Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+ Mitt konto
Hetaste
Senaste
Alla Heta Kalla Öppna i ny flik fredag 29 maj fortsättning Spelar du minigolf? Dagens sportfråga Tidigare idag skrev vi om ett minigolfspel med AR-funktionalitet och jag tänkte att vi därför kunde kolla om ni läsare brukar spela minigolf. Svara gärna på vår enkät nedan. Vill ni snacka mer om minigolf eller något som känns relaterat kan ni göra det i kommentarsfältet. Ha en trevlig helg! Tumnagel
38.3°
0
Nu går det att köpa Stan Lees röst ElevenLabs har AI-klonat Marvel-legendarens röst och utseende Nu blir det möjligt att börja använda Marvel-legendaren Stan Lees röst och utseende i filmer, reklamsammanhang och annat efter att förvaltarna av Lees arv inlett ett samarbete med AI-företaget ElevenLabs. Samarbetet innebär att intresserade kan köpa en licens för att använda en AI-klonad version av Stan Lees röst på ElevenLabs "Iconic Marketplace" och sedan använda den i till exempel en reklamfilm. På marknadsplatsen finns även möjlighet att köpa licens för att använda röster som efterliknar bland annat Michael Caine, David Hasselhoff, Robert Oppenheimer, John Wayne, Lana Turner och Judy Garland. Stan Lees röst kommer även att dyka upp i ElevenLabs tjänst för ljudböcker, vilket innebär att användare kan lyssna på böcker som läses upp av "Stan Lee". I samband med detta drar man även igång "Stan Lee Book of the Month Club" som kommer att ge ut en ljudbok varje månad vilka ska ha hämtats från Stan Lees egna favoriter. Satsningen inleds med "Treasure Island" av Robert Louis Stevenson. Det kommer även att bli möjligt att skapa korta videoklipp med Stan Lee via tjänsten ElevenLabs Creative Templates. Här nedanför hittas ett videoklipp från ElevenLabs där man själva använt Stan Lees röst. Tumnagel
15.1°
0
Så här kan kamera-appen i iOS 27 se ut Kan få inbyggt Siri-läge Enligt Bloombergs Mark Gurman planerar Apple att ge kamera-appen i iOS 27 ett dedikerat Siri-läge som ersätter den nuvarande Visual Intelligence-funktionen, som idag är separat. Det nya läget ska göra det enklare att fotografera objekt och direkt låta AI analysera dem. Kameran uppges också få en ny anpassningsbar verktygspanel, där man själv kan byta ut genvägar. Appen Bilder ska också få flera nyheter i form av Apple Intelligence-verktyg där du i efterhand kan ändra perspektivet på en bild eller fylla i och återskapa saknade delar av en bild. Tumnagel
35.0°
0
Nu kan övervakningskameran få fler saker att hända Google Home uppdateras med ny Gemini-funktion Google Home rullar ut en ny Gemini-driven automationsfunktion som gör det möjligt att utlösa rutiner i det smarta hemmet baserat på vad dina kameror runt hemmet ser. Eftersom kamerorna med hjälp av AI nu kan förstå och tolka sin omgivning, kan du med egna ord beskriva specifika händelser som ska fungera som triggers. Exempelvis går det att ställa in så att utomhusbelysningen tänds om någon sorts djur närmar sig soptunnan, eller att man får en notis när posten levereras. Google säger dock att kameran behöver en kort stund för att analysera bilden, så det kanske inte ska användas för de mest tidskritiska händelserna som typ en notis vid inbrott. I dagsläget har Googles Nest-kameror och vissa utvalda tredjepartskameror med Gemini Built-In stöd för funktionen. En annan tråkig grej för oss i Sverige är att funktionen just nu endast är tillgänglig på engelska för amerikanska användare som är anslutna till testprogrammet Google Home Public Preview, och den kräver abonnemanget Google Home Premium Advanced. Tumnagel
37.9°
0
Du kommer granskas ordentligt om du vill köpa en GR GT Toyota vill ha riktiga entusiaster som köpare I december förra året dundrade Toyota ut superbilen GR GT som de utvecklat i samarbete med Gazoo Racing. Den ser väldigt fräsig ut och bjuder även på mumsig prestanda. Under den långa huven sitter det nämligen en hybridiserad V8:a med dubbla turbo som spottar ur sig minst 650 hästar. Prislappen väntas landa på över 225.000 dollar. Men tycker du att det inte är för mycket och blir sugen på att lägga en beställning så är det tyvärr inte så enkelt. Toyota vill inte ha flippare som köper bilen utan riktiga entusiaster, folk som förstår den och som kommer att lägga mil bakom ratten. Därför måste man genomgå en process för att bli ägare, så det är inte bara att valsa in hos en handlare och slänga upp massa kosing på disken. Först kommer potentiella köpare att väljas ut och därefter paras ihop med någon av företagets "GR Meisters" som är speciellt utbildade kring allt som rör GR GT. Detta blir den första kontakten och sen kommer denna läromästaren att följa med på hela köpresan, och även så länge du äger bilen. Allt för att skapa en relation med köparen och göra så att denne verkligen får ut det allra mesta av bilen. Det hela beskrivs som en intervju-process för kunden där man hela tiden för dialog om det som sker. Det kommer alltså inte räcka med att du är rik och känd, du måste bli utvald och säkert även lite grillad för att passa in som köpare. Bilen kommer att säljas genom Gazoo Racing i Japan och via Lexus-återförsäljare i USA. Tumnagel
47.9°
0
Dolby Vision 2 kräver mjukvaruuppdatering Kan dröja innan standarden faktiskt är här Lanseringen av HDR-standarden Dolby Vision 2 är fortfarande planerad till 2026, men det kommer att dröja innan konsumenter kan dra full nytta av tekniken. Samtliga tv-apparater som har lanserats med det nya formatet kommer nämligen att kräva en mjukvaruuppdatering. Hisense förväntas rulla ut sin uppdatering under det andra eller tredje kvartalet, medan Philips och TCL siktar på fjärde kvartalet i år. Samtidigt har LG valt att helt stå över formatet i sin 2026-serie, och Samsung fortsätter att rata Dolby Vision i alla dess former. Tekniken kommer inte heller till äldre tv-modeller, eftersom det krävs ny hårdvara. Det ser inte mycket ljusare ut när det kommer till utbudet, där det än så länge också är tomt. I dagsläget har endast streamingtjänsterna Peacock och Canal+ bekräftat sitt stöd, och inga stora filmbolag har presenterat några konkreta lanseringsplaner. Till en början kommer befintligt Dolby Vision-material att helt enkelt konverteras för att se bättre ut på de nya skärmarna. Det är än så länge oklart när giganterna som Apple, Netflix, Disney+ och HBO Max väljer att lägga till stöd för standarden. Tumnagel
37.1°
0
Feberläsare har gjort ett minigolfspel Spela minigolf var du vill med augmented reality Feberläsaren Robin och hans kompis David tipsar om deras nysläppta spel AR Minigolf med vilket man kan bygga upp minibanor i augmented reality var som helst. Efter att man har byggt upp banan används mobilen som golfklubba för att försöka få ner golfbollen i hålet. Det går att spela själv eller med vänner och det finns även möjlighet att bygga ihop sina egna banor. Jag testspelade en bana här på förmiddagen och tycker att det var en rolig spelidé. AR Minigolf är gratis och går att ladda ner till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Robin passar även på att tipsa om att de kommer att fira släppet av spelet på ett event som kallas för "After Golf at Eden" av Happy Golfer som arrangeras på Eden i Stockholm imorgon lördag den 30 maj. Här nedan hittas ett kort klipp som visar hur spelet fungerar. Tumnagel
43.1°
0
Ny trailer för House of the Dragon Tredje säsongen börjar visas nästa månad HBO släppte precis den sista trailern inför att nästa säsong av House of the Dragon drar igång nästa månad. I den tredje säsongen fortsätter striderna mellan de båda fraktionerna "Green" och "Black". Det verkar bli en del strider och bland dessa finns ett sjöslag mellan bemannade skepp och drakar. Den tredje säsongen av House of the Dragon börjar visas på HBO Max den 21 juni. Ni hittar den senaste trailern här nedanför. Tumnagel
38.9°
0
Stephen Colbert lanserar YouTube-kanal Med ett specialavsnitt av Only In Monroe Förra veckan sändes sista avsnittet av The Late Show with Stephen Colbert, men det ser inte ut som om programledaren är redo att överge talkshow-formatet riktigt ännu, trots att han numera även ska skriva manus till en kommande Sagan om ringen-film. I helgen som gick lade Colbert upp ett avsnitt av talkshowen Only In Monroe på sin YouTube-kanal där han är gästprogramledare. Programmet har tagits fram i samarbete med Monroe Community Media, en lokal tv-station i det lilla samhället Monroe i delstaten Michigan. I programmet säger Colbert bland annat: "It’s been an excruciating 23 hours without being on TV, so I am grateful to be able to be here on Monroe Community Media before they also get acquired by Paramount.", en referens till att Paramount Skydance beslutade att lägga ner The Late Show with Stephen Colbert förra året. Bland gästerna som dyker upp i det senaste avsnittet av Only In Monroe finns Jack White, Jeff Daniels, Steve Buscemi och Marshal "Eminem" Mathers. Ni hittar hela programmet ovan och ett kort inslag med Colbert, Daniels och Eminem nedan. Vad Stephen Colbert har för andra planer för sin YouTube-kanal framöver finns det inga uppgifter om. Tumnagel
40.1°
0
Det här är Jocke Bergs nya soloplatta Bra sömnpiller Idag släpper Jocke Berg sitt soloalbum Framtiden som aldrig blev av. Det beskrivs som "ett verk där hoppfulla melodier möter texter om samtidens desillusion, förlorad solidaritet och en värld i brand". Joakim har själv skrivit, spelat, arrangerat, producerat och spelat in medan Heikki Kiviaho spelar bas och på en låt medverkar Joel Kiviaho på trummor medan Maria Jane Smith kör körsång. Så här säger Jocke själv om verket: "Solidaritet var min morfars finaste ord. Men vad hände med den? Det nostalgiska i texterna är kanske en patetisk längtan tillbaka till den tid då det fortfarande fanns just det, solidaritet, framtidshopp, en tro på att vi kunde påverka. Det vi lever med idag, krig, extremism, techbolagens skamlösa brott mot mänskligheten, vad kan vi som individer göra åt det? Vi lever ändå i en form av demokrati, de borde vara rädda för oss. Under albumprocessen var jag också intresserad av att ta reda på hur budskapet skiftar om man använder sig av det språket som finns runt oss idag, om man gör låtar om relationer men klär det i propaganda- eller revolutionsspråk. Om man använder krigsmetaforer – som i ’Blindgångare’. Vad händer då?" Jag drog igång skivan nu på morgonen och när den var slut kände jag att jag ville gå och lägga mig igen. Rätt sömnig platta med andra ord, men det kanske var väntat? Tumnagel
56kg
0
Allt fler söker sig till DuckDuckGo Har tröttnat på all AI på Google? DuckDuckGo uppger att man har sett en ökning i nedladdningen av deras iPhone-app på i genomsnitt 17 procent per dag efter att Google tidigare den här månaden presenterade en lång rad AI-nyheter för sin sökmotor. Något som kan indikera att en del har tröttnat på allt AI-genererat som Googles sökmotor spottar ur sig nu för tiden. DuckDuckGo har även en version av sin sökmotor som är helt fri från AI (noai.duckduckgo.com) och företaget uppger att även trafiken dit har ökat med över 20 procent i veckan. DuckDuckGos vd Gabriel Weinberg säger i en kommentar om ökningen för deras appar och tjänster: "Google is force-feeding AI with no way to opt out. As result, their results are getting worse, not better. We want to be the place that puts users in charge and allows them to decide how much or how little AI they want. Thatx27s why wex27re seeing a spike in people coming to DuckDuckGo this week, itx27s as simple as that." Det ska tilläggas att standardversionen av DuckDuckGo:s sökmotor har en AI-funktion för sök, det är dock frivilligt att använda den när man söker, inte tvingande som i Googles fall. Det kan även nämnas att Google används för att göra över 8 miljarder sökningar om dagen globalt, medan motsvarande siffra för DuckDuckGo landar på cirka 100 miljoner om dagen. Tumnagel
60.4°
0
Slate börjar snart ta emot beställningar av eldrivna pickupen Men vad den kommer kosta vet vi inte än Den 24 juni kommer Slate Auto öppna upp orderböckerna till den helt eldrivna pickupen som de tagit fram. Vad bilen kommer att kosta i slutändan vet vi tyvärr inte än. Man lovar dock ett pressat pris och planen var från början att ta fram något som skulle kosta under 20.000 dollar. Så billig kommer den inte bli även om priset troligtvis blir rätt så lågt, någonstans runt 25.000 dollar borde det hamna. Över 160.000 ska redan ha reserverat ett exemplar för 50 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. De som lägger en beställning när det väl blir dags får dock snällt vänta på leverans till mitten av nästa år. Tumnagel
40.6°
0
Sjukt många sjuka i Vansbro Kommunen har Sveriges högsta sjukfrånvaro Förra året hade anställda i Vansbro kommun Sveriges högsta sjukfrånvaro. Nästan tolv procent var sjukskrivna och enligt fackförbundet Kommunal berodde detta på flera år av dålig arbetsmiljö och "usel ekonomi" i kommunen. Enligt kommunstyrelsens ordförande Marcus Kock (S) ska man redan ha tagit tag i problemet och menar att antalet sjuka sjunkit till 7,5 procent i år. Nu har man tagit fram en åtgärdsplan för att förbättra arbetsmiljön för de regionanställda och målet är att sänka siffran till 6,2 procent fram till år 2029. I planen finns bland annat att cheferna ska genomgå en obligatorisk utbildning i arbetsmiljö. Ansvaret för arbetsmiljöfrågor ska även bli tydligare inom organisationen. Med hjälp av en trivselpeng som de olika verksamheterna kan ansöka tror man även att man kan öka medarbetarnas nöjdhet på jobbet. Tio miljoner kronor kommer att avsättas till företagshälsovård och fem miljoner till trivselpengen. Här kan ni se sjukfrånvaro-siffror för varje kommun i Sverige. Tumnagel
33.2°
0
Qualcomm presenterar Snapdragon C Ska användas i budgetlaptops Qualcomm visade igår upp deras Snapdragon C, en plattform som är avsedd för ARM-baserade laptops i det lite billigare segmentet. Qualcomm säger att laptops med Snapdragon C kommer att ha en batteritid för en hel dags arbete. Det finns även en integrerad NPU för AI-uppgifter, men denna ska inte räcka till för att nå upp till det som krävs för att datorerna ska klassa som en "Copilot Plus PC". Laptops med Snapdragon C tros landa i en prisklass på runt 300 dollar, det vill säga runt halva priset på Apples budgetlaptop MacBook Neo. Bland tillverkare som kommer att använda Snapdragon C finns Acer, HP och Lenovo. Acer har redan presenterat sin första Snapdragon C-laptop. Den heter Aspire Go 15 AG15-Q31P och har en 15,6 tum stor 1080p-skärm, upp till 8GB RAM, upp till 256GB lagring och ett batteri på 53Wh. När den släpps och vad den kommer att kosta finns det dock inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
37.4°
0
Call of Duty: Modern Warfare 4 släpps den 23 oktober OCH DMZ ÄR TILLBAKA! I dag offentliggjorde Activision Call of Duty: Modern Warfare 4 på riktigt genom att släppa trailern ovan. Modern Warfare 4 utspelar sig i Asien och kommer att spelas ur tre olika perspektiv. Spelare får uppleva en nordkoreansk invasion av Seoul genom en sydkoreansk trupps ögon, följa Captain Prices fortsatta jakt efter händelserna i föregångaren, och för första gången även spela som en medlem av den nordkoreanska diktaturen. Det kommer så klart komma med ett flerspelarläge som då kommer få en hel del uppdateringar. Men det viktigaste av allt är ju att spelläget DMZ återvänder till Call of Duty. DMZ dök först upp i det senaste Modern Warfare 2-spelet men nu ska det då fullfjädrad extraction-skjutare. Call of Duty: Modern Warfare 4 lanseras den 23 oktober till PlayStation 5, Xbox Series X/S, Windows och Nintendo Switch 2. Tumnagel
37.1°
0
TP-Link blir bland de första att släppa router med wifi 8 I oktober TP-Links kommande Archer 8 blir företagets första router baserad på den kommande wifi 8-standarden (IEEE 802.11bn). Företaget säger att den nya standarden istället för att jaga teoretiska topphastigheter har fokus på stabilitet, lägre latens och en jämnare prestanda i moderna hem där mängden uppkopplade prylar ständigt ökar. Enligt TP-Links egna tester, där tekniken jämförts med wifi 7 under simulerade hemförhållanden, ger den nya standarden bland annat upp till 33 procent högre genomströmning på längre avstånd, upp till 24 procent bättre stabilitet när signalkvaliteten varierar, samt en förbättrad mottagarkänslighet på både 5 GHz- och 6 GHz-banden. Lanseringen ska ske i oktober, vad priset landar på lär vi få veta närmare hösten. Tumnagel
38.4°
0
Ey’Bro som alkoholfri släpps på Systembolaget Rusfri Nästa vecka drar juni månad igång och sommaren är verkligen runt hörnet. Då kan man ju passa på att dricka lite öl i solen och snart kommer ett nytt alkoholfritt alternativ. Den 1 juni lanseras den billiga ljusa lagern Ey’Bro som alkoholfri på Systembolaget så gillar man den men inte vill ha ruset kanske detta kan vara något. Den har tidigare funnits både inom dagligvaruhandeln och på restaurang men kommer nu alltså även till gröna skylten. Det här blir Åbro Bryggeris första alkoholfria öl i Systembolagets fasta sortiment och på prislappen står det 7:50 kronor. Bonusklipp nedan. Tumnagel
75kg
0
Planet Zoo får en uppföljare Släpps i höst Spelstudion Frontier Developments har presenterat det kommande spelet Planet Zoo 2, en uppföljare till djurparkssimulatorn Planet Zoo som släpptes 2019. Precis som i originalet ska spelaren bygga upp och sköta en djurpark i Planet Zoo 2. Bland nyheterna finns att det kommer att introduceras vattenlevande och flygande arter i simulatorn. Det kommer även att finnas möjlighet att bygga både djurparker och naturreservat i Planet Zoo 2. Planet Zoo 2 släpps till PlayStation 5, Xbox Series X/S samt PC den 16 oktober. Presentationstrailern för spelet hittas nedan. Tumnagel
39.8°
0
Ferrari: Både gamla och nya kunder har redan beställt Luce Lamborghini: Vi gjorde rätt val Ferraris nyligen presenterade elbilsmodell Luce sågas vid fotknölarna, anses vara en skam för märket och borde inte få ha den stegrande hästen på sig enligt många. Men, inte helt oväntat, försvarar Ferraris vd Benedetto Vigna bilen och hävdar att flera gamla och nya kunder redan har beställt exemplar. Han säger även att man måste uppleva den på riktigt innan man kan komma med uttalanden - bilen måste både ses och köras för att man ska förstå den. Den har inget att göra med kinesiska elbilar eller andra märken säger Benedetto. Lanseringen av modellen ska vara väldigt viktig för företaget och det hela markerar ett nytt kapitel för Ferrari. Luce kostar från 550.000 euro och enligt vdn är det ett rimligt pris att betala för något som är såpass innovativt och nyskapande. Hur många som har beställt bilen vet vi dock inte än. I början av året meddelade Lamborghini att de lagt ner sina planer på den helt eldrivna modellen Lanzador som skulle lanseras 2028 eller 2029. Detta eftersom det helt enkelt inte fanns någon efterfrågan på en eldriven super-SUV, och man ska istället lägga krutet på laddhybrid-alternativ. I samband med presentationen av Luce fick vdn Stephan Winkelmann mer vatten på sin kvarn och säger att detta var helt rätt beslut och rätt väg att gå för Lamborghini. Han ville dock inte kommentera Luce specifikt och responsen den har fått, men sa i förbifarten att "innovation should not be made for innovation’s sake or forced upon customers". Biljournalisten Chris Harris och hans vänner diskuterar Luce här nedan. Tumnagel
37.3°
0
Forskare har hittat T-Rex som levde i vattnet Säg hej till Tylosaurus Rex Paleontologer i USA har klassat fossil som hittats i Texas de senaste årtiondena som en helt ny dinosuarieart av släktet Tylosaurus som ingår i mosasaurie-familjen. Det handlar om en vattenlevande dinosaurie som man gett namnet Tylosaurus Rex (T-Rex). Man tror att den kunde bli upp cirka 13 meter lång, ungefär lika lång som den landlevande Tyrannosaurus Rex. Till skillnad från många andra mosasaurier, som hade rundade tänder, hade Tylosaurus Rex sågtandade tänder som verkar ha varit avsedda för att slita sina byten i stycken. Tylosaurus Rex levde för cirka 80 miljoner år sedan, flera miljoner år tidigare än sin landbaserade namne Tyrannosaurus Rex som hade sin storhetstid för cirka 68–66 miljoner år sedan. Tylosaurus Rex har redan lagts in i Alderon Games spel Path of Titans (bilden ovan). Här nedanför kan ni kolla in hur de avbildat den och lyssna på en intervju med Amelia Zietlow från American Museum of Natural History, en av de paleontologer som legat bakom upptäckten av dinosaurien. Tumnagel
40.4°
0
Waymo börjar köra med Ojai Självkörande taxibil som byggs av Zeekr Waymo meddelade igår att man nu kommer att ge sina taxikunder i San Francisco, Los Angeles och Phoenix möjligheten att åka med Ojai, deras självkörande minibuss som har plats för fyra passagerare. Ojai tillverkas av Zeekr och är försedd med den sjätte generationen av Waymos system för självkörning. Bilens nya mjukvara ska bland annat ha blivit bättre på att hantera snöiga förhållanden, vilket som ger Waymo möjligheten att lansera sin taxitjänst på lite nordligare breddgrader. Det är sedan tidigare känt att Waymo planerar att börja rulla ut sin tjänst i bland annat Chicago. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från CNBC som har kollat in Ojai lite närmare. Tumnagel
37.7°
0
Arla blir störst i Europa Slås ihop med tysk mejerijätte DMK Group är en tysk mejerijätte och efter att EU-kommissionen godkänt det så slås de nu ihop med Arla och bildar Europas största bondeägda mejerikooperativ. Det gemensamma nystartade bolaget kommer att heta Arla och där kommer 11.200 mjölkbönder från sju olika länder samlas tillsammans med 28.800 medarbetare. Den sammanlagda omsättningen landar på runt 20 miljarder euro. Man säger att syftet med sammanslagningen är att stärka den ekonomiska motståndskraften och förmågan att investera i en livsmedelssektor med minskad påverkan på klimat och natur. Tumnagel
-252kg
0
Ny aktör på den svenska besiktningsmarknaden Norska Viking Kontroll har ackrediterats Det första nya besiktningsbolaget på över tio år etablerar sig nu i Sverige. Det handlar om norska Viking Kontroll Bilbesiktning AB som precis har ackrediterats enligt ISO 17020. Man säger sig inte vara ett traditionellt besiktningsbolag utan vill bredda definitionen av vad en fordonskontroll kan vara. Företaget har en egen handbok och metodik för fordonskontroller och ska förutom att kontrollera bilar även försöka sälja på oss olika mertjänster. Om man har en leasingbil kan man exempelvis få en "förhandsbedömning" där man gör en opartisk genomgång av bilens kondition och mängden slitage. Detta ska göra att man inte får några överraskningar när det väl blir dags att lämna tillbaka bilen. Priserna för kontrolltjänsterna väntas hamna mellan 1695 och 1995 kronor. Man kan även bli medlem och betala 49 till 59 kronor per månad vilket ska ge billigare besiktningar och tester. Då får man även full vägassistans och bärgning genom nätverket med bärgningsbilar som Viking har. Viking Kontroll finns till en början i Danderyd norr om Stockholm, Göteborg, Linköping, Malmö och Uppsala. Tumnagel
30.4°
0
IF Metall avbryter stridsåtgärderna mot Tesla På två orter I över två och ett halvt år har IF Metall och Tesla bråkat och fortfarande har de inte kommit ur sandlådan som vänner. Nu sägs det att fackförbundet avbryter strejken på två orter. De strejkande medlemmarna på Teslas verkstäder i Malmö och Uppsala har fått besked om att återgå till sina arbeten. IF Metall har inte bekräftat eller dementerat uppgifterna utan säger bara att konflikten med Tesla inte är över än. Tumnagel
47.9°
0
Temu får böter på 200 miljoner euro Har inte hanterat riskerna med farliga produkter 2024 drog en utredning kring hur tjänsten Temu hanterar och analyserar risker kring farliga och/eller illegala produkter som säljs via dem. De anses ha misslyckats med detta och därför har EU-kommissionen beslutat att skicka en liten nätt bot på 200 miljoner euro till tjänsten. Enligt kommissionen så är ett stort antal av de bebisprodukter som säljs både giftiga och farliga. De innehåller kemikalier som överskrider lagstadgade säkerhetsgränser eller har avtagbara delar som barn riskerar att kvävas av. Temu har nu tre månader på sig att komma in med en handlingsplan till kommissionen. Bolaget omsatte över 550 miljarder kronor förra året. Tumnagel
59.5°
0
Killgissa har fått kvinnlig motsats - tjejtveka "Det bästa jag någonsin har kommit på" Killgissa innebär att man presenterar en ogrundad gissning eller ett påstående som om det vore absolut sanning. Det handlar om att uttala sig tvärsäkert om saker man egentligen inte har koll på. Ett jättebra ord som kan användas ofta. Nu kommer den kvinnliga motsatsen - tjejtveka. Bakom begreppet står Liv Adler från Trelleborg och hon säger att tjejtveka är "att uttrycka sig tveksamt trots att man har kunskapen och är säker på sin sak". I grund och botten ska det handla om att vara ödmjuk. Liv skrev ner ordet i sin telefon för tre år sedan och säger att detta är det bästa hon någonsin har kommit på. Sen dess har det legat och grumlat men ska den senaste tiden ha blivit viralt i sociala medier. Ett inslag med Liv finns här. Nu kan tjejtveka röstas fram som vinnare i Bokmässans nyordskampanj där allmänheten kan skicka in förslag på ord som saknas i det svenska språket. Andra ord som ramlat in där är "Slapptacka" (ett sätt att tacka flera människor samtidigt i ett och samma meddelande), "Kullerstenskväll" (när man efter en festkväll har svårt att ta sig hem) och "Bonusex" (din partners exfru/exman. Ofta finns gemensamma barn vilket innebär att ni har en relation). Har du kommit på något ord som du kände var klockrent? Tumnagel
40.4°
0
Nu vet vi vad uppdaterade BMW i7 kostar Svenska priserna släppta Förra lite mer än en månad sedan skickade BMW ut en uppdaterad version av flaggskeppet i7. Den har fått lite förändrat utseende men det mesta krutet har lagts på vad som finns under skalet. Bilen kommer nu längre på en laddning, det finns mer teknik och den digitala upplevelsen ska överlag ha blivit snäppet bättre. Självklart kommer allt med en prislapp, och nu vet vi hur stor den blir. Tre versioner säljs här i Sverige och dessa är i7 50 xDrive, i7 60 xDrive och i7 M70 xDrive. Den förstnämnda ger dig 455 hästar, drivning på alla fyra och med fullt laddat batteri ska den ta sig upp till 72,8 mil. För denna får du betala 1.425.000 kronor. Nästa steg bjuder istället på 544 hästar och den ska komma 72,7 mil på en laddning. Kostar från 1.725.000 kronor. I toppen hittar vi den M-kittade som levererar 680 hästar och hela 1100 newtonmeter i vrid. Här är räckvidden 68,6 mil och detta kalas går loss på 1.895.000 kronor. Alla har batteripack på 112,5 kWh som går att ladda med upp till 250 kW. Som alltid går det att trycka i massa tillval och det gjorde jag på M70. Då landade priset till slut på 2.420.200 kronor vilket ju är en ganska så svettig summa. Tumnagel
31.6°
0
Tyler snabbast upp för Mount Everest Fort ska det gå! Nu har Tyler Andrews som är en amerikansk bergsklättrare satt nytt hastighetsrekord upp för Mount Everest. Han klockade in på nio timmar och 55 minuter vilket krossar det gamla rekordet från 2003 som löd 10 timmar och 56 minuter. Tyler fick hjälp av guider under klättringen som såg till att han hade syrgas, vatten och mat. Rekordet ska nu bekräftas av nepalesiska myndigheter innan det blir helt officiellt. Kritiken kring klättringen blir allt starkare. Det är nu såpass många klättrare på platsen att det blir köer, vilket i sin tur gör att folk tvingas avbryta. Den massiva nedskräpningen är också ett stort problem och något som vi har skrivit om tidigare. I år har hittills över 950 klättrare tagit sig upp till toppen. Fem personer har dött när de har försökt bestiga berget. Tumnagel
42kg
0
Bilryggstöd som kan lutas långt bak kan förbjudas Krocksäkerheten ifrågasätts Vi har tidigare skrivit om att det i Kina nu har blivit förbjudet för biltillverkarna att ta fram modeller där de yttre dörrhandtagen åker in i karossen. Detta eftersom det kan ställa till problem om någon behöver räddas från bilen. Annat som varit på förbjud-tapeten tidigare är även yoke-rattarna och för stora skärmar i bilarna. Nu kommer nästa grej som kanske hamnar på förbudslistan och det är stolar där man kan fälla ryggstöden överdrivet mycket bakåt. Det är ju trevligt om man är lite seg och vill chilla lite, men direkt obra om man skulle vara med om en krock då säkerhetsbältet inte riktigt sitter som det bör. Krockkuddarna som finns utplacerade får inte heller rätt verkan om man sitter eller ligger på "fel" plats. Man ifrågasätter krocksäkerheten när det kommer till den här typen av stolar som numera finns i en hel del olika bilar, och säger att man kan glida ur bältet vid en krasch om man ligger ner för mycket. Om det blir något förbud eller inte återstår att se framöver. Tumnagel
34.6°
0
ICA vill byta EAN till QR Koder med mer info gör snart entré Alla som någon gång har självscannat i butik är medvetna om EAN-koden, eller streckkoden som den kallas för till vardags. Det är ett antal streck som representerar ett ID och kassasystemet vet vilken vara det är när man scannar varan. För att vara en digital grej har EAN-koden överlevt länge, det blev en europeisk standard redan på 1970-talet. Men snart kommer dessa koder att bytas ut till QR-koder, och ICA är nu igång med ett test. Första produkten är en salsiccia-korv och anledningen till att man vill byta är att QR-koden helt enkelt är smartare. Istället för att bara veta vilken vara det rör sig om kan en QR-kod leverera mer information, till exempel om vilken batch av produkten det rör sig om eller vilket bäst-före-datum den har. Vet man det kan man till exempel prissänka varor med kort datum utan att behöva märka om dem. En praktisk fördel för oss som scannar är att en QR-kod är mindre känslig, rätt stora delar av den kan förstöras utan att man förlorar funktionaliteten. Tumnagel
56.3°
0
Blue Origins New Glenn-raket exploderade Bakslag för Jeff Bezos rymdföretag Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin drabbades av ett ordentligt bakslag tidigare inatt svensk tid då deras 98 meter höga raket New Glenn exploderade på startplattan under ett motortest inför en kommande flygning. New Glenn var planerad att göra sin fjärde flygning den 4 juni och det var inför det som motorerna på raketen testades. Vad som orsakade explosionen finns det än så länge inga uppgifter om. Ingen människa kom till skada vid explosionen som skedde vid Launch Complex 36 (LC-36) på Cape Canaveral Space Force Station, uppger Blue Origin. LC-36 är Blue Origins enda anläggning för uppskjutning av New Glenn. Den drabbades sannolikt av skador med tanke på omfattningen av explosionen, något som gör att det kan dröja innan det blir aktuellt att skicka New Glenn till rymden igen. Det här innebär sannolikt även ett bakslag för Nasa som planerar att skjuta upp två obemannade uppdrag till deras framtida månbas med raketen senare i år. Nasa-chefen Jared Isaacman skrev i ett inlägg på X efter explosionen: "NASA is aware of the anomaly that occurred tonight at Launch Complex 36 involving Blue Origin’s New Glenn rocket at Cape Canaveral Space Force Station. Spaceflight is unforgiving, and developing new heavy-lift launch capability is extraordinarily difficult. We will work with our partners to support a thorough investigation of this anomaly, assess near-term mission impacts, and get back to launching rockets. We will provide information on any impacts to the Artemis and Moon Base programs as it becomes available." I videoklippen ovan och nedan kan ni kolla in hur det såg ut när New Glenn exploderade. Tumnagel
38.5°
0
Extremt stor brandrisk i södra Sverige SMHI går ut och varnar Det har varit soligt och varmt i landet ett tag nu och det är ju najs. Men inte bara najs för det skapar lite oreda också. Nu går SMHI ut och varnar för att det är väldigt stor brandrisk i södra Sverige och det gäller speciellt i Kalmar, Blekinge och Skåne län. I Västerbottens län och i Norrbottens län finns det ökad risk för gräsbränder. Under hela dygnet idag är även risken för skogsbrand extremt stor på Gotland. Var försiktiga om ni ska elda och använda maskiner utomhus. Se varningar och meddelanden från SMHI på länken nedan. Tumnagel
32.6°
0
torsdag 28 maj Vi har kollat in tornet som lagrar solenergi Noor 3 är en supercool energilösning Jag är och kör Polestar 5 i Marocko, ett land som man inte förknippar med elbilar. Det är faktiskt inte ett land man ens förknippar med moderna bilar, här på gatorna rullar fortfarande 50 år gamla Renault 12. Just nu befinner vi oss i Atlasbergen, på gränsen in i Sahara. Här har Marocko byggt ett kraftverk som tar hand om något som de verkligen har i överflöd här - sol. Namnet är Noor och det består av fyra olika delar. Den klart coolaste är Noor 3, ett stort torn som lyser starkt på flera kilometers avstånd. Lite som Saurons öga, men gott. Solvärmetornet klarar av att leverera 150 MW, vilket ska jämföras med en kärnkraftreaktor som kan leverera dryga 1000 MW. Det är rätt bra drag alltså. Totalt kan Noor-anläggningen leverera 580 MW. Kan lagra solenergi Det stora problemet med solenergi är att den är grym, på dagen. På natten försvinner solen och då försvinner kraften. Om man inte lagrar den vill säga, vilket man spontant kanske främst väljer att göra med batterier. Men i stor skala är det knepigt. Det man gör med Noor 3 är att 7400 heliostat­speglar styrs så att de fångar solens strålar och riktar dessa mot tornet. I tornet finns sedan ett smältsaltsystem och smältsaltet kan värmas upp till 565 grader. Smältsaltet är bra på att lagra värmen, och kan hålla full styrka i upp till sju timmar efter att solen har gått ner. Om solen går ner vid 20.00 kan man alltså fortsätta köra till en bit in på natten. Ånga driver turbiner Värmen från smältsaltet cirkuleras ner till lagringstankar och används för att producera ånga, som i sin tur driver turbiner som i sin tur levererar el. Det sinnrika systemet kan alltså leverera ström under hela den tid som vi människor är vakna och på så sätt jämna ut driftstoppar i elsystemet. Totalt kan Noor 3 leverera runt 500 GWh per år, motsvarande vad 120.000 hushåll gör av med. För Marocko ska detta stå för 1,5 procent av den totala elproduktionen. Dyrt jämfört med andra tekniker Eftersom tornet är ascoolt och tekniken har sina fördelar så kan man ju tro att det borde byggas liknande system på alla platser med mycket sol. Tyvärr är det dyrt och knepigt. 2024 fick saltsmälttanken en större läcka och anläggningen togs ur bruk i ett år. Systemet har även en hel del förluster i de olika delarna, vilket man till exempel inte har i samma utsträckning med batterier. Det går även åt en hel del vatten, inte för att kyla anläggningen men för andra saker, som att tvätta heliostat­speglar. Kostnaden för solceller och batterier går också ner, vilket gör att det kan vara en bättre lösning. Tumnagel
54.4°
0
Kan du jonglera? Dagens "många bollar i luften"-fråga Tidigare idag skrev vi om roboten AthenaZero som tränats upp till att jonglera bollar. Jag tänkte därför att vi kunde kolla hur det står till med jongleringsskickligheten bland er läsare. Själv skulle jag vilja kunna jonglera men har aldrig tagit mig tid att bemästra den konsten tyvärr. För att avgränsa enkäten så räknas "jonglering" i det här fallet när man kan hantera tre eller fler objekt samtidigt. Vill ni snacka mer om jonglering eller andra gycklarförmågor kan ni göra det i kommentarerna. Tumnagel
37.3°
0
Läcker restomoddad Ferrari 308 Vilken Luce? Ok, om vi ska glömma Luce för en stund och istället fokusera lite på mumsiga grejer som Ferrari spottat ur sig genom åren. En av modellerna är 308 och det hade inte gjort ont om det stod en sådan i garaget. På med Wayfarer-brillorna, ner med ändan i lädret, i med blandbandet som börjar med Kenny Loggins och sen bara vispa sig genom växlarna på favoritvägen samtidigt som öronen får sig en välbehövlig smekning. Svårslaget. Vill man inte köra original finns det ju mängder av restomod-firmor som kan piffa upp de gamla godingarna lite. Maturo Competition Cars är en av dessa och nu presenterar de Maturo 308 Stradale som är deras syn på hur bilen borde varit när den lanserades. Man har utgått från en GTB som man därefter strippat helt. Den förstärks sedan på över 150 punkter och förses med en bur. Därefter monteras en breddad kaross med rejäla höfter och med en uppsättning tjocka 15-tumsfälgar skodda med Pirelli P7 Corsa för att fylla ut de nya hjulhusen. V8:an har även den gåtts igenom totalt och försetts med nya kolvar, nya kamaxlar, ett modernt tändningssystem och ett avgassystem från Capristo. Effekten har därför ökat från originalets 250 till 400 hästar. För att klara den nya effekten har även växellådan byggts om med starkare delar, och sen har den fått kortare "rally-inspirerad" utväxling. TracTive Suspension har hjälpt till med allt i fjädringsväg som här kan justeras elektroniskt. Skulle man vara sugen går det bra att beställa ett exemplar nu. Varje byggs för hand i Nederländerna och det finns nästan ingen gräns för vad du kan speca bilen med. Frånpriset ligger på 425.000 euro och det är innan skatt och utan donatorbil. Men smakar det så kostar det! Tumnagel
44.2°
0
Intervju med Dino Beganovic Hur nära är han Formel 1? Här har vi en intervju med Ferrari-talangen Dino Beganovic där han pratar om den tuffa resan mot motorsportens absoluta toppskikt och de hårda kraven som krävs för att nå hela vägen. Han pratar också om att det kommande året blir ett av de viktigaste i karriären och hur han har siktet inställt på en framtida plats i Formel 1. Tumnagel
40.3°
0
Provkörning av Lexus eldrivna flaggskepp ES Och hybriden Förra våren rullade Lexus ut den åttonde generationen av modellen ES och här har Lexus morphat ihop LS och ES i en och samma bil. Det här blir det nya flaggskeppet i sedan-utbudet och en av nyheterna är att modellen för första gången erbjuds med bara eldrift vid sidan av en hybrid-version. Nu har journalister fått testa båda versionerna och här ser vi vad de tycker. Lexus tror att 80 procent av köparna kommer att välja hybriden - vad tror du? Hybriden börjar på 565.000 kronor medan elversionen kostar från 649.000 kronor. Tumnagel
36.6°
0
RedMagic släpper 11S Pro Vätskekyld gamingmobil Nubias dotterbolag RedMagic har presenterat mobilen 11S Pro som är en lätt uppdaterad variant av RedMagic 11 Pro som släpptes förra året. Red Magic 11S Pro har en 6,85 tum stor AMOLED-skärm med en uppdateringsfrekvens på 144Hz. Den är försedd med Snapdragon 8 Elite Gen 5 Leading Version, en fabriksöverklockad version av Snapdragon 8 Elite Gen 5-processor som sitter i RedMagic 11 Pro. Den kommer i varianter med 12GB RAM och 256GB lagring eller 16GB RAM och 512GB lagring. På baksidan sitter ett trippelkamera-system på 50MP+50MP+2MP och frontkameran är på 16MP. Den levereras med Android 16. Det mest spektakulära med 11 Pro-mobilerna är det slutna vätskekylda systemet AquaCooling. I den nya modellen går detta även att kolla in närmare tack vare mobilens transparenta baksida. RedMagic 11S Pro med 12GB RAM och 256GB lagring kostar cirka 800 euro, medan modellen med 16GB RAM och 512GB lagring kommer att kosta cirka 900 euro. De släpps på den europeiska marknaden nästa månad. Tumnagel
37.5°
0
AthenaZero är en hejare på att jonglera Roboten verkar även vara okej på baseball Amerikanska RAI Institute har släppt ett klipp som visar hur man tränat upp sin robot AthenaZero på att jonglera. AthenaZero är en prototyp som består av en i stort sett statisk överkropp med 1 rörelsefrihetsgrad samt två armar med 7 rörelsefrihetsgrader och händer med 7 rörelsefrihetsgrader, något som ser ut att komma väl till hands när roboten ska jonglera med tre bollar. RAI Institute har tidigare tränat upp AthenaZero på att kasta, slå och fånga baseball-bollar, något som ni kan se i klippet här nedanför. RAI Institute har med AthenaZero försökt utveckla en robot med armar som kan efterlikna människans. Målet är att ta fram en robot som kan växla snabbt mellan att vara extremt mjuk och följsam till att applicera stor kraft. Tumnagel
37.4°
0
Livsmedelsbutiker och apotek måste ta emot cash Möjligheten att använda kontanter ska stärkas Riksdagen har röstat ja till ett förslag som innebär att möjligheten att använda kontanter i butiker och på banker ska stärkas från och med 1 juli 2026. Beslutet innebär i korthet att livsmedelsbutiker och apotek, med vissa undantag, blir skyldiga att ta emot kontanter på fysiska försäljningsställen med bemannad kassa. Vidare måste banker i hela landet tillhandahålla platser för kontantinsättningar för konsumenter och erbjuda behovsanpassade tjänster för företag för att hantera växelpengar och sätta in dagskassor. Regeringen uppmanas även att utreda om huruvida andra offentliga verksamheter, till exempel myndigheter, måste kunna ta emot kontanter som betalning. Tumnagel
72.1°
0
Acer visar upp Predator Atlas 8 Handhållen spel-pc med Intels nya Arc G3-chip Idag presenterade Intel sitt nya Arc G3-chip och en av de första maskinerna som kommer att köra det är Acers nya handhållna pc Predator Atlas 8 som också presenterades idag. Predator Atlas 8 har en 8 tum stor skärm med upplösningen 1920x1200 pixlar och en uppdateringsfrekvens på 120Hz, upp till 24GB RAM och upp till 1TB lagring. Maskinen går att få med antingen Intel Arc G3- eller Intel G3 Extreme-processor och Intel Arc B390- eller Intel Arc B370-GPU. Batteriet ligger på 80Wh, men det är oklart hur många timmars spelande det räcker till. Den rullar på Windows 11 och har en dedikerad Xbox-knapp för snabb åtkomst till spelarens Xbox-bibliotek. Acer Predator Atlas 8 släpps i oktober och vi får antagligen vänta tills dess innan Acer avslöjar var priserna kommer att landa. Tumnagel
38.0°
0
Snart dags för ny säsong av Sugar Colin Farrells neo-noir-deckare snubblar in i en konspiration Nästa månad drar den andra säsongen av Sugar igång, Apples tv-serie där Colin Farrell spelar privatdetektiven John Sugar. I seriens andra säsong har Sugar fått i uppdrag att leta upp en storebror till en lovande boxare. Parallellt med det fortsätter han även att försöka hitta sin syster. Hans utredningar verkar dock leda till en större konspiration och det hela ser ut att bli lite större än vad Sugar hade tänkt sig. Andra säsongen av Sugar drar igång den 19 juni på Apple TV. Ni hittar en ny trailer för nya säsongen nedan. Den första säsongen går att se nu på länken nedan. Tumnagel
38.7°
0
Xiaomi öser på med nya prylar Aktivitetsbandet kan kopplas till Android och iOS samtidigt Utöver den nya 17T-serien har Xiaomi idag släppt en hel del nya prylar runtomkring telefonerna. Bland dessa har vi den smarta klockan Watch S5 46mm, aktivitetsbandet Smart Band 10 Pro, flaggskeppslurarna Buds 6 och den bärbara högtalaren Sound Play. Klockan Xiaomi Watch S5 46mm har fått en boett i rostfritt stål samt en AMOLED-skärm på 2500 nits. Klockan ska kunna mäta över 150 olika träningar, som inkluderar ett läge som mäter rörelser och puls när du hejar på läktaren, dock kanske det är lite väl optimistiskt att räkna det som träning? Batteritiden ska ligga på upp till 21 dagar. Samma batteritid på tre veckor hittas i aktivitetsbandet Smart Band 10 Pro, som är gjord i aluminium och har en mindre skärm på 1,74 tum. Bandet har utvecklats ihop med Clue för cykel- och mensspårning, och kan vara parkopplat och ta emot notiser från både en iPhone och en Android-telefon samtidigt, för det fåtal som kör båda operativsystemen samtidigt. På ljudsidan har vi de halvöppna öronsnäckorna Xiaomi Buds 6 med ljud från Harman Kardon. De har fått stöd för aptX Lossless och rumsligt ljud med huvudspårning. Trots den öppna designen har de fått aktiv brusreducering likt AirPods 4 och stöd för både Apples och Googles hitta-nätverk. Till sist har vi den vattentäta högtalaren Sound Play med inbyggd LED-belysning och stöd för Auracast vilket gör att upp till 100 enheter kan spela synkat. Klockan, aktivitetsbandet och hörlurarna släpps nu direkt, medan högtalaren landar i butik senare i år. Priserna börjar på 1199 kronor för Smart Band 10 Pro, 1599 kronor för Buds 6 och från 2599 kronor för Watch S5. Tumnagel
37.1°
0
Oura släpper ny smart ring Ska vara den minsta på marknaden Det finska företaget Oura har presenterat en ny modell av sin smarta ring, den femte i ordningen sedan man släppte sin första modell för 13 år sedan. Oura 5 kan, med den tillhörande appen, hålla koll på över 50 olika värden relaterade till hälsa, träning, sömn och annat. Den kanske största nyheten är att Oura 5 är mycket tunnare och ska vara cirka 40 procent mindre än dess föregångare Oura 4. Den är cirka 6,1 mm bred och cirka 2,3 mm tjock. Den väger cirka 2 gram. Batteritiden uppges ligga på 6–9 dagar för Oura 5 och den levereras med en ny laddare som har ett batteri som räcker för att ladda ringen fem gånger. Oura 5 finns i sex olika färger och kostar cirka 530 euro. Leveranserna drar igång den 4 juni. Tumnagel
36.1°
0
Nio: Inga nya modeller i Europa förrän slutet av 2027 Har sålt noll bilar här i år Minns ni den kinesiska elbilstillverkaren Nio? För fem år sedan slog de ner på marknaden här i Europa och hade förutom eldrivna modeller med sig ett koncept där man byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat på en station. Smart enligt vissa, men någon succé har det varken blivit för bilarna eller för stationerna. I år har märket sålt exakt noll komma noll bilar här i Sverige. Nu får vi reda på att man inte kommer att presentera några nya modeller för Europa förrän i slutet av nästa år, eller kanske till och med i början av 2028. Det hela kommunicerades under ett kundevent som hölls i Nederländerna i helgen. De modeller som erbjuds här är ET5, ET7, EL6, EL7 och EL8. Priserna sträcker sig från 556.000 upp till 1.056.000 kronor. I Sverige finns det hittills 551 registrerade Nio-modeller. Tumnagel
40.3°
0
Här är Xiaomi 17T-serien Erbjuder 5x optisk zoom och 7000 mAh-batteri Idag rullar Xiaomi officiellt ut sin nya 17T-serie, som består av modellerna Xiaomi 17T och 17T Pro. Båda lurarna har som vanligt ett starkt fokus på kameran där samarbetet med kameratillverkaren Leica fortsätter. Både 17T och 17T Pro har fått en 50 MP huvudkamera (som är snäppet vassare i 17T Pro), och ett 5x teleobjektiv med optisk bildstabilisering. På framsidan hittar vi 1,5K AMOLED-paneler som kan nå en toppljusstyrka på 3500 nits. Pro-modellen bjuder på en uppdateringsfrekvens på upp till 144 Hz (jämfört med 120 Hz) och tunnare ramar. 17T har också en skärmstorlek på 6,59 tum jämfört med 6,83 tum för Pro-modellen. Den stora hårdvarunyheten hittas dock under huven, där Xiaomi har integrerat de senaste kisel-kol-batterierna. Detta ger Xiaomi 17T Pro en batterikapacitet på hela 7000 mAh med stöd för 100 W trådbunden och 50 W trådlös snabbladdning, medan syskonet rymmer 6500 mAh med 67 W trådbunden laddning. Detta är fortfarande inte bit under konkurrenter som OnePlus 15R med sitt batteri på 7400 mAh, men en lång bit över tillverkare som Samsung och Apple som har fortsatt att använda mer traditonella batterier, antagligen över oro för hur den nya tekniken åldras efter år av användning. Prestandamässigt får båda modellerna processorer från MediaTek. Pro-modellen drivs av flaggskeppskretsen Dimensity 9500, medan standardmodellen använder Dimensity 8500-Ultra. 17T Pro har också stöd för wifi 7, medan standardmodellen blir kvar på wifi 6e. Xiaomi har inte sagt hur länge man kommer att fortsätta stödja telefonerna med nya mjukvaruuppdateringar. Ur lådan kör de Android 16 med Xiaomis HyperOS 3.0. Xiaomi 17T släpps i färgerna svart, blå och violett, och prislappen för Xiaomi 17T börjar på 7990 kronor, medan Xiaomi 17T Pro startar på 9490 kronor och sträcker sig upp till 11.990 kronor för modellen med 1 TB lagringsutrymme. Alla modeller har 12 GB RAM-minne. Tumnagel
38.5°
0
100.000 unga norrmän får lägre skatt Norge testar experiment med skatten I Norge har man dragit igång ett lite udda experiment vars syfte är att undersöka om skatteavdrag på arbete är något som motiverar unga att arbeta mer. I något som i folkmun kallas för "Skattelotteriet" kommer 100.000 norrmän i åldrarna 20–35 år få betala mindre i skatt än resten av befolkningen. De som ingår i experimentet har lottats fram slumpmässigt och har möjlighet att få 125.000 norska kronor, ungefär lika mycket i svenska kronor, i skatteavdrag, något som kan ge en skattesänkning på upp till 27.500 norska kronor om året. De som tjänar mer än cirka 650.000 kronor eller mindre än cirka 210.000 kronor kommer inte att kunna ta del av skattesänkningen. De som ingår i skatteexperimentet ska följas under 3–5 år. Norges finansminister Jens Stoltenberg uppskattar att det hela kommer att kosta cirka 500 miljoner kronor årligen. Tumnagel
43.0°
0
Kollektivtrafiken i Skåne får elbussar från Volvo Frode jublar Bergkvara är en av Sveriges största bussoperatörer och de har fler än 1350 bussar i trafik. De bedriver kollektivtrafiken i Skåne och nu har de lagt en beställning på 47 eldrivna bussar från Volvo som ska köra där, och i Trelleborgs stad. Bussarna är av modellen 8900 Electric och man har beställt både den som är 12,3 meter och den som är 14,9 meter lång. Beroende på modell kommer drivlinan att innehålla fem eller sex kubbatterier. Kapaciteten är upp till 520 kWh och man kan snabbladda med upp till 450 kW. Motoreffekten sträcker sig från 200 till 400 kW. I slutet av nästa år hoppas man kunna börja köra med de nya bussarna. Tumnagel
50.1°
0
TerraMow lanserar två nya robotgräsklippare Som inte kostar skjortan TerraMow lanserade sin nya V-serie i veckan som då ska se till att de svenska gräsmattorna förblir klippta utan allt för mycket möda och besvär. Serien består av två modeller, TerraMow V600 och TerraMow V1000. Båda modeller använder TerraVision 2.0 vilket är deras sätt att säga att den använder AI-baserad kamerateknik som mappar upp en tredimensionell karta över din trädgård. Det innebär i sin tur att du slipper både begränsningskabel och behov att sätta upp antenner i trädgården. Ljudnivån ligger runt 54 dB vilket innebär att man borde kunna köra den på kvällarna utan att någon granne klagar allt för mycket. För att du ska få behålla klipparen har den ett inbyggt stöldlarm och möjlighet till spårning via SIM-kort. Priset för TerraMow V600, som klarar gräsmattor upp till 600 m², ligger på 10 999 kronor medan TerraMow V1000, som klarar gräsmattor upp till 1200 m², kostar 13 999 kronor. Båda modellerna säljs med garage. Tumnagel
37.4°
0
Första glimten från Modern Warfare 4 Infinity Ward har börjat teasea Infinity Ward har nu börjat släppa lite klipp för kommande Call of Duty: Modern Warfare 4 som förväntas utspelas sig i gränslandet mellan Nord- och Sydkorea. En första titt från en av spelets mellansekvenser kan ses ovan och ett officiellt offentliggörande förväntas ske under början av juni månad. Det som jag finner är mest spännande med speler är dock att spelläget DMZ verkar komma tillbaka med Modern Warfare 4 vilket ju är otroligt betryggande att höra. Tumnagel
38.2°
0
Alpines F1-team får ny sponsor - Gucci Första modehuset som blir huvudpartner Alpine Formula One Team har fått en ny titelsponsor och det är ingen mindre än modehuset Gucci. Detta markerar första gången den här typen av sponsor går in. Från och med nästa år kommer deras färger att finnas på stallet som även då byter namn till Gucci Racing Alpine Formula One Team. F1 är som ni säkert redan vet en ganska så stor business. Idag handlar det verkligen inte bara om motorsport utan istället har det blivit ett väldigt exklusivt och flärdfullt jippo som lockar kändisar, rikingar och mode. Precis där som Gucci vill verka alltså. Enligt Guccis ägare Kering så når F1-sporten över 1,5 miljarder människor varje säsong. Publiken har även blivit yngre och det finns mer kvinnor som intresserar sig för sporten nu än tidigare. Guccis inblandning i det hela kommer förutom bil i deras färger och liknande även leda till nya produkter och exklusiva kundupplevelser via den nya divisionen Gucci Racing. Tumnagel
35.6°
0
YouTube börjar märka upp AI-klipp automatiskt Kommer även att framgå tydligare om klippen är AI-skapade YouTube kommer nu att börja identifiera videoklipp som man misstänker har skapats med AI på ett eller annat sätt och märka upp dessa klipp automatiskt, skriver man i ett blogginlägg. Sedan två år tillbaka har användare själva kunnat ange om de använt AI för att skapa sina klipp och detta har då framgått i videoklippets beskrivning. Med det nya systemet som YouTube implementerat kommer även de AI-klipp där användare inte angett om AI använts att fångas upp och märkas med en AI-etikett. YouTube kommer dessutom att flytta AI-etiketten på klipp så att denna syns tydligare. På traditionella YouTube-klipp kommer markeringen att synas nere till vänster i videospelaren och i Shorts kommer AI-etiketten att visas som ett lager över klippet. Här nedanför hittas ett klipp där tech-influencern och YouTube-partnern Rene Ritchie snackar lite mer om YouTubes nya AI-märkning. Tumnagel
58.3°
0
Sony presenterar ny TV-modell med True RGB Där varje RGB-LED bakbelyses individuellt Sony har presenterat den nya TV-modellen Bravia 9 II där man fokuserat på färgåtergivning med "RGB Backlight Master Drive Pro", en egenutvecklad teknik som man säger ska återge den naturliga färgen nästan oavsett ur vilken vinkel tv:n betraktas. Sonys chef för hemunderhållning säger om tekniken: "Our new True RGB represents a breakthrough that combines the precision of individually controlled RGB LEDs with the best aspects of both Mini LED and OLED, giving viewers purer colour, higher brightness, and picture accuracy that holds up in any room." Bravia 9 II har 4K-upplösning med HDR-stöd och kommer i storlekar från 65 tum till 115 tum. Modellen har stöd för Dolby Vision, Dolby Atmos, DTS:X och IMAX Enhanced. Det finns Google TV med AI-assistenten Gemini inbyggd i tv:n. 65-tummaren av Bravia 9 II kostar ca 3600 dollar, 75-tummaren ca 4600 dollar, 85-tummaren ca 6500 dollar och 115-tummaren går för ca 31.000 dollar. I videoklippen nedan presenteras Bravia 9 II med True RGB lite närmare. Tumnagel
44.8°
0
Tut i luren! Idag är det burgardagen! Toppenkäk Hoppsansa! Idag är det visst internationella burgardagen vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Denna anrättning är ju helt fenomenal och går att kombinera på hur många olika vis som helst typ. Dagen instiftades för att hylla hamburgarens betydelse och popularitet över hela världen och här i Sverige är det en av de mest populära snabbrätterna. Hur firar du denna dag och vad slänger du helst på burgaren? Bonusklipp nedan. Tumnagel
168kg
0
Ninja släpper ännu en kaffemaskin Som kräver mindre handpåläggning än Luxe-modellerna Ninja släpper köksapparater snabbare än man hinner läsa om dem och nu i veckan har de släppt ännu en kaffemaskin på den svenska marknaden. Detta är dock en allt-i-ett-maskin som ser till att man får en kopp kaffe relativt snabbt utan alltför mycket manuellt arbete. Maskinen heter Ninja AutoBarista Pro och den erbjuder 13 olika dryckesalternativ som kan fås via en enkel knapptryckning. Till skillnad från Ninjas Luxe Café-maskiner så sköter denna malningen samt bryggandet i ett svep istället för att man ska mala och brygga i två olika steg. Även AutoBarista Pro använder Ninjas AutoBarista-teknik som håller koll på dina valda bönor och anpassar malningen utifrån det för att maximera smaken. En mjölkskummare finns också med som har fem olika skumlägen och kan skumma både vanlig mjölk samt växtbaserade alternativ. Ninja AutoBarista Pro kan nu köpas för saftiga 11 999 kronor. Tumnagel
36.2°
0
BMW presenterar instegsversion av iX3 Blev priset som ni hade väntat er? I december förra året skrev vi att en instegsversion av BMW:s eldrivna modell iX3 skulle presenteras i slutet av detta år. Detta var dock osanning för nu är den redan här! Versionen heter iX3 40 och får som väntat det lägsta frånpriset även det inte är direkt lågt. Denna blir som vi tidigare har nämnt endast bakhjulsdriven och får en elmotor inbyggd i bakaxeln som ger 320 hästar och 500 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. Batteripacket är på 82,6 kWh och det ska ge räckvidd på upp till 63,7 mil. Den kombinerade energiförbrukningen enligt WLTP ligger på 17,3-14,5 kWh/100km. Man kan ladda med upp till 300 kW och ska kunna tanka 30 mil på tio minuter om man är på en snabb laddstation. Prislappen för åket blir 679.900 kronor och du kan lägga en beställning från och med idag. De första kunderna ska få sina bilar i slutet av året. Konkurrenten Volvo EX60 kostar från 689.000 kronor. Som vanligt kan priset snabbt sticka iväg om man leker loss bland tillvalen, jag klickade runt lite och landade till slut på 980.000 kronor för en iX3 40. Bonusklipp nedan. Tumnagel
33.0°
0
Mercedes eldrivna lastbil får nu dra upp till 64 ton Växande efterfrågan på tyngre transporter I februari ökades den maximala tågvikten från 44 till 50 ton i flera europeiska länder och Sverige var ett av dem. Nu meddelar Mercedes att det blir möjligt att köra eldrivna eActros med upp till 64 tons tågvikt i Sverige. Varje bil som körs i högre vikt konfigureras tillsammans med kunden. Under första kvartalet i år så stod Mercedes-Benz för 32,5 procent av de elektriska lastbilarna i Europa. Samma period hade de en marknadsandel på 21 procent här i Sverige. Tumnagel
42.2°
0
Konfiguratorn för Rivian R2 är live Lanseras strax Den 9 juni kommer de allra första köparna av Rivians senaste modell R2 att börja få sina bilar. Samma dag kommer det även bli möjligt att provköra bilen och inbjudningar för att kunna lägga en beställning kommer skickas ut. Dessa baseras på var du bor och när du la en reservation på bilen. Nu har konfiguratorn öppnats upp online så att man kan speca sitt exemplar. När en beställning är lagd och bekräftad ska leverans ske inom två till sex veckor. Först ut är Performance-versionen med Launch Package och den börjar på 57.990 dollar. Klickar man i alla tillval landar priset istället på 65.510 dollar. För pengarna får man dubbla elmotorer på sammanlagt 665 hästar, fyrhjulsdrift, räckvidd på 53 mil och en 0-100-tid på 3,6 sekunder. I slutet av året kommer Premium att släppas och den kostar istället från 53.990 dollar. Under nästa år släpps Standard som har en prislapp på 48.490 dollar. Bygg bilen online här. Tumnagel
42.7°
0
Steam Deck OLED får en ny saftig prislapp Valves maskin är äntligen tillbaka i lager, men den kostar mer Efter att ha varit slutsåld ett tag så har Valve äntligen fått in Steam Deck OLED i lager igen men till ett betydligt högre pris. Valve har nämligen höjt priserna på den handhållna datorn med nästan 40 procent i vissa regioner. I Europa landar det nya priset för 512 GB-modellen på 779 euro, medan 1 TB-modellen nu kostar 919 euro. Det tidigare priset för 512 GB-modellen var 570 euro medan 1 TB-modellen låg på 679 euro. Enligt Valve beror höjningen, inte helt oväntat, på ökade komponentkostnader och globala logistikutmaningar. Tumnagel
26.6°
0
Eddie Meduzas son ska turnera med pappas musik Vill berätta om människan bakom Eddie Meduza, eller Errol Norstedt som han egentligen heter, var en älskad, utskälld, folklig, provocerande och yvig musiker som la grunden till könsrocken i Sverige. Han inledde sin musikkarriär 1975 och körde på till hans död i början av 2002 då han lämnade oss endast 53 år gammal. Nu vill hans son Erik berätta om människan bakom Eddie och kommer därför nästa år att ge sig ut på en Sverige-turné med musiken. Med sig har han sitt band The Barsebäckz. Premiären av Min pappa Errol äger rum i Kungsbacka den 4 mars och sen ser turnéplanen ut som följande: 5 mars – Värnamo, Gummifabriken 6 mars – Varberg, Arena 7 mars – Örebro, Konserthus 11 mars – Skövde, Stadsteatern 12 mars – Kristianstad, Kulturkvarteret 13 mars – Trollhättan, Hebeteatern 14 mars – Nässjö, Pigalle 18 mars – Bollnäs, Kulturhus 19 mars – Östersund, Gamla Teatern 1 april – Malmö, Nöjesteatern 2 april – Skara, Stadshotell 3 april – Motala, Folkets Hus 4 april – Falun, Kulturhuset Tio14 Biljetterna släpps idag klockan 10:00 och du hittar de här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
114kg
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration