m
Audi visar framtidens offroadbil

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

Bil / Audi

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten.

Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h.

Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi visar framtidens offroadbil
Visa
Pressmeddelande
Premiär på Frankfurtsalongen: Audi AI:TRAIL quattro – framtidens offroadbil

Audi ställer ut en hel kvartett visionära konceptbilar på Frankfurtsalongen. Helt ny är eldrivna Audi AI:TRAIL quattro som är ett offroad-koncept för hållbar mobilitet bortom asfalten. De övriga konceptbilarna är eldrivna Audi Aicon, AI:ME och AI:RACE .

AI:TRAIL quattro - elbilen för naturupplevelser utöver det vanliga
Eldrivna Audi AI:TRAIL quattro är utvecklad för att vara både självkörande och köras offroad. Hela passagerarutrymmet är inglasat och ger en enorm rymdkänsla och runtomsikt. Det väldimensionerade batteriet ger tillräckligt med räckvidd även om laddnätverket är begränsat.

“TRAIL” står för idén om att upptäcka naturen. Det saknas därför stora skärmar för TV-tittande eller videokonferenser, istället är det naturen som underhåller genom de stora glasytorna. Marc Lichte, Audi’s designchef beskriver tanken bakom konceptet:

- Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet.

Audi’s visionära konceptbilar

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor. 2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil. Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design. De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Exteriör med synlig teknik

Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Med en markfrigång på hela 34 centimeter kan den forcera vatten som är över en halvmeter djupt. I tuff och stenig terräng rör sig bilen smidigt och utan att batteriet i golvet kommer i kontakt med marken.

De upp till fyra passagerarna sitter i en inglasad miljö med polygona former. Den utåtvinklade kanten på sidorna är karaktäristisk och visar på släktskapet med Aicon och AI:ME. Linjen fortsätter runt både fram- och bakpartiet och fungerar som en midjelinje som binder samman karossen till en helhet. Med eldriften vid axlarna och batteriet i golvet behövs inga överhäng eller andra utskjutande karossformer. De fyra konceptbilarna på IAA visar också på den “one-box design” som kommer att bli den gyllene standarden för elbilsåldern.

Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Med Audi AI:TRAIL följer formen bilens funktioner. Interiört gör de utåtvinklade sidopartierna att passagerarna får mer utrymme där de behöver det mest, vid axlar och armbågar, samtidigt som de ger bättre sikt. Audis designers har haft som mål att ge passagerarna den bästa upplevelsen av naturen och omgivningen och bryta gränsen mellan inne och ute. När bilen körs är passagerarnas blickar inte riktade framåt utan fria att vandra och upptäcka detaljer i omgivningen. I AI:TRAIL är tanken att passagerarna skall kunna koppla av och njuta av lugnet.

Helikoptervy

Vindrutan ger föraren känslan av att befinna sig i en helikopter. Passagerarna har fri sikt både framåt och åt sidan. Det är inte bara fram- eller sidorna som är transparenta och klädda i glas. Nästan hela taket, från vindrutans överdel till bakspoilern, ger fri sikt mot himlen och landskapet. Till och med single-frame grillen är inglasad, det är bara de fyra ringarna som sitter på sin vanliga plats i den annars åttakantiga grillen.

Både vindrutan och bakluckan kan öppnas för att ge enkel tillgång till stora lastutrymmen med fästband som säkrar bagaget. I den bakre stötfångaren finns ännu ett lastutrymme för smutsiga saker som vandringskängor, klätterutrustning eller blöta kläder. Sidotrösklarna under dörrarna, som öppnas mot varandra, fungerar som utdragbara steg som gör det enkelt att lasta på taket. Istället för stora hjulhus finns bara horisontella stänkskydd ovanför de fyra hjulen. Det gör det lättare att se hur fjädringen arbetar från förarplatsen.

Kraftiga tvärlänkar och MacPherson-fjäderben med spiralfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säker körstabilitet. Den speciella däcksdesignen har en profil som ser ut att vara uppdragen längs hela däcksidorna. Den gömmer en stöttande struktur som är integrerad i rullbanan och ytskiktet. Designen gör att däcken själva, utöver fjädringen, bidrar till ytterligare 60 millimeters fjädringsväg. Utöver att de ger ännu bättre offroad-egenskaper ger de en enorm komfort till passagerarna.

Däcken har även variabel sensorstyrd lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) samarbetar för att analysera vägförhållanden och justera lufttrycket i däcken därefter. För framkomlighet kan det även vara bra att minska lufttrycket, som t.ex. vid körning på sand för att öka däckens kontaktyta. Med ökat däckstryck ökar istället stabiliteten på asfalt.

Avskalad och rymlig interiör med hållbara materialval

Interiören i Audi AI:TRAIL är avskalad och rymlig med ett fåtal synliga reglage. I framsätet finns två komfortabla skalstolar med fyrpunktsbälten. De stora glaspartierna och ljusa färger dominerar i den övre delen. Pedaler, en halverad ratt, några få knappar och en hållare för mobilen på rattstången som skärm och kontrollcenter för bilens funktioner och navigator, fler enheter behövs inte för interaktionen mellan förare och bil.

Hela färgsättningen i blått, grått och jordtoner förstärker kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Råa, grova ytor förstärker känslan även taktilt. Mjuk ullfilt i bagageutrymmet ger en behaglig kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar har Audis designers även använt sig av återvunna material i AI:TRAIL. Golvmattorna är gjorda av återvunnen ull och läder, båda i sig hållbara och med utmärkt akustik och klimategenskaper.

Lastutrymme finns mellan sätena och under vindrutan. Spännband säkrar lasten som även kan lastas från utsidan genom vindrutan som fälls upp. I baksätet är de två sätena designade som hängmattor uppspända i en speciell transportram. Fördelen är att de även kan plockas ut och spännas upp mot t.ex. en trädgren.

Flygande strålkastare

Mobilitet och multifunktion är ledorden även för belysningen. Istället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor under A-stolparna som kan lysa båda utåt och inåt. LED- belysningen är justerbar och kan användas både som interiörbelysning och för att belysa vägen framför. Bakljusen fungerar på liknande sätt. Med en ljuslist över hela bakpartiet kan bagageutrymmet belysas samtidigt som det ger en distinkt profil exteriört.

Istället för konventionella halvljus och helljus är Audi AI:TRAIL utrustad med fem rotorlösa, triangelformade, eldrivna drönare med integrerade Matrix LED-ljus. De kan landa på takräcket eller direkt på bilens tak och docka in i de induktiva laddarna. De flygande drönarna kallas Audi Light Pathfinders.Tack vare lättviktsdesignen förbrukar de jämförelsevis lite energi och kan flyga framför bilen och belysa vägen och ersätter därför strålkastare helt. Vid behov kan kameror överföra en videobild via Wi-Fi till förardisplayen och Pathfindern blir därmed till flygande ögon.

När AI:TRAIL är parkerad kan drönarna belysa omgivningen från deras position på taket om passagerarna sitter utanför bilen. De kan även belysa interiören genom panoramaglastaket. Som regel flyger drönarna i par vilket koordineras helt automatiskt av AI:TRAIL. Om det är nödvändigt kan de även öka ljusstyrkan genom att formera en grupp på upp till fem drönare. Passagerarna styr det enkelt genom en mjukvara i mobilen.

Audi Light Companion ser ut som en stor ficklampa men har många fler funktioner. Normalt är de magnetiskt fastsatta vid framstolarna där de fungerar som bakgrundsbelysning. Men det går även att ta med lampan när du lämnar bilen och ställa upp den tack vare infällda ben. Höljet har dessutom flera kameror infällda som kan skanna av vägen framför eller filma landskapet för att laddas upp direkt på sociala media. Men det räcker inte. När den är integrerad med navigationssystemet kan den läsa av vägskyltar och text och hjälpa till vid att hitta vägen om passagerarna gått på en vandringstur.

Audi AI – på väg mot smart mobilitet

Audi AI:ME, Audi Aicon och AI:TRAIL är konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI är beteckningen för en rad elektroniska system som avlastar föraren och samtidigt ger nya lösningar för hur tiden i bilen kan spenderas. Audi AI använder därför strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning. Audi AI kombinerar fordonsintelligens, som t.ex. gör automatiserad körning möjlig, med interaktionsintelligens som gör bilen till passagerarnas partner. Audis AI-system är kapabla att lära och tänka och kan även vara proaktiva och personliga. Tack vare Audi AI kommer modellerna som bär de fyra ringarna att vara både intelligenta och empatiska i framtiden. De kommer att vara i ständig interaktion med omgivningen och passagerarna och därmed anpassa sig bättre än tidigare till passagerarnas krav.

Självkörande på väg, förarassistans i tuff terräng

Det som redan är etablerat i spårtrafik och vid flygning är nu på väg att få ett genombrott i bilindustrin med automatiserad körning. Audi AI:TRAIL är utvecklad för att kunna köra på vägar upp till nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för ökande grad av automatiserad körning. Även om systemen på den här nivån inte kräver någon assistans av föraren är funktionerna begränsade till speciella områden, som motorvägar eller stadskärnor med rätt infrastruktur. Föraren kan då överlämna körningen till systemen och behöver bara ta över när bilen lämnar de därför avsedda områdena.

Audi AI:TRAIL är därför utrustad med traditionell ratt och pedaler. Föraren kommer att behöva dem vid offroad-körning. Även om de flesta grus- och skogsvägar har kartlagts kan vägarnas skick ha förändrats och det blir för osäkert att tillåta automatiserad körning. Nivå 3 kan vara möjligt i specifika fall och i lägre hastigheter när föraren har flera sekunder på sig att ta över. Men sensorerna och assistanssystemen finns där för att stötta föraren även vid offroad-körning. Först och främst det beprövade sensorsystemet för ESP. Indata för friktionsvärden och halka förser elektroniken med alla nödvändiga parametrar för att optimera körstabiliteten. Det finns dessutom en rad sensorer som kan upptäcka både vägens skick och hinder tack vare optiska system som kamera och laser samt ultraljud och radar. All data gör det möjligt för centraldatorn (zFAZ) att undvika kollision genom ingrepp i ratt och broms vid behov.

Elektroniken assisterar även föraren t.ex. när bilen lutar kraftigt eller kör uppför branta partier. Systemen kan varna föraren om kritiska gränser är på väg att överskridas, som exempelvis markfrigång och vinklar som är svåra att kontrollera. De kan även hjälpa till att hålla bilen på bana, inom systemgränser. De smarta assistanssystemen ökar säkerheten och avlastar föraren.

Upptäcka livet i en långsam takt

Prestandaspecifikationen för Audi AI:TRAIL skiljer sig markant från konventionella bilar. Konceptet handlar inte om extremt snabb acceleration eller höga hastigheter på autobahn, snarare tvärt om. Långsam förflyttning för att upptäcka naturen är målet.

Eftersom AI:TRAIL är avsedd för att användas i områden utan laddinfrastruktur var räckvidden viktigare. Målsättningen är att nå 40 till 50 mil på vägar eller enkel offroad-terräng (enligt WLTP). På tuffare underlag, med konstant friktion som gör att förbrukningen ökar, är räckvidden fortfarande imponerande 25 mil. AI:TRAIL har av samma skäl en maxhastighet på 130 km/h på väg.

Audi AI:TRAIL är självklart en quattro och utrustad med fyra elmotorer som verkar direkt på respektive hjul. Maximal systemeffekt är 320 kilowatt och maximalt vridmoment 1000 Newtonmeter. Vanligtvis används bara en bråkdel av kraften då drivningen på en axel oftast är tillräckligt. Tack vare de individuellt styrda hjulen kan bilen klara sig utan differentialer eller spärrar som förbrukar energi. Och tack vare den låga topphastigheten kan utväxlingen designas så att varje hjul får tillräckligt med vridmoment även utan en multi-speed transmission. Elektroniken styr körstabiliteten och framkomlighet. Om energiförbrukande halka kan undvikas minskas vridmomentet till det berörda hjulet. Men i de situationer där slirning är användbart, som vid dåligt underlag uppför, tillåter systemet det automatiskt. Den stora reservkraften hos AI:TRAIL gör att den kan bemästra utmanande sträckor under svåra förhållanden – både tryggt, säkert och utan emissioner.
41.3°
0

Audi visar framtidens offroadbil

AI:TRAIL quattro

Idag nylanseras Amazon Prime Video i Sverige
Ska börja satsa mer lokalt

Amazons streamingtjänst Amazon Prime Video är antagligen ingen av de större tjänsterna i Sverige men det verkar nu Amazon vilja ändra på. Idag, 1 mars, nylanseras Amazon Prime Video i Sverige och resten Norden och kommer att få ett lite mera lokalt fokus. Det innebär bland annat tjänsten kommer att få lokala gränssnitt, fler svenska undertexter och anpassat innehåll för den svenska marknaden. Det verkar även som om Amazon planerar att satsa mer på egna lokala produktioner i Norden och Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, säger till DN att "det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. " Amazon Prime Video kostar 65 kronor i Sverige och går att testa gratis under sju dagar. Här nedanför hittas en reklamfilm inför tjänstens nylansering i Norden samt en faktaruta med en del av de saker som sänds och snart kommer att börja sändas på Amazon Prime Video. Har du Amazon Prime Video? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin smygvisar ny version av DBX
Med en ännu mer sluttande taklinje

Den som trodde att Aston Martins SUV DBX redan hade en tillräckligt sluttande bakdel har tydligen fel, för en ännu slankare version är på gång. Den ska presenteras under årets tredje kvartal och dessa linjer är det första vi får se av den. Gällande DBX är det även en laddhybrid-version på gång men den ska inte lanseras förrän 2024. En annan nyhet kring tillverkaren är att vid 2023 ska ytterligare tio stycken modeller med Mercedes-teknik ha lanserats. 2024 ska även alla nya modeller vara elektrifierade. 2030 ska över 90 procent av utbudet vara elektrifierat eller helt eldrivet. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Västtrafik vill också ha blipp-betalning för enkelresor
Vill ha det som i Stockholm och Skåne

Västtrafik vill underlätta för resenärer att betala för enkelresor genom att låta dem betala dessa direkt i spärrar och automater med hjälp av sitt betalkort. Liknande system har redan införts i Stockholm och Skåne där resenärer nu kan köpa biljetter enkelt genom att blippa sitt betalkort vid spärrar och biljettautomater. För att ett sådant system ska kunna införas även i Västtrafiks linjenät krävs att deras kortläsare certifieras för kontaktlösa betalningar. Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, säger till Göteborgs-Posten: "Vi vill kunna använda kortläsare ombord som är skapade för Västtrafikkortet. Det här förslaget bygger på att man kan använda läsarna för bankkortsbetalningar och det är de inte gjorda för. Det kräver en certifiering som bankkortsutställarna kräver att alla system som ska hantera bankkortsbetalningar genomgår." Väljer Västtrafik att gå vidare med sitt förslag om blipp-betalning och det tas beslut om att det ska införas så kommer systemet först tas i bruk i zon A: Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö. När eventuellt så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. I klippet ovan kan ni kolla in hur kontaktlösa blipp-betalningar funkar i SL:s tunnelbanespärrar i Stockholm. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Oliver snackar räder
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med köttfabriker räder. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Enormt isberg har brutit sig loss från Antarktis
Har ungefär samma storlek som London

Ett enormt isberg har brutits loss från Antarktis bara 20 kilometer från en forskningsstation som drivs av brittiska The British Antarctic Survey (BAS). Isberget ska vara cirka 1270 kvadratkilometer och runt 150 meter tjockt vilket gör att det upptäcker samma yta som London ungefär. Det är inte onormalt att delar av isen från Antarktis lossar lite då och då men det lite mer sällsynt att sådana enorma isberg som det som nu brutit sig loss gör det. Den brittiske professorn och glaciologen Adrian Luckman säger till The Guardian: "Although the breaking off of large parts of Antarctic ice shelves is an entirely normal part of how they work, large calving events such as the one detected at the Brunt Ice Shelf on Friday remain quite rare and exciting. With three long rifts actively developing on the Brunt Ice Shelf system over the last five years, we have all been anticipating that something spectacular was going to happen.Time will tell whether this calving will trigger more pieces to break off in the coming days and weeks. At Swansea University we study the development of ice shelf rifts because, while some lead to large calving events, others do not, and the reasons for this may explain why large ice shelves exist at all." I inslaget här ovanför snackar australiensiska ABC News lite mer om isberget med doktor Ben Galton-Fenzi från Australian Antarctic Division. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm får interaktiv brottskarta
Inspirerad av modell från New York

Region Stockholm ska under våren lansera en interaktiv brottskarta där allmänheten ska kunna se hur utsatta för brott olika områden och stadsdelar i regionen är. Förebilden för kartan har man hämtat från New York vars så kallade "NYC Crime Map" ni kan se en skärmdump på här ovanför. Stockholms interaktiva brottskarta tas fram på initiativ av Stockholms trygghetskommission och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger om kartan: "Det är Sverigeunikt på sättet man sammanställer och presenterar brottslighetens utbredning från en övergripande, aggregerad regional nivå ner till i praktiken näst intill ner till kvartersnivå.Det finns gott om statistik och rapporter, men att samla ihop det på det här viset, framför allt med den här utgångspunkten i livskvalitetsbrott, det har inte gjorts tidigare." I karttjänsten är Stockholmsregionen indelad i 1364 basområden som färgas mörkare ju fler brott av en viss typ som begås där skriver DN. I faktarutan nedan hittas mer information om Stockholms kommande interaktiva brottskarta. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar testa 1080p-video i xCloud
Dags att komma ikapp andra spelstreamingtjänster?

Microsoft xCloud är en rackarns trevlig spelstreamingtjänst som prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate för tillfället har tillgång till. Prenumeranter har möjlighet att lira en rad olika titlar från Game Pass-biblioteket på sina Android-enheter, vilket gör spelstreamingtjänsten till en av de bättre på marknaden. Även om tillgången till spel är rätt viktigt så lämnar xCloud lite att önska på upplösningsfronten. Spelströmmen rullar för tillfället i 720p på mobila enheter, men det verkar som att 1080p-ström är på ingång. Enligt Windows Central har Microsoft börjat testa 1080p-ström i xCloud, vilket förhoppningsvis betyder att spelström i högre upplösning kommer bli tillgängligt för vanliga dödliga inom kort. Anledningen till att xCloud hittills endast erbjudit 720p-ström beror på att Microsoft använder Xbox One-arkitektur för att leverera spel till våra telefoner. Microsoft kommer dock uppgradera servrarna med Xbox Series X-liknande hårdvara någon gång senare i år, vilket inte bara kommer låta oss spela i högre upplösning utan även ta del av snabbare laddningstider. Hur som helst. När Microsoft börjar låta spelare lira i 1080p på mobiler är för tillfället okänt, men det verkar i alla fall vara på ingång. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Stockholms stad stoppar Öppna Skolplattformen
Den alternativa appen för Stockholms kritiserade skoltjänst

Stockholms stad har nu börjat blockera tjänsten Öppna Skolplattformen från att hämta data från Stockholms egen skoltjänst Skolplattformen. Detta är något man gör då man anser att Öppna Skolplattformen bryter mot regler för personuppgifter och eventuellt kan vara olaglig. Öppna Skolplattformen är en app som skapades av ett gäng med föräldrar som tröttnat på Stockholms egen Skolplattformen, en tjänst som många anser inte fungerar som den ska och som fått mycket kritik för sin undermålighet. Christian Landgren är en av skaparna av Öppna skolplattformen och han säger till DN om blockeringen: "Vi kommer fortsätta ha appen igång och om de gör det svårare så får vi hitta sätt att försöka komma runt det. Den information som offentliga myndigheter hanterar om mig som förälder har jag rätt att visa på det sätt jag själv vill. Det stödet har vi skydd för i lagar och regler." Annmarie Taylor, it-chef på Stockholms stad utbildningsförvaltning, säger att hon på sikt gärna skulle se alternativa tjänster som Öppna Skolplattformen men att man måste säkerställa att det i så fall fungerar rent juridiskt och att personuppgifter skyddas. Öppna Skolplattformen kostar 12 kronor och ska ha laddats hem runt 3000 gånger sedan den släpptes tidigare i år. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU kan få mobiltillverkare att förlänga mjukvarustöd
Ny lag kan träda i kraft i sommar

SVT rapporterar om att en ny EU-lag skulle kunna se till att mobiltillverkare erbjuder längre mjukvarustöd till sina telefoner i framtiden och lagen i fråga kan träda i kraft i sommar. Anledningen bakom detta ska bland annat vara att användbara appar slutar fungera på grund av att telefonerna inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Enligt SVT kommer runt 60.000 svenskar vara tvungna att köpa nya telefoner då deras tidigare blivit för gamla för att kunna köra BankID. Detta är kalas då på Android-sidan är det rätt dåligt med framtidssäkring på mjukvarufronten. Standard är att erbjuda telefoner två år med mjukvaruuppdateringar och säkerhetsuppdateringar i tre år. Detta gäller dock primärt flaggskeppsenheterna när det kommer till midrange- och budget-segmentet brukar det vara kortare stöd. Företag börjar ta lite mer ansvar på den fronten, men läget är fortfarande sådär. Samsung ligger i framkant och kommer erbjuda OS-uppdateringar i tre år och säkerhetsuppdateringar i fyra år. Och Google har börjat samarbeta med Qualcomm för att kunna erbjuda mjukvarustöd ännu längre. Hur länge företag kommer vara tvungna att släppa mjukvaruuppdateringar är för tillfället okänt, men om EU-lagen kommer träda i kraft i sommar lär detta spikas relativt omgående. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Framework är en modulär laptop
Som du kan bygga ihop själv

Framework är ett amerikanskt startupföretag som utvecklat en slags modulär laptop som man hoppas ska kunna göra det enklare för köparna att uppgradera sina datorer med olika komponenter istället för att köpa nya. I sitt grundutförande har Frameworks laptop en skärm på 13,5 tum med en upplösning 2256x1504 pixlar, en 11:e generationens intelprocessor, upp till 64GB RAM och SSD-lagring på upp till 4TB. Dessutom finns det en webbkamera på 1080p 60fps samt ett batteri på 55Wh. Tanken bakom Frameworks laptop är att användare inte bara ska kunna byta processor, RAM och lagrings-komponenterna utan även kunna uppgradera skärmen, batterier, kontakter/portar och webbkameran. Varje dator som säljs är försedd med en QR-kod som ska göra det smidigt att beställa hem komponenter till den konfigurationen användaren önskar i framtiden. Frameworks laptop ska gå att köpa monterad eller i en version som användaren får bygga ihop själv. De kommer att säljas tillsammans med antingen Linux, Windows 10 Home eller Windows 10 Pro. Man hoppas kunna börja leverera de första Framework-datorerna någon gång i sommar men vad det handlar om för priser för dator och de olika komponenterna finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skriver svenska dikter och illustrerar dem
En AI-genererad konstupplevelse!

Här har vi ett litet projekt där tre olika AI-modeller som samarbetar för att tolka dikter till konstverk. Den första modellen tränades på att skriva svenska dikter medan den andra modellen tränades för att rita. Den tredje modellen tränades sedan för att förstå sambanden mellan text och bild samt hur en bilden kan beskrivas. Resultatet av allt detta blir ett automatiskt system som skriver dikter som sedan blir flödande konstverk som består av cirka 45 bilder i sekunden. Ett exempel på hur det kan se ut kan beskådas i klippet ovan och fler poetiska mästerverk kan hittas via länken nedan. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Stuntman kollar in motorcykelstunts
Från filmer som Skyfall och T2

Stuntmannen Rick English tar här en lite närmare titt på diverse motorcykelstunts från filmer som John Wick: Chapter 3 - Parabellum, Mission: Impossible - Rogue Nation, Skyfall, The Dark Knight, Terminator 2 - Domedagen, Den stora flykten, Ghost Rider: Spirit of Vengeance och Easy Rider. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Rapport Över 6 500 typ slavarbetare döda i Qatar
Sedan landet säkrade fotbolls-VM

Vi har gång på gång hört rapporter från Qatar om hur gästarbetare där behandlas mer eller mindre som slavar för att bygga upp landets fotbollsarenor inför världsmästerskapet i fotboll 2022. I veckan kom det en ny rapport från The Guardian som säger att fler än 6 500 gästarbetare från länder som Indien, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka och Pakistan har dött sedan landet vann rättigheterna till fotbolls-VM för tio år sedan. Det innebär att det i snitt har dött 12 gästarbetare om dagen där sedan 2010. Rapporten menar dock att totala dödssiffran sannolikt är betydligt högre, eftersom det saknas data från länder som också har en del gästarbetare i Qatar. Data från länder som Kenya och Filippinerna räknas till exempel inte med i rapporten. I Norge har flertalet klubbar uppmanat det norska förbundet att bojkotta VM nästa år men det Svenska fotbollförbundet väntar sig dock inte samma utveckling här i Sverige. Tumnagel
-31.4°
+
Frode Wikesjö
0

Flygmaskin som flyger som en trollslända
Tufft bygge

Här får vi följa med på en provflygning av flygmaskinen Serenity som använder sig av en liknande flygteknik som trollsländor gör. Klart imponerande bygge som fortfarande har en hel del begränsningar. Men en dag kanske detta kan bli ett alternativ för häftiga flygturer. Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0

Se när nentser sätter upp tält
Och det i -40 grader

Nentser lever i ryska Nentsien längs den arktiska kusten från nordöstra Europa till Tajmyrhalvön. Deras ekonomi är mestadels baserad på storskalig renskötsel vilket innebär att de konstant måste flytta med renarna. Därför måste de under renmigrationen packa ihop och sätta upp deras boende var tredje till femte dag. Här får vi se ett längre klipp hur det går till när nentser säter upp sina tält i minus 40 grader. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

Dave Bautista och Milla Jovovich klara för In the Lost Lands
Gammal George R.R. Martin-novell som ska bli film

In the Lost Lands är en lite halvt obskyr novell som George R.R. Martin publicerade i tidningen Asimov’s Science Fiction under 80-talet. Hur som helst ska denna novell nu bli film med Dave Bautista och Milla Jovovich i huvudrollerna. Inte helt oväntat är det också Paul W.S. Anderson som står för regin. Filmen kommer att kretsa kring en drottning som vill få gåvan av formförskjutning. För att få det ger hon trollkvinnan Gray Alys (Jovovich) och hennes guide Boyce (Bautista) uppdraget att bege sig ut till landets spöklika vildmark för att leta rätt på gåvan. Det är för tillfället oklart när och var In the Lost Lands ska släppas. Bonus-Bautista nedan. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

En dag i en japansk brandmans liv
Disciplin!

YouTube-kanalen Paolo fromTOKYO följer här än en gång en japan för en dag för att se hur arbetslivet ser ut för den personen. Den här gången följer han en brandman för att se hur det är att ha det yrket där. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

E3 blir ett digitalt event i år
Inte helt oväntat kanske

Vi har tidigare rapporterat om att organisationen som anordnar den stora spelmässan E3, Entertainment Software Association (ESA), inte skulle anordna någon fysisk mässa i år heller på grund av den pågående pandemin. Istället ryktades det om att det skulle hållas ett digitalt jippo även i år något som nu verkar vara bekräftat tack vare ett dokument från Los Angeles turismutveckling, Board of Los Angeles Convention and Tourism Development Commission. De publicerade nämligen en lista med vilka mässor som kommer hållas i staden i år och där ser man klart och tydligt att E3:s fysiska event är instället för 2021. Nu är väl detta kanske årets minst oväntade nyhet med tanke på världssituationen just nu. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
78kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green