42 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
BMW X6 snabbare än GTS på Nürburgring Imponerande!
BMW X6 snabbare än GTS på Nürburgring

Coupeliknande siluett på en SUV? Sportversion av redan sportiga Cayenne?

Senaste halvåret har två tyska bilar kommit ut på marknaden som har en ganska avvikande marknadsposition. Tyska Autobild har ställt dem sida vid sida och jämfört hur de presterar. Tiderna finner ni under "Läs mer" och film på länken nedan.

autobild.de

Bil, Nyheter, BMW X6, Porsche Cayenne GTS, Nürburgring Via World Car Fans

Nürburgring-Nordschleife times:
1. 8.54,4 min (max. 240,9 km/h) - X6 (automatic)
2. 9.01,9 min (max. 228,1 km/h) - Cayenne GTS (manual)

Weight:
1. 2378 kg - X6
2. 2410 kg - Cayenne GTS

Acceleration 0-100 km/h:
1. 5,7 s - X6
2. 6,7 s - Cayenne GTS

GPS-topspeed:
1. 263 km/h - Cayenne GTS
2. 252 km/h - X6 (limited)

Braking 100-0 km/h (warm):
1. 37,4 m - Cayenne GTS
2. 37,7 m - X6

Läs mer
390 röster Vilken skulle du välja?
Visa resultat
36.9° 0 Erik Svensson Erik Svensson
mån. 18 aug 2008, 20:05
BMW X6 snabbare än GTS på Nürburgring Imponerande!
36.9°
0
RSS 13 kommentarer till artikeln
erix
udda segment som sagt, men jäkligt härliga bilar ser det ut att vara! milt uttryckt
av erix, måndag 18 augusti 2008 kl 20:17
Drutten
"nej tack, ingen suv i min skjul" hejja sveriget =)
av Drutten, måndag 18 augusti 2008 kl 20:18
Falcone
Frågan är närmast vem som är intresserad av Ringtider för bilar som dessa, de hör inte hemma på Ringen öht varför den jämförelsen är ointressant. Okej då, lite kul är det iof... Men den som är intresserad av att vara snabb runt Ringen väljer inte bilar som kostar runt miljonen och knappt klarar sig runt snabbare än en Jaguar S-type Diesel...
av Falcone, måndag 18 augusti 2008 kl 20:29
Erik Svensson
Falcone: Förvisso, ringentider är inte så intressanta som jag kanske framhäver.

Det som jag ansåg vara mest nyhetsvärde i var att X6 faktiskt är så bra, framförallt chassimässigt, att den hänger med Cayenne som väll får ses som den mest "sportbilslika"-suven.
av Erik Svensson, måndag 18 augusti 2008 kl 20:36
Erik Svensson
Och sen är det kanske lite för att Colin uttalade nedanstående om modellen ;)
av Erik Svensson, måndag 18 augusti 2008 kl 20:39
LS400
...eller var det Håkan Mattson?
av LS400, måndag 18 augusti 2008 kl 20:57
Hvdvrk
Håller med Håkan Matson (Dagens PS) till fullo, men det är ju jävligt imponerande Ring-tider.
av Hvdvrk, tisdag 19 augusti 2008 kl 02:18
Erik Svensson
Woops, skrev fel..
av Erik Svensson, tisdag 19 augusti 2008 kl 09:14
Sunscreen
Angående "tider för dessa bilar på Ringen är ointressanta".
samt "dessa bilar presterar som en Jaguar S-type Diesel"

Knappast, en BMW X5 Lemans har en av det snabbaste tiderna någonsin på Ringen (alla bilkategorier inräknade).
Vilket i sig är en helt enorm prestation.

Vidare kör en Cayenne och en Xfemma ifrån väldigt många renodlade sportbilar, både på bana och kuperad bana (som ju Ringen är).
av Sunscreen, tisdag 19 augusti 2008 kl 10:32
Falcone
Sunscreen ->

För det första så stämmer det fortfarande att, som jag sade, bilarna klarar sig runt Ringen ungefär lika snabbt som en S-type diesel, d.v.s. runt nio minuter.

För det andra vidhåller jag att tiderna är tämligen ointressanta, bilarna är inte gjorda för att köras på bana och därtill håller min ytterligare utläggning alldeles utmärkt.

Ditt argument om BMW X5 LM är högst irrelevant; du refererar till en tid presterad av en extrem konceptbil med en motor från BMW V12 LMR (Le Mans-prototypracer) och med en effekt på 750 hk, denna har ingenting att göra med dagens produktionsbilar. Tiden du talar om är förövrigt ca 25 sekunder långsammare än rådande rekord för produktionsbilar.
av Falcone, tisdag 19 augusti 2008 kl 12:11
The Real Rammstein
Det verkar som att tiderna är jävligt intressanta ändå...?
av The Real Rammstein, onsdag 20 augusti 2008 kl 08:14
Falcone
The Real ->

Utveckla.

Att tiderna i jämförelsen är föremål för diskussion innebär inte att de är intressanta. Ringtider är däremot rent generellt intressanta men jämförelsen ligger i linje med att jämföra huruvida 997 Turbo är bättre i lera än F430.
av Falcone, onsdag 20 augusti 2008 kl 09:24
Tiny
Att säga att X6 är både ful och fel är väl som att slå fast att is är kallare än vattenånga - inte speciellt överaskande.

Falcone,
+1 till
av Tiny, torsdag 21 augusti 2008 kl 23:42
Kommentera artikeln