m

Audi visar upp nya A3 Sportback
Sportback = fem dörrar

Audi visar upp nya A3 Sportback
Bil / Audi

Roger provkörde för ett tag sedan nya Audi A3 och då handlade det om tredörrars-versionen. Nu är det även dags att visa upp hur bilen ser ut med fem dörrar.

Storleksmässigt är nya Sportbacken nästan exakt lika stor som sin föregångare, förutom att hjulbasen har ökats med 58 millimeter vilket resulterar i en hjulbas på 2.63 meter. Det gör att axelavståndet blir 35 millimeter längre än för versionen med tre dörrar. Vikten landar på 1 205 kilo (1.4 TFSI), mycket tack vare lättviktskonstruktionen "Audi ultra" som drar ned vikten med 90 kilo jämfört med bilen den ersätter. I bagagen ska man kunna knö in 380 liter, fäller man sätena ökar det till 1 220 liter med plant lastgolv.

Bilen kommer till en början med en dieselmotor och två bensinmotorer, 2.0 TDI med 150 hästar, 1.4 TFSI med 122 hästar och 1.8 TFSI med 180 hästar. Senare kommer det att dyka upp två dieslar till och en bensinare där 1.6 TDI kommer att bli den snålaste med blandad förbrukning på 0.38 liter per mil och ett utsläpp på 99 gram.

Till Sverige kommer bilen i februari nästa år, men du kan lägga en beställning redan nästa vecka. Priserna ser ut som följande:

1.4 TFSI 122 hk 219 000 kr

1.8 TFSI 180 hk 262 000 kr

2.0 TDI 150 hk 242 000 kr

S tronic tillägg 20 300 kr

quattro 16 500 kr

Allt om nya Audi A3 Sportback kan du läsa om under "Läs mer".

Nya Audi A3 Sportback – en progressiv lättviktare

Audi ultra lättviktskonstruktion reducerar vikten med upp till 90 kg och bidrar till låga CO2-utsläpp
Infotainment och förarhjälpsystem hämtade från storbilsklassen
Mer flexibel än någonsin med fem dörrar och ett lastutrymme på upp till 1 220 liter

Nya Audi A3 Sportback behåller i stort sina kompakta mått jämfört med förra generationen med den skillnaden att hjulbasen nu mäter 2 636 mm, vilket är en ökning med 58 mm. Det här medför att axelavståndet på A3 Sportback är 35 mm längre än på varianten med tre dörrar.

Fronten på nya Audi A3 präglas av den distinkta, stengrå single frame-grillen med vinklade övre hörn. Underkanten på de platta strålkastarna smalnar av i vinkel och som tillval erbjuder Audi xenon plus-strålkastare med LED-varselljus. Den skarpskurna tornadolinjen präglar sidopartiet under rutorna och den dynamiska linjen ovanför trösklarna löper uppåt bakåt.

De snyggt välvda ytorna, de stora, väldefinierade hjulhusen, de relativt smala, brant sluttande C-stolparna och den diskreta takspoilern lyfter fram A3 Sportbacks sportiga karaktär, precis som ytterbackspeglarna som sitter placerade på dörrarna.

De delade baklyktorna får bakpartiet att verka bredare och i kombination med xenon plus erbjuds LED-baklyktor där LED-ljusledare ser ut att bilda en sammanhängande båge. Adaptivt bromsljus som blinkar snabbt vid hård inbromsning är standard.

Audi ultra lättviktskaross
Lättviktskonstruktionsprincipen Audi ultra är sedan länge en av märkets stöttepelare. Tack vare denna har vikten på A3 Sportback sänkts med så mycket som 90 kg jämfört med föregångaren. Med en 1.4 TFSI-motor under huven har A3 Sportback en tjänstevikt (utan förare) på endast 1 205 kg.

Högklassiga komponenter av varmpressat stål gör säkerhetsburen både stark och lätt. En stor del av karossen består av just sådana komponenter vilket starkt bidragit till att säkerhetsburen kunnat göras 37 kg lättare. Hög- och ultra-höghållfast stål används på många andra ställen. Motorhuven, skärmarna, profilen bakom den främre stötfångaren, framaxelsubramen är alla tillverkade i aluminium. Sammanräknat spar detta 12 kg och förbättrar på så sätt fördelningen av axelbelastningen.

Audi A3 Sportback har en extremt styv och tyst kaross, bland annat tack vare komponenter som den ljudisolerande vindrutan. Även motorrummet och underredet har genomgått omfattande fintrimning – bilen har en luftmotståndskoefficient på låga 0,30. Även den passiva säkerheten är av högsta klass. Vid en eventuell kollision med en fotgängare, höjer en pyroteknisk anordning (som sitter placerad i motorrummets bakände) motorhuven flera centimeter för att dämpa sammanstötningen.

Interiör
Interiören i nya A3 Sportback har en elegant, ren och ljus design. En lång båge löper under vindrutan, precis som i större Audimodeller. Instrumentpanelen är smal och låg och har en välvd front. Den intuitivt rena ergonomin är en av Audis klassiska styrkor.

Tack vare de 58 mm som hjulbasen växt med erbjuder A3 Sportback rejält med sätesutrymme i baksätet för tre vuxna och den är också enkel att stiga i och ur. Jämfört med sin föregångare erbjuder A3 Sportback också bättre utrymme för huvud och ben. De runda luftinsläppen i turbindesign bjuder på elegant teknik. Luftströmmen kan justeras mellan ett spritt och ett riktat flöde genom att man drar eller trycker på axeln i mitten.

Lastutrymmet är 380 liter stort i grundutförande. Fäller man ner sätena, växer det till 1 220 liter och lastgolvet är plant. Baksätet är delat och kan fällas ned 60:40 eller helt. Bagagekrokar och fästöglor är standard.

Motorer
Inledningsvis erbjuder Audi en TDI- och två TFSI-motorer – 1. 4 TFSI 122 hk, 1.8 TFSI 180 hk och 2.0 TDI 150 hk. Ytterligare två diesel- och en bensinmotor följer något senare. Alla kombinerar de flera olika effektivitetsteknologier med varandra: direktinsprutning, turboladdning, innovativ temperaturhantering och start/stopp-system. Bränsleförbrukningen har sänkts med i snitt ca 10 % jämfört med den tidigare modellen.

Den effektivaste motorn i utbudet är 1.6 TDI. Denna kompakta diesel, som kännetecknas av sin minimala interna friktion, förbrukar i snitt endast 3,8 liter bränsle per 100 kilometer i kombination med en manuell växellåda. Detta motsvarar CO2-utsläpp på 99 g/km.

Nyutvecklade 2.0 TDI är utrustad med balansaxlar i vevhuset och kan fås i två versioner. Snittförbrukningen för 2.0 TDI 150 hk ligger på låga 4,2 liter/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 108 gram/km. Den kraftfullare versionen av 2.0 TDI har en uteffekt på 184 hk och levererar ett vridmoment på 380 Nm, en snittförbrukning på 4,3 liter/100 km och ett CO2-utsläpp på 111 g/km.

Något senare följer 1.2 TFSI, som med ett vevhus i aluminium har konstruerats för låg vikt och minimal intern friktion. Uteffekten ligger på 105 hk och motorn levererar ett vridmoment på 175 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen ligger på endast 4,9 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 114 g/ km.

Nya 1.4 TFSI i A3 Sportback har nu också ett motorblock i aluminium och väger bara 107 kg vilket är hela 21 kg mindre än sin föregångare. Den levererar 122 hk och har ett vridmoment på 200 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen på 5,3 liter per 100 km motsvarar ett CO2-utsläpp på 123 g/km.

En ytterligare version av 1.4 TFSI, som följer något senare, utvecklar 140 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Den är utrustad med det innovativa systemet cylinder on demand (COD) som stänger av den andra och tredje cylindern när belastningen på motorn är låg till medelhög och när bilen rullar fritt. Det här gör att denna kraftfulla 1,4-litersmotor har en genomsnittlig förbrukning på endast 4,7 liter bränsle per 100 km och CO2-utsläppet ligger på låga 110 gram per km.

Nya 1.8 TFSI levererar 180 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Den kombinerar direktinsprutning av FSI-typ med indirekt insprutning och använder sig av Audi valvelift system för att variera ventillyften allt efter behov. Grenröret sitter integrerat i topplocket – en liknande lösning används även i de båda mindre TFSI-motorerna. Snittförbrukning 5,6 liter/100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 130 g/km.

Inom en snar framtid utökas motorutbudet för A3 Sportback med bland annat en dynamisk S-modell och andra högeffektiva varianter med låga utsläpp. Under 2013 lanseras en 110 hk stark TCNG-motor där en övergripande ”well-to-wheel”-analys visar att CO2-utsläppen för modellen är lägre än 30 g/km. A3 Sportback e-tron, med en kraftfull laddhybrid under huven, lanseras 2014.

Kraftöverföring
Alla motorerna till Audi A3 Sportback kombineras med en 6-växlad manuell växellåda som standard medans Audis effektiva dubbelkopplingslåda S tronic finns som tillval till samtliga motorer. I kombination med Audi drive select har S tronic en frihjulsfunktion i effektivitetsläget som sänker bränsleförbrukningen ytterligare.

På modeller med en effekt på upp till 140 hk, levereras kraften till framhjulen. quattro permanent fyrhjulsdrift, med en vidareutvecklad flerlamellskoppling, finns som tillval för 1.8 TFSI och 2.0 TDI. Denna hydrauliskt reglerade och elektroniskt styrda komponent, som på tusendelar av en sekund kan fördela om drivkraften från framhjulen till bakhjulen, väger betydligt mindre än den förra versionen.

Chassi
Chassit på nya Audi A3 Sportback är balanserat, harmoniskt och sportigt tack vare den finavstämda fördelningen av axelbelastningarna. Framaxeln har flyttats fram 40 mm jämfört med den förra modellen och kortat överhänget i motsvarande grad. Framaxeln på Audi A3 Sportback är av McPherson-typ med länkarmar och styrspindlar av aluminium. Den fyrlänkade bakhjulsupphängningen är monterad på en stålram och tar hand om de längs- resp. tvärgående krafterna individuellt. Fjädrarna och dämparna sitter monterade separat. Det finns två olika sportchassin som sänker karossen med 15 respektive 25 mm.

Den elektromekaniska servostyrningen har ett direkt utväxlingsförhållande på 15,3:1 och är både lyhörd och högeffektiv. Drivningen av den drar ingen energi alls så länge bilen går rakt fram vilket bidrar starkt till den totala effektiviteten. Beroende på modellversion, är Audi A3 Sportback skodd med endera 16"- eller 17"-fälgar, och som tillval finns upp till 18".

Ett effektivt bromssystem ser till att ge tillräckligt med bromskraft, bromsskivorna fram är ventilerade. Den elektroniska stabiliseringskontrollen ESC har en elektronisk differentialbroms som assisterar föraren vid kurvtagning. Om något av hjulen på en axel börjar att spinna, bromsar den elektroniska differentialbromsen ned det något vilket gör att bilen styrs in lätt i kurvan. Den elektromekaniska parkeringsbromsen kan kompletteras med funktionen Hill hold assist.

Audi drive select gör det till en ännu mer mångsidig och rolig upplevelse att köra nya A3 Sportback. Med en enkel knapptryckning kan föraren välja mellan fem olika körprogram.

Infotainment
Med nya Audi A3 Sportback lanseras även den moduluppbyggda infotainmentplattformen ”MIB”. Centraldatorn i nya MMI innehåller ett MMX-kort (MMX: Multi-Media eXtension). En av huvudkomponenterna i denna insticksmodul är den snabba grafikprocessorn ”T20” ur marknadsledande Nvidias ”Tegra 2”-serie.

MMI-manöversystemets högupplösta display (tillval) mäter 5,8" eller 7" diagonalt och fälls ut automatiskt ur instrumentpanelen. Den är 11 mm tunn, och det lätta magnesiumskalet är svartlackerat och högglanspolerat för en elegant premiumlook.

För MMI navigation plus har det stora vrid/tryckreglaget med MMI touch – en lösning hämtad från Audis fullstora modeller – slagits samman till ett styrhjul med en beröringskänslig yta där föraren kan skriva bokstäver och siffror med fingret.

Nya Audi A3 Sportback är som standard utrustad med Audi radio. Nästa nivå upp, MMI radio, erbjuder en manöverenhet och en elektriskt utfällbar 5,8"-display. Denna kan kompletteras med anslutningspaketet (tillval) som innehåller Audi music interface för integrering av bärbara spelare samt ett Bluetooth-gränssnitt och förberedelse för navigationssystem. Om kunden senare köper ett SD-kort med navigationsdata eller beställer navigationspaketet tillsammans med bilen, blir MMI radio också ett fullfjädrat navigationssystem.

Den vassaste versionen, MMI navigation plus med MMI touch, är ett mediacenter med en hårddisk på 60 GB, en DVD-enhet och bjuder också på röststyrning med hela ord (utan att man behöver bokstavera). Den högupplösta 7"-displayen presenterar navigationskartorna i detaljerad 3D-grafik. Mobiltelefoner och spelare kan paras ihop med MMI navigation plus via det integrerade Bluetooth-gränssnittet.

Audi connect
Med begreppet ”Audi connect” menas alla teknologier som länkar samman föraren av en Audi med bilen, Internet, infrastrukturen och andra fordon. Hårdvarukomponent är ”Bluetooth-biltelefon online”, som i nya A3 Sportback kallas Audi connect.

Bluetooth-biltelefon online i kombination med MMI navigation plus ansluter till Internet via UMTS. Tack vare en integrerad WLAN-hotspot, kan passagerarna surfa och skicka e-post hur mycket de vill på upp till 8 mobila enheter. Systemet erbjuder föraren skräddarsydda Internet-tjänster med allt från navigering med hjälp av bilder från Google Earth och Google POI-sökning till Audi trafikinformation online och smartphone-appen Audi music stream. Olika nyhets- och informationstjänster avrundar utbudet.

Audi connect integrerar också appar i infotainmentsystemet som ger tillgång till de sociala medierna Facebook och Twitter, i en form speciellt anpassad för användande i bil. En text-till-tal-funktion kompletteras av en praktisk textfunktion: Färdiga textsnuttar kan kombineras med data, som t.ex. uppgifter om bilens aktuella position, för att om man så vill hålla vänner uppdaterade om var bilen befinner sig för tillfället.

”Picturebook Navigation” är namnet på en ny tjänst från Audi connect. Föraren lagrar foton på färdmål länkade till navigationsdata i en ”bilderbok” på en server. Det här kan både vara förarens egna foton och sådana som hämtats från Google Earth eller Internet. Med hjälp av dessa foton kan föraren sedan lägga upp en färdväg. Den här tjänsten är speciellt praktisk när man är på semester.

Förarhjälpsystem
Nya Audi A3 Sportback bygger också på avancerad teknik när det gäller förarhjälpsystem. Det viktigaste av dessa är den adaptiva farthållaren. I hastigheter upp till 150 km/h, håller den radarbaserade adaptiva farthållaren det avstånd till framförvarande bil som föraren ställt in. I kombination med det speciella förarhjälpspaketet, som innehåller flera olika system, kan den adaptiva farthållaren användas i hastigheter upp till 200 km/h. Och i kombination med S tronic erbjuder den adaptiva farthållaren en Stop&Go-funktion i låga hastigheter.

Utbudet avrundas av ytterligare ett par system. Audi side assist övervakar filbyten med hjälp av en bakåtriktad radar, och Audi active lane hjälper, med hjälp av små korrigeringar i den elektromekaniska styrningen, föraren att hålla bilen i sitt körfält, om så skulle behövas. Den kamera som hör till det sistnämnda systemet används även för avläsning av hastighetsskyltar och andra trafikmärken.

Förarinformationssystemet med pauspåminnare känner av om föraren börjar bli trött och varnar då om detta. Det finns även flera olika system som gör det lättare att parkera, det mest avancerade är inparkeringshjälpen med runt-om-visning.

Säkerhetssystemet Audi pre sense basic är ett annat mycket avancerat tillval. Om systemet känner att A3 Sportback börjar att sladda, spänner det säkerhetsbältena fram elektriskt och börjar stänga rutor och sollucka. Systemet kan byggas på med pre sense front som är en integrerad del i den adaptiva farthållaren. Om det skulle uppstå risk för en kollision med bilen framför, varnas föraren i flera steg och systemet kan också göra lätta, precisa bromsingrepp om så skulle behövas.

I hastigheter under 30 km/h, bromsar Audi pre sense front ner A3 Sportback med nästan full kraft i en kritisk situation. Om en kollision ändå inte skulle gå att undvika, aktiverats ett delsystem – en bromsassistent för att förhindra följdkollisioner. Detta system säkerställer att bilen inte fortsätter att rulla okontrollerat.

Belysningsteknik
Audi är först ut i premiumkompaktsegmentet med LED-strålkastare (tillval), som man tidigare endast kunde hitta i större bilar. Halvljuset består av två friform-reflektorer med totalt nio LED-kretsar av högprestandatyp. Tio högprestanda-LED-lampor med dekor i mattborstad aluminium svarar för helljuset.

Audi A3 Sportback lanseras på den svenska marknaden i februari nästa år. Förförsäljningen startar dock redan vecka 39 och cirkapriserna på de motorer som finns tillgängliga från starten börjar på:

1.4 TFSI 122 hk 219 000 kr

1.8 TFSI 180 hk 262 000 kr

2.0 TDI 150 hk 242 000 kr

S tronic tillägg 20 300 kr

quattro 16 500 kr

Läs mer
39.1°
0

Audi visar upp nya A3 Sportback

Sportback = fem dörrar

Terraria kommer till Google Stadia trots allt
Strul med utvecklarens Google-konto är löst

För några veckor sedan meddelade Terraria-utvecklaren Andrew Spinks att han var lite less på Google efter att hans Google-konto låsts utan förklaring. I samma veva meddelade Spinks att på grund av detta kommer den kommande Stadia-porten av Terraria inte släppas som planerat. Nu verkar berättelsen ha fått ett lyckligt slut och Stadia-porten av Terraria kommer släppas som planerat. På Terraria-forumet “After a month of pushing (and with the immense support of our fans), Google finally reached out and was able to provide a lot of transparency around the situation and to restore access to all of our accounts. Due to the hard work the Stadia team has put in - as well as our partners at 505 Games - we have decided that we will allow the upcoming launch Terraria on Google Stadia to proceed. The Terraria Stadia build is based on the DR Studios 1.4.0.5 (latest) build, and is currently at Google for certification review.” Specifikt när Terraria till Stadia kommer släppas är för tillfället okänt, men oavsett är det trevligt att Stadia-spelare också kommer få ta del av den moderna klassikern. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Tom Holland besviken på sin insats i Uncharted
För mycket fokus på att se cool ut

Uncharted-spelen har levererat ordentliga äventyr i majestätiska miljöer och hjälten Nathan Drake har praktiskt taget varit en modern variant av Indiana Jones. Fokus har legat på actionspäckade stunder där Drake fått göra häftiga saker i stället för att se häftig ut. Och av Tom Holland att tyda så kan det hända att den kommande filmen har lite fel fokus. Eller i alla fall Hollands skådespelarinsats. GQ fick ta ett snack med Holland i samband med hans pressturné för Cherry och Uncharted-filmen kom på tal och i intervjun berättar Holland att han inte riktigt är nöjd med sin insats som Nathan Drake. Detta då att han var mer fokuserad på att se häftig ut än någonting annat. Holland citat om filmen har nu nedan. “As soon as you start worrying about ‘Do I look good in this shot?’ acting becomes something other than playing a character. I think there are elements of my performance in Uncharted where I kind of fell under that spell of being ‘I want to look good now. I want this to be my cool moment.’ I had to play this very tough, very stoic guy – basically be Mark Wahlberg. My character is supposed to be a fucking action hero in this moment! Look, I haven’t seen it, so I don’t know if I succeeded in that. But it was an important lesson learned, because, at times, it was less about land a mark and go through this scene and more about land a mark, stand like this and see my bulging biceps... It was a mistake and is something that I will probably never do again.” Förhoppningsvis betyder inte detta att hela filmen kommer vara full av biceps och pangpang, utan vara mer fokuserad på skattjakt. Oavsett klingar Hollands uttalande lite illa, men vi håller tummarna att detta endast gäller hans insats och inte hela filmen. Hur som helst. Uncharted-filmen har premiär om ett år och innan dess lär det erbjudas en och annan teaser och trailer för filmen som visar hur filmens ton kommer vara. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Idag nylanseras Amazon Prime Video i Sverige
Ska börja satsa mer lokalt

Amazons streamingtjänst Amazon Prime Video är antagligen ingen av de större tjänsterna i Sverige men det verkar nu Amazon vilja ändra på. Idag, 1 mars, nylanseras Amazon Prime Video i Sverige och resten Norden och kommer att få ett lite mera lokalt fokus. Det innebär bland annat tjänsten kommer att få lokala gränssnitt, fler svenska undertexter och anpassat innehåll för den svenska marknaden. Det verkar även som om Amazon planerar att satsa mer på egna lokala produktioner i Norden och Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, säger till DN att "det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. " Amazon Prime Video kostar 65 kronor i månaden och går att testa gratis under sju dagar. Här nedanför hittas en reklamfilm inför tjänstens nylansering i Norden samt en faktaruta med en del av de saker som sänds och snart kommer att börja sändas på Amazon Prime Video. Har du Amazon Prime Video? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin smygvisar ny version av DBX
Med en ännu mer sluttande taklinje

Den som trodde att Aston Martins SUV DBX redan hade en tillräckligt sluttande bakdel har tydligen fel, för en ännu slankare version är på gång. Den ska presenteras under årets tredje kvartal och dessa linjer är det första vi får se av den. Gällande DBX är det även en laddhybrid-version på gång men den ska inte lanseras förrän 2024. En annan nyhet kring tillverkaren är att vid 2023 ska ytterligare tio stycken modeller med Mercedes-teknik ha lanserats. 2024 ska även alla nya modeller vara elektrifierade. 2030 ska över 90 procent av utbudet vara elektrifierat eller helt eldrivet. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Västtrafik vill också ha blipp-betalning för enkelresor
Vill ha det som i Stockholm och Skåne

Västtrafik vill underlätta för resenärer att betala för enkelresor genom att låta dem betala dessa direkt i spärrar och automater med hjälp av sitt betalkort. Liknande system har redan införts i Stockholm och Skåne där resenärer nu kan köpa biljetter enkelt genom att blippa sitt betalkort vid spärrar och biljettautomater. För att ett sådant system ska kunna införas även i Västtrafiks linjenät krävs att deras kortläsare certifieras för kontaktlösa betalningar. Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, säger till Göteborgs-Posten: "Vi vill kunna använda kortläsare ombord som är skapade för Västtrafikkortet. Det här förslaget bygger på att man kan använda läsarna för bankkortsbetalningar och det är de inte gjorda för. Det kräver en certifiering som bankkortsutställarna kräver att alla system som ska hantera bankkortsbetalningar genomgår." Väljer Västtrafik att gå vidare med sitt förslag om blipp-betalning och det tas beslut om att det ska införas så kommer systemet först tas i bruk i zon A: Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö. När eventuellt så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. I klippet ovan kan ni kolla in hur kontaktlösa blipp-betalningar funkar i SL:s tunnelbanespärrar i Stockholm. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Oliver snackar räder
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med köttfabriker räder. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Enormt isberg har brutit sig loss från Antarktis
Har ungefär samma storlek som London

Ett enormt isberg har brutits loss från Antarktis bara 20 kilometer från en forskningsstation som drivs av brittiska The British Antarctic Survey (BAS). Isberget ska vara cirka 1270 kvadratkilometer och runt 150 meter tjockt vilket gör att det upptäcker samma yta som London ungefär. Det är inte onormalt att delar av isen från Antarktis lossar lite då och då men det lite mer sällsynt att sådana enorma isberg som det som nu brutit sig loss gör det. Den brittiske professorn och glaciologen Adrian Luckman säger till The Guardian: "Although the breaking off of large parts of Antarctic ice shelves is an entirely normal part of how they work, large calving events such as the one detected at the Brunt Ice Shelf on Friday remain quite rare and exciting. With three long rifts actively developing on the Brunt Ice Shelf system over the last five years, we have all been anticipating that something spectacular was going to happen.Time will tell whether this calving will trigger more pieces to break off in the coming days and weeks. At Swansea University we study the development of ice shelf rifts because, while some lead to large calving events, others do not, and the reasons for this may explain why large ice shelves exist at all." I inslaget här ovanför snackar australiensiska ABC News lite mer om isberget med doktor Ben Galton-Fenzi från Australian Antarctic Division. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm får interaktiv brottskarta
Inspirerad av modell från New York

Region Stockholm ska under våren lansera en interaktiv brottskarta där allmänheten ska kunna se hur utsatta för brott olika områden och stadsdelar i regionen är. Förebilden för kartan har man hämtat från New York vars så kallade "NYC Crime Map" ni kan se en skärmdump på här ovanför. Stockholms interaktiva brottskarta tas fram på initiativ av Stockholms trygghetskommission och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger om kartan: "Det är Sverigeunikt på sättet man sammanställer och presenterar brottslighetens utbredning från en övergripande, aggregerad regional nivå ner till i praktiken näst intill ner till kvartersnivå.Det finns gott om statistik och rapporter, men att samla ihop det på det här viset, framför allt med den här utgångspunkten i livskvalitetsbrott, det har inte gjorts tidigare." I karttjänsten är Stockholmsregionen indelad i 1364 basområden som färgas mörkare ju fler brott av en viss typ som begås där skriver DN. I faktarutan nedan hittas mer information om Stockholms kommande interaktiva brottskarta. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar testa 1080p-video i xCloud
Dags att komma ikapp andra spelstreamingtjänster?

Microsoft xCloud är en rackarns trevlig spelstreamingtjänst som prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate för tillfället har tillgång till. Prenumeranter har möjlighet att lira en rad olika titlar från Game Pass-biblioteket på sina Android-enheter, vilket gör spelstreamingtjänsten till en av de bättre på marknaden. Även om tillgången till spel är rätt viktigt så lämnar xCloud lite att önska på upplösningsfronten. Spelströmmen rullar för tillfället i 720p på mobila enheter, men det verkar som att 1080p-ström är på ingång. Enligt Windows Central har Microsoft börjat testa 1080p-ström i xCloud, vilket förhoppningsvis betyder att spelström i högre upplösning kommer bli tillgängligt för vanliga dödliga inom kort. Anledningen till att xCloud hittills endast erbjudit 720p-ström beror på att Microsoft använder Xbox One-arkitektur för att leverera spel till våra telefoner. Microsoft kommer dock uppgradera servrarna med Xbox Series X-liknande hårdvara någon gång senare i år, vilket inte bara kommer låta oss spela i högre upplösning utan även ta del av snabbare laddningstider. Hur som helst. När Microsoft börjar låta spelare lira i 1080p på mobiler är för tillfället okänt, men det verkar i alla fall vara på ingång. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Stockholms stad stoppar Öppna Skolplattformen
Den alternativa appen för Stockholms kritiserade skoltjänst

Stockholms stad har nu börjat blockera tjänsten Öppna Skolplattformen från att hämta data från Stockholms egen skoltjänst Skolplattformen. Detta är något man gör då man anser att Öppna Skolplattformen bryter mot regler för personuppgifter och eventuellt kan vara olaglig. Öppna Skolplattformen är en app som skapades av ett gäng med föräldrar som tröttnat på Stockholms egen Skolplattformen, en tjänst som många anser inte fungerar som den ska och som fått mycket kritik för sin undermålighet. Christian Landgren är en av skaparna av Öppna skolplattformen och han säger till DN om blockeringen: "Vi kommer fortsätta ha appen igång och om de gör det svårare så får vi hitta sätt att försöka komma runt det. Den information som offentliga myndigheter hanterar om mig som förälder har jag rätt att visa på det sätt jag själv vill. Det stödet har vi skydd för i lagar och regler." Annmarie Taylor, it-chef på Stockholms stad utbildningsförvaltning, säger att hon på sikt gärna skulle se alternativa tjänster som Öppna Skolplattformen men att man måste säkerställa att det i så fall fungerar rent juridiskt och att personuppgifter skyddas. Öppna Skolplattformen kostar 12 kronor och ska ha laddats hem runt 3000 gånger sedan den släpptes tidigare i år. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU kan få mobiltillverkare att förlänga mjukvarustöd
Ny lag kan träda i kraft i sommar

SVT rapporterar om att en ny EU-lag skulle kunna se till att mobiltillverkare erbjuder längre mjukvarustöd till sina telefoner i framtiden och lagen i fråga kan träda i kraft i sommar. Anledningen bakom detta ska bland annat vara att användbara appar slutar fungera på grund av att telefonerna inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Enligt SVT kommer runt 60.000 svenskar vara tvungna att köpa nya telefoner då deras tidigare blivit för gamla för att kunna köra BankID. Detta är kalas då på Android-sidan är det rätt dåligt med framtidssäkring på mjukvarufronten. Standard är att erbjuda telefoner två år med mjukvaruuppdateringar och säkerhetsuppdateringar i tre år. Detta gäller dock primärt flaggskeppsenheterna när det kommer till midrange- och budget-segmentet brukar det vara kortare stöd. Företag börjar ta lite mer ansvar på den fronten, men läget är fortfarande sådär. Samsung ligger i framkant och kommer erbjuda OS-uppdateringar i tre år och säkerhetsuppdateringar i fyra år. Och Google har börjat samarbeta med Qualcomm för att kunna erbjuda mjukvarustöd ännu längre. Hur länge företag kommer vara tvungna att släppa mjukvaruuppdateringar är för tillfället okänt, men om EU-lagen kommer träda i kraft i sommar lär detta spikas relativt omgående. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Framework är en modulär laptop
Som du kan bygga ihop själv

Framework är ett amerikanskt startupföretag som utvecklat en slags modulär laptop som man hoppas ska kunna göra det enklare för köparna att uppgradera sina datorer med olika komponenter istället för att köpa nya. I sitt grundutförande har Frameworks laptop en skärm på 13,5 tum med en upplösning 2256x1504 pixlar, en 11:e generationens intelprocessor, upp till 64GB RAM och SSD-lagring på upp till 4TB. Dessutom finns det en webbkamera på 1080p 60fps samt ett batteri på 55Wh. Tanken bakom Frameworks laptop är att användare inte bara ska kunna byta processor, RAM och lagrings-komponenterna utan även kunna uppgradera skärmen, batterier, kontakter/portar och webbkameran. Varje dator som säljs är försedd med en QR-kod som ska göra det smidigt att beställa hem komponenter till den konfigurationen användaren önskar i framtiden. Frameworks laptop ska gå att köpa monterad eller i en version som användaren får bygga ihop själv. De kommer att säljas tillsammans med antingen Linux, Windows 10 Home eller Windows 10 Pro. Man hoppas kunna börja leverera de första Framework-datorerna någon gång i sommar men vad det handlar om för priser för dator och de olika komponenterna finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skriver svenska dikter och illustrerar dem
En AI-genererad konstupplevelse!

Här har vi ett litet projekt där tre olika AI-modeller som samarbetar för att tolka dikter till konstverk. Den första modellen tränades på att skriva svenska dikter medan den andra modellen tränades för att rita. Den tredje modellen tränades sedan för att förstå sambanden mellan text och bild samt hur en bilden kan beskrivas. Resultatet av allt detta blir ett automatiskt system som skriver dikter som sedan blir flödande konstverk som består av cirka 45 bilder i sekunden. Ett exempel på hur det kan se ut kan beskådas i klippet ovan och fler poetiska mästerverk kan hittas via länken nedan. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0

Stuntman kollar in motorcykelstunts
Från filmer som Skyfall och T2

Stuntmannen Rick English tar här en lite närmare titt på diverse motorcykelstunts från filmer som John Wick: Chapter 3 - Parabellum, Mission: Impossible - Rogue Nation, Skyfall, The Dark Knight, Terminator 2 - Domedagen, Den stora flykten, Ghost Rider: Spirit of Vengeance och Easy Rider. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Rapport Över 6 500 typ slavarbetare döda i Qatar
Sedan landet säkrade fotbolls-VM

Vi har gång på gång hört rapporter från Qatar om hur gästarbetare där behandlas mer eller mindre som slavar för att bygga upp landets fotbollsarenor inför världsmästerskapet i fotboll 2022. I veckan kom det en ny rapport från The Guardian som säger att fler än 6 500 gästarbetare från länder som Indien, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka och Pakistan har dött sedan landet vann rättigheterna till fotbolls-VM för tio år sedan. Det innebär att det i snitt har dött 12 gästarbetare om dagen där sedan 2010. Rapporten menar dock att totala dödssiffran sannolikt är betydligt högre, eftersom det saknas data från länder som också har en del gästarbetare i Qatar. Data från länder som Kenya och Filippinerna räknas till exempel inte med i rapporten. I Norge har flertalet klubbar uppmanat det norska förbundet att bojkotta VM nästa år men det Svenska fotbollförbundet väntar sig dock inte samma utveckling här i Sverige. Tumnagel
-32.7°
+
Frode Wikesjö
0

Flygmaskin som flyger som en trollslända
Tufft bygge

Här får vi följa med på en provflygning av flygmaskinen Serenity som använder sig av en liknande flygteknik som trollsländor gör. Klart imponerande bygge som fortfarande har en hel del begränsningar. Men en dag kanske detta kan bli ett alternativ för häftiga flygturer. Tumnagel
44.7°
+
Frode Wikesjö
0

Se när nentser sätter upp tält
Och det i -40 grader

Nentser lever i ryska Nentsien längs den arktiska kusten från nordöstra Europa till Tajmyrhalvön. Deras ekonomi är mestadels baserad på storskalig renskötsel vilket innebär att de konstant måste flytta med renarna. Därför måste de under renmigrationen packa ihop och sätta upp deras boende var tredje till femte dag. Här får vi se ett längre klipp hur det går till när nentser säter upp sina tält i minus 40 grader. Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Nytt och färgglatt från Timberland
Återigen med Billionaire Boys Club

Timberland och Billionaire Boys Club följer upp de färgglada skorna som presenterades i november med en ny kollektion som fått namnet Hyper Natural. I denna finns det hiking-plagg och två stycken nytolkningar på Garrison Trail-kängan. Skorna är tillverkade i ett material som består av minst 50 procent plast från återvunna PET-flaskor. Kläderna är i 100 procent ekologisk bomull. Kollektionen släpps den 26 februari och priserna ligger på mellan 600 och 1800 kronor. Tumnagel
63kg
+
Bobby Green

Romen The Real McCoy släpptes idag
Helt utan tillsatser

Idag släpptes The Real McCoy 12 Years Single Cask på Systembolaget. Det är en rom helt utan tillsatser producerad hos det familjeägda företaget Foursquare på Barbados. Endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados används. Romen destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Dofterna ska vara smörig ek och kryddig mörk choklad. Smaken beskrivs som smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. För en flaska på 70 centiliter får man betala 599 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Den perfekta Steakhouse-burgaren
Tjock och mumsig

I sitt senaste klipp visar George Motz hur man fixar till den perfekta steakhouse-burgaren. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green