Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Tumnagel Laddar... Annons frÃ¥n Tumnagel Laddar... Annons frÃ¥n Låt inte Sverige bli det 16:e svarta hålet Säg nej till Lex Orwell Låt inte Sverige bli det 16:e svarta hålet Foto: Reportrar Utan Gränser (modifierad) Ok, detta är inte helt prylrelaterat men jag tycker det är en viktig fråga som vi alla bör ta ställning till.Imorgon kommer riksdagen antagligen att rösta igenom den så kallade FRA-lagen och göra Sveriges medborgare mer övervakade än någon annanstans i den "fria" världen.Detta trots att förhållandevis tunga instanser har sagt följande om lagförslaget:Justitiedepartementet:
"Förslaget innebär ett integritetsintrång som saknar motstycke i ett internationellt perspektiv."
Säkerhetspolisen:
"förslaget innebär en kränkning av enskilds integritet som vida överstiger den kränkning som förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel sammantaget innebär."
Rikspolisstyrelsen:
"Förslagen tyder på en skrämmande brist på förståelse för de krav i fråga om skydd för personlig integritet som följer av regeringsformen och Europakonventionen om skydd för de grundläggande fri- och rättigheterna."
Registernämnden:
"Om förslaget genomförs skulle Sverige vid en internationell jämförelse komma att framstå som ett skräckexempel vad gäller rättssäkerhet och skyddet för den personliga integriteten."
Google:
"Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati. Vi på Google tycker att förslaget är dåligt och det har vi meddelat bland annat det svenska justitiedepartementet
– Vi har gjort det klart att vi aldrig kommer att placera några servrar innanför Sveriges gränser om förslaget går igenom"

Att hela lagförslaget mer eller mindre kuppades igenom samt att man lägger omröstingen mitt i sommaren samtidigt som det är Fotbolls-EM borde tala sitt tydliga språk varför det här är ett riktigt uselt förslag för allmänheten. Man (regeringen) vill helt enkelt inte att allmänheten ska hinna opponera sig innan det är för sent. Att "gammel-media" sent om sider har hoppat på tåget verkar väl dock ha tagit lite skruv och ny ryktas det en del om att några av de yngre ledamöterna på regeringssidan eventuellt kommer att sänka lagförslaget.
Så vi hoppas väl att det går vägen imorgon! Vill du ha mer information om lagförslaget och annat relaterat så hoppa vidare på länken nedan. Bilden ovan är ett montage.
stoppafralagen.nu Pryl, Business, säkerhet, integritet Bild till artikel Foto: Reportrar Utan Gränser (modifierad) Tumnagel Laddar... Annons frÃ¥n Tumnagel Laddar... Annons frÃ¥n
37.1° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tis. 17 jun 2008, 13:27
56 kommentarer till artikeln
danielhedman
Är bokstavligen ren och skär idioti om lagen går igenom.
av danielhedman, tisdag 17 juni 2008 kl 14:04
Mayou
Alltså visst är det kränkande. Men det känns som folk tror att precis allt dom gör kommer bli bevakat och genomlyssnat/läst. Men för det första rör det sig ju om information som skickas till och från Sverige. Alltså inte sånt som skickas inom landet. (jag vet att vissa har sin mailklient utomlands så de räknas väl nog in som utlandskommunikation). I alla fall, för det andra så är det ju bara en bråkdel av all info som kommer att undersökas. Så för den enkilde individen är det väl värre att bli filmad på stan av övervakningskameror.
av Mayou, tisdag 17 juni 2008 kl 14:06
Splendid_Performance
blir lite som stasi det här. usch!
av Splendid_Performance, tisdag 17 juni 2008 kl 14:18
Mårten Björk
Bedrövligt förslag. Jag förstår inte hur man kan göra något annat än att lägga förslaget på is när nästan alla (förutom några få politiker) tycker att förslaget är en ren och skär katastrof.
av Mårten Björk, tisdag 17 juni 2008 kl 14:20
ReQuaker
Hej då internet.. jag går i ide
av ReQuaker, tisdag 17 juni 2008 kl 14:25
iamanders
Mayou > Det är väl en bråkdel av trafiken som går inom sverige skulle jag vilja säga.
av iamanders, tisdag 17 juni 2008 kl 14:26
danielhedman
Mayou: what? vilken planet är du ifrån då?
av danielhedman, tisdag 17 juni 2008 kl 14:42
Perra
Om lagen går igenom ska jag fan göra ett script som skickar x antal mail om dagen till nån hotmail-adress bara innehållande massa känsliga ord.
Sen ska jag sprida scriptet till så många som möjligt.
Så får vi se hur stor kapacitet de klarar av.....
av Perra, tisdag 17 juni 2008 kl 14:45
ReQuaker
Skicka skiten till mig perra, lätt att man är på!
av ReQuaker, tisdag 17 juni 2008 kl 14:48
Wille Wilhelmsson
De (FRA) ska kolla en kvarts miljon paramtetrar Perra så det behöver nog inte ens vara särskilt känsliga ord misstänker jag... ;)
av Wille Wilhelmsson, tisdag 17 juni 2008 kl 14:49
Spicey
Lär dock inte gå igenom imorgon, är min gissning.
av Spicey, tisdag 17 juni 2008 kl 15:10
Allaz
Haha! Mest övervakade landet! Kan sätta VÄLDIGT mycket pengar på att det är många länder som blir betydligt mer övervakade. Ända skillnaden är att duktiga Sverige ska ha tillstånd för att göra det. Resten av världen skiter i tillstånd och gör det i "hemlighet". Frågar man inte - får man inte ett NEJ! :)
av Allaz, tisdag 17 juni 2008 kl 15:13
Spicey
...även här har dom spanat hela tiden ;-)
av Spicey, tisdag 17 juni 2008 kl 15:15
Perra
Wille - nä, men för att säkra upp så lär man ju ha med "terrorism", "bomb", "al qaida" o.s.v. så att man hamnar på deras lista över högintressant trafik som de sedan ska granska nogrannare.
Om då ett antal tusen personer gör exakt samma sak lär de rätt snabbt bli helt överbelamrade med trafik som ska granskas...

Finns ju lite facebook-grupper mot FRA. Jag kommer se till att scriptet blir tillgängligt via dem.
av Perra, tisdag 17 juni 2008 kl 15:17
perri
Bättre då att någon tillverkar ett för övrigt helt ofarligt virus som vars enda uppgift är att i varje mail osynligt sända med slumpmässigt valda "farliga" ord eller något som ser ut som kod...
av perri, tisdag 17 juni 2008 kl 15:20
Wille Wilhelmsson
Har ni windows media player kan ni följa debatten på länken nedan.
mms://streaming1.riksdagen.se/riksdagen1
av Wille Wilhelmsson, tisdag 17 juni 2008 kl 15:25
Ronnie Persson
Snacka om överdriven debatt. Jag är också emot övervakning men att jämföra Sverige som lyssnar på trafiken (precis som alla andra fast som gör det i hemlighet) med Kina m.fl som censurerar Internet är bisarrt. Och google sätter sig väl på lite väl höga hästar när man själva hjälper Kina med censuren.
Folk är dåligt pålästa och följer med strömmen som vanligt. Hade kanske varit mer konstruktivt att engagera sig tidigare än dagarna innan det ska beslutas i riksdagen. Och som vanligt när folk är dåligt pålästa uppträder de arrogant, hotfullt och elakt mot sina meningsmotståndare.


av Ronnie Persson, tisdag 17 juni 2008 kl 15:29
telecomworker
Diktaturfasoner! Vi som bodde bakom järnridån skulle aldrig tro att vi skulle drabbas så hårt som vi nog gör, om lagen går igenom.
av telecomworker, tisdag 17 juni 2008 kl 16:01
Spicey
Verkar funka i Quicktime också. Ser Stadshuset live nu...
av Spicey, tisdag 17 juni 2008 kl 16:28
Kobi
Till er som verkar tycka att det inte är så farligt och hänvisar till de få saker få saker FRA får tillåtelse att göra. Visst, den här övervakningen är på papret inte ett jota farligt för någon av oss. FRA kommer ju inte ens granska efter barnporr vad jag läst. Men det är inte problemet. Problemet är vad utrustningen kan komma att användas till?

Det som politikerna ska rösta om är inte på långa vägar hur övervakningen kommer se ut om några år, det går att göra ändringar i sånt här vet ni. Går det igenom kanske någon nisse om två år säger "vi kan väl använda detta för att kolla lite annat också, det är ju ingen fara". Sen använder fler detta som referens "De fick ju, varför inte vi"? Och där har karusellen verkligen börjat snurra för fort. Det är det farliga med det här, det är otroligt lätt att missbruka och mer och större makt är en drog för dem som redan sitter på den.
av Kobi, tisdag 17 juni 2008 kl 16:28
Val
Perra: Det där med speciella känsliga ord som reser flaggor lär väl inte vara aktuellt i verkligheten, jag menar, rent praktiskt, hur svårt är det att hitta på ett lexikon där "bomb" är "vattenkanna" eller "terrorism" är "jordfräs".

Och jag har svårt att tro att FRA's system kan överbelastas.

Jag minns en liknande (internationell) "mejlbomb"-kampanj för ~7 år sedan mot amerikanska Echelon.
av Val, tisdag 17 juni 2008 kl 16:29
Ronnie Persson
Problemet är väl att karusellen varit igång sen länge och att den inte snurrar runt Sverige. Riskdagsmotionen handlar om hur övervakningen ska regleras inte hurvida den ska finnas eller ej.

Men annars håller jag med. Visst kommer det missbrukas och visst kommer karusellen att snurra allt snabbare. Men att rösta nej till regleringen för svenska FRA kommer ju inte att få stopp på det.
av Ronnie Persson, tisdag 17 juni 2008 kl 16:34
spanarn
FRA's datorfarm (superdator) som ska sköta det här är det 5:e största klustret i världen, och är därmed med på TOP500's lista, dock under en väldigt hemlig rubrik "Government Agency (Sweden)"

www.top500.org

Den här farmen är MÅNGA gånger kraftigare än det som används för forskning i Sverige. Det är HELT JÄVLA SJUKT om du frågar mej.
av spanarn, tisdag 17 juni 2008 kl 17:00
Spicey
Kollade på hela debatten från riksdagen idag, på TV. Tyckte att den var stentrist faktiskt, debatten. Mest en massa gamla kostymer och blommiga klänningar som pratade långsamt från manus ;-)
av Spicey, tisdag 17 juni 2008 kl 17:27
Krantz
Om nu lagen går i lås, vilket jag misstänker att den gör, tänker jag överskrida paranoida gränser inom säkerhet för min integritet. Jag tänker kryptera mina system och diskar, de chatter jag sitter i, uppgradera min brandvägg med stora krafter, samt gå via krypterade proxy servrar. Jag tänker inte låta någon "läsa" vad jag skriver eller gör på internet då det inte handlar om trådar som här på Feber där alla kan läsa.
av Krantz, tisdag 17 juni 2008 kl 17:30
7430060
Borde inte hela världen va svart iom. att det påstådda/bekräftade Echelon systemet redan kollar sketmycket av all trafik även ej internet.
av 7430060, tisdag 17 juni 2008 kl 17:35
7430060
Har för mig att EU gjorde en undersökning på Echelon systemet.... Jo det gjorde dom. Har inte lästa alla 194 sidor men tolkade det som om att dom inte var sådär jätteglada till konceptet.
av 7430060, tisdag 17 juni 2008 kl 17:42
fillilutten
Perra > Bra förslag, sign me up!
av fillilutten, tisdag 17 juni 2008 kl 17:54
julia45
Perra> jag är fetpå
av julia45, tisdag 17 juni 2008 kl 17:59
Krantz
Ny information: Live från riksdagshuset i Stockholm: mms://streaming1.riksdagen.se/riksdagen1

Starta i Windows Mediaplayer
av Krantz, tisdag 17 juni 2008 kl 18:12
petter-
Jag håller med Ronnie
av petter-, tisdag 17 juni 2008 kl 18:51
Kapris
sakta men säkert mina vänner, polisstat ala USA närmar sig....
av Kapris, tisdag 17 juni 2008 kl 19:29
skammen
Mayou: Trafiken från mitt jobb till riksdagen.se passerar en utländsk router. Det är en kilometer att promenera.
av skammen, tisdag 17 juni 2008 kl 19:37
Bosse Bus
Glöm det där med terrorism. Det är transaktioner och fildelning man vill övervaka.
av Bosse Bus, tisdag 17 juni 2008 kl 19:56
skammen
Jag postade fel.
av skammen, tisdag 17 juni 2008 kl 20:04
en annan Martin
Yay, återremmittering och jag har ingen aning om hur man stavar till det, så jag vet inte om jag skrivit rätt!
av en annan Martin, tisdag 17 juni 2008 kl 22:09
Perra
Val - nä att deras datasystem skulle bli överbelastat tror inte jag heller man lyckas med i första taget.... MEN nånstans i kedjan så måste ju den automatiserade kontrollen övergå i en mänsklig granskning (när man triggat tillräckligt många flaggor). Å där ser jag en möjlighet att överbelasta dem. De har säkert bara mankraft nog att granska x antal misstänkta per dag... om de då får in ett par tusen per dag och detta pågår vecka efter vecka....
av Perra, tisdag 17 juni 2008 kl 22:13
Torsten Flink d.y.
Är det sant att Pretty Good Privace är breeched, att företaget lämnar ut någon slags huvudnyckel till skumma säkerhetstjänster (typ som Sosse-FRA)? Är det ens möjligt?
av Torsten Flink d.y., tisdag 17 juni 2008 kl 23:08
Torsten Flink d.y.
Jag menar naturligtvis PGP (Pretty Good Privacy).
av Torsten Flink d.y., tisdag 17 juni 2008 kl 23:09
colorred
Torsten Flink d.y.: Använd GPG istället.
av colorred, tisdag 17 juni 2008 kl 23:55
Torsten Flink d.y.
Tack för tipset
av Torsten Flink d.y., onsdag 18 juni 2008 kl 00:12
Bernhardsson
Nej men man får la ta å flytta till Norge... En liten skön film om detta.

www.youtube.com
av Bernhardsson, onsdag 18 juni 2008 kl 08:33
pjot
Torsten Flink d.y. :

Hur lyckas du få det till Sosse-FRA? Vilka är det som driver på det här förslaget egentligen?
av pjot, onsdag 18 juni 2008 kl 10:11
danielhedman
Pjot: sossarna från början jepp.
av danielhedman, onsdag 18 juni 2008 kl 10:25
Bassee
Pjot, Torsten, Daniel: Tycker iofs inte vi skall lägga skulden på något politiskt block, samtliga riksdagspartierna vill ju ha igenom övervakningen... Med andra ord e de lika blåsta hela bunten.... (förutom federely och ett fåtal andra...)
av Bassee, onsdag 18 juni 2008 kl 12:53
Bosse Bus
Att dela upp det argumenteringen i sossar/moderater hjälper inte. Det är i praktiken sjukt lite skillnad mellan svenska partier. Båda sidor säljer gärna ut mänskliga rättigheter för något luddigt syfte. Ingen sida representerar en allmän folkvilja.
av Bosse Bus, onsdag 18 juni 2008 kl 13:02
wehooo
I dag är man allt annat än stolt över att vara svensk medborgare.
av wehooo, onsdag 18 juni 2008 kl 21:45
danielhedman
Håller med.
av danielhedman, onsdag 18 juni 2008 kl 22:25
Press play on tape
Riksdagen röstade ja till regeringens omstridda FRA-lag med 143 röster för och 138 emot. En ledamot avstod från att rösta.
av Press play on tape, onsdag 18 juni 2008 kl 23:23
Spicey
Vad säger Bert Karssons Semla om detta?
av Spicey, torsdag 19 juni 2008 kl 00:02
wehooo
FN:s ALLMÄNNA FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA:
Artikel 12
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.
av wehooo, torsdag 19 juni 2008 kl 00:09
Press play on tape
wehooo:
Jo vi har det i vår grundlag.

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
2 kap. 6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande. Lag (1976:871).

Kommentar: §§ 4-5 handlar om dödsstraff och tortyr.
av Press play on tape, torsdag 19 juni 2008 kl 00:29
danielhedman
Alltså hur man ens får igenom en lag som bryter mot grundlagen är intressant
av danielhedman, torsdag 19 juni 2008 kl 08:19
Bassee
danielhedman: för att det finns ett tillägg som säger att i princip alla grundlagar får brytas ifall det gäller rikets säkerhet..... Vilket är riktigt surt.... När det gäller FN:s mänskliga rättigheter så bryter de flesta länder dessa på minst en punkt, det är ju bara att ta en titt på hur svenska staten har behandlat samerna genom tiderna....
av Bassee, torsdag 19 juni 2008 kl 10:58
dj-salo
men jag fattar fortfarande inte vilket "hot" alla pratar om.. har vi haft några hot mot oss? aa.. förutom deodorant på kärnkraftverken..
av dj-salo, torsdag 19 juni 2008 kl 12:13
Press play on tape
salo
Sverige har rätt stor mängd "dissidenter" som kommit hit på grund av vår flyktingpolitik. Det handlar inte om Al quaida utan allt från Burma, Eritrea, Östtimor, Chile m.fl. som SÄPO säkert har stenhård punktbevakning på. Hotet (i min tolkning) ligger inte i att de planerar attentat i Sverige utan att t.ex. USA/Ryssland skulle köra över oss totalt om de kände för att plocka in nån. NSA har säkert haft ett finger med i att vi skaffar en superdator och nya lagar. Sen plockar vi ju in Somalier som skickar bistånd hem för att de hamnar på amerikanska terroristlistor.

Synd att superdatorn som svenska folket betalt för inte kommer att användas till något som räddar liv, t.ex. folding eller cancerforskning.
av Press play on tape, torsdag 19 juni 2008 kl 13:44
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration