m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)
Audi visar framtidens offroadbil

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

Bil / Audi

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten.

Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h.

Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi visar framtidens offroadbil
Visa
Pressmeddelande
Premiär på Frankfurtsalongen: Audi AI:TRAIL quattro – framtidens offroadbil

Audi ställer ut en hel kvartett visionära konceptbilar på Frankfurtsalongen. Helt ny är eldrivna Audi AI:TRAIL quattro som är ett offroad-koncept för hållbar mobilitet bortom asfalten. De övriga konceptbilarna är eldrivna Audi Aicon, AI:ME och AI:RACE .

AI:TRAIL quattro - elbilen för naturupplevelser utöver det vanliga
Eldrivna Audi AI:TRAIL quattro är utvecklad för att vara både självkörande och köras offroad. Hela passagerarutrymmet är inglasat och ger en enorm rymdkänsla och runtomsikt. Det väldimensionerade batteriet ger tillräckligt med räckvidd även om laddnätverket är begränsat.

“TRAIL” står för idén om att upptäcka naturen. Det saknas därför stora skärmar för TV-tittande eller videokonferenser, istället är det naturen som underhåller genom de stora glasytorna. Marc Lichte, Audi’s designchef beskriver tanken bakom konceptet:

- Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet.

Audi’s visionära konceptbilar

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor. 2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil. Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design. De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Exteriör med synlig teknik

Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Med en markfrigång på hela 34 centimeter kan den forcera vatten som är över en halvmeter djupt. I tuff och stenig terräng rör sig bilen smidigt och utan att batteriet i golvet kommer i kontakt med marken.

De upp till fyra passagerarna sitter i en inglasad miljö med polygona former. Den utåtvinklade kanten på sidorna är karaktäristisk och visar på släktskapet med Aicon och AI:ME. Linjen fortsätter runt både fram- och bakpartiet och fungerar som en midjelinje som binder samman karossen till en helhet. Med eldriften vid axlarna och batteriet i golvet behövs inga överhäng eller andra utskjutande karossformer. De fyra konceptbilarna på IAA visar också på den “one-box design” som kommer att bli den gyllene standarden för elbilsåldern.

Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Med Audi AI:TRAIL följer formen bilens funktioner. Interiört gör de utåtvinklade sidopartierna att passagerarna får mer utrymme där de behöver det mest, vid axlar och armbågar, samtidigt som de ger bättre sikt. Audis designers har haft som mål att ge passagerarna den bästa upplevelsen av naturen och omgivningen och bryta gränsen mellan inne och ute. När bilen körs är passagerarnas blickar inte riktade framåt utan fria att vandra och upptäcka detaljer i omgivningen. I AI:TRAIL är tanken att passagerarna skall kunna koppla av och njuta av lugnet.

Helikoptervy

Vindrutan ger föraren känslan av att befinna sig i en helikopter. Passagerarna har fri sikt både framåt och åt sidan. Det är inte bara fram- eller sidorna som är transparenta och klädda i glas. Nästan hela taket, från vindrutans överdel till bakspoilern, ger fri sikt mot himlen och landskapet. Till och med single-frame grillen är inglasad, det är bara de fyra ringarna som sitter på sin vanliga plats i den annars åttakantiga grillen.

Både vindrutan och bakluckan kan öppnas för att ge enkel tillgång till stora lastutrymmen med fästband som säkrar bagaget. I den bakre stötfångaren finns ännu ett lastutrymme för smutsiga saker som vandringskängor, klätterutrustning eller blöta kläder. Sidotrösklarna under dörrarna, som öppnas mot varandra, fungerar som utdragbara steg som gör det enkelt att lasta på taket. Istället för stora hjulhus finns bara horisontella stänkskydd ovanför de fyra hjulen. Det gör det lättare att se hur fjädringen arbetar från förarplatsen.

Kraftiga tvärlänkar och MacPherson-fjäderben med spiralfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säker körstabilitet. Den speciella däcksdesignen har en profil som ser ut att vara uppdragen längs hela däcksidorna. Den gömmer en stöttande struktur som är integrerad i rullbanan och ytskiktet. Designen gör att däcken själva, utöver fjädringen, bidrar till ytterligare 60 millimeters fjädringsväg. Utöver att de ger ännu bättre offroad-egenskaper ger de en enorm komfort till passagerarna.

Däcken har även variabel sensorstyrd lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) samarbetar för att analysera vägförhållanden och justera lufttrycket i däcken därefter. För framkomlighet kan det även vara bra att minska lufttrycket, som t.ex. vid körning på sand för att öka däckens kontaktyta. Med ökat däckstryck ökar istället stabiliteten på asfalt.

Avskalad och rymlig interiör med hållbara materialval

Interiören i Audi AI:TRAIL är avskalad och rymlig med ett fåtal synliga reglage. I framsätet finns två komfortabla skalstolar med fyrpunktsbälten. De stora glaspartierna och ljusa färger dominerar i den övre delen. Pedaler, en halverad ratt, några få knappar och en hållare för mobilen på rattstången som skärm och kontrollcenter för bilens funktioner och navigator, fler enheter behövs inte för interaktionen mellan förare och bil.

Hela färgsättningen i blått, grått och jordtoner förstärker kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Råa, grova ytor förstärker känslan även taktilt. Mjuk ullfilt i bagageutrymmet ger en behaglig kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar har Audis designers även använt sig av återvunna material i AI:TRAIL. Golvmattorna är gjorda av återvunnen ull och läder, båda i sig hållbara och med utmärkt akustik och klimategenskaper.

Lastutrymme finns mellan sätena och under vindrutan. Spännband säkrar lasten som även kan lastas från utsidan genom vindrutan som fälls upp. I baksätet är de två sätena designade som hängmattor uppspända i en speciell transportram. Fördelen är att de även kan plockas ut och spännas upp mot t.ex. en trädgren.

Flygande strålkastare

Mobilitet och multifunktion är ledorden även för belysningen. Istället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor under A-stolparna som kan lysa båda utåt och inåt. LED- belysningen är justerbar och kan användas både som interiörbelysning och för att belysa vägen framför. Bakljusen fungerar på liknande sätt. Med en ljuslist över hela bakpartiet kan bagageutrymmet belysas samtidigt som det ger en distinkt profil exteriört.

Istället för konventionella halvljus och helljus är Audi AI:TRAIL utrustad med fem rotorlösa, triangelformade, eldrivna drönare med integrerade Matrix LED-ljus. De kan landa på takräcket eller direkt på bilens tak och docka in i de induktiva laddarna. De flygande drönarna kallas Audi Light Pathfinders.Tack vare lättviktsdesignen förbrukar de jämförelsevis lite energi och kan flyga framför bilen och belysa vägen och ersätter därför strålkastare helt. Vid behov kan kameror överföra en videobild via Wi-Fi till förardisplayen och Pathfindern blir därmed till flygande ögon.

När AI:TRAIL är parkerad kan drönarna belysa omgivningen från deras position på taket om passagerarna sitter utanför bilen. De kan även belysa interiören genom panoramaglastaket. Som regel flyger drönarna i par vilket koordineras helt automatiskt av AI:TRAIL. Om det är nödvändigt kan de även öka ljusstyrkan genom att formera en grupp på upp till fem drönare. Passagerarna styr det enkelt genom en mjukvara i mobilen.

Audi Light Companion ser ut som en stor ficklampa men har många fler funktioner. Normalt är de magnetiskt fastsatta vid framstolarna där de fungerar som bakgrundsbelysning. Men det går även att ta med lampan när du lämnar bilen och ställa upp den tack vare infällda ben. Höljet har dessutom flera kameror infällda som kan skanna av vägen framför eller filma landskapet för att laddas upp direkt på sociala media. Men det räcker inte. När den är integrerad med navigationssystemet kan den läsa av vägskyltar och text och hjälpa till vid att hitta vägen om passagerarna gått på en vandringstur.

Audi AI – på väg mot smart mobilitet

Audi AI:ME, Audi Aicon och AI:TRAIL är konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI är beteckningen för en rad elektroniska system som avlastar föraren och samtidigt ger nya lösningar för hur tiden i bilen kan spenderas. Audi AI använder därför strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning. Audi AI kombinerar fordonsintelligens, som t.ex. gör automatiserad körning möjlig, med interaktionsintelligens som gör bilen till passagerarnas partner. Audis AI-system är kapabla att lära och tänka och kan även vara proaktiva och personliga. Tack vare Audi AI kommer modellerna som bär de fyra ringarna att vara både intelligenta och empatiska i framtiden. De kommer att vara i ständig interaktion med omgivningen och passagerarna och därmed anpassa sig bättre än tidigare till passagerarnas krav.

Självkörande på väg, förarassistans i tuff terräng

Det som redan är etablerat i spårtrafik och vid flygning är nu på väg att få ett genombrott i bilindustrin med automatiserad körning. Audi AI:TRAIL är utvecklad för att kunna köra på vägar upp till nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för ökande grad av automatiserad körning. Även om systemen på den här nivån inte kräver någon assistans av föraren är funktionerna begränsade till speciella områden, som motorvägar eller stadskärnor med rätt infrastruktur. Föraren kan då överlämna körningen till systemen och behöver bara ta över när bilen lämnar de därför avsedda områdena.

Audi AI:TRAIL är därför utrustad med traditionell ratt och pedaler. Föraren kommer att behöva dem vid offroad-körning. Även om de flesta grus- och skogsvägar har kartlagts kan vägarnas skick ha förändrats och det blir för osäkert att tillåta automatiserad körning. Nivå 3 kan vara möjligt i specifika fall och i lägre hastigheter när föraren har flera sekunder på sig att ta över. Men sensorerna och assistanssystemen finns där för att stötta föraren även vid offroad-körning. Först och främst det beprövade sensorsystemet för ESP. Indata för friktionsvärden och halka förser elektroniken med alla nödvändiga parametrar för att optimera körstabiliteten. Det finns dessutom en rad sensorer som kan upptäcka både vägens skick och hinder tack vare optiska system som kamera och laser samt ultraljud och radar. All data gör det möjligt för centraldatorn (zFAZ) att undvika kollision genom ingrepp i ratt och broms vid behov.

Elektroniken assisterar även föraren t.ex. när bilen lutar kraftigt eller kör uppför branta partier. Systemen kan varna föraren om kritiska gränser är på väg att överskridas, som exempelvis markfrigång och vinklar som är svåra att kontrollera. De kan även hjälpa till att hålla bilen på bana, inom systemgränser. De smarta assistanssystemen ökar säkerheten och avlastar föraren.

Upptäcka livet i en långsam takt

Prestandaspecifikationen för Audi AI:TRAIL skiljer sig markant från konventionella bilar. Konceptet handlar inte om extremt snabb acceleration eller höga hastigheter på autobahn, snarare tvärt om. Långsam förflyttning för att upptäcka naturen är målet.

Eftersom AI:TRAIL är avsedd för att användas i områden utan laddinfrastruktur var räckvidden viktigare. Målsättningen är att nå 40 till 50 mil på vägar eller enkel offroad-terräng (enligt WLTP). På tuffare underlag, med konstant friktion som gör att förbrukningen ökar, är räckvidden fortfarande imponerande 25 mil. AI:TRAIL har av samma skäl en maxhastighet på 130 km/h på väg.

Audi AI:TRAIL är självklart en quattro och utrustad med fyra elmotorer som verkar direkt på respektive hjul. Maximal systemeffekt är 320 kilowatt och maximalt vridmoment 1000 Newtonmeter. Vanligtvis används bara en bråkdel av kraften då drivningen på en axel oftast är tillräckligt. Tack vare de individuellt styrda hjulen kan bilen klara sig utan differentialer eller spärrar som förbrukar energi. Och tack vare den låga topphastigheten kan utväxlingen designas så att varje hjul får tillräckligt med vridmoment även utan en multi-speed transmission. Elektroniken styr körstabiliteten och framkomlighet. Om energiförbrukande halka kan undvikas minskas vridmomentet till det berörda hjulet. Men i de situationer där slirning är användbart, som vid dåligt underlag uppför, tillåter systemet det automatiskt. Den stora reservkraften hos AI:TRAIL gör att den kan bemästra utmanande sträckor under svåra förhållanden – både tryggt, säkert och utan emissioner.
41.3°
0

Audi visar framtidens offroadbil

AI:TRAIL quattro

Lyssna på V10:an i Shelby Cobra Concept
Den moderna AC Cobran som aldrig blev av

2004 ville Ford lansera en modern version av den klassiska modellen AC Cobra. Det fanns även tankar att den här skulle kunna ersätta modellen GT. Det man visade upp var Shelby Cobra Concept som under den långa huven hade en V10:a på 6,4 liter som pumpade ur sig 614 hästar och 679 newtonmeter i vrid. Det blev dock aldrig något av bilen. För tre år sedan köpte den förra Ford-ingenjören Chris Theodore en fungerande prototyp på auktion för 850.000 dollar och nyligen visades den upp på M1 Concourse där den fick gasa loss lite. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Facebook vill att Messenger ska gå att välja som default i iOS
Om man föredrar den framför Apples egna meddelande-app

The Information rapporterar att Facebook har tagit nya tag för att det ska bli möjligt för iOS-användare att välja Facebook Messenger som standard-app för meddelande i stället för Apples egna meddelandeapp. Enligt The Informations källor är detta något Facebook har lobbat för redan tidigare men gjort en ny ansträngning med detta i samband med att iOS 14 släpptes. Anledningen till det är sannolikt att det i iOS 14 för första gången är möjligt för användare att välja andra appar än Apples egna som standard-appar för webbsurfning och mail-läsning. Logiskt sett borde iOS-användare själva kunna bestämma även vilken meddelande-app de föredrar på iOS. Sannolikheten att Apple öppnar upp den möjligheten bedöms dock som rätt liten. Det finns dock möjlighet att Apple kanske tvingas göra det i framtiden för att inte bli anklagade för att begränsa möjligheten för Apples konkurrenter att använda sina appar på iOS. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundais nya elbilsprototyp bjuder på 810 hästar
En prestandabil är på väg

Hyundai kommer att bygga en prestanda-fokuserad elbil i framtiden och den kommer att baseras på RM-plattformen. Nu presenteras RM20e som är en prototyp och testbänk för vad som skall komma sen, och den skäms verkligen inte för sig. Bilen har en elmotor som driver bakaxeln och den ger hela 810 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0-200 tar bara 9,88 sekunder. Innan 2025 ska Hyundai ha lanserat inte mindre än 44 stycken elektrifierade modeller och produktionsversionen av det vi ser här kan vara en av dem. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Google Maps plockar bort street view-bilder från Uluru
Platsen anses som helig mark för Australiens aboriginer

Den australiensiska myndigheten Parks Australia har bett Google att ta bort bilder från Google Maps som är fotograferade från toppen av berget Uluru, berget som fram till 1993 gick under namnet "Ayers Rock". Berget är en australiens största turistmagneter men är även en av ursprungsbefolkningen aboriginernas heligaste platser. Dessa har genom åren protesterat mot att turister bestigit berget och lagt ut foton från den heliga platsen på nätet, bland annat på Google Maps. Sedan förra året är det dock förbjudet att bestiga Uluru för turister. I ett uttalande säger Parks Australia: "Parks Australia alerted Google Australia to the user-generated images from the Uluru summit that have been posted on their mapping platform and requested that the content be removed in accordance with the wishes of Anangu, Ulurux27s traditional owners, and the national parkx27s Film and Photography Guidelines." Enligt Parks Australia ska Google har varit tillmötesgående till deras förfrågan och ska redan vara i full färd med att radera bilder från Ulurus topp på Google Maps. Tumnagel
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yakuza: Like a Dragon släpps 10 november
PS5-spelare får vänta till våren

Den västerländska releasen av Yakuza: Like a Dragon kommer som känt ske i november, men nu har Sega spikat specifikt datum. Spelet kommer lanseras 10 november och då kommer spelare på Xbox One, Xbox Series S | X, Playstation 4 och PC kunna kasta sig in i Yakuza-världen igen. Spelet kommer även släppas till Playstation 5, men den versionen kommer inte förrän 21 mars 2021. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Första intrycken av Nissan Z Proto
Klipp från utställning i Japan

Det har nu gått några dagar sedan Nissan drog skynket av den nya modellen Z Proto. I det här klippet levereras ett gäng första intryck av JDM Masters som har tittat närmare på bilen. Tyvärr blev det ganska omgående känt att den här modellen inte kommer att säljas här, så vi får snällt hålla oss till att kolla bilder och klipp på den. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Hjältar byggde hemlig mansgrotta Grand Central Station
Där de kunde sitta och ta det lite lugnt

Metropolitan Transportation Authority (MTA) i New York skriver i en rapport att man efter en inspektion av den stora tågstationen Grand Central Station hittat ett dolt utrymme som använts som en slags mansgrotta. Utrymmet ska bara ha gått att komma in i via en före detta låssmedsbutik och verkar ha använts av tre anställda på MTA när dessa ville ha en plats att ta det lite lugnt på. I utrymmet ska det ha funnits en soffa, en tv, en mikrovågsugn och ett kylskåp vilket väl får anses vara de fyra grundpelarna som utgör en riktig "man cave". Att det hela uppdagades ska ha berott på att någon som känt till att de tre männen brukade tillbringa tid i utrymmet lämnade ett anonymt tips om detta till männens överordnade. De tre männen är nu avstängda från sina arbeten på Grand Central Station och riskerar eventuellt att helt bli av med sina anställningar där. Här nedanför hittas ett inslag från USA Today om den hemliga mansgrottan på Grand Central Station. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Litauen förbjuder vilda djur på cirkusar
Gör som många andra europeiska länder

I fredags röstade Litauens parlament igenom ett lagförslag som innebär att det kommer att bli förbjudet att använda vilda djur under cirkus-framträdande i landet. Förbudet kommer efter det att djurrättsorganisationer och andra kritiserat användningen av vilda djur på cirkusar i Litauen. Lagen kommer att börja gälla 1 november 2021. Det finns dock undantag i lagen. Ett sådant är att det inte blir förbjudet att använda vilda djur i föreställningar som inte är mobila, till exempel delfiner som placerats i stationära delfinarium. Här i Sverige har vi inte totalförbud för vilda djur på cirkus men däremot finns ett förbud för att använda vissa djurarter på cirkusar på Sverige. Bland dessa finns apor, noshörningar, flodhästar, giraffer, elefanter och sjölejon. Tumnagel
60.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Farmville läggs ner efter elva år
Farmerna stänger ner 31 december

En era är på väg att vara över. För tio år sedan var det svårt att undvika det omåttligt populära Facebook-spelet Farmville, eller i alla fall undvika spelare som ständigt bjöd in sina vänner till spelet. Sedan dess har spelets popularitet dippat rejält, men utvecklarna Zynga har hållit spelet vid liv. Nu har det bestämts att spelet ska läggas ner helt och det kommer ske 31 december. Anledningen till detta är kort och gott att Adobe kommer stänga ner Flash och i samma veva kommer Facebook lägga ner stöd för multimediaplattformen, vilket Farmville rullar på. Innan 31 december finns det några datum att hålla reda på för Farmville-fans. 17 november kommer spelare inte längre kunna betala med riktiga pengar för olika saker och utvecklarna tipsar om att spendera in game-valutan på roliga saker i spelet. Utvecklarna kommer även köra lite in game-event fram till nedstängningen, men vad som kommer hända och ske är för tillfället okänt. Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Se hur ILM gjorde Razors Crest I The Mandalorian
Lite eftermiddagsnörderi

Snart är det dags för den andra säsongen av The Mandalorian och innan dess kan det vara trevligt att börda ner sig i bakom kulisserna-material. Industrial Light & Magic har släppt en video där vi får se hur arbetet gick till att skapa Mandalorians skepp Razor Crest. På tal om Razor Crest så har Hasbro startat en crowdfunding för en ny leksaksversion av Mandos farkost och för 350 dollar kan du få en egen farkost som måttar på 75 cm i längd, 26 cm i höjd och 50 cm i bredd. Länk till bokningssidan har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kina blockerar Wikimedia från att bli observatör i WIPO
Gillar inte att Wikipedias moderorganisation har kontor i Taiwan

Kina har blockerat Wikimedia Foundation, den ideella organisationen som bland annat driver uppslagsverket Wikipedia, att få observatörs-status i FN:s upphovsrättsmyndighet WIPO (World Intellectual Property Organization). Anledningen till detta verkar vara att Kina har problem med att Wikimedia har en avdelning i Taiwan, landet som Kina anser tillhör dem. Wikimedia skriver i ett inlägg där man lyft frågan: "China was the only country to raise objections to the accreditation of the Wikimedia Foundation as an official observer. Their last-minute objections claimed Wikimedia’s application was incomplete, and suggested that the Wikimedia Foundation was carrying out political activities via the volunteer-led Wikimedia Taiwan chapter. The United Kingdom and the United States voiced support for the Foundation’s application." Till saken hör att det inte är någon direkt exklusiv klubb som har observatörs-status i WIPO. Enligt TechDirt så ska i stort sett de flesta kunna få det om inte någon av FN:s medlemsländer motsätter sig detta. Bland annat ska en organisation vars syfte är att befria jorden från rymdödlor fått officiell observatörs-status i WIPO skriver TechDirt. TechDirt skriver vidare att den enda organisationen man tidigare hört talas om som nekats observatörs-status i WIPO är "Pirate Parties International" vilket är en paraplyorganisation för världens Piratpartier. Tumnagel
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autocar kör nya Rolls-Royce Ghost
Gör sig lite bättre på video än på bild

I början av månaden rullade Rolls-Royce ut nya Ghost och jag trodde först att det var ett skämt. Nu har Autocar provkört bilen och den ser lite lite lite bättre ut på rull. Men det är ju ändå på insidan man ska vara i den här bilen, så då kanske det inte spelar så stor roll hur den ser ut på utsidan? Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Även Danmarks smittspårningsapp ser ut att bli ett fiasko
Spårade bara upp åtta smittade på två månader

Sverige valde tidigt att inte lansera någon officiell smittspårnings-app för att hitta coronasmittade men detta är något som våra grannländer Norge, Danmark och Finland har valt att göra. Resultatet verkar dock inte ha varit det önskade i varken Norge eller Danmark. I Norge drogs den officiella appen "Smittestopp" tillbaka redan i juni efter det att Amnesty kritiserat appen för att vara alldeles för integritetskränkande då appen lagrade på tok för mycket information om sina användare. Nu rapporterar den danska tidningen Berlingske att inte heller den danska varianten, som heter "Smittestop", kan anses vara någon vidare succé. Smittestop har laddats hem av närmare 1,4 miljoner användare sedan den lanserades 6 juli. Fram till 11 september hade appen enbart kunna hitta 600 personer som eventuellt kommit i kontakt med covid-19-smittade personer. Och av dessa 600 var det bara åtta personer som faktiskt blivit smittade. Appen ska dessutom ha haft en bugg som gjorde att appen inte alltid skickat informationen vidare till dem den skulle varna. Finland lanserade sin officiella smittspåningsapp "Koronavilkku" (Coronablinkern) i början av den här månaden. Vilket resultat den har gett finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Techmedier testar Xbox Series X
Verkar vara en rätt trevlig konsol

Embargot för förhandstittar av Xbox Series X verkar har släppt och flera techmedier och annat löst techfolk har fått släppa sina åsikter om Microsofts nya monsterkonsol. Ovan kan ni kika på vad The Verge har att säga om den nya plattformen och det verkar vara en rätt imponerande historia med riktigt snabba laddningstider och om de kommande spelen drar nytta av kraften Series X har att erbjuda så ser framtiden riktigt ljus ut för konsolen. När det kommer till just laddningstider har GameSpot levererat lite trevliga siffror. Xbox One-versionen av Red Dead Redemption 2 tar två minuter och åtta sekunder att ladda upp medan spelet på Series X endast tar 38 sekunder, vilket är riktigt trevligt. Palla vänta på att få spela, liksom. Nedan hittar ni liknande videor från Engadget, CNET, GameSpot, IGN och Austin Evans. Microsoft Xbox Series X | S kommer lanseras 10 november och priserna kommer ligga på 5695 respektive 3595 kronor. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

HyperX presenterar QuadCast S
Lite mer RGB i micen

HyperX presenterade sin externa mikrofon QuadCast för något år sedan, men nu har gänget presenterat en lite mer färggrann variant. QuadCast utrustades med röd LED-belysning, men nya S-versionen kommer med regelrätt RGB-belysning som du kan kontrollera själv via den medföljande mjukvaran för att sätta en lite mer unik prägel på din ström. Utöver RGB-tillskottet erbjuder nya QuadCast S en liknande upplevelse som föregångaren med flådigheter som integrerat popfilter, tap to mute-funktion, ordentlig dämpning och en LED-indikator som visar status. HyperX QuadCast S finns tillgänglig nu via HyperX hemsida och rekommenderat pris ligger på 1879 kronor. Enheten kommer även dyka upp i välsorterade elektronikbutiker i sinom tid. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Google verkar bli hårdare med in app-köp
Kommer tvinga appar att använda Googles system

Sedan Epic Games och Apple börjat bråka om orättvisa regler för in app-köp av olika slag har troligtvis en och annan Android-användare kikat på pajkastningen och varit nöjda att de slipper liknande fejder på Android-sidan. I själva verket har Google liknande regler för in app-köp i Play Store, men företaget har varit lite slappa med att implementera reglerna. Appar som Spotify och Netflix har kunnat kringgå extrakostnaden på 30 procent genom att låta användare prenumerera på tjänsterna med kort direkt i appen i stället för att använda Googles betalsystem. Nu verkar det bli ändring på den fronten och enligt folk med insikt ska Google bli bättre på att implementera sina regler i framtiden. Enligt folk med insikt kommer Google inte vara lika hårda som Apple och ta bort appar och stänga av utvecklare om reglerna inte följs, utan Google kommer sätta en deadline för utvecklarna att rätta sig till ledet. I ett uttalande till Bloomberg säger representant från Google detta: “As an open platform, Android allows multiple app stores. In fact, most Android devices come with at least two stores right out of the box, and users can install others. For developers who choose to distribute their apps on Google Play, our policy has always required them to use Play’s billing system if they offer in-app purchases of digital goods. We are always working with our partners to clarify these policies and ensure they are applied equitably and reasonably.” Enligt Bloomberg kommer Google börja pusha apputvecklare att följa reglerna redan i veckan. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Steve-O snackar om sina äventyr med Tony Hawk
Har hittat på ett gäng tokigheter tillsammans

I det här klippet berättar Steve-O om sin vän Tony Hawk och lite av vad de hittat på tillsammans genom åren. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Så gör man Burrata i italienska Apulien
Mumma!

Burrata är en krämig mozzarella med gräddig fyllning som är svårt att få nog av. Perfekt som förrätt. Här får vi hänga med till den italienska regionen Apulien för att se hur osten blir till där. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Från Rotterdam till Amsterdam på 10 minuter
Häng med på en timelapse-segling

I det här klippet får vi hänga med en båt från Rotterdam till Amsterdam och eftersom man skickat upp kameran 30 meter i luften får man en snygg överblick över vad som händer. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green