Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
1 miljon PS3-enheter i PAL-regionen Siffror igen 1 miljon PS3-enheter i PAL-regionen David Reeves från SCEE bekräftade att Sony har sålt över en miljon Playstation 3-enheter i PAL-regionen på ungefär 10 veckor. Reeves passade givetvis på att säga att det det är fler än vad både Playstation 1 & 2 sålde under samma tid.
The console was launched on March 23rd and has sailed past the one million milestone in Europe and other PAL territories in under ten weeks.David Reeves, SCEE president, chose MCV to stress that the figure is for sell-through rather than sell-in and hugely impressive in a historical context. “Early last week we went through the one million mark on PS3. And we did that in nine and a half weeks,” he confirmed.“That was faster than both PS2 and PSOne. And I think that the analysts out there will also realise that it’s faster than our brothers and sisters in the competitive world.”

Om man nu äger en av dessa enheter så kan man numera också ladda ner Mortal Kombat II från PSN.
mcvuk.com Spel, , Sony, Playstation 3
38.7° 0 Frode Wikesjö Frode Wikesjö
fre. 8 jun 2007, 17:42
57 kommentarer till artikeln
Buraken
GG sony
av Buraken, fredag 08 juni 2007 kl 18:00
Alucard
Gief ett vitt =) Snyggt som faaan =)
av Alucard, fredag 08 juni 2007 kl 18:15
Jonas N
xbox/xbox360/wii någon?
av Jonas N, fredag 08 juni 2007 kl 18:18
wowbagger
hmm, undrar om sony räknar enheter sålda till affärer eller enheter sålda till kunder... de ligger fortfrande långt efter och längre lär de blir om de inte gör något. när den riktiga handkontrollen med skak kommer och priset går ner 2000kr så kanske de kan börja bli små intressant, tills dess hejer vi på kryss lådan och revolutionen ;)
av wowbagger, fredag 08 juni 2007 kl 18:28
Bobban
wowbagger - Word!
av Bobban, fredag 08 juni 2007 kl 19:02
Feark
Sant, som Nokia höll på med sin N-gage. De la ut siffrorna hur många enheter de hade levererat till affärer och övrigt, men skrev det som sålda. Visade sig att det egentligen inte var så jättemånga (konsumenter) som hade köpt en.
av Feark, fredag 08 juni 2007 kl 19:37
Mohamed
Det är sant att de har sålt 1 miljon konsoller i Pal regionerna. Skeppat 5.5miljoner och sålt bara 3.6 miljoner konsoller. Så det ligger några hundratusen konsoller i Europa som inte har sålt än :( Mycket värre i resten av världen. Jag är en av de envisa som väntar på att priset ska sänkas innan jag köper :D
av Mohamed, fredag 08 juni 2007 kl 20:22
Phillip
Väntar med spänning på nyheten som berättar hur många Xbox 360 Microsoft sålt i EU....
av Phillip, fredag 08 juni 2007 kl 20:26
???
Heja PS3, ni kommer vinna.
Wii = impulsköp för idioter.
360 = något sämre än PS3, dyr onlinetjänst.
av ???, fredag 08 juni 2007 kl 20:58
Mohamed
Moget
av Mohamed, fredag 08 juni 2007 kl 21:56
prehn
Ja ,man ser ju vart den här disskutionen bär.

av prehn, fredag 08 juni 2007 kl 22:32
beastg
mmm. löjligt..
av beastg, fredag 08 juni 2007 kl 22:44
Komplex
Philip: räknar de med antalet konsoler de bytt ut pga trasiga maskiner lär det bli ett sjuhelvetes rekord =)
av Komplex, fredag 08 juni 2007 kl 23:29
Human 2.5
???
Om man ser på det ett annat sett;
Wii = Attraherar vanliga spelare (som vill ha mjukvara).
360 = Attraherar de personer som vill ha hårdvara men inte har några tusenlappar att slänga ut.
PS3 = Kommer säkert gå bra i försäljning. Men den verkar bara attrahera de som har råd med den dyra konsollen.
360 och Wii har största chans att vinna.
av Human 2.5, fredag 08 juni 2007 kl 23:31
HenkusFilijokus
Ännu ett sätt att se saken:
Wii: Billig, rolig, annorlunda, tyvärr få spel
360: Massor av bra spel, utmärkt onlinetjänst
PS3: Dyr, ont om storspel, bra om man ändå tänkt skaffa en BD-spelare (dock inte om man vill utnyttja alla BD-filmer korrekt)
av HenkusFilijokus, lördag 09 juni 2007 kl 00:37
HenkusFilijokus
Förresten, det står att han menar sell-through snarare än sell-in, vilket jag tar som att de faktiskt sålt 1 miljon konsoler, inte bara skeppat dem till butiker.
av HenkusFilijokus, lördag 09 juni 2007 kl 00:39
tb323
Och ett till sätt att se på saken:
Wii: Retro
360: Nutid
Ps3: Framtid
av tb323, lördag 09 juni 2007 kl 08:55
mh76
Mycket märkligt. När det finns resultat om att PS3 säljer dåligt, då klagas det. När PS3 säljer bra, så klagas det.

Vad än Sony gör, oavsett vad för nyhet det kommer, som handlar om PS3, så klagas det.
av mh76, lördag 09 juni 2007 kl 09:38
Phillip
Komplex - om 5% av den totala försäljningen är "ett sjuhelvetes rekord" får man väl anse att Xbox 360 har gjort en formidabel försäljningssuccé....
av Phillip, lördag 09 juni 2007 kl 10:15
Metric
Jag vill börja med att säga att jag håller med "mh76" här ovan, du har helt rätt, förutom att du borde skrivit: Wii: Gammal teknink och lever i det förflutna. Sen vill jag säga att det är kul att det går bra för Playstation 3! Jag är helt övertygad om att Playstation 3 kommer gå i sina småbröders fotspår, ps1 och ps2, och sälja över 100 000 000 miljoner exemplar. Visst prislappen i dagens läge är i högsta laget, men den kommer ju att gå ner, det vet vi ju alla!?
av Metric, lördag 09 juni 2007 kl 11:37
erik
wowbagger, mohamed: "...stress that the figure is for sell-through rather than sell-in"
av erik, lördag 09 juni 2007 kl 11:38
Metric
Edit: Det var ju "tb323" jag höll med, inte "mh76". Fasst mh76 skriver en del sanna saker han/hon med. =)
av Metric, lördag 09 juni 2007 kl 11:41
Komplex
Philip: 5% och det tror du på själv, jävla BS från MS sida
av Komplex, lördag 09 juni 2007 kl 13:24
mh76
Kan inte förstå att Wii säljer så bra. Den är ruggigt dyr för att ha gammal teknik. De flesta spel som finns är retro. Och det betalar folk ca 2500:- för.

Ps3s försäljning kommer öka, och Wiis försäljning sjunka. För folk vill ha nya spel till sin konsol. PS3 har iallafall Blu-ray att erbjuda.

Tror också att storspel till Wii som Mario Galaxy kommer floppa. Det ser inte alls roligt ut, jämfört med Mario 64.
av mh76, lördag 09 juni 2007 kl 14:50
Phillip
Komplex - Du kanske borde hålla käften med tanke på att Sony är de enda solklara lögnarna. Killzone 2 "ingame"-film på E3? World Release 2006? 2st HDMI? 7 st handkontroller?
av Phillip, lördag 09 juni 2007 kl 16:37
mh76
Phillip: PS3 klarar faktiskt av sju handkontroller samtidigt.

Var tänkt från början att PS3 skulle ha 2 HDMI-kontakter. Men byttes sedan ut mot HDMI 1.3, som klara av att emulera flera portar. Vet dock inte om PS3 har stöd för det.

Det sägs att Killzone 2s trailer faktiskt var ingame. Om inte, så lär nog PS3 klara av den grafiken.
av mh76, lördag 09 juni 2007 kl 16:50
Metric
eftersom vi nu ändå talar om Wii i denna tråd kan jag kanske komma med ett inlägg jag med..

Spel som kom till PS2 och Xbox i början av 2000-talet, var snygga då. När sedan Wii ca: 5 år senare släpper sin "next gen-konsol" och spelen ser ut ungefär som de gjorde i början av 2000-talet, kan man undra vad Nintendo håller på med. Kan någon säga mig vad som gör Wii så otroligt bra FÖRUTOM gyrodosan?! Är det onlineläget kanske? Knappast, vill jag surfa, kan jag göra det bättre i mobilen. Är det spelen? Kanske vissa spel, men de flesta av spelen gör sig bättre på gamecube. Det som gör Wii så bra kanske inte är någonting när man tänker efter, det kanske bara var så att det var Nintendo som gjorde Wii, och då måste den automatiskt bli älskad. Om 1 år tror jag att många som köpt Wii och i dagsläget älskar den, har tröttnat på maskinen och ställt upp den på vinden för att låta PS3 och Xbox 360 sköta underhållningen.
av Metric, lördag 09 juni 2007 kl 17:45
Phillip
mh76 - my bad....blev så till mig att det gick av bara farten. Taskigt för komplex dock, för jag har svårt att se att han skulle ha mer än 7 kompisar.
Anyways, 2xHDMI var ju till för att PS3 skulle kunna visa hela bilden på två skärmar och inte bara samma bild dubblerad på två skärmar. Angående Killzone 2, faktum kvarstår, det var en förrendering och Sony ljög om det. Eller vad har du för perspektiv på det här Komplex?
av Phillip, lördag 09 juni 2007 kl 18:20
Dogge
Killzone 2 trailern var CG.

PS3an skulle väll ha 2 HDMI utgångar och klara att köra 1080p 60FPS på båda utgångarna samtidigt. Hehe gick inte så bra med det löftet fast å andra sidan klarade den säkert det när du spela tetris eller nått i den stilen :P

Men aja är väll kul för Sony att det finns så många dumma europeer ;)
av Dogge, lördag 09 juni 2007 kl 18:28
Mohamed
Microsoft sa att 360 skulle sälja över 10miljoner konsoller innan ps3 eller wii kom ut. Microsoft sa att GTAIV var exclusivt till 360 men de ljög också. Nintendo lovade att Wii hade minst lika bra hårdvara och grafikmässigt vara lika bra som ps3 och 360 och de ljög också. Miyamoto sa att han kunde göra Halo om han kände för det, eller att han kom på tanken att göra "Home" innan Sony men han kände inte för det. Sony sa att ps3 kunde sälja 5 miljoner utan spel bara för blu-rayspelaren. Rumble last gen....

Jävla fanboys, naiva och trångsynta.




av Mohamed, lördag 09 juni 2007 kl 19:08
wehooo
mh76, angående wii så är du helt enkelt inte rätt målgrupp. Lika lite som jag är i ps3-målgruppen. Men vad är det att gnälla över. Jag tycker det är underbart att spelandet har blivit så pass stort att man kan släppa konsoller som går bra utan att rikta sig till alla.
Om jag spelar på mitt wii så blir ju faktiskt inte din ps3a sämmre, eller hur.
av wehooo, lördag 09 juni 2007 kl 19:08
Komplex
Philip: haha jag måste ge dig cred för den dissningen. 7 kompisar. jaja.

Mitt perspektiv är att MS borde gå o gömma sig o du borde lära dig branchen. Du gillar att kalla sony lögnare. Men en sak som däremot är 100% sant och går inte att sticka under stol med. Det är att 360 är en sjuhelvetes katastrof när det gäller byggkvalité och MS ljuger om detta alldeles uppenbara problem. Att det största mjukvaruföretaget i världen som borde ha resurser att åtgärda problemet har misslyckats så fatalt är inget annat än ett stort skämt
av Komplex, lördag 09 juni 2007 kl 19:19
wehooo
och det är inte 100% sant att Sony om och om igen kastat ur sig lögner?

chilla med fanboyfasonerna, det blir bara fånigt och löjligt. Det handlar om elektroniktillverkare. Tänk om alla konsumenter hade varit som er fanboy.
T ex. rabiata morsor som skulle gå online och dissa Willys och dyrka Coop.
Försök att få lite distans till det hela.
av wehooo, lördag 09 juni 2007 kl 19:31
Alucard
Komplex Mjo.. om dom inte bryr sig hur har dom kunnat slänga med dom goaste kontrollerna som gjorts? Imo.......... IMO!!!! Sonys var goa.. när ps2an kom ut.. Nu är dom för små för mina händer och inte goa alls..
av Alucard, lördag 09 juni 2007 kl 19:35
en annan Martin
Marcus: Oh man, Microsoft just banned a shitload of users with modified Xbox 360's from Xbox Live.
Madsen: See, that's why I love PS3. That shit would never happen with a PS3.
Marcus: Sure it would.
Madsen: No it would not.
Marcus: Oh. Right, you would need games for it first.
Madsen: Exactly!
av en annan Martin, lördag 09 juni 2007 kl 20:43
Orbulon
FLEJM FLEJM
av Orbulon, lördag 09 juni 2007 kl 21:40
Bobban
en annan Martin - Haha, fan vad skön. Måste länka till alla sony fanboys jag har som polare xD
av Bobban, lördag 09 juni 2007 kl 22:15
wowbagger
Får komma med ytterligare en liten comment då, och det är att det är fullständigt meningslöst att diskutera med fanboys, även om de skulle visa sig att PS3an floppar helt så skulle de ändå inte erkänna en sådan sak.
Det nintendo har gjort med wii är smart, de säljer massor till folk som aldrig spelat förut, till ett pris folk faktiskt har råd med. vad spelar de för roll om de inte är next gen i samma mening som de andra?
Det jag ser fram emot mest är när sony sänker priset, vilket dom förmodligen kommer tvingas göras ganska snart, är att se hur mycket MS och nintendo sänker sina konsoller och vilken effekt de får, droppar sony priset 1500 gör MS de också, då är de nästan klart man skaffar en 360 i så fall, spännande blir de hur som hällst.
av wowbagger, lördag 09 juni 2007 kl 23:45
Phillip
Komplex - Och det baserar du på en Internetröstning?
av Phillip, söndag 10 juni 2007 kl 00:28
Strang3
Roligt det här med PS3, många vill ha den, men trackar ner på den pga priset, ska ni vänta på att den ska sjunka 2000:- så får ni nog vänta länge, smakar det så kostar det, har inte det höga priset för roligt
av Strang3, söndag 10 juni 2007 kl 01:02
Koprofilisten
wowbagger ; jag håller med, Nintendo har varit väldigt smarta, och dessutom satt en standard hur man ska spela vissa spel. Att kalla det bakåtsträvan är väldigt fel, de har inte myglat med att maskinen inte pallar grafiskt vad övriga klarar av, däremot har de satt spelgläden ang. kontrollen i första rummet. Det är smart, om man vill sälja många enheter, det blir helt enkelt fler målgrupper.
av Koprofilisten, söndag 10 juni 2007 kl 01:03
pareku

av pareku, söndag 10 juni 2007 kl 10:10
konard
Skall bli enormt spännande att se vad Sony väljer att göra när de pensionerat PS2an. Det tog 1½ år innan PS2an fick sitt storspel (Final Fantasy).

Jag är enormt nöjd med min PS3a, och när det gäller 7 spelare, så kan du faktiskt spela 7st i NBA 2K7. 2 HDMI bryr jag mig inte så mkt om.

Killzone 2 var förrenderad men jag är rätt säker att det vara var en bra sak för oss konsumenter, sony måste överleverera.
av konard, söndag 10 juni 2007 kl 10:10
konard
pareku vilken jävla fanboy video.
av konard, söndag 10 juni 2007 kl 10:13
HenkusFilijokus
Varför var det bra att de ljög om att demot var in-game?
av HenkusFilijokus, söndag 10 juni 2007 kl 10:59
anonym
pareku: hahaha, jag har nog aldrig sett så mycket skitsnack. Är folk köpta av microsoft? Eller måste folk göra sådana videor för att rättfärdiga att de har köpt en xbox 360?
av anonym, söndag 10 juni 2007 kl 11:37
Human 2.5
Tidigare inlägg,
Wii må kanske vara mer retro. Men att hänvisa att den har lika bra grafik som förra generation är ju korkat. Den har bättre grafik än GC:n.
Och ni verkar ju mest se på hårdvara, jo, då är Xbox 360 och PS3 bättre, men alla gör inte det.
Dessutom är jag inte redo att betala så mycket för PS3. Och att de skulle gå ner till 2000 har jag svårt att tro. I dagsläget är den ju redan så dyr.
av Human 2.5, söndag 10 juni 2007 kl 11:39
Perforated
Maskineriet:
Wii har kapabilitet att ha avsevärt bättre grafik än vad GC klarar av, men som spelen ser ut just nu så är det inte så. Detta beror nog antagligen på att många av spelen utvecklats på GC-hårdvara och sedan anpassats för att kunna spelas på Wii. Det lär dröja ytterligare ett tag innan vi får se riktigt snygga spel till Wii, tror dock att Super Mario Galaxy och Super Smash Bros kommer att vara riktigt trevliga att se på.

Beträffande övriga fanboys här, varför kan ni inte bara ge er? Alla konsoler har för och nackdelar, och om ni verligen inte tycker om en konsol så är det inte heller någon som tvingar er att spela på den.

Så lägg ner.
av Perforated, söndag 10 juni 2007 kl 12:22
konard
>>Varför var det bra att de ljög om att demot var in-game?

Det sätter en helt annan press på Guerilla. Vilket betyder att vi få vänta något längre, men att slutresultatet troligtvis blir bättre.


av konard, söndag 10 juni 2007 kl 19:53
HenkusFilijokus
Eller att de inte lever upp till förväntningarna, folk blir besvikna och försäljningen går sämre...
av HenkusFilijokus, söndag 10 juni 2007 kl 23:59
???
Bananer är goda.
av ???, måndag 11 juni 2007 kl 03:20
The Joker
Sony påstod sig nå 800,000 i Europa för två månader sedan så precis som i Nordamerika och Japan verkar försäljningen störtdykt på sistone.

Och ni som fortfarande försöker inbilla er att Wii kommer floppa, dra upp huvudet ur sanden. Wii säljer för närvarande mer än dubbelt så mycket som PS3 och Xbox 360 tillsammans, och detta trots att den ännu är slutsåld i större delen av världen.

Trender som dessa har historiskt sett varit omöjliga att vända på, så saker och ting måste förändras snarast om detta ska sluta på annat sätt än med Wii som överlägsen segrare och PS3 som avlägsen trea.
av The Joker, måndag 11 juni 2007 kl 08:36
konard
The Joker
Du har säkert rätt, glöm inte att GameCube piskade allt motstånd också. Glöm inte att Playstation2 sålde sämre än Playstation3 under sitt första år. När MGS släpptes 1½ senare och FF då tog det fart..

Historien kanske upprepar sig.
av konard, måndag 11 juni 2007 kl 09:12
konard
Deferred rendering in Killzone 2
Michal Valient, Guerrilla-Games

Next generation gaming brought high resolutions, very complex environments and large textures to our living rooms. With virtually every asset being inflated, it's hard to use traditional forward rendering and hope for rich, dynamic environments with extensive dynamic lighting. Deferred rendering, on the other hand, has been traditionally described as a nice technique for rendering of scenes with many dynamic lights, that unfortunately suffers from fill-rate problems and lack of anti-aliasing and very few games that use it were published.

In this talk, we will discuss our approach to face this challenge and how we designed a deferred rendering engine that uses multi-sampled anti-aliasing (MSAA). We will give in-depth description of each individual stage of our real-time rendering pipeline and the main ingredients of our lighting, post-processing and data management. We'll show how we utilize PS3's SPUs for fast rendering of a large set of primitives, parallel processing of geometry and computation of indirect lighting. We will also describe our optimizations of the lighting and our parallel split (cascaded) shadow map algorithm for faster and stable MSAA output.

Har svårt att vi skulle bli besvikna på teknologin bakom spelet =)

www.develop-conference.com
av konard, måndag 11 juni 2007 kl 09:13
The Joker
"Du har säkert rätt, glöm inte att GameCube piskade allt motstånd också. Glöm inte att Playstation2 sålde sämre än Playstation3 under sitt första år. När MGS släpptes 1½ senare och FF då tog det fart.. "

Fel fel fel. Playstation 2 krossade allt motstånd från ögonblicket den släpptes och hade vunnit kriget redan innan Gamecube och Xbox kom ut på marknaden. Gamecube var aldrig i närheten av de försäljingssiffror Wii drar på sig just nu.

USA:
videogamecharts.com

Japan:
tinyurl.com

När Sony påstår att Playstation 3 säljer snabbare än Playstation 2 jämför de PS3ans försäljing i hela världen med PS2ans försäljing i Japan, då PS2 släppten där drygt ett halvår före den släpptes någon annanstans.
av The Joker, måndag 11 juni 2007 kl 11:12
nevva
The Joker: Du verkar ha koll på detta, har du några källor till dina uttalanden om PS2 vs PS3 försäljningen?
av nevva, tisdag 12 juni 2007 kl 21:39
The Joker
Jämför bara siffrorna för PS2 respektive PS3 i de länkarna jag gav. (Amerikanska siffror är från NPD och de Japanska från Media Create och Famitsu/Enterbrain.)

PS2 efter 6 månader i USA: 2,128,885
PS3 efter 6 månader i USA: 1,270,700

PS2 efter 30 veckor i Japan: 2,757,379
PS3 efter 30 veckor i Japan: 910,737
av The Joker, onsdag 13 juni 2007 kl 11:10
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration