m

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Garanterat träsmak, men så värt det

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Foto: Bobby Green & Roger Åberg / Feber
Bil / Tester

Grande finale för gamla R8. Hur firar man det på bästa sätt? Givetvis genom att bygga en råbarkad racer som är ännu galnare än tidigare. Lättare, fetare, argare, uppkäftigare och mycket mycket hårdare. 333 stycken i coupéutförande och lika många cabbar. Men att banta en bil massa kilo och sedan såga av taket och göra en racer av den, är det så smart? Kanske inte. Skitsamma säger jag, för det här är lätt den roligaste råttan jag har kört hittills.

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Foto: Bobby Green & Roger Åberg / Feber

Inledning

Som ni säker vet har det redan dykt upp en ny R8 med lite annat utseende och det viktigaste av allt, en ny dubbelkopplingslåda. För det är nämligen det som dagens R8 med R-tronic-låda lidit av mest, att den inte haft dubbelkoppling. Ganska jobbig att ha att göra med i stadstrafik, lite läskig på bana då den inte är snabbast i världen och ärligt talat rätt gammal nu. Växlingarna tar lite tid på sig och vid vissa tillfällen kan de nästan låta som att man sitter i en manuellt växlad bil. Ett par gånger verkade det även som att kopplingen slirade lite lätt vid växlingarna, något jag aldrig har varit med om i en bil med automatlåda. Frustrerande till en början. Men sen gick det upp ett ljus för mig. Det är ju precis det här som gör bilen levande. Visst, en dubbelkopplingslåda är hästlängder bättre och kommer säkert att vara fantastisk i nya R8, men kanske lite tråkig. Den här lådan bjuder dock på lite känsla, lite nigningar vid växlingar och några ryck här och där i lägre hastigheter. Nästan som en flört med gamla superbilar som inte alltid är helt enkla att manövrera när man kör sakta och definitivt inget man gladeligen fickparkerar med. Det är ju precis det här som körandet av en superbil handlar om, att den lever om lite och bjuder den eller de som åker på en upplevelse. Välkommen dubbelkopplingslådan, men tack till den gamla för att du efter ett par vändor i R8:or fått mig att gilla dig för den du är.

Körkänsla

Precis som övriga V10-försedda R8:or får man en motor med tio cylindrar på 5.2 liter bakom ryggen. I GT-utförande har strypningen i luftboxen plockats ur vilket gör att den får andas mer fritt och får exakt samma effekt som i Gallardo LP560, bilen som den inte fick konkurrera med och därför tidigare hade lägre effekt. Verkar som om Audi glömt bort detta men vem är jag att klaga på ett sånt här tilltag? 35 hästar till alltså, upp från 525. Märks det då? Nej. Inte för min del i alla fall. Bilen går som en tok såklart, men det har den alltid gjort. Kanske kan man ha nytta av de där extra, ganska futtiga i sammahanget, hästarna som finns där någonstans någon gång men det finns som sagt redan från början mer än tillräckligt.

Det bästa med motorn är att när man vrider på nyckeln så startar den inte blixtsnabbt, utan det tar någon sekund. Precis som högljudda startmotorer är det här något som för mig hör hemma i en superbil. När motorn väl hoppar igång låter det som en måndagsmorgon på en fabrik för slagverk ungefär, i alla fall om bilen är kall. Riktigt högljutt bröl som efter ett gäng sekunder övergår till ingenting nästan. Det är de vakuumstyrda ventilerna i avgassystemet som slår igen och dämpar mullret. På tomgång hör man att det inte är någon trött fyra som sitter där under skalet givetvis, men den är ändå ganska anonym. I med ettan och iväg. Och redan här blir jag gladare än jag brukar i en R8. Växelspaken, som för övrigt är märkt med nummer 18 av 333 stycken byggda, har annan design än i vanliga V8:an och V10:an. Den är nämligen lite längre och smalare och oerhört trevlig att hålla i. För även om det här är en automatväxlad bil så älskar jag att hålla i spaken, hela tiden. Den här ligger perfekt i handen och gör också att jag, även fast Audi envisas med att ha växellägena åt fel håll, gärna växlar med spaken istället för paddlarna bakom ratten. Paddlarna är precis som tidigare i plast och fortfarande lika tråkiga. Den manuella lådan är givetvis den mest trevliga att använda med sin übersnygga aluminiumkuliss, men här har Audi ändå gjort det bästa av situationen. Automatlådan har även en "Sport"-knapp som gör att den kastar i växlarna lite snabbare.

Det tar inte många meter innan jag direkt känner att jag sitter i en GT. Det första är de stenhårda skalstolarna som jag pressade ner min stjärt i som jag visste inte skulle bjuda på överdriven komfort, och det andra är den stenhårda bilen. Allt är verkligen stenhårt. Men det hade jag väl egentligen också väntat mig. Vanliga V10:an är som vilken annan Audi som helst att köra om man ska åka långt, och faktiskt riktigt bekväm, och det kan ju givetvis inte en GT vara. Och det är den inte. Den är direkt obekväm, men köper man en sån här bil så vet man ju det redan. Jag är inte konstigt byggd på något vis och har ganska smal midja, sportar 29 i storlek, men det var ändå så att mina höfter tog i kanterna på de häftigt skålade stolarna. Något som får mig att sitta som gjutet på plats men som gör att vem som helst inte kan komma ner i den här bilen. Några meter till och jag har vant mig vid hårdheten, och gillar den faktiskt lite grann. Jag är ju trots allt inte ens 30 bast än, och då får man egentligen inte klaga över att en bil är lite hårdare än vanligt, särskilt inte när man sitter i en superbil som den här.

R8:an är tro det eller ej ganska anonym av sig. I alla fall om man inte kommer mot den och möter den, för då hajar folk till. Smyger man sig däremot fram är det faktiskt inte så många som verkar höra den, då den inte för så mycket väsen av sig i lägre hastigheter. Det är här som R8:an skiljer sig mot Gallardon. Gallardon vrålar hela tiden oavsett varvtal och är inte direkt diskret. R8:an är det lite snällare syskonet som morrar först när man torrgasar eller lastar på lite så att ventilerna öppnar sig. Vill man alltså inte skylta över hela världen med att man åker dyr sportbil väljer man Audin. På grund av sin diskreta framtoning när man inte varvar kände jag det som min plikt att hela tiden ligga en växel för lågt och låta de där ventilerna stå i öppet läge. Jag hörde också att man bara genom ett litet ingrepp, en klämma på vakuumslangen, kan få ventilerna att stå i "rätt" vinkel hela tiden.

När man har kommit ut ur stan och det öppnar upp sig lite mår bilen bäst. Det är då piporna får sjunga sin fanfar och bjuda på det där nästan MC-liknande motorljudet som ger rysningar utefter skinnet. Faktiskt så likt en MC att när jag i en kö helt plötsligt hörde en varvande radfyra stirrade ner på instrumentpanelen för att se om bilen jag satt i hade fått fnatt och helt plötsligt börjat torrgasa utan min hjälp. Ett ljud som sätter sig och som man gärna plockar fram igen när man får möjlighet. Tillbaks till de öppna vägarna där man kan försöka stressa fyrhjulsdriften lite grann, även om det känns som att den mest gäspar åt mina försöka då bilen verkligen ligger som ett strykjärn på vägen. Växlarna smackas i på bara en tiondels sekund och man hinner knappt att reagera, och man märker bara att kroppen rycker till lite snabbt. De små vingarna framme i nosen strax framför hjulen ska hjälpa till att trycka ned bilen ytterligare mot marken, vilket de säkert också gör i mycket högre hastigheter än de jag körde. Motorn känns precis som tidigare och levererar hela tiden tack vare det höga vridet. Ingen turbo, ingen kompressor utan bara ren råstyrka som sparkar en i häcken varje gång man trycker på. Det är inget våldsamt med sparken, eftersom bilen går så stabilt så skickas man bara till jättehöga hastigheter jättesnabbt utan några som helst konstigheter. En bil som inte helt oväntat gör en ganska så fartblind alltså. Fyrhjulsdriften och karossen som sänkts med ytterligare 10 millimeter suger fast bilen mot underlaget och att byta fil i ett snabbt rattryck byter också plats på en del organ i kroppen kan jag lova er. Styrningen är oerhört rapp i vanlig och hög fart och härligt tung i lägre hastigheter. Känns oerhört trygg.

Sen har vi ju det här med att det är en cabriolet. Kanske inget man prioriterar i Sverige men den här sommaren har faktiskt bjudit på en hel del sol de dagar jag har kört cab faktiskt, och det är då man lär sig att uppskatta det. Visst kan det kännas lite som att sitta i en bur för exotiska djur som alla vill se när man åker runt nedcabbat i en sån här bil, men cab-bränna kan vara den härligaste brännan. Dessutom får man ta del av så mycket mer, doften av koskit, förstörd frisyr och det fantastiska motorljudet. Vissa säger dock att man inte kan börja med att banta ned en bil, i GT:s fall med 85 kilo, och sedan göra om den till en cabriolet. Och det kommer nog folk alltid att ha något att säga om, men mig gör det inget. Skulle jag vilja ha det värsta en modell hade att erbjuda och älskade cabbar skulle jag ju givetvis bli glad om dessa två gick att kombinera, och det går det här. Visst kan det hända att coupén är något mer vridstyv än cabben om man pressar den hårt på bana, men hur många kommer att göra det egentligen? Och de som köper cabben kommer nog mest att använda den till att glida med, inte rejsa på Ringen med.

Mellansnack

Jag och Roger pratade om vilken bil vi skulle valt mellan Gallardo och R8 om vi tvingades välja. En svår fråga faktiskt. Ibland vill man vara lite diskret och inte synas för mycket, då väljer man Audin. Den är minst lika mycket superbil som Gallardon men inte riktigt lika uppkäftig. Den skriker inte hela tiden utan känns lite mer vettig och inte lika stickande i folks ögon. Det är också det som är problemet lite. Folk stirrar för mycket på de fyra ringarna i nosen eller på baken och förknipper den för mycket med varumärket Audi. Audi bygger bilar för folket, Lamborghini för rikingar som vill köra tokfort. Men Audi har ju så många olika modeller i sitt utbud. RS-bilarna är tokvassa och faktum är att jag blev lite full i skratt när det vid rödljusen rullade upp en RS6 Avant av förra generation bredvid mig. Den bilen har 20 (!) hästar mer än R8:an jag satt i. Det är ändå lite sjukt när man tänker efter. Den bilen kan man dessutom frakta massa barn till dagis med och sedan storhandla med efter att man köpt ett köksbord på Blocket. Lamborghini har bara Gallardo och Aventador i sitt utbud. Två supersportbilar som båda är helt galna på sina vis. Och det är det folk förknippar Lamborghini med så klart. Se inte ned på Audin på grund av ringarna, den har samma potential som Gallardon. Sjukt svårt val det här. Roger skulle efter lite skruvande ändå välja R8 GT med den enkla motiveringen "Because I'm not a douchebag". Blir man mindre douchebag i en R8? Kanske. Eller troligtvis säger jag och lägger också mina pengar på råttan.

Design

Jag tycker att coupén är snyggare. Cabben samlar lite för mycket stora ytor bakom kupén och ser ur vissa vinklar lite baktung ut. Delar som får GT:n att sticka ut är förutom de små flikarna i fronten även massa kolfiberdetaljer, en till läpp, små GT-emblem på framskärmarna, fast monterad vinge på bakluckan, mörktonade bakljus med klarglas, en enorm diffusor bak i kolfiber och runda avgasrör istället för rektangulära. Den nya faceliftade R8:an får dessa runda rör som standard oavsett version. Dock är de som vanligt fejk, och innanför sitter det två mindre pipor på vardera sida. Taket som är i tyg fälls ihop på 19 sekunder och hela bilen ser ut som en Transformer när det sker. Manövreringen kan ske i upp till 50 km/h.

Bilen har ett aggressivt men ändå tillbakadraget utseende. Bakifrån ser den ibland ganska snäll ut med sina stora baklampor men framifrån istället riktigt rå. Inget man skrämmer bilar framför med om de inte upptäckt en direkt, för då syns man nämligen inte i backspegeln eftersom bilen är så låg. På natten gör den sig allra bäst, då de riktigt snygga LED-ljusen lyser upp i mörkret och visar upp ett kaxigt nylle som ingen bilintresserad kan ta miste på. Den feta diffusorn och vingen lyfter dock baken en hel del jämfört med vanliga R8 och ger ett riktigt rejsigt utseende. De här delarna gör att den tidigare lite hängiga häcken inte ser fullt lika hängig ut.

Inredning

Förutom skalstolarna är det tyvärr likadant som i alla andra R8:or. Väldigt Audi-mässigt vilket i och för sig inte är en nackdel, men det känns inte så speciellt. Visst, denna är preppad med massa kolfiber vilket är lite ballt, men den känns inte så superbilsmässig. Förutom att man sitter med ändan i asfalten då vill säga. För regniga dagar finns precis som i övriga Spyders en knapp så att man kan hissa ned bakrutan och fortfarande njuta av det härliga motorljudet lite extra. Förutom stolarna är ratten min favorit. Den är tjock, gedigen och också precis som stolarna klädd i Alcantara. Hela den svepande kolfiberramen, eller "monoposton" som den kallas, omsluter instrumenten och föraren vilket ser rätt mäktigt ut. Även instrumenthusets tak är i det ädla materialet.

Avslutning

I mina ögon en helt perfekt avslutning för gamla R8:an och ett bra sätt att välkomna den nya. Det ska bli kul att se hur den nya dubbelkopplingslådan jobbar och vad som faktiskt även kommer att hamna i nästa Lamborghini Gallardo. Jag tvivlar inte ett dugg på att lådan kommer vara supersnabb och göra bilen till ett riktigt vasst vapen i kriget om snabbast till 100 km/h och högst toppfart. Jag hoppas bara att bilen kan behålla lite av sin charm och att den inte blir "för" bra och platt. Jag hade dock önskat att GT:n hade varit lite styggare. Kläm till de där jäkla vakuumslangarna från början istället så att bilen i alla fall låter lite mer än den vanliga, och hotta upp interiören lite. Man får trots allt slanta upp en redig slant extra pengar för en GT och då vill man också ha något extra för det. Det här är ju trots allt i slutändan en riktig posörbil och de bananpassade sakerna känns mest som lite extra bling-bling. Nej lite mer slå-på-käften hade jag hoppats att den här skulle vara, även om det utan tvekan är den absolut råaste råttan som Audi har byggt.

Fakta Audi R8 GT Spyder:

Motor: V10, 5.2 liter, 560 hästkrafter, 540 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.8 sekunder, toppfart 317 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivor i dimensionerna 365 millimeter fram med åttakolvsok - 355 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: 295/30 ZR 19 bak- 235/35 ZR20 fram.
Mått: Hjulbas 2.65 meter, längd 4.43 meter, bredd 1.90 meter (2.02 med speglar), höjd 1.24 meter, vikt 1 640 kilo, bensintank 80 liter, förbrukning 1.42 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 332 gram per kilometer.
Pris: 2 045 800 kronor.

Läs mer
50.0°
0

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla

Garanterat träsmak, men så värt det

Kanye West besök i Älmhult ska bli dokumentär
The Swedish Cinematic Universe?

Det är inte bara ASAP Rockys besök i Sverige som ska bli dokumentär eftersom Kanye Wests besök på IKEA i Älmhult en mulen dag i mars 2016 nu också ska bli dokumentär. Dokumentären produceras av SVT och ska kretsa kring om hur två världarna/kulturerna krockade när Kanye hängde i Älmhult. Flertalet invånare från orten kommer medverka i dokumentären och berätta om hur roligt de tyckte det var med besöket. Lite så här spontant undrar ju jag vem som kände att det här var en bra idé men jag är ju inte heller direkt känd för att ha fingret på pulsen så detta kanske är något många vill se. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Elgiganten öppnar flaggskepsbutik i Stockholm
Efter nyår

Den fysiska butikens betydelse har ju ifrågasatts under pandemin, men igår slog Google upp dörrarna för sin butik i New York och nu berättar Elgiganten att man kommer att öppna en flaggskeppsbutik i Gallerian i centrala Stockholm. Helt död är alltså inte den fysiska butiken. – Det här är en otroligt viktig etablering. Vi kommer att finnas i ett unikt läge i hjärtat av Stockholm och ha ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson. Vi får hoppas att Niclas menar allvar med att konceptet är nytt, för det är sällan en dröm att besöka någon av de stora teknikhandlarna. Elgiganten lovar att kunderna i den nya butiken så klart ska kunna klämma och känna men också "koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma". Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Teaser för S02 av Star Trek: Picard
Nästa säsong av Star Trek-spinoffen dyker upp nästa år

Det finns få saker jag älskar så mycket som när Patrick Stewart spelar Jean-Luc Picard. Därför var det ju extra trevligt när serien Picard blev till, även om den var lite för ojämn för att konstant ge total eufori. Men snart kan det bli det då seriens andra säsong är på gång till Paramount+ nästa år. I denna säsong kommer John de Lancie att återvända som Q vilket antagligen kommer ge Jean-Luc lite extra huvudvärk. Teasern kan du kolla in i sin helhet i tweeten nedan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa år införs förarbevis för vattenskoter
Riksdagen klubbade igenom beslutet igår

Riksdagen röstade igår igenom ett beslut som innebär att det från och med 1 maj nästa år krävs förarbevis för att framföra vattenskotrar i svenska vatten. Polisen har velat ha förarbevis för vattenskoter ända sedan 2019 och 2020 ansåg även Transportstyrelsen och Regeringen att detta var något som behövdes. Tanken var att förarbevis för vattenskoter skulle införas redan i år men detta flyttades fram på grund av pandemin. För att få ett förarbevis för vattenskoter krävs att föraren är minst 15 år gammal samt genomgår en förarutbildning med godkänt resultat. Vad ett förarbevis och tillhörande utbildning kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche Cayenne sätter rekord på nordslingan
Snabb SUV!

Porsche är på gång med en ny toppmodell av sin Cayenne Coupe. Bilen har inte fått något efternamn ännu, men man rastade den lite på Nürburgring Nordschleife och satte 7 minuter, 38 sekunder. Det är nytt rekord för kategorin SUV, off-road vehicle, van, pick-up, något ni kan se föraren Lars Kern sätta i videon nedan. Bilen var helt standard förutom skyddsbur och sportstol. Däcken var Pirelli P Zero Corsas som är utvecklade för modellen och kommer att sitta som standard på den. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Prova fler än 700 kommande spel
Steams Next Fest är igång

I går kväll drog Steams Next Fest igång vilket ger dig möjlighet att prova fler än 700 kommande spel. Tanken är att detta ska fungera som en slags virtuell spelmässa med massiv med speldemon och liveströmmar. De flesta spelen är små spel från mindre kända utvecklare som nu då ger folk chansen att prova deras spel innan de släpps. Steam Next Fest pågår fram till den 22 juni så passa på att spela om du är sugen på att prova dessa spel och om du hittar något som verkar extra bra tipsa gärna bland kommentarerna så fler kan testa de bra spelen. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Umeå har renaste luften i Europa
Stockholm bästa huvudstaden

European Environment Agency har kollat luftvärdena i en hel hög med europeiska städer och i topp hittar vi Umeå! På andra plats hittar vi Tammerfors och trea är Funchal i Portugal. På sjätte plats hittar vi Uppsala och på nionde plats Stockholm, vilket betyder att vår huvudstad har den renaste luften i Europa! Överlag verkar luften vara helt ok i Västeuropa, men från Italien och öster ut ser det inte alls roligt ut. Sämst är Nowy Sacz i Polen. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Suzuki Jimny utan baksäten
Plats för mer prylar

Suzuki Jimny är en rackarns söt bil som har fört en konstig tillvaro här i Sverige. Först var det en succé men sedan försvann den, Suzuki tyckte att den släppte ut för mycket för den europeiska marknaden. Eller EU tyckte det och straffskatterna skulle bli för höga för att det skulle vara värt att sälja den. Men nu är den tillbaka, om än i en udda version. Suzuki tycks tycka att köparna är de som vill ha en liten och smidig sak att köra i skogen med och inte folk som vill vara fräcka i stan och börjar därför sälja en version utan baksäte. Den får tillägget Torakku som helt enkelt betyder lastbil på japanska. Bilen är inte heller någon bil enligt transportstyrelsen utan registeras som lätt lastbil och då är utsläppsreglerna annorlunda. Eftersom baksätet saknas finns det plats för mer saker. Man får plats med 863 liter (plus 33 liter) och höjden man kan använda är 913 istället för 850 millimeter eftersom golvet är plant och härligt. Man kan även lasta mer, 150 istället för 115 kilo. Motorn är på 1,5 liter, ger 102 hästar och toppar 145 km/h. Trots de inte så fantastiska siffrorna drar den 0,77 liter/mil blandad körning och släpper ut 173 gram co2/km. Skatten för det här vrålåket ligger på 10.316 kronor per år de första tre åren. Varför sätter inte Suzuki bara in något vettigt under huven på den här bilen och löser problemet? Prislappen ligger på 214.900 kronor, plus de där 30.000 kronorna i skatt då. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Nu kan man köpa Google Wi-Fi igen
Andra generationen nu i Sverige

Google släppte sin mesh-lösning Google Wi-Fi 2016 och 2019 kom uppföljaren, som då döptes till Nest Wi-Fi. Den senare var bättre på vissa sätt, men absolut inte på alla och saknade bland annat en ethernet-port i åtkomstpunkterna vilket inte var en höjdare. Att Nest Wifi också var dyrare var inte heller någon uppsida direkt, men hastigheten och räckvidden var bättre än på Google WiFi och snabbare är bättre. Att Nest Wifi kunde agera smart högtalare var enligt mig bara korkat men gjorde kanske någon glad. Hur som helst, Google behöll Google WiFi och började sälja en uppdaterad variant i USA med samma design men lite uppdaterat innehåll. Nu har denna äntligen nått hit till Sverige och är troligen ett bättre val för de allra flesta jämfört med Nest Wifi. De allra flesta funktionerna som man bryr sig om finns där och prislappen är betydligt bättre. En kostar 1299 kronor jämfört med 1899 för en Nest Router och ett trepack med Google WiFi-enheter kostar 2390 kronor, vilket ska jämföras med 2999 kronor för en router och en åtkomstpunkt och 3990 kronor för en router och två åtkomstpunkter för Nest Wifi. Tumnagel
32.2°
+
Roger Åberg
0

Provinspelning av Star Wars-droider
Från 1976

Den här inspelningen är från när man testade diverse droider till den första Star Wars-filmen. Den är inspelad i Elstree Studios i England och vi får se radiostyrda saker men även Kenny Baker och Anthony Daniels känna på R2D2 och C3PO. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Ny bok om svenska polisbilar
En bok om blåljus

Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

I morgon öppnar Googles första riktiga affär
I Chelsea, New York

Det senaste året har inte varit den fysiska butikens år, men det kanske det blir lite ändring på om saker och ting styrs upp. Hur som helst så öppnar nu Google sin första riktiga butik i Chelsea, New York. Man har haft popup-saker tidigare, men det här är alltså en butik som kommer att finnas på samma ställe och inte bara finnas tillfälligt. I butiken kommer främst bolagets fysiska produkter som Nest, Pixel, Chromecast och Stadia att finnas, men man kommer även att kunna prova Googles tjänster som Translate. Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Intellivision snackar lite mer om sin spelkonsol Amico
Ny konsol för retro- och sällskapsspel släpps i höst

Intellivision har släppt lite mer information om sin kommande spelkonsol Amico, en konsol som företaget presenterade 2018. Det handlar om en konsol som primärt är avsedd för att spela retro- och sällskapsspel. Amico är en spelkonsol som Intellivision säger framför allt är framtagen för att spela tillsammans på. Amico är försedd med två handkontroller som har inbyggda pekskärmar där en del av spelkontrollerna kan integreras. Kontrollerna har även stöd för olika rörelser vilka även dessa kan användas för att styra konsolens spel. Det ska gå att koppla upp till åtta spelkontroller till samma Amico-konsol. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när Intellivisions vd Tommy Talarico snackar lite mer om Amico. Konsolen skulle ursprungligen släppas 10 oktober 2020 men detta har sedan flyttats fram två gånger. Det senaste budet är att Amico nu släpps på marknaden 10 oktober 2021. Vad konsolen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I faktarutan här nedanför kan ni kolla in några av spelen som kommer till Amico. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka är det dags för Lego Con
Första gången som Lego anordnar ett sådant

Nästa helg arrangerar Lego sitt första Lego Con någonsin. Det handlar om ett online-event vilket gör det möjligt för de flesta som är intresserade att delta. Under den 90 minuter långa livesädningen från Lego Con kommer Lego att presentera en del nya byggsatser såväl som att snacka om några av sina tidigare skapelser. Dessutom kommer det lite olika hedersgäster att delta men vilka dessa är finns det än så länge inga uppgifter om. Lego Con 2021 arrangeras lördag 26 juni. Det hela kommer att gå att följa live på eventets hemsida som hittas på länken nedan. Här ovan hittas en trailer för Legos första Lego Con. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honor presenterar 50-serien
Kommer att få Googles tjänster

Huawei fortsätter att vara blockerade av USA, men deras numera sålda märke Honor verkar i fortsättningen kunna få Googles tjänster. Det har bekräftats av företagets representanter under lanseringen av senaste Honor 50-serien i Kina. Telefonerna är som sagt lanserad i Kina nu och börjar säljas där 25 juni. Lansering i Europa senare men det är oklart om telefonerna kommer till Sverige. Som ni ser har telefonen, på bilden Honor 50 Pro, en rejäl kamera. Den stora är på 100 megapixlar och under den finns tre mindre. En ultravidvinkel på 8 megapixlar, en macro på 2 megapixlar och en sista kamera för att fånga djupet i bilden. På framsidan finns en skärm på 6,57 tum för Honor 50 och 6,72 tum för Honor 50 Pro. Den vanliga modellen har en selfiekamera på 32 megapixlar, medan Pro-modellen har två där den ena är ultravidvinkel. Chipet är Snapdragon 778G och batteriet på 4300 respektive 4000 mAh. Laddning ska rulla på i 66 respektive 100W. Man släpper också en enklare version som man kallar för Honor 50 SE. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

BYD släpper eldriven skolbuss
Som även kan förse skolor med el

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD har presenterat en eldriven skolbuss avsedd att säljas på den amerikanska marknaden. Bussen är försedd med så kallad tvåvägs-laddning vilket gör att batterierna i bussen skulle kunna användas för att driva annat än bussen. BYD skriver om detta: "School buses can be charged overnight when energy demand is low, and clean emission free energy can be fed back into the classroom during school hours when the bus is parked keeping classrooms well-lit and students and teachers plugged-in." Bussen kommer att säljas i tre olika storlekar 10,6, 11,6, samt 12 meter och har plats för 84 sittande passagerare. Räckvidden på en laddning batterier ligger på 250 kilometer. Bussen är även försedd med ett säkerhetssystem som BYD kallar för "Predictive Stop Arm" vilket ska kunna varna elever för när det inte är säkert att gå över gatan. Vad BYD:s nya skolbussar kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Creative visar upp Sound Blaster X4
Uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3

Creative visade nyligen upp sin Sound Blaster X4 vilket är den uppgraderade uppföljaren till det externa ljudkortet Sound Blaster X3. Denna USB-DAC har både diskret och virtuellt surroundljud som drivs av Sound Blasters Super X-Fi Headphone Holography samt Dolby Digital Live. Ljudkortet erbjuder också SmartComms Kit på Windows vilket ger automatisk ljudavstängning och tvåvägsbrusreducering vilket är lite extra praktiskt om man sitter i videokonferens hemifrån. För Windows-användare har Sound Blaster X4 också Dolby Digital Live-avkodning som förvandlar ljudinnehåll till den multikanalsstandarden i realtid. Förutom Windows är kortet kompatibelt Mac, PlayStation 5, PlayStation 4 och Nintendo Switch. Priset för Sound Blaster X4 ligger runt 1 500 kronor och det börjar säljas på Creative.com inom kort. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för A Classic Horror Story
Skräckfilm från Italien

Här bjuds vi på en ny trailer för den italienska skräckfilmen A Classic Horror Story. Filmen beskrivs som en blandning mellan Midsommar och Motorsågsmassakern vilket ju låter lovande. Filmen handlar i alla fall om fem främlingar som hamnar i ett hus i mitten av ingenstans som tillhör en blodtörstig sekt. A Classic Horror Story släpps på Netflix den 14 juli. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
99kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Frode Wikesjö

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
78kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
127kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg