LIVE 19:00 Apple Spring Loaded
m

Det är dags att sluta göra narr av Corvette
Jag har äntligen kört C7 och jag är imponerad

Det är dags att sluta göra narr av Corvette
Foto: Bobby Green
Bil / Övrigt

Det tog ett tag men nu har jag äntligen gjort det. Provkört nya Chevrolet Corvette alltså. När bilen släpptes kastade sig journalisterna över den för att utröna om Corvette fortfarande fick se sig slagen av tyskarna eller om de nu faktiskt hade något att komma med. Och till allas förvåning, och förtjusning, hade något revolutionerande hänt. Bilen var inte bara uppsnäppt på alla punkter, den slog även motståndet på fingrarna. Och det till ett pris som faktiskt inte krävde att man sålde sina organ. Jag önskar så att jag kunde säga något annat än det som redan är sagt, men det går helt enkelt inte - C7:an är för bra för det.

Förord
När jag för några år sedan för första gången fick köra en Corvette C6 var förväntningarna skyhöga. Visst, jag hade hört folk klaga på det ena och det andra men jag har alltid tyckt att modellen är riktigt häftig och ville bilda mig en egen uppfattning. Det blev magplask. Bilen hade noll identitet, kändes orolig på vägen och allt annat än det jag hade väntat mig. Och var det verkligen en V8:a under huven, om så var fallet hade ekorrar byggt bo i avgasrören för den lät i princip ingenting. Min bild av Corvette raserades tyvärr snabbt och jag vart besviken. Året därefter presenterades en ny generation - C7. Den här skulle vara ett steg upp lovade Chevrolet, och man skulle ha lyssnat noga på vad både journalister, spekulanter och tidigare ägare sagt för att verkligen bygga en bil folket ville ha. Jag väntade ivrigt på de första recensionerna, och en efter en prisade den nya bilen som Corvetten vi väntat på och den som äntligen kunde ge tyskarna en match. Självklart var det då extra spännande när jag äntligen för några dagar fick hoppa in i en själv och se om allt snack stämde.

Körkänsla
Med något för tajta byxor på mig kryper jag ner i sittbrunnen och det är i princip som att sätta sig direkt på backen, för här sitter man riktigt lågt. Det märks direkt att det är föraren som är i fokus här då hela mittkonsolen är vriden mot den som kör. Man känner sig inkapslad som i en cockpit och allt jag vill ha inom nära räckhåll är det. Jag gillar när man klär på sig en bil och inte tvärtom. Hela interiören är ett steg upp, som sig bör, från föregångaren och allt ser faktiskt rätt så trevligt ut. Och det viktigaste - det känns inte plastigt längre. Knappar och reglage har ett skönt motstånd när man använder dem och det rasslar inte i grejerna när man kör iväg. Ett problem förra generation tyvärr led av. Det är inte premiumkänsla på allt, men väldigt nära. Ett ord som beskriver känslan är tajt - jag sitter som gjutet och det som finns runtomkring är genomtänkt och inte bara inkastat.

Ett tryck på startknappen och vad som låter som en ganska trött startmotor (typiskt amerikanskt) hjälper motorn att vakna till liv. Och den gör det med en käftsmällande ljudmatta. Herregud. Det är så här det ska låta när man drar igång en Corvette! Högt, rejält och tydligt. Inget jäkla meseri, det här är en kärra man väcker sjusovare med när man drar till jobbet och som verkligen inte vill dölja vad som finns där under huven. Lyfter man på locket hittar man samma motor som i Cadillac Escalade som jag skrev om i går, men med mer effekt och med ett betydligt hetsigare temperament. I suven är den lugn, jämn och sävlig, i Corvetten är den ilsk, rapp och jävlaranamma. Jag är på riktigt nervös inför vad som väntar då jag har tittat på lite för många YouTube-klipp på när hetsiga Corvette-förare bränt på i en rak linje för att sedan helt plötsligt flyga iväg som en vante in i något träd. Massvis med effekt på bakhjulen är inte att leka med om man inte har koll på vad man gör såklart, men i vissa fall har det i dessa klipp verkat som att bilen lever ett eget liv och ofta överraskar föraren med att helt plötsligt tappa greppet.

Testexemplaret är utrustad med manuell låda och i detta fall har den inte mindre än sju lägen. Det finns även en åttastegad automatlåda men i mitt tycke är det just manuell som gäller i den här typen av bil. Som ni kan se sitter det dock ändå paddlar bakom ratten här vilket kan vara lite förvirrande. Paddlarna är kopplade till växellådan men man växlar inte med dem, utan de sköter något som kallas för Active Rev Match. Det är en funktion som matchar varvtalet vid nedväxling och som automatiskt ger mellangas. Perfekt för den som inte är så haj på det här med "Heel-and-toe"-principen. Samma funktion finns även i exempelvis Nissan 370Z. Du aktiverar funktionen genom att trycka på valfri paddel och som indikation på att det är igång blir aktuell växel på den digitala display orange istället för vit. Går supersnabbt att stänga av och sätta på och det spelar alltså ingen roll vilken paddel du drar i. Fungerar mycket bra och förutom att vara effektivt vid exempelvis bankörning ger det också ett rappt och rejsigt mellangasljud.

Den manuella lådan är helt fantastisk att jobba med. Växlarna ligger väldigt tätt och man får vara bestämd för att vispa i rätt när det är dags att byta. Upp till sexan är det en liten rörelse som krävs men när det är dags att lägga i sjuan känns det som att man ska boxa passagerarens vänstra knäled ur led om man nu har någon med sig i bilen. En lätt överdrift kanske men den ligger i alla fall tydligt mycket längre bort än de övriga växlarna. Den fungerar som en slags överväxel som man kan kasta i vid motorvägsfart och liknande men det sjuka vridet i motorn, 630 Nm, gör att man även kan använda den i betydligt lägre hastigheter. Det är inga problem att köra på sjuan i 50 km/h och en riktigt mäktig sak är att jag vid ett tillfälle testade att lägga i högsta växeln i 50 och sedan släppa gasen helt. Bilen fortsatte att köra på vridet och tappade aldrig hastigheten, inte ens när det började luta uppför! På tomgång puttrade jag alltså fram på sjunde växeln utan att röra någon pedal, det blev jag faktiskt riktigt imponerad över. Det sista läget i lådan hjälper ju även till att få ned förbrukningen en del, för det går snabbt åt soppa om man kör lite mer inspirerat. Så kör man transportsträckor kastar man i sjuan och ser till att det lilla humörvredet bakom spaken är inställt på "Eco" - då stängs nämligen halva cylinderbanken av och helt plötsligt kör man en V4:a som är betydligt mindre törstig.

Det där vredet jag precis nämnde är alltså precis som i många andra sportbilar där man ställer in hur man vill att bilen ska uppföra sig. Det finns fem olika körlägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track och vad dessa innebär kan ni nog lista ut själva. De har alla olika utseende på den digitala skärmen framför föraren och i det värsta läget som är Track är det som sig bör mest fokus på varvräknaren. Bilen startar alltid i Eco och sen får man själv välja vad som passar bäst för stunden. Vrider man över till Tour som ligger till höger om Eco hör man direkt att ett par ventiler öppnas i avgassystemet och att ljudet blir mycket fylligare och brötigare. Detsamma gäller för Sport och Track. Dock hade jag velat att det mörkare ljudet alltid gäller när man valt ett läge som öppnar ventilerna. Vid vissa gaspådrag, trots att exempelvis Sport var valt, öppnades inte ventilerna och det kom nästan som ett fisljud från avgaspiporna. Precis som att ventilerna inte riktigt hann med i svängarna och att de behövde lite mer tid på sig för att öppna. Nästa gaspådrag var de fullt öppna och då hoppade man nästan till för att det gick från himmel till helvete ljudmässigt. Den där smygaren blev helt plötsligt ett Vuvuzela-bröl rätt in i stigbygeln.

När jag nu bekantat mig lite mer med växellådan och slutat vara skiträdd för bilen är det dags att jobba upp tempot lite, och se om det går att göra mer än att sätta strippen-tider med en sån här bil. Snabbt blir jag varse om att så är fallet. Rädslan över att bakhjulen ska släppa när jag trycker på försvinner nästan omedelbart och jag känner mig verkligen som klistrad mot backen. Vägarna är nysopade och solen har värmt upp asfalten så det finns inget sådant som skulle kunna påverka körningen negativt. Jag pressar på lite och baken svajar inte det minsta. Det finns bra med pulver på alla växlar men det är när man varvar som hela motorarsenalen vaknar till liv och på riktigt skickar en hästspark i rumpan på de som sitter i bilen. Ett par kurviga partier senare och jag inser att det även går att svänga utan bekymmer, det finns inga tendenser till läskig och oväntad överstyrning utan jag känner hela tiden vad som händer och blir aldrig orolig över att jag är på väg att tappa kontrollen. Nu kör jag sällan över min förmåga heller och är inte på långa vägar i närheten av vad bilen klarar av, men jag får ändå en känsla av trygghet - något som jag helt saknade i föregångaren.

C7 känns som en mångsidig bil. Den är förvånansvärt bekväm att åka i och otroligt lättkörd. Du får faktiskt in en del packning där bak och en längre tur är inte omöjlig, trots att det är en råbarkad och hård sportbil med en markfrigång på tre granbarr staplade på varandra. Styrningen är rapp och precis, fjädringen hård och bestämd men inte obekväm och den sammanlagda känslan är att allt lirar mycket bra tillsammans. I Eco-läget blir den tam som en nyvaken bondkatt och man kan lugnt och försiktigt smyga sig fram obemärkt. I nästan stund och med vredet i Sport-läget blir det en fullfjädrad sportvagn som kommer få även den med stelopererad mun att le från öra till öra.

Interiör

Exteriör
Varför är inte alla coupé-modeller i targa-utförande? Det är riktigt trevligt att kunna plocka bort en del av taket när solen bestämmer sig för att titta fram och i det här fallet gör det inget negativt för utseendet, snarare tvärtom. När takbiten är på märker man knappt att den går att plocka bort då den smälter så bra in med bilens former, och när den är av blir det en precis lagom cabkänsla - lite vind i håret men inte helt öppet bakåt. Takbiten som är i kolfiber och superlätt placerar man enkelt i ett par fästen i bagagen och även om det tar lite plats får man ändå in lite packning under taket innan man lägger in det.

Står man utanför Corvette C7 ser den faktiskt ganska liten och nätt ut. Den har ett härligt kompakt format baktill och precis som på C6:an sluttar den ganska kraftigt efter bakhjulen. Huven är förstås inte helt liten då den ska få plats med motorn där under men i profil ser bilen relativt kort ut. Det blir dock en annan känsla när man hoppar in. Även om kupén känns tajt och känslan är att man kryper in i bilen känns den stor att ratta. Framskärmarna står upp rätt mycket och det är i början lite svårt att få en känsla för var man har bilen. Dock kan man ha toppen på skärmen som en referenspunkt, för rakt under den är nämligen mitten på hjulet. Det är lite bil bakom föraren och passageraren också men det känns ändå som att man sitter så långt bak det bara går, och att ett spinnande bakhjul skulle kunna killa en på ryggen.

Designmässigt tycker jag att Chevrolet har lyckats riktigt bra. Jag var till en början lite ledsen över att de runda baklyktorna försvunnit och blivit något mer Camaro-lika, men i verkliga livet och om man inte bara stirrar på en bild gör de sig riktigt bra. De lyser snyggt på natten och jag gillar bilar som inte bara ser arga ut framifrån utan även bakifrån. De fyra runda och stora piporna är självklart på plats och den lilla läppen på bakluckan ser kaxigt uppkäftig ut. De yxiga formerna överlag passar även om jag tycker att man kunde gjort fronten lite mer aggressiv för att matcha bättre med resten av bilen. Led-ljusen fram lyser dock snyggt och bidrar till en något argare uppsyn. Det som borde tagit en vända till på ritbordet är dock backspeglarna, som är på tok för stora i sin form och som förstör helhetsintrycket lite.

I mitt tycker är coupé-versionen hästlängder snyggare än cabben. I coupén sträcker sig taklinjen långt bak och smälter ihop med resten av designen medan det känns som att man bara flexat bort allt och monterat ett tygtak i cabrioleten. Cabtaket slutar liksom för tidigt och ger taket en helt annan form som inte passar in. Eftersom coupén även är en targa så behövs heller inte cabben så köp coupén istället.

Avslutning
Chevrolet har verkligen lyckats med nya Corvette. Vad som i många år har varit mycket hästkrafter och lite köregenskaper har nu blivit mycket hästar och prestanda som smiskar konkurrenterna på fingrarna. Och det var längesedan en amerikansk bil gjorde något sådant, om det nu någonsin har skett. Vi ser vassa Ringen-tider, supernöjda kunder och journalistkårer som klappar händerna. Och så lilla jag, som blir tvungen att hålla med på alla punkter - det här är en riktig fullträff i den moderna muskelbilsvärlden. Och det till ett konkurrenskraftigt pris som nog faktiskt kan klassas som det något uttjatade begreppet "bang for the buck". För ungefär samma pengar får du en Porsche Cayman GTS som på alla möjliga vis är en fantastisk bil, men i Corvetten får du V8:a och över 100 hästar till. Porsche är Porsche men om du har den här summan att lägga på en bil och vill ha något annat häftigt har du ett klockrent alternativ i Corvetten.

Till hösten ska förhoppningsvis nya Z06 testas, och jag är redan rädd för hur brutal den kommer att vara. Dock är jag säker på en sak - den kommer inte att göra mig besviken. Corvette har äntligen hittat hem.

Fakta Chevrolet Corvette C7
Motor: V8:a, 6.2 liter, 466 hästkrafter, 630 Newtonmeter.
Växellåda: Sjuväxlad manuell med Active Rev Match.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.2 sekunder, toppfart 290 km/h.
Däck: 245/35 R19 fram, 285/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.71 meter, längd 4.49 meter, bredd 1.66 meter, höjd 1.23 meter, vikt 1 539 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1.2 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Pris: 748 000 kronor.

Läs mer
59.8°
0

Det är dags att sluta göra narr av Corvette

Jag har äntligen kört C7 och jag är imponerad

Häng med EVA-01 via förstärkt verklighet
Eller varför inte trummorna från Taiko no Tatsujin

Förra året släppte Google ett gäng nya djur och figurer om man kunde leka med via förstärkt verklighet på telefonen. Nu har Google släppt ett gäng till och denna gång med Japan-tema. För om du med telefonen söker efter grejer som Pac-Man, Hello Kitty, Evangelion eller Gundam kan du nu få upp dessa figurer och placera dem på bordet. Som vanligt gäller det bara för dig att söka och sedan trycka på Visa i 3D samt Visa i omgivningen. Sen är det bara till att placera figuren på en lämplig plats och ta en bild för att få dem lajks. De nya figurerna Google nu lagt till i sin sökapp är: Ultraman Ultraman Zero Ultraman Belial Gomora Evangelion (EVA-01 Test Type) Gundam (Odysseus Gundam, Xi Gundam, Penelope) Cogimyun Trummorna från Taiko no Tatsujin Pac-Man Pompompurin Little Twin Stars Sök på! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Xbox Series X/S ger dig mer kontroll över Quick Resume
Se vilka spel som har stöd för funktionen

Quick Resume är en rackarns smidig funktion på Xbox Series X/S som låter dig snabbt hoppa mellan olika spel som har stöd för funktionen. Ett problem har varit att alla spel till konsolen inte haft stöd för funktionen, men i framtiden kommer det bli lättare att se vilka spel du snabbt kan hoppa mellan. I den senaste test-versionen som finns tillgänglig för medlemmar i Alpha-Skip-Ahead-gruppen får användare möjlighet att direkt se vilka spel som har stöd för funktionen direkt i spelmenyn. Med den nya uppdateringen är det även möjligt att ta bort spel som för tillfället är lättillgängliga via Quick Resume, vilket sparar lite utrymme. När Quick Resume-översikten börjar rulla ut skarpt till alla Xbox Series X/S-användare är för tillfället okänt, men funktionerna borde inte vara allt för långt borta. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Amazon köper Atlas V-raketer till Project Kuiper
Blue Origin kommer inte att skjuta upp Amazon första internet-satelliter

Amazon ligger i startgroparna för att skjuta upp de första satelliterna som kommer att bli basen i deras rymdinternet-satsning Project Kuiper. Nu är det klart att dessa kommer att skjutas upp med Atlas V-raketer från United Launch Alliance (ULA). Amazon har tecknat ett avtal med ULA på nio stycken Atlas V-raketer för uppskjutningar av Project Kuiper-satelliter, något som innebär att Amazons-grundaren Jeff Bezos rymdföretaget Blue Origin inte kommer vara inblandade i det initiala byggandet av Amazons satellit-nätverk. Det är antagligen inte så konstigt då Blue Origin i dagsläget inte har några raketer som har kapacitet att rymdsätta satelliter. Blue Origin håller dock på att utveckla raketen New Glenn som skulle användas för satellit-uppskjutningar men denna kommer som tidigast att lyfta mot rymden i slutet av 2022, något som sannolikt betyder 2023. ULA:s Atlas V-raket får räknas som en av den amerikanska rymdindustrins riktiga trotjänare. Modellen har skjutits upp till rymden 85 gånger. Utav de amerikanska raketer som fortfarande används aktivt överträffas det bara av SpaceX Falcon 9-modell som skjutits upp till rymden 113 gånger. Amazon uppgav inte när man planerar att skicka upp de första av de 3256 satelliter som ska utgöra Project Kuiper till rymden. Project Kuipers båda konkurrenter, SpaceX Starlink och OneWeb, har redan satt 1400 respektive 146 satelliter i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fortsatt kraftig ökning av katalysatorstölder
Ge fan i det här nu

Vi har tidigare rapporterat att det på senare år skett en enorm ökning katalysatorstölder. Under 2020 ökad antalet med mer än 2 500 procent jämfört med året innan och det ser inte ut att bli bättre i år. Enligt Larmtjänst AB så har stölderna fortsatt öka under första kvartalet 2021. Då stals det nämligen 1 870 katalysatorer vilket är bra många fler jämfört med de 562 som stals motsvarande kvartal föregående år Som bekant är dessa stölder en lukrativ inkomstkälla för de internationella stöldligorna då ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde. Metallerna i katalysator, som kan vara platina, palladium eller rodium, är värdefulla och för 28 gram rodium får du i skrivande stund betala 11 800 dollar för. Enligt Larmtjänst drabbar stölderna i första hand äldre Toyota-modeller samt vissa nyare transportbilar. Dessa stölderna sker också främst i Region Stockholm och Region Syd. Den samlade skadekostnaden för katalysator och övriga bildelsstölder uppgick till 118 miljoner kronor. Detta för att en katalysator kan vara värd 5 000 kronor i metallvärde men skadekostnaden kan uppgå till 30 000 kronor. Många av de drabbade bilarna är av äldre årsmodeller och är därför inte fullt försäkrade mot stöld. Tumnagel
31.1°
+
Frode Wikesjö
0

Warhammer: Vermintide 2 - Chaos Wastes ute nu till PC
Nytt rogue-lite-spelläge

Har du nött en massa Warhammer: Vermintide 2 och är sugen på en ny upplevelse i spelet? Då har vi goda nyheter då det svenskutvecklade spelet uppdaterats med ett nytt spelläge vid namn Chaos Wastes. Spelläget ger dig tillgång till en rogue-lite-liknande upplevelse där du och dina medspelare fråntas all utrustning och måste ta er igenom ständigt förändrande banor för att till sist nå Citadel of Eternity. Ju längre ni lyckas ta er desto mer unika Pilgrimx27s Coins får ni lägga vantarna på, vilket ni kan använda för att låsa upp förmågor och vapen på resans gång. Warhammer: Vermintide 2 - Chaos Wastes är tillgängligt för alla PC-spelare som äger spelet och det som behövs göras är att uppdatera spelet. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson

Snart släpps Paramount+ som fristående app
29 april till och med

När streaming-tjänsten Paramount+ lanserades här i Sverige förra månaden valde man att lansera den som "kanal" på AppleTV eller via Boxer, Canal Digital, Com Hem, Telenor och Telia. Någon fristående app släpptes inte då eftersom de tydligen verkligen värderade partnerskapen de har i regionerna vilket ledde till att de prioriterade partnerskapsmodellen först. Men snart kommer tjänsten även släppas som en fristående app vilket ju gör att fler kan börja använda tjänsten. Denna fristående app kommer lanseras här i Sverige den 29 april. Med den kan man kolla in tusentals avsnitt samt filmer från Showtime, CBS och Paramount studios. Priset för Paramount+ är rätt najs då det endast är 69 kronor i månaden. Tumnagel
34.1°
+
Frode Wikesjö
0

Luigi-Lego släpps 1 augusti
Bygg riktiga Super Mario-banor med Marios brorsa

Igår började det tisslas och tasslas om att mer Super Mario-Lego var på ingång och ryktena stämde. Ett nytt Super Mario-bygge kommer släppas i slutet av sommaren och den här gången får vi bygga banor med Mario Marios brorsa Luigi Mario. 1 augusti kommer byggsatsen släppas och priset kommer ligga på 595 kronor. Med i lådan kommer en Luigi-figur, fiender samt roterande plattformar som går att användas för att bygga ut dina nuvarande Super Mario-banor. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Sverige fortsatt i toppen på världsrankingen för pressfrihet
Reportrar utan gränser släpper 2021 World Press Freedom Index

Reportrar utan gränser har uppdaterat sitt så kallade "World Press Freedom Index" och enligt den nya rankingen anses Sverige vara det tredje bästa landet i världen för pressfrihet. Norge och Finland anses vara något bättre än Sverige på pressfrihet medan Danmark kommer snäppet efter Sverige. Det verkar hur som helst som om pressfriheten i Norden är den bästa i världen vilket givetvis känns tillfredsställande. De länder där pressfriheten anses som sämst är som vanligt totalitära stater som Eritrea, Nordkorea, Turkmenistan och Kina. Under "Läs mer" hittas en topp-tio-lista på de länder som anses ha bäst pressfrihet i världen samt en topp-tio-lista över de de länder som anses ha sämst pressfrihet i världen. Ni hittar hela Reportrar utan gränsers "World Press Freedom Index" på länken här nedanför. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan vi få snabbtester för COVID-19 på apoteket
Läkemedelsverket ger dispens för CE-märkning

För att göra det enklare för folk att testa sig själva för COVID-19 har Läkemedelsverket gett tillverkare av snabbtester för viruset dispens så de inte behöver vara CE-märkta för att kunna användas för privatbruk. Det innebär att dessa snabbtester kan komma att börjas säljas i svenska apotek inom kort. Vanligtvis tar det rätt lång tid för att få CE-märkning från valideringsorganen så dispens gjorde att de temporärt gick förbi kön. När dessa testkit kommer dyka upp i butikerna är oklart men det kommer ju onekligen göra det enklare för folk att testa sig så de slipper jiddra med 1177 hela tiden. Tumnagel
44.3°
+
Frode Wikesjö
0

WMO släpper deppig klimatrapport
Inget verkar gå åt rätt håll

World Meteorological Organization (WMO), Meteorologiska världsorganisationen, släppte igår en ny rapport och den målar upp en rätt så mörk bild av jordens nuvarande klimatsituation. Enligt rapporten "State of the Global Climate 2020" så var 2020 ett av de tre varmaste åren som någonsin uppmätts och den globala medeltemperaturen var förra året 1,2 grader högre än under den förindustriella perioden (1850 - 1900). Den senaste tioårsperioden ska även vara den varmaste som någonsin uppmätts. En del verkar ha haft förhoppningar om att pandemin skulle lett till att världen kyldes ner något på grund av bland annat det minskade resandet. Så verkar inte ha blivit fallet. Istället har pandemin ställt till det för olika typer av räddningsinsatser i länder som drabbats av olika naturkatastrofer relaterade till extremväder enligt rapporten. Vidare skriver man i rapporten att koncentrationen av växthusgaser i atmosfären fortsatte att öka under 2019 och 2020, världshaven var varmare än någonsin under 2019 och detta tros ha förvärrats under 2020 samt att flera regioner i världen har drabbats av extremväder samtidigt som det satts värmerekord på flera platser runt om på jorden. Här ovanför kan ni kolla in en jättedeppig film från WMO och vill ni läsa mer om "State of the Global Climate 2020" så hittas det på länken nedan. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fitbit presenterar tjusiga aktivitetsbandet Luxe
Stiligt värre

Vill man vara fin, får man lida pin lyder det gamla ordspråket. Men med Fitbit Luxe kan man vara fin medan man lider pin. Det nya aktivitetsbandet från Fitbit förser dig inte bara med en enhet som hjälper dig hålla koll på hur mycket du rör på dig, utan är framtagen för att se bra ut på handleden. Luxe heter pjäsen och precis som andra Fitbit-band är Luxe duktig på att mäta steg, puls, andning och annat med en rad olika sensorer och kan även visa aviseringar från telefonen och ge dig tillgång till andra grundläggande tidsfunktioner. Batteritiden ska enligt Fitbit ligga på 5 fem dagar vid normalanvändning. Fitbit Luxe kommer släppas i slutet av maj och kommer kosta 1599 kronor, vilket även ger dig ett halvårs Fitbit Premium. Tillbehör till aktivitetsbandet kommer finnas tillgängliga för mellan 99 och 999 kronor. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Trailer för den där Avatar-serien på YouTube
DISAPPOINTED.gif

Förra veckan meddelade Nickelodeon att de hade en ny Avatar-serie på gång som skulle börja sändas på YouTube. Direkt skapades det hopp om att vi kanske skulle få några nya korta historier i Avatar-universumet. Så om man nu var exalterad över tanken att kanske få se nya Avatar Chibi-avsnitt kan behöver man inte längre hälla kallt vatten på könet då Nickelodeon gjorde det åt dig. Avatar-serien på YouTube heter heter Avatar: Four Nations Forum och är en slags videopodcast-liknande grej där Avatar-fans diskuterar Avatar-relaterade ämnen. Avatar: Four Nations Forum har premiär på YouTube den 22 april 22 Tumnagel
26.0°
+
Frode Wikesjö
0

Celeste-utvecklarna presenterar Earthblade
Beskrivs som "2D explor-action game in a seamless pixel art world"

Celeste-utvecklarna Extremely OK Games har äntligen presenterat sitt nya spel och det kommer gå under namnet Earthblade. Spelet beskrivs av utvecklarna som ett 2D-actionspel med fokus på utforskning i en pixeltät värld, vilket låter lite Metroidvania-aktigt och intressant. Utöver spelets titel samt musikteaser som ni kan höra nedan vet vi inte så mycket om det kommande spelet, men om det håller samma höga nivå som Celeste så ser vi i alla fall fram emot att spela det när det väl släpps. Lena Raine · Earthblade - Music Teaser Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Kolla in kvällens Apple-presentation här
Då vi kanske kan få se nya iPads, iMac, AirTags, AirPods och annat

Senare ikväll kommer Apple att köra sin vårpresentation "Spring Loaded" och vill du kolla in det live så går det fint att göra det via YouTube här ovanför. Vad Apple ska visa upp på eventet finns det än så länge inga bekräftade uppgifter om. Det har dock spekulerats om att det bland annat kan handla om en ny iPad Pro såväl som en ny iPad Mini, en ny iMac, tredje generationens AirPods och Apples spårbrickor AirTags. Givet namnet och logotypen för "Spring Loaded" så utgår i alla fall jag själv från att det kommer att visas upp något med ordentlig "fjädring". Apple Spring Loaded drar igång klockan 19:00 svensk tid. Vi kommer givetvis att presentera nyheterna därifrån här på Feber senare under kvällen. Här nedanför snackar CNET lite om vad Apple kanske kan komma att presentera ikväll. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när Ingenuity flyger på Mars
Imponerande grejer

Under gårdagen släppte NASA ett klipp där man får se hur det såg ut när deras helikopter Ingenuity gjorde sin första testflygning på Mas. På ytan så kanske det inte ser så imponerande ut då det mer eller mindre bara är en liten minihelikopter som svävar tre meter över ytan i någon minut men när man då inser att detta sker på Mars är det ju galet tufft. Tumnagel
56.2°
+
Frode Wikesjö
0

Inspelningarna av The Flash har nu dragit igång
Efter en och annan försening

DCEU-filmen The Flash har varit på ingång sedan urminnes tider. 2015 blev Ezra Miller anlitad att spela Flash i Justice League samt en fristående Flash-film och då var planen att släppa filmen 2018, men på grund av att flera regissörer hoppat av projektet sköts premiären upp. 2019 spikades det att It-regissören Andy Muschietti tagit över regi-ansvaret och sedan dess verkar arbetet med filmen gått sakta men säkert framåt. Nu har regissören meddelat att inspelningarna av filmen har äntligen dragit igång, vilket betyder att vi förhoppningsvis kommer få se filmen nästa sommar om allt går som planerat. Specifikt vad filmen kommer handla om är okänt, men berättelsen kommer vara en variant av Flashpoint-berättelsen som kommer dra igång en ny version av DC:s filmuniversum. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Portal 2-mod ger dig en extra portal
Tidsportal

Några entusiaster har nu släppt sin ambitiösa mod, Portal Reloaded, för Portal 2. Modden ger dig ett gäng nya klurigheter men också en ny grön portal. Denna portal ger dig möjligheten att resa genom tiden vilket ökar klurigheterna exponentiellt. Utöver det har det också rösterskådespelande samt ett eget soundtrack. En trailer för Portal Reloaded kan beskådas ovan och vill du prova det så hittar du det borta på Steam via länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
128kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
95kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
88kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
15kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
105kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
213kg
+
Wille Wilhelmsson