m

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Garanterat träsmak, men så värt det

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Foto: Bobby Green & Roger Åberg / Feber
Bil / Tester

Grande finale för gamla R8. Hur firar man det på bästa sätt? Givetvis genom att bygga en råbarkad racer som är ännu galnare än tidigare. Lättare, fetare, argare, uppkäftigare och mycket mycket hårdare. 333 stycken i coupéutförande och lika många cabbar. Men att banta en bil massa kilo och sedan såga av taket och göra en racer av den, är det så smart? Kanske inte. Skitsamma säger jag, för det här är lätt den roligaste råttan jag har kört hittills.

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Foto: Bobby Green & Roger Åberg / Feber

Inledning

Som ni säker vet har det redan dykt upp en ny R8 med lite annat utseende och det viktigaste av allt, en ny dubbelkopplingslåda. För det är nämligen det som dagens R8 med R-tronic-låda lidit av mest, att den inte haft dubbelkoppling. Ganska jobbig att ha att göra med i stadstrafik, lite läskig på bana då den inte är snabbast i världen och ärligt talat rätt gammal nu. Växlingarna tar lite tid på sig och vid vissa tillfällen kan de nästan låta som att man sitter i en manuellt växlad bil. Ett par gånger verkade det även som att kopplingen slirade lite lätt vid växlingarna, något jag aldrig har varit med om i en bil med automatlåda. Frustrerande till en början. Men sen gick det upp ett ljus för mig. Det är ju precis det här som gör bilen levande. Visst, en dubbelkopplingslåda är hästlängder bättre och kommer säkert att vara fantastisk i nya R8, men kanske lite tråkig. Den här lådan bjuder dock på lite känsla, lite nigningar vid växlingar och några ryck här och där i lägre hastigheter. Nästan som en flört med gamla superbilar som inte alltid är helt enkla att manövrera när man kör sakta och definitivt inget man gladeligen fickparkerar med. Det är ju precis det här som körandet av en superbil handlar om, att den lever om lite och bjuder den eller de som åker på en upplevelse. Välkommen dubbelkopplingslådan, men tack till den gamla för att du efter ett par vändor i R8:or fått mig att gilla dig för den du är.

Körkänsla

Precis som övriga V10-försedda R8:or får man en motor med tio cylindrar på 5.2 liter bakom ryggen. I GT-utförande har strypningen i luftboxen plockats ur vilket gör att den får andas mer fritt och får exakt samma effekt som i Gallardo LP560, bilen som den inte fick konkurrera med och därför tidigare hade lägre effekt. Verkar som om Audi glömt bort detta men vem är jag att klaga på ett sånt här tilltag? 35 hästar till alltså, upp från 525. Märks det då? Nej. Inte för min del i alla fall. Bilen går som en tok såklart, men det har den alltid gjort. Kanske kan man ha nytta av de där extra, ganska futtiga i sammahanget, hästarna som finns där någonstans någon gång men det finns som sagt redan från början mer än tillräckligt.

Det bästa med motorn är att när man vrider på nyckeln så startar den inte blixtsnabbt, utan det tar någon sekund. Precis som högljudda startmotorer är det här något som för mig hör hemma i en superbil. När motorn väl hoppar igång låter det som en måndagsmorgon på en fabrik för slagverk ungefär, i alla fall om bilen är kall. Riktigt högljutt bröl som efter ett gäng sekunder övergår till ingenting nästan. Det är de vakuumstyrda ventilerna i avgassystemet som slår igen och dämpar mullret. På tomgång hör man att det inte är någon trött fyra som sitter där under skalet givetvis, men den är ändå ganska anonym. I med ettan och iväg. Och redan här blir jag gladare än jag brukar i en R8. Växelspaken, som för övrigt är märkt med nummer 18 av 333 stycken byggda, har annan design än i vanliga V8:an och V10:an. Den är nämligen lite längre och smalare och oerhört trevlig att hålla i. För även om det här är en automatväxlad bil så älskar jag att hålla i spaken, hela tiden. Den här ligger perfekt i handen och gör också att jag, även fast Audi envisas med att ha växellägena åt fel håll, gärna växlar med spaken istället för paddlarna bakom ratten. Paddlarna är precis som tidigare i plast och fortfarande lika tråkiga. Den manuella lådan är givetvis den mest trevliga att använda med sin übersnygga aluminiumkuliss, men här har Audi ändå gjort det bästa av situationen. Automatlådan har även en "Sport"-knapp som gör att den kastar i växlarna lite snabbare.

Det tar inte många meter innan jag direkt känner att jag sitter i en GT. Det första är de stenhårda skalstolarna som jag pressade ner min stjärt i som jag visste inte skulle bjuda på överdriven komfort, och det andra är den stenhårda bilen. Allt är verkligen stenhårt. Men det hade jag väl egentligen också väntat mig. Vanliga V10:an är som vilken annan Audi som helst att köra om man ska åka långt, och faktiskt riktigt bekväm, och det kan ju givetvis inte en GT vara. Och det är den inte. Den är direkt obekväm, men köper man en sån här bil så vet man ju det redan. Jag är inte konstigt byggd på något vis och har ganska smal midja, sportar 29 i storlek, men det var ändå så att mina höfter tog i kanterna på de häftigt skålade stolarna. Något som får mig att sitta som gjutet på plats men som gör att vem som helst inte kan komma ner i den här bilen. Några meter till och jag har vant mig vid hårdheten, och gillar den faktiskt lite grann. Jag är ju trots allt inte ens 30 bast än, och då får man egentligen inte klaga över att en bil är lite hårdare än vanligt, särskilt inte när man sitter i en superbil som den här.

R8:an är tro det eller ej ganska anonym av sig. I alla fall om man inte kommer mot den och möter den, för då hajar folk till. Smyger man sig däremot fram är det faktiskt inte så många som verkar höra den, då den inte för så mycket väsen av sig i lägre hastigheter. Det är här som R8:an skiljer sig mot Gallardon. Gallardon vrålar hela tiden oavsett varvtal och är inte direkt diskret. R8:an är det lite snällare syskonet som morrar först när man torrgasar eller lastar på lite så att ventilerna öppnar sig. Vill man alltså inte skylta över hela världen med att man åker dyr sportbil väljer man Audin. På grund av sin diskreta framtoning när man inte varvar kände jag det som min plikt att hela tiden ligga en växel för lågt och låta de där ventilerna stå i öppet läge. Jag hörde också att man bara genom ett litet ingrepp, en klämma på vakuumslangen, kan få ventilerna att stå i "rätt" vinkel hela tiden.

När man har kommit ut ur stan och det öppnar upp sig lite mår bilen bäst. Det är då piporna får sjunga sin fanfar och bjuda på det där nästan MC-liknande motorljudet som ger rysningar utefter skinnet. Faktiskt så likt en MC att när jag i en kö helt plötsligt hörde en varvande radfyra stirrade ner på instrumentpanelen för att se om bilen jag satt i hade fått fnatt och helt plötsligt börjat torrgasa utan min hjälp. Ett ljud som sätter sig och som man gärna plockar fram igen när man får möjlighet. Tillbaks till de öppna vägarna där man kan försöka stressa fyrhjulsdriften lite grann, även om det känns som att den mest gäspar åt mina försöka då bilen verkligen ligger som ett strykjärn på vägen. Växlarna smackas i på bara en tiondels sekund och man hinner knappt att reagera, och man märker bara att kroppen rycker till lite snabbt. De små vingarna framme i nosen strax framför hjulen ska hjälpa till att trycka ned bilen ytterligare mot marken, vilket de säkert också gör i mycket högre hastigheter än de jag körde. Motorn känns precis som tidigare och levererar hela tiden tack vare det höga vridet. Ingen turbo, ingen kompressor utan bara ren råstyrka som sparkar en i häcken varje gång man trycker på. Det är inget våldsamt med sparken, eftersom bilen går så stabilt så skickas man bara till jättehöga hastigheter jättesnabbt utan några som helst konstigheter. En bil som inte helt oväntat gör en ganska så fartblind alltså. Fyrhjulsdriften och karossen som sänkts med ytterligare 10 millimeter suger fast bilen mot underlaget och att byta fil i ett snabbt rattryck byter också plats på en del organ i kroppen kan jag lova er. Styrningen är oerhört rapp i vanlig och hög fart och härligt tung i lägre hastigheter. Känns oerhört trygg.

Sen har vi ju det här med att det är en cabriolet. Kanske inget man prioriterar i Sverige men den här sommaren har faktiskt bjudit på en hel del sol de dagar jag har kört cab faktiskt, och det är då man lär sig att uppskatta det. Visst kan det kännas lite som att sitta i en bur för exotiska djur som alla vill se när man åker runt nedcabbat i en sån här bil, men cab-bränna kan vara den härligaste brännan. Dessutom får man ta del av så mycket mer, doften av koskit, förstörd frisyr och det fantastiska motorljudet. Vissa säger dock att man inte kan börja med att banta ned en bil, i GT:s fall med 85 kilo, och sedan göra om den till en cabriolet. Och det kommer nog folk alltid att ha något att säga om, men mig gör det inget. Skulle jag vilja ha det värsta en modell hade att erbjuda och älskade cabbar skulle jag ju givetvis bli glad om dessa två gick att kombinera, och det går det här. Visst kan det hända att coupén är något mer vridstyv än cabben om man pressar den hårt på bana, men hur många kommer att göra det egentligen? Och de som köper cabben kommer nog mest att använda den till att glida med, inte rejsa på Ringen med.

Mellansnack

Jag och Roger pratade om vilken bil vi skulle valt mellan Gallardo och R8 om vi tvingades välja. En svår fråga faktiskt. Ibland vill man vara lite diskret och inte synas för mycket, då väljer man Audin. Den är minst lika mycket superbil som Gallardon men inte riktigt lika uppkäftig. Den skriker inte hela tiden utan känns lite mer vettig och inte lika stickande i folks ögon. Det är också det som är problemet lite. Folk stirrar för mycket på de fyra ringarna i nosen eller på baken och förknipper den för mycket med varumärket Audi. Audi bygger bilar för folket, Lamborghini för rikingar som vill köra tokfort. Men Audi har ju så många olika modeller i sitt utbud. RS-bilarna är tokvassa och faktum är att jag blev lite full i skratt när det vid rödljusen rullade upp en RS6 Avant av förra generation bredvid mig. Den bilen har 20 (!) hästar mer än R8:an jag satt i. Det är ändå lite sjukt när man tänker efter. Den bilen kan man dessutom frakta massa barn till dagis med och sedan storhandla med efter att man köpt ett köksbord på Blocket. Lamborghini har bara Gallardo och Aventador i sitt utbud. Två supersportbilar som båda är helt galna på sina vis. Och det är det folk förknippar Lamborghini med så klart. Se inte ned på Audin på grund av ringarna, den har samma potential som Gallardon. Sjukt svårt val det här. Roger skulle efter lite skruvande ändå välja R8 GT med den enkla motiveringen "Because I'm not a douchebag". Blir man mindre douchebag i en R8? Kanske. Eller troligtvis säger jag och lägger också mina pengar på råttan.

Design

Jag tycker att coupén är snyggare. Cabben samlar lite för mycket stora ytor bakom kupén och ser ur vissa vinklar lite baktung ut. Delar som får GT:n att sticka ut är förutom de små flikarna i fronten även massa kolfiberdetaljer, en till läpp, små GT-emblem på framskärmarna, fast monterad vinge på bakluckan, mörktonade bakljus med klarglas, en enorm diffusor bak i kolfiber och runda avgasrör istället för rektangulära. Den nya faceliftade R8:an får dessa runda rör som standard oavsett version. Dock är de som vanligt fejk, och innanför sitter det två mindre pipor på vardera sida. Taket som är i tyg fälls ihop på 19 sekunder och hela bilen ser ut som en Transformer när det sker. Manövreringen kan ske i upp till 50 km/h.

Bilen har ett aggressivt men ändå tillbakadraget utseende. Bakifrån ser den ibland ganska snäll ut med sina stora baklampor men framifrån istället riktigt rå. Inget man skrämmer bilar framför med om de inte upptäckt en direkt, för då syns man nämligen inte i backspegeln eftersom bilen är så låg. På natten gör den sig allra bäst, då de riktigt snygga LED-ljusen lyser upp i mörkret och visar upp ett kaxigt nylle som ingen bilintresserad kan ta miste på. Den feta diffusorn och vingen lyfter dock baken en hel del jämfört med vanliga R8 och ger ett riktigt rejsigt utseende. De här delarna gör att den tidigare lite hängiga häcken inte ser fullt lika hängig ut.

Inredning

Förutom skalstolarna är det tyvärr likadant som i alla andra R8:or. Väldigt Audi-mässigt vilket i och för sig inte är en nackdel, men det känns inte så speciellt. Visst, denna är preppad med massa kolfiber vilket är lite ballt, men den känns inte så superbilsmässig. Förutom att man sitter med ändan i asfalten då vill säga. För regniga dagar finns precis som i övriga Spyders en knapp så att man kan hissa ned bakrutan och fortfarande njuta av det härliga motorljudet lite extra. Förutom stolarna är ratten min favorit. Den är tjock, gedigen och också precis som stolarna klädd i Alcantara. Hela den svepande kolfiberramen, eller "monoposton" som den kallas, omsluter instrumenten och föraren vilket ser rätt mäktigt ut. Även instrumenthusets tak är i det ädla materialet.

Avslutning

I mina ögon en helt perfekt avslutning för gamla R8:an och ett bra sätt att välkomna den nya. Det ska bli kul att se hur den nya dubbelkopplingslådan jobbar och vad som faktiskt även kommer att hamna i nästa Lamborghini Gallardo. Jag tvivlar inte ett dugg på att lådan kommer vara supersnabb och göra bilen till ett riktigt vasst vapen i kriget om snabbast till 100 km/h och högst toppfart. Jag hoppas bara att bilen kan behålla lite av sin charm och att den inte blir "för" bra och platt. Jag hade dock önskat att GT:n hade varit lite styggare. Kläm till de där jäkla vakuumslangarna från början istället så att bilen i alla fall låter lite mer än den vanliga, och hotta upp interiören lite. Man får trots allt slanta upp en redig slant extra pengar för en GT och då vill man också ha något extra för det. Det här är ju trots allt i slutändan en riktig posörbil och de bananpassade sakerna känns mest som lite extra bling-bling. Nej lite mer slå-på-käften hade jag hoppats att den här skulle vara, även om det utan tvekan är den absolut råaste råttan som Audi har byggt.

Fakta Audi R8 GT Spyder:

Motor: V10, 5.2 liter, 560 hästkrafter, 540 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 3.8 sekunder, toppfart 317 km/h.
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivor i dimensionerna 365 millimeter fram med åttakolvsok - 355 millimeter med fyrkolvsok bak.
Däck: 295/30 ZR 19 bak- 235/35 ZR20 fram.
Mått: Hjulbas 2.65 meter, längd 4.43 meter, bredd 1.90 meter (2.02 med speglar), höjd 1.24 meter, vikt 1 640 kilo, bensintank 80 liter, förbrukning 1.42 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 332 gram per kilometer.
Pris: 2 045 800 kronor.

Läs mer
50.0°
0

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla

Garanterat träsmak, men så värt det

AI skriver svenska dikter och illustrerar dem
En AI-genererad konstupplevelse!

Här har vi ett litet projekt där tre olika AI-modeller som samarbetar för att tolka dikter till konstverk. Den första modellen tränades på att skriva svenska dikter medan den andra modellen tränades för att rita. Den tredje modellen tränades sedan för att förstå sambanden mellan text och bild samt hur en bilden kan beskrivas. Resultatet av allt detta blir ett automatiskt system som skriver dikter som sedan blir flödande konstverk som består av cirka 45 bilder i sekunden. Ett exempel på hur det kan se ut kan beskådas i klippet ovan och fler poetiska mästerverk kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Stuntman kollar in motorcykelstunts
Från filmer som Skyfall och T2

Stuntmannen Rick English tar här en lite närmare titt på diverse motorcykelstunts från filmer som John Wick: Chapter 3 - Parabellum, Mission: Impossible - Rogue Nation, Skyfall, The Dark Knight, Terminator 2 - Domedagen, Den stora flykten, Ghost Rider: Spirit of Vengeance och Easy Rider. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rapport Över 6 500 typ slavarbetare döda i Qatar
Sedan landet säkrade fotbolls-VM

Vi har gång på gång hört rapporter från Qatar om hur gästarbetare där behandlas mer eller mindre som slavar för att bygga upp landets fotbollsarenor inför världsmästerskapet i fotboll 2022. I veckan kom det en ny rapport från The Guardian som säger att fler än 6 500 gästarbetare från länder som Indien, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka och Pakistan har dött sedan landet vann rättigheterna till fotbolls-VM för tio år sedan. Det innebär att det i snitt har dött 12 gästarbetare om dagen där sedan 2010. Rapporten menar dock att totala dödssiffran sannolikt är betydligt högre, eftersom det saknas data från länder som också har en del gästarbetare i Qatar. Data från länder som Kenya och Filippinerna räknas till exempel inte med i rapporten. I Norge har flertalet klubbar uppmanat det norska förbundet att bojkotta VM nästa år men det Svenska fotbollförbundet väntar sig dock inte samma utveckling här i Sverige. Tumnagel
-9.4°
+
Frode Wikesjö
0

Flygmaskin som flyger som en trollslända
Tufft bygge

Här får vi följa med på en provflygning av flygmaskinen Serenity som använder sig av en liknande flygteknik som trollsländor gör. Klart imponerande bygge som fortfarande har en hel del begränsningar. Men en dag kanske detta kan bli ett alternativ för häftiga flygturer. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Se när nentser sätter upp tält
Och det i -40 grader

Nentser lever i ryska Nentsien längs den arktiska kusten från nordöstra Europa till Tajmyrhalvön. Deras ekonomi är mestadels baserad på storskalig renskötsel vilket innebär att de konstant måste flytta med renarna. Därför måste de under renmigrationen packa ihop och sätta upp deras boende var tredje till femte dag. Här får vi se ett längre klipp hur det går till när nentser säter upp sina tält i minus 40 grader. Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0

Dave Bautista och Milla Jovovich klara för In the Lost Lands
Gammal George R.R. Martin-novell som ska bli film

In the Lost Lands är en lite halvt obskyr novell som George R.R. Martin publicerade i tidningen Asimov’s Science Fiction under 80-talet. Hur som helst ska denna novell nu bli film med Dave Bautista och Milla Jovovich i huvudrollerna. Inte helt oväntat är det också Paul W.S. Anderson som står för regin. Filmen kommer att kretsa kring en drottning som vill få gåvan av formförskjutning. För att få det ger hon trollkvinnan Gray Alys (Jovovich) och hennes guide Boyce (Bautista) uppdraget att bege sig ut till landets spöklika vildmark för att leta rätt på gåvan. Det är för tillfället oklart när och var In the Lost Lands ska släppas. Bonus-Bautista nedan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

En dag i en japansk brandmans liv
Disciplin!

YouTube-kanalen Paolo fromTOKYO följer här än en gång en japan för en dag för att se hur arbetslivet ser ut för den personen. Den här gången följer han en brandman för att se hur det är att ha det yrket där. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

E3 blir ett digitalt event i år
Inte helt oväntat kanske

Vi har tidigare rapporterat om att organisationen som anordnar den stora spelmässan E3, Entertainment Software Association (ESA), inte skulle anordna någon fysisk mässa i år heller på grund av den pågående pandemin. Istället ryktades det om att det skulle hållas ett digitalt jippo även i år något som nu verkar vara bekräftat tack vare ett dokument från Los Angeles turismutveckling, Board of Los Angeles Convention and Tourism Development Commission. De publicerade nämligen en lista med vilka mässor som kommer hållas i staden i år och där ser man klart och tydligt att E3:s fysiska event är instället för 2021. Nu är väl detta kanske årets minst oväntade nyhet med tanke på världssituationen just nu. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte OnePlus visar upp 9R nästa månad
Lur som ligger mellan flaggskepp och Nord

91Mobiles rapporterar att OnePlus kommer visa, och potentiellt släppa, upp minst fyra nya enheter under mars månad. Sjävklart är två av dem OnePlus 9 och 9 Pro men de andra två sägs bli OnePlus 9R och en OnePlus första smarta klocka. OnePlus 9R ska vara en lite billigare variant som ska ligga mellan flaggskeppen och Nord N. Telefonen sägs ha en 90Hz-skärm på 6,5 tim, Snapdragon 690, 8GB RAM samt ett batteri på 5,000mAh. Klockan som ryktas att visas upp under nästa månad förväntas köra Wear OS och ska ha liknande drag som Oppo Watch RX. I morgon är det mars så då är vi ett steg närmare att se om dessa rykten stämmer eller ej. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Inget Better Call Saul i år
Jobbigt

Folk som hade hopp om att 2021 skulle bli ett bättre år än 2020 kanske bör tänka om eftersom AMC nyligen meddelade att den sjätte och sista säsongen av Better Call Saul inte kommer dyka upp förrän under första kvartalet av 2022. Anledningen till det är helt enkelt COVID-19 klart sunkigt men den som väntar på något gott och så vidare... Tumnagel
25.5°
+
Frode Wikesjö
0

Valve uppdaterar Remote Play Together
Så man kan spela med folk som inte har Steam-konton

Valve har uppdaterat sin Remote Play Together-funktion på Steam så folk nu kan spela med sina vänner över nätet utan att de behöver ha något Stam-konto. Istället skickar man bara en länk till folk som man vill leka med och vipps är man igång. Den inbjudna spelaren måste dock ha Steam Link som ju finns tillgängligt på datorer och mobila enheter. Funktionen hittas i den senaste betaklienten av Steam. Just nu har man begränsat spelsessionerna till att man enbart kan bjuda in en spelare som inte har något Steam-konto men det får man väl anta ökar när funktionen lämnar betan. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att vara med och leka. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Världens längsta vattenrutschkana
1111 meter lång

I dag fick vi lite sol här i huvudstaden och drömmen om våren kom snabbt. Och efter våren kommer sommaren och då kan man till exempel åka vattenrutschkana. Det här är världens längst som är 1111 meter lång och finns på Escape Theme Park som ligger i Penang, Malaysia. På med badbyxorna! Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Norwegian säljer sina Boeing 737 Max-plan
I hopp om att överleva rekonstruktionen

Norska E24 rapporterar att flygbolaget Norwegian har valt att inte längre använda sig av det problemtyngda flygplanet Boeing 737 Max. Norwegian var ett av de många flygbolagen som köpte dessa Max-plan från Boeing innan de började krascha och hålla på. Norwegian ska nu leta nya ägare till de Boeing 737 Max-plan de har i flottan. Förutom att endast ha en flotta med plan som folk är villiga att åka i så är detta en del av Norwegians räddningsaktion för att överleva sin rekonstruktion. Överlever man denna rekonstruktion innerbär det att Norwegian framöver endast kommer ha flygplan av typen Boeing 737 NG i flottan. Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Final Fantasy VII Ever Crisis
Episodisk återberättelse av Final Fantasy VII-sagan

Final Fantasy VII Ever Crisis är ett kommande mobilspel för alla som tycker att Final Fantasy VII Remake innehåller alldeles för många nymodigheter. Spelet är nämligen en något mer traditionell nyversion av Final Fantasy VII med turodningsbaserade strider samt grafik mer likt originalet. Spelet kommer släppas kapitelvis och det är inte enbart handlingen från Final Fantasy VII som kommer vara med. Även handlingarna från Before Crisis, Advent Children och Dirge of Cerberus ska täckas i Final Fantasy VII Ever Crisis. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Imponerande deep fake av Tom Cruise
Något för nästa Mission Imposible?

En TikTok-användare som kallar sig för deeptomcruise har slängt upp några riktigt imponerande deep fake-klipp på Tom Cruise. Snubben härmar Toms röst och mimik men med hjälp av lite datorkraft lyckas han också få Toms ansikte. Tittar man riktigt noga kan man så klart se några små ofullkomligheter men om man bara sitter och slötittar lite är det riktigt bra gjort. Det är oklart hur länge deeptomcruise kommer få vara kvar på TikTok då deras användarvillkor säger att man inte får felaktigt ange eller på annat sätt förvränga sig eller sin anknytning till någon person eller enhet. Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Pacific Rim: The Black
Den animerade Pacific Rim-serien

Nästa vecka har Pacific Rim: The Black premiär på Netflix och för att öka aptiten för serien en aning släppte Netflix en ny trailer för serien natten till i dag. Serien utspelar sig i Pacific Rim-universumet och i ett evakuerat Australien. Där får vi följa två strandade syskon som en dag hittar en övergiven Jaeger. There was a time when Kaiju rose from the Pacific Rim only to encounter gigantic robots, Jaegers, built to fight them back. That time has passed. Now, Australia has been overrun by Kaiju, forcing the evacuation of an entire continent. Left behind, teenage siblings Taylor and Hayley embark on a desperate search for their missing parents, teaching themselves to pilot a battered, long-abandoned Jaeger to help in their quest and give them even the slightest hope of surviving. Premiärdatumet för serien är den 4 mars. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

USA ger klartecken till vaccin från Johnson & Johnson
Mer Covid-19-vaccin på ingång

En expertpanel från USA:s läkemedelsmyndighet FDA har gett Covid-19-vaccinet från Johnson & Johnson grönt ljus. Det innebär att vi snart har ännu ett vaccin som kan användas i kampen mot detta jobbiga virus. Det rapporteras också att samma vaccin sannolikt kommer at godkännas för användning inom EU den 11 mars. Detta vaccin skulle i så fall kunna börja distribueras i Sverige under början av april månad och få en kraftig leveransökning under årets andra samt tredje kvartal. Johnson & Johnsons vaccin är inte lika effektivt (mellan 64 - 74 procent effektivitet) som de andra kandidaterna men det anses ändå ha en stor fördel eftersom det endast behövs en dos av vaccinet och eftersom det kan förvaras i vanlig kylskåpstemperatur samt har en mycket längre hållbarhet. Tumnagel
49.2°
+
Frode Wikesjö
0

En teaser för Shadow and Bone
Netflix-serie baserad på I ljusets makt

Netflix bjuder här på en första teaser för sin kommande serie Shadow and Bone. Serien är baserad på Leigh Bardugos bok I ljusets makt vilket är den första delen i Grisha-trilogin. I Shadow and Bone får vi följa en fattig och föräldralös kartograf som heter Alina Starkov som gör sitt bästa för att överleva i det krigshärjade landet Ravka. En dag så attackeras Alina och hennes bästa vän Mal. Under denna attack väcks det en uråldrig kraft hos Alina som inte bara är stark nog att kanske rädda hela landet. Med hennes nya kraft öppnar sig en helt ny värld för henne, en värld full av magi och gnistrande överflöd för henne. Shadow and Bone har premiär på Netflix den 23 april. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kenan Thompson MUMSAR HETA KYCKLINGVINGAR
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
78kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
65kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Teaser för Tina
HBO:s dokumentär om Tina Turner

Här kommer en teaser för HBO:s kommande dokumentär om den amerikanska artisten Tina Turner. Tina handlar om Tina Turners karriär och förutom artisten själv kommer bland andra Angela Basett och Oprah Winfrey medverka i dokumentären. Tina har premiär på amerikanska HBO Max 27 mars och kommer sannolikt att börja sändas på HBO Nordic någon gång efter det. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson