Gravitationsvågor från kolliderande neutronstjärnor upptäckta
Första gången det sker 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft har redan fixat KRACK på sina enheter
Uppdatera om du vill vara säker 
47.4°
+
André Stray
0
Repetition i musik
Därför gillar vi det 
90kg
+
Bobby Green

Partikelfilter blir standard i Volkswagens bensinmotorer

Från och med nästa år

Dieselpartikelfilter
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

De flesta dieselmotorer har partikelfilter som skiljer partiklar från motorns avgaser. Efter utsläppsskandalen blir dessa filter från och med nästa år även standard i Volkswagens bensinmotorer TSI och TFSI. Dessa ska sedan sänka mängden sotpartiklar med upp till 90 procent.

Processen med att utrusta bilarna med detta kommer att dra igång i juni nästa år och först ut är 1,4 TSI som sitter i nya Tiguan och 2,0 TFSI som sitter i Audi A5.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen introducerar partikelfilter för bensinmotorer

Kan sänka utsläppen av sotpartiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent
Planeras att introduceras i koncernens modeller 2017
Volkswagen-koncernen fortsätter sitt idoga arbete med att göra konventionella drivsystem miljökompatibla. Koncernen har nu beslutat att i stor skala använda partikelfilter för bensinmotorer: ”GPF” som står för Gasoline Particulate Filters. Från och med år 2017 kommer samtliga direktinsprutade TSI- och TFSI-motorer som koncernen tillverkar att successivt förses med detta partikelfilter för bensinmotorer. Utsläppen av sotpartiklar kommer på detta sätt att minskas med upp till 90 procent.

Fram till år 2022, kan upp till 7 miljoner bilar från Volkswagen-koncernen komma att utrustas med denna teknik per år. Det hela drar igång i juni nästa år och först ut är TSI-motorn på 1,4 liter i nya Volkswagen Tiguan och 2,0 TFSI i Audi A5. Implementeringen av den nya tekniken fortsätter sedan stegvis i fler modeller och motorgenerationer.

Partikelfilter för dieselmotorer är redan vanligt förekommande och väl beprövade. GPF-filtret kommer sänka utsläppen av partiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent.
? Efter att ha ökat effektiviteten och sänkt CO2-utsläppen åstadkommer vi nu en konsekvent sänkning av utsläppen från våra moderna bensinmotorer genom att som standard utrusta dem med partikelfilter, förklarar Ulrich Eichhorn, chef för koncernens forsknings- och utvecklingsavdelning.

Trots satsningarna på avancerade avgasreningssystem för nya modeller, är Volkswagen fast beslutna att även sänka utsläppen från sina dieseldrivna bilar ytterligare.
? I framtiden kommer samtliga modeller att förses med den senaste och mest effektiva SCR-katalysatortekniken, fortsätter Eichhorn.

Vid jämförande mätningar har oberoende provningsanstalter funnit att både de moderna EU6-dieselmotorerna och -bensinmotorerna från Volkswagen-koncernen är de renaste på marknaden. I sitt ”EQUA Air Quality Index” granskade till exempel London-baserade Emission Analytics världens 440 mest populära modeller och rankade Volkswagen-koncernen som den som presterade allra bäst, med marginal.

Företaget rankades 1:a i tre kategorier: EU 6-bensinmotor, EU 5-bensinmotor och EU 6-hybridbilar. De 6 bästa EU 6-dieselbilarna kom från Volkswagen, Audi och Skoda; bland de EU 5-dieslar som testades, kom totalt 5 modeller av de 10 bästa, däribland 1:an och 2:an (från Audi och Skoda) också de från Volkswagen-koncernen. För mer information om EQUA Index, besök: http://equa.emissionsanalytics.com/