m
r
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
58.0°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tyler, The Creator kör kontorskonsert
Det svänger ju 
99kg
+
Bobby Green

Säg välkommen till nya Volkswagen Passat

Premium utan premiumprislapp

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Som utlovat presenterade Volkswagen nu i afton helt nya Passat. Uppdaterat utseende, ny teknik, bättre motorer och mer för pengarna hör till nyheterna.

Den nya bilen är kortare men ska inte ha sämre utrymmen för det. På bredden och höjden har den dock vuxit lite grann. I sedanen ska man få in 586 liter bagage och i kombin 650 liter. Fäller man ned baksätet i den sistnämnda sväljer den hela 1 780 liter vilket är 180 liter mer än en Volvo V70. Vikten på nya Passat har sjunkit med 85 kilo.

Tre olika motorer erbjuds till en början - bensinaren 1.4 TSI med 150 hästar och två dieslar på 150 eller 240 hästar och hela 500 Nm. Den sistnämnda är även fyrhjulsdriven och ska dra 0.54 liter per mil vid blandad körning. Senare kommer även ett laddhybrid-alternativ.

Bilen lanseras under fjärde kvartalet i år. Allt om nya Passat, inklusive svenska priser, finns i pressmeddelandet nedan.

Vad tycker ni om den? Själv tycker jag att designen är både mogen och stilren - kommer säkert att göra sig bra på vägarna.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Passat

I slutet av året lanseras den 8:e generationen av Passat, en av världens och Sveriges mest populära personbilar. Allt är nytt; den avancerade tekniken, motorerna, designen – och möjligheterna.

10 viktiga fakta om nya Passat:

Nya Passat är den 8:e generationen av denna bästsäljare som sedan debuten 1973 sålts i nästan 22 miljoner exemplar, varav ca 300 000 i Sverige.
Nya Passat lanseras vecka 48 i Sverige. Bilen är redan nu prissatt och blir beställningsbar från och med den 10 juli. Det rekommenderade cirkapriset är från 283 000 kronor.
Både sedan- och kombiversionen lanseras samtidigt. I Sverige byter kombiversionen namn från Passat Variant till Passat Sportscombi.
Nya Passat är bredare och lägre än föregångaren, vilket ger ännu mer dynamiska proportioner.
Tack vare sin innovativa lättviktskonstruktion väger nya Passat, beroende på version och utrustningsnivå, upp till 85 kg mindre än sin föregångare.
Alla motorer är nya för modellserien och upp till 20 % mer bränsleeffektiva. Bensindrivna instegsversionen 1,4 TSI 150 med cylinderavstängning förbrukar enastående låga 5,1 l/100 km (C02-utsläpp: 115/119 g/km)
Hållbar mobilitet: för första gången kommer Passat att erbjudas som laddhybrid med upp till 50 km på ren eldrift. Systemeffekten är 211 hk.
Den mest kraftfulla dieselmotorn är en TDI med BiTurbo som levererar 240 hk. Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km.
Flera förarassistanssystem gör debut i nya Passat, t.ex. City Emergency Brake, Rear Traffic Alert, Traffic Jam Assist och Emergency Assist. Nya Passat är dessutom världens första personbil med Trailer Assist som hjälper föraren att backa med släp. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och City Emergency Brake är standard i samtliga versioner.
10. Nya Passat är den första Volkswagen-modellen som erbjuds med den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display” och med en ”Head Up Display”. GTS-versionen av nya Passat är som standard utrustad med LED-strålkastare.

Det var för 41 år sedan som Volkswagen introducerade den första generationen av Passat. Sedan dess har denna bästsäljare levererats i mer än 22 miljoner exemplar till köpare runt om i världen. Enbart under 2013 bestämde sig fler än 1,1 miljoner bilköpare för en Passat, vilket gör den till Volkswagen-koncernens mest framgångsrika modell. Förra året såldes det i snitt en Passat (eller en ”Magotan” som den heter i Kina) var 29:e sekund någonstans i världen. Med andra ord 2 per minut, 126 per timme eller fler än 3 000 per dag. Varje dag.

Passat har varit en av svenskarnas populäraste bilmodeller sedan lanseringen 1973 och har sedan dess legat i toppen av mellanklassen, mycket tack vare kombinationen av generösa utrymmen, generös utrustning, fyrhjulsdriften 4Motion, dubbelkopplingslådan DSG och effektiva motorer. Hittills i år, januari till juni, är Passat Sveriges tredje mest registrerade bilmodell med 7 145 bilar.

100 % ny

Vid världspremiären i Potsdam, utanför Berlin i Tyskland, presenterar Volkswagen nu den 8:e generationen av Passat – en av de mest avancerade bilarna i mellanklassen i dag.

För detta svarar innovativa assistans-, infotainment-, komfort- och drivsystem som visar vägen till en ny era – en era där bilkörning blir mer hållbar, uppkopplad och kommunicerande. Bilen har fler system som spelar en aktiv roll i körningen för att göra den ännu säkrare.

- Passat är vår viktigaste modell i Sverige. Den passar vårt land perfekt tack vare sin mångsidighet och de senaste åren har den seglat upp som en av de absolut bäst säljande bilarna på marknaden. Med nya Passat är vi övertygade om att vi också kommer att nå ut till helt nya kunder, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Allt i den här bilen är nytt; tekniken, motorerna, designen – och möjligheterna. Med en tjänstevikt som sänkts med upp till 85 kg och en bränsleförbrukning som förbättrats med upp till 20 % blir Passat till en ny norm. För första gången kommer Passat nu också att erbjudas med laddhybriddrivning – en långfärdsbil som går att köra utsläppsfritt i upp till 50 km.

Lättare och säkrare

Nya Passat är baserad på den modulära konstruktionsmetoden MQB (Modular Transverse Matrix). Plattformen utnyttjar viktiga synergieffekter tvärs över gränserna mellan olika fordonsklasser, bl.a. när det gäller viktsänkande åtgärder. Passat väger upp till 85 kg mindre än sin föregångare (beroende på vald motor/växellåda).

De 4-cylindriga turbomotorerna väger betydligt mindre. Den totala viktbesparingen här är upp till 40 kg. Även chassits vikt har sänkts bl.a. genom att lättviktsmaterial har använts. Med hjälp av bl.a. avancerade material och en ny luftkonditioneringsanläggning har viktbesparingar också gjorts när det gäller utrustningen.

Den progressiva, superstarka konstruktionen av varmbearbetat stål gör också bilen lättare. För första gången har dessutom aluminium använts i karossen på en Passat. Trots viktsänkningen har karosstyvheten och krocksäkerheten förbättrats. Den maximala släpvagnsvikten har ökat till upp till 400 kg.

Positionering och design

I och med premiären för nya Passat avtäcker Volkswagen också en design som kombinerar renodlad elegans med en kraftfull utstrålning – en design som inte bara är elegant utan också modern. En design som inte är rörig utan uttrycksfull. En design där varje liten linje har ett syfte.

Proportionerna är ännu mer dynamiska (t.ex. lägre kaross, längre hjulbas, större hjul). Samtidigt som nya Passat bibehållit alla sina funktionsmässiga fördelar, har den tagit ytterligare ett kliv både vad gäller utstrålning, exklusivitet och dynamik.

Även när mörkret fallit har nya Passat en look som inte går att ta miste på – detta tack vare de nyutvecklade LED-strålkastarna (standard fr.o.m. modellversion ”GTS”) och sina standardmonterade LED-baklyktor.

Med nya Passat har Volkswagen skapat sedan- och kombimodeller som överbryggar gränserna till högre segment. Som den mest framgångsrika företagsbilen i Europa, representerar Passat en ny ”business class” – en bil som lägger sig mittemellan Premium- och Mellanklass segmentet, och mellan B- och C-segmenten.

Nya Passat är bredare, lägre och något kortare än föregångaren. Den är 1,83 m bred (+12 mm), 1,46 m hög (-14 mm) och 4,77 m lång (-2 mm). Axelavståndet har ökat med hela 79 mm till 2,79 m, vilket ger en märkbar ökning av innerutrymmena (+33 mm). Överhängen har kortats ner med 67 mm fram och 13 mm bak. Bagaget har ökat med 47 liter till hela 650 liter i Passat Sportscombi.

Elegant interiör

Interiören matchar den uttrycksfulla exteriören – elegant, renodlad och högklassig. Med nya designdetaljer, som den sammanhängande horisontella listen av luftinsläpp, och ny teknik som t.ex. den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, ”Head Up Display” eller det smala bandet av orienteringsbelysning, ger nu Passat ett mer nyskapande och exklusivt intryck än någonsin tidigare.

Nya förarassistanssystem – tre världsnyheter

Passat har vidareutvecklats till en bil där även tekniken sprängt gränserna till högre segment. Tre nya innovationer är alla världsnyheter:

Trailer Assist (gör det enklare att backa med släp)
Emergency Assist (bromsar ner bilen till stillastående i en nödsituation)
Traffic Jam Assist (underlättar körning i kötrafik)
Andra tekniska innovationer är:

Active Info Display (digital, interaktiv instrumentering)
Head Up Display (projicerar viktig information, som t.ex. hastigheten eller navigeringsikoner, direkt i förarens synfält)
Adaptive Cruise Control (ACC) med Front Assist och City Emergency Brake (Adaptiv farthållare som även håller avståndet till framförvarande fordon samt automatiska bromssystem som använder sig av radar)
Area View (vidareutvecklad runt-om-visning 360 grader runt bilen baserat på fyra kameror, och med ny varningsfunktion för hinder)
Park Assist 3.0 (tredje generationens Park Assist gör knepiga parkeringsmanövrer till rena barnleken)
Easy Close (stänger automatiskt bagageluckan på Passat Sportscombi)
Servotronic Sport (progressiv styrning med variabel utväxling där föraren behöver inte vrida lika mycket på ratten)
Multikollisionsbroms (bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa)
Pre-Crash (passagerarskyddsystem)
LED-strålkastare och LED-baklyktor (dagsljusliknande LED-belysning – på nya Passat ersätts Xenon-lamporna med LED-strålkastare)
Trailer Assist – Automatisk parkering med släp

Att backa med släp är en utmaning, även för vana bilförare. Volkswagen är första biltillverkaren i världen med att erbjuda sina kunder ett assistanssystem som gör det lättare än någonsin att manövrera med ett släp tillkopplat.

Trailer Assist reglerar automatiskt den laterala orienteringen av kombinationen bil/släp. För att backa in ett släp på uppfarten från vägen, stannar föraren på ett lämpligt ställe och lägger i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Både aktuell styrvinkel och möjliga styrvinklar visas på displayen. Med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer utvärderar systemet data från backkameran om släpets vinkel i förhållande till bilen.

Föraren kan bestämma den önskade färdriktningen för kombinationen bil/släp genom att använda backspegelns inställningsspak, som i detta fall fungerar som en joystick – allt som föraren sedan behöver sköta är broms- och gaspedalen. Ratten vrids automatiskt. Det är hela tiden möjligt att korrigera kursen med hjälp av backspegelns inställningsspak.

Trailer Assist kan enkelt kopplas ur genom att föraren åter trycker på aktiveringsknappen eller gör ett manuellt ingrepp i styrningen. Då bromsas bilen/släpet ned till stillastående. Ekipaget bromsas även automatiskt om föraren överskrider en förutbestämd hastighet.

Traffic Jam Assist och Emergency Assist

I nya Passat blir det också världspremiär för Volkswagens nya assistanssystem ”Traffic Jam Assist” och ”Emergency Assist”. Traffic Jam Assist, som bygger vidare på Lane Assist och Adaptive Cruise Control (ACC), gör det bekvämare för föraren vid trafikstockningar och ryckig kötrafik. Dessutom har Volkswagen utvecklat nya ”Emergency Assist” som aktiveras om föraren av någon anledning är oförmögen att köra, exempelvis vid plötslig sjukdom.

ACC och Lane Assist smälter samman till Traffic Jam Assist: ett system som assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt vid ryckig kötrafik i lägre hastigheter, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den.

Om föraren plötsligt inte längre kan köra bilen – t.ex. på en motorväg – och inte gör några ingrepp i styrningen efter den andra skarpare uppmaningen att ta kontroll över bilen, träder nödassistenten Emergency Assist i funktion. Emergency Assist är en avancerad vidareutveckling av Lane Assist som om så behövs tar över kontrollen över bilen tills den bromsats ned till stillastående.

Om föraren inte gör några ingrepp i styrningen, och beroende på andra parametrar, utgår systemet ifrån att föraren inte längre kör aktivt. Bilen hålls då kvar i sitt eget körfält. Samtidigt tänds varningsblinkern och bilen börjar långsamt att bromsas in. Fartminskningen fortsätter till dess Passat står still. För att förhindra en påkörning av bilen framför, aktiveras också Adaptive Cruise Control (ACC).

Side Assist med Rear Traffic Alert

Volkswagen har utökat funktionerna i sitt förarassistanssystem Side Assist med ”Rear Traffic Alert”, vilket gör det ännu säkrare att köra om och att backa ut från P-platser. Detta system kan bidra till att allvarliga olyckor undviks.

På motorväg registrerar systemet bilar som snabbt närmar sig för att köra om, och också bilar som befinner sig i den s.k. ”döda vinkeln”. Genom att varna föraren i dessa fall, gör Rear Traffic Alert det säkrare att köra om. Systemet hjälper också till när man backar ut från en parkeringsplats. Sensorer registrerar eventuella fordon som närmar sig från sidan och föraren därför inte kan se.

Side Assist, som aktiveras automatiskt i hastigheter över 10 km/h, använder sig av två radarsensorer (placerade i den bakre stötfångaren) för att ”övervaka” området upp till 70 meter bakom bilen. Genom att tända en LED-dioder i sidobackspegeln, uppmärksammar Side Assist föraren på fordon som närmar sig bakifrån eller från sidan. Om föraren aktiverar blinkern på den sida som systemet registrerat ett fordon på, blinkar Side Assists varningsdioder (som ett andra steg) för att förarens uppmärksamhet ska dras till den backspegeln.

Rear Traffic Alert är ett banbrytande system för att enklare och säkrare kunna backa ut från P-platser placerade i rät vinkel mot vägen. Systemet registrerar fordon som närmar sig från sidan. Den radarbaserade sensormodulen i Rear Traffic Alert kan upptäcka föremål på ett avstånd av upp till 50 meter. Rear Traffic Alert aktiveras när man lägger i backen eller, vid tillvalet Parkeringssensorer (PDC), när man börjar köra.

Om det finns fara för en kollision, varnar Rear Traffic Alert föraren – först visuellt, sedan med en ljudsignal. Om föraren inte reagerar på det sätt som situationen kräver och risken för en kollision är överhängande, påbörjar Rear Traffic Alert en inbromsning helt automatiskt för att försöka undvika, eller minska följderna av en eventuell sammanstötning.

Active Info Display

Med nya Passat introducerar Volkswagen ett centralinstrument utformat som en display med interaktiv visning av informationen – Active Info Display.

Samtliga instrument är mjukvarubaserade och virtuella. Det är endast säkerhetsrelaterade kontrollampor som är hårdvarubaserade på traditionellt sätt. Informationen kan visas i 2D eller 3D. 12,3" betyder att displayen har en diameter på 312 mm. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera detaljerad information på ett extremt exakt och grafiskt högklassigt sätt.

Displayen är interaktiv. Tänk dig att du använder navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan. Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som t.ex. bilder på kontakter i telefonboken eller skivomslag, kan nu läggas in på den aktiva infodisplayen i Passat.

Volkswagen kommer att erbjuda den aktiva infodisplayen som ett alternativ till analoga instrument, som tillval

Head Up Display

Nya Passat är den första Volkswagen-modell som också utrustas med en s.k. Head Up Display (HUD). Denna projicerar viktig information, som t.ex. hastigheten eller navigeringsikoner, direkt i förarens synfält.

Genom att displayen ligger i det direkta synfältet, kan föraren hålla blicken kvar på vägen och samtidigt få information om t.ex. hastigheten. Genom att varningsmeddelanden projiceras upp i det direkta synfältet, kan förarens reaktionstid förkortas avsevärt.

Eftersom ögonen inte behöver fokusera om fram och tillbaka mellan vägen och instrumenten, tröttas förarens ögon inte lika snabbt på långfärd. Displayen i Passat är en s.k. ”kombinerad lösning”: informationen projiceras på en glaspanel som är placerad vid vindrutan. När systemet inte används, fälls panelen ner i instrumentpanelen för att skyddas. Själva öppningen ligger dold under ett lock.

Glasskärmen är konstruerad som en högupplöst färgdisplay med 18 bitars färgdjup vilket ger en ljusstark och kontrastrik återgivning. En annan fördel är att displayen är utfällbar och inte är integrerad i vindrutan. Som föraren ser det, upplevs som om den projicerade informationen visas två meter framför bilen.

Displayen aktiveras med en separat knapp som sitter placerad bredvid vridreglaget till belysningen. Via infotainmentsystemets meny kan föraren själv välja vilken information som displayen ska visa: aktuell hastighet, hastighetsbegränsningen, navigeringsinstruktioner, information om assistanssystemen eller varning

Front Assist med City Emergency Brake

Front Assist är ett system som kan varna och automatiskt bromsa ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är ”City Emergency Brake”. Medan det är Front Assist som varnar föraren för att ligga för nära fordonet framför liksom för eventuella kollisioner i högre hastigheter, är det City Emergency Brake som svarar för detta i lägre hastighet. Tidigare har City Emergency Brake endast kunnat detektera andra fordon, men i nya Passat kan det utökade systemet nu i kombination med Lane Assist även reagera på fotgängare.

Front Assist använder sig av en radarsensor monterad fram för att hela tiden mäta avståndet till framförvarande fordon. Systemet hjälper föraren i kritiska situationer genom att förbereda bromssystemet för en panikbromsning. Med hjälp av ljud- och ljussignaler – och i ett andra steg även med ett kort bromsingrepp – uppmärksammar det dessutom föraren på de åtgärder som krävs.

Om föraren inte bromsar hårt nog, ser Front Assist till att ge tillräcklig bromskraft för att en kollision ska kunna undvikas. Om föraren inte reagerar alls, bromsar Front Assist automatiskt ner bilen.

City Emergency Brake är en förlängning av systemet Front Assist som med hjälp av radarsensorer övervakar området framför nya Passat (i hastigheter upp till 65 km/h).

För första gången kan City Emergency Brake nu i bilar utrustade med Lane Assist kombinera radarn med Lane Assists frontmonterade kamera på Passat, vilket gör att systemet förutom fordon även kan upptäcka eventuella fotgängare på körbanan eller längs vägkanten.

Om City Emergency Brake upptäcker att det finns risk för att nya Passat ska kollidera med en fotgängare, varnar systemet föraren – först både med ljud- och ljussignaler och sedan med ett kort men märkbart bromsingrepp. Om föraren inte reagerar på dessa varningar, aktiverar systemet automatiskt nödbromsen.

Area View

Den kamerabaserade runt-om-visningen Area View hade världspremiär 2010 i Touareg. Det system som nu erbjuds till nya Passat har genomgått en omfattande vidareutveckling. Det nya systemet bjuder på fler funktioner, högre bildupplösning, en varningsfunktion för hinder och fågelperspektiv i 3D.

Area View använder sig av fyra kameror: 1 i bakluckan, 1 i vardera sidobackspegeln och 1 i kylargrillen. Med en observationsvinkel på 180 grader för respektive kamera, registrerar Area View hela området runt bilen och presenterar det på infotainmentsystemets skärm. Från display-menyn kan föraren välja mellan olika kameravinklar (fram, bak, sido- eller fågelperspektiv) endera på hela skärmen, eller som split screen (uppdelat).

I kombination med navigationssystemet Discover Pro, använder kontrollenheten de fyra kamerabilderna för att ur fågelperspektiv skapa en heltäckande, tredimensionell översiktsbild av Passat och området runt om. Systemet kan visa bilder ur totalt 17 olika virtuella kamerapositioner. De är anordnade på så sätt att de täcker alla tänkbara perspektiv runt bilen.

En nyhet i Area View är en varningsfunktion för hinder, baserad på bildbehandlingsalgoritmer. Som ett komplement till de vanliga parkeringssensorerna med ultraljud och Rear Traffic Alert, använder detta system kamerorna för att upptäcka eventuella hinder utanför sensorernas täckningsområde.

Själva varningsprocessen liknar den som ultraljudssensorerna använder sig av. Förutom att visa eventuella hinder och tillgängligt utrymme, ger Area View också en bild av bilen baserat på rattutslaget när man ska parkera bilen i en parkeringsruta.

När man kör långsamt offroad, eller på vägar som saknar beläggning, hjälper den frontmonterade kamerans "Offroad"-display föraren att ta sig fram genom att tydligt visa eventuella hinder i körspåret, som t.ex. stora stenbumlingar, stubbar eller gropar.

Park Assist 3.0

Park Assist gör det möjligt att parkera automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och i rät vinkel mot vägen. Dessutom kan systemet hjälpa bilen ut ur fickparkeringsluckor. Vid parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen, stödjer systemet inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt.

Den första generationen Park Assist kom 2007 och var en uppskattad teknisk nyhet. Detta assistanssystem hjälpte föraren genom att ta hand om styrningen när man backade in i en parkeringslucka längs med vägen.

Den andra generationen Park Assist, som presenterades 2010, kunde dessutom styra bilen när man backade in på P-platser som låg i rät vinkel mot vägen. Dessutom räckte det nu med att parkeringsluckan var 80 cm längre än bilen. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.

Den nyutvecklade tredje generationen Park Assist kompletterar funktionerna med automatisk parkering framåt i parkeringsluckor som är vinkelräta mot den väg man färdas på. De många funktioner som Park Assist bjuder på, hjälper föraren på ett optimalt sätt i krångliga parkeringssituationer genom att göra parkeringsförloppet snabbare och för mer oerfarna förare också enklare.

Efter att ha tryckt på knappen Park Assist, behöver föraren endast sköta gas- och broms (och kopplingspedalen vid manuell växellåda) – så styr Park Assist automatiskt in nya Passat i parkeringsluckan.

Systemet känner på egen hand av typen av parkeringslucka och inleder den parkeringsmanöver som krävs. Samtidigt informerar det föraren om processen och visar instruktioner på multifunktionsdisplayen. Föraren kan manuellt välja önskad parkeringslucka bland de som systemet registrerat.

Grundfunktionerna i Park Assist har förbättrats ytterligare med vad som kallas en omgivningskarta. Systemet kan med hjälp av sensorer inbyggda i alla fyra hjulen bestämma hur bilen kommer att svänga. Detta gör att bilens placering går att bestämma mycket precist vilket i sin tur gör att den kan parkeras mer exakt än någonsin.

Easy Close

Easy Open – som ju öppnar bagageluckan – introducerades 2010 i den 7:e generationen av Passat Variant: om bilen är utrustad med det automatiska lås- och startsystemet Keyless Access, räcker det med en kick med foten bakom bilen för att bagageluckan ska öppnas. Gränssnittet mellan människa och maskin utgörs här av en närhetssensor (placerad vid stötfångaren) som kan registrera fotrörelsen. På den 8:e generationen Passat Sportscombi kan nu denna öppningsfunktion för bakluckan kompletteras med en stängningsfunktion – Easy Close.

Bakluckan på Passat Sportscombi stängs automatiskt så fort den person som har bilnyckeln lämnar området bakom bilen. Samtidigt låser systemet då bilen. Stängningsfunktionen aktiveras via en dubbelknapp i bakluckan.

Servotronic Sport – progressiv styrning med variabel utväxling

För första gången är Passat (GTS-versionen) nu utrustad med Servotronic Sport – ett styrsystem som optimerar både köregenskaperna och komforten. Tack vare den progressiva styrningen med variabel utväxling, behöver man som förare i nya Passat inte vrida lika mycket på ratten när bilen ska svänga. När man kör i snäva kurvor behöver man inte heller flytta runt händerna på ratten lika mycket. Med Servotronic Sport är det 2,1 varv till fullt rattutslag, utan detta tillval krävs 2,75 varv.

Multikollisionsbroms, Pre-Crash och ACC

Precis som i Golf är multikollisionsbroms och passagerarskyddsystemet Pre-Crash standard i samtliga versioner av nya Passat. Multikollisionsbromsen bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa – det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken. Om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser Pre-Crash till att bältena sträcks och att sidorutorna och eventuellt panoramasoltak stängs.

I nya Passat är även den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och City Emergency Brake standard i samtliga versioner. ACC har en radarsensor i fronten som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Föraren kan enkelt ställa in önskad hastighet och avstånd. Front Assist är den del av farthållaren som bevakar området närmast bilen, medan den automatiska nödbromsen City Emergency Brake förhindrar eller minskar effekten av en kollision i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.

LED-strålkastare och LED-baklyktor

Volkswagen har utvecklat en helt ny typ av belysningskoncept för nya Passat. Bilen erbjuds med halogen- eller LED-strålkastare, i båda fallen är baklyktorna av LED-typ. LED-strålkastarna, som erbjuds i tre nivåer, ger bilen en egen signatur.

LED-strålkastarna med reflektorteknik (Nivå1)

De nyutvecklade LED-strålkastarna med reflektorteknik är instegsversionen av det belysningssystem som ersätter xenon-strålkastarna på Passat. Väljer man LED strålkastare är även varselljuset av LED-typ. Varselljusens huvudsegment dubblerar som blinker. Här används 12 LED-lampor som kan lysa både vitt och gult.

LED-strålkastare med projektionsteknik (Nivå 2)

Nästa nivå som Volkswagen erbjuder för Passat är LED-strålkastare med projektionsteknik. Två tunna linsmoduler, som sitter placerade intill varandra, projicerar ljuset på vägen och levererar en belysning som påminner om dagsljus. De har starkare ljusstyrka än bi-xenon-strålkastare. LED-strålkastarna av projektionstyp har också en annan typ av varselljus med 32 LED-lampor. Två separata moduler ger strålkastarna sin karakteristiska design: ett stort U (som sträcker sig runt linsmodulen) och ett mindre U som ramar in multibeam-linsmodulens ytterkontur. Under varselljuset sitter breda blinkrar som med sina 12 LED-lampor framhäver strålkastarnas design ännu mer. På strålkastarnas insida sitter även LED-lamporna för det statiska kurvljuset.

LED-strålkastare med projektionsteknik och Dynamic Light Assist (Nivå 3)

I den högsta versionen styrs LED-strålkastarna av projektionstyp via bilens kamera. För första gången kombinerar Volkswagen här Dynamic Light Assist (automatiskt, permanent helljus) med LED-teknik. Kameran registrerar både framförvarande och mötande trafik. Dessa data analyseras av strålkastarelektroniken som koordinerar ljusfördelningen via styrenheten till kurvljuset och genom att vrida multibeam-linsmodulen.

LED Baklyktor

På nya Passat är LED-baklyktor standard. De sträcker sig i två delar från bagage-/bakluckan till sidopanelen. I standardversionen av baklyktorna sitter bakljus och bromsljus i den övre, yttre sektionen medan blinkrarna är placerade nedanför. På den inre av sektionerna (den på bagageluckan), sitter bakljus, dimljus och backljus.

Förutom standardversionen finns det också en toppversion, vars belysningsdesign är mer iögonfallande. Funktionen hos dessa LED-baklyktor visar sig när man bromsar: den horisontella ljusbilden övergår då i en vertikal bromsljussignatur som består av tre vertikala band – två i den yttre sektionen och en i den inre. Det ser ut som om den horisontella bakljussignaturen viks ihop till en vertikal bromsljussignatur (”klick-klack”). Den visuella övergången gör att bromsljuset framträder tydligare vilket ökar trafiksäkerheten. Förutom bakljus och bromsljus är även blinkern integrerad i baklyktornas yttre sektion. På den inre av sektionerna (den på bagageluckan), sitter bakljus, backljus och dimljus.

Nya infotainmentsystem

Nya Passat lanseras med den 2:a generationen av Volkswagens infotainmentsystem. Denna den senaste generationen av det moduluppbyggda infotainmentsystemet MIB är bestyckade med snabbare processorer (snabbare uppstart, snabbare beräkning av färdvägar, smidigare pekskärmsrespons, finslipade språkdialoger) liksom med nya displayer med högre upplösning. De erbjuder också maximala anslutningsmöjligheter för externa enheter. Till de många olika gränssnitten hör t.ex. ett för smartphones, och appar till dessa, via MirrorLink™. (tillval) MirrorLink™ gör det möjligt att integrera ett flertal olika appar eller funktioner för Android-smartphones i infotainmentsystemet. Appar kommer att erbjudas både av Volkswagen och av tredjepartsleverantörer.

Standardsystemet i Sverige är”Composition Media” med radio och CD manövrerade från en 6,5"pekskärm. Man kan även spela upp musik via AUX-IN-ingången, via ett SD-minneskort och/eller från ett USB-minne eller via Bluetooth. Dessutom finns ett iPod/iPhone-gränssnitt som tillval. Som tillval finns också två navigationssystem: ”Discover Media” med 6,5” skärm samt den senaste versionen av ”Discover Pro” som har en 8" stor display och dessutom försett med mobiltelefongränssnitt Premium (rSAP-profil) och en DVD-spelare. TV-mottagare finns som tillval.

Samtliga Passat har i Sverige Bluetooth handsfree som standard. Fr.o.m. ”Discover Media”, kan dessutom 2st mobiltelefoner kopplas upp samtidigt – t.ex. en företagstelefon och en privat telefon. Man kan också beställa mobiltelefonförberedelsen ”Comfort” med ett fack där en smartphone kan placeras för att induktivt kopplas till den yttre antennen på Passat.

Tio TSI- och TDI-motorer

Till nya Passat kommer det på den svenska marknaden att erbjudas sju direktinsprutade turbomotorer med en effekt på mellan 120 hk till 280 hk. Alla motorerna är nya för Passat. Bränsleförbrukningen, och därmed också CO?-utsläppen, har sänkts med så mycket som 20 %. Alla versionerna är utrustade med stopp/start-system och ett läge för bromsenergiåtervinning. DSG-växellåda med dubbla kopplingar är standard för de starkaste motorerna och finns som tillval för övriga versioner. Samtliga motorer uppfyller den nya Euro 6 normen.

Laddhybrid på 211 hk – upp till 50 km på eldrift, total räckvidd på över 1 000 km

För första gången kommer Passat kunna erbjudas med laddhybriddrivning – en bensindriven TSI-motor på 156 hk plus en elmotor med en effekt på 109 hk samt ett laddningsbart batteri. De bägge drivkällorna levererar tillsammans en systemeffekt på 211 hk och det maximala vridmomentet är 400 Nm, vilket gör den till den mest kraftfulla laddhybriden från Volkswagen hittills. Passat Hybrid har en topphastighet på över 210 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8 sekunder.

Elmotorn får sin ström från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Kapaciteten för detta vätskekylda batteri är 9,9 kWh. Batteriet laddas via ett uttag som sitter placerat bredvid VW-märket på kylargrillen. Den här drivningslösningen gör Passat Hybrid och Passat Sportscombi Hybrid utsläppsfria under vissa körperioder: de båda kan köras upp till 50 km i eldriftsläge.

Precis som är fallet med Golf GTE, som når ner i enastående låga värden (1,5 l/100 km enligt NEDC-cykeln och 35 g CO?/km), kan vi förvänta oss att Passat i laddhybridutförande också har mycket låg bränsleförbrukning och låga CO?-utsläpp. Information om de officiella bränsleförbrukningsvärdena kommer i samband med lanseringen av bilen (under år 2015). Den totala räckvidden är över 1 000 km.

Passat blir den tredje modellen (efter XL1 och Golf GTE) från Volkswagen som kan fås med laddhybriddrivning. Till standardutrustningen för laddhybriddrivna Passat-modeller hör t.ex. LED-strålkastare och infotainmentsystemet ”Composition Media”.

TSI – översikt över bensinmotorerna

Effekten för de bensindrivna motorerna börjar i Sverige med en TSI-motor på 150 hk som är försedd med aktiv cylinderavstängning (ACT). Denna direktinsprutade och turboladdade 1,4-litersmotor har en bränsleförbrukning på 4,9 l/100 km (motsvarande 115 g CO?/km) – d.v.s. 1,3 l/100 km mindre än för motsvarande motor till den förra modellen. Övriga effektnivåer: 220 hk respektive 280 hk. TSI-motorn i laddhybriden levererar som vi tidigare nämnt 156 hk.

Alla TSI-motorerna kan beställas med en DSG-växellåda med dubbla kopplingar. DSG är standard för motorversionerna på 220 och 280 hk liksom för Passat i laddhybridutförande.

TDI – översikt över dieselmotorerna

De dieselmotorer man kommer att kunna välja mellan börjar med en 150 hk stark TDI som klarar sig på snåla 4,1 l/100 km (motsvarande 108 g CO?/km) – alltså 0,5 l/100 km mindre än för motsvarande motor till den förra modellen. Övriga effektnivåer för dessa kraftfulla turbodieslar ligger på 190 hk respektive 240 hk.

En verklig höjdpunkt är den mest kraftfulla 4-cylindriga, direktinsprutade turbodiesel som Volkswagen någonsin tagit fram: en ny 2,0-liters BiTurbomotor med en effekt på 240 hk och en bränsleförbrukning på låga 5,3 l/100 km (motsvarande 139 g CO?/km). Med detta energiknippe under huven har Sportscombi-versionen en topphastighet på 238 km/h. Med tanke på sitt höga maximala vridmoment på 500 Nm, kommer versionen med 240 hk som standard att vara utrustad med fyrhjulsdriften 4Motion och en 7-stegad DSG-växellåda.

Tre modellversioner

På den svenska marknaden erbjuds nya Passat i de tre modellversionerna Masters, GT och GTS. Grundversionen utgår därmed.

Passat Masters (150 hk TSI, samt 120 och 150 hk TDI)

Mastersutförandet bjuder på finesser som t.ex. exteriört krompaket med kromlister runt sidorutorna, blank takreling på Sportscombi , 16" lättmetallfälgar, akustikrutor, LED-baklyktor, mittarmstöd fram, KeyLess Go (start-stopp knapp), 3-zons klimatanläggning Climatronic med separat manöverpanel för passagerarna i baksätet, regnsensor, exklusiva dekorpaneler, komfortstolar fram med 12-vägs ergoComfort-förarsäte med svankstöd – elektriskt inställbart på förarsidan och manuellt på passagerarsidan), läderklädd multifunktionssportratt, Radio/CD Composition Media, Bluetooth handsfree, parkeringssensorer ”ParkPilot”, adaptiv farthållare (ACC) med Front Assist med City Emergency Brake, multikollisionsbroms och Pre-Crash.

Passat GT (220 hk TSI samt 190 hk TDI)

Utöver det som hör till Masters, adderar Passat GT följande detaljer utvändigt: en kromlist ovanför kylargrillen och en kromlist som löper runt på karossens nedre del och 17" lättmetallfälgar. Till standardutrustningen invändigt hör eleganta dekorinlägg i instrumentpanelen i borstad aluminium; mittkonsol i pianolacksvart), instegslister i rostfritt stål, säten klädda i Alcantara/läder, multifunktionsfärgdisplayen ”Premium” samt Mode Select som ger föraren möjlighet att välja körprofil.


Passat GTS (280 hk TSI samt 240 hk TDI)

GTS erbjuder förutom GT utrustningen dessutom LED-strålkastare, 18” lättmetallfälgar, kromade trapetsformade avgasändrör, Servotronic Sport, mörktonade rutor från B-stolparna, larm och den adaptiva chassiregleringen DCC.

Motoralternativ på den svenska marknaden

Följande versioner är tillgängliga vid beställningsstarten:

Bensin:

1,4 TSI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 115(119) g/km
Förbrukning: 5,1(5,1) l/100 km
Cirkapris: 283.000 (293.000) kronor

Dieselversioner:

2,0 TDI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 108(109) g/km
Förbrukning: 4,1(4,1) l/100 km
Cirkapris: 288.000 (298.000) kronor

2,0 TDI DSG Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(121) g/km
Förbrukning: 4,5(4,6) l/100 km
Cirkapris: 307.900 (317.900) kronor

2,0 TDI DSG GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(119) g/km
Förbrukning: 4,5(4,5) l/100 km
Cirkapris: 316.000 (326.000) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 131(134) g/km
Förbrukning: 5,0(5,1) l/100/km
Cirkapris: 322.900 (332.900) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 240
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 139(140) g/km
Förbrukning: 5,3(5,4) l/100/km
Cirkapris: 378.000 (388.000) kronor

För TDI 190 hk DSG6 och TDI 190 DSG6 4Motion är uppgifterna om bränsleförbrukning samt CO2-utsläpp preliminära. Mer detaljer om CO2-utsläpp och förbrukning kommer att presenteras senare.

Attraktiva utrustningspaket redan från start

Som tidigare kommer ett omfattande utbud av möjligheter erbjudas för att individualisera sin nya Passat. Grunden i detta utbud är en serie utrustningspaket.

Dragpaketet – ca.pris: 8 500 kronor

Infällbar dragkrok
Backkamera, Rear Assist
Lastförskjutningsnät
Lastrumsmatta
Första-hjälpen-kudde
Varningsväst
Easy Park-paketet – ca.pris: 11 500 kronor

Infällbar dragkrok
Backkamera, Rear Assist
Lastförskjutningsnät
Lastrumsmatta
Första-hjälpen-kudde
Varningsväst
ParkAssist
TrailerAssist
Executivepaket för Masters – ca.pris: 27 500 kronor

LED strålkastare
17” lättmetallfälgar ”London” i silver
Dimstrålkastare med statiskt kurvljus
Eluppvärmd ratt (inklusive växlingspaddlar i DSG versioner)
Läderklädsel ”Vienna”
Elbaklucka
Executivepaket för GT – ca.pris: 16 000 kronor

LED strålkastare
Eluppvärmd ratt (inklusive växlingspaddlar i DSG versioner)
Läderklädsel ”Nappa”
Elbaklucka
Ambientepaket
Mörktonade rutor från B-stolpen
Executivepaket för GTS – 13 000 kronor

LED High strålkastare
Eluppvärmd ratt inklusive växlingspaddlar
Läderklädsel ”Nappa”
Elbaklucka
Ambientepaket
Safe Techpaket för Masters/GT/GTS – ca.pris: 11 000 kronor

SideAssist och Rear Traffic Alert
Lane Assist
Light Assist
Fotgängarskydd i City Emergency Brake (använder kameran i LaneAssist)
Safe Techpaketet för bilar med LED High – ca.pris 12 900 kr

SideAssist Plus och Rear Traffic Alert
Lane Assist
Dynamic Light Assist
Traffic Jam Assist (ej för versioner med manuell växellåda)
Emergency Assist
Fotgängarskydd i City Emergency Brake (använder kameran i LaneAssist)
R-Line-paket

Även för nya Passat håller Volkswagen R GmbH på att utveckla sportiga ”R-Line” paket. Interiören bjuder bl.a. klädsel i Vienna-läder/tyg, R-Line multifunktionssportratt med växlingspaddlar (för DSG), pedaler i rostfritt stål, R-Line dekorpaneler och svart innertak. Exteriört märks bl.a. ”R-Line”-stötfångare, speciell kylargrill med ”R-Line”-emblem, kromade trapetsformade ändrör, tröskelbreddare, takkantsspoiler (Sportscombi) och en svart, högglanspolerad diffusor samt R-Linespecifika lättmetallfälgar. R-Line för nya Passat kommer kunna beställas preliminärt från våren 2015.
Om man kör på någon och smiter fångar tomten en
Rättvisa skipad! 
58.0°
+
Roger Åberg
0
Apple Music satsar mer på konsertvideos
Exklusiva spelningar med Noel Gallagher och Sam Smith på gång 
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
FBI ska sälja sina bitcoins
Lagens långa arm cashar in 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo 
26.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hesa Fredrika är Hesa Fredrik i mobilen
Håll koll på Viktigt Meddelande till Allmänheten 
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu har Norge stängt ner FM-nätet
Första landet i världen som gör det 
21.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu börjar vi bädda in information från Wikipedia
Mer kunskap åt folket 
62.7°
+
Roger Åberg
0
Tysta autospelande video med Google Chrome
Ny funktion i senaste betaversionen 
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gymnasieelever får privata duschar
För de som vill byta om lite mera privat 
50.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
George Clooney gör tv-serie om Watergate
Kommer att visas på Netflix 
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi använder allt mer sömnmedel
Har vi svårare för att somna nu för tiden? 
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
I Norge bygger man skilsmässolägenheter
För att barnen ska få det mindre stökigt 
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spoiler!
Disney släpper minispelet Porg Invasion
Star Wars-spel på Facebook 
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Energidrycker kan få lagstadgad åldergräns
Livsmedelsverket ska utreda 
61.4°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 får en egen OpenSSH-app
Slipp installera Putty 
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Källa på Postnord: Personal länsar paket
Grejer skickas inte tillbaka till Kina 
-2.8°
+
Bobby Green
0
Alphabet bygger laserinternet i Indien
Varför lägga kablar när man kan skjuta laserstrålar 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
31.5°
+
Roger Åberg
0