Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
BeoLab 4 - pyramidformade högtalare Danska Bang & Olufsen har kommit ut med ett par nya högtalare.

De är enligt B&O främst tänkta till BeoSound 4 men passar utmärkt som surroundsatelliter eller som datorhögtalare. Varje högtalare har två element och en uteffekt på 35 watt.

Vad de kommer att kosta vet vi inte än.
http://www.bang-olufsen.com/web2/systems/
Pryl,
37.0° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
fre. 2 dec 2005, 14:02
33 kommentarer till artikeln
Wille Wilhelmsson
SYN7HOR skrev
Köp aktiva Genelec istället. Jag LOVAR att de spöar B&O ljudmässigt, även om de kanske är aningen "ärliga" för de flesta.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
MiBook84 skrev
Jag tycker smak och val är personligt och vem som helst får välja vad som helst, sålänge man själv är nöjd!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Jezper skrev
B&O är smutsigt. Det finns bara en viss sorts människor som köper från det märket utan att skämmas. I många fall säkert samma människor som köper BMW utan att skämmas.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Jezper skrev
Nej.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Hassan.L skrev
B&O högtalare låter väldigt bra men mest av allt så är dom snuskigt snygga. Uppskattar man design så är B&O prylar värda sitt pris. Tycker man prestanda är det viktigaste så finns det bättre och billigare alternativ.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
ronny renskav skrev
Så frekvensomfånget är det bästa man kan få i prisklassen ? från riktigt låg bas till fint och klart ljud?

Jag har inget emot presigemärken, Tvärtom. Men det kan inte bara vara design. Apple är ett värdigt sådant företg, men B&O anser jag har fastnat i 80-talet, deras produkter är inte revolutionerade precis.

Mp3-spelaren från B&O är ett skämt.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Magnus skrev
Beolab 4 kostar 10 000kr inkls moms. Låter riktigt bra. (exkl kabel för lågnivå anslutning, för tex anslutning till dator).

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Addex skrev
Bang & Olufsens formgivning är den bästa på marknaden. Helt utan kompromisser och med användaren i centrum.

Det är upplevelsen som är nyckeln. Tänk dig, du omfamnar Beo4 och trycker på DVD, och då dras gardinerna för TV samt DVD:n startar ljuset dämpas och när DVD:n är reda att visa dig så öppenbaras bilden på tv som på biografen...

Samma sak gäller Apples form, igen helt utan kom kompromisser. Se bara på "G4 Cube"



av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Veiron skrev
haha, ja ljudet är ju endast beroende av frekvensomfånget. det är därför min kosshörlurar låter bättre än ett par högtalare för 200lock...not. du borde nog sluta yttra dig om saker du uppenbarligen inte har en aning om ronny, det går nog bättre för dig i livet då.
god jul

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
snabbanalys skrev
20 % folk som tycker att B&O gör dyr design
60 % folk som tycker att de som inte gillar B&O är fattiglappar som borde skjutas
20 % folk tänder på att diskutera industridesign

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
MiBook84 skrev
Knappast 80tals-design. B&O´s aktuella produkter är väldigt i tiden och passar perfekt i ett modernt hem så jag vet inte varför just tipsvinnare och nyrika ryssar skulle falla för denna design. Att du har ett "inbyggt" linn-system, Peter, är säkert jättebra. Linn gör också bra grejer men de gör inga fulla system som B&O vad jag vet om iallafall. Och jag vet inte varför B&O är "torskigt" heller. Det låter rätt lustigt.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
harufo skrev
Danskarna är bra på design, no talk 'bout it. Dom har rättmätigt uppnått ett bra rykte i designvärlden. Men är det någon som vet hur det kom sig att bli så? Vi har haft många talanger inom industridesign som borde uppmärksammats mer än de blivit. Förutsättningrna har alltid funnits där, men tyvärr har vi inte varumärken som B&O som kan sprida "varumärket Sverige" vidare med samma lyskraft. Är det någon som törs svara på varför det blivit så?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
MiBook84 skrev
Det är kul att så många avskyr B&O just för det höga priset. Att det är bra grejer är omöjligt såklart, det är ju bara dyrt och snobbigt. Suck, att så många kan uttala sig utan att ens testat en produkt. Bang & Olufsen är riktigt bra och fina grejer. Deal with it.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
OscaR skrev
Jag tycker tomten är stilren och B&O är dansk. Jag tycker om att tycka och klankar ner på alla som inte tycker som jag. De är ju konstiga inte jag. Tyck som jag.. det tycker jag. Eller vad tycker ni? Ni har väl samma smak och livsstil som mig?

Godnatt prylfantaster :)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Jezper skrev
Säkert onödigt dyrt, sen dubbla. Att philipsprylar i 80-talsdesign tilltalar folk ännu. Outgrundligt.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Martin skrev
Ordet stilren är årets mest överanvända ord. Lika bra att sluta använda det. "Jag vill ha en stilren hemsida!". "Åh, snacka om stilren högtalare!". Vad fan är stilrent, egentligen?

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Koifish skrev
Stilren design tycker jag att NAD's grejjer är. B&O var fint förr! Nu är det bara ... jaha? Å dyrt! Mycket ljud per krona? NEJ!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
hays skrev
herre gute. NAD stilren design du har då inte sett mycket här i världen. sen att b&o sopar de flesta nad produkter under mattan utan problem är väll kanske bara en smak sak. men nad är ett märke för den bas kåte.

ska vi snacka tilrent kolla in danska densen eller svenska primare.

och som addex säger så är b&o en helhet

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Hassan.L skrev
Visst är NADs produkter stil rena och många av dom är bättre än B&O prylar. Däremot är NAD produkter långt ifrån lika läckra som B&O produkter. NAD produkter smälter in väldigt bra medans B&O prylar är något du vill sitta och stirra på länge.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
daPhil skrev
Jag tar ju Bose över B&O vilken dag som helst alltså.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Addex skrev
Jezper: Men snälla, att alltid klanka ner på det du inte kan få...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
ronny renskav skrev
Herregud, kan inte B&O lägga ner....ok om det var riktigt bra ljud då, men det tror jag inte....

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
OmpaOmpaOmPaPa skrev
snabbanalys:
Vad som helst kan bevisas med statistik. 80% av alla mäniskor vet det.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Peter skrev
Tja...
Har ingen riktig uppfattning om ljudkvaliteten... Säkert helt OK...
Men designen... Kan väl bara vara tipsvinnare och nyrika ryssar som tilltalas av den... Snacka om vulgo 80-tal...
Personligen har jag ett Linn-system inbyggt hos mig...
Pratade med en rätt framgångsrik BRF-mäklare som konstaterade att en del kunder på toppobjekt, ryggade då dom fick höra att det var B&O-system i våningen... För torskigt...
Men, to each his own...


av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
m skrev
Nu ska vi inte skriva ner Svensk Industri-design allt för mycket. Även fast dansk industridesign är sjukt mycket bättre nu så är Sverige inte sämre historiskt sett... Och om man ska diskutera design generellt så tycker jag att Sverige fortfarande är bättre. Se bara på klädindustrin som Sverige dominerar totalt i Norden.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Daniel skrev
Tack Martin! Äntligen... Har själv gått och stört mig på ordet en längre tid.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
MiBook84 skrev
Det är kul att så många kommenterar B&O som dåligt ljud och för dyra, flera av er säger dessutom "de låter SÄKERT dåligt" osv. Ni vet inte vad ni pratar om, det är som vanligt ren avund av de som har råd med det.

Och att B&O är stora är väl inte så konstigt, B&O har varit med från grunden, de var bland de första hade bra design och bra kvalité. De har arbetat upp sitt rykte, bara för att sverige är fullt med industridesigners(är det???) så betyder det inte att det slår, och jag är stolt över B&O, det tillhör ju norden. Svenskar tänker inte på samma sätt, danskar är duktiga på design, svenskar är bara IKEA :)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
harufo skrev
Ja. Och det finns bara en sorts människor som frekvent köper Löfbergs Lila. Men antagligen tycker de att det är gott!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
MiBook84 skrev
Bang & Olufsen är INTE philips... Bara så du vet så har bang&olufsen, liksom de flesta, använt philips-kretsar, men det mesta för B&O är specialgjort så snälla..

Bang&Olufsen är underbar design, enkel och stilren och samtidigt ett flexibelt system som är lätt att utöka och ändra.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Bang skrev
Nu råkar det vara så att B&Os topphögtalare tillhör de bästa som någonsin byggts. Med tanke på att allt från DA-omvandlare till högtalarlelement finns inkluderat är priset dessutom i jämförelse inte speciellt högt.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Hassan.L skrev
Dom som savskyr B&O är ignoranta människor som inte äns har använt och kännt på B&O produkter. Deras prudkter är grädden av läcker elektronik och är uppskattade världen över.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Hassan.L skrev
Mmmm många vet verkligen inte hur dom här högtalarna låter. Själv var jag på en fest under förra veckan där enbart B&O produkter användes och i två av rummen användes beolab 3 högtalare och dom gjorde sitt jobb fantastiskt bra. Trots sin lilla storlek så producerade dom tillräckt högt ljud och bass tryck för att få alla att dansa. Visst kostar dom 25 980 kronor men är definitivt värda sitt pris. Dom visar att det inte behövs 10kg högtalare för att få fönster att rattla. Läser man högtalarnas specs så verkar det som om Beolab4 ska ge nästa lika bra ljud förutom att beolab 4 är betydligt svagare och inte har ett lika bra diskant element som beolab3.


En sak jag tycker är lustig är hur B&O rekommendera beolab4 som datorhögtalare när dom inte ens är avskärmade som beolab3.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Wille Wilhelmsson
Martin skrev
Ni överanvänder ordet "stilren"! Vad betyder det för er?! Att dom inte blandar gustaviansk stil med modern stil. Eller är det för er en synonym för vad ni tycker är snyggt? Brist på vokabulär kallar jag det!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:31
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration