligen har användning för den teknologin har inte den informationen i sin datorbeskrivning/dump.
9. Som någon påpekade på IDG så är deras "6. Fibers Optical cable" en heatpipe som leder upp till en kylfläns i anslutning till det de riktigt påpekat är en fläkt.
10. Fåniga undanflykter om varför produktionen inte redan är igång som skyller på tsunamin i höstas. Vad ska vi höra när CES2006 kommer nära? www.caltradereport.com />
Så det är 99,9% chans att det är en klocka med påmålade visare, och 0,1% chans att det är ett galet geni som låtit sitt barnbarn göra hemsida/fixa OEM-lice
av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Gorjig skrev
Josef på arkitektfirmor jobbar ofta industridesigners som är med och tar fram komponenter till bl.a datorer....
Cambridge är förövrigt ett område i England där mycket hightech utvecklas.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Knorren skrev
De bild ovan från CES:
The exquisite unique Ultra-Portable Wireless NoteBook "SG111" to access the world anywhere! This Computer does not employ Hard Disk or any mechanical parts, and is completely based on AtomChip optoelectronics.

Dena laptop visades nyligen på CES en av de största elektronikmässorna i världen.


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
KamratJonas skrev
Varför har ett israeliskt företag en amerikansk flagga på sidan?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Kokofon skrev
Dvorak som det länkas till har själv fel när han skriver att IBM uppfann floppydisken, det var faktiskt en japan som låg bakom floppyn.

So far the dates 1952 and 1970 turned up for the (actual) invention of the floppy.

www.engology.com />
www.japaninc.net />
"first is a Japanese gentleman and inventor by trade Dr. Yoshiro Nakamatsu (6) He claims to have invented the floppy in 1952 and to have sold the patent rights to IBM. Or at least IBM agreed to pay. But this statement is not confirmed by IBM, but is also not denied and there seems to be a non disclosure contract between the two."
Det intressata är att den japanske uppfinnaren med över 3000 patent samarbetat med Gendlin

"The doctor is nothing if not productive. Samples of NakaMats' automobile insulation tape, capable of withstanding heat of up to 1,200 degrees C, were stacked on a table. Nearby was the fruit of a collaboration with US inventor Shimon Gendlin: an optoelectronic nonvolatile RAM module for military and commercial use that can apparently store 3.2 GB of data -- enough to hold the entire human genome -- in one cubic millimeter, and up to 256 GB in a medium the size of a pill. "

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Bob skrev
Förmodligen Gunda Elektromekaniska AB!!!! Förmodligen!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Christian skrev
Kul om det funkar men som tidigare nämnts, varför göra prototypen ännu krångligare och köra med en laptop och Windows när man kunde gjort det i en stationär dator med Linux/BSD?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Josef skrev
Skitsamma om det finns nån slags teoretisk möjlighet... Det finns många tecken på att det här är fejk.
* XP prof klarar endast 2 processorer: ( om det nu skulle vara 4 pentium M processorer som skulle sitta i en skitliten bärbar på 1.9 kg
www.microsoft.com />
* Max 4 gb i minne, om den inte har PAE vilket gör att den kan klara 64 gb...
www.microsoft.com />
* Quantum är inte registrerad av shimon Gendlin utan tillhör företaget Quantum
www.quantum.com o så längst ner på sidan

osv


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration