m

Det är dags att sluta göra narr av Corvette
Jag har äntligen kört C7 och jag är imponerad

Det är dags att sluta göra narr av Corvette
Foto: Bobby Green
Bil / Övrigt

Det tog ett tag men nu har jag äntligen gjort det. Provkört nya Chevrolet Corvette alltså. När bilen släpptes kastade sig journalisterna över den för att utröna om Corvette fortfarande fick se sig slagen av tyskarna eller om de nu faktiskt hade något att komma med. Och till allas förvåning, och förtjusning, hade något revolutionerande hänt. Bilen var inte bara uppsnäppt på alla punkter, den slog även motståndet på fingrarna. Och det till ett pris som faktiskt inte krävde att man sålde sina organ. Jag önskar så att jag kunde säga något annat än det som redan är sagt, men det går helt enkelt inte - C7:an är för bra för det.

Förord
När jag för några år sedan för första gången fick köra en Corvette C6 var förväntningarna skyhöga. Visst, jag hade hört folk klaga på det ena och det andra men jag har alltid tyckt att modellen är riktigt häftig och ville bilda mig en egen uppfattning. Det blev magplask. Bilen hade noll identitet, kändes orolig på vägen och allt annat än det jag hade väntat mig. Och var det verkligen en V8:a under huven, om så var fallet hade ekorrar byggt bo i avgasrören för den lät i princip ingenting. Min bild av Corvette raserades tyvärr snabbt och jag vart besviken. Året därefter presenterades en ny generation - C7. Den här skulle vara ett steg upp lovade Chevrolet, och man skulle ha lyssnat noga på vad både journalister, spekulanter och tidigare ägare sagt för att verkligen bygga en bil folket ville ha. Jag väntade ivrigt på de första recensionerna, och en efter en prisade den nya bilen som Corvetten vi väntat på och den som äntligen kunde ge tyskarna en match. Självklart var det då extra spännande när jag äntligen för några dagar fick hoppa in i en själv och se om allt snack stämde.

Körkänsla
Med något för tajta byxor på mig kryper jag ner i sittbrunnen och det är i princip som att sätta sig direkt på backen, för här sitter man riktigt lågt. Det märks direkt att det är föraren som är i fokus här då hela mittkonsolen är vriden mot den som kör. Man känner sig inkapslad som i en cockpit och allt jag vill ha inom nära räckhåll är det. Jag gillar när man klär på sig en bil och inte tvärtom. Hela interiören är ett steg upp, som sig bör, från föregångaren och allt ser faktiskt rätt så trevligt ut. Och det viktigaste - det känns inte plastigt längre. Knappar och reglage har ett skönt motstånd när man använder dem och det rasslar inte i grejerna när man kör iväg. Ett problem förra generation tyvärr led av. Det är inte premiumkänsla på allt, men väldigt nära. Ett ord som beskriver känslan är tajt - jag sitter som gjutet och det som finns runtomkring är genomtänkt och inte bara inkastat.

Ett tryck på startknappen och vad som låter som en ganska trött startmotor (typiskt amerikanskt) hjälper motorn att vakna till liv. Och den gör det med en käftsmällande ljudmatta. Herregud. Det är så här det ska låta när man drar igång en Corvette! Högt, rejält och tydligt. Inget jäkla meseri, det här är en kärra man väcker sjusovare med när man drar till jobbet och som verkligen inte vill dölja vad som finns där under huven. Lyfter man på locket hittar man samma motor som i Cadillac Escalade som jag skrev om i går, men med mer effekt och med ett betydligt hetsigare temperament. I suven är den lugn, jämn och sävlig, i Corvetten är den ilsk, rapp och jävlaranamma. Jag är på riktigt nervös inför vad som väntar då jag har tittat på lite för många YouTube-klipp på när hetsiga Corvette-förare bränt på i en rak linje för att sedan helt plötsligt flyga iväg som en vante in i något träd. Massvis med effekt på bakhjulen är inte att leka med om man inte har koll på vad man gör såklart, men i vissa fall har det i dessa klipp verkat som att bilen lever ett eget liv och ofta överraskar föraren med att helt plötsligt tappa greppet.

Testexemplaret är utrustad med manuell låda och i detta fall har den inte mindre än sju lägen. Det finns även en åttastegad automatlåda men i mitt tycke är det just manuell som gäller i den här typen av bil. Som ni kan se sitter det dock ändå paddlar bakom ratten här vilket kan vara lite förvirrande. Paddlarna är kopplade till växellådan men man växlar inte med dem, utan de sköter något som kallas för Active Rev Match. Det är en funktion som matchar varvtalet vid nedväxling och som automatiskt ger mellangas. Perfekt för den som inte är så haj på det här med "Heel-and-toe"-principen. Samma funktion finns även i exempelvis Nissan 370Z. Du aktiverar funktionen genom att trycka på valfri paddel och som indikation på att det är igång blir aktuell växel på den digitala display orange istället för vit. Går supersnabbt att stänga av och sätta på och det spelar alltså ingen roll vilken paddel du drar i. Fungerar mycket bra och förutom att vara effektivt vid exempelvis bankörning ger det också ett rappt och rejsigt mellangasljud.

Den manuella lådan är helt fantastisk att jobba med. Växlarna ligger väldigt tätt och man får vara bestämd för att vispa i rätt när det är dags att byta. Upp till sexan är det en liten rörelse som krävs men när det är dags att lägga i sjuan känns det som att man ska boxa passagerarens vänstra knäled ur led om man nu har någon med sig i bilen. En lätt överdrift kanske men den ligger i alla fall tydligt mycket längre bort än de övriga växlarna. Den fungerar som en slags överväxel som man kan kasta i vid motorvägsfart och liknande men det sjuka vridet i motorn, 630 Nm, gör att man även kan använda den i betydligt lägre hastigheter. Det är inga problem att köra på sjuan i 50 km/h och en riktigt mäktig sak är att jag vid ett tillfälle testade att lägga i högsta växeln i 50 och sedan släppa gasen helt. Bilen fortsatte att köra på vridet och tappade aldrig hastigheten, inte ens när det började luta uppför! På tomgång puttrade jag alltså fram på sjunde växeln utan att röra någon pedal, det blev jag faktiskt riktigt imponerad över. Det sista läget i lådan hjälper ju även till att få ned förbrukningen en del, för det går snabbt åt soppa om man kör lite mer inspirerat. Så kör man transportsträckor kastar man i sjuan och ser till att det lilla humörvredet bakom spaken är inställt på "Eco" - då stängs nämligen halva cylinderbanken av och helt plötsligt kör man en V4:a som är betydligt mindre törstig.

Det där vredet jag precis nämnde är alltså precis som i många andra sportbilar där man ställer in hur man vill att bilen ska uppföra sig. Det finns fem olika körlägen att välja mellan - Weather, Eco, Tour, Sport och Track och vad dessa innebär kan ni nog lista ut själva. De har alla olika utseende på den digitala skärmen framför föraren och i det värsta läget som är Track är det som sig bör mest fokus på varvräknaren. Bilen startar alltid i Eco och sen får man själv välja vad som passar bäst för stunden. Vrider man över till Tour som ligger till höger om Eco hör man direkt att ett par ventiler öppnas i avgassystemet och att ljudet blir mycket fylligare och brötigare. Detsamma gäller för Sport och Track. Dock hade jag velat att det mörkare ljudet alltid gäller när man valt ett läge som öppnar ventilerna. Vid vissa gaspådrag, trots att exempelvis Sport var valt, öppnades inte ventilerna och det kom nästan som ett fisljud från avgaspiporna. Precis som att ventilerna inte riktigt hann med i svängarna och att de behövde lite mer tid på sig för att öppna. Nästa gaspådrag var de fullt öppna och då hoppade man nästan till för att det gick från himmel till helvete ljudmässigt. Den där smygaren blev helt plötsligt ett Vuvuzela-bröl rätt in i stigbygeln.

När jag nu bekantat mig lite mer med växellådan och slutat vara skiträdd för bilen är det dags att jobba upp tempot lite, och se om det går att göra mer än att sätta strippen-tider med en sån här bil. Snabbt blir jag varse om att så är fallet. Rädslan över att bakhjulen ska släppa när jag trycker på försvinner nästan omedelbart och jag känner mig verkligen som klistrad mot backen. Vägarna är nysopade och solen har värmt upp asfalten så det finns inget sådant som skulle kunna påverka körningen negativt. Jag pressar på lite och baken svajar inte det minsta. Det finns bra med pulver på alla växlar men det är när man varvar som hela motorarsenalen vaknar till liv och på riktigt skickar en hästspark i rumpan på de som sitter i bilen. Ett par kurviga partier senare och jag inser att det även går att svänga utan bekymmer, det finns inga tendenser till läskig och oväntad överstyrning utan jag känner hela tiden vad som händer och blir aldrig orolig över att jag är på väg att tappa kontrollen. Nu kör jag sällan över min förmåga heller och är inte på långa vägar i närheten av vad bilen klarar av, men jag får ändå en känsla av trygghet - något som jag helt saknade i föregångaren.

C7 känns som en mångsidig bil. Den är förvånansvärt bekväm att åka i och otroligt lättkörd. Du får faktiskt in en del packning där bak och en längre tur är inte omöjlig, trots att det är en råbarkad och hård sportbil med en markfrigång på tre granbarr staplade på varandra. Styrningen är rapp och precis, fjädringen hård och bestämd men inte obekväm och den sammanlagda känslan är att allt lirar mycket bra tillsammans. I Eco-läget blir den tam som en nyvaken bondkatt och man kan lugnt och försiktigt smyga sig fram obemärkt. I nästan stund och med vredet i Sport-läget blir det en fullfjädrad sportvagn som kommer få även den med stelopererad mun att le från öra till öra.

Interiör

Exteriör
Varför är inte alla coupé-modeller i targa-utförande? Det är riktigt trevligt att kunna plocka bort en del av taket när solen bestämmer sig för att titta fram och i det här fallet gör det inget negativt för utseendet, snarare tvärtom. När takbiten är på märker man knappt att den går att plocka bort då den smälter så bra in med bilens former, och när den är av blir det en precis lagom cabkänsla - lite vind i håret men inte helt öppet bakåt. Takbiten som är i kolfiber och superlätt placerar man enkelt i ett par fästen i bagagen och även om det tar lite plats får man ändå in lite packning under taket innan man lägger in det.

Står man utanför Corvette C7 ser den faktiskt ganska liten och nätt ut. Den har ett härligt kompakt format baktill och precis som på C6:an sluttar den ganska kraftigt efter bakhjulen. Huven är förstås inte helt liten då den ska få plats med motorn där under men i profil ser bilen relativt kort ut. Det blir dock en annan känsla när man hoppar in. Även om kupén känns tajt och känslan är att man kryper in i bilen känns den stor att ratta. Framskärmarna står upp rätt mycket och det är i början lite svårt att få en känsla för var man har bilen. Dock kan man ha toppen på skärmen som en referenspunkt, för rakt under den är nämligen mitten på hjulet. Det är lite bil bakom föraren och passageraren också men det känns ändå som att man sitter så långt bak det bara går, och att ett spinnande bakhjul skulle kunna killa en på ryggen.

Designmässigt tycker jag att Chevrolet har lyckats riktigt bra. Jag var till en början lite ledsen över att de runda baklyktorna försvunnit och blivit något mer Camaro-lika, men i verkliga livet och om man inte bara stirrar på en bild gör de sig riktigt bra. De lyser snyggt på natten och jag gillar bilar som inte bara ser arga ut framifrån utan även bakifrån. De fyra runda och stora piporna är självklart på plats och den lilla läppen på bakluckan ser kaxigt uppkäftig ut. De yxiga formerna överlag passar även om jag tycker att man kunde gjort fronten lite mer aggressiv för att matcha bättre med resten av bilen. Led-ljusen fram lyser dock snyggt och bidrar till en något argare uppsyn. Det som borde tagit en vända till på ritbordet är dock backspeglarna, som är på tok för stora i sin form och som förstör helhetsintrycket lite.

I mitt tycker är coupé-versionen hästlängder snyggare än cabben. I coupén sträcker sig taklinjen långt bak och smälter ihop med resten av designen medan det känns som att man bara flexat bort allt och monterat ett tygtak i cabrioleten. Cabtaket slutar liksom för tidigt och ger taket en helt annan form som inte passar in. Eftersom coupén även är en targa så behövs heller inte cabben så köp coupén istället.

Avslutning
Chevrolet har verkligen lyckats med nya Corvette. Vad som i många år har varit mycket hästkrafter och lite köregenskaper har nu blivit mycket hästar och prestanda som smiskar konkurrenterna på fingrarna. Och det var längesedan en amerikansk bil gjorde något sådant, om det nu någonsin har skett. Vi ser vassa Ringen-tider, supernöjda kunder och journalistkårer som klappar händerna. Och så lilla jag, som blir tvungen att hålla med på alla punkter - det här är en riktig fullträff i den moderna muskelbilsvärlden. Och det till ett konkurrenskraftigt pris som nog faktiskt kan klassas som det något uttjatade begreppet "bang for the buck". För ungefär samma pengar får du en Porsche Cayman GTS som på alla möjliga vis är en fantastisk bil, men i Corvetten får du V8:a och över 100 hästar till. Porsche är Porsche men om du har den här summan att lägga på en bil och vill ha något annat häftigt har du ett klockrent alternativ i Corvetten.

Till hösten ska förhoppningsvis nya Z06 testas, och jag är redan rädd för hur brutal den kommer att vara. Dock är jag säker på en sak - den kommer inte att göra mig besviken. Corvette har äntligen hittat hem.

Fakta Chevrolet Corvette C7
Motor: V8:a, 6.2 liter, 466 hästkrafter, 630 Newtonmeter.
Växellåda: Sjuväxlad manuell med Active Rev Match.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.2 sekunder, toppfart 290 km/h.
Däck: 245/35 R19 fram, 285/30 R20 bak.
Mått: Hjulbas 2.71 meter, längd 4.49 meter, bredd 1.66 meter, höjd 1.23 meter, vikt 1 539 kilo, bensintank 70 liter, förbrukning 1.2 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 279 gram per kilometer.
Pris: 748 000 kronor.

Läs mer
59.7°
0

Det är dags att sluta göra narr av Corvette

Jag har äntligen kört C7 och jag är imponerad

Har företag planerade förfallodagar på sina produkter?
Our Changing Climate kollar in

Charlie, från YouTube-kanalen Our Changing Climate, pratar här om hur vissa företag verkar ha planerade förfallodagar på sina produkter vilket, enligt honom, gör det svårt att vara miljövänlig. Enligt klippet är normen som sådan för många företag att saker ska gå sönder inom en viss en tid. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Galaxy Quest 2 kan fortfarande bli av
Har tydligen ett fantastiskt manus

Galaxy Quest är en riktigt bra rulle och en uppföljare är något fans länge har längtat efter. Det var en uppföljare i form av en serie sades vara på gång från Amazon men slopads när Alan Rickman gick bort 2016. Men enligt skådespelaren Tim Allen, som spelade Jason Nesmith i filmen, är hoppet fortfarande vid liv då denna potentiella uppföljare redan har, enligt honom ett fantastiskt manus. Kruxet med manuset dock är att karaktären som Alan Rickman spelade hade en stor roll. Men Tim är optimistisk att det kan skrivas om en aning så det anpassas till situationen. "It’s a fabulous script. But it had a hiccup because the wonderful Alan Rickman passed. So it all got very sad and dark because [the script] was all about [Lazarus] and Taggart. It was all about their story. It doesn’t mean they can’t reboot the idea, and the underlying story was hysterical and fun." Om det här nu blir verklighet eller ej återstår så klart att se men om Bill & Ted kan få en en ny film till slut så borde väl även Galaxy Quest kunna komma loss förr eller senare. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry kollar in DOOM Eternal på Switch
Imponerande port tydligen

John Linneman från Digital Foundry gör här en ordentlig djupdykning i Switch-versionen av DOOM Eternal. Denna version har utvecklats av Panic Button och är, enligt Digital Foundry, den mest ambitiösa portningen av idTech till Switch hitintills. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Hamster utforskar Portal-bana
Men finns det tårta?

Klipp där någon byggt upp en liten labyrinth med Portal-tema för sin hamster. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Pilotavsnittet för The Last of Us har fått en regissör
Kantemir Balagov heter han

I dag stod det klart att den ryska regissören Kantemir Balagov kommer regissera pilotavsnittet för HBO-serien The Last of Us som då är baserat på spelet med samma namn. Kantemir är nog mest känd för filmen Beanpole från 2019 (trailer nedan) och har generellt en visuell stil som säkert kommer passa serien väldigt bra. Något premiärdatum för serien finns inte ännu. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Apple sätter stopp för sidladdning på Apple Silicon
Störigt

En kul grej med Apple Silicon är att de kan köra iOS-appar så länge de är tillgängliga i Mac App Store. Men även appar som inte finns i den butiken har gått att köra på datorna genom sidladdning via verktyg som iMazing. Men nu verkar det vara slut på det roliga då 9to5Mac rapporterar att det inte längre kommer vara möjligt att sidladda appar på M1 Macar, även om de finns tillgängliga på iOS. Ny kod i MacOS 11.2 beta förhindrar tydligen detta vilket innebär att utvecklare kan välja om de inte vill att apparna ska vara tillgängliga i Mac App Store ifall de nu vill att de ska användas på dator. Detta kanske kan uppfattas som lite störigt för användare som vill köra an specifik app på datorn. Värt att nämna dock är att appar som man redan har sidladdat in på datorn innan denna uppdatering fortsätter att fungera enligt 9to5Mac. Tumnagel
30.3°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 började inte utvecklas förrän 2016
Förklarar en del

Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning i utvecklingen av Cyberpunk 2077. Han pratade med 20 nuvarande och före detta CD Projekt RED-anställda för att försöka reda ut hur släppet kunde bli så fel, framför allt då konsolversionerna. Bland annat kom det fram att även om spelet tillkännagavs redan 2012 och fick en trailer 2013 började utvecklingen av spelet inte dra igång på allvar förrän under 2016. Då var det fortfarande inte heller helt klart om spelet skulle spelas ur ett förstapersons- eller tredjepersonsperspektiv. Det nämns också att E3-demot från 2018 (klippet ovan) var nästan helt falskt då utvecklaren inte ännu kodat de underliggande spelsystemen och att mycket av det som visades i demot inte fanns i slutprodukten. Utvecklare som Jason talade med sa också att de kände att utvecklingen av demot var ett slöseri med tid, tid som borde ha gått för att utveckla själva spelet. Under E3 2019 blev det klart att spelet skulle släppas den 16 april 2020 något som, enligt rapporten, förvånade många anställda då de internt ansåg att spelet var väldigt långt ifrån redo för släpp. Enligt några anställda så förväntade de sig inte att spelet skulle vara klart förrän 2022 och började internt skapa memes om att spelet skulle bli försenat. Utvecklare pratade också om att de jobbade upp till 13 timmar om dagen fem dagar i veckan. En av dem som Jason pratade med sa att han hade vänner som förlorade sina familjer på grund av dessa enorma övertidstimmarna. En utvecklare sa också att när de sa till sin gruppledare att de inte ville jobba övertid, vilket chefen hade sagt var ok. Men att han då fick svaret att det var ok att inte jobba övertid men att någon av hans kollegor då måste jobba ännu mer för att kompensera för denna "förlorade" tid. Kort efter denna artikel publicerades kom studiochefen för CD Project RED, Adam Badowski, ut med ett längre inlägg på Twitter där han bemötte några av punkterna. Bland annat att spelets E3-demo inte alls innehöll några falskheter dock nämnde han inget om de galna arbetstimmarna. Tumnagel
29.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nytt premiärdatum för Godzilla vs. Kong
Släpps redan den 26 mars

Den kommande monsterfilmen Godzilla vs. Kong har nu fått ett nytt premiärdatum och det är den 26 mars. Det är nästan två månader tidigare än förväntat då det tidigare premiärdatumet var den 21 maj. Precis som vi tidigare rapporterat kommer filmen ha premiär på streamingtjänsten HBO Max samtidigt som öppna biografer. Vad Godzilla vs. Kong kommer ha för handling känns väl inte direkt relevant så länge vi får se dessa två monster slåss med varandra. Förutom Godzilla och King Kong kommer vi i filmen få se Millie Bobby Brown, Julian Dennison, Jessica Henwick, Kyle Chandler samt Alexander Skarsgård. Någon ordentlig trailer finns inte än men en liten miniglimt kan man få i HBO Max-reklamen ovan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

WhatsApp skjuter upp sitt nya användaravtal
Med tre månader

För någon vecka sedan uppdaterade den Facebook-ägda meddelandetjänsten WhatsApp sitt användaravtal och började kräva att deras användarna skulle acceptera att deras data delades med Facebook om de ville fortsätta använda appen. Detta gjorde vissa av tjänstens användare inte helt nöjda och ledde också till att meddelandetjänsterna Telegram samt Signal fick miljontals nya användare. Hur som helst skulle detta användaravtal börja gälla från och med den 8 februari. Men WhatsApp skrev nyligen på sin officiella blogg att många av deras användare hade hört av sig att de är förvirrade vad som egentligen gällde. Därför har de nu bestämt sig för att senarelägga denna deadline för användaravtalet med tre månader. De var också tydliga med att säga att alla meddelanden som skickas samt alla samtal som sker via WhatsApp fortfarande kommer vara totalsträckskrypterade och aldrig något som de tar del av. De klargjorde också att de aldrig kan se din delade position och att de inte heller kommer dela dina kontakter med Facebook. Du kan läsa hela blogginlägget via länken nedan. Tumnagel
29.1°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple sägs designa om iMac
På tiden!

Den här helgen dök det upp en hel klase med Apple-rykten vilket ju alltid är kul. Under gårdagen rapporterade vi bland annat om att de potentiellt hade en premiumtjänst på gång för podcasts samt en fingeravtrycksläsare för årets iPhones. Den här helgen florerade också ryktet att Apple planerar att designa om sin iMac helt och hållet. Än en gång är det Bloomberg som skvallrar och skriver att Apple kommer ersätta Intel iMac-serien med två nya modeller (21,5 och 27 tum) med Apple Silicon. De skriver också att designen på dessa nya modeller kommer var mer lika Apples Pro Display XDR-skärmar än iMacen vi kan köpa i dag. Något släppfönster har dock ej angivits så den som lever får väl se. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple kan ha en premiumtjänst för podcasts på gång
Där ser man

The Information rapporterar att Apple har planer på att lansera en premiumtjänst för podcasts. Denna idé är ju inte direkt något nytt då flera andra podcast-tjänster har eller planerar liknande grejer. Om detta nu blir av för Apple så skulle det i så fall ge betalande användare tillgång till exklusiva podcasts och bonusmaterial. Tydligen ska de redan ha tagit kontakt med flertalet potentiella samarbetspartners. När denna tjänst i så fall skulle kunna lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Willy’s Wonderland
Filmen där Nicolas Cage slåss mot animatroniska djur

I går fick vi den första trailern för den kommande filmen Willy’s Wonderland vilket är den något Five Nights at Freddy’s-inspirerade filmen som handlar om en vaktmästare som strider mot animatroniska djur i en övergiven restaurang. I huvudrollen ser vi Nicholas Cage och man kommer kunna se den via diverse VOD-tjänsten från den 12 februari. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Peach’s Castle som GoldenEye-bana
Ja, varför inte?

Ett gäng entusiaster har återskapat Peach’s Castle som GoldenEye 007-bana. Hela grejen är rätt ambitiös så det inte bara är en enkel flerspelarkarta utan även en med olika uppdrag om man vill spela själv. Om du vill prova detta själv så kan hittar man instruktioner till emulatorn här och nedladdningen av filerna hittar man via länken nedan. Lite mer gameplay från denna bana kan ses i klippet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Canon lanserar interaktiv sajt för sin CE-SAT-1-satellit
Den som fotograferar jorden med en 5D Mark III

För dryga tre år sedan skickade Canon upp sin lilla satellit CE-SAT-1 som hade en modifierad 5D Mark III i sig. Satelliten tar bilder på jorden med hjälp av ett Cassegrain-teleskop och nu kan du få ett smakprov på hur dessa bilder ser ut. Canon lanserade nämligen en interaktiv sajt där du kan hoppa mellan olika platser på jorden och ta bilder. Det är dock tyvärr endast färdiga bilder man kan leka med så tyvärr kan man inte kolla in vad grannen håller på med. Men hur som helst ger sajten en god inblick i hur denna relativt enkla satellit fungerar och hur bra bilder den faktiskt tar. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Årets iPhone sägs få fingeravtrycksläsare
Och kanske får vi i framtiden en med vikbar skärm

Bloomberg rapporterar att årets iPhone-modell kommer ha en fingeravtrycksläsare direkt i skärmen. Fingeravtrycksläsare är ju inte direkt något nytt Apple redan hade det i 2013 med sin iPhone 5S men relegerade också det några år senare för Face ID. Men enligt Bloomberg är fingeravtrycksläsaren något som kommer att komma tillbaka dock inte som Face ID-ersättare utan som komplement. Som vi nämnde ovan så påstår rapporten att fingeravtrycksläsaren kommer vara direkt på skärmen vilket ju numera är ganska standard på andra telefoner med denna teknologi. I samma rapport skriver Bloomberg också att Apple håller på att testa vikbara skärmar och antyder att detta kan vara en indikation på att Apple också kan erbjuda en vikbar telefon i framtiden. Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för S02 av For All Mankind
Den där rymdserien på Apple TV+

Här har vi en trailer för den andra säsongen av Ronald D. Moores rymdserie For All Mankind. Serien utspelar sig i en kontrafaktisk historia där rymdkapplöpningen bara fortsatte och ledde till seriösa konflikter. For All Mankind återvänder till Apple TV+ den 19 februari. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Reasonance visar upp trådlös tv
Xorosho!

Den ryska startupen Reasonance visade under CES upp en tv som är helt trådlös. Det innebär alltså inga sladdar för något, inte ens ström. Tvn som Reasonance visade upp var väl inte direkt jättevacker men det är ju en prototyp trots allt. Strömmen skickas mellan en sändaren och mottagare som man kan ha upp till en meters avstånd mellan. Men som man kan se i klippet ovan är det nog inget någon just nu vill ha istället för dagens tunna apparater. Men teknik förbättras ju alltid med tiden så kanske är detta en lösning vi kan se ett antal år i framtiden. Reasonance har redan patent på tekniken i Ryssland och har ansökt om patent runtom i världen. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Dramat i Knutby blir dokumentärserie
Knutby: I blind tro

Knutby: I blind tro är en kommande dokumentärserie i sex avsnitt av Anton Berg, Martin Johnson (båda från podcasten Spår) och Henrik Georgsson. Under dessa sex avsnitt ska vi få oss en bättre bild av vad som egentligen hände den där januarinatten 2004 när en ung kvinna mördades och hennes granne skottskadades. Knutby-fallet kom att bli ett av de största brottsfallen i svensk historia men trots erkännanden samt fällande domar har mycket förblivit osagt, outrett och många pusselbitar har saknats. Efter att församlingen upplöstes har flera tidigare medlemmar vittnat om den fysiska och psykiska misshandel de utsatts för, vilket ledde fram till rättegången i fjol. Knutby: I blind tro kommer sändas på HBO Nordic någon gång under våren 2021. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-19kg
+
Roger Åberg

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Waldo's People - U Drive Me Crazy
Fredagsklassikern

Fredag igen och denna vecka drar vi till med en klassiker från den finska gruppen Waldox27s People. Vi snackar om låten U Drive Me Crazy från 1998 som undertecknad lyssnat oerhört mycket på i mina dagar. Den enda låten från gruppen som är något att hänga i granen enligt mig. Är även med på soundtracket till filmen Fucking Åmål. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Skejta på dagen, kocka på natten
Så ser Sams liv ut

Sam Narvaez växte upp på den lilla ön Key Largo utanför Florida och där har hon skejtat sedan hon var liten. På dagarna kör hon bräda men på kvällarna och nätterna står hon i köket och kockar. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny singel från Foo Fighters
Lyssna på Waiting On A War

Den 5 februari släpper Foo Fighters det nya albumet Medicine At Midnight. Med på plattan finns bland annat singeln Waiting On A War som ni kan lyssna på här. x27Waiting On A Warx27 out now. ??Listen here: https://t.co/9uyPXIqYBd#MedicineAtMidnight pic.twitter.com/cVBn4H5oMW— Foo Fighters (@foofighters) January 14, 2021 Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Ny säsong av Arlas Matkanalen
Kändisar lagar mat

På YouTube kör Arla något som de kallar för Matkanalen som är ett program där olika kändisar bjuds in för att laga lite mat tillsammans med någon av de fyra stycken kockarna Klara Lind, Nisse Hallberg, Frida Lund och Filip Poon. Idag är det premiär för säsong fyra och i det första programmet gästar Philippe Cohen. Övriga som kommer att vara med i år är Siri Barje, Sebastian Pettersson, Tan By Klara, Jonas Fagerström, Ludwiq Tjörnemo, Klas Eriksson, Jacob Lamb, Clara Henry och Zeinas kitchen. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green

Fler nyheter i Burtons Mine77-kollektion
Massa saker för dig som gillar snö

Burton Snowboards presenterar nu fler nyheter i kollektionen Mine77. Den innehåller nya brädor, jackor, överdragsbyxor och accessoarer. Det finns även ett par lädervantar och ett par boots i mocka. Materialet i grejerna är Gore-Tex och Topo som är ett material som är extremt stretchigt. Allt finns att köpa nu och du hittar kollektionen på länken nedan. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

OLW öppnar snacksbutik
Och släpper årets första produkter

OLW har nu öppnat en butik helt dedikerad till snacks och givetvis heter den Snacksbutiken. Butiken ligger i Filipstad där OLW har tillverkat sina snacks sedan 1967. Här ska man förutom att kunna handla snacks även lära sig om produkternas historia. Man presenterar även årets nyheter som ska finnas ute i butik från och med nästa vecka och dessa är OLW super cheez jalapeño, OLW Linschips Ost & jalapeño, OLW Big Cuts Havssalt & Svartpeppar och OLW Linschips Sourcream & Onion (nu veganskt recept). Tumnagel
148kg
+
Bobby Green

Xyla byggde sig en RGB-kajak
Lysande!

Har man mycket tålamod och energi kan man som Xyla Foxlin bygga sig en egen kajak som lyser på ett häftigt sätt. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green