42 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Audi RS6 som sedan
Bild till artikel

Nu har Audi släppt RS6 i sedanutförande vilken som väntat är väldigt lik kombiversionen.

Med 1,6 bars laddtryck ur de två turboaggregaten utvecklas 580 hk och 650 Nm vilket är långt mer än vad de övriga tyskarna (M5 och E63 AMG) mäktar med. Vidare är det maximala vridmomentet tillgängligt hela vägen från 1 500 till 6 250 varv/min vilket borgar för en riktigt användbar räser.

Med ett vikt/effektförhållande på 3,4 kilo per hk ska 0-100 km/h klaras av på 4,5 sekunder, och som vanligt är toppfarten spärrad till 250 km/ (möjligt att höja till 280 km/h).

En sexväxlad tiptroniclåda är standard vilken ska vara förbättrad gentemot föregående generation. Växlingstiderna har tyskarna lyckats halvera och om man vill sköta lådan själv kan man använda sig av antingen växelspaken eller paddlarna bakom ratten.

Som alltid när det handlar om RS-versioner är RS6 fyrhjulsdriven, men en ny sorts stötdämpare (Dynamic Ride Control, DRC) ska ta bort eventuella krängningar. Systemet använder sig av hydraliska ledningar som ökar/minskar flödet av vätska till dämparna och är ställbart i tre lägen - sport, dynamik och komfort.

För att få stopp på besten finns 390 mm bromsskivor fram och 365 mm bak vilket greppas av sexkolvsok. Till en merkostnad på 93 400 kr kan man dessutom få keramiska bromsar med åttakolvsok vilket minskar vikten med 12,2 kg.

Att särskilja RS6 mot övriga A6 familjen är ganska lätt, även om jag själv tycker att de kunde gått ett par steg till. Single-frame-grill, större luftintag, strålkastare med xenon och adaptiva ljus samt LED-lamporna ses i fronten, och lite djupare kjolar och bakre diffusor är andra skillnader gentemot vanliga A6.

Även om det mesta ingår i grundpriset finns djupare sportstolar, andra färger på inredningen samt tidigare nämnda keramiska bromsarna att tillgå för de som tycker att något fattas.

På torsdag kan de första kunderna beställa, och grundpriset ligger på höga 1 054 000 kronor.

audi.se Bil, Nyheter, Audi, RS6 Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel Bild till artikel 567 röster Vilken skulle du välja?
Visa resultat
37.1° 0 Erik Svensson Erik Svensson
tis. 12 aug 2008, 16:59
Audi RS6 som sedan
37.1°
0
RSS 8 kommentarer till artikeln
eee
trevlig bil, dock håller jag inte med dig, erik om att de skulle tagit designen ett steg vidare, lite av charmen med den här typen av bilar är ju att de är så kallade "sleepers" de ser inte ut att gå lika fort som de gör.

gillar verkligen att de nöjt sig med två ändrör, det tonar ner den litegrann gemfört med tex M5
av eee, tisdag 12 augusti 2008 kl 17:10
Dr.Zoies
Vad tråkigt rak och nederkant LED:en var :(
av Dr.Zoies, tisdag 12 augusti 2008 kl 20:06
ConnyJonnySonny
Den känns dock inte lika fet som tidigare RS6:or enligt mig. Men jag håller med "eee" att kunder som köper denna bil vill verka utan att synas. Man ska liksom inte se att det är en RS6:a som rullar upp brevid en, man ska förstå det när det slår om till grönt och ens egen bil känns seg som en limpa.
av ConnyJonnySonny, tisdag 12 augusti 2008 kl 21:02
Erik Svensson
eee: Du har rätt i det du säger, ett par steg kanske vore lite väl långt men jag tycker den ser lite väl anonym ut. Något som fattas helt enkelt. Men ett steg kan jag väll nöja mig med ;)
av Erik Svensson, tisdag 12 augusti 2008 kl 21:33
Krull
Är helt med eee här. Visst kan det vara svårt att strunta i de funktionella modifikationerna, men annars tycker jag att det ska vara så lite som möjligt. Så att bara riktigt inbitna ser vad det är för kärra, annars kan man skaffa en Gallardo istället. Fast då får ju inte ungarna plats...
av Krull, tisdag 12 augusti 2008 kl 21:53
ZerOne
Då hade jag nog hellre lagt pengarna på en R8, å andra sidan behöver man inte oroa sig vart ungarna ska få plats de närmsta 5-10 åren och man är ju van med tvåsits.
av ZerOne, onsdag 13 augusti 2008 kl 04:59
Joni
Är det verkligen bara en fesen tiptronic-låda i den? Det är ju för mig ett stort frågetecken om man nu vill göra en rejsig bil. Hade inte DSG varit ett bra mycket roligare alternativ?

Eller finns det som tillval månne? I såfall är det löjligt snålt med tanke på det löjliga priset...
av Joni, onsdag 13 augusti 2008 kl 16:55
taliz
Notera att dom helt verkar ha bytt ut bakljusen. Ser ut som de mer eller mindre tagit dem direkt från A5.

EDIT: Såg nu i en tidigare nyhet att hela A6 rangen uppdateras, så old news då. :D
av taliz, onsdag 13 augusti 2008 kl 20:59
Kommentera artikeln