Artificiell intelligens gör NPC:s i spel smartare
Modbox använder OpenAI:s GPT-3 i ballt demo
Försök igen

I framtiden är det inte omöjligt att så kallade NPC:s (Non-Player Character) i spel kan verka lite intelligentare, något som kanske gör det möjligt att få dessa att föra nästan normala samtal med spelaren. I det här demot som skapats av utvecklaren av spelutvecklingsverktyget Modbox kan ni få se ett exempel på hur det skulle kunna se ut.
Modbox har använt sig av Windows röstigenkänning och Replicas röstsyntes tillsammans med OpenAI:s språkmodell GPT-3. GPT-3 anses vara en av världens bästa artificiella intelligenser för att skapa texter baserade på input den får från användaren. I vissa fall anses det svårt att se skillnader på texter som producerats av GPT-3 och texter skapade av en verklig människa.
I demot ovan genomför spelaren någorlunda realistiska konversationer med två olika NPC:er som spelaren träffar på i spelet, en "biker" som verkar jobba i stadshuset samt en korvgubbe som snackar lite om sina korvar. I klippet nedan snackar man lite mer om det.
GPT-3 lär sannolikt inte inkluderas i Modbox utvecklingsverktyg då Microsoft förra året slöt ett avtal med Open AI som ger dem alla rättigheter att använda GPT-3 i kommersiella sammanhang.
Försök igen

Microsoft får exklusiv rätt att använda GPT-3 från OpenAI
Oklart vad de ska använda det till

Elon Musk drar igång gym för artificiell intelligens
OpenAI låter andra träna upp sina artificiella intelligenser

AI för nyheter som tidigare ansågs vara för farlig är nu släppt
OpenAI:s artificiella intelligens skriver fake news
