Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
BMW 135i coupé kostar från 364 000 kr (uppdaterad) DN har provkört BMW 135i coupé kostar från 364 000 kr (uppdaterad) UPPDATERING:Nu behöver vi inte fundera längre. Det svenska priset på en 135i coupé kommer att vara 364 000 kr. DN-motor har provkört och verkar ganska lyriska. Prestandan (åtminstone på pappret) är i linje med gamla BMW M3, vilket man måste säga är minst sagt imponerande. Nu ligger dessutom prislappen snarare år 325i coupé hållet. URSPRUNGSARTIKELN:
BMW har släppt prisuppgifter på kommande 1-serie coupé i Storbritannien. Toppversionen 135i går i strax under 400 000 kr, vilket gör den till en konkurrent (åtminstone prismässigt) med 330i coupé. Vilken köper du helst?
I övrigt meddelas att 120d startar på ca 285 000 kronor. Vill också meddela att jag åkt på årets förkylning med bifogad halsfluss efter överdrivet guldfirande i söndags. Räkna därför med uppdateringar i mån av ork under ett par dagar.
dn.se Bil, Nyheter, BMW, 1-serie, coupé Via Auto Express
37.0° 0 James Hunt James Hunt
tis. 30 okt 2007, 11:45
24 kommentarer till artikeln
T-bone
330i alla dagar i veckan.

/ T-bone som också förbannar söndagens väder
av T-bone, tisdag 30 oktober 2007 kl 10:11
Roger Åberg
Ja, varför i hela fridens namn skulle man vilja ha en 1:a istället för en 3:a?
av Roger Åberg, tisdag 30 oktober 2007 kl 10:42
blopp
Ja..vilken är snabbast?
av blopp, tisdag 30 oktober 2007 kl 10:48
UnConnect
330i förstås! Vilken fråga?
av UnConnect, tisdag 30 oktober 2007 kl 10:49
LucasKrown
Roger.. för att den är mindre och lättare!
Jag har inga barn eller andra hinder så för min del hade det lätt blivit en 135i istället för en 330i.
Om jag bara kan komma på en lösning på framljusproblemet. :P
av LucasKrown, tisdag 30 oktober 2007 kl 12:11
T-bone
När jag tänker efter så skulle jag nog ta en 320i coupé före 135i med.
av T-bone, tisdag 30 oktober 2007 kl 12:24
abris
Vem är dum nog att köpa denna bil? Finns väl massor av bättre bilar för 364 000:-?!
av abris, tisdag 30 oktober 2007 kl 12:52
Riolux
Kupé-ettan ser lite ut som en 3-serie av förra, eller t.o.m. förförra generationen, som någon försökt stajla om till dagens version.
av Riolux, tisdag 30 oktober 2007 kl 13:02
dv9074ea
135i är mindre, lättare och sportigare än 330i och sportigare. Det är en bil för folk som skiter i passagerar utrymme och vill ha en sportig upplevelse.

Detta kan jämföras med Porsche Cayman S som nästan kostar lika mycket som storebrorsan 911an men är sportigare och mer prestanda fokuserad.

Som ni har märkt så blir bilar bara större och större för varje generation och E90 är idag är betydligt större än vad E30 var. 135i är en bil utvecklad för BMW entusiaster som vill uppleva de gamla härliga dagarna då bilar var mindre och lättare.
av dv9074ea, tisdag 30 oktober 2007 kl 14:08
felixwinqvist
135 med chip och avgas kommer att våldta nya E92 M3, 997 Carrera S och RS4. Därför väljer man den.
av felixwinqvist, tisdag 30 oktober 2007 kl 14:16
Joel
Som M3 E30, fast med 306 hästar istället för 195! 3-serie E30 var väl i liknande storlek?
av Joel, tisdag 30 oktober 2007 kl 14:19
Val
Jag tycker inte coupéversionen är lika snygg som de vanliga alls. =/
Gillar att 1-serien ut som små glada hundvalpar.
av Val, tisdag 30 oktober 2007 kl 14:37
LucasKrown
Val: Jag tycker de ser ut som små rädda kattungar :P

av LucasKrown, tisdag 30 oktober 2007 kl 15:54
Raoul
eeh, m3 e30 går inte att jämföra med denna, den där är brutal, den här är bara ful, såg när dom körde runt med dom på gotland ring, ser ut som något från japan.
av Raoul, tisdag 30 oktober 2007 kl 16:11
Bjoernski
Kunde inte intsämma mer med Raol ang. jämförelsen med E30. M3 E30 var en baracer förrymmd från Nürnburgring, förnödigt utklädd till en "vanlig bil". Denna väger inte långt ifrån 6-serien, förkastligt!
Men jag skulle gärna äga den! 335 är en förbannat kul bil enl. mitt tycke och denna är säkerligen etter värre!

av Bjoernski, tisdag 30 oktober 2007 kl 17:27
Falcone
H.L -> Nja där har du nog fått en del om bakfoten. 135 må vara mindre men var den extra sportigheten i förhållande till 330 sitter vet jag inte. "...bil för folk som skiter i passagerarutrymme och vill ha en sportig upplevelse" skriver du; BMW-kunderna väljer nog snarare en Z4C i det fallet.

Vad gäller Porsche har du missuppfattat ytterligare, 911 Carrera (997 C2) kostar ca 35% mer än Cayman S i grundutförande. 911 är snabbare och kraftfullare på alla sätt (emellertid skall Caymans banpotential naturligtvis inte underskattas, bl.a. tack vare utmärkt balans (mittmotor) och lägre vikt (ca 45 kg mot 911 C2)). Men att påstå att Cayman S är mer sportig och prestandafokuserad är felaktigt. Cayman/(Boxster) är insteget i Porsches modellprogram och är således inte avsedd att konkurrera med 911 (även om den i realiteten gör det i viss utsträckning). Skall vi sedan diskutera 911 GT3 kontra Cayman S så blir jämförelsen än mer absurd.
av Falcone, tisdag 30 oktober 2007 kl 18:24
iCrap
En lätt begagnad 335 Coupe är nog det bästa valet trots allt. Det vill säga om man prioriterar ljudkomfort och i mitt tycke design. Men smaken är som...
av iCrap, tisdag 30 oktober 2007 kl 18:48
Joel
135:an må vara tyngre och ha en turbosnurra. Dock har den 50-50 viktfördelning och den korta hjulbasen.

Dessutom är närmast jämförbara 6-serie prestandamässigt 155 kg tyngre även om 630i är ett litet viktmirakel med bara 1575 kg (650i: 1715 kg, M3 E90: 1655 kg).
av Joel, tisdag 30 oktober 2007 kl 21:38
tornblad
Man undrar ju lite vilken målgrupp man riktar sig till. Den ser ju inte särskilt sportig ut, snarare gullig.
av tornblad, onsdag 31 oktober 2007 kl 08:54
Piem
www.blocket.se

ja tack
av Piem, onsdag 31 oktober 2007 kl 10:01
dv9074ea
Falcone:
Cayman S är snabbare än 911 Carrera runt ringen. Cayman S har hyllats av en massa tidningar.

Även Porsche vet själva att den är mer kapabel än 911an vilket är därför de inte har lanserat en Cayman Turbo. En Cayman med 350-400 hästar skulle slakta betyda slutet för 911an rike. Cayman är mer än bara en boxster med fast tak. Det är en perfekt mittmotor bil mycket potential.

Desamma gäller 1-serie coupe som vill aldrig kommer att se med samma motor effekt som en M3a eftersom BMW inte vill "förstöra" M3ans rykte.
av dv9074ea, onsdag 31 oktober 2007 kl 20:57
The Real Rammstein
Galet dyrt. För de pengarna får man ju en annan BMW.
av The Real Rammstein, torsdag 01 november 2007 kl 08:48
Bjoernski
Nog är de väl mer relevant att jämföra bestyckningen i dessa Joel, då 630 i stort innehåller samma rova. Endast 15 kg skiljer dessa och det tycker åtminstone jag är rent förkastligt med tanke på alla "små sportbils-paraleller" som dras i PR-kampanjer. Den väger ju som en 5-serie gottamit!
Sedan är det 50-50 viktfördelning på samtliga BMW-modeller (med några få undantag).
Denna bil är säkert tveklöst rolig att köra, men jag slår vad om att detta knappast är vad många BMW puritaner väntat sig. Vikt är körglädjens värsta fiende!
av Bjoernski, torsdag 01 november 2007 kl 18:14
Falcone
H.L -> Jag tycker inte att du motsäger något av mina argument. Därtill tycker jag din grammatik är något störande på flera plan.
av Falcone, lördag 03 november 2007 kl 17:19
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration