Tjock
Senaste nytt från E3 i LA!

Nya Quicktime Player får minimalt gränssnitt

Mac / Mjukvara
Samtidigt som vi fick nys om att Findern i 10.6 kommer att bli helt omskriven i Cocoa så fick vi reda på att en ny version av Quicktime Player också kommer.

Den nya versionen kommer att ha ett helt nytt minimerat gränssnitt som helt är fokuserad på uppspelning. Fokus kommer alltså flyttas från filmhantering - som ju görs bättre i iMovie - till just uppspelning.

Exakt vad detta betyder återkommer vi till när vi får se de första skärmdumparna.

38.4°
Roger Åberg
fredag 6 mar 2009 kl 14:56
RSS 44 kommentarer till artikeln
Ramlösa
Kommer den att kunna spela fler än ett format???
Imovie är väll ett enklare videoredigerings program och används väll knappast till att se på film??
av Ramlösa, fredag 06 mars 2009 kl 15:14
Roger Åberg
@Dorian Gray#2: Eftersom Quicktime är motorn till all rörlig bild i Mac OS X så använder folk det som satan. Quicktime Player däremot används nog inte, vilket Apple äntligen verkar ha fattat.

En bra player - som klarar alla de format som VLC klarar av att spela - vore mycket välkommet. Inte för att VLC skulle känna sig hotade men det är skönt med något default som klarar av allt.
av Roger Åberg, fredag 06 mars 2009 kl 15:33
Hvdvrk
Jag kör uteslutande QT Player tillsammans med Perian. Det gör precis vad det ska utan att tramsa. Behöver inget mer.
av Hvdvrk, fredag 06 mars 2009 kl 15:39
callekula
@Dorian Gray#5:

LOL! VLC kan förstärka ljudet, gör ju knappast ljudet bättre?
av callekula, fredag 06 mars 2009 kl 16:09
Cure
@callekula#6: Naturligtvis påverkar avkodaren kvalitén på ljudet.
av Cure, fredag 06 mars 2009 kl 17:13
Netzach
Om man bara kunde förskjuta ljudet på ett smidigt sätt i QT Player så vore jag nöjd, i VLC har man ju 'G' & 'H' under körning för att enkelt fixa till klantiga rippar.

@Cure#7: Och sedan när är det bildkvaliteten som VLC är känd för? Njaä, där är det snarare funktionaliteten och det stora utbudet av inkluderade codecs som gäller, bildkvaliteten är ok.
av Netzach, fredag 06 mars 2009 kl 18:19
Cure
@Netzach#8: Jag kan inte minnas att jag nämnt bildkvalitén. Men okej.
av Cure, fredag 06 mars 2009 kl 18:27
Netzach
@Cure#9: Var lite väl snabb där. Ljud brukar inte vara lika problematiskt. ;-)
av Netzach, fredag 06 mars 2009 kl 18:41
xtimmyx
Quicktime Player är grymt bra och användbart och jag hoppas verkligen inte att de skalar ner det för mycket. Som grafiker för rörlig bild använder jg det dagligen till saker som att snabbt klippa i filer, exportera ut dem i andra format och frame steppa. Få andra program klarar de tlika bra och smidigt, och till ett så fördelaktigt pris. Quicktime Player är en enormt viktig programvara inom filmindustrin och säkert många andra.
av xtimmyx, fredag 06 mars 2009 kl 19:16
Cure
@xtimmyx#11: Ja. Jag är säker på att Hollywood inte hade klarat sig utan QuickTime Player.
av Cure, fredag 06 mars 2009 kl 19:34
noren
Använder QT nästan varje dag. Snabbt, enkelt och smidigt. VLC börjar kännas lite som bloat ware och känns inte så kul. Det finns inte många format som QT inte klarar idag. Och det funkar bra för att kombinera eller klippa olika klipp. Samt även för att sammanfoga/klippa i ljudfiler. Eller för att konvertera till andra format. QT gör det bra, även om det inte är den snabbaste konvertaren dock. Hade Dorian varit en .mov-fil så hade det tagit mindre än två sekunder att markera de dåliga delarna och välja radera ;-)
av noren, fredag 06 mars 2009 kl 20:19
fredrik.n
hejsan. hur får man så att alla fönster "toppar" blir svarta istället för gråa i leopard?

tack :)
av fredrik.n, fredag 06 mars 2009 kl 20:19
HannesP
Jag tycker att VLC är ett stycke skräp. Kraschar åt höger och vänster, fult, och beter sig på udda sätt. Jag hoppashoppas att QTP i 10.6 kommer att bli en fullgod ersättare.
av HannesP, fredag 06 mars 2009 kl 21:31
moniker
Det där är ju inte ett minimalt gränssnitt. Det fyller ju upp hela skärmen.

Det är däremot rätt så minimalistiskt men det är ju inte samma sak.
av moniker, fredag 06 mars 2009 kl 22:51
andreasw
@moniker#16: Gränssnittet är ju fortfarande minimalt, trots att videon har förstorats upp över hela skärmen?
av andreasw, fredag 06 mars 2009 kl 23:36
Charlie Bravo
Dorian Gray
Använder du din hjärna överhuvudtaget?
av Charlie Bravo, fredag 06 mars 2009 kl 23:47
kimt
Vad ni är elaka mot Dorian, kan inte alla bara vara vänner?
av kimt, lördag 07 mars 2009 kl 00:07
Vassago
@Dorian Gray#5: "Alla filmer han ser genom den låter och ser bättre ut i VLC, framförallt ljudet blir mycket bättre. "

hahaha....Å så börjas det igen: "har en kompis...." ??

Det här börjar likna intellektuell lyteskomik, som tydligen Macfeber inte har nåt emot publicera. Att admin inte gör nåt åt detta kan faktiskt ses som rejält elakt.
av Vassago, lördag 07 mars 2009 kl 00:12
kimt
Jag erkänner, jag har adblockad Dorians avatar åtminstone så att jag slipper se den.. är lika trött som alla andra.

Men troll är ändå här för att få oss att må bättre, genom att påminna oss om vilken tur vi haft i livet som inte jagar bekräftelse så fanatiskt.
av kimt, lördag 07 mars 2009 kl 01:04
Timmy
Cure: Klart "Hollywood" skulle klara sig utan Quicktime. Men är det skäl nog att bara för det ta bort funktioner? Skulle man ta bort allting man klarar sig utan skulle det inte bli mycket kvar av nånting.
av Timmy, lördag 07 mars 2009 kl 01:28
Pez
Cure: Jag tror Hollywood klarar sig utan dig med så ha det så bra, hej då :)
av Pez, lördag 07 mars 2009 kl 08:52
Cure
@Pez#23: "Quicktime Player är en enormt viktig programvara inom filmindustrin och säkert många andra. "

Du tycker inte den kommentaren är lite tramsig? Eller tycker du också att QuickTime Player är en av hörnstenarna i filmbranchen? Kom igen.. Fanboys i all ära. Men nån måtta får det väl vara. :)

Iaf. Det är kul att läsa dina poster. Macfeber hade varit väldigt tråkigt utan en Pez som tar sig själv och sin dator på för stort allvar.

Jag tror faktiskt att både en Dorian och en Pez behövs för att hålla igång kommentarerna. Största skillnaden är väl att Pez:en bara kommenterar folk som inte är med i sekten och att Dorian faktiskt kommenterar nyheterna.
av Cure, lördag 07 mars 2009 kl 12:33
Addex
Man får hoppas att de inte tar bort alla pro-funktionerna bara. Använder QTPro dagligen och programet är så pass suveränt.
av Addex, lördag 07 mars 2009 kl 12:57
Maggan
Noooo! Er det noen som driver med Video og Mac som ikke bruker QTPro? Om de fjerner all Pro funksjonaliteten, hva gjør vi da? QTPro er genialt enkelt til små og raske oppgaver!
av Maggan, lördag 07 mars 2009 kl 15:33
Punktcom
Kom igen nu grabbar... Varför sjunka lika lågt när Dorian för en gångs skull kommer med vettiga inlägg. Onödigt! Själv kombinerar jag VLC och Quicktime. Tycker att uppspelning via Firefox har fungerat sådär och har istället valt i Flip4mac att Quicktime ska öppnas sepparat för all filmvisning på nätet. Ibland spökar spelaren när det visas direkt på sidan. Kanske en idé att proppa Quicktime med codecs och bara köra med den??
av Punktcom, lördag 07 mars 2009 kl 16:33
Carl H. Blomqvist
@Punktcom#27:

"Kanske en idé att proppa Quicktime med codecs och bara köra med den??"

Ja, Perian är just det som du nämner.
av Carl H. Blomqvist, lördag 07 mars 2009 kl 16:43
Daniel
Cure:

Quicktime är väldigt effektiv på att göra just mindre snabba klipp. Självklart sitter ingen och klipper Sagan om Ringen i QuickTime, vilket jag tvivlar på att någon faktiskt tror.

Allt handlar inte om Hollywood. Med ditt resonemang så borde samtliga reklambyråer och semi-pro hobby-fotografer sluta upp med film helt och hållet då de inte håller på med lika storslagna saker som de sysslar med i Hollywood för miljarders kronor.

Jag skulle personligen sakna funktionaliteten i QuickTime om de faktiskt gimpade redigeringsmöjligheterna. Det är inte alltid som jag har lust att starta upp Final Cut Pro bara för att kapa fem sekunder av ett klipp.

Snabbt, enkelt och effektivt, och tid är pengar som alla vet.
av Daniel, lördag 07 mars 2009 kl 16:45
Cure
@Daniel#29: Men du kan väl knappast påstå att
"Quicktime Player är en enormt viktig programvara inom filmindustrin och säkert många andra. "

Kom igen, va? Det är QuickTime Player som vi snackar om.

Dom andra bitarna i ditt inlägg har jag inte kommenterat, men jag tror inte att hobby-fotografer räknas som en viktig komponent i filmindustrin.

Men men. Vi säger väl att QuickTime Player är den viktigaste hörnstenen i hela filmindustrin. Så slipper vi riskera en hel våg av fanboys anklagar mig för att vara ett troll. Nöjd så?
av Cure, lördag 07 mars 2009 kl 17:01
Prrmjau
Inte för att jag är ett fan av QT precis, enda anledningen att jag använder QT är för att min Apple Fjärrkontroll funkar till QT och inte till VLC.

Ang. filmbranschen så stämmer det faktiskt, jag utbildades på andra sidan planeten i det stora mycket stora landet i väst inom just filmproduktion, och QT är oerhört (löjligt) mycket använt i alla de sammanhangen, speciellt i editing processen.

Men jo, de vore trevligt med en QT som inte känns "tung" och dryg att använda och som spelar (utan Perian) fler format än bara .qt .mov .mp4 osv
av Prrmjau, söndag 08 mars 2009 kl 01:44
Prrmjau
[dubbel post av nån random anledning ]
av Prrmjau, söndag 08 mars 2009 kl 01:45
Raps
Jag har en kompis som använder PC.
av Raps, söndag 08 mars 2009 kl 01:47
Ragge
Nu måste det ha kommit en massa extra trafik med tanke på att macrumors länkar hit. De är ändå ganska stora... :p
av Ragge, söndag 08 mars 2009 kl 03:14
AntonSilver
Japp, coolt att Macrumors länkar hit!
Var kommer bilden ifrån? Ingen källa Roger?
av AntonSilver, söndag 08 mars 2009 kl 11:14
Mrks
Ja, grattis till macrumors-länken! Det är respekt i branschen :)
av Mrks, söndag 08 mars 2009 kl 12:34
Hilding
Ja 9to5mac.com länkar hit med! Bra där Roger!
av Hilding, söndag 08 mars 2009 kl 13:33
Hilding
@Raps#33: hahahah!:) Underbar kommentar!!
av Hilding, söndag 08 mars 2009 kl 13:38
Ragge
Ok, om man kollar längst ner på macfeber så ser man sidvisningar för de olika artiklarna. Det märks vilken som fått internationell uppmärksamhet :p
av Ragge, måndag 09 mars 2009 kl 03:59
Pez
Prrmjau: Fjärren ska fungera till VLC med.
Det gör den i alla fall för mig.
av Pez, måndag 09 mars 2009 kl 07:58
Alexander Danling
När Dorian äntligen skriver något positivt så kan ni ändå inte hålla er från att göra er roliga på hans bekostnad. Idioter. Ni vinner fan ingen mark på att uppträda så.

Vill ni bli bemötta med respekt, respektera då andra. Tycker ni att han skriver massa skit, ignorera det då.

Dorian: Jag föredrar VLC endast på grund av att det går att justera osync mellan ljud/undertexter och bild. Annars har jag inte upplevt någon skillnad rent ljudmässigt mellan VLC och Quicktime. Testa dig fram och använd det som känns bäst för din del är min rekommendation.
av Alexander Danling, måndag 09 mars 2009 kl 09:19
inge n
Håller helt med @Roger Åberg#3: har precis lärt mig redigera i QuickTime-filer direkt. Hoppas på nedladdning (laglig!), där jag slipper gå via VLC & VisualHub...
av inge n, måndag 09 mars 2009 kl 13:12
inge n
@Roger Åberg#3: Håller helt med. Skulle gärna vilja kunna få in det som laddas ner (lagligt!) med RealPlayer Downloader utan att behöva gå via VLC & VisualHub...
av inge n, måndag 09 mars 2009 kl 13:15
fettesbumsen
Nu är macrumours artikeln diggad också...
av fettesbumsen, måndag 09 mars 2009 kl 17:05
Bert Karlssons Semla
Det finns just nu ett problem med Quicktime och det är att de som jobbar professionellt med film och klipper i FinalCut (på MAC) lider av att Quicktime utvecklas mot en låganvändarnivå/itunes istället för mjukvara som FinalCut.
För FinalCut är till viss del tight baserat på Quicktimes codec och mitt jobb har flera gånger råkat ut för jobbiga problem när Quicktime updaterats (klipp slutar att fungera eller kraschar.)

Apple har en mycket större användarskara vad det gäller lågnivåmedia, så som iTunes än professionell filmproduktion (FinalCut Studio är väl ända anledningen att klippa på MAC egentligen.)

Fler än det borde vara baserar sin workflow runt Quicktime vilket -kan- leda till problem den dagen Apple simplifierar sönder Quicktime.

Och det där med att highend-folk använder Quicktime har jag svårt att se. Möjligtvis utbildningar för att det är billigt och att slutmaterialet inte kräver highend-kvalitet.
Jobbar man med stora bildsekvenser är det ordentliga program som FrameCycler och encoders som ProCoder som gäller. Inget av mitt slutmaterial går genom Quicktime så det är endast snabba tester som kollas där.
av Bert Karlssons Semla, måndag 09 mars 2009 kl 19:24
Bert Karlssons Semla
Quicktime Pro-funktionerna fungerar inte i nya Safari??

Bra jobbat :E
av Bert Karlssons Semla, torsdag 12 mars 2009 kl 09:11
Kommentera artikeln







Så länge höll MacBooken ut

Mac / Hårdvara
Tidigare i dag satte vi en MacBook Air 11 tum på prov. Enligt Apple ska den räcka i nio timmar med deras egna tester där man besöker 25 populära webbplatser med 75% ljusstyrka på skärmen, men det kändes inte riktigt hårt så vi satte den på prov på riktigt.

Vi satte skärmen på lite lägre 50% ljusstyrka, drog i gång en en webbsändning via Bambuser och körde igång så att ni skulle kunna se förloppet. Som ni ser på bilden ovan jobbar processorn och det är för att datorn ständigt komprimerar video, videon skickas sedan till nätet så det pågår alltså ständig processoraktivitet och ständig nätaktivitet.

Efter 5 timmar och 10 minuter dog maskinen och sändningen slutade, något som jag tycker är ett mycket bra resultat.

37.3°
Roger Åberg
i dag kl 18:16

Mobilen stor olycksorsak i trafiken

Foto: epiclectic
Foto: epiclectic

Bil / Nyheter
Trots att det finns massa saker att hålla koll på i trafiken är det ändå många som använder mobiltelefonen samtidigt som de kör. Inte helt bra. En tredjedel av alla som kör bil pratar alltid, eller ofta i telefonen samtidigt. Och en femtedel har varit nära att köra av vägen på grund telefonanvändningen. Uppgifterna kommer från en färsk undersökning där Bilprovningen har frågat nästan 10 000 svenskar om deras mobilvanor i bilen.

Bilprovningen hoppas att undersökningen väcker uppmärksamhet och att den får alla förare att tänka till en extra gång. 64 % av de som deltog är för ett mobilförbud i bil under körning, och 49 % av dessa hävdar att de skulle följa förbudet om det infördes.
www.expressen.se +

37.2°
Bobby Green
i dag kl 18:10

Snart skickas det sista telegrammet

Pryl / Övrigt
Det var 169 år sedan Samuel Morse sände världens första telegram men nu är snart telegrammens saga all.

Enligt Business Insider så kommer det indiska telekom-företaget Bharat Sanchar Nigam Limited (BSNL) att skicka världens sista telegram den 14:e juli 2013. Att man lägger ner tjänsten beror på att den är olönsam och att förra året uppges man ha förlorat 23 miljoner dollar på att driva telegram-service.

Amerikanska Western Union stängde ner sin telegram-tjänst redan för sju år sedan. När vi slutade skicka telegram i Sverige har jag tyvärr inte hittat några uppgifter om.
www.businessinsider.com +

38.1°
Wille Wilhelmsson
i dag kl 17:24

Rolig Twitter-kampanj från Fiat

Webb / Twitter
När Fiat skulle göra reklam för sin bil Abarth 500 så kom man på ett rätt så roligt sätt att göra detta på Twitter.

Att tag-linen "Too fast to follow" antagligen uppmanar de flesta att försöka följa kontot är antagligen givet. Problemet är bara att det inte går. Eller, det går men man blir omgående blockad från kontot om man försöker.

Har ni sett några andra kreativa reklamkampanjer på Twitter? Hojta gärna till i kommentarerna i så fall.
twitter.com +

39.3°
Wille Wilhelmsson
i dag kl 16:59

Nike gör fotbollsplan med laser

Pryl / Mojänger
I samband med att Nike skulle lansera fotbollsskon Nike FC247 i Spanien så tog man fram en rätt så rolig reklamkampanj där man ritade ut en fotbollsplan via laser.

Befann man sig i Madrid under kampanjen så kunde man via en be Nike komma dit och sätta upp planen. Lasern monterades upp i en saxlift och började sedan beama ut fotbollsplanen.
gizmodo.com +

37.8°
Wille Wilhelmsson
i dag kl 16:54

Onion Pi

PC / Hårdvara
Den lilla datorn Raspberry Pi kan användas till ganska mycket och många fiffiga saker har dykt upp på nätet sen produkten lanserades. Nu har en steg-för-steg guide dykt upp på Adafruit som visar hur man kan förvandla en Raspberry Pi till en Tor proxy och en trådlös access point.

Detta är ett projekt för att anonymisera din datatrafik på internet och kallas för "Onion Pi" vilket endast kräver en vanlig Raspberry Pi, några enkla tilläggsmoduler samt lite arbete via command line.

Det som behövs är, förutom Raspberry Pi, en ethernet-kabel, en Wi-Fi adapter med antenn, ett SD-kort laddat med Raspbian operativsystemet och strömförsörjning. Allt detta kan man köpa från Adafruit i företagets Onion Pi paket men eftersom det handlar om väldigt enkla komponenter kan man hitta det nästan överallt. Köper man från Adafruit så går dock en del av vinsten till Tor Foundation.

Raspberry Pi Foundation tycker att det här är ett bra projekt då det kan låta användare komma undan NSA och Prism med en Tor proxy. Genom att använda Tor så skickas internettrafiken genom flera noder och försöker dölja din identitet och var du befinner dig.

Tor installeras via command line och sedan ändrar man namnet på accesspunkten till kanske "Onion Pi" och ändra lösenordet för nätverket. Efter ett par fler kommandon så ändrar man IP routing tables för att skicka Wi-Fi anslutningar genom Tor. Funkar allt som de ska kan du ansluta din dator, telefon eller tablet och det är bara att köra på.
learn.adafruit.com +

39.8°
Samuel Paulsson
i dag kl 16:43
rss
RSS-flöde för Feber: feber.se/rss. För ämnen: Android, Bil, Design, Film, Foto, iOS, iPad, iPhone, Mac, Mobil, PC, Pryl, Spel, Video, Webb
bloggportalen