11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Här är ansiktslyfta Cayman och Boxster Nu med PDK-låda
Här är ansiktslyfta Cayman och Boxster

Då var det så halvtid för Cayman och Boxster vilket betyder facelift. Skillnaden gentemot nuvarande är att 2009-års sportbilar får starkare och mer bränsleeffektiva motorer samtidigt som att nya PDK-lådan finns som tillval.

Utseendemässigt har man förändrat en mängd detaljer. Nya strålkastare, varselljus av LED-typ samt ny snits på bakljusen är ett par av ingredienserna. Bi-xenon finns förövrigt som tillval.

Man har också förbättrat chassit, stötdämpare och stabilitetssystemet PSM, liksom en ny funktion som kallas för Brake Pre-loading. Det innebär att bromssystemet känner av om föraren plötsligt lyfter foten från gaspedalen och då automatiskt förbereder att generera optimal bromsverkan.

Effekten har höjts till 255 hk (+10) i Boxster och Cayman har 265 hk (+20) medan S-modellerna utvecklar 310 hk respektive 320 hk. Vidare har man sänkt förbrukningen till runt 0,9 l/mil och som ett exempel så drar 3,4-liters motorn 16 procent mindre bränsle än tidigare (beräknat med PDK-låda gentemot Tiptronic S).

I prestanda ska t.ex Cayman S fixa 0-100 km/h på 4,9 sekunder om man använder sig av Launch Control. Utan LC är samma siffra 5,2 sekunder. För taklösa Boxster tar det 5,9 sekunder och det med manuell låda och "snikmotor" under huven.

Mer att läsa (och se) på tyska sajterna nedan.

porsche.com/cayman
porsche.com/boxster

Bil, Nyheter, Porsche Boxster, Porsche Cayman
37.3° 0 Erik Svensson Erik Svensson
ons. 19 nov 2008, 13:50
Här är ansiktslyfta Cayman och Boxster Nu med PDK-låda
37.3°
0
RSS 6 kommentarer till artikeln
Tjeburasjka
Grabben på bild 16 ser ju inte ens över ratten och tycks dessutom vara på väg ner i diket.
av Tjeburasjka, onsdag 19 november 2008 kl 14:08
Ludas
Cayman s med pdk ser riktigt lockande ut måste jag säga.
av Ludas, onsdag 19 november 2008 kl 14:13
Ludas
Dorian: Facelift och pdk kommer komma till gt3 och turbo, det vet jag 100%, gt2 har jag inte fått bekräftat från säkra källor än men vore konstigt om det inte kom. Däremot så innebär facelift med största säkerhet oxå en höjd prestanda så då kanske turbon kommer räcka för dig.
av Ludas, onsdag 19 november 2008 kl 16:04
Werzion
Man är helt klart sugen på att provköra en Porsche med PDK för att känna hur det är, men vid köp av en väljer jag manuell låda, vare sig priset för PDK skulle vara dyrare eller billigare.
(Tiptronic imponerade inte riktigt på mig, ingen automatlåda har någonsin gjort det visserligen, och tror inte PDK gör det heller, men skulle vara grymt kul att testa OCH ändra uppfattning hehe)

schyst facelift, stilrent och framförallt tycker jag fälgarna fått ordentligt lyft från förra generationen.
av Werzion, onsdag 19 november 2008 kl 21:25
Falcone
Dorian -> På vilket sätt upplever du att Turbon har en klenhet i förhållande till GT2? Visst finns det en skillnad, men inte en skillnad som manifesteras på bana. Jag skulle aldrig köpa en GT2, om jag av någon outgrundlig anledning skulle söka mer kraft i den redan kraftfulla Turbo så skulle jag trimma den. För min del är det dock bara GT3 som gäller.
av Falcone, onsdag 19 november 2008 kl 23:55
Preddan
öhm, har vi inte redan konstaterat detta, att det är just manuell låda man ska ha och absolut inget annat :P

ok då, sekventiell, men det brukar inte finnas med i tillbehörskatalogen
av Preddan, torsdag 20 november 2008 kl 19:05
Kommentera artikeln