Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Vill du skriva för Spelfeber? Vi söker ny skribent Vill du skriva för Spelfeber? Vi vet att vi kört denna artikel innan men vi knuffar upp den igen om någon missat det. Vi har redan fått in en del ansökningar och vi kommer se över allihop under helgen.Som många kanske vet så har Lars lämnat oss här på Feber för andra äventyr i världen, därför söker vi en ny skribent här till Spelfebern.Vi söker någon som, uppenbarligen, har ett brinnande intresse för det här med TV-spel och kan uppdatera sidan så gott som dagligen. Det hade även varit bra om du är lite mer inne på Xbox 360 och PC-området, rapporterade det mesta från den sidan av spelvärlden. Ett annat plus är om du har möjlighet att uppdatera sidan på dagtid (läs arbetstider).Så om du känner att det här med att skriva om TV-spel kan vara något för dig, så maila in ett kort brev om dig själv och gärna två - tre exempel-nyheter.Maila gör man till denna adress:
jobb@feber.se
Spel, Övrigt, Jobba, Jobba, Jobba
37.8° 0 Frode Wikesjö Frode Wikesjö
ons. 18 feb 2009, 09:32
30 kommentarer till artikeln
magnne
"lite mer inne på Xbox 360 och PC-området" Förbise alltså PS3 och Wii?
av magnne, lördag 14 februari 2009 kl 18:16
Frode Wikesjö
@magnne#1: Då när Lars var med och skrev så höll han ett extra öga på den delen av spelbranschen medan jag skrev mer om Sony och Nintendo.
av Frode Wikesjö, lördag 14 februari 2009 kl 18:26
magnne
Så pass
av magnne, lördag 14 februari 2009 kl 18:38
Bobby_X
De hade varit nice... Har rätt bra koll på X360, men inte på PC :(
av Bobby_X, lördag 14 februari 2009 kl 20:25
Frode Wikesjö
@Bobby_X#4: Det är lugnt, bara det finns ett intresse så räcker det. För hardcore PC-stuff har vi ju ändå PC-febern.
av Frode Wikesjö, lördag 14 februari 2009 kl 21:34
Swedish Dante
Jag har då ganska bra koll på Xbox 360 men vad innebär det om man får jobbet?
av Swedish Dante, lördag 14 februari 2009 kl 22:20
Gurkpinnen
Ja det verkar ju kuligt att skriva för spelfeber. Fast jag skriver redan för en annan sida så jag kommer nog inte att söka.

Men det skulle ändå vara lite roligt att veta lite mer vad det innebär att skriva för spelfeber.
Får man spel att recensera, någon lön eller är det helt ideellt och finns det några krav på att man måste skriva ett visst antal inlägg i veckan eller något sådant.

Spelfredag är rolig tycker jag och man kan ju hoppas att det blir ännu bättre om det kommer hit någon som kan berika sidan ännu mera.
av Gurkpinnen, söndag 15 februari 2009 kl 00:49
Eirik
Jag skulle kunna tänka mig att göra en ansökan men jag inriktar mig mest på PC scenen. Jag tycker det är svårt att hitta de åtråvärda nyheterna för just feber.se eftersom jag läser nästan alla nyheter här först. Funderar på att avstå för att jag tror det kommer vara svårt att både prestera något givande och att prestera något i de andra recensenternas .
av Eirik, söndag 15 februari 2009 kl 03:04
Frode Wikesjö
@Gurkpinnen#7: Om man vill, Ja, Nej, Nästan.
av Frode Wikesjö, söndag 15 februari 2009 kl 09:52
apanboll
Jag som tänkte undra om ni behövde tillskott till hemfeber...
av apanboll, söndag 15 februari 2009 kl 15:47
Granis
Åh är det Tex Murphy på bilden?
av Granis, måndag 16 februari 2009 kl 11:07
Frode Wikesjö
@Granis#11: Ja, det stämmer bra det.
av Frode Wikesjö, måndag 16 februari 2009 kl 13:38
Swedish Dante
Som jag frågade tidigare! Vad innebär det ifall man får jobbet. Får man betalt(Lön) osv.???
av Swedish Dante, onsdag 18 februari 2009 kl 12:11
Frode Wikesjö
@Swedish Dante#13: Ja, betalt får man.
av Frode Wikesjö, onsdag 18 februari 2009 kl 12:25
Cure
Om man erhåller är en fast månadslön, oavsett antalet skrivna artiklar, så kan jag tänka mig att skriva om alla kommande Mac-spel.
av Cure, onsdag 18 februari 2009 kl 15:34
Flumm
@Cure#15:

Du menar bara Blizzard spel? :)
av Flumm, onsdag 18 februari 2009 kl 15:50
Gurkpinnen
Hur mycket betalt får man?
av Gurkpinnen, onsdag 18 februari 2009 kl 16:06
Toresson
Det känns som om fokus ligger på fel saker för er killar, vad man får i betalt eller inte är väl ganska irrelevant?

Att få skriva för en spelsite, om något man brinner för är väl vad som är intressant. Så har det iaf alltid varit för mig.
När pengarna bestämmer så blir arbetet lidande i slutändan, för då gör man det av fel skäl.
Lite som att plugga till civilingenjör bara för att man vill ha mycket pengar när man slutar skolan.

Jag skickade in en ansökan tidigare idag, om än lite snabbt och snurrigt ihopsatt, och jag hoppas verkligen jag får chansen att visa vad jag går för. Inte för pengarnas skull, jag har redan ett kvällsjobb vid sidan av, utan för att jag älskar att skriva och jag älskar att skriva om det mediet som ligger mig närmast om hjärtat, dvs spel/musik/film i valfri ordning.

Lycka till med era ansökningar iaf!

// Johan Toresson
av Toresson, onsdag 18 februari 2009 kl 16:27
Swedish Dante
Toresson - ''När pengarna bestämmer så blir arbetet lidande i slutändan, för då gör man det av fel skäl.
Lite som att plugga till civilingenjör bara för att man vill ha mycket pengar när man slutar skolan.''

Det måste vara den sämsta jämförelsen jag hört. Om man nu pluggar till civilingenjör så gör man det mest för att få ett jobb som ger en bra lön. Och jag söker detta för att jag kan mycket om 360 osv. Och för att jag älskar tv-spel och det där. Men också för att jag vill tjäna pengar.

''Det känns som om fokus ligger på fel saker för er killar, vad man får i betalt eller inte är väl ganska irrelevant?''

Jag ser det som meningslöst om man själv ska sitta och lägga ner tid på att leta nyheter och annat och sedan inte tjäna lite på det. Det är som vilket skribent jobb som helst där man helst vill tjäna pengar på det som man tycker är roligt.
av Swedish Dante, onsdag 18 februari 2009 kl 18:25
offe23
@ Swedish Dante: du gillar inte xbox du är en fanboy erkänn de bara ;)

@ Toresson: du har helt rätt hoppas du eller någon annan som du får detta jobb =)
av offe23, onsdag 18 februari 2009 kl 20:35
Toresson
@Swedish Dante#19:

"Det måste vara den sämsta jämförelsen jag hört. Om man nu pluggar till civilingenjör så gör man det mest för att få ett jobb som ger en bra lön. Och jag söker detta för att jag kan mycket om 360 osv. Och för att jag älskar tv-spel och det där. Men också för att jag vill tjäna pengar."

Är du inte driven av intresse så kommer du inte att klara av att sitta i fem år med teknisk fysik. Simpel matte.
Klart att en drivkraft kan vara att tjäna pengar, men allvarligt talat så känns det väl lite illa om det första man vill ha reda på är hur mycket man tjänar?

"Jag ser det som meningslöst om man själv ska sitta och lägga ner tid på att leta nyheter och annat och sedan inte tjäna lite på det. Det är som vilket skribent jobb som helst där man helst vill tjäna pengar på det som man tycker är roligt."

Allvarligt talat så undrar jag hur många skribentjobb du haft tidigare? Att jobba gratis handlar inte om att inte få betalt, det handlar om att skaffa sig tillräckligt med xp för att dinga i reputation. ;) När du har lite att backa med, artiklar, vitsord etc, så kan det bli läge att börja fundera på lön.

Sedan så finns det mängder med människor som har "vilket skribentjobb som helst" (sär skriv inte, plz) som gör det helt ideelt. Jag gör det ideelt åt Twist Magazine, precis som resterande crew, och har tidigare gjort det åt sistabossen.se, umemetal och lite andra småställen. Jag har haft en krönika publicerad i expressen för ett par år sedan, fick inte en krona för det, som jag har haft väldig nytta av vid senare skrivjobb. (www.expressen.se

Hur många bra band, författare eller gud vet vad tror du vi hade haft om de hade samma attityd? Får vi inte pengar så lirar vi inte...
Njaa du.


edit:
skrev ett liknande inlägg precis innan, men det verkar inte ha dykt upp, så blir det dubbelpost så får du väl helt enkelt njuta av två gånger mig!

edit2:
Tack offe!
av Toresson, onsdag 18 februari 2009 kl 20:44
Swedish Dante
offe23 - ''du gillar inte xbox du är en fanboy erkänn de bara''

Nej, jag gillar bara Xbox 360 och därför tycker jag det här jobbet verkar intressant. Jag går inte runt och skriker 360 är bäst. Så nej, jag är inte en fanboy. =)

''Är du inte driven av intresse så kommer du inte att klara av att sitta i fem år med teknisk fysik. Simpel matte.
Klart att en drivkraft kan vara att tjäna pengar, men allvarligt talat så känns det väl lite illa om det första man vill ha reda på är hur mycket man tjänar?''

Pengar är andra saken jag vill få reda på då jag redan fått reda på vad man ska kunna osv. Du kan väl göra vad du vill här i livet utan att tjäna några pengar, lycka till med det. ;)

''Allvarligt talat så undrar jag hur många skribentjobb du haft tidigare? Att jobba gratis handlar inte om att inte få betalt, det handlar om att skaffa sig tillräckligt med xp för att dinga i reputation. ;) När du har lite att backa med, artiklar, vitsord etc, så kan det bli läge att börja fundera på lön.''

Tyvärr jag är inte här för att göra någon mega succé som skribent utan jag är ''intresserad'' av att skriva för spelfeber. Förstår du? Intresserad!

''Hur många bra band, författare eller gud vet vad tror du vi hade haft om de hade samma attityd? Får vi inte pengar så lirar vi inte...''

Särskriv inte själv lol, ''hur många bra band, författare eller'' resten fattar jag inte riktigt vad du försöker säga?! Med ''Gud vet vad tror du'' Menar du:

''Hur många bra band, författare mm. Tror du vi skulle haft om de hade samma attityd som du?'' ???

Det är inte vad det handlar om. Hade jag bestämt mig att lyckas som skribent så hade jag redan börjat på en annan sida först (var inte intresserad just då) som inte hade någon lön. Ska man bli så jäkla nedtryckt bara för att man undrar om det finns någon betalning? Nej! Jag är arbetslös och då är lön en självklarhet om man nu ska kunna ha råd med någonting. Och ingen lön = bo på gatan/Bo hemma.

1. Jag är intresserad av att skriva om 360
2. Man får betalt
3. Låter rikti
av Swedish Dante, onsdag 18 februari 2009 kl 21:39
Swedish Dante
1. Jag är intresserad av att skriva om 360
2. Man får betalt
3. Låter riktigt nice om man får prova på något som man är intresserad av och som även ger en lite cash. ;)
av Swedish Dante, onsdag 18 februari 2009 kl 21:42
Cure
Toresson:

Oj, så tramsig du är. Klart man skall ha bra betalt om man utför ett bra jobb. Har man ett starkt intresse för yrket så är man förmodligen väldigt duktig på det, vilket motiverar en ännu högre lön.

Jag utbildar mig inte i totalt 13.5 år för att sedan sitta och slita nästan gratis "för det är ju så roligt att arbeta". Visst. Att jag får ett jobb jag överhuvudtaget trivs med är naturligtvis viktigt. Men inte allt. Jag vill kunna försörja mig själv och i framtiden ta väl hand om min familj, istället för att spendera all vaken tid på hobbies som förtjänar mitt "brinnande intresse".

Och naturligtvis är det inte kul att studera till civilingenjör. Det är faktiskt emellanåt ganska tråkigt. Det är en stor investering man gör. Inte minst i tid, pengar och kraft. Så naturligtvis är karriären väldigt viktig för de studenter som spenderar minst 4.5år på att vidareutbilda sig.

Jag har aldrig hört en civilingenjör säga att han gärna tar ett jobb till minimilön bara för att "jobbet lät så roligt" och "det är ju så kul att arbeta med fysik, maskinutveckling eller datorer".

Låter lite naivt att tycka att man gott kan spendera sin tid till att utföra ett faktiskt jobb åt ett stort vinstgivande företag, bara för att man förväntas tycka jobbet är roligt.
av Cure, onsdag 18 februari 2009 kl 22:38
Strang3
Man borde egentligen söka det här, bl.a skrivit artikel åt spelfeber förr, men med risk för intressekonflikt för det tv-spelsjobbet man har nu, så skippar jag nog, hoppas ni hittar den ni söker!
av Strang3, torsdag 19 februari 2009 kl 00:30
Toresson
Givetvis så säger jag inte att pengar inte är en bra drivkraft bakom ett civilingenjörsligg, men samtidigt så vågar jag påstå att de som hoppar av efter 2-3 terminer är de som inte har något faktiskt intresse av teknisk fysik. Plus det faktumet då att det finns de som tar jobb med sämre lön för att gigget helt enkelt är roligare.



@dante

"Pengar är andra saken jag vill få reda på då jag redan fått reda på vad man ska kunna osv. Du kan väl göra vad du vill här i livet utan att tjäna några pengar, lycka till med det. ;)"

Det har gått ganska bra hitills! Jag har boende, tid för att skriva/rita/spela och planera en stundande Málagaresa. Det handlar inte om att inte tjäna pengar, det handlar väl snarare att söka för rätt sak. Är du nu arbetslös så förstår jag också att du vill ha ett jobb, men hur fan har du råd med en 360 om du inte jobbar? Själv så sitter jag på en rätt okej bärbar, som jag slet ihop i somras, men sen har jag också en 14" burk-TV...

"Tyvärr jag är inte här för att göra någon mega succé som skribent utan jag är ''intresserad'' av att skriva för spelfeber. Förstår du? Intresserad!"

Trevligt, härligt!

"Särskriv inte själv lol, ''hur många bra band, författare eller'' resten fattar jag inte riktigt vad du försöker säga?! Med ''Gud vet vad tror du'' Menar du:

''Hur många bra band, författare mm. Tror du vi skulle haft om de hade samma attityd som du?'' ???"

Aldrig hört uttrycket och gud vet vad? Jag menar exakt vad som står. Dessutom så tror jag du missförstår vad särskrivning är. Ett uttryck du inte känner igen är inte en särskrivning. Bomb hot är särskrivet. Intrikata lingvistiska frivolter serverade med en grammatisk knorr är inte en särskrivning. Inte för att uttrycket och gud vet vad är särskilt intrikat eller knorrat, men visst.
av Toresson, torsdag 19 februari 2009 kl 00:42
Toresson
"Det är inte vad det handlar om. Hade jag bestämt mig att lyckas som skribent så hade jag redan börjat på en annan sida först (var inte intresserad just då) som inte hade någon lön. Ska man bli så jäkla nedtryckt bara för att man undrar om det finns någon betalning? Nej! Jag är arbetslös och då är lön en självklarhet om man nu ska kunna ha råd med någonting. Och ingen lön = bo på gatan/Bo hemma."

Inte för att jag tycker att jag trycker ned dig, snarare var det väl så att du svarade lite lagom kaxigt på mitt inlägg, vilket gjorde mig sugen på att trolla dig lite. Du verkade vara lagom småpuckad för att svälja allt och lite till! ;P

Sedan så tycker jag nog att du bör överväga i att ta tag i ditt liv, om du sitter hemma hos mamma och pappa fortfarande. Är du under 18 så är det väl en grej, men annars så... Nja.
Det finns alltid kurser att läsa på högskolan, ta studiebidrag och flytta ut. Att leecha sönder sina föräldrar är i slutändan inget vidare, för varken dem eller dig.

Nu ska jag ta en tupplur, puss!
av Toresson, torsdag 19 februari 2009 kl 00:45
Flumm
Om man ändå kunde diskutera mera om lolboxen/pc spel :(

Dawn Of War 2 (PC) vs Halol Wars (lolbox) anyone?
av Flumm, torsdag 19 februari 2009 kl 01:35
Toresson
@Flumm#28:

Det där är ju inte ens en sjyst jämförelse, med tanke på vilket kickass-spel DoW2 är. ;P
av Toresson, torsdag 19 februari 2009 kl 09:07
Toresson
@Flumm#28:

Det där är ju inte ens en sjyst jämförelse, med tanke på vilket kickass-spel DoW2 är. ;P
av Toresson, torsdag 19 februari 2009 kl 09:07
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration