Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Jens Of Sweden i konkurs Jens of Sweden har lämnat in konkursansökan på grund av att bolaget inte klarat av att betala sina skulder.

Jens verkar dock inte se detta som slutet på verksamheten utan har redan startat det nya bolaget JoS som tar över Jens of Swedens verksamhet och där samtliga anställda från det konkursade bolaget erbjuds anställning.

Är ni riktigt intresserade av hur allt ligger till så läs lite utförligare om det hos Computer Sweden.
computersweden.idg.se/ArticlePages/200509/20/
Pryl,
37.0° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
ons. 21 sep 2005, 09:41
27 kommentarer till artikeln
Wille Wilhelmsson
Martin skrev
Vill ni ringa Jens och höra efter personligen vad han tycker om det han gjort är ni mer än välkomna att ring honom på: 0704-** ** **

/en arg kund som ringt honom

Telefonnummer borttaget. Prylfeber.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Lee skrev
Jens kanske ska ta och fundera på om han inte ska ta och koppla en tjänst till sina produkter. Generera lite synergier där för att ge kunderna lite mer valuta för pengarna.

iPod & iTunes Music Store ...anyone? anyone? no?

Samt som Jonas skriver ovan... marknadsundersökningar är aldrig fel.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Jonas skrev
Skulle påstå att Jens var helt ute och cyklade, med satsningen på mp3spelare. Jovisst han sålde bra ett tag, men man måste komma ihåg att då var det inne med mp3spelare "Hot". Att starta ett företag med attityden att konkurrera med motståndare som Apple och Sony, så kunde det väl i ärlighetens namn bara sluta på ett sätt. Det blev ju inte bättre när det visade sig att hans produkter var defekta på köpet.

Mvh Jonas

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Martin skrev
Hans grundidé var aldrig fel. Första året sålde spelarna som smör. Helt otroligt bra. Så fel ute var han väl aldrig. Bara dåligt uppdaterad på slutet...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Steve Urkel skrev
Jävla jens.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
alex skrev
Martin; varför skulle han inte nyttja möjligheterna som finns? Ni (anders & martin) gnäller mer över det här än vad folk i allmänhet gör över hemlöshet, drogproblem etc. Det är fyfan.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Peter skrev
Nu vet jag inte om Jens var korkad eller inte visste om det och namnbytet ar en del i hans plan. Men annars ar det en heads up for er som inte vet. Har man ett foretag, som man vet kommer ga i konkurs, eller man vill forsatta i konkurs sa ar det bara att byta namn pa foretaget innan konkursen, sen forsatta det i konkurs och sedan starta upp det pa nytt. Pa det sattet kan man starta upp det i samma namn som man hade innan man bytte, det namnet som gjort foretaget kant, och ingen kommer fa reda pa att foretaget har gatt i konkurrs (for vem kollar upp siffror?)

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
abes skrev
Äntligen!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Apple Photo skrev
Aktieägare och rikskapitalister är mycket noga med just de siffor som överhuvudtaget fick JOS på benen.
Jens fick inte låna pengar, inte ens av sina "kompisar" (läs korvgubben på torget) Utan riskkapital skulle han inte ens kunnat starta. Vad som gick så bra med just JOS spelarna har jag alltid velat veta.
I övrigt håller jag med om att Lagstiftningen borde ändras, men vi kommer ju inte bli hörda här direkt. Ni som tycker detta är helt okej måste älska och betala skatt 3 ggr, innan man går in för mycket på hopplösa saker vill jag avrunda där.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
fisken skrev
tro inte bara att det är jens som gör på detta stätt många företag på makrnaden går i konkurs byter namn och är tillbaka igen, i min stad är det ett bolag som har varit okull 3 gånger och har allltid kommit tillbaka men med ett nytt namn men samma inehåll

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Ryuujin skrev
Jag tycker det ar piss. Jag har sjalv forlorat pengar till ett foretag som gått i konkurs, bara for att oppna nasta dag igen under annat namn, men i samma lokal och med samma folk. Mitt enda plåster på såren ar att det anda kostar en del for privatpersonen bakom foretaget att kursa. Jens forlorar mao lite av sina egna pengar också.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Fred skrev
Det jobbar bara 9 personer på jens of sweden. resten (dom som tillverkar apparaterna sitter i asien och får typ 1 kr i h) så ja tror de e jens polare som är dom anställda

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Pentry Sovalkov skrev
De får väl sluta göra så fula apparater, så kanske det går bättre

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Henke skrev
Det är något fundamentalt fel i systemet när man kan göra såhär. Det är som om en privatperson som har skulder skulle kunna bli kvitt dom genom att bara byta namn.

Fixa lagstiftningen!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Dema D skrev
Att vi skattebetalare får betala hela notan stämmer väldigt dåligt. En konkursförvaltare utses som sedan ska gå igenom alla fodringskrav samt se över tillgångar. Tillgångarna säljs, ibland uppnås kompromisser och skulderna sänks, så ibland går det ut jämt. Jens själv står inte som betalningsskyldig såvida inte företaget är enskilt, vilket jag betvivlar starkt i det här fallet.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
GG skrev
Jens skrattar nog hela vägen till banken, så gnäll på ni bara, internet-tyck-tillare.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Salle skrev
Äntligen. Sämre skit får man ju leta efter.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Dema D skrev
Att vi skattebetalare får betala hela notan stämmer väldigt dåligt. En konkursförvaltare utses som sedan ska gå igenom alla fodringskrav samt se över tillgångar. Tillgångarna säljs, ibland uppnås kompromisser och skulderna sänks, så ibland går det ut jämt. Jens själv står inte som betalningsskyldig såvida inte företaget är enskilt, vilket jag betvivlar starkt i det här fallet.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Bengt skrev
Synd att förslagen Superhero Jens och Superhjälten Jens inte blev godkända.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Anders skrev
Håller med dig Martin. Riktigt vidrigt beteende. För vem får i slutändan betala? Jo, det får alla vi göra. Jobbade jag på Jens of Sweden skulle jag skämmas över att bli anställd i JoS.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
tobias skrev
detta är mer än för jävligt, att spara årsvinster i andra bolag och skita i att betala skulder.
"Problem med defekta spelare och tullavgifter" - Han har ju ingenting att säga till om när det gäller spelarna, han kan inte ansvara för tekniken utan bara screentrycka sitt jävla namn...

Jag är förbannad på denna jävla affärsidé. Sen börja sälja nya jävla spelare under ett nytt bolag medan han lurat 1000 personer på trasiga skitspelare som dessutom ligger i Korea-eller-what-ever.

Fy fan!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Martin skrev
Äckeljens! Starta om allt i nytt bolag och skippa alla skulder. Fyfan...

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Filip skrev
Dema D, jag ser att du flashar med din Företagsekonomi A-kurs :P

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
mårten skrev
bra apple!

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Mr_bmp skrev
jag vet inte varför ni är så förbanade på jens of sweden, kvalitén och produkterna har varit av god kvalité om man gemnför med Väldigt, ja väldigt många andra aktörers maskiner på marknaden !

och Johan:
jag förmodar att nummer 1: på mp3 marknaden skulle vara Apple med sina Ipods. jag kan hålla med om att dessa är riktigt bra, men oftast så är dessa kunder som har denna, väldigt snabba på att prata skit och dömma ut andra konkurenter på markanden innan dom ens har provat dessa !

personligen tror jag att om vi om kanske redan 3 år inte har några separata mp3 spelare på marknaden utan allt är inbyggt i mobilen. Så frågan är hur länge det nya företaget "JoS" kommer att finnas innan de går i konkurs/lägger ner verksamheten inom mp3-flashspelare.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Jonas skrev
Man måste ju säga att det är beundrasvärt att Jens orkar hålla på så här. Det är än mer beundrasvärt att han får hålla på så här.

Jens bör nog göra lite "Research" på sånt folk vill ha. Innan han kastar ut en produkt på marknaden.

Mvh Jonas

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Wille Wilhelmsson
Johan skrev
Hur ska JoS kunna konkurrera med nummer 1 som äger 80% av marknaden?? Man kan räkna med att JoS också går i graven.

av Wille Wilhelmsson, torsdag 28 december 2006 kl 13:25
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration