42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Bild till artikel Citroën Hypnos - förstudie till kommane DS5
Citroën DS5 kommer som fyrhjulsdriven dieselhybrid Precis som Peugeot 3008

För några dagar sedan meddelande franska Citroën att kommande DS5 (bilden ovan visar förstudien Hypnos) kommer förses med en ny typ av hybridsystem när det är dags för debut 2011.

HYbrid4 är namnet och det handlar om en fyrhjulsdriven dieselhybrid där förbränningsmotorn (2.0-liter på 200 hk och 420 Nm) driver på framhjulen medan bakhjulen får kraft från en elmotor på motsvarande 50 hk. Tack vare detta system ska man minska både förbrukning och utsläpp med 35 procent och vidare säger man att också koncernsyskonet Peugeot får ta del av systemet i sin 3008.

Bil, Nyheter, Citroën Hypnos, DS5, Peugeot 3008 Via Citroën
37.6° 0 Erik Svensson Erik Svensson
sön. 3 maj 2009, 12:12
Citroën DS5 kommer som fyrhjulsdriven dieselhybrid Precis som Peugeot 3008
37.6°
0
RSS 8 kommentarer till artikeln
Stort_barn
Antar att laddningen av batterierna sker via marken, dvs framhjulen drar bilen framåt och bakhjulen bromsar lätt. Hur fungerar detta i halka och i kurvor?
av Stort_barn, söndag 03 maj 2009 kl 19:57
LucasKrown
@Stort_barn#1: Mjae.. lär väl laddas när du bromsar. Hoppas jag..
av LucasKrown, söndag 03 maj 2009 kl 21:07
Stort_barn
LucasKrown, jag har en Prius och den laddar när jag bromsar, kör i nedförsbacke eller när den behöver laddas, t.ex. på motorväg. Prius har i själva verket två elmotorer som även fungerar som generatorer. En dieselmotor i en hybridbil - hur fungerar det? När jag kör på batterier måste bensinmotorn kunna starta ögonblickligen - en dieselmotor måste var varm
av Stort_barn, måndag 04 maj 2009 kl 08:35
LucasKrown
@Stort_barn#3: Nya dieselbilar behöver ju, av nån underlig anledning, inte förvärma på samma sätt som gamla. Det är ju bara att stoppa i nyckeln och vrida om på en ny..
Har aldrig orkat bry mig särskilt mycket om dieselmotorer så måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på vad som har skett på den fronten..
av LucasKrown, måndag 04 maj 2009 kl 11:15
Stort_barn
Drivlinan i HYbrid4 bygger på en kombination av en turbodiesel och en elmotor: Turbodiesel fram Den traditionella dieselmotorn HDi 200 hk (147kW) på 2 liter har ett vridmoment på 420 Nm och EGS, ett elektroniskt kopplingsfritt växelsystem med sex växlar. Turbodieseln är mycket effektiv vid körning på motorväg då bränsleförbrukningen minskar med 20 procent jämfört med en bensinmotor. Elmotor bak Elmotorn, på 50 hk och ett vridmoment på 200 Nm, är placerad på den bakre hjulaxeln. Det vill säga i utrymmet som annars är avsett för reservhjulet. Elmotorn möjliggör en helt tyst stadskörning enligt ZEV-principen (Zero Emission Vehicle) dvs utan koldioxidutsläpp med en räckvidd på 3 km vid en hastighet på 50 km/tim. Stop & Start Drivlinan är även försedd med teknologin Stop & Start vilket gör att motorn stängs av i bilköer och när man närmar sig rödljus. Systemet laddar även elmotorn vid fyrhjulsdrift.

Då undrar man: Vem bestämmer när det skall vara fyrhjulsdrift?
av Stort_barn, måndag 04 maj 2009 kl 12:46
Jezper
Let's not forget, den är för jävla snygg.

Sveriges nya teknikpodcast:
av Jezper, måndag 04 maj 2009 kl 13:43
Werzion
Vad är det för blått på bakdäcken? O_o
av Werzion, måndag 04 maj 2009 kl 17:51
Preddan
test
av Preddan, måndag 04 maj 2009 kl 21:23
Kommentera artikeln