Sänk priset på PS3!
Spelutvecklare ställer krav
Samtidigt som Microsoft rapporterar att man nu sålt åtta miljoner Xbox 360-enheter i Europa och att dessa framgångar i stor utsträckning beror på dess prisvärdhet i dessa bistra ekonomiska tider, så ökar kraven från spelutvecklare på att Sony ska sänka priset på Playstation 3. Bland de som har uttalat sig märks EA Sports boss Peter Moore och Media Molecules (Little Big Planet) Alex Evans. Båda hävdar att Sony skulle ha mycket att vinna på marknaden om man sänkte priset. Sony hävdar dock att en prissänkning inte är aktuell, men marknadsanalytiker tror ändå på en prissänkning på 50-100 dollar inom två månader. Den som lever får väl se, men jag är personligen en av dem som definitivt skulle överväga ett köp om priset sänktes en aning. Uppdatering Igår dök det upp igen att Playstation 3 ryktas få en prissänkning så snart som 22 mars. Sänkningen skulle i så fall vara på 100 dollar och enligt uppgift justera PS3:ans pris så det hamnar mer på en nivå lik de två andra konsolerna.För det första får vi se om ryktet stämmer, för det andra om en prissänkning i så fall även gäller Europa. Uppdatering 2 I den förra uppdateringen var det EB i USA som hade läckt och nu kommer samma nyheter från Storbritannien. Nytt är att prissänkningen även verkar gälla för PSP.A "major" UK retailer has told game site CVG that PSP and PS3 price cuts are "definitely coming soon". Prissänkningen ska offentliggöras nästa vecka enligt dessa nya uppgifter.
gamesindustry.biz
Spel,
Multiplattform
38.4°
0
Kristoffer Arvidson
ons. 18 mar 2009, 14:54
35 kommentarer till artikeln
Men samtidigt så kostar väll maskinen en jävla massa att tillverka? Har för mig att de inte tjänar alls bra per såld enhet som det ser ut nu. Å andra sidan så är peter moore f.d vd på playstationkontoret så man antar han vet vad han snackar om.
av Nandro83, måndag 16 mars 2009 kl 19:23
Höj priset på xbox 360!
av magnne, måndag 16 mars 2009 kl 19:28
Nandro83, måste rätta dig, Peter Moore jobbade för Microsoft med Xbox 360, inte Sony.
av tysonayt, måndag 16 mars 2009 kl 19:29
Sonys dryga attityd har avskräckt rätt många, så en sänkning med 1000 kr kan ju ändra på den saken.
av Oligopol, måndag 16 mars 2009 kl 19:41
Den kostar under 4000 nu, är väl inte så farligt? Däremot tycker jag att spelen är på tok för dyra. 6-700Kr för ett spel är ett slag under bältet.
av Killen, måndag 16 mars 2009 kl 21:07
PS3an såldes i all fall i början till förlust och det tror jag alla konsoler har gjort utom wiin de senaste generationerna i början. Det är en medveten strategi för att de får in pengar på spelen som säljs till deras maskiner, de tar ut en avgift för varje spel.
Det är också en orsak varför priserna är så jävla hutlösa och orsaken till priset på PC-spel ligger 1-300 spänn under konsolerna.
Tillverkningskostnaden låg förmodligen på 6-8k i början för Sony och 5-7 för MS.
Allt handlar om marknads andelar....och kunna kränga spel.
av Ramlösa, måndag 16 mars 2009 kl 21:46
Tror inte det kommer ngn prissäkning på ett tag, Sony ligger riktigt illa till ekonomiskt och vad jag förstått så går de precis plus på PS3:an nu. Att sänka skulle göra att de går med förlust igen och med den rådande ekonomiska situationen är det inte lika många som vill satsa på en andra konsol, som PS3:an antagligen blir i de flesta hem, med tanke på hur bra 360 och framförallt Wii säljer.
av Danman, måndag 16 mars 2009 kl 23:01
Xbox 360 var också dyrare i början och ja dom har varit längre på marknaden. Men dom sänkte iaf och där tror jag sony gör ett stort misstag. Visst BR spelaren är dyrare än en dvd spelare och det värkar som folk inte tycker det är värt det dubbla priset.
av Fredrik..., måndag 16 mars 2009 kl 23:04
Skulle kunna köpa en ifall de sänkte till ~3K, samt förutsatt att Ramlösa är en tjej.
av ReQuaker, måndag 16 mars 2009 kl 23:05
jag väntar tills det kommer ett retail-paket med GT5, då ska jag se till att förboka en. men tills dess så känner jag verkligen ingen stress, mycket med tanke på priset..
av dunder, tisdag 17 mars 2009 kl 01:35
sony...drygare än yes
av KoiKoi, tisdag 17 mars 2009 kl 01:55
tysonayt: jag va riktigt trött igår när jag skrev det där =) du har så rätt så...
av Nandro83, tisdag 17 mars 2009 kl 09:03
Om man jämför de två konsollerna rent hårdvarumässigt kan man förstå varför ett ps3 kostar ca 1500kr mer än ett xbox360 premium.
-Byggkvalitet på chassi (dyr mot billig plast)
-Kylningen (en stor mot xbox360s två små fläktar = mer genomtänkt?)
-integrerad transformator i ps3an
-integrerat wlan
-integrerad hårddisk (kan väl ses som både nack- eller fördel)
-integrerade portar för HDMI/TOSLINK (dvs man behöver inte en adapter för 500kr = mer generöst?)
-integrerat CMOS-batteri i PS3an (dvs klockan nollställs inte om man drar ut sladden)
-slot-in-matad, tyst skivläsare (dyrare?)
-uppladdingsbara batterier i kontroll som standard
personligen kan jag inte förstå hur det skulle kunna vara rimligt att kräva ytterligare en prissänkning, ps3an kostar ju inte mer än ett "top-of-the-line"-grafikkort till datorn (~4000kr för ett GeForce GTX 285)
av Aiwi, tisdag 17 mars 2009 kl 12:34
@Aiwi#13: well said! kvalitétskänslan konsolerna emellan är värd 1.5k i mitt tycke. sen vet ja inte om 360n har bluerayspelare?
av dingoo, tisdag 17 mars 2009 kl 13:21
Har länge funderat på ps3an endast pga blue-ray.
Om de nu sänker med 100 dollar till så blir det ett självklart köp, för redan nu är det den mest prisvärda blue-rayspelaren i butik just nu.
av Nandro83, onsdag 18 mars 2009 kl 08:32
@Aiwi#13: Nu stämmer inte allt du skrev men o andra sidan så spelar det väll ingen roll om dom har dyrare plast osv. För uppenbarligen så kan man se att i slutändan är det faktiskt konsumenten som bestämmer.
När det gäller grafikkort så är det en märklig jämförelse för ett GeForce GTX 285 är där mer än en tillverkare av kortet. När det gäller sp3 så är det bara en tillverkare, om det hade varit på det sätt som gäller för grafikkort. Alltså mer än en tillverkare så hade inte priset varit så högt.
av Fredrik..., onsdag 18 mars 2009 kl 08:32
I en av gamereactors tidningar för ca en månad sedan stod det att Ps3 skulle få en prissänkning + en ny maskin med 160gb och bakotkomp.
av Naks, onsdag 18 mars 2009 kl 08:48
Ps. det var bara ryckten!
av Naks, onsdag 18 mars 2009 kl 08:49
@Aiwi#13:
Håller till stor del med. Dessutom är ju onlinedelen gratis kontra Xbox360. Men givetvis har Xbox360 sina fördelar också.
"-integrerad hårddisk (kan väl ses som både nack- eller fördel)"
Den är ju inte mer integrerad än att den går att på 2min byta ut (om man så vill) mot en större via luckan på baksidan.
Men på det stora hela är PS3 en betydligt mer kompetent allroundmaskin out-of-the-box än Xbox360.
av Jakkal, onsdag 18 mars 2009 kl 09:27
Vet inte om jag talar för någon mer än mig själv nu, men jag struntar blankt i om min konsol har dyrt byggmaterial.
Det som fick mig att välja Xbox 360 var spelen. Det är det enda jag går på. Och det är även därför jag blir alltmer sugen på en PS3, Little Big Planet och Killzone 2 verkar riktigt bra!
Microsofts Marketplace och Gamerscore-system är också en anledning till att jag valde 360, men nu börjar ju Sony få ordning på sina motsvarigheter.
av Ree_Tard, onsdag 18 mars 2009 kl 09:45
Fan då...jag beställde en PS3:a för ngn dag sen...har mailat webbhallen för att se hur man gör med mellanskillnaden, det har ju varit så förr att om det blir sådana här drastiska sänkningar att man kan få tillbaka mellanskillnaden om man gjort beställningen inom 1-2 veckor av inköpet...1/4 av priset är ju fan en galen sänkning.
av Dodo, onsdag 18 mars 2009 kl 10:02
@Ree_Tard#20:
Håller med om byggmaterialet, det i sig lär knappast sälja några enheter. Borstat stål däremot, då kan man börja snacka, det är nåt erotiskt med borstat stål :)
Däremot är de andra punkterna Aiwa tog upp legitima. Många av de svindyra hårdvarutilläggen till X360 är integrerade i PS3 från start. Bara en trådlös nätverksadapter till X360 kostar drygt 700:- (1100:- vid lansering).
Play'n'Charge-kit o.s.v.
Lägg även därtill den breda funktionaliteten på PS3 med allt vad bilder, musik och film innebär. Konsolen klarar t.o.m. att koda av DTS-HD och Dolby TrueHD, ljudformat som kostar skjortan om man vill ha funktionerna i en separat förstärkare.
PS3 är underskattad, men priset är givetvis ändå förhållandelsevis högt med tanke på hur finanskrisen vilar över oss.
av Jakkal, onsdag 18 mars 2009 kl 10:04
Byggmaterialet har nog en rätt så stor betydelse för många över 15 jordsnurr... inte avgörande men definitivt ett stort plus... Jag har tyvärr inte hört en PS3a i action i ett tyst vardagsrum men x-boxen har vi 2 av i lägenheten och den låter ju som min gamla tnt2-burk gjorde 1999... X-boxen känns sjukt billig men kontrollerna är klart bäst...
Tror att Sony kommer sälja en hel del PS3or om dom sänker priset...
av ---justin---, onsdag 18 mars 2009 kl 12:24
@---justin---#23: i mina öron låter PS3n som en marängsviss jämfört med jetplanet 360
av dingoo, onsdag 18 mars 2009 kl 13:14
PS3 är inte för dyr, sälj moppen pojkar så har ni råd!
@Aiwi: Bra sagt! Men du glömde som sagt PSN och Bluray =)
av SlayerX, onsdag 18 mars 2009 kl 13:42
Sänk priset på spel och tillbehör istället! De är ju oskäligt dyra. Min PS3 låter ingenting. Min 50" Plasma låter mer.
av Gnibbles, onsdag 18 mars 2009 kl 13:55
PS3an i sig är väldigt billig.. då den är, vad jag läst iaf, marknadens bästa BluRay spelare så är bara det värt priset.
Off Topic: Varför går vi inte mot att använda USB till allt? Filmer och spel, ingen risk till repor och inga onödigt surrande läsare (x360)..
av Tobbemarklund, onsdag 18 mars 2009 kl 15:14
Sänk priset på allt!! \o/
av DevilGod, onsdag 18 mars 2009 kl 16:51
Tycker verkligen inte priset på Playstation 3 är speciellt anmärkningsvärt dyrt, med tanke på vad man får.. En Xbox 360 med samma utrustning är betydligt dyrare!
av Metric, onsdag 18 mars 2009 kl 17:43
sänk inte priset på ps3.....ps3 kan man inte jämföras med en xbox eller wii det är som man skulle jämföra ferrari med ford eller kia.
ps3=bättre, snyggare, roligare
av mrdaniel, onsdag 18 mars 2009 kl 22:40
PS3:an är knappast dyr om man tittar på alternativkostnaden. Jag köpten min på lanseringsdagen här i Sverige och har aldrig haft några problem, till skillnad från många kompisar som gått igenom två eller tom tre xbox under samma tid. Med all frustration och arbete med garanti och skicka enheter fram och tillbaka som det innebär. Om man dessutom räknar in de vanliga argumenten, Blu-Ray, gratis onlinetjänst, tyst drift så skulle jag nog vilja påstå att PS3 är en mycket prisvärd maskin.
av Gork, onsdag 18 mars 2009 kl 23:03
Jag köpte min PS3 några dagar efter lanseringsdagen och nu har blu ray spelaren kraschat. Och de kostade 2290:- och reparera :(
av Naks, torsdag 19 mars 2009 kl 08:49
@---justin---#23:
Det är nog ytterst få som väger in materialet på höljet i ett eventuellt köp. De flesta tar naturligtvis för givet att en produkt i 4000kr-klassen har ett chassi man överhuvudtaget inte ens behöver reflektera över. Vad det skulle ha med folk över "15 jordsnurr" att göra är ju bara ett tafatt påhopp. Det är väl snarare utbudet av funktioner som är väsentliga.
Sedan konsolen utannonserades ville jag ha en, aldrig någonsin låg jag och grubblade över huruvida plastchassit skulle avskräcka/glädja mig.
av Jakkal, torsdag 19 mars 2009 kl 15:32
Vill ha en maskin som håller tjeft. Blir lätt ett köp om de sänker priset med en tusenluring.
av Oligopol, söndag 22 mars 2009 kl 12:19
Jag har köpt 3 stycken och priset har inte direkt varit det avgörande. Hade däremot varit kul om videospelaren klarade av lite fler format så man inte skulle behöva koppla in datorn till projektorn eller koda om...
av bofh, tisdag 24 mars 2009 kl 13:41
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration