37 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ford Focus RS500
Provkörning Ford Focus RS500 Back in black!

Focus RS har alltid legat mig varmt om hjärtat. Även om jag inte är en Ford-älskare imponerade ändå bilen på mig. Bra med effekt, gott om utrymme, bekväm att både köra och åka i, och riktigt mycket bil för pengarna. För att fira av Focus RS innan nästa generation kommer bombar Ford ut en ännu värre version, RS500. Endast 500 exemplar tillverkas vilket fick mig att tro att den där bilen får man nog bara läsa om. Men så blev det inte, lite mer än en dag fick jag tillfälle att busa med ett exemplar. Om jag är mer kär i Focus RS nu? Gissa.

Bil, Tester, Ford, Focus, RS, RS500, provkörning, Volvo, turbo, dumpventil, test, Feber.tv, provkörning

RS500 betyder mer effekt och ett ilsknare utförande som överlag går i svart. Svart är hårdrock och RS500 rockar fett. Med aningen höjt laddtryck, modifierad luftbox, fetare downpipe och ny laddluftkylare har det lurats fram ytterligare 45 hästar ur Volvofemman på 2,5 liter.Totalt 350 hästar och 460 Nm, vilket är på tok för mycket för en framhjulsdriven bil. Visst försöker Revo Knuckle göra sitt jobb, men det blir för mycket till slut. Bilen spinner på fyrans växel om man trampar på hårt och på de lägre växlarna gäller det att hålla i ratten när man gasar på. 0-100 km/h går på 5,6 sekunder, vilket är tre tiondelar snabbare än vanliga RS. Toppfarten är dock densamma, 265 km/h. Trots all effekt är förbrukningen ändå hyfsad, 0,94 liter säger Ford. Inte siffror jag lyckades komma ned i, men å andra sidan var det inte ecodriving jag ville syssla med när jag fick låna den här bilen.

RS500 är riktigt kul att köra. Och hyfsat bekväm. Fjädringen är hård och det skumpar en del, men något annat väntar man sig nog inte av en sån här bil. Jag sitter mycket bra i stolarna från Recaro och har inga problem att hitta en bra körställning. Jag fick heller aldrig någon träsmak. Vid normal körning beter den sig som vilken bil som helst, den sexpetade manuella lådan är lättjobbad och det går att smyga runt ganska diskret på gatorna utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet. Det går dock att ändra på väldigt snabbt, ett bestämt tryck på gasen från 1:an till 2:an och man bjuder både sig själv och omgivningen på ett ursinnigt vrål följt av, ibland, en härlig smäll från avgassystemet. Det eviga pyset från dumpventilen får man på köpet.

Som jag nämner i videon är det effekten som är den största skillnanden mellan RS500 och vanliga RS. Chassiet och bromsarna är identiska. En mattsvart folie täcker hela bilen, 19-tumsfälgarna är svarta och inredningen går nu i svart. Det man behöver finns monterat standard, förutom nav som kostar 18 700 kronor extra. Tröttnar man på det helsvarta utförandet kan man också välja till rött skinn på skalstolarna för 6400 kronor extra. De här två sakerna är också det enda man kan välja till, resten är standard. Jag gillar looken på RS500 och tycker den passar bättre i mattsvart än i illgrön som vår vanliga RS-testbil hade. Under den matta folien finns en svart metalliclack så det går att ändra om man skulle vilja det.

Bra jobbat av Ford att slänga ur sig en såpass rolig jubileumsmodell innan nästa generation tar vid. 10 stycken kommer till Sverige, priset är satt till 392 900 kronor och alla är redan sålda. Mycket pengar, men också mycket bil. Den stora frågan är bara hur kul nästa generations Focus RS kommer att bli? Jag tror detta var toppen.

OBS! Filmen är delvis inspelad med iPhone 4, därav den inte fullt så bra ljud- och bildkvaliteten.

Läs mer
37.4° 0 Bobby Green Bobby Green
sön. 7 nov 2010, 15:49
Provkörning Ford Focus RS500 Back in black!
37.4°
0