Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
40 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
En AI blir minister i Albanien
Minister Diella är omutbar
31.8°
Annons från
Annons
Flickvänscentralen kan hjälpa ditt förhållande
Nytt från Freudian Slip Productions
50.6°
Kebnekaises sydtopp fortsätter smälta
Är nu över åtta meter lägre än nordtoppen
31.8°
Bohemian Rhapsody flashmob edition
Fredagsdansen?
132kg
Vilken iPhone ska man välja?
Vi har svaret!
34.0°
Pixel 10 Pro kan vara Googles mest reparerbara hittills
JerryRigEverything hyllar telefonen
46.9°
Det blir en fjärde säsong av Foundation
Kampen om Vintergatan fortsätter
47.8°
Xperia 10 VII får helt ny design
Drivs av Snapdragon 6 Gen 3
43.6°
Paramount vill köpa Warner Bros
Med Oracle-familjens pengar
26.9°
Tacokedjan Taco bell kommer till Sverige
Magen jublar
64kg
Nu släpps Star Birds
Rymdspel från Kurzgesagt
44.3°
Supersoldater röjer runt i första världskriget i ny serie
Här är trailern för The Sentinels
44.5°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
fredag 15 augusti 2014
fortsättning
En titt på Arena of Fate
Klart Crytek också skall göra en MOBA
Även Crytek har ett MOBA-spel på gång och det som de utvecklar heter Arena of Fate och innehåller en rad historiska karaktärer samt karaktärer från sagovärlden.
28.0°
Creative Assembly pratar Alien: Isolation
Pratar om hur man spelar spelet
Klipp där man får se lite gameplay från Alien: Isolation samt höra några av spelets utvecklare pratar lite om vad man kan göra i spelet. Alien: Isolation släpps den 7 oktober till Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 och Xbox One.
41.9°
Trailer för Toren
Ser trevligt ut
Några brasilianska spelutvecklare tyckte att Team ICO tar lite för lång tid på sig att släppa nya spel så de valde att själva utveckla ett med inspiration från just Team ICO-spelen. Spelet de har på gång heter Toren och är ett äventyrspusselspel där man som en pojke som måste klättra upp för ett torn som heter Toren. "Experience the mysterious, timeless world of Toren, the first adventure game from Brazilian indie developer Swordtales. You are Moonchild, destined to climb the tower (known as Toren) on a hauntingly solitary journey to find your purpose. Driven by your will to find your freedom, you must solve puzzles and face monsters as you struggle to climb to the top of this beautiful, yet treacherous environment." Spelet är på gång för PlayStation 4 och Windows med släpp under början av nästa år.
38.5°
iOS/Android Call of Duty: Heroes har gjort ett mjuksläpp till iOS
Down under och inte här uppe
När ett spel som Clash of Clans blir så oerhört populärt som det är hänger gärna andra utvecklare på med något liknande. Activision är en av dessa utvecklare och de har precis mjuksläppt sitt Call of Duty: Heroes i Australien och Nya Zeeland på App Store. I spelet tar du kontrollen över hjältar från olika Call of Duty-spel (som Price, Soap och Harper mm), levlar upp dessa och kastar in dom i strategiska fajter i 3D. Du bygger också upp en riktigt stor bas där du tränar upp dina soldater. När Call of Duty: Heroes släpps globalt och för Android vet vi inte men då det är ett online-spel misstänker vi att de vill prova det i par veckor, minst.
33.7°
PlayStation Access pratar med Sean Murray
Om No Man's Sky så klart
Här har vi en 17 minuter lång videointervju där Hollie från PlayStation Access pratar med Sean Murray från Hello Games om det ambitiösa spelet No Manx27s Sky.
41.4°
Elva minuter Assassin's Creed Unity
Utvecklarna spelar
Ett längre gameplay-klipp som visar Gamescom-demot för Assassinx27s Creed Unity.
47.7°
Nytt spel från Ikaruga-pappan på gång
Mycket mer än så vet vi inte
Den japanska spelutvecklaren Hiroshi Iuchi är sannolikt mest känd för ligga bakom Treasure-spelen Radiant Silvergun och Ikaruga. Tidigare i veckan blev det känt att han, tillammans med M2, har ett spel på gång för PlayStation 4 (sannolikt även för andra plattformar senare). Spelet kommer heta Ubusana och då man inte visat något från spelet ännu kan man ju räkna med att det är ett bra tag kvar innan det släpps.
39.0°
Spana in åtta minuter från Dark Dungeons
Film om farorna med Dungeons & Dragons
Dark Dungeons är en indiefilm som handlar om två studenter som vill rädda alla förlorade själar som spelar det klassiska rollspelet Dungeons & Dragons. Men allt eftersom så börjar de lockas av de mörka krafterna som detta rollspel har och börjar snabbt falla för frestelsen. Här ovan kan man beskåda filmens första åtta minuter och om man vill se resten kan man köpa filmen för fem dollar via länken nedan.
38.4°
Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump
* Spela spelet på bilden * Video Game Novels Suck (Especially Their Sex Scenes) * How The Korean Video Game Industry Has Changed * Official Shadow of Mordor Story Trailer - Sauronx27s Servants * Until Dawn Gameplay * Ruffian Games announces Hollowpoint for PS4 * Testing: Oculus Rift DK2 with Elite: Dangerous + HOTAS * NPD: PS4 leads US in July, The Last of Us tops software * Roundtable: Xbox One vs. PS4 at Gamescom * Defiance Now Free-To-Play On PS3 * The Crew wonx27t release on PS3 and Wii U due to different "technical infrastructure" * Jim Ryan Explains Sony’s Stance on EA Access, Says PS4 Success is Important for the Industry
37.5°
Trailer för Cities: Skylines
Nytt stadsbyggarspel
I går kväll så offentliggjorde Paradox Interactive ett nytt stadsbyggarspel på Gamescom-mässan nere i Köln. Spelet heter Cities: Skylines och kommer släppas till Windows, Mac samt Linux under 2015. Spelet utvecklas av Cities in Motion-studion Colossal Order och kommer ge spelare möjligheten att skapa städer precis som de vill. Spelet kommer även ha ett robust stöd för moddar, en spelyta som motsvarar 36 kvadratkilometer och det går att spela offline.
71.0°
Mer gameplay från The Witcher 3: Wild Hunt
Geralt fixar biffen
CD Projekt Red har släppt ännu ett gameplay-klipp från The Witcher 3: Wild Hunt där man får följa Geralt när han försöka rädda något som heter Downwarren. "The war awoke an ancient power. An evil one that feeds on bloodshed. Nightmares haunt our nights and days". Will Geralt help solve the mystery of the Whispering Hillock and find out whatx27s killing villagers from Downwarren?" På tal om The Witcher 3: Wild Hunt så kan man nedan beskåda ännu mer gameplay från spelet.
49.6°
Microsoft visar upp sin nya mediaspelare
DLNA, .mkv och allt
I går rapporterade vi att Xbox One skulle få sig en ny mediaspelare som bland annat sägs stödja .mkv-formatet. Nu har Microsofts Larry "Major Nelson" Hryb släppt ett videoklipp där han och Albert Penello pratar om samt visar upp just denna nya mediaspelare.
66.4°
torsdag 14 augusti 2014
Naughty Dog-animatör gör snygg Dante-kortfilm
Bra jobbat.
Naughty Dogs Senior Cinematic Animator Tal Peleg gillar spelet Dantex27s Inferno väldigt mycket. Till och med så mycket att han bemödat sig med att knåpa ihop den här lilla kortfilmen kallad "Dantex27s Redemption". Imponerande alltså!
51.2°
Rykte Gör Nintendo ett nytt "remaster"-spel?
Majora's Mask?
Förra året släppte Nintendo en HD-version av The Legend of Zelda till Wii U. Nu har det kommit ut ett rykte som säger att Nintendo har ytterligare en "remaster" på gång för ett av sina tidigare spel. Detta rykte kommer från en person som tidigare hade rätt kring spelet Devilx27s Thirds existens. You’re gonna love it, but it’s a Remaster. It’s perfect to fill gaps inthe line-up. Really, Big N [Nintendo] will have one game per month in 2015. Vad tror eller hoppas ni att det kan vara? Jag kan tänka mig att det kan vara Zelda: Majorax27s Mask till 3DS (då Ocarina of Time redan fått en 3D-remake på den konsolen) men om det är ett spel till Wii U så har jag ingen aning.
43.6°
Provspelat Dragon Age: Inquisition
Nu med hopp-knapp
Dragon Age: Inquisition hade mycket att bevisa för mig idag när jag fick spela det. Dess föregångare hade saltat jorden rätt ordentligt, och det var en uppförsbacke jag inte var helt säker det skulle lyckas överkomma. När jag fick börja spela var karaktärerna redan nivå 10, och de berättade att det var ca 10-12 timmar in i spelet. Området jag fick börja spela i var ett mörkt och regnigt träsk, inte helt olikt det som visades på EAs presskonferens. Innan vi började fick jag förklarat för mig att detta var ett av de mindre områdena i spelet, och att de största kunde rymma både hela Dragon Age: Origins och Dragon Age 2. Jag fick spela i 45 minuter men jag hann inte kartlägga särskilt mycket av det område jag hade blivit tilldelad. Faktiskt så hann jag inte ens till mitt första mål, då jag hade undersökt några övergivna hyddor och plockat blommor, som man gör. Jag fick spela på PC så grafiskt var det som väntat väldigt imponerande. Speciellt när det regnade. Däremot såg karaktärsmodellerna lite skeva ut i ansiktet, men detta var bara alfa-bygge så det kan ändra sig. Trots att jag fick spela på PC ville de väldigt gärna att jag skulle spela med handkontroll, detta var antagligen för att kunna täcka alla plattformar samtidigt.
41.1°
Gamescom Bilder från mässgolvet
Galet mycket människor
Idag öppnade mässgolvet upp för allmänheten på Gamescom i Köln och det var mängder av människor på plats. Några hade klätt ut sig i roliga kostymer medan andra mest ville testa de senaste spelen. Jag vandrade runt en stund och knäppte ett gäng bilder. En del av dem har dessutom förklarande text.
40.1°
Provspelat The Order: 1886
Det luktar bränt
Igår så fick jag smyga in och provspela en tårtbit av The Order: 1886 i Sonys bås på Gamescom. Grafiskt ser The Order riktigt snyggt ut. Jag var skeptisk när jag såg det från E3 då jag tyckte att det såg ut som finputsad CG med ett gränssnitt påklistrat men det är riktigt vackert om än lite grått. Demot började med en tutorial över termitgeväret, ett semi-automatiskt gevär som skjuter kulor fyllda med termit som exploderar i ett moln. Molnet är oskadligt i sig men vapnets andra funktion skjuter ut ett signalskott som tänder eld på termitmolnet som brinner i någon sekund på svala 2400 grader celsius. Detta måste jag tyvärr säga, låter roligare än det är.
38.7°
Spelintryck från Gamescom Ori and the Blind Forest
Klassiskt plattformsspel med skön stil
Ett av spelen som jag fått testa idag är Ori and the Blind Forest. Det är utvecklat av indiestudion Moon Studios och kommer att komma till Xbox One och PC senare i höst. Det är ett plattformsspel i ganska så skön stil och storyn kretsar kring den lilla varelsen Ori. Ori tappas bort i skogen och adopteras då av en björnliknande mamma som uppfostrar Ori som sin egen son. Men så dyker en varelse kallad Kuro upp och rövar bort adoptivmamman vilket gör att Ori får klara sig själv. Så mycket mer om storyn är inte känt i dagsläget utan det får man utforska själv när spelet väl släpps. Vi som testade spelet fick spela en bana cirka tre timmar in i spelet. Så här långt hade Ori fått förmågan att dubbelhoppa men även en annan egenskap kallad bash. Med bash kan du grabba tag i projektiler och med hjälp av styrspaken styra i vilket håll du vill att Ori ska slangbellas iväg. Det gick också att byta riktning på projektiler med denna förmåga och på så vis lösa vissa pussel. Det var ganska knivigt att få till hoppen, särskilt när man tvungen att stanna i luften utan att nudda den spikförsedda marken. Dock kändes det rätt smidigt att styra Ori bara man kommer in i kontrollschemat. Förövrigt kändes spelet som ett väldigt klassiskt plattformsspel med ganska enkla pussel. Det som sticker ut allra mest är den mysiga grafiken som ser riktigt bra ut.
39.7°
Jag har brummat runt i Forza Horizon 2
Och det är tummen upp
I måndags under efter Microsofts presskonferens fick jag möjlighet att testa Forza Horizon 2 och idag fick jag en lite närmare genomgång av vad som är nytt sedan det första spelet i Horizon-serien släpptes. Jag är inget jättestort fan av simulatorspel och har därför tidigare inte gillat Forza Motorsport-serien. Men så kom första Forza Horizon som visserligen har tämligen realistisk bilfysik men som kändes bra mycket roligare för mig då det inte bara gick ut på att köra race efter race. Det fanns en så stor frihet att bara kunna köra runt i den stora staden och lattja. Det gillade jag jättemycket med det spelet. I Forza Horizon 2 utlovar utvecklarna Playground Games en bra mycket större yta att åka runt på än tidigare. Spelet kommer utspela sig både i Nice i Frankrike och längst den italienska kusten. Precis som i det tidigare spelet kommer man kunna skaffa xp och skills genom att köra våghalsigt och snyggt. Även denna gången kretsar storyn i spelet kring en musikfestival och enligt snubben som pratade om spelet idag så läggs stort fokus på just musiken och det kommer finnas sju olika radiokanaler att lyssna på. Jag tyckte att det första spelet såg riktigt snyggt ut men nu när tvåan kommer till Xbox One så har de kunnat kräma på ordentligt på grafikmätaren. De har fixat en riktigt bra vädersimulation samt dygnsrytm och det dynamiska ljuset gör att spelet ser brutalt snyggt ut. Totalt kommer spelet innehålla 200 bilar och 700 olika events att göra i hela spelet. Vad gäller onlinebiten så kommer Driveatars från Forza Motorsport-serien att implementeras även här och ska det vara en helt sömnslös gräns mellan singleplayer och multiplayer. Med andra ord ingen väntetid i lobbys eller liknande när man startar upp ett onlinerace. Som jag nämnde i början fick jag göra en testspelning av spelet i måndags. Det jag kan säga är att mina första intryck av spelet är väldigt positiva. Jag tyckte styrningen kändes riktigt bra. Grafiken är också den oerhört vacker. Dock ska det påpekas att jag spelat alldeles för lite för att kunna göra någon slags helhetsbedömning av spelfysik eller innehåll. Jag har till exempel inte fått spela online eller mot andra spelare och jag har inte heller testat på alla olika spellägen och moment. Jag nöjer mig därför med att säga att mina första intryck är positiva och att jag tror att det finns potential i spelet att bli riktigt lyckat baserat på vad jag sett och hört om spelet hittills.
52.2°
Släppdatum för Warlords of Draenor
13 november
Blizzard offentliggjorde i dag släppdatumet för den kommande World of Warcraft-expansionen Warlords of Draenor. Datumet som gäller är den 13 november och i samband med den nyheten släppte man även öppningsfilmen för spelet. Warlords of Draenor kommer öka nivåtaket till 100 och bjuda på nya zoner som man kan härja i.
71.7°
Supermassive Games berättar om skräckspelet Until Dawn
Move är ute, DualShock 4 är inne
Idag fick jag gå på en visning av Until Dawn där Executive Producer Pete Samuels och Executive Creative Director Will Byles på Supermassive Games berättade om hur de slopade det förra spelet väl efter att det hade visats upp för allmänheten. Helst sa de att vi helst skulle glömma att det gamla spelet fanns överhuvudtaget. Det nya Until Dawn är ett skräckspel byggt i Killzone: Shadowfall-motorn och är utvecklat helt för PS4. Faktum är att de har spelat in all dialog och scener på nytt och slängt det gamla. Trots att de genom generationsbytet har förlorat Playstation Move har de fortsatt utvecklat spelet med mycket rörelsetänk tack vare DualShock 4 och dess rörelseteknik.
41.1°
Svenska speltoppen vecka 32
The Last of Us Remastered kvar i topp
Multiformat 1.The Last of Us Remastered (PS4) 2.Minecraft (PS3) 3.Minecraft (360) 4.FIFA 14 (PS3) 5.FIFA 14 (360) 6.Battlefield 4 (PS3) 7.The Sims 3 (PC) 8.Mario Kart 8 (WiiU) 9.Skate 3 (360) 10.Battlefield 4 (PC) 11.Grand Theft Auto V (PS3) 12.Grand Theft Auto V (360) 13.The Sims 3: Semesterparadis (PC) 14.Call of Duty: Ghosts (PS3) 15.Lego Marvel Super Heroes (360) 16.Lego Marvel Super Heroes (PS3) 17.Battlefield 4 (360) 18.FIFA 14 (PS4) 19.Gran Turismo 6 (PS3) 20.Watch Dogs (PS4)
44.1°
Kojima pratar Silent Hills
Skitskraj skall man bli
Tidigare i veckan blev det känt att Metal Gear-pappan Hideo Kojima, tillsammans med filmregissören Guillermo del Toro, har ett nytt Silent Hill-spel på gång. Spelet offentliggjordes på ett ganska fenomenalt sätt, nämligen via en interaktiv teaser som man kan hitta på PSN. I en intervju så nämnde Hideo att han och Guillermo hade som mål att skapa ett spel skulle få spelare att kissa på sig. Tydligen räckte inte det utan de bestämde sig för att försöka göra det ännu mer skrämmande, så pass att spelarna skulle skita på sig istället. "The one thing that I can say about Silent Hills, and this is something Ix27ve been discussing with Guillermo del Toro as well, is that originally we were thinking of making a game that would make you pee your pants, but at this point wex27ve changed our minds, and now wex27re aiming for a game that will make you shit your pants," Det är fortfarnde oklart när detta spel väl kommer släppas men en minimal försmak kan man som sagt få om man laddar ner den interaktiva teasern P.T. på PSN.
48.1°
War Thunder får Oculus Rift-stöd
Och Project Morpheus
Gaijin Entertainment kommer slänga in stöd för virtuell verklighetsglasögon i sitt free-to-play-spel War Thunder. Det blir stöd för både Project Morpheus och Oculus Rift vilket innebär att både konsol- samt PC-versionen får ta del av detta. När detta är implementerat kommer spelare kunna titta runt i spelets olika fordon vilket ju är lite tufft.
47.3°
En titt på Evolve
4 vs 1
Här har vi ett klipp där några av utvecklarna bakom Evolve visar hur det kan gå till när man spelar spelet. Evolve släpps till Windows, PlayStation 4 och Xbox One under början av 2015.
44.8°
Kickstarter-kampanj för Hard West
Turordningsbaserat strategispel i vilda västern
Hard West är ett kommande strategispel från ett gäng polska spelutvecklarveteraner som tidigare jobbat på spel som Call of Juarez, Dead Island, Hard Reset och Shadow Warrior. Spelet är lite som X-Com fast i vilda västern-miljö där man i grupper strategiskt skall skjuta ner sina motståndare. Utvecklarna söker finansieringshjälp via Kickstarter så om man är sugen på att skänka dem en slant så kan man göra det via länken nedan.
50.1°
Trailer för Vita-versionen av Minecraft
Bärbart Minecraft
Sony släppte i dag en trailer för PlayStation Vita-versionen av Minecraft. Exakt när denna version släpps är fortfarande oklart men sista budet var att det, och Xbox One- samt PlayStation 4-versionen, släpps innan augusti månads slut.
38.3°
Nom Nom Galaxy till PlayStation
PlayStation 4 och PlayStation Vita
Q-Games soppspel Nom Nom Galaxy har funnits på Steam ett tag via Early Access men snart kommer man även kunna spela det på konsol. Både PlayStation 4 och PlayStation Vita kommer få sig en version av spelet tack vare Double Eleven som portat många av Q-Games tidigare spel så som PixelJunk Monsters Ultimate och PixelJunk Shooter Ultimate. Själva spelet går ut på att bygga en stor soppfabrik genom att modifiera terräng och bygga olika byggnader som säkerställer effektiv sopptillverkning. En längre titt på Windows-versionen av spelet kan beskådas nedan.
37.8°
Trailer för Might and Magic Heroes VII
Mer Might and Magic
Ett nytt spel i den klassiska Might and Magic-serien offentliggjordes på Gamescom. Spelet är Might and Magic Heroes VII och är på gång för Windows någon gång nästa år. Spelet utvecklas av Limbic Entertainment som låter fansen rösta på funktioner och annat som skall vara med i spelet via omröstningar som man kan hitta här.
47.9°
Xbox One får stöd för MKV
Torrent-klient nästa?
Det ser ut som att Xbox One kommer få stöd för ett av de mer populära videoformaten, nämligen .mkv. Det innebär att man kan beskåda filmerna direkt på sin konsol utan att behöva konvertera filerna till något annat format eller använda något tredjepartsprogram. Denna funktion kommer i samband med en planerad mediaspelare-app som Microsoft hade tänkt att släppa till Xbox One senare i år. Denna app kommer även stödja animerade GIF-filer vilket ju är lite tufft. Media Player – A new app will be available soon that enables users to play media files from either an attached USB device or from a network connected home media server that supports DLNA protocols. The preview version of the Media Player app will initially only support USB devices, with DLNA support coming soon. Xbox One will support more formats than Xbox 360, including support for dozens of new file formats like mpeg 2 TS, animated gifs and mkv which will be added by the end of the year. See below for additional file formats. Exakt när denna mediaspelare kommer släppas är oklart.
69.2°
Nytt The Walking Dead-spel från svenska skaparna av Payday 2
Starbreeze dotterstudio Overkill Software tar rodret
The Walking Deads skapare Robert Kirkman bekräftade i ett uttalande genom Payday 2-sidan på Steam att Overkill Software kommer skapa ett spel baserad på den populära serien. Detta har deras FAQ att säga om vad det blir för typ av spel: "OVERKILL’s The Walking Dead is a co-op first person shooter with elements of action, role-playing, survival horror and stealth, that invites players to explore the hugely popular The Walking Dead universe, where they will play the role of survivors fending for themselves in a post-apocalyptic world dominated by flesh-eating walkers." Här ovan finner ni revealtrailern för spelet. När det gäller plattformar som det ska släppas på är det ännu okänt, men det ska komma ut under 2016.
48.0°
Nintendo släpper Super Smash Bros-designad 3DS
Och den är vråålsnygg!
Idag avslöjade Nintendo att de kommer släppa en specialdesignad limited edition-version av 3DS XL med motiv från nya Super Smash Bros. Den tredje oktober är datumet som du ska skriva upp i almanackan om du vill lägga vantarna på denna guldklimp. Super Smash Bros For 3DS kommer vara förinstallerat på konsolen.
45.0°
Lite gameplay från Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Och Steam-släpp bekräftat
Precis som utlovat så bjöd Metal Gear-pappan Hideo Kojima i dag på en längre presentation för Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Så om man är sugen på att se nästan 17 minuter med gameplay så är det bara till att spana in klippet ovan. Spelet är numera även bekräftat för släpp för Windows via Steam. Så om man var sugen på att spela detta spel och inte orkar konsol så kan man ju vara glad åt den nyheten.
43.2°
onsdag 13 augusti 2014
Provspelat Bloodborne
Prepare to die again
Det var en rätt sparsmakad demo av Bloodborne jag fick sätta tänderna i idag hos Sonys bås på Gamescom. Trots det och att den var under en halvtimme så innehöll den alla aspekter av en Miyasaki-skapelse. Om det var någon som förväntade sig något helt nytt kommer de bli besvikna. Det är samma tunga steg och långa sving-animationer som har funnits sen 2009 då Demonx27s Souls kom ut. Samtidigt är det många saker som känns lite annorlunda, och många saker är helt främmande. Det som är känt sedan tidigare är att spelaren har två vapen, en sorts ihopfällbar blods-lie och en bössa. Ingen sköld. Hur de har kompenserat för detta är att bössan med sin kulspridning fungerar som en störande attack som får fiender att stappla och därigenom kan avbryta attacker. Detta ger ungefär samma effekt som en parering med skölden, utan tryggheten med att blocka. Det räcker inte riktigt för att väga upp att du inte kan försvara dig, så de har lagt in en "dash" när du har låst in dig på en fiende som byter ut kullerbyttan. Dasha går mycket fortare och du kan göra det utan att vända ryggen mot din fiende. Det är rörligheten som gör att det känns som ett rättvist byte. Din bössa använder skott som det inte var jättegott om, vilket tyder på att den inte ska användas för sin skada annat än i nödsituationer då den blir för värdefull för att hantera fiendegrupper. Mycket mer än så hann jag inte analysera innan jag dog, så det är väl som det ska vara. Bloodborne kommer släppas exklusivt till Playstation 4 runt år 2015.
44.0°
Två gånger Assassin's Creed på Gamescom
Ubisoft spottar ur sig lönnmördarspel på löpande band
Utöver att hänga i Nintendos bås så blev det en hel del tid i Ubisofts monter på Gamescom idag. De släpper ju som bekant hela två stycken Assassinx27s Creed-spel i år, Assassinx27s Creed: Unity till de nya konsolerna och Assassinx27s Creed: Rogue till de gamla. Vi börjar med Unity. En av spelets nya funktioner är co-op-läget där du kan spela med upp till fyra personer samtidigt. I det demo som jag fick spela var det just co-op-läget som visades. Jag och en av de anställda i Ubisofts monter spelade ett uppdrag tillsammans som till stor del gick ut på att smyga. Vi samarbetade för att tillsammans kunna ta ut alla fiender helt ljudlöst. I det här läget var det väldigt praktiskt att vara två stycken. I Unity kommer egenskaperna hos din karaktär ändras beroende på vilka kläder och vilken utrustning du väljer att bära på. Bland annat är det vissa kläder som gör dig mer osynlig medan andra gör dig mer dödligt vilket kan vara bra när du har planer på att gå banans i stora fiendeskaror. Jag tyckte co-op-läget i Unity kändes riktigt bra och stabilt. Mycket roligare än de multiplayerlägen som funnits i tidigare Assassinx27s Creed-spel. Det kommer nog bli väldigt roligt att köra detta tillsammans med tre andra polare. Samtidigt så är jag lite besviken att att det inte går att co-op:a igenom hela spelet utan att det bara gäller vissa utvalda uppdrag. Det andra spelet är Assassinx27s Creed: Rogue och kommer att komma till Xbox 360 och PS3. Det här fick jag inte möjlighet att själv testa utan jag fick bara se en demovisning gjord av en av Ubisofts anställda. Demot började med en båtstrid liknande de vi sett i de två tidigare Assassinx27s Creed-spelen. Därefter åkte båten in till land och ett ganska så klassiskt Assassinx27s Creed-äventy började. Stort fokus verkar ligga på giftig gas då det sprängdes sönder gastunnor på löpande band. Jag tyckte att Rogue såg bra ut och jag är en av de som fortfarande gillar spelserien trots att det kommer minst ett nytt spel varje år. Dock är jag lite orolig över att det kan bli inflation i Assassinx27s Creed-serien och att folk på sikt ska tappa intresse då det kommer lite väl många spel i serien i allt för snabb takt. Frågan är om Ubisoft har resurser för att kunna göra två riktigt bra Assassinx27s Creed-spel per år eller om det är så att Rogue är den där sidoberättelsen som de inte lägger så mycket tid och pengar på. Ja, det återstår att se hur storyn och gameplayet blir när det väl släpps i slutet av året.
38.2°
En rapport från Nintendos bås på Gamescom
Peter har fått spela
Efter att ha smygstartat igår med presskonferenser så öppnades mässgolvet på Gamescom upp för pressen idag. Jag och Christopher har vandrat runt hela dagen och testat en hel bunta med spel. Som många av er säkerligen vet är Nintendo en av mina favoriter och därför la jag rätt så stor del av dagen på att hänga i deras bås idag. I det här inlägget tänkte jag avlägga en liten rapport med intryck från de spel som jag fick spela där. Först ut var Nintendos helt nya titeln Splatoon till Wii U. Ett spel som för första gången visades på E3 i juni och som ser ut att kunna bli riktigt bra. Det är en lagtävling där man kan spela upp till åtta personer samtidigt mot varandra med fyra personer i vardera lag. De olika lagen startar på varsin sida av en bana och så går det ut på spruta färg. Färglägg så mycket av banan som möjligt i ditt lags färg, samtidigt som du kan skjuta på motståndarlaget för att kamma hem mer poäng. Du kan också förvandla dig till en bläckfisk och glida i din egen färg för att snabbt ta dig framåt. För att sikta används en kombination av att tilta gamepaden och att röra den högra styrspaken för att styra kameran. En styrning som känns rätt ovan tycker jag och jag var inte riktigt bekväm med detta styrsätt. Dock fick jag reda på senare att man kan stänga av gyrkontrollen så det är ju bra att det finns en sån funktion. Det är kul med en helt ny spelserie från Nintendo och det känns verkligen som att det finns stor potential i det här spelet. Kul också att Nintendo satsar på onlinespelande vilket de inte varit särskilt framstående på tidigare.
39.3°
Provspelat The Evil Within
Skräck från Shinji Mikami
Idag blev jag inbjuden att spela en bit ur det nästan tjugo timmar långa skräckäventyret från Tango Gameworks och Shinji Mikami. Jag blev inlåst i ett kolsvart rum i en timme och fick hoppa in i början på tredje akten. Först hade jag rätt stora problem med att kameran gungade fram och tillbaka vilket gjorde mig illamående, men det kan ha att göra med att det var helt svart i rummet. Jag vande mig i vilket fall. Spelmässigt skulle jag säga att det är en cocktail som liknar en del Resident Evil (inte 6) blandat med två tredjedelar Alan Wake på hög svårighetsgrad. Fienderna man slåss mot eller undviker går bara att ha ihjäl med tillhyggen, och dessa går sönder efter ett slag. Har du ett tillhygge är det en garanterat dödlig träff, men slåss du barhänt kan du bara få dom att stappla. Du har en del vapen att använda som pistol, hagel och ett armborst men ammunition är väldigt sällsynt. Har du väl lyckats ha död på något så finns risken att den återvänder från de odöda(?) igen så det enda säkra är att tända på liken med tändstickor. Vilka givetvis är begränsade. Sedan finns det fiender som inte går att döda så du måste lägga benen på ryggen, och om du då lyckades fly så finns det fällor. Såsom granater som detonerar när du går nära, björnsaxar, jätteköttmalar i korridorväggar och liknande. I allt detta finns det en väldigt stor press och osäkerhet, då du inte vet om fiender är döda eller om det ska patrullera förbi något som du inte kan ta ner. Samtidigt som du ska lösa pussel och föra berättandet framåt. Det är väldigt svårt att säga något om själva storyn då det var så lite i demot, men det som finns där verkar spännande och intressant. The Evil Within har skapat ganska delade åsikter hittills, men jag tycker att det verkar kunna bli fullkomligt kompetent. När det var tio minuter kvar satt jag med kontrollen i handen i mörkret och ville inte spela längre, inte för att det var tråkigt utan för att jag var skraj. Det tycker jag är en rätt bra indikator. The Evil Within är sagt ska komma ut 17:e oktober 2014.
40.4°
iOS Vi kollar på Godus till iOS
Godis för gudssimulatorfans
Nyligen släppte ju Peter Molyneux och hans 22cans spelet Godus till iOS. Spelet är en simulator i vilken du är gud och världen något du själv skapar, formar och pillar på för att hjälpa dess innevånare utvecklas och överleva. Spelet har fått många fans och så finns det de som inte alls gillar det. Som tur är det gratis att ladda hem så att du själv prova och se vad du tycker. [iOS (gratis)]
38.5°
Veckans PSN-uppdatering
I dag är det onsdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären
Sonys sommarrea uppdaterades i dag med ett gäng PlayStation 3-spel och några PSP- samt Vita-spel. Är man nyfiken vilka spel man nu kan köpa för en billigare peng så kan man hitta en komplett lista här. PlayStation 4 får i dag Hohokum (Cross-Buy PS4/PS3/Vita) och Surgeon Simulator: Anniversary Edition. PlayStation 3 får Hohokum (Cross-Buy PS4/PS3/Vita) och på fredag släpps även Risen 3: Titan Lords. På PlayStation Vita kan man denna vecka hitta Hohokum (Cross-Buy PS4/PS3/Vita), Gravity Crash Ultra och Z-Run and StarDrone Extreme.
36.8°
Några bilder på Bloodborne
18 stycken för att vara exakt
Här har vi några bilder på From Softwares kommande PlayStation 4-exklusiva spel, Bloodborne.
45.9°
iOS/Android The Walking Dead-flippret är snart här
Med säljstart om två veckor
Den 26 augusti släpper Zen Studios sitt The Walking Dead-flipper till konsol, PC och mobiler. Själva flippret är klart spännande då det är ett samarbete mellan Zen Studios, Telltale Games, Robert Kirkman samt Skybound och kommer att illustrera berättelsen med vägval och allt från The Walking Dead: Season One.
37.0°
Uppdaterad Är Rise of the Tomb Raider verkligen helt Xbox-exklusivt?
Nej det är det inte
UPPDATERING: Lite ny information om exklusiviteten efter folket från Eurogamer pratat med Microsofts Xbox-boss, Phil Spencer. Spelet kommer först att släppas till både Xbox One och Xbox 360 men denna exklusivitet har en begränsing vilket ju antyder att spelet även kommer dyka upp på andra plattformar. Hur lång tid denna exklusiva period är är dock oklart. www.eurogamer.net ------------------------------------------------------------ I går nämnde Microsoft att det kommande Tomb Raider-spelet Rise of the Tomb Raider kommer släppas exklusivt till Xbox One. Men under natten har det ramlat in lite olika rapporter, inofficiella sådana dock, att det "endast" handlar om en tidsexklusivitet och att det kommer släppas till andra plattformar senare. Bland annat Andy McNamara från den stora amerikanska speltidningen Game Informer nämnde i natt att de har fått in rapporter om att spelet först kommer släppas på Xbox One men även till andra plattformar senare. Vi får väl se hur Microsoft, Crystal Dynamics eller Square Enix svarar på dessa rykten, det eventuella svaret borde ju i alla fall ge en indikation om hur det egentligen ligger till med exklusiviteten detta spel som beräknas att släppas mot slutet av nästa år.
49.4°
Gamescom-trailer för Below
Tjohej
Även Below har fått sig en alldeles ny trailer i samband med Gamescom och här är den. Spelet är på gång till både Windows och Xbox One dock är det oklart när det väl släpps.
42.3°
Gamescom-trailer för Alien: Isolation
CGI sådan
I samband med den pågående Gamescom-mässan så släppte SEGA i dag en ny trailer för Alien: Isolation. Spelet släpps den 7 oktober till Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 och Xbox One.
42.7°
Geometry Wars 3: Dimensions offentliggjort
Mer Geometry Wars
Under Gamescom-mässan så presenterade Activison, under det nya återupplivade Sierra Games-namnet, ett nytt Geometry Wars-spel. Spelet heter Geometry Wars 3: Dimensions och utvecklas av folk som skapade Geometry Wars: Retro Evolved för Xbox Live Arcade. 50 banor och tio olika spellägen kommer spelet att bjuda på samt 3D-kartor som går runt en sfär. Geometry Wars 3: Dimensions kommer släppas till både Xbox 360 och Xbox One.
39.3°
CD Projekt RED pratar The Witcher 3: Wild Hunt
Utvecklarna berättar
Här har vi ett nytt klipp från The Witcher 3: Wild Hunt där några av utvecklarna bakom spelet pratar lite spelets värld. From the murky reaches of No Man’s Land to the harsh climate of the Skellige Islands, to the vibrant metropolitan of the north, Novigrad--behold, the gritty and diverse universe of The Witcher 3: Wild Hunt. The Witcher 3: Wild Hunt släpps den 24 februari.
42.3°
Mineblock är en privat Minecraft-server
Minecraft i låda
Mineblock är en stilig liten mackapär som innehåller en Raspberry Pi som driver en privat Minecraft-server. Mannen bakom lådan kom på idén efter sin åttaåriga son fick besök av en griefer som förstörde allt han hade byggt på en server. Mineblock skapar ett eget wi-fi-nätverk och klarar av att hantera upp till åtta spelare. Den kommer även ha batteri ifall man vill spela när man är på vift. Mineblock är fortfarande endast en prototyp men sannolikt kommer lådan dyka upp på Kickstarter inom kort. Där hoppas man få in tillräckligt mycket pengar för att bygga 500 enheter.
70.5°
Släppdatum för PES 2015
13 november
Konami har spikat den 13 november som släppdatum för PES 2015. Då kommer spelet att släppas till PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 och Windows. Ett spelbart demo kommer släppas den 17 september om man nu vill prova det innan det släpps.
35.1°
Tolv minuter Battlefield: Hardline
Klipp från kampanjen
Det är inte bara Activision som släpper längre gameplay-klipp från enspelarkampanjen i skjutarspel i dag. Även EA släppte i dag ett längre klipp från ett skjutarspel, nämligen Battlefield: Hardline. Förutom detta klipp offentliggjorde man två nya spellägen för flerspelardelen, Hotwire och Rescue. Hotwire går ut på att man skall jaga banditer i bilar och Rescue har varje spelare endast ett liv. Ett klipp på hur Rescue ser hut kan beskådas nedan.
42.4°
BioWare offentliggör Shadow Realms
Från BioWare Austin
Efter några veckor med mystiska teasers så offentliggjorde EA i dag till slut det nya spelet Shadow Realms. Spelet, som utvecklas av BioWare Austin, är ett actionrollspel där man spelar fyra spelare mot en spelledare. Antingen spelar man en slags spelledarroll där man manipulerar omgivningen eller så spelar man i en grupp med tre andra spelare som då försöker ta och tackla det som spelledaren gör. Spelets uppdrag kommer vara avsnittsbaserade berättelser och utspelar sig över tid som en tv-serie Spelet är på gång för Windows-burkar och beräknas att släppas någon gång nästa år. En stängd alfa är på gång och om man vill delta i det så är det bara till att anmäla sig via länken nedan. Bonusspelledare nedan.
34.2°
Gamescom-trailer för FIFA 15
Målvakt
Ny trailer för FIFA 15 där man visar upp vad målvakterna kommer kunna hitta på i spelet. Även FIFA 15 kommer få sig ett spelbart demo dock dyker det inte upp förrän någon gång nästa månad. Själva spelet släpps den 25 september till Windows, Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii, Xbox One och Xbox 360.
38.9°
Skapa en Sim
Inför The Sims 4
Under EAs presskonferens på Gamescom visade man upp ett demo för The Sims 4 där man visade hur man kan skapa sig en alldeles egen Sim. Detta Skapa en Sim-demo kan man nu prova själva genom att klicka på länken nedan.
37.7°
Ny trailer för Dragon Age: Inquisition
Gamescom-trailer
EA passade även på att visa en ny trailer för Dragon Age: Inquisition under sin presskonferens och den kan man beskåda här ovan.
41.8°
Ny trailer för NHL 15
Demo på gång
EA visade under sin Gamescom-presskonferens en ny trailer för NHL 15 och i samband med det så meddelade man även folket att man kommer släppa ett spelbart demo för NHL 15 den 26 augusti. NHL 15 släpps under september månad för PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 4 och Xbox One.
40.5°
Två gameplay-klipp från Assassin’s Creed Rogue
Båt och land
Unisoft släppte i dag två länge gameplay-klipp från Assassin’s Creed Rogue. Spelet är på gång för förra generationens konsoler och släpps den 11 november.
36.3°
Spana in EA:s presskonferens från Gamescom
Startar alldeles strax
Då det var autoplay på den här presskonferensen hittar ni den under "Läs mer". Om femton minuter startar EA:s presskonferens från Gamescom. Det vi redan nu vet kommer visas är bland annat Battlefield Hardline, Dragon Age: Inquisition, FIFA 15, The Sims 4 och Dawngate men sannolikt har de en eller flera överraskningar på gång också. Jag och Christopher är på plats i Köln och kommer sitta i publiken så hojta till i kommentarerna om ni ser oss.
37.0°
Fotbollsklubbar använder data från Football Manager
För att hitta nya talanger
Fotbollsklubbar från hela världen kommer snart börja använda sig av databaserna som man hittar i Football Manager för att identifiera nya spelare som de kan köpa. Spelseriens utvecklare, Sports Interactive, kommer börja mata in den enorma mängden information som de har i Prozone Recruiter, ett analysverktyg som många klubbar använder för att hitta nya talanger. “Prozone Recruiter has been built to supplement the intuition of scouts and coaches by delivering detailed performance information on over 80,000 players worldwide. The Sports Interactive database is a highly accurate and valuable resource that will further enhance the recruitment services that we provide. The integration of Sports Interactive data further establishes Recruiter as the most comprehensive recruitment and asset management platform available.” Till och med data från Championship Manager-tiden kommer matas in i verktyget men om all denna data kommer ge AFC Ajax en Champions League-pokal om några år återstår dock att se. Om man går igång på statistik, siffror och Football Manager kan man läsa en rätt intressant kandidatuppsats, som heter Prediktiv modellering av fotbollsspelares utveckling baserat på semifiktiv data, från några snubbar på Högskolan i Borås här.
50.5°
Ubisoft förklarar Keys to Kyrat-funktion
Spela Far Cry 4 med PSN-kompisar som inte har spelet
Under E3-mässan tidigare i år så nämnde Sony och Ubisoft att man kunde spela co-op med en kompis som inte har spelet i PlayStation-versionen av kommande Far Cry 4. Exakt hur detta skulle fungera var lite oklart men i går så klargjorde man hur denna Keys to Kyrat-funktion kommer fungera. Om man köper PlayStation 3- eller PlayStation 4-versionen av spelet får man 10 stycken nycklar (Keys to Kyrat) och med dessa kan man bjuda in kompisar att spela spelet via PlayStation Network även om de inte har spelet. Varje nyckel ger två timmars speltid och om man kan köpa nya nycklar via mikrotransaktioner är oklart men om man hade tänkt spela så mycket med andra då känns det ju nästan lika bra att tvinga vännen att köpa spelet. Far Cry 4 släpps den 18 november till PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 och Windows.
41.0°
Några bilder från Resident Evil HD Remaster
PlayStation 3-versionen
Förra veckan blev det känt att Capcom kommer släppa en uppdaterad version av gamecube-versionen av Resident Evil. Spelet kommer släppas i Japan till PlayStation 3 och Xbox 360 den 27 november och här är några bilder från denna version. Spelet kommer även släppas till PlayStation 4, Xbox One och Windows men den versionen dyker inte upp förrän tidigt nästa år.
40.1°
Sju minuter Call of Duty: Advanced Warfare
Action på Golden Gate-bron
Activision och Sledgehammer Games släppte nyligen ett lite längre gameplay-klipp från kommande new Call of Duty: Advanced Warfare. Klippet visar en sektion från spelets kampanj där man skjuter saker och ting på Golden Gate-bron i San Francisco. Spelet utspelar sig år 2054 vilket innebär att man kommer ha en rad olika futuristiska vapen samt fordon att leka med, både i kampanjen och spelets flerspelarläge. Call of Duty: Advanced Warfare släpps till Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 och Xbox One den 4 november.
33.9°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration