Nu är iOS 11 släppt!
Här är alla nyheterna och allt du behöver veta 
46.4°
+
Roger Åberg
0
Ny trailer för Wolfenstein II: The New Colossus
No More Nazis! 
41.0°
+
Frode Wikesjö
0
Macklemore visar upp sin samling med sneakers
Och lite av sina gamla kläder 
72kg
+
Bobby Green

Vi har blivit körda av Teslas Autopilot

Och testat läskigt snabba Ludicrous Mode

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Tesla

För några veckor sedan skickade Tesla ut version 7.0 av mjukvaran till Model S och den gav användarna en riktigt cool funktion - autopilot. Ett wow susade genom alla elbilstokars huvuden men vad det egentligen handlar om är en smartare adaptiv farthållare med lane assist. En plusversion på saker som har funnits ett tag nu, skillnaden är dock att i en Tesla kan du släppa ratten och faktiskt låta bilen köra åt dig. Vi har testat och det hela fungerar faktiskt mycket bra, så länge man håller sig på motorvägen.

Inledning
Vi är inte riktigt där med helt autonoma bilar än men vi är på god väg, och Tesla är en av biltillverkarna som ligger i framkant. Man har fått sin Autopilot godkänd av alla lagar och regler som krävs och det är alltså fritt fram för bilarna att köra omkring på vägarna, själva. Dock måste alla ägare gå igenom ett avtal med flera sidor först för att kunna använda den nya funktionen, men så är det ju med allt. Tesla säger att man inte ska släppa ratten när bilen kör i auto-läge men eftersom alla gillar att vara lite busiga så är det ju givetvis också det första man gör. Man ska se autopiloten som ett komplement till den adaptiva farthållaren och en funktion som hjälper dig att köra bilen, men där du ändå behöver vara på din alert. Det är alltså inte läge att ta fram kudden, fälla sätet och ta en tupplur när man åker.

Tekniken
Autopiloten förlitar sig på en radar och en kamera framåt, en kamera bakåt och tolv sensorer runt om som hela tiden scannar av omgivningen och om något är i närheten av bilen. När systemet känner av att det går att koppla in autopiloten tänds en vit ratt på instrumentpanelen. Vill man aktivera drar man två gånger i farthållarspaken varpå ratten ändrar färg till blå och ett litet pling hörs - systemet är aktiverat och bilen kör själv. Det dyker då även upp två blåa linjer som markerar att bilen ser linjerna på vägen och då följer dessa. Är det en bil framför kommer det även upp en vit bil på panelen, och känner Teslan att den vill haka på den bilen om exempelvis linjerna blir otydliga blir bilen i instrumentet blå. Väldigt logiskt och man fattar hur det fungerar efter första omgången. Man ser hela tiden om linjerna utmed vägen syns och det krävs bara en för att det ska fungera, dock lägger sig bilen lite för nära mittlinjen om det bara är den som den kan se. Så fort bilen känner att den inte har koll kopplas autopiloten ut med ett plingande ljud och du måste ta över ratten. Den fortsätter då att köra på den adaptiva farthållaren men svänger alltså inte av sig själv.

Upplevelsen
Vi började turen på motorvägen och det är här systemet trivs allra bäst, och även för tillfället är utvecklat för. Här är oftast linjerna tydliga och vägarna raka. Det här är också oftast den tristaste sträckan att köra på, så här inser man verkligen hur bekvämt det är att bilen kör själv och att man kan tänka på annat än att sitta och småkorrigera rattrörelser eller störa sig på att personen framför inte kan köra bil. På med autoläget och gilla lite bilder på Instagram eller något, och vips är du framme vid din avfart och kan ta över körningen igen. Byta filer går också bra men då måste man vara med lite själv. Det går nämligen inte bara att slå på blinkersen och vänta på att bilen ska svänga, man måste hjälpa ratten lite på traven, men bara med en liten rörelse. När man väl bytt fil får man även själv stänga av blinkersen.

Väl av motorvägen blir det jobbigare, av naturliga skäl. På mindre vägar kan linjerna ibland vara lite sämre plus att det finns massa andra saker som stör sensorerna - typ som bussfickor, vägdelningar, refuger och annat. Systemet klarar heller inte av att tolka stoppskyltar och stoppljus så står det ingen annan bil och väntar vid rödljuset får du ta över själv och bromsa. Så om det hela faktiskt kändes bekvämt på motorvägen blev det lite svettigare på småvägarna. Man känner att bilen ibland inte vet hur den ska göra, och precis som när man är i närheten av människor som inte har koll på sig själva blir man då lite nervös. Vid några tillfällen kan man tro att det är ett fyllo som kör eftersom bilen svajar lite fram och tillbaka men det är helt enkelt för att den inte hittar något att köra efter, inga bilar och inga linjer, och då blir den osäker. Det är bara att sitta med och ha händerna redo att ingripa, för den här biten klarar den inte av själv. Än. För allt handlar ju om mjukvara i slutändan, och data från alla som just nu är ute och kör med sin autopilot-funktion hamnar hos Tesla som finslipar på grejerna och sen skickar ut uppdateringar allt eftersom. Det väntas komma en om ungefär två veckor, och den ska bland annat innehålla förbättringar som tagits fram efter användarnas körsätt och upplevelser.

Det går inte att inte bli imponerad över hur långt tekniken faktiskt har kommit i dag, och att man i full trafik på en bred motorväg kan sitta och surfa på Feber, fjanta sig inför kameran och vinka med båda händerna till förbipasserande utan att bli inspärrad. Detta är faktiskt möjligt i dag och det är åt detta hållet som tillverkarna som vill hänga med kommer att gå mer och mer. Vi kommer bli passagerare och bilarna sköter jobbet för oss, i alla fall den tråkiga körningen som att tugga asfalt på en raksträcka. Att ratta runt på kurviga vägar kommer alltid att vara kul så det får ingen ta ifrån oss.

Ludicrous Mode
Jag har kört många snabba bilar men för min personliga del är det inte toppfarten som lockar mig, det är accelerationen och suget i magen man får när man trampar på ordentligt som jag älskar. 0-100 km/h på tre sekunder blankt är såklart sjukt imponerande, men jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle kännas på detta viset. Jag har sett flera accelerationsklipp på YouTube där folk förvånats över hur kvick bilen är men även jag fick en chock. Som förare är man ju med på vad som snart ska hända så det brukar oftast vara när man sitter som passagerare den värsta smällen kommer. Men inte här, här fick även jag som körde rysningar och nästan andnöd för hur snabbt man kastas iväg. Inget vrid som måste byggas upp och 762 hästar som slungar dig framåt som om du var en liten ärta i ett ärtrör. Suget avtar ju såklart när man börjar närma sig lite högre hastighet, men de där sekunderna i början får det ändå att vridas i magen. Kroppen var på riktigt helt matt efter en omgång och käken öm efter att ha blivit så spänd.

Det finns ingen Model S P90D att välja när man besöker hemsidan utan man väljer en P85D och sedan lägger man till "Räckviddsuppgradering" för 31 900 kronor extra. Då blir bilen en P90D och man får ett 90 kWh-batteri och 6 % bättre räckvidd (49,1 mil). Autopiloten får man också köpa till och den kostar då 26 600 kronor extra. Ludicrous Mode kostar, håll i er nu, 106 000 kronor extra. Då får man ett läge som är ännu sportigare än Insane Mode och som kapar 0-100-tiden från 3.3 till 3.0 sekunder. Väldigt mycket pengar men tufft såklart. Slutpriset blir då 1 335 500 kronor för en Model S P90D. Smetar man bilen full med allt som går hamnar vi istället på 1 571 500 kronor.

Avslutning
I dag var första gången jag körde en Tesla och jag börjar förstå lite vad folk snackar om. Kvalitetsintrycket var faktiskt över förväntan och en Model S är en fantastiskt praktisk bil - fem personer sitter bra och vill man går det att få in sju. Eller så skippar man att köpa till det extra baksätet och bara har ett gigantiskt bagage att kasta in skrot i. Det här är verkligen en bil för den som ogillar kombibilar men som ändå vill ha utrymmet, för stor är den. Allting känns väl genomtänkt, även om den enorma skärmen i mitten gärna hade fått gå genom designavdelningen en gång till gällande gränssnitt. Man sitter bra, har bra med utrymme för prylar eftersom ingen kardantunnel stjäl massa plats, och bilen är inte helt otrevlig att titta på om den är rätt specad. Sen att den går som ett spjut är ju bara bonus. Det är väldigt jobbigt att säga detta men jag blev efter denna snabba åktur och upplevelse inte helt osugen på en Model S, eller varför inte en Model X när den väl kommer? Det man inte kommer undan är dock den rätt så salta slanten man får slänga upp för att bli en i Tesla-gänget. Ska man ha den som tjänstebil grinar man väl kanske inte lika ofta på nätterna, men hur man än vrider och vänder på det handlar det om väldigt mycket pengar. Det är där Model 3 antagligen kommer in och räddar den som är sugen på en Tesla för det är det många som börjar bli nu, och jag klandrar dem inte.

Läs mer