m
Audi visar framtidens offroadbil

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

Bil / Audi

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten.

Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h.

Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi visar framtidens offroadbil
Visa
Pressmeddelande
Premiär på Frankfurtsalongen: Audi AI:TRAIL quattro – framtidens offroadbil

Audi ställer ut en hel kvartett visionära konceptbilar på Frankfurtsalongen. Helt ny är eldrivna Audi AI:TRAIL quattro som är ett offroad-koncept för hållbar mobilitet bortom asfalten. De övriga konceptbilarna är eldrivna Audi Aicon, AI:ME och AI:RACE .

AI:TRAIL quattro - elbilen för naturupplevelser utöver det vanliga
Eldrivna Audi AI:TRAIL quattro är utvecklad för att vara både självkörande och köras offroad. Hela passagerarutrymmet är inglasat och ger en enorm rymdkänsla och runtomsikt. Det väldimensionerade batteriet ger tillräckligt med räckvidd även om laddnätverket är begränsat.

“TRAIL” står för idén om att upptäcka naturen. Det saknas därför stora skärmar för TV-tittande eller videokonferenser, istället är det naturen som underhåller genom de stora glasytorna. Marc Lichte, Audi’s designchef beskriver tanken bakom konceptet:

- Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet.

Audi’s visionära konceptbilar

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor. 2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil. Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design. De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Exteriör med synlig teknik

Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Med en markfrigång på hela 34 centimeter kan den forcera vatten som är över en halvmeter djupt. I tuff och stenig terräng rör sig bilen smidigt och utan att batteriet i golvet kommer i kontakt med marken.

De upp till fyra passagerarna sitter i en inglasad miljö med polygona former. Den utåtvinklade kanten på sidorna är karaktäristisk och visar på släktskapet med Aicon och AI:ME. Linjen fortsätter runt både fram- och bakpartiet och fungerar som en midjelinje som binder samman karossen till en helhet. Med eldriften vid axlarna och batteriet i golvet behövs inga överhäng eller andra utskjutande karossformer. De fyra konceptbilarna på IAA visar också på den “one-box design” som kommer att bli den gyllene standarden för elbilsåldern.

Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Med Audi AI:TRAIL följer formen bilens funktioner. Interiört gör de utåtvinklade sidopartierna att passagerarna får mer utrymme där de behöver det mest, vid axlar och armbågar, samtidigt som de ger bättre sikt. Audis designers har haft som mål att ge passagerarna den bästa upplevelsen av naturen och omgivningen och bryta gränsen mellan inne och ute. När bilen körs är passagerarnas blickar inte riktade framåt utan fria att vandra och upptäcka detaljer i omgivningen. I AI:TRAIL är tanken att passagerarna skall kunna koppla av och njuta av lugnet.

Helikoptervy

Vindrutan ger föraren känslan av att befinna sig i en helikopter. Passagerarna har fri sikt både framåt och åt sidan. Det är inte bara fram- eller sidorna som är transparenta och klädda i glas. Nästan hela taket, från vindrutans överdel till bakspoilern, ger fri sikt mot himlen och landskapet. Till och med single-frame grillen är inglasad, det är bara de fyra ringarna som sitter på sin vanliga plats i den annars åttakantiga grillen.

Både vindrutan och bakluckan kan öppnas för att ge enkel tillgång till stora lastutrymmen med fästband som säkrar bagaget. I den bakre stötfångaren finns ännu ett lastutrymme för smutsiga saker som vandringskängor, klätterutrustning eller blöta kläder. Sidotrösklarna under dörrarna, som öppnas mot varandra, fungerar som utdragbara steg som gör det enkelt att lasta på taket. Istället för stora hjulhus finns bara horisontella stänkskydd ovanför de fyra hjulen. Det gör det lättare att se hur fjädringen arbetar från förarplatsen.

Kraftiga tvärlänkar och MacPherson-fjäderben med spiralfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säker körstabilitet. Den speciella däcksdesignen har en profil som ser ut att vara uppdragen längs hela däcksidorna. Den gömmer en stöttande struktur som är integrerad i rullbanan och ytskiktet. Designen gör att däcken själva, utöver fjädringen, bidrar till ytterligare 60 millimeters fjädringsväg. Utöver att de ger ännu bättre offroad-egenskaper ger de en enorm komfort till passagerarna.

Däcken har även variabel sensorstyrd lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) samarbetar för att analysera vägförhållanden och justera lufttrycket i däcken därefter. För framkomlighet kan det även vara bra att minska lufttrycket, som t.ex. vid körning på sand för att öka däckens kontaktyta. Med ökat däckstryck ökar istället stabiliteten på asfalt.

Avskalad och rymlig interiör med hållbara materialval

Interiören i Audi AI:TRAIL är avskalad och rymlig med ett fåtal synliga reglage. I framsätet finns två komfortabla skalstolar med fyrpunktsbälten. De stora glaspartierna och ljusa färger dominerar i den övre delen. Pedaler, en halverad ratt, några få knappar och en hållare för mobilen på rattstången som skärm och kontrollcenter för bilens funktioner och navigator, fler enheter behövs inte för interaktionen mellan förare och bil.

Hela färgsättningen i blått, grått och jordtoner förstärker kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Råa, grova ytor förstärker känslan även taktilt. Mjuk ullfilt i bagageutrymmet ger en behaglig kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar har Audis designers även använt sig av återvunna material i AI:TRAIL. Golvmattorna är gjorda av återvunnen ull och läder, båda i sig hållbara och med utmärkt akustik och klimategenskaper.

Lastutrymme finns mellan sätena och under vindrutan. Spännband säkrar lasten som även kan lastas från utsidan genom vindrutan som fälls upp. I baksätet är de två sätena designade som hängmattor uppspända i en speciell transportram. Fördelen är att de även kan plockas ut och spännas upp mot t.ex. en trädgren.

Flygande strålkastare

Mobilitet och multifunktion är ledorden även för belysningen. Istället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor under A-stolparna som kan lysa båda utåt och inåt. LED- belysningen är justerbar och kan användas både som interiörbelysning och för att belysa vägen framför. Bakljusen fungerar på liknande sätt. Med en ljuslist över hela bakpartiet kan bagageutrymmet belysas samtidigt som det ger en distinkt profil exteriört.

Istället för konventionella halvljus och helljus är Audi AI:TRAIL utrustad med fem rotorlösa, triangelformade, eldrivna drönare med integrerade Matrix LED-ljus. De kan landa på takräcket eller direkt på bilens tak och docka in i de induktiva laddarna. De flygande drönarna kallas Audi Light Pathfinders.Tack vare lättviktsdesignen förbrukar de jämförelsevis lite energi och kan flyga framför bilen och belysa vägen och ersätter därför strålkastare helt. Vid behov kan kameror överföra en videobild via Wi-Fi till förardisplayen och Pathfindern blir därmed till flygande ögon.

När AI:TRAIL är parkerad kan drönarna belysa omgivningen från deras position på taket om passagerarna sitter utanför bilen. De kan även belysa interiören genom panoramaglastaket. Som regel flyger drönarna i par vilket koordineras helt automatiskt av AI:TRAIL. Om det är nödvändigt kan de även öka ljusstyrkan genom att formera en grupp på upp till fem drönare. Passagerarna styr det enkelt genom en mjukvara i mobilen.

Audi Light Companion ser ut som en stor ficklampa men har många fler funktioner. Normalt är de magnetiskt fastsatta vid framstolarna där de fungerar som bakgrundsbelysning. Men det går även att ta med lampan när du lämnar bilen och ställa upp den tack vare infällda ben. Höljet har dessutom flera kameror infällda som kan skanna av vägen framför eller filma landskapet för att laddas upp direkt på sociala media. Men det räcker inte. När den är integrerad med navigationssystemet kan den läsa av vägskyltar och text och hjälpa till vid att hitta vägen om passagerarna gått på en vandringstur.

Audi AI – på väg mot smart mobilitet

Audi AI:ME, Audi Aicon och AI:TRAIL är konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI är beteckningen för en rad elektroniska system som avlastar föraren och samtidigt ger nya lösningar för hur tiden i bilen kan spenderas. Audi AI använder därför strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning. Audi AI kombinerar fordonsintelligens, som t.ex. gör automatiserad körning möjlig, med interaktionsintelligens som gör bilen till passagerarnas partner. Audis AI-system är kapabla att lära och tänka och kan även vara proaktiva och personliga. Tack vare Audi AI kommer modellerna som bär de fyra ringarna att vara både intelligenta och empatiska i framtiden. De kommer att vara i ständig interaktion med omgivningen och passagerarna och därmed anpassa sig bättre än tidigare till passagerarnas krav.

Självkörande på väg, förarassistans i tuff terräng

Det som redan är etablerat i spårtrafik och vid flygning är nu på väg att få ett genombrott i bilindustrin med automatiserad körning. Audi AI:TRAIL är utvecklad för att kunna köra på vägar upp till nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för ökande grad av automatiserad körning. Även om systemen på den här nivån inte kräver någon assistans av föraren är funktionerna begränsade till speciella områden, som motorvägar eller stadskärnor med rätt infrastruktur. Föraren kan då överlämna körningen till systemen och behöver bara ta över när bilen lämnar de därför avsedda områdena.

Audi AI:TRAIL är därför utrustad med traditionell ratt och pedaler. Föraren kommer att behöva dem vid offroad-körning. Även om de flesta grus- och skogsvägar har kartlagts kan vägarnas skick ha förändrats och det blir för osäkert att tillåta automatiserad körning. Nivå 3 kan vara möjligt i specifika fall och i lägre hastigheter när föraren har flera sekunder på sig att ta över. Men sensorerna och assistanssystemen finns där för att stötta föraren även vid offroad-körning. Först och främst det beprövade sensorsystemet för ESP. Indata för friktionsvärden och halka förser elektroniken med alla nödvändiga parametrar för att optimera körstabiliteten. Det finns dessutom en rad sensorer som kan upptäcka både vägens skick och hinder tack vare optiska system som kamera och laser samt ultraljud och radar. All data gör det möjligt för centraldatorn (zFAZ) att undvika kollision genom ingrepp i ratt och broms vid behov.

Elektroniken assisterar även föraren t.ex. när bilen lutar kraftigt eller kör uppför branta partier. Systemen kan varna föraren om kritiska gränser är på väg att överskridas, som exempelvis markfrigång och vinklar som är svåra att kontrollera. De kan även hjälpa till att hålla bilen på bana, inom systemgränser. De smarta assistanssystemen ökar säkerheten och avlastar föraren.

Upptäcka livet i en långsam takt

Prestandaspecifikationen för Audi AI:TRAIL skiljer sig markant från konventionella bilar. Konceptet handlar inte om extremt snabb acceleration eller höga hastigheter på autobahn, snarare tvärt om. Långsam förflyttning för att upptäcka naturen är målet.

Eftersom AI:TRAIL är avsedd för att användas i områden utan laddinfrastruktur var räckvidden viktigare. Målsättningen är att nå 40 till 50 mil på vägar eller enkel offroad-terräng (enligt WLTP). På tuffare underlag, med konstant friktion som gör att förbrukningen ökar, är räckvidden fortfarande imponerande 25 mil. AI:TRAIL har av samma skäl en maxhastighet på 130 km/h på väg.

Audi AI:TRAIL är självklart en quattro och utrustad med fyra elmotorer som verkar direkt på respektive hjul. Maximal systemeffekt är 320 kilowatt och maximalt vridmoment 1000 Newtonmeter. Vanligtvis används bara en bråkdel av kraften då drivningen på en axel oftast är tillräckligt. Tack vare de individuellt styrda hjulen kan bilen klara sig utan differentialer eller spärrar som förbrukar energi. Och tack vare den låga topphastigheten kan utväxlingen designas så att varje hjul får tillräckligt med vridmoment även utan en multi-speed transmission. Elektroniken styr körstabiliteten och framkomlighet. Om energiförbrukande halka kan undvikas minskas vridmomentet till det berörda hjulet. Men i de situationer där slirning är användbart, som vid dåligt underlag uppför, tillåter systemet det automatiskt. Den stora reservkraften hos AI:TRAIL gör att den kan bemästra utmanande sträckor under svåra förhållanden – både tryggt, säkert och utan emissioner.
41.3°
0

Audi visar framtidens offroadbil

AI:TRAIL quattro

En titt i köket på en ubåt
En två miljarder dollar dyr ubåt

Klipp där man får följa med på en rundtur i köket på en jättedyr amerikansk ubåt. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren Sir David Attenborough fyller 95 år
Eller rättare sagt har fyllt 95 år

I går fyllde den brittiska zoologen, författaren och programledaren Sir David Frederick Attenborough hela 95 år. Detta firade BBC med klippet ovan där man visar moment från Davids liv på 95 sekunder. David, vars röst har blivit synonymt med brittiska naturfilmer, är ju en sann legendar så grattis i efterskott David! Tumnagel
64.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du höra Ingenuity flyga
Perseverance spelade in ljudet

NASA släppte i veckan ett klipp från Mars-bilen Perseverance där man kan höra ljudet från minihelikoptern Ingenuity när den susar förbi. Det var första gången som en farkost har spelat in ljudet från en annan farkost på en annan planet. Att fånga ljudet är dock inte helt lätt på grund av den tunna luften och kalla temperaturen på Mars. Klippet filmades den sista april på 80 meters avstånd. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Hackare tar en titt på hackingscener i filmer
Del 2

Att hacka sig in i diverse saker är egentligen rätt osexigt och Hollywood försöker ständigt för att få processen att se lite ballare ut, med varierande resultat. För några år sedan släppte Wired ett klipp där hackaren och säkerhetsexperten Samy Kamkar tyckte till om hackingscener från diverse filmer. Nu är han tillbaka igen för att än en gång tycka till om hackingscener från filmer och tv-serier som Jurassic Park samt Silicon Valley. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

En ny Faces of Death är på gång
Från folket bakom Cam

En ny version av den ökända falska dokumentärfilmen Faces of Death är tydligen på gång från Legendary Entertainment. Originalfilmen från 1978 var mer eller mindre en samling klipp som visade folk som dog på olika sätt. Eftersom filmen var presenterad som en dokumentär var det många som trodde att det de såg var på riktigt. Denna nya version ska göra av folket bakom Netflix-filmen Cam från 2018. Filmen ska handla om en moderator på en YouTube-liknande sajt vars jobb är att sålla bort våldsamt innehåll. Hon stöter på ett gäng klipp från en grupp som försöker återskapa morden från originalfilmen och moderatorn har svårt att avgöra om morden utförs på riktigt eller är fejkade. Originalfilmen kan ses i sin helhet nedan. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

John McClane verkar vara på väg till Warzone
Yippee-Ki-Yay?

Det verkar som actionhjälten John McClane från Die Hard-filmerna är på väg till Call of Duty: Warzone. Activision har nämligen skapat en sajt för ett fiktivt luftkonditioneringsföretag som heter Nakatomi Duct Cleaning som ser till att byggnaderna i Verdansk håller rätt temperatur. Activision har tidigare antytt att Rambo också var på väg till spelet och eftersom den nya Verdansk-kartan utspelar sig på 80-talet verkar man vilja lägga till actionfigurer från denna epok i spelet. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kinas jätteraket kraschade i Indiska oceanen
Missade din granne med cirka 12 000 km

Tidigare i veckan rapporterade vi att den del av den kinesiska jätteraketen som levererade basmodulen till Kinas nya rymdstation var okontrollerat på väg tillbaka mot jorden igen. Exakt var skrotet från Chang Zheng 5B-raketen skulle hamna visste man inte men man trodde at det sannolikt skulle hamna i havet eller på någon obebodd plats. Dock är ju ordet "trodde" inte 100 procent betryggande i detta fall. Men nu verkar det som allt rymdskrot från Chang Zheng 5B-raketen kommit tillbaka till jorden igen och det visade sig att resterna från den 18 ton tunga raketen kraschade i Indiska oceanen. Enligt kinesisk statlig tv brann det mesta av raketen upp i atmosfären dock är det oklart exakt vilka av raketens delar som kraschade i havet. Tumnagel
30.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Elon Musks monolog från SNL
Bra eller anus?

Som bekant var Tesla-mannen, Elon Musk, värd för det klassiska amerikanska sketchprogrammet Saturday Night Live natten till i dag. Han är en av de få företagsledarna som varit värd för programmet då det oftast är skådespelare eller artister som står för värdskapet. Under programmet hann han bland annat berätta han har aspergers, klä ut sig till Nintendo-figuren Wario och dra ett skämt om Dogecoins vilket gjorde att värdet på kryptovalutan tokdök. Hur som helst så om du är intresserad av att se om han klarade av att leverera någon vettig monolog så kan du kolla in den i klippet ovan. De flesta sketcherna från nattens avsnitt kan ses på programmets officiella YouTube-kanal. Tumnagel
32.1°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper bygge från Star Wars: Uslingarna
75314 - Star Wars Bad Batch Attack Shuttle

LEGO visade i veckan upp ett nytt Star Wars-bygge från den nya tv-serien Uslingarna. Bygget heter Star Wars Bad Batch Attack Shuttle (75314) och innehåller fem minifigurer samt tre fordon. Hela paketet består av 969 bitar och kommer kosta 1 299 kronor när den väl släpps den 1 augusti Du kan ta dig en närmare titt på bygget via länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe lurar bedragare att han har mycket pengar
Bedragaren fångade betet och höll fast, hårt!

Här har vi ett litet äldre klipp där en snubbe lade till några extra nollor till sitt falska bankkonto när han blev uppringd av en bedragare. När denna bedragare fick se hur mycket pengar han kunde komma åt gjorde han allt han kunde för att få en del av den kakan. Bonusbedragare nedan. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

En berg- och dalbana av K’nex
Imponerande bygge

En person med många K’nex-bitar samt, uppenbarligen, väldigt mycket tid över bestämde sig för att bygga en berg- och dalbana inspirerad av Magnum XL-200-banan från Cedar Point. Han kallar banan för Magnum XL-300 och du kan kolla in den i klippet ovan. Fler klipp på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in hur spel designas för att ta dina pengar
Mycket intressant

Några personer har gjort en rätt så rejäl djupdykning i hur moderna spel använder diverse tekniker för att få sina spelare att spendera en extra slant. För att demonstrera sina fynd har artikelförfattarna skapat ett fiktivt spel där de visar och förklarar de olika teknikerna som som uppmuntrar spelarna att spendera pengar. Ett exempel som anges är att de ofta har ett prisförslag som är extremt högt för att få de lägre prisalternativen se vettiga ut. En annan grej som nämns är att spelet kan, om man kopplat spelet till sina sociala medier, anpassa färger på det man kan köpa utefter vilket sportlag man gillar. Artikeln är som sagt en rejäl djupdykning och är en ordentlig långläsning, men det kanske passar bra en helgdag som denna? Så om man är intresserad av de ibland diaboliska lösningarna som utvecklarna kommit på för att få dig att spendera pengar då hittar du artikeln via länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

En titt på de visuella effekterna i The Falcon and the Winter Soldier
Det är en del

Här får vi följa med en sväng bakom kulisserna och se hur de visuella effekterna i några av scenerna i Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier blev till. Klippet visar en del spoilers så låt bli att titta om du av någon anledning är känslig för sådant och har som ambition att se serien någon gång. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kina toklackar över FN-möte om uigurer
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan gjorde några G7-länder ett uttalande där de anklagade Kina för människorättsbrott i Hong Kong, Tibet och Xinjiang-provinsen. I uttalandet nämnde de att de kraftigt fördömer brotten som begås av de kinesiska myndigheterna mot den muslimska minoriteten uigurer. Under nästa vecka har Tyskland, USA och Storbritannien kallat till FN-länder till en där det ska pratas om just Kinas behandling av den uiguriska befolkningen i Xinjiang-provinsen. Inte helt oväntat har allt detta retat gallfeber på de kinesiska myndigheterna och uppmanar nu därför FN-länder att inte delta på mötet. De anser att mötet är ett politiskt motiverat evenemang där man använder frågan om mänskliga rättigheter för att lägga sig i Kinas inrikespolitik och via det hindra Kinas utveckling. Tumnagel
74.2°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe stoppar ett Wii i Game Boy Advanced SP
Ja, varför inte?

YouTube-kanalen StonedEdge kände att det var en bra idé att slänga in ett Wii i skalet av en Game Boy Advanced SP. Då kan man ju kanske direkt undra hur detta är möjligt och svaret på det är väl att det inte är helt möjligt då SP-skalet för detta hemmabygge fick utökas en aning. StonedEdge kallar sin konsol för Wii SPii och den har en LCD-skärm på 3,5 tum med en upplösning på 640x480. Konsolen har också ett hörlursuttag något som Game Boy Advanced SP av någon outgrundlig anledning saknade. Konsolens batterier klarar av 2,5 timmes speltid och den kör sina spel från ett microSD-kort. Wii-konsolens rörelsekänsliga kontroller är dock något som inte fick följa med i detta hemmabygge så spel som förlitar sig på dem kan ej spelas på Wii SPii. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stockholms gymnasieskolor börjar med snabbtester
För att hitta elever med COVID-19

Liberalerna meddelade under gårdagen att alla gymnasieskolor i Stockholm ska börja införa snabbtester för att identifiera elever som smittats av COVID-19. Detta initiativ ska dras igång nu på tisdag och tanken är att det ska öka chansen att snabbt bryta eventuella smittkedjor som dyker upp på skolorna. I ett pressmeddelande säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) att snabbtesterna innebär att man kan upptäcka COVID-19 även hos den som inte har symtom. Testerna ska också göra så det känns tryggt för den lärare, elev eller förälder som känner oro för eventuella smittorisker på skolan. En pilotverksamhet har tidigare genomförts på tre skolor där man vid identifierade fall har skickat ut ett arbetslag med skolöverläkare samt skolsköterskor för att smittspåra bland eleverna. Tumnagel
44.6°
+
Frode Wikesjö
0

Windows 10 dumpar de sista Windows 95-ikonerna
I samband med Sun Valley

Höstens stora Windows 10-uppdatering, Sun Valley, kommer som bekant bjuda på en hel del ändringar i operativsystemets gränssnitt. En annan gränssnittsförändring som uppdateringen medför är att den kommer byta ut ikonerna som man kan hitta i C:\Windows\System32\Shell32.dll vilket innebär att de klassiska Windows-ikonerna från Windows 95-eran inte längre kommer vara kvar där. Som man kan se på bilden ovan handlar det dock inte om några jätteradikala förändringar för ikonerna då de flesta ikonerna endast verkar bestå av subtila ändringar. Men hur som helst är det ju helt klart slutet på en era från ett legendariskt operativsystem. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
66kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
24kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
277kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör entrecote med sous vide
Alltid Hungrig gör den perfekta entrecoten

Gillar du entrecote så kanske den här filmen från YouTube-kanalen Alltid Hungrig kan ge lite inspiration för hur den ska tillagas nästa gång det är dags att sätta tänderna i en bit entrecote. I klippet får vi kolla in när Mikael Göransson använder både brännare och sous vide för att tillaga vad han anser är den perfekta entrecoten. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
157kg
+
Wille Wilhelmsson

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag är det internationella kebabdagen
Åtminstone i Sverige

Idag firas den Internationella Kebabdagen i Sverige vilket gör att det kanske kan vara läge att dra en kebab till lunch eller middag ikväll. Hur internationellt firande av dagens kebabdag är går dock antagligen att diskutera. Enligt Svenska Högtider så firas den Internationella Kebabdagen i Sverige 5 maj på grund av att skaparen av den svenska Facebook-sidan "Internationella kebabdagen" fyller år 5 maj. Hur som helst, en kebab sitter ju oftast rätt fint så oavsett hur internationell kebabdagen kan anses vara så kan det ju vara värt att fira ändå. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart kan vi äta mask till middag
EU godkänner mjölmask som föda

EU har nu godkänt att torkade gula mjölmaskar ska kunna säljas som människoföda i EU:s 27 länder. Det innebär att vi snart kanske kan äta dessa direkt som snacks eller som en av ingredienserna i till exempel kakor, pasta och smoothies. Mjölmaskarna innehåller mycket protein och är ett miljövänligare alternativ än proteinrikt kött från många andra källor skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Mjölmaskar och annan insektsbaserad mat säljs redan i flera EU-länder men efter gårdagens EU-beslut ska det vara fritt fram att sälja mjölmask-baserad mat i alla EU-länder. Elva andra typer av insektsbaserad mat väntar på att godkännas i EU och marknaden för insektsbaserad mat spås bli värd runt 4,6 miljarder dollar till 2027. Tumnagel
274kg
+
Wille Wilhelmsson

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Även årets Roskildefestival ställs in
Siktar nu mot 2022

Roskildefestivalen meddelade tidigare idag att även årets Roskildefestival kommer att ställas in på grund av pandemin. I ett uttalande på sin webbplats skriver arrangörerna av festivalen: "Finally, we received an official statement about this summer’s restrictions. As expected, we can’t conduct a Roskilde Festival this summer. Let us meet again in 2022.We are devastated by the fact that we can’t get together at our festival and contribute to recreating the communities that the corona crisis has destroyed for so many." Har man biljett till årets nu inställda Roskildefestival går denna att lösa in eller användas för inträde till nästa års festival. Några exakta datum för Roskildefestivalen 2022 är än så länge inte släppta. Tumnagel
78kg
+
Wille Wilhelmsson

Victorinox presenterar Swiss Champ XXL
Med 73 olika funktioner

Victorinox har presenterat en ny modell av sin klassiska så kallade schweiziska armékniv och den här gången handlar det om en ordentlig "fällekniv". Swiss Champ XXL är försedd med verktyg som sammanlagt har 73 olika funktioner, alltifrån knivar av olika storlekar till skruvmejslar och kabelskalare. Multiverktyget har en höjd på cirka 6,4 centimeter och en längd på lite över 9 centimeter. Den väger lite över 350 gram. Skulle ni vara sugna på en Swiss Champ XXL så kostar denna cirka 320 dollar. Ni hittar alla multiverktygets funktioner i faktarutan här nedanför. Tumnagel
-1kg
+
Wille Wilhelmsson