m

Säg välkommen till nya Volkswagen Passat
Premium utan premiumprislapp

Säg välkommen till nya Volkswagen Passat
Bil / Volkswagen

Som utlovat presenterade Volkswagen nu i afton helt nya Passat. Uppdaterat utseende, ny teknik, bättre motorer och mer för pengarna hör till nyheterna.

Den nya bilen är kortare men ska inte ha sämre utrymmen för det. På bredden och höjden har den dock vuxit lite grann. I sedanen ska man få in 586 liter bagage och i kombin 650 liter. Fäller man ned baksätet i den sistnämnda sväljer den hela 1 780 liter vilket är 180 liter mer än en Volvo V70. Vikten på nya Passat har sjunkit med 85 kilo.

Tre olika motorer erbjuds till en början - bensinaren 1.4 TSI med 150 hästar och två dieslar på 150 eller 240 hästar och hela 500 Nm. Den sistnämnda är även fyrhjulsdriven och ska dra 0.54 liter per mil vid blandad körning. Senare kommer även ett laddhybrid-alternativ.

Bilen lanseras under fjärde kvartalet i år. Allt om nya Passat, inklusive svenska priser, finns i pressmeddelandet nedan.

Vad tycker ni om den? Själv tycker jag att designen är både mogen och stilren - kommer säkert att göra sig bra på vägarna.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Säg välkommen till nya Volkswagen Passat
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Passat

I slutet av året lanseras den 8:e generationen av Passat, en av världens och Sveriges mest populära personbilar. Allt är nytt; den avancerade tekniken, motorerna, designen – och möjligheterna.

10 viktiga fakta om nya Passat:

Nya Passat är den 8:e generationen av denna bästsäljare som sedan debuten 1973 sålts i nästan 22 miljoner exemplar, varav ca 300 000 i Sverige.
Nya Passat lanseras vecka 48 i Sverige. Bilen är redan nu prissatt och blir beställningsbar från och med den 10 juli. Det rekommenderade cirkapriset är från 283 000 kronor.
Både sedan- och kombiversionen lanseras samtidigt. I Sverige byter kombiversionen namn från Passat Variant till Passat Sportscombi.
Nya Passat är bredare och lägre än föregångaren, vilket ger ännu mer dynamiska proportioner.
Tack vare sin innovativa lättviktskonstruktion väger nya Passat, beroende på version och utrustningsnivå, upp till 85 kg mindre än sin föregångare.
Alla motorer är nya för modellserien och upp till 20 % mer bränsleeffektiva. Bensindrivna instegsversionen 1,4 TSI 150 med cylinderavstängning förbrukar enastående låga 5,1 l/100 km (C02-utsläpp: 115/119 g/km)
Hållbar mobilitet: för första gången kommer Passat att erbjudas som laddhybrid med upp till 50 km på ren eldrift. Systemeffekten är 211 hk.
Den mest kraftfulla dieselmotorn är en TDI med BiTurbo som levererar 240 hk. Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km.
Flera förarassistanssystem gör debut i nya Passat, t.ex. City Emergency Brake, Rear Traffic Alert, Traffic Jam Assist och Emergency Assist. Nya Passat är dessutom världens första personbil med Trailer Assist som hjälper föraren att backa med släp. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och City Emergency Brake är standard i samtliga versioner.
10. Nya Passat är den första Volkswagen-modellen som erbjuds med den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display” och med en ”Head Up Display”. GTS-versionen av nya Passat är som standard utrustad med LED-strålkastare.

Det var för 41 år sedan som Volkswagen introducerade den första generationen av Passat. Sedan dess har denna bästsäljare levererats i mer än 22 miljoner exemplar till köpare runt om i världen. Enbart under 2013 bestämde sig fler än 1,1 miljoner bilköpare för en Passat, vilket gör den till Volkswagen-koncernens mest framgångsrika modell. Förra året såldes det i snitt en Passat (eller en ”Magotan” som den heter i Kina) var 29:e sekund någonstans i världen. Med andra ord 2 per minut, 126 per timme eller fler än 3 000 per dag. Varje dag.

Passat har varit en av svenskarnas populäraste bilmodeller sedan lanseringen 1973 och har sedan dess legat i toppen av mellanklassen, mycket tack vare kombinationen av generösa utrymmen, generös utrustning, fyrhjulsdriften 4Motion, dubbelkopplingslådan DSG och effektiva motorer. Hittills i år, januari till juni, är Passat Sveriges tredje mest registrerade bilmodell med 7 145 bilar.

100 % ny

Vid världspremiären i Potsdam, utanför Berlin i Tyskland, presenterar Volkswagen nu den 8:e generationen av Passat – en av de mest avancerade bilarna i mellanklassen i dag.

För detta svarar innovativa assistans-, infotainment-, komfort- och drivsystem som visar vägen till en ny era – en era där bilkörning blir mer hållbar, uppkopplad och kommunicerande. Bilen har fler system som spelar en aktiv roll i körningen för att göra den ännu säkrare.

- Passat är vår viktigaste modell i Sverige. Den passar vårt land perfekt tack vare sin mångsidighet och de senaste åren har den seglat upp som en av de absolut bäst säljande bilarna på marknaden. Med nya Passat är vi övertygade om att vi också kommer att nå ut till helt nya kunder, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Allt i den här bilen är nytt; tekniken, motorerna, designen – och möjligheterna. Med en tjänstevikt som sänkts med upp till 85 kg och en bränsleförbrukning som förbättrats med upp till 20 % blir Passat till en ny norm. För första gången kommer Passat nu också att erbjudas med laddhybriddrivning – en långfärdsbil som går att köra utsläppsfritt i upp till 50 km.

Lättare och säkrare

Nya Passat är baserad på den modulära konstruktionsmetoden MQB (Modular Transverse Matrix). Plattformen utnyttjar viktiga synergieffekter tvärs över gränserna mellan olika fordonsklasser, bl.a. när det gäller viktsänkande åtgärder. Passat väger upp till 85 kg mindre än sin föregångare (beroende på vald motor/växellåda).

De 4-cylindriga turbomotorerna väger betydligt mindre. Den totala viktbesparingen här är upp till 40 kg. Även chassits vikt har sänkts bl.a. genom att lättviktsmaterial har använts. Med hjälp av bl.a. avancerade material och en ny luftkonditioneringsanläggning har viktbesparingar också gjorts när det gäller utrustningen.

Den progressiva, superstarka konstruktionen av varmbearbetat stål gör också bilen lättare. För första gången har dessutom aluminium använts i karossen på en Passat. Trots viktsänkningen har karosstyvheten och krocksäkerheten förbättrats. Den maximala släpvagnsvikten har ökat till upp till 400 kg.

Positionering och design

I och med premiären för nya Passat avtäcker Volkswagen också en design som kombinerar renodlad elegans med en kraftfull utstrålning – en design som inte bara är elegant utan också modern. En design som inte är rörig utan uttrycksfull. En design där varje liten linje har ett syfte.

Proportionerna är ännu mer dynamiska (t.ex. lägre kaross, längre hjulbas, större hjul). Samtidigt som nya Passat bibehållit alla sina funktionsmässiga fördelar, har den tagit ytterligare ett kliv både vad gäller utstrålning, exklusivitet och dynamik.

Även när mörkret fallit har nya Passat en look som inte går att ta miste på – detta tack vare de nyutvecklade LED-strålkastarna (standard fr.o.m. modellversion ”GTS”) och sina standardmonterade LED-baklyktor.

Med nya Passat har Volkswagen skapat sedan- och kombimodeller som överbryggar gränserna till högre segment. Som den mest framgångsrika företagsbilen i Europa, representerar Passat en ny ”business class” – en bil som lägger sig mittemellan Premium- och Mellanklass segmentet, och mellan B- och C-segmenten.

Nya Passat är bredare, lägre och något kortare än föregångaren. Den är 1,83 m bred (+12 mm), 1,46 m hög (-14 mm) och 4,77 m lång (-2 mm). Axelavståndet har ökat med hela 79 mm till 2,79 m, vilket ger en märkbar ökning av innerutrymmena (+33 mm). Överhängen har kortats ner med 67 mm fram och 13 mm bak. Bagaget har ökat med 47 liter till hela 650 liter i Passat Sportscombi.

Elegant interiör

Interiören matchar den uttrycksfulla exteriören – elegant, renodlad och högklassig. Med nya designdetaljer, som den sammanhängande horisontella listen av luftinsläpp, och ny teknik som t.ex. den interaktiva, digitala instrumenteringen ”Active Info Display”, ”Head Up Display” eller det smala bandet av orienteringsbelysning, ger nu Passat ett mer nyskapande och exklusivt intryck än någonsin tidigare.

Nya förarassistanssystem – tre världsnyheter

Passat har vidareutvecklats till en bil där även tekniken sprängt gränserna till högre segment. Tre nya innovationer är alla världsnyheter:

Trailer Assist (gör det enklare att backa med släp)
Emergency Assist (bromsar ner bilen till stillastående i en nödsituation)
Traffic Jam Assist (underlättar körning i kötrafik)
Andra tekniska innovationer är:

Active Info Display (digital, interaktiv instrumentering)
Head Up Display (projicerar viktig information, som t.ex. hastigheten eller navigeringsikoner, direkt i förarens synfält)
Adaptive Cruise Control (ACC) med Front Assist och City Emergency Brake (Adaptiv farthållare som även håller avståndet till framförvarande fordon samt automatiska bromssystem som använder sig av radar)
Area View (vidareutvecklad runt-om-visning 360 grader runt bilen baserat på fyra kameror, och med ny varningsfunktion för hinder)
Park Assist 3.0 (tredje generationens Park Assist gör knepiga parkeringsmanövrer till rena barnleken)
Easy Close (stänger automatiskt bagageluckan på Passat Sportscombi)
Servotronic Sport (progressiv styrning med variabel utväxling där föraren behöver inte vrida lika mycket på ratten)
Multikollisionsbroms (bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa)
Pre-Crash (passagerarskyddsystem)
LED-strålkastare och LED-baklyktor (dagsljusliknande LED-belysning – på nya Passat ersätts Xenon-lamporna med LED-strålkastare)
Trailer Assist – Automatisk parkering med släp

Att backa med släp är en utmaning, även för vana bilförare. Volkswagen är första biltillverkaren i världen med att erbjuda sina kunder ett assistanssystem som gör det lättare än någonsin att manövrera med ett släp tillkopplat.

Trailer Assist reglerar automatiskt den laterala orienteringen av kombinationen bil/släp. För att backa in ett släp på uppfarten från vägen, stannar föraren på ett lämpligt ställe och lägger i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Både aktuell styrvinkel och möjliga styrvinklar visas på displayen. Med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer utvärderar systemet data från backkameran om släpets vinkel i förhållande till bilen.

Föraren kan bestämma den önskade färdriktningen för kombinationen bil/släp genom att använda backspegelns inställningsspak, som i detta fall fungerar som en joystick – allt som föraren sedan behöver sköta är broms- och gaspedalen. Ratten vrids automatiskt. Det är hela tiden möjligt att korrigera kursen med hjälp av backspegelns inställningsspak.

Trailer Assist kan enkelt kopplas ur genom att föraren åter trycker på aktiveringsknappen eller gör ett manuellt ingrepp i styrningen. Då bromsas bilen/släpet ned till stillastående. Ekipaget bromsas även automatiskt om föraren överskrider en förutbestämd hastighet.

Traffic Jam Assist och Emergency Assist

I nya Passat blir det också världspremiär för Volkswagens nya assistanssystem ”Traffic Jam Assist” och ”Emergency Assist”. Traffic Jam Assist, som bygger vidare på Lane Assist och Adaptive Cruise Control (ACC), gör det bekvämare för föraren vid trafikstockningar och ryckig kötrafik. Dessutom har Volkswagen utvecklat nya ”Emergency Assist” som aktiveras om föraren av någon anledning är oförmögen att köra, exempelvis vid plötslig sjukdom.

ACC och Lane Assist smälter samman till Traffic Jam Assist: ett system som assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt vid ryckig kötrafik i lägre hastigheter, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den.

Om föraren plötsligt inte längre kan köra bilen – t.ex. på en motorväg – och inte gör några ingrepp i styrningen efter den andra skarpare uppmaningen att ta kontroll över bilen, träder nödassistenten Emergency Assist i funktion. Emergency Assist är en avancerad vidareutveckling av Lane Assist som om så behövs tar över kontrollen över bilen tills den bromsats ned till stillastående.

Om föraren inte gör några ingrepp i styrningen, och beroende på andra parametrar, utgår systemet ifrån att föraren inte längre kör aktivt. Bilen hålls då kvar i sitt eget körfält. Samtidigt tänds varningsblinkern och bilen börjar långsamt att bromsas in. Fartminskningen fortsätter till dess Passat står still. För att förhindra en påkörning av bilen framför, aktiveras också Adaptive Cruise Control (ACC).

Side Assist med Rear Traffic Alert

Volkswagen har utökat funktionerna i sitt förarassistanssystem Side Assist med ”Rear Traffic Alert”, vilket gör det ännu säkrare att köra om och att backa ut från P-platser. Detta system kan bidra till att allvarliga olyckor undviks.

På motorväg registrerar systemet bilar som snabbt närmar sig för att köra om, och också bilar som befinner sig i den s.k. ”döda vinkeln”. Genom att varna föraren i dessa fall, gör Rear Traffic Alert det säkrare att köra om. Systemet hjälper också till när man backar ut från en parkeringsplats. Sensorer registrerar eventuella fordon som närmar sig från sidan och föraren därför inte kan se.

Side Assist, som aktiveras automatiskt i hastigheter över 10 km/h, använder sig av två radarsensorer (placerade i den bakre stötfångaren) för att ”övervaka” området upp till 70 meter bakom bilen. Genom att tända en LED-dioder i sidobackspegeln, uppmärksammar Side Assist föraren på fordon som närmar sig bakifrån eller från sidan. Om föraren aktiverar blinkern på den sida som systemet registrerat ett fordon på, blinkar Side Assists varningsdioder (som ett andra steg) för att förarens uppmärksamhet ska dras till den backspegeln.

Rear Traffic Alert är ett banbrytande system för att enklare och säkrare kunna backa ut från P-platser placerade i rät vinkel mot vägen. Systemet registrerar fordon som närmar sig från sidan. Den radarbaserade sensormodulen i Rear Traffic Alert kan upptäcka föremål på ett avstånd av upp till 50 meter. Rear Traffic Alert aktiveras när man lägger i backen eller, vid tillvalet Parkeringssensorer (PDC), när man börjar köra.

Om det finns fara för en kollision, varnar Rear Traffic Alert föraren – först visuellt, sedan med en ljudsignal. Om föraren inte reagerar på det sätt som situationen kräver och risken för en kollision är överhängande, påbörjar Rear Traffic Alert en inbromsning helt automatiskt för att försöka undvika, eller minska följderna av en eventuell sammanstötning.

Active Info Display

Med nya Passat introducerar Volkswagen ett centralinstrument utformat som en display med interaktiv visning av informationen – Active Info Display.

Samtliga instrument är mjukvarubaserade och virtuella. Det är endast säkerhetsrelaterade kontrollampor som är hårdvarubaserade på traditionellt sätt. Informationen kan visas i 2D eller 3D. 12,3" betyder att displayen har en diameter på 312 mm. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera detaljerad information på ett extremt exakt och grafiskt högklassigt sätt.

Displayen är interaktiv. Tänk dig att du använder navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan. Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som t.ex. bilder på kontakter i telefonboken eller skivomslag, kan nu läggas in på den aktiva infodisplayen i Passat.

Volkswagen kommer att erbjuda den aktiva infodisplayen som ett alternativ till analoga instrument, som tillval

Head Up Display

Nya Passat är den första Volkswagen-modell som också utrustas med en s.k. Head Up Display (HUD). Denna projicerar viktig information, som t.ex. hastigheten eller navigeringsikoner, direkt i förarens synfält.

Genom att displayen ligger i det direkta synfältet, kan föraren hålla blicken kvar på vägen och samtidigt få information om t.ex. hastigheten. Genom att varningsmeddelanden projiceras upp i det direkta synfältet, kan förarens reaktionstid förkortas avsevärt.

Eftersom ögonen inte behöver fokusera om fram och tillbaka mellan vägen och instrumenten, tröttas förarens ögon inte lika snabbt på långfärd. Displayen i Passat är en s.k. ”kombinerad lösning”: informationen projiceras på en glaspanel som är placerad vid vindrutan. När systemet inte används, fälls panelen ner i instrumentpanelen för att skyddas. Själva öppningen ligger dold under ett lock.

Glasskärmen är konstruerad som en högupplöst färgdisplay med 18 bitars färgdjup vilket ger en ljusstark och kontrastrik återgivning. En annan fördel är att displayen är utfällbar och inte är integrerad i vindrutan. Som föraren ser det, upplevs som om den projicerade informationen visas två meter framför bilen.

Displayen aktiveras med en separat knapp som sitter placerad bredvid vridreglaget till belysningen. Via infotainmentsystemets meny kan föraren själv välja vilken information som displayen ska visa: aktuell hastighet, hastighetsbegränsningen, navigeringsinstruktioner, information om assistanssystemen eller varning

Front Assist med City Emergency Brake

Front Assist är ett system som kan varna och automatiskt bromsa ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är ”City Emergency Brake”. Medan det är Front Assist som varnar föraren för att ligga för nära fordonet framför liksom för eventuella kollisioner i högre hastigheter, är det City Emergency Brake som svarar för detta i lägre hastighet. Tidigare har City Emergency Brake endast kunnat detektera andra fordon, men i nya Passat kan det utökade systemet nu i kombination med Lane Assist även reagera på fotgängare.

Front Assist använder sig av en radarsensor monterad fram för att hela tiden mäta avståndet till framförvarande fordon. Systemet hjälper föraren i kritiska situationer genom att förbereda bromssystemet för en panikbromsning. Med hjälp av ljud- och ljussignaler – och i ett andra steg även med ett kort bromsingrepp – uppmärksammar det dessutom föraren på de åtgärder som krävs.

Om föraren inte bromsar hårt nog, ser Front Assist till att ge tillräcklig bromskraft för att en kollision ska kunna undvikas. Om föraren inte reagerar alls, bromsar Front Assist automatiskt ner bilen.

City Emergency Brake är en förlängning av systemet Front Assist som med hjälp av radarsensorer övervakar området framför nya Passat (i hastigheter upp till 65 km/h).

För första gången kan City Emergency Brake nu i bilar utrustade med Lane Assist kombinera radarn med Lane Assists frontmonterade kamera på Passat, vilket gör att systemet förutom fordon även kan upptäcka eventuella fotgängare på körbanan eller längs vägkanten.

Om City Emergency Brake upptäcker att det finns risk för att nya Passat ska kollidera med en fotgängare, varnar systemet föraren – först både med ljud- och ljussignaler och sedan med ett kort men märkbart bromsingrepp. Om föraren inte reagerar på dessa varningar, aktiverar systemet automatiskt nödbromsen.

Area View

Den kamerabaserade runt-om-visningen Area View hade världspremiär 2010 i Touareg. Det system som nu erbjuds till nya Passat har genomgått en omfattande vidareutveckling. Det nya systemet bjuder på fler funktioner, högre bildupplösning, en varningsfunktion för hinder och fågelperspektiv i 3D.

Area View använder sig av fyra kameror: 1 i bakluckan, 1 i vardera sidobackspegeln och 1 i kylargrillen. Med en observationsvinkel på 180 grader för respektive kamera, registrerar Area View hela området runt bilen och presenterar det på infotainmentsystemets skärm. Från display-menyn kan föraren välja mellan olika kameravinklar (fram, bak, sido- eller fågelperspektiv) endera på hela skärmen, eller som split screen (uppdelat).

I kombination med navigationssystemet Discover Pro, använder kontrollenheten de fyra kamerabilderna för att ur fågelperspektiv skapa en heltäckande, tredimensionell översiktsbild av Passat och området runt om. Systemet kan visa bilder ur totalt 17 olika virtuella kamerapositioner. De är anordnade på så sätt att de täcker alla tänkbara perspektiv runt bilen.

En nyhet i Area View är en varningsfunktion för hinder, baserad på bildbehandlingsalgoritmer. Som ett komplement till de vanliga parkeringssensorerna med ultraljud och Rear Traffic Alert, använder detta system kamerorna för att upptäcka eventuella hinder utanför sensorernas täckningsområde.

Själva varningsprocessen liknar den som ultraljudssensorerna använder sig av. Förutom att visa eventuella hinder och tillgängligt utrymme, ger Area View också en bild av bilen baserat på rattutslaget när man ska parkera bilen i en parkeringsruta.

När man kör långsamt offroad, eller på vägar som saknar beläggning, hjälper den frontmonterade kamerans "Offroad"-display föraren att ta sig fram genom att tydligt visa eventuella hinder i körspåret, som t.ex. stora stenbumlingar, stubbar eller gropar.

Park Assist 3.0

Park Assist gör det möjligt att parkera automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och i rät vinkel mot vägen. Dessutom kan systemet hjälpa bilen ut ur fickparkeringsluckor. Vid parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen, stödjer systemet inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt.

Den första generationen Park Assist kom 2007 och var en uppskattad teknisk nyhet. Detta assistanssystem hjälpte föraren genom att ta hand om styrningen när man backade in i en parkeringslucka längs med vägen.

Den andra generationen Park Assist, som presenterades 2010, kunde dessutom styra bilen när man backade in på P-platser som låg i rät vinkel mot vägen. Dessutom räckte det nu med att parkeringsluckan var 80 cm längre än bilen. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.

Den nyutvecklade tredje generationen Park Assist kompletterar funktionerna med automatisk parkering framåt i parkeringsluckor som är vinkelräta mot den väg man färdas på. De många funktioner som Park Assist bjuder på, hjälper föraren på ett optimalt sätt i krångliga parkeringssituationer genom att göra parkeringsförloppet snabbare och för mer oerfarna förare också enklare.

Efter att ha tryckt på knappen Park Assist, behöver föraren endast sköta gas- och broms (och kopplingspedalen vid manuell växellåda) – så styr Park Assist automatiskt in nya Passat i parkeringsluckan.

Systemet känner på egen hand av typen av parkeringslucka och inleder den parkeringsmanöver som krävs. Samtidigt informerar det föraren om processen och visar instruktioner på multifunktionsdisplayen. Föraren kan manuellt välja önskad parkeringslucka bland de som systemet registrerat.

Grundfunktionerna i Park Assist har förbättrats ytterligare med vad som kallas en omgivningskarta. Systemet kan med hjälp av sensorer inbyggda i alla fyra hjulen bestämma hur bilen kommer att svänga. Detta gör att bilens placering går att bestämma mycket precist vilket i sin tur gör att den kan parkeras mer exakt än någonsin.

Easy Close

Easy Open – som ju öppnar bagageluckan – introducerades 2010 i den 7:e generationen av Passat Variant: om bilen är utrustad med det automatiska lås- och startsystemet Keyless Access, räcker det med en kick med foten bakom bilen för att bagageluckan ska öppnas. Gränssnittet mellan människa och maskin utgörs här av en närhetssensor (placerad vid stötfångaren) som kan registrera fotrörelsen. På den 8:e generationen Passat Sportscombi kan nu denna öppningsfunktion för bakluckan kompletteras med en stängningsfunktion – Easy Close.

Bakluckan på Passat Sportscombi stängs automatiskt så fort den person som har bilnyckeln lämnar området bakom bilen. Samtidigt låser systemet då bilen. Stängningsfunktionen aktiveras via en dubbelknapp i bakluckan.

Servotronic Sport – progressiv styrning med variabel utväxling

För första gången är Passat (GTS-versionen) nu utrustad med Servotronic Sport – ett styrsystem som optimerar både köregenskaperna och komforten. Tack vare den progressiva styrningen med variabel utväxling, behöver man som förare i nya Passat inte vrida lika mycket på ratten när bilen ska svänga. När man kör i snäva kurvor behöver man inte heller flytta runt händerna på ratten lika mycket. Med Servotronic Sport är det 2,1 varv till fullt rattutslag, utan detta tillval krävs 2,75 varv.

Multikollisionsbroms, Pre-Crash och ACC

Precis som i Golf är multikollisionsbroms och passagerarskyddsystemet Pre-Crash standard i samtliga versioner av nya Passat. Multikollisionsbromsen bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa – det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken. Om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser Pre-Crash till att bältena sträcks och att sidorutorna och eventuellt panoramasoltak stängs.

I nya Passat är även den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och City Emergency Brake standard i samtliga versioner. ACC har en radarsensor i fronten som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Föraren kan enkelt ställa in önskad hastighet och avstånd. Front Assist är den del av farthållaren som bevakar området närmast bilen, medan den automatiska nödbromsen City Emergency Brake förhindrar eller minskar effekten av en kollision i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.

LED-strålkastare och LED-baklyktor

Volkswagen har utvecklat en helt ny typ av belysningskoncept för nya Passat. Bilen erbjuds med halogen- eller LED-strålkastare, i båda fallen är baklyktorna av LED-typ. LED-strålkastarna, som erbjuds i tre nivåer, ger bilen en egen signatur.

LED-strålkastarna med reflektorteknik (Nivå1)

De nyutvecklade LED-strålkastarna med reflektorteknik är instegsversionen av det belysningssystem som ersätter xenon-strålkastarna på Passat. Väljer man LED strålkastare är även varselljuset av LED-typ. Varselljusens huvudsegment dubblerar som blinker. Här används 12 LED-lampor som kan lysa både vitt och gult.

LED-strålkastare med projektionsteknik (Nivå 2)

Nästa nivå som Volkswagen erbjuder för Passat är LED-strålkastare med projektionsteknik. Två tunna linsmoduler, som sitter placerade intill varandra, projicerar ljuset på vägen och levererar en belysning som påminner om dagsljus. De har starkare ljusstyrka än bi-xenon-strålkastare. LED-strålkastarna av projektionstyp har också en annan typ av varselljus med 32 LED-lampor. Två separata moduler ger strålkastarna sin karakteristiska design: ett stort U (som sträcker sig runt linsmodulen) och ett mindre U som ramar in multibeam-linsmodulens ytterkontur. Under varselljuset sitter breda blinkrar som med sina 12 LED-lampor framhäver strålkastarnas design ännu mer. På strålkastarnas insida sitter även LED-lamporna för det statiska kurvljuset.

LED-strålkastare med projektionsteknik och Dynamic Light Assist (Nivå 3)

I den högsta versionen styrs LED-strålkastarna av projektionstyp via bilens kamera. För första gången kombinerar Volkswagen här Dynamic Light Assist (automatiskt, permanent helljus) med LED-teknik. Kameran registrerar både framförvarande och mötande trafik. Dessa data analyseras av strålkastarelektroniken som koordinerar ljusfördelningen via styrenheten till kurvljuset och genom att vrida multibeam-linsmodulen.

LED Baklyktor

På nya Passat är LED-baklyktor standard. De sträcker sig i två delar från bagage-/bakluckan till sidopanelen. I standardversionen av baklyktorna sitter bakljus och bromsljus i den övre, yttre sektionen medan blinkrarna är placerade nedanför. På den inre av sektionerna (den på bagageluckan), sitter bakljus, dimljus och backljus.

Förutom standardversionen finns det också en toppversion, vars belysningsdesign är mer iögonfallande. Funktionen hos dessa LED-baklyktor visar sig när man bromsar: den horisontella ljusbilden övergår då i en vertikal bromsljussignatur som består av tre vertikala band – två i den yttre sektionen och en i den inre. Det ser ut som om den horisontella bakljussignaturen viks ihop till en vertikal bromsljussignatur (”klick-klack”). Den visuella övergången gör att bromsljuset framträder tydligare vilket ökar trafiksäkerheten. Förutom bakljus och bromsljus är även blinkern integrerad i baklyktornas yttre sektion. På den inre av sektionerna (den på bagageluckan), sitter bakljus, backljus och dimljus.

Nya infotainmentsystem

Nya Passat lanseras med den 2:a generationen av Volkswagens infotainmentsystem. Denna den senaste generationen av det moduluppbyggda infotainmentsystemet MIB är bestyckade med snabbare processorer (snabbare uppstart, snabbare beräkning av färdvägar, smidigare pekskärmsrespons, finslipade språkdialoger) liksom med nya displayer med högre upplösning. De erbjuder också maximala anslutningsmöjligheter för externa enheter. Till de många olika gränssnitten hör t.ex. ett för smartphones, och appar till dessa, via MirrorLink™. (tillval) MirrorLink™ gör det möjligt att integrera ett flertal olika appar eller funktioner för Android-smartphones i infotainmentsystemet. Appar kommer att erbjudas både av Volkswagen och av tredjepartsleverantörer.

Standardsystemet i Sverige är”Composition Media” med radio och CD manövrerade från en 6,5"pekskärm. Man kan även spela upp musik via AUX-IN-ingången, via ett SD-minneskort och/eller från ett USB-minne eller via Bluetooth. Dessutom finns ett iPod/iPhone-gränssnitt som tillval. Som tillval finns också två navigationssystem: ”Discover Media” med 6,5” skärm samt den senaste versionen av ”Discover Pro” som har en 8" stor display och dessutom försett med mobiltelefongränssnitt Premium (rSAP-profil) och en DVD-spelare. TV-mottagare finns som tillval.

Samtliga Passat har i Sverige Bluetooth handsfree som standard. Fr.o.m. ”Discover Media”, kan dessutom 2st mobiltelefoner kopplas upp samtidigt – t.ex. en företagstelefon och en privat telefon. Man kan också beställa mobiltelefonförberedelsen ”Comfort” med ett fack där en smartphone kan placeras för att induktivt kopplas till den yttre antennen på Passat.

Tio TSI- och TDI-motorer

Till nya Passat kommer det på den svenska marknaden att erbjudas sju direktinsprutade turbomotorer med en effekt på mellan 120 hk till 280 hk. Alla motorerna är nya för Passat. Bränsleförbrukningen, och därmed också CO?-utsläppen, har sänkts med så mycket som 20 %. Alla versionerna är utrustade med stopp/start-system och ett läge för bromsenergiåtervinning. DSG-växellåda med dubbla kopplingar är standard för de starkaste motorerna och finns som tillval för övriga versioner. Samtliga motorer uppfyller den nya Euro 6 normen.

Laddhybrid på 211 hk – upp till 50 km på eldrift, total räckvidd på över 1 000 km

För första gången kommer Passat kunna erbjudas med laddhybriddrivning – en bensindriven TSI-motor på 156 hk plus en elmotor med en effekt på 109 hk samt ett laddningsbart batteri. De bägge drivkällorna levererar tillsammans en systemeffekt på 211 hk och det maximala vridmomentet är 400 Nm, vilket gör den till den mest kraftfulla laddhybriden från Volkswagen hittills. Passat Hybrid har en topphastighet på över 210 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8 sekunder.

Elmotorn får sin ström från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Kapaciteten för detta vätskekylda batteri är 9,9 kWh. Batteriet laddas via ett uttag som sitter placerat bredvid VW-märket på kylargrillen. Den här drivningslösningen gör Passat Hybrid och Passat Sportscombi Hybrid utsläppsfria under vissa körperioder: de båda kan köras upp till 50 km i eldriftsläge.

Precis som är fallet med Golf GTE, som når ner i enastående låga värden (1,5 l/100 km enligt NEDC-cykeln och 35 g CO?/km), kan vi förvänta oss att Passat i laddhybridutförande också har mycket låg bränsleförbrukning och låga CO?-utsläpp. Information om de officiella bränsleförbrukningsvärdena kommer i samband med lanseringen av bilen (under år 2015). Den totala räckvidden är över 1 000 km.

Passat blir den tredje modellen (efter XL1 och Golf GTE) från Volkswagen som kan fås med laddhybriddrivning. Till standardutrustningen för laddhybriddrivna Passat-modeller hör t.ex. LED-strålkastare och infotainmentsystemet ”Composition Media”.

TSI – översikt över bensinmotorerna

Effekten för de bensindrivna motorerna börjar i Sverige med en TSI-motor på 150 hk som är försedd med aktiv cylinderavstängning (ACT). Denna direktinsprutade och turboladdade 1,4-litersmotor har en bränsleförbrukning på 4,9 l/100 km (motsvarande 115 g CO?/km) – d.v.s. 1,3 l/100 km mindre än för motsvarande motor till den förra modellen. Övriga effektnivåer: 220 hk respektive 280 hk. TSI-motorn i laddhybriden levererar som vi tidigare nämnt 156 hk.

Alla TSI-motorerna kan beställas med en DSG-växellåda med dubbla kopplingar. DSG är standard för motorversionerna på 220 och 280 hk liksom för Passat i laddhybridutförande.

TDI – översikt över dieselmotorerna

De dieselmotorer man kommer att kunna välja mellan börjar med en 150 hk stark TDI som klarar sig på snåla 4,1 l/100 km (motsvarande 108 g CO?/km) – alltså 0,5 l/100 km mindre än för motsvarande motor till den förra modellen. Övriga effektnivåer för dessa kraftfulla turbodieslar ligger på 190 hk respektive 240 hk.

En verklig höjdpunkt är den mest kraftfulla 4-cylindriga, direktinsprutade turbodiesel som Volkswagen någonsin tagit fram: en ny 2,0-liters BiTurbomotor med en effekt på 240 hk och en bränsleförbrukning på låga 5,3 l/100 km (motsvarande 139 g CO?/km). Med detta energiknippe under huven har Sportscombi-versionen en topphastighet på 238 km/h. Med tanke på sitt höga maximala vridmoment på 500 Nm, kommer versionen med 240 hk som standard att vara utrustad med fyrhjulsdriften 4Motion och en 7-stegad DSG-växellåda.

Tre modellversioner

På den svenska marknaden erbjuds nya Passat i de tre modellversionerna Masters, GT och GTS. Grundversionen utgår därmed.

Passat Masters (150 hk TSI, samt 120 och 150 hk TDI)

Mastersutförandet bjuder på finesser som t.ex. exteriört krompaket med kromlister runt sidorutorna, blank takreling på Sportscombi , 16" lättmetallfälgar, akustikrutor, LED-baklyktor, mittarmstöd fram, KeyLess Go (start-stopp knapp), 3-zons klimatanläggning Climatronic med separat manöverpanel för passagerarna i baksätet, regnsensor, exklusiva dekorpaneler, komfortstolar fram med 12-vägs ergoComfort-förarsäte med svankstöd – elektriskt inställbart på förarsidan och manuellt på passagerarsidan), läderklädd multifunktionssportratt, Radio/CD Composition Media, Bluetooth handsfree, parkeringssensorer ”ParkPilot”, adaptiv farthållare (ACC) med Front Assist med City Emergency Brake, multikollisionsbroms och Pre-Crash.

Passat GT (220 hk TSI samt 190 hk TDI)

Utöver det som hör till Masters, adderar Passat GT följande detaljer utvändigt: en kromlist ovanför kylargrillen och en kromlist som löper runt på karossens nedre del och 17" lättmetallfälgar. Till standardutrustningen invändigt hör eleganta dekorinlägg i instrumentpanelen i borstad aluminium; mittkonsol i pianolacksvart), instegslister i rostfritt stål, säten klädda i Alcantara/läder, multifunktionsfärgdisplayen ”Premium” samt Mode Select som ger föraren möjlighet att välja körprofil.


Passat GTS (280 hk TSI samt 240 hk TDI)

GTS erbjuder förutom GT utrustningen dessutom LED-strålkastare, 18” lättmetallfälgar, kromade trapetsformade avgasändrör, Servotronic Sport, mörktonade rutor från B-stolparna, larm och den adaptiva chassiregleringen DCC.

Motoralternativ på den svenska marknaden

Följande versioner är tillgängliga vid beställningsstarten:

Bensin:

1,4 TSI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 115(119) g/km
Förbrukning: 5,1(5,1) l/100 km
Cirkapris: 283.000 (293.000) kronor

Dieselversioner:

2,0 TDI Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 108(109) g/km
Förbrukning: 4,1(4,1) l/100 km
Cirkapris: 288.000 (298.000) kronor

2,0 TDI DSG Masters sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 150
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(121) g/km
Förbrukning: 4,5(4,6) l/100 km
Cirkapris: 307.900 (317.900) kronor

2,0 TDI DSG GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 118(119) g/km
Förbrukning: 4,5(4,5) l/100 km
Cirkapris: 316.000 (326.000) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GT sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 190
Växellåda: DSG (6-växlad)
CO2-utsläpp: 131(134) g/km
Förbrukning: 5,0(5,1) l/100/km
Cirkapris: 322.900 (332.900) kronor

2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 240
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 139(140) g/km
Förbrukning: 5,3(5,4) l/100/km
Cirkapris: 378.000 (388.000) kronor

För TDI 190 hk DSG6 och TDI 190 DSG6 4Motion är uppgifterna om bränsleförbrukning samt CO2-utsläpp preliminära. Mer detaljer om CO2-utsläpp och förbrukning kommer att presenteras senare.

Attraktiva utrustningspaket redan från start

Som tidigare kommer ett omfattande utbud av möjligheter erbjudas för att individualisera sin nya Passat. Grunden i detta utbud är en serie utrustningspaket.

Dragpaketet – ca.pris: 8 500 kronor

Infällbar dragkrok
Backkamera, Rear Assist
Lastförskjutningsnät
Lastrumsmatta
Första-hjälpen-kudde
Varningsväst
Easy Park-paketet – ca.pris: 11 500 kronor

Infällbar dragkrok
Backkamera, Rear Assist
Lastförskjutningsnät
Lastrumsmatta
Första-hjälpen-kudde
Varningsväst
ParkAssist
TrailerAssist
Executivepaket för Masters – ca.pris: 27 500 kronor

LED strålkastare
17” lättmetallfälgar ”London” i silver
Dimstrålkastare med statiskt kurvljus
Eluppvärmd ratt (inklusive växlingspaddlar i DSG versioner)
Läderklädsel ”Vienna”
Elbaklucka
Executivepaket för GT – ca.pris: 16 000 kronor

LED strålkastare
Eluppvärmd ratt (inklusive växlingspaddlar i DSG versioner)
Läderklädsel ”Nappa”
Elbaklucka
Ambientepaket
Mörktonade rutor från B-stolpen
Executivepaket för GTS – 13 000 kronor

LED High strålkastare
Eluppvärmd ratt inklusive växlingspaddlar
Läderklädsel ”Nappa”
Elbaklucka
Ambientepaket
Safe Techpaket för Masters/GT/GTS – ca.pris: 11 000 kronor

SideAssist och Rear Traffic Alert
Lane Assist
Light Assist
Fotgängarskydd i City Emergency Brake (använder kameran i LaneAssist)
Safe Techpaketet för bilar med LED High – ca.pris 12 900 kr

SideAssist Plus och Rear Traffic Alert
Lane Assist
Dynamic Light Assist
Traffic Jam Assist (ej för versioner med manuell växellåda)
Emergency Assist
Fotgängarskydd i City Emergency Brake (använder kameran i LaneAssist)
R-Line-paket

Även för nya Passat håller Volkswagen R GmbH på att utveckla sportiga ”R-Line” paket. Interiören bjuder bl.a. klädsel i Vienna-läder/tyg, R-Line multifunktionssportratt med växlingspaddlar (för DSG), pedaler i rostfritt stål, R-Line dekorpaneler och svart innertak. Exteriört märks bl.a. ”R-Line”-stötfångare, speciell kylargrill med ”R-Line”-emblem, kromade trapetsformade ändrör, tröskelbreddare, takkantsspoiler (Sportscombi) och en svart, högglanspolerad diffusor samt R-Linespecifika lättmetallfälgar. R-Line för nya Passat kommer kunna beställas preliminärt från våren 2015.
58.7°
0

Säg välkommen till nya Volkswagen Passat

Premium utan premiumprislapp

Kolla in trailern för The Forever Purge
Ny The Purge-film där utrensningen aldrig tar slut

Snart är det dags för en femte film i The Purge-serien, filmerna som handlar om vad som kan hända om alla lagar slutar gälla en gång om året. I The Forever Purge verkar dock ett gäng bestämt sig för att det återkommande eventet aldrig tar slut, något som leder till att de fortsätter massmördandet även efter det att årets "utrensning" officiellt har upphört. The Forever Purge har svensk premiär 30 juni. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer miniräknare till Nintendo Switch
Men den kostar nästan en hundring

Känner du att du har saknat en miniräknare till Nintendo Switch så går det sedan igår att köpa en sådan på Nintendo Switch eShop. Miniräknaren heter Calculator och är utvecklad av Sabec, samma företag som ligger bakom Switch-titlar som Guitar, Bomb och Bubble. Skulle du vara sugen på att införskaffa Calculator till Switch så kostar denna 93 kronor. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples HomePod verkar ha blivit en försäljningsflopp
Säljer fortfarande exemplar som tillverkades när den släpptes

Apples första smarta högtalare HomePod ser ut att ha blivit en ordentlig försäljningsflopp för Apple, något som inte hör till vanligheterna för Apple. En användare som nyligen köpte två HomePods från Apples restlager uppger att dessa tillverkades i december 2017 och februari 2018, något som indikerar att de producerades i samband med att Apple lanserade HomePod. Det var sedan tidigare känt att HomePod var långt från någon av Apples storsäljare. För två månader sedan meddelade Apple även att original-HomePod kommer att utgå ur deras sortiment. Efter det att Apple presenterade HomePod mini verkar de flesta som faktiskt vill ha en smart högtalare från Apple välja denna. HomePod mini kostar 99 dollar vilket kan jämföras med den, prissänkta, HomePod som kostar 299 dollar. Enligt analysföretaget Omdia sålde Apple 2,4 miljoner smarta högtalare på den amerikanska marknaden under årets första kvartal och av dessa var 91 procent HomePod mini. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Pirate Bay verkar ha lanserat en kryptovaluta
Dock inte helt klart vem som står bakom PirateToken

Den ökända torrent-sajten The Pirate Bay har i veckan varit borta från nätet i nästan två dagar och när den återkom hade sajten försetts med en ny liten detalj ovanför det nu klassiska piratskeppet. Det handlar om en annons som länkar till kryptovalutabörsen PancakeSwap där användaren kan köpa den nya kryptovalutan PirateToken (TPB). PirateToken är en ny kryptovaluta som handlas under symbolen TPB. Detta gör att många tror att valutan på något sätt har en koppling till The Pirate Bay. Det finns dock ingen officiell information från The Pirate Bay eller någon annan om detta så exakt vem som står bakom PirateToken är i nuläget okänt. TorrentFreak skriver att det finns 100 miljoner PirateToken och när valutan började handlas igår låg priset på runt 15 cent. Under gårdagen har dock en del betalat upp till 16 dollar för en PirateToken och i skrivande stund ligger värdet på cirka 7 dollar. Att investera i PirateToken ska nog i dagsläget betraktas som ett lotteri och det är absolut inget som vi rekommenderar någon att göra. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Använder du ljust eller mörkt läge?
I den digitala världen alltså

Jag och André började prata om mörkt och ljust läge och vi använder båda mörkt läge typ överallt. Men så började vi fundera hur det står till hos alla andra, ändrar folk till mörkt, kör de på automatiskt eller hur tusan gör de? Vi är inte SIFO och kan inte fråga hela Sverige, men vi kan fråga er! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel fixar en fotorealistisk version av GTA V
Ser väldigt verklighetstroget ut

Intel Labs har utvecklar en maskinlärningsalgoritm som kan göra spel och andra digitala produktioner mer verklighetstrogna, i vissa fall så verklighetstrogna att det är svårt att se att det faktiskt handlar om något digitalt. Intel Labs kallar det hela för "Enhancing Photorealism Enhancement" och man har låtit en maskinlärningsalgoritm använda olika datasets med riktiga bilder som man sytt in i spel och annat. I videon ovan kan ni till exempel kolla in hur delar av spelet Grand Theft Auto V skulle kunna se ut efter att ha fått sin en släng av Intels maskinlärnings-slev. Det ska påpekas att det som syns i videon ovan handlar om ett demo och det lär antagligen dröja ett tag innan framtida versioner av GTA och andra spel uppnår den här graden av realism. Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Kombat släpps digitalt 21 maj
Dags för slagsmål!

Mortal Kombat hade premiär på HBO Max i USA 23 april, men snart är det dags för oss i resten av världen att se filmen. Filmen kommer släppas digitalt 21 maj och kommer kunna köpas och hyras där man kan köpa och hyra filmer. Är ni valet och kvalet om ni ska se filmen eller ej så kan det vara intressant att veta att den inte fått allt för bra kritik, men verkar ändå vara bättre än Mortal Kombat från 1995. Men å andra sidan. Vem fan bryr sig. Vill man se filmen är man nog fullt medveten om att det inte kommer vara någon Oscars-rulle. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

QuakeCon 2021 hålls digitalt i augusti
Skippar fysiskt event i år igen

2020 blev det ingen ordentlig QuakeCon-fest, men i stället anordnades lite digitala festligheter. Och samma verkar gälla i år. I ett Twitter-inlägg skriver anordnarna att årets upplaga av spelfesten kommer hållas online från 19 till 21 augusti. Specifikt hur schemat kommer se ut lär vi få reda på några veckor innan eventet, men förvänta er en hel del spelstreams och lite trevliga nyheter. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Mandalorian släpps som flipperspel
Där Baby Yoda kan kontrollera kulorna med elektromagneter

Flipperspelstillverkaren Stern släpper nu nya flipperspel som har hämtat sin design från Star Wars-serien The Mandalorian. "The Mandalorian Pinball" släpps i tre olika modeller där Premium- och Limited-modellerna försetts med ett litet extraflipper uppe i spelets högra hörn. Dessa både versioner är även försedda med elektromagneter som låter en modell av Grogu, aka Baby Yoda, låsa fast ett antal flipperkulor som sedan kan släppas i en multiball-funktion. Limited-versionen, som bara släpps i 750 exemplar och syns längst ut till höger på bilden ovan, har även försetts med designdetaljer som ska efterlikna mandalorianerna rustningar i beskarstål. Flipperspelen går att köpa nu och en Pro-modell kostar 6200 dollar medan Premium-modellen kostar 7800 dollar och Limited-versionen går för 9200 dollar. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi inte längre svartlistat av USA
Fritt fram för Xiaomi att göra affärer i landet igen

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi inte längre är svartlistad i USA, något som innebär att amerikaner återigen kan börja göra affärer med företaget. Det var i januari som Xiaomi svartlistades i USA efter att det amerikanska försvarsdepartementet ansåg att Xiaomi var kontrollerat av den kinesiska militären. Kort efter det stämde Xiaomi USA och företagets både grundare hävdade då att de kontrollerade 75 procent av rösträtterna i Xiaomi och att det inte fanns några kopplingar till den kinesiska militären. USA upphävde efter stämningen Xiaomis svartlistning tempoärt i mars och nu ser det alltså ut som om detta blir permanent enligt Bloombergs källor. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The International kommer till Stockholm i år
10 till 15 augusti

Den stora Dota 2-turneringen, The International, skulle ske i Stockholm förra året men blev som bekant aldrig av på grund av den här coronagrejen. Nu har Valve bestämt sig för att göra ett nytt försök och hålla turneringen i Stockholm. Gruppspelsmatcherna kommer hållas mellan den 5 till 8 augusti. Själva huvudturneringen kommer köra igång den 10 augusti och pågå fram till den 15 augusti. Hur Valve kommer göra med publik och sådant återstår att se när turneringen närmar sig och den globala situationen ser ut. Någon gång under juni månad hoppas Valve kunna ge tydligare besked kring detta. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tar en titt på Ratchet & Clank: Rift Apart
Ser lovande ut!

Förtittar på kommande Ratchet & Clank: Rift Apart har börjat dyka upp på nätet. Spelmedier som IGN, GameSpot samt Game Informer har fått en liten förtitt på spelet och delar med sig av det de fick se i klippet ovan samt nedan. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

1 juni lättas restriktionerna något
Krogar får ha öppet lite längre bland annat

Statsminister Stefan Löfven meddelade på en pressträff idag att de restriktioner som införts i samband med pandemin kommer att lättas något 1 juni. Lättnaderna i restriktionerna innebär bland annat att publiktaket för inomhusarrangemang med anvisade sittplatser höjs till 50 personer. För arrangemang utan anvisade sittplatser kvarstår dock taket på 8 personer. För utomhusarrangemang utan anvisade sittplatser höjs taket till 100 deltagare. Med anvisade sittplatser: 500 deltagare. Dessutom kommer restauranger få ha öppet till 22:30 och kunna servera alkohol fram till klockan 22:00. Vidare kommer kollo- och lägerverksamhet för barn åter kunna arrangeras. För tävlingsarrangemang, som till exempel motionslopp, höjs deltagartaket till 150 idrottsutövare. även Nöjesparker ska kunna öppnas den 1 juni. På pressträffen idag sades det även att Sverige ska kunna återgå till ett normalläge, och lyfta bort samtliga restriktioner och smittskyddsåtgärder, i september. Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
94kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
313kg
+
Wille Wilhelmsson

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
46kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-2kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
287kg
+
Wille Wilhelmsson