Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Crytek slutar släppa exklusivt till PC Crytek slutar släppa exklusivt till PC Foto: Tydligen har Crytek fått nog av piratkopiering på PC-plattformen, Crysis blir det sista spelet från Crytek som släpps exklusivt för PC.
"We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis [...] I believe that’s the core problem of PC Gaming, piracy. To the degree PC Gamers that pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we wont have PC exclusives as we did with Crysis in future. We are going to support PC, but not exclusive anymore."
pc.boomtown.net Spel, PC Tack till Josef
37.0° 0
sön. 4 maj 2008, 11:17
64 kommentarer till artikeln
denka
Problemet ligger i första hand i det höga priset.
av denka, söndag 04 maj 2008 kl 11:50
fragtore
Good :)
av fragtore, söndag 04 maj 2008 kl 11:53
fragtore
Till Denka: Japp, och i faktumet att folk inte kan spela deras supersnygga ultraspel. Många lät nog bli att köpa det för att deras datorer inte klarar av det.
av fragtore, söndag 04 maj 2008 kl 11:54
Tjocken
Spelen är ju oftast dyrare till konsoll och enligt artiklen så säljer ju liknande spel till konsoll 4-5 gånger mer. Så jag vet inte riktigt om det är priset som är det riktiga problemet.

Priset på ny dator kan ju däremot spela in, men det borde ju inte göra att folk laddar hem spelet i större utsträckning om de ändå inte kan spela det.
av Tjocken, söndag 04 maj 2008 kl 11:56
herrmelin
Nej, jag tror som många säger att det är främst prestandakraven på datorn som gör att den säljer så lite och självklart spelar också piratdelen in en del. Jag laddade ner spelet och testade och kom fram till att det inte var mer än ögongodis och slängde det.
av herrmelin, söndag 04 maj 2008 kl 12:17
wehooo
Jag får det inte att gå ihop att folk som har råd med en dator som klarar crysis är så snåla så man piratar spelet.
av wehooo, söndag 04 maj 2008 kl 12:29
Orbulon
denka: PCspel kostar ju för det mesta 200kr mindre än likvärdiga konsolspel...

Men visst är det sant att Crysis inte kan ha sålt bra med de systemkrav det har. Vill de tjäna mer i framtiden får de göra mindre krävande spel och varför inte släppa dom på steam?
av Orbulon, söndag 04 maj 2008 kl 12:29
Cifius
wehooo: Eller också så har de lagt alla sina pengar på datorn så de inte har råd med spelet pga det ;-)
av Cifius, söndag 04 maj 2008 kl 12:32
ROOT
Säger bara steam.. Unreal 3 kostar t.ex. $30 nu.. d.v.s mindre än 200kr.

Crysis var ju dessutom förra årets stora besvikelse, snyggt och tråkigt
av ROOT, söndag 04 maj 2008 kl 12:51
Gustav
Bra spel säljer. Punkt slut.
av Gustav, söndag 04 maj 2008 kl 13:02
FireWaia
Gustav, kan du visa något som stödjer din teori? Spel som baseras på onlinespelande säljer, men det är bara för de inte lyckats cracka det... än...
av FireWaia, söndag 04 maj 2008 kl 13:47
denka
Om priserna ligger så högt får de räkna med att folk inte köper det.

Det spelar ingen roll att priset på PC-spel är 200 kronor lägre än konsollspel, det är fortfarande för dyrt.

av denka, söndag 04 maj 2008 kl 13:52
lostfable
d.dawg har rätt helt och hållet. Det handlar inte om priser, det handlar om att vi är för bortskämda och tror att vi äger allt som finns tillgängligt. När det gäller filmer tror jag inte det är lika farligt än för många ser filmer på bio för att det ger bättre känsla och jag köper filmer som galning för att jag vill ha dom i min samling. Men PC spel har inte samma lyx som film, inte musik heller. Det finns inga biografer för spel så de får inte in någon extra inkomst. Alla som gnäller på spel är bara människor som felprioriterar. Ingen i Sverige vill spara för att stöda spel filmer eller musik utan har man inte pengar så bara laddar man ner. Och när det gäller PC spel så tycker jag att det är jättesynd att dom snart får lägga ner PC som plattform. PC är till och med den plattform som spelen kostar minst på och jag har den hookad till min 42" och den ger finare grafik än vilken plattform som helst idag. Spara och köp om ni gillar något. Jag köper spel på CSN och jag har ändå råd att gå ut. Kanske för att jag inte super så jävla mycket som alla bortskämda studenter gör. Som nån politiker sa för nått tagsen i media när dom klagade på att studenter hade förlite pengar "sluta supa börja plugga" eller liknande. Så här gäller samma "sluta supa börja stöd dina spel/filmer/musik" för annars kommer den inte finnas längre framöver.
av lostfable, söndag 04 maj 2008 kl 14:02
elajt
D.Dawg: Sluta särskriv så kanske man kan ta dig på allvar.
av elajt, söndag 04 maj 2008 kl 14:56
Kobi
D.Dawg har definitivt rätt i att det handlar om prioriteringen av den egna ekonomin. Själv handlar jag mellan 2-3 titlar (ofta lågbudget men även nya titlar) per månad. Och jag har inget värsting jobb heller. De som klagar kan ju kanske bränna mindre stålar på krogen eller nått.

Att Crytek nu går över till att fortsätta Crysis serien även på konsoll är dock verkligen inte bra för spelserien i sig. Denna generations konsoller är den största samlingen bloat-båtar med kopierade titlar i spelindustrins historia. Nu kommer kommande Crysis-titlar vara hämmade att för att ens vara spelbara på konsollerna.
av Kobi, söndag 04 maj 2008 kl 16:19
zanoonga
"D.Dawg: Sluta särskriv så kanske man kan ta dig på allvar."

Worst argument ever...
av zanoonga, söndag 04 maj 2008 kl 16:24
Aiwi
Att köpa spel till dator känns, undantaget online-spel, ganska värdelöst. Kan man spara in en femhundralapp så enkelt är det svårt att motivera ett köp.

På exempelvis ps3 så går det inte ens att spela piratkopierade spel. Att då lägga ut runt sjuhundra för ett spel går att motivera, i alla fall i mitt huvud. Man har helt enkelt inget alternativ om man vill spela det! :)
av Aiwi, söndag 04 maj 2008 kl 16:48
Superdude
Äntligen? Jävla retards som vägrat släppa till konsol. Crysis vore sjukt kul på Xbox.
av Superdude, söndag 04 maj 2008 kl 17:27
Phillip
Jag kan ju då kontra med att jag betalat 449kr (iofs inte så dyrt, men ändå) för ett spel som inte riktigt funkar som det ska, glömmer bort inställningar, hackar för att de optimerat dåligt osv. Gör ett välkodat spel nästa gång kanske? Ångrar mig grymt att jag betalade för det här buggiga skitspelet.

FYI:
Har en nyinstallerad Vista där _alla_ andra spel funkar felfritt (COD4, World in conflict, Frontlines, C&C etc etc)
Core2quad, GF 9800 GX2, 8gig ram....senaste drivarna.
av Phillip, söndag 04 maj 2008 kl 17:52
Orbulon
ÅHNEJ PHILLIP!!!!
av Orbulon, söndag 04 maj 2008 kl 18:46
S M
"Speciellt i bortskämda liberal Sverige där det ses som någon form av mänsklig fucking rättighet att se alla filmer, spela alla spel och lyssna på all musik; Gratis."

D.Dawg, kul hur du får det att låta som om det bara är vi "liberal"-svenskar som tankar spel och filmer i världen. Men måste också tilläga att det låter rätt vackert, jag vill inte leva någon annanstans (minus på klimatet kanske) ;')




Och jag tror piratförlusterna är en ursäkt för att helt enkelt bara vilja tjäna mer pengar genom att bredda formatet på sina spel. Givetvis inget fel i det!

av S M, söndag 04 maj 2008 kl 18:54
Alucard
fps, rts och mmorpgs är mer känsla i datorn.. allt annat är konsol.
av Alucard, söndag 04 maj 2008 kl 19:12
beastg
Jaa, det är klart dom vill öka sina vinster då konsol-plattformarna inbringar mer pengar till utvecklarna. Sen är det där med piratkopieringen är nog bara en grej i hela ekvationen.

Det crytec gjorde med crysis var i princip att utveckla ett konsolspel till PC, dvs ett spel som krävde en viss hårdvara, vilket bara en bråkdel av PC-ägarna hade. Därav dålig försäljning. Dom borde ha vetat bättre kan man tycka.

Aja, ska bli skoj med crytec spel till min 360! :D
av beastg, söndag 04 maj 2008 kl 19:47
[DER LEIERMANN]
Problemet är att det är alldeles för lätt för kleti och pleti att pirata PC-spel. Jag tycker att detta är ett nyktert beslut av Crytek.
av [DER LEIERMANN], söndag 04 maj 2008 kl 20:18
Phillip
Orbulon - Avis? ;)
av Phillip, söndag 04 maj 2008 kl 20:36
kojohan
Folk är inte villiga att betala priset för singelplayer, folk betalar för att spela multiplayer.
av kojohan, söndag 04 maj 2008 kl 20:39
Kobi
beastg:
Läs gärna på lite innan, framförallt wikipedia. Crysis är den prestandahäst som vi känner det som eftersom motorn ska hålla ett antal år. Man kommer göra tre titlar på samma motor och då behöver du pusha prestanda om den ska hålla måttet om säg 1 och ett halvt, 2 år.
av Kobi, söndag 04 maj 2008 kl 20:49
beastg
kobi: jootack jag vet att crysis är en prestandahäst och det mest var ett demo för cryengine2, men då ska dom inte bli griniga och skylla på att det säljer dåligt pga piratkopiering på pc-plattformen.

Jag tror dom flesta som tankat det från piratebay eller liknande inte kört igenom det utan mest tankat det för att se om sin maskin pallar det vilket den med största sannolikhet inte har gjort. Sen om den pallade det så betyder det säkert inte att folk knallat och köpt spelet. :/

Hursomhelst, jag tycker det är ett bra beslut av crytec och jag tycker dom ska lämna PC-plattformen helt om dom tycker att priatkopierngen skadar dom så mycket.
av beastg, söndag 04 maj 2008 kl 20:56
triggerhappy
Tur att dom bara gör skitspel då =)
av triggerhappy, söndag 04 maj 2008 kl 22:09
S M
Sen så säljer väl inte producenter direkt till slutkund, utan till butikskedjor, spelaffärer etc, så inkomst lär det bli om det är tillräckligt hypat...
av S M, söndag 04 maj 2008 kl 22:41
Rawa
Crytek kommer med dåliga bortförklaringar, de skulle sålt mer om de optimerat spelet, varit bättre på att patcha, främjat communityn, balanserat spelet och fixat alla jävla buggarna innan de släppte spelet.

Crysis är smockat av buggar, jag, som spelar spelet aktivt är djupt besviken på Crytek och hur de har hanterat spelet se t ex på CoD4 de har sålt enorma mängder av sitt spel det har blivit _VÄLDIGT_ populärt online och har en allt växande community.

Detta beror inte på att de har släppt 3 spel innan utan att de har balancerat det, anpassat det för multiplayer väl och släpper patchar i princip var och varannan vecka. Crytek där emot har släppt 2 patchar under loppet av 6 månader och inte lyssnat på communityn om deras krav på vad som ska fixas eller lyssnat på oss som blev kontaktade av dem själva för att testa patcharna och balanceringen av spelet, DÅLIGT.

Kommer sluta med spelet bums efter clanbase cupen är över (som blev uppskjuten 4 månader, snabba som de är) finns ingen framtid för Crysis communityn.

av Rawa, söndag 04 maj 2008 kl 23:58
ag_the_king
Det är extremt deprimerande att alltid så ska allt negativt skyllas på piratkopiering. Musikbranschen kommer att överleva även om inte i samma skepnad, filmbranschen blommar även fast det piratkopieras mer än någonsin och dom som musikindustrin behandlar sina kunder som skit. Stora program som riktar sig till företag gör det inget att privatpersoner kopierar. Är bara gratis reklam. Fast om vi sedan kommer till spel så är det nog den svåraste formen då den faktiskt bara har en kanal att tjäna pengar på(än). Fast att piratkopieringen skulle vara anledningen till att kunder och spelbolagen går över till konsoll är ju bara bullshit.

Konsoller har extremt många fördelar gentemot pc och ett självklart val för dom flesta. Du har lägre ingångskostnad för bättre grafik, har aldrig kompatibilitetsproblem, du behöver inte installera(Vi låtsas att ps3 inte existerar) och det är en annan upplevelse med kontroll i soffan med dina kompisar framför en 42" lcd i jämförelse med att sitta ensam framför en 19" monitor på en 500kr's kontorstol från ikea. Så anledningen att pc's spelförsäljning rasar och den växer på konsoll är inte piratkopiering. Den må ha en liten betydelse men bara en liten.

Sedan sägs det att pc'n som plattform för spel är död. Det kan ju inte vara längre ifrån sanningen. Indie produktionsbolag poppar upp som svampar i marken och gör bra spel som sedan säljs för nästan ingenting. Och det är bra spel! Det första spelet jag köpt sedan hitman till xbox var audiosurf som utvecklats av en enda person.

Så för att avsluta, piratkopiering är och kommer inte bli ett stort problem, att försöka stoppa piratkopiering genom att ge rättigheter att kränka våran integritet som inte ens våran egna polis har till privata intresse organisationer, där har vi ett problem.
av ag_the_king, måndag 05 maj 2008 kl 00:08
Tiny
D.Dawg.
Tack.

Phillip,
Nej, ingen är avis på ditt tjat om hur fin dator du har. Prova att posta på Hamsterpaj istället – det passar nog dig bättre.

Elajt,
Du. Är. Patetisk.

AG_The_King,
Kvalificerat skitsnack om "liten" piratkopiering och "kränka vår (inte våran) integritet" där. Tack för att du tog dig tid ändå...


av Tiny, måndag 05 maj 2008 kl 00:46
DuckHunter
ag_the_king: Word(:

Tiny: ...äh, lev i din bubbla;)
av DuckHunter, måndag 05 maj 2008 kl 00:53
Press play on tape
Spel var svindyra också 1986, och piratades 1986, men dog spelmarknaden? Dog C64 som spelmaskin?
av Press play on tape, måndag 05 maj 2008 kl 01:38
Tiny
DuckHunter,
Blir din integritet också kränkt? – Stackars dig.
av Tiny, måndag 05 maj 2008 kl 01:45
ag_the_king
Tiny: Har jag pratat om liten piratkopiering? Jag sa inte att det piratkopierades lite utan att det har liten påverkan på den verkliga försäljningen.

Det jag ifrågasatte var helt enkelt hur fan ni kan vara så säkra på att det är just piratkopiering som är boven i dramat då det finns så många andra möjliga och mer troliga förklaringar.

Om vi ska gå in på personlig integritet så tycker jag det är självklart. och även om en person inte bryr sig om att ha något privatliv så borde den i alla fall se den personliga integritetens betydelse för en demokratis och rättssamhälles överlevnad.
av ag_the_king, måndag 05 maj 2008 kl 01:59
S M
Tiny, du är insvept i lögnen, wake up! Vilka är det som betalar för filmindustrin, musik, spel, och all media? VI! Vilka är det som matas sönder av reklam och medial hjärntvätt? VI! Den lilla människan.

Och så har de stora korporationerna mage och smutskasta oss?? Fy fan, det är ju så man spyr!
av S M, måndag 05 maj 2008 kl 07:07
Phillip
Tiny - riiiiight ;)
av Phillip, måndag 05 maj 2008 kl 08:51
Gork
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, piratkopieringen kommer leda till att färre och färre företag producerar bra spel. Det finns ingen incitament till att lägga ner pengar på utvecklingskostnader om man inte kan få tillbaka investeringen. Prissättningen styrs av tillgång och efterfrågan, inte det faktum att konsumenten tar sig friheten att stjäla det som de själva anser vara för dyrt.
av Gork, måndag 05 maj 2008 kl 09:49
ReQuaker
HAHAHAHA Fattades bara gork...

Sluta leka avundsjuka små barn bara för att han har en bättre dator, seriöst.
av ReQuaker, måndag 05 maj 2008 kl 10:21
[DER LEIERMANN]
@Gork word! sanning amen!
av [DER LEIERMANN], måndag 05 maj 2008 kl 13:24
KoiKoi
gork är full av s**t
men all den där gojan du sa betyder att de görs bara bra spel i fortsättningen och vi slipper all skit.
av KoiKoi, måndag 05 maj 2008 kl 14:20
Nandro83
Helt rätt av crytek, ingen vill väll tillverka något exklusivt för en maskin vars användare inte betalar för produkten.

och nej fenfen, gork är inte full av s**t... du är.

Att endast peka ut nån, när man skriver ett inlägg, som man påstår vara full av skit är inget annat än ren skitsnack för mina öron/ögon.
av Nandro83, måndag 05 maj 2008 kl 14:25
ReQuaker
Nandro83, du har varit med länge va? Eller inte...
av ReQuaker, måndag 05 maj 2008 kl 14:42
Nandro83
ReQuaker, du syftar på???
av Nandro83, måndag 05 maj 2008 kl 15:00
ReQuaker
"och nej fenfen, gork är inte full av s**t.."

Kanske inte full, men bra mycket iaf..
av ReQuaker, måndag 05 maj 2008 kl 15:11
Stork
Priset på spel kommer endast att sänkas om omsättningen på spelen ökar markant. Alltså om många köper mycket spel.

Piratkopierar man och skiter i att köpa kommer priserna bara stiga...
av Stork, måndag 05 maj 2008 kl 15:14
Nandro83
Ja men i detta fallet störde jag mig på fenfens direkta gnäll mot andra, vilket han är bra duktig på.

Trött på alla satans wiseguys som, istället för att skriva nått betydelsefullt, enbart ägnar inlägget åt att hävda hur dum i huvudet den andre är.


av Nandro83, måndag 05 maj 2008 kl 15:16
ReQuaker
hehe feber är fullt av dem ^^
av ReQuaker, måndag 05 maj 2008 kl 16:48
Netzach
"Priset på spel kommer endast att sänkas om omsättningen på spelen ökar markant."

När efterfrågan ökar så ökar priserna.

Risken är väl snarare att det blir en dotcom 2.0, där (PC-)speltillverkarna kommer lära sig att hantera sin pengar bättre och återhämta sig efter ett par år.
av Netzach, måndag 05 maj 2008 kl 16:49
wehooo
Stork, eller så börjar lägga in reklam och produktplacering som film och tv-medierna gör.
av wehooo, måndag 05 maj 2008 kl 17:50
Pegaman
Ja, typ som Splinter cell & Rainbow six vegas. Axe-reklam överallt
av Pegaman, måndag 05 maj 2008 kl 19:34
borkbork
ag_the_king: "är bara gratis reklam". För vad? Produkten som du precis har piratkopierat? Förstår du inte själv hur dumt det är?
av borkbork, måndag 05 maj 2008 kl 19:51
S M
borkbork, för varumärket, inte den specifika produkten! Detta förstås bara om man får ett bra intryck av produkten och sprider sin åsikt.
av S M, måndag 05 maj 2008 kl 20:40
ag_the_king
Borkbork: Jag kanske uttryckte mig lite konstigt. Jag menade att då en privatperson kopierar och lär sig något som används komersiellt så leder det till inköp då personen i fråga har möjlighet att påverka vilka program som köps in. Jag pratar främst om program för produktion av media som photoshop, maya m.m. Men även kontorsapplikationer och operativsystem. Så jag menar helt enkelt att program som har företag som huvudsaklig målgrupp tjänar mer på att privatpersoner/amatörer laddar ner och lär sig använda deras program än om en hundradel betalar dom 10 000kr en licens kostar.

Gork: Jag har sagt det förr och säger det igen, det är inte bara piratkopiering som är boven i dramat. Sedan så innebär inte mer pengar, bättre spel. Man kan kanske säga att det innebär bättre grafik fast enligt mig är det sekundärt och gameplay är det viktigaste. Gameplay är inte något som ofta är direkt påverkat av ekonomin.

När jag söker efter information nu för att vara säker på vad jag säger så märker jag en sak. Jag kan inte hitta utvecklingskostnader för spel eller vad dom drar in. Filmindustrin visar glatt all sån information, varför inte spelindustrin?
av ag_the_king, måndag 05 maj 2008 kl 20:45
Tiny
Jag tror att jag skulle köpa fler spel om det inte gick att piratkopiera öht. Skulle inte ni?
av Tiny, måndag 05 maj 2008 kl 21:48
S M
Skulle nog vara vilket som här. Piratkopierar i princip aldrig (kass lina), möjligen spel jag är extremt nyfiken på, men jag brukar alldrig orka spela igenom piratade spel. Köper väl ett spel några ggr om året.
av S M, måndag 05 maj 2008 kl 21:56
ReQuaker
Tiny, jag köper redan de fåtal jag vill ha, så nej.
av ReQuaker, tisdag 06 maj 2008 kl 01:03
Gork
Självklart är det så att det skulle säljas fler spel om det inte gick att piratkopiera. Det finns en anledning till att Crysis säljer 4-5 gånger så mycket (!!) till konsoll jämfört med PC.
av Gork, tisdag 06 maj 2008 kl 09:52
Nandro83
Gork:

Spelet har inte kommit till konsoll ännu, dom säger att andra spel normalt sett säljer 4-5 gånger mer, men hurvida crysis kommer att sälja till konsol är omöjligt att svara på i dagsläget, speciellt inte när spelet varit ute ett längre tag till PC redan.
av Nandro83, tisdag 06 maj 2008 kl 11:03
S M
Klart det skulle sälja bättre till konsoll just av det faktum att man med konsoller har en garanti på att prestandan kommer att räcka till för spelet i fråga.
av S M, tisdag 06 maj 2008 kl 11:36
Nandro83
Skatermaster: om det ändå vore så väl, minns testdrive 4... sicket jävla skit det va helt ärligt, framedrops i svängarna gjorde att jag lämna in det, ingen annan verkade dock ha det problemet men jag stör mig på sånt.

Finns en rad andra titlar jag kan nämna som verkligen inte funka felfritt när det kommer till framerate och andra prestandafrågor.

Så frågan återstår hur mycke dem vågar kräma på med detta liret.. även om ryktet säger att cryengine ska funka bättre än vad nån kunde ana till dagens konsoller.


av Nandro83, tisdag 06 maj 2008 kl 13:10
Gustav
FireWaia: Ja, det faktum att utvecklare som tex Valve eller Blizzard faktiskt finns kvar. Eller det faktum att Oblivion låg i toppen på försäljningslistorna i flera veckor trots att det inte har något piratkopieringsskydd alls.

Btw så finns det "crackade" gratisservrar till de flesta onlinespel.
av Gustav, onsdag 07 maj 2008 kl 18:04
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration