32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
DoniRosset - första superbilen från Brasilien Nytt namn på gammalt projekt
DoniRosset - första superbilen från Brasilien

2010 skrev jag om den brasilianska superbilen Amoritz GT DR7 som företaget hade släppt en skiss på. Det här är samma bil fast med ett nytt namn, och lite renderingar på hur den kan komma att se ut, om den nu blir verklighet vill säga. Den nya bilen heter nu istället DoniRosset, ett namn som är taget från grundaren av projektet, William Denis Rosset.

Bilen ska ha en motor lånad från andra generationen Dodge Viper under skalet, vilket alltså betyder en V10:a på 8.4 liter som etanolkonverterats och fått dubbla turboaggregat monterat på sig. Det ger en effekt på 1 007 hästar. Motorn ska vara kopplad till en sexväxlad sekventiell låda från Mendeola men några fler uppgifter finns inte för tillfället. På insidan ser det ungefär ut som i en McLaren F1, där föraren sitter i mitten och passagerarna på varsin sida om denne.

En skalenlig lermodell har visats upp för potentiella kunder och det sägs att några har nappat och lagt en deposition. Företaget ha från början ambitionen att bara bygga en enda bil, men nu sägs det att 50 stycken ska byggas och att varje bil har en prislapp på en miljon dollar.

Bil, Nyheter, Amoritz GT DR7, DoniRosset, superbil, Brasilien, nyhet
En första teaserbild på brasilianska Amoritz GT DR7 Inte världens kändaste biltillverkare Biltillverkaren Amoritz kanske inte så många har hört talas om tidigare. Företaget har nu släppt en teaserbild på deras första bil någonsin kallad GT DR7. Bilen har designats av brassen Fernando Morita och skissen vi ser här till höger ser ju onekligen spännande ut. Med lite inslag av Carrera GT baktill och lite Gallardo från sidan kan det här ju bli riktigt bra. Under huven ska det tydligen sitta samma V10:a på 8,4 liter som återfinns i Dodge Viper, fast med dubbla turbo. Enligt Amoritz går bilen helt och hållet på etanol och ska spotta ur sig runt 600 hästar. Annat kul är att föraren sitter som man gör i gamla McLaren F1, det vill säga i mitten. Fälgstorleken skiljer sig även mellan fram och bak, där framfälgarna är lite mindre. I oktober räknar Amoritz med att kunna täcka av sitt monster, så vi får snällt vänta tills dess. Tumnagel
37.5°
0
38.2° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 5 jun 2012, 12:41
DoniRosset - första superbilen från Brasilien Nytt namn på gammalt projekt
38.2°
0