Kolla in en maskin som bygger domino-banor
Konstruerad nästan helt i trä 
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Bing missade sandsnopp
Bing bing dong 
41.0°
+
Frode Wikesjö
0
Se taket på Mercedes-Benz Stadium stänga sig
Imponerande konstruktion 
100kg
+
Roger Åberg

3D-utskrivna pepparkaksformar

Coop ville ha tumme upp-pepparkakor

Visa inte Pryl-artiklar
Pryl / Övrigt

När livsmedelsbutiks-kedjan Coop skulle lansera ekologisk pepparkaksdeg ville man kunna baka pepparkakor formade som en tumme upp men några sådana fanns inte på marknaden.

Då anlitade Coop stockholmsföretaget Ziggy Creative Colony som då designade en tumme upp-pepparkaksform som sedan skrevs ut i en 3D-skrivare från MakerBot. Hans Kullin som är ansvarig för sociala medier på Coop säger:
"3D-skrivare är en intressant ny teknik och det var spännande att få prova att använda dem i en riktig kampanj, även om detta är genomfört i mycket liten skala. Kvaliteten blev förvånansvärt bra och det var ingen skillnad att använda formarna jämfört med traditionella pepparkaksformar."

Tumme upp-pepparkakorna har Coop använt i sociala medier samt delat ut till några som man beskriver som Coops eko-vänner.


Visa
Pressmeddelande
Coop använder 3D-skrivare för att marknadsföra ekologisk pepparkaksdeg

Änglamarks KRAV-märkta ekologisk pepparkaksdeg är en nyhet i butikerna i jul. För att uppmärksamma den nya produkten och uppmuntra kunder att välja mer ekologisk julmat, valde Coop att ta fram en pepparkaksform med en 3D-skrivare. Coop ville baka pepparkakor formade som en ”tummen upp” som symboliserar budskapet Gilla Eko! Men någon sådan pepparkaksform existerade inte så därför valdes en lösning där en pepparkaksform skrevs ut med hjälp av en 3D-skrivare.

Coop vände sig till Ziggy Creative Colony som tog fram en 3D-ritning och sedan skrev ut kakformar i en MakerBot, som är en 3D-skrivare. 3D-utskrift fungerar genom att lager för lager bygger upp en förutbestämd modell.

Med hjälp av de utskrivna plastformarna var det enkelt att baka ekologiska pepparkakor formade som en hand. Bilder på pepparkakorna har använts i marknadsföring i sociala medier och pepparkakorna har även delats ut till några av Coops eko-vänner i Stockholm.

- 3D-skrivare är en intressant ny teknik och det var spännande att få prova att använda dem i en riktig kampanj, även om detta är genomfört i mycket liten skala. Kvaliteten blev förvånansvärt bra och det var ingen skillnad att använda formarna jämfört med traditionella pepparkaksformar, säger Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Coop.