m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)
Audi visar framtidens offroadbil

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

Bil / Audi

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten.

Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h.

Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi visar framtidens offroadbil
Visa
Pressmeddelande
Premiär på Frankfurtsalongen: Audi AI:TRAIL quattro – framtidens offroadbil

Audi ställer ut en hel kvartett visionära konceptbilar på Frankfurtsalongen. Helt ny är eldrivna Audi AI:TRAIL quattro som är ett offroad-koncept för hållbar mobilitet bortom asfalten. De övriga konceptbilarna är eldrivna Audi Aicon, AI:ME och AI:RACE .

AI:TRAIL quattro - elbilen för naturupplevelser utöver det vanliga
Eldrivna Audi AI:TRAIL quattro är utvecklad för att vara både självkörande och köras offroad. Hela passagerarutrymmet är inglasat och ger en enorm rymdkänsla och runtomsikt. Det väldimensionerade batteriet ger tillräckligt med räckvidd även om laddnätverket är begränsat.

“TRAIL” står för idén om att upptäcka naturen. Det saknas därför stora skärmar för TV-tittande eller videokonferenser, istället är det naturen som underhåller genom de stora glasytorna. Marc Lichte, Audi’s designchef beskriver tanken bakom konceptet:

- Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet.

Audi’s visionära konceptbilar

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor. 2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil. Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design. De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Exteriör med synlig teknik

Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Med en markfrigång på hela 34 centimeter kan den forcera vatten som är över en halvmeter djupt. I tuff och stenig terräng rör sig bilen smidigt och utan att batteriet i golvet kommer i kontakt med marken.

De upp till fyra passagerarna sitter i en inglasad miljö med polygona former. Den utåtvinklade kanten på sidorna är karaktäristisk och visar på släktskapet med Aicon och AI:ME. Linjen fortsätter runt både fram- och bakpartiet och fungerar som en midjelinje som binder samman karossen till en helhet. Med eldriften vid axlarna och batteriet i golvet behövs inga överhäng eller andra utskjutande karossformer. De fyra konceptbilarna på IAA visar också på den “one-box design” som kommer att bli den gyllene standarden för elbilsåldern.

Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Med Audi AI:TRAIL följer formen bilens funktioner. Interiört gör de utåtvinklade sidopartierna att passagerarna får mer utrymme där de behöver det mest, vid axlar och armbågar, samtidigt som de ger bättre sikt. Audis designers har haft som mål att ge passagerarna den bästa upplevelsen av naturen och omgivningen och bryta gränsen mellan inne och ute. När bilen körs är passagerarnas blickar inte riktade framåt utan fria att vandra och upptäcka detaljer i omgivningen. I AI:TRAIL är tanken att passagerarna skall kunna koppla av och njuta av lugnet.

Helikoptervy

Vindrutan ger föraren känslan av att befinna sig i en helikopter. Passagerarna har fri sikt både framåt och åt sidan. Det är inte bara fram- eller sidorna som är transparenta och klädda i glas. Nästan hela taket, från vindrutans överdel till bakspoilern, ger fri sikt mot himlen och landskapet. Till och med single-frame grillen är inglasad, det är bara de fyra ringarna som sitter på sin vanliga plats i den annars åttakantiga grillen.

Både vindrutan och bakluckan kan öppnas för att ge enkel tillgång till stora lastutrymmen med fästband som säkrar bagaget. I den bakre stötfångaren finns ännu ett lastutrymme för smutsiga saker som vandringskängor, klätterutrustning eller blöta kläder. Sidotrösklarna under dörrarna, som öppnas mot varandra, fungerar som utdragbara steg som gör det enkelt att lasta på taket. Istället för stora hjulhus finns bara horisontella stänkskydd ovanför de fyra hjulen. Det gör det lättare att se hur fjädringen arbetar från förarplatsen.

Kraftiga tvärlänkar och MacPherson-fjäderben med spiralfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säker körstabilitet. Den speciella däcksdesignen har en profil som ser ut att vara uppdragen längs hela däcksidorna. Den gömmer en stöttande struktur som är integrerad i rullbanan och ytskiktet. Designen gör att däcken själva, utöver fjädringen, bidrar till ytterligare 60 millimeters fjädringsväg. Utöver att de ger ännu bättre offroad-egenskaper ger de en enorm komfort till passagerarna.

Däcken har även variabel sensorstyrd lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) samarbetar för att analysera vägförhållanden och justera lufttrycket i däcken därefter. För framkomlighet kan det även vara bra att minska lufttrycket, som t.ex. vid körning på sand för att öka däckens kontaktyta. Med ökat däckstryck ökar istället stabiliteten på asfalt.

Avskalad och rymlig interiör med hållbara materialval

Interiören i Audi AI:TRAIL är avskalad och rymlig med ett fåtal synliga reglage. I framsätet finns två komfortabla skalstolar med fyrpunktsbälten. De stora glaspartierna och ljusa färger dominerar i den övre delen. Pedaler, en halverad ratt, några få knappar och en hållare för mobilen på rattstången som skärm och kontrollcenter för bilens funktioner och navigator, fler enheter behövs inte för interaktionen mellan förare och bil.

Hela färgsättningen i blått, grått och jordtoner förstärker kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Råa, grova ytor förstärker känslan även taktilt. Mjuk ullfilt i bagageutrymmet ger en behaglig kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar har Audis designers även använt sig av återvunna material i AI:TRAIL. Golvmattorna är gjorda av återvunnen ull och läder, båda i sig hållbara och med utmärkt akustik och klimategenskaper.

Lastutrymme finns mellan sätena och under vindrutan. Spännband säkrar lasten som även kan lastas från utsidan genom vindrutan som fälls upp. I baksätet är de två sätena designade som hängmattor uppspända i en speciell transportram. Fördelen är att de även kan plockas ut och spännas upp mot t.ex. en trädgren.

Flygande strålkastare

Mobilitet och multifunktion är ledorden även för belysningen. Istället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor under A-stolparna som kan lysa båda utåt och inåt. LED- belysningen är justerbar och kan användas både som interiörbelysning och för att belysa vägen framför. Bakljusen fungerar på liknande sätt. Med en ljuslist över hela bakpartiet kan bagageutrymmet belysas samtidigt som det ger en distinkt profil exteriört.

Istället för konventionella halvljus och helljus är Audi AI:TRAIL utrustad med fem rotorlösa, triangelformade, eldrivna drönare med integrerade Matrix LED-ljus. De kan landa på takräcket eller direkt på bilens tak och docka in i de induktiva laddarna. De flygande drönarna kallas Audi Light Pathfinders.Tack vare lättviktsdesignen förbrukar de jämförelsevis lite energi och kan flyga framför bilen och belysa vägen och ersätter därför strålkastare helt. Vid behov kan kameror överföra en videobild via Wi-Fi till förardisplayen och Pathfindern blir därmed till flygande ögon.

När AI:TRAIL är parkerad kan drönarna belysa omgivningen från deras position på taket om passagerarna sitter utanför bilen. De kan även belysa interiören genom panoramaglastaket. Som regel flyger drönarna i par vilket koordineras helt automatiskt av AI:TRAIL. Om det är nödvändigt kan de även öka ljusstyrkan genom att formera en grupp på upp till fem drönare. Passagerarna styr det enkelt genom en mjukvara i mobilen.

Audi Light Companion ser ut som en stor ficklampa men har många fler funktioner. Normalt är de magnetiskt fastsatta vid framstolarna där de fungerar som bakgrundsbelysning. Men det går även att ta med lampan när du lämnar bilen och ställa upp den tack vare infällda ben. Höljet har dessutom flera kameror infällda som kan skanna av vägen framför eller filma landskapet för att laddas upp direkt på sociala media. Men det räcker inte. När den är integrerad med navigationssystemet kan den läsa av vägskyltar och text och hjälpa till vid att hitta vägen om passagerarna gått på en vandringstur.

Audi AI – på väg mot smart mobilitet

Audi AI:ME, Audi Aicon och AI:TRAIL är konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI är beteckningen för en rad elektroniska system som avlastar föraren och samtidigt ger nya lösningar för hur tiden i bilen kan spenderas. Audi AI använder därför strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning. Audi AI kombinerar fordonsintelligens, som t.ex. gör automatiserad körning möjlig, med interaktionsintelligens som gör bilen till passagerarnas partner. Audis AI-system är kapabla att lära och tänka och kan även vara proaktiva och personliga. Tack vare Audi AI kommer modellerna som bär de fyra ringarna att vara både intelligenta och empatiska i framtiden. De kommer att vara i ständig interaktion med omgivningen och passagerarna och därmed anpassa sig bättre än tidigare till passagerarnas krav.

Självkörande på väg, förarassistans i tuff terräng

Det som redan är etablerat i spårtrafik och vid flygning är nu på väg att få ett genombrott i bilindustrin med automatiserad körning. Audi AI:TRAIL är utvecklad för att kunna köra på vägar upp till nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för ökande grad av automatiserad körning. Även om systemen på den här nivån inte kräver någon assistans av föraren är funktionerna begränsade till speciella områden, som motorvägar eller stadskärnor med rätt infrastruktur. Föraren kan då överlämna körningen till systemen och behöver bara ta över när bilen lämnar de därför avsedda områdena.

Audi AI:TRAIL är därför utrustad med traditionell ratt och pedaler. Föraren kommer att behöva dem vid offroad-körning. Även om de flesta grus- och skogsvägar har kartlagts kan vägarnas skick ha förändrats och det blir för osäkert att tillåta automatiserad körning. Nivå 3 kan vara möjligt i specifika fall och i lägre hastigheter när föraren har flera sekunder på sig att ta över. Men sensorerna och assistanssystemen finns där för att stötta föraren även vid offroad-körning. Först och främst det beprövade sensorsystemet för ESP. Indata för friktionsvärden och halka förser elektroniken med alla nödvändiga parametrar för att optimera körstabiliteten. Det finns dessutom en rad sensorer som kan upptäcka både vägens skick och hinder tack vare optiska system som kamera och laser samt ultraljud och radar. All data gör det möjligt för centraldatorn (zFAZ) att undvika kollision genom ingrepp i ratt och broms vid behov.

Elektroniken assisterar även föraren t.ex. när bilen lutar kraftigt eller kör uppför branta partier. Systemen kan varna föraren om kritiska gränser är på väg att överskridas, som exempelvis markfrigång och vinklar som är svåra att kontrollera. De kan även hjälpa till att hålla bilen på bana, inom systemgränser. De smarta assistanssystemen ökar säkerheten och avlastar föraren.

Upptäcka livet i en långsam takt

Prestandaspecifikationen för Audi AI:TRAIL skiljer sig markant från konventionella bilar. Konceptet handlar inte om extremt snabb acceleration eller höga hastigheter på autobahn, snarare tvärt om. Långsam förflyttning för att upptäcka naturen är målet.

Eftersom AI:TRAIL är avsedd för att användas i områden utan laddinfrastruktur var räckvidden viktigare. Målsättningen är att nå 40 till 50 mil på vägar eller enkel offroad-terräng (enligt WLTP). På tuffare underlag, med konstant friktion som gör att förbrukningen ökar, är räckvidden fortfarande imponerande 25 mil. AI:TRAIL har av samma skäl en maxhastighet på 130 km/h på väg.

Audi AI:TRAIL är självklart en quattro och utrustad med fyra elmotorer som verkar direkt på respektive hjul. Maximal systemeffekt är 320 kilowatt och maximalt vridmoment 1000 Newtonmeter. Vanligtvis används bara en bråkdel av kraften då drivningen på en axel oftast är tillräckligt. Tack vare de individuellt styrda hjulen kan bilen klara sig utan differentialer eller spärrar som förbrukar energi. Och tack vare den låga topphastigheten kan utväxlingen designas så att varje hjul får tillräckligt med vridmoment även utan en multi-speed transmission. Elektroniken styr körstabiliteten och framkomlighet. Om energiförbrukande halka kan undvikas minskas vridmomentet till det berörda hjulet. Men i de situationer där slirning är användbart, som vid dåligt underlag uppför, tillåter systemet det automatiskt. Den stora reservkraften hos AI:TRAIL gör att den kan bemästra utmanande sträckor under svåra förhållanden – både tryggt, säkert och utan emissioner.
41.3°
0

Audi visar framtidens offroadbil

AI:TRAIL quattro

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Klassiska Metal Gear-spelen ute nu till PC
Samt Castlevania och Contra

Konami har bestämt sig för att släppa en rad klassiska spel till PC och dessa titlar kan ni lägga vantarna på precis nu. Mer specifikt är det Konami-klassikerna Metal Gear, Metal Gear Solid och Metal Gear Solid 2 Substance som blivit tillgängliga i spelbutiken för 60 respektive 100 kronor. Utöver Metal Gear-titlarna har även samlingen Konami Collectorx27s Series: Castlevania & Contra släppts i spelbutiken och ger spelarna tillgång till Castlevania, Castlevania II: Simonx27s Quest, Castlevania III: Draculax27s Curse, Contra och Super C. Samtliga titlar hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Preem lägger ner planerna på att bygga ut i Lysekil
Drar tillbaka ansökan om tillstånd för utökat raffinaderi

Sveriges Radio rapporterar att Preems styrelse har beslutat att dra tillbaka sin omdebatterade ansökan om att få bygga ut oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil. Det är Preems nye koncernchef Magnus Heimburg som i en intervju med Ekot säger att detta var ett beslut man fattade igår. Vidare säger han: "Jag tycker att det här beskedet är ett väldigt viktigt beslut, det ger en stor tydlighet att vi nu skapar ett fokus på att accelerera den här omställningen mot en förnybar produktion av drivmedel. Så för mig känns det väldigt bra att presentera det här beslutet i dag." Det innebär i praktiken att Preem kommer att dra tillbaka den så kallade miljöansökan och avsluta projektet med utbyggnadsplanerna för Preemraffs raffinaderi i Lysekil. Det här innebär enligt Heimburg även att det frigörs resurser som Preem planerar att använda för accelerera deras förnybara produktion av drivmedel. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Remastrade Mass Effect existerar, men har försenats
Original-titeln verkar inte hålla måttet

Under året har det tisslats och tasslats om en remastrad version av Mass Effect-trilogin som kommer släppas innan årets slut. Nu har Venture Beat lagt vantarna på ny information om det påstådda projektet och det är lite goda och lite dåliga nyheter. Den goda nyheten är att spelsamlingen existerar och går under namnet Mass Effect: Legendary Edition. Spelsamlingen väntas bestå av de tre originaltitlarna med alla tillägg som släppts till spelen och samlingen väntas erbjuda spelen med lite uppgraderad grafik. Den dåliga nyheten är att utvecklingen tar lite längre tid än väntat. En skulle kunna tro att coronan satt käppar i hjulet för utvecklingen och det stämmer, men det är inte enda problemet utvecklarna haft problem med. Enligt Venture Beat ska första Mass Effect inte riktigt hålla måttet jämfört med de två senare titlarna och skulle ge spelaren ett dåligt första intryck, vilket skulle leda till att man inte fortsätter med de följande spelen. Specifikt vad som är problemet med Mass Effect är okänt, men det verkar påverka hela utvecklingen så pass att release inte kommer ske förrän någon gång nästa år. Som vanligt när det kommer till rykten så bör detta tas med en nypa salt. Troligtvis kommer EA presentera samlingen innan årets slut, Game Awards-reveal är en lågoddsare, och då lär vi få reda på hur releaseplanerna ser ut. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Rallybil sätter höjdrekord efter krasch
Hopp(!)san

I helgen anordnades rally-tävlingen Rallye Coeur de France och där inträffade bland annat den här olyckan. Både föraren och kartläsaren är som tur okej efter den rejäla flygturen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

NASA skjuter upp resa till Saturnus måne Titan
Dragonfly får vänta ytterligare ett år på att åka till rymden

NASA har meddelat att man kommer att flytta fram sin resa till Saturnus måne Titan med ytterligare ett år och nu kommer resan bli av 2027. Ursprungligen var det tänkt att NASA skulle skicka drönaren Dragonfly till Titan 2025 men detta flyttades sedan fram till 2026. Nu säger dock NASA att "externa faktorer", varav den pågående coronapandemin är en, gör att man måste flytta fram resan till Titan med ytterligare ett år. Dragonfly kommer att bli den först multirotor-drönaren som NASA kommer att flyga med på en annan himlakropp. Drönaren kommer att undersöka ett dussintal platser på Titan och bland annat undersöka om dessa eventuellt skulle kunna gå att bosätta sig på i framtiden. Lori Glaze, som är chef för NASA:S Planetary Science Division, säger vidare om det kommande uppdraget: "NASA has the utmost confidence in the Dragonfly team to deliver a successful mission that conducts compelling science. Dragonfly will significantly increase our understanding of this richly organic world and help answer key astrobiology questions in our search to understand the processes that supported the development of life on Earth." Dragonflys uppdrag på Titan är tänkt att pågå i minst nio år. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Titeln till nästa Borat-film verkar ha blivit avslöjad
Den är jättelång

Tidigare den här månaden blev det känt att komikern Sacha Baron Cohen spelat in efterföljare till sin klassiska film Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan från 2006. Nu verkar titeln till efterföljaren ha läckt ut och även den här gången handlar det om en rätt så lång titel. Enligt ett numera borttaget inlägg på den amerikanska branschorganisationen "Writets Guild of America West" webbsida kommer den kommande filmen om Borat att få titeln Borat: Gift of pornographic monkey to vice premiere Mikhael Pence to make benefit recently diminished nation of Kazakhstan skriver The Film Stage. Det ryktas om att den kommande Borat-filmen kommer att fokusera på amerikansk politik och bland annat ta upp relationen mellan USA:s president Trump och den numera döde pedofilen Jeffrey Epstein. När filmen har premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till den första Borat-filmen. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur man spelar in långa sekvenser på kort tid
Shazam-regissör levererar tips

Shazam-regissören David F. Sandberg, som inte får blandas ihop med Kung Fury-regissören David Sandberg, släppte nyligen en lite latjolajbans-video på Youtube där han gav tittaren fingret i fyra timmar. Givetvis stod Sandberg inte och pekade finger i fyra timmar, utan det hela skapades av så kallad Hollywood-magi och Sandberg har nu släppt en kort bakom kulisserna-video från inspelningarna av fulfinger-videon där vi får lära oss lite användbara knep. Nedan kan ni se den färdiga versionen av den fyra timmar långa långfingervisningen. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Testa Phoenix 2 på iOS med App Clips
Apples svar på Googles Instant Apps

Google rullade ut Instant Apps till Android redan 2017, men Apple har med iOS 14 börjat smyga ut sin version av systemet. App Clips heter Apples tolkning och ger användare tillgång till demoversioner av appar på direkten, i stället för att användaren ska behöva vänta på att appen installeras. Spelet Phoenix 2 är bland de första iOS-apparna som har stöd för App Clips och spelet går att testa på momangen direkt i App Store, vilket gör det betydligt lättare för användaren att få en hum om hur spelet faktiskt är att spela. Förhoppningsvis kommer fler utvecklare hoppa på App Clips-tåget i framtiden. Att behöva installera app varje gång man ska registrera köp på café, hyra elsparkcykel, parkera bil känns lite utdaterat och kan snabbas upp rejält med App Clips. Vill ni testa App Clips-versionen av Phoenix 2, så har ni möjlighet att göra det via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Strömadaptern försvinner även från Apple Watch lyx-modeller
Kostar nu 250 kronor extra om man vill ha en sådan

När Apple presenterade de senaste modellerna av Apple Watch så stod det klart att Apple inte längre skulle skicka med någon strömadapter till dessa i förpackningen. Apple verkar resonera att de flesta antagligen redan har ett gäng sådana liggande hemma och de som inte har det får köpa till en strömdapter separat. Det fanns dock två undantag då Apple fortfarande skickade med strömadpatern till de lite dyrare Apple Watch-modellerna Apple Watch Edition och Apple Watch Hermès. Nu rapporterar dock MacRumours att strömdaptern har försvunnit även från dessa modeller. Som synes på skärmdumparna ovan så återfinns inte strömadaptern längre i Apple Watch Hermès förpackning och det samma gäller även för Apple Watch Edition. Skulle man vilja köpa till en 5W usb-strömadapter så kostar denna 250 kronor. Apple Watch Hermès-modellerna kostar mellan 14.000 - 17.000 kronor. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

TikTok blockerades inte i USA som utlovat
Domstol blockerade istället president Trumps exekutiva order

Igår var det tänkt att den kinesiska appen TikTok skulle blockeras från amerikansk app-butiker men så blev inte fallet. Tanken var att TikTok skulle portas från app-butikerna på order av USA:s president Trump men nu har en domstol i USA temporärt blockerat detta skriver flera källor. Det innebär att det fortsatt går att ladda ner TikTok från amerikanska App Store och Google Play Store. TikTok sa i ett uttalande efter domstolens beslut: "We’re pleased that the court agreed with our legal arguments and issued an injunction preventing the implementation of the TikTok app ban. We will continue defending our rights for the benefit of our community and employees. At the same time, we will also maintain our ongoing dialogue with the government to turn our proposal, which the President gave his preliminary approval to last weekend, into an agreement." TikTok verkar med andra ord få lite andrum för att eventuellt sälja sin amerikanska del till Oracle och Walmart, en affär som dock verkar långt ifrån klar än så länge. Skulle inte affären vara genomförd innan 12 november så hotas TikTok att helt blockeras från den amerikanska marknaden, oavsett om användare redan har laddat ner appen eller inte. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Netflix teasar fortsättningen i Transformers: War for Cybertron
Serien fortsätter snart

Transformers: War for Cybertron drog igång i somras med släppet av den första delen av serien som går under namnet Siege. Den andra delen av serien är på ingång och Netflix har nu släppt en teasertrailer för fortsättningen. Den officiella beskrivningen av den kommande delen har ni nedan: With the Allspark gone, Megatron is forced to confront the harsh reality that his Decepticons are trapped on a dying Cybertron. Meanwhile, lost in the darkest reaches of space, Optimus Prime and his team embark on a desperate mission, unexpectedly running into ... the spacefaring Mercenaries. När andra delen av Transformers: War for Cybertron släpps är för tillfället okänt, men verkar ske snart. Länk till första delen hittar ni för övrigt här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

John Oliver snackar högsta domstolen i USA
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med republikankonvent och Kenosha högsta domstolen i USA. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
33.7°
+
André Stray
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Minröjar-råttan Magawa belönas med en medalj
Bästa minletaren i Kambodja

Den brittiska välgörenhetsorganisationen Peoplex27s Dispensary for Sick Animals (PSDA) har belönat råttan Magawa med medalj efter dennes hårda arbete med att hitta odetonerade landminor i Kambodja. Magava och hans vänner har tränats upp av den belgiska välgörenhetsorganisationen APOPO (Anti-Persoonsmijnen Ontmijnende Product Ontwikkeling) för att kunna lukta sig fram till explosiva ämnen i odetonerade landminor, ungefär som tullen använder hundar för att leta efter narkotika. Råttorna som används för att leta efter odetonerade landminor är lite större än de råttor vi vanligtvis ser här i Sverige. De väger dock inte tillräckligt mycket för att kunna detonera en landmina vilket gör dem till perfekta minletare. Magawa ska under sin hittills sju år långa karriär ha hittat 39 landminor och 28 explosiva laddningar av annat slag. Det gör Magawa till den bäste minletar-råttan i Kambodja. Sammanlagt ska Magava ha rensat ett område på cirka 141.000 kvadrameter från landminor och annat explosivt material. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om hjälteråttorna i Kambodja som spelades in för tre år sedan samt ett inslag från när PSDA tillkännager att Magawa ska få medalj. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steve-O snackar om sina äventyr med Tony Hawk
Har hittat på ett gäng tokigheter tillsammans

I det här klippet berättar Steve-O om sin vän Tony Hawk och lite av vad de hittat på tillsammans genom åren. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Så gör man Burrata i italienska Apulien
Mumma!

Burrata är en krämig mozzarella med gräddig fyllning som är svårt att få nog av. Perfekt som förrätt. Här får vi hänga med till den italienska regionen Apulien för att se hur osten blir till där. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Från Rotterdam till Amsterdam på 10 minuter
Häng med på en timelapse-segling

I det här klippet får vi hänga med en båt från Rotterdam till Amsterdam och eftersom man skickat upp kameran 30 meter i luften får man en snygg överblick över vad som händer. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green