LIVE 12:15 Ingenuitys första flygning på Mars
m
Hyundai visar den kompakta suven Kona

Hyundai visar den kompakta suven Kona
Kommer som elbil nästa år

Bil / Hyundai

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande.

Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till
Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen:

"With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features."

För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter.

Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning.

Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år.

Visa
Pressmeddelande
Helt nya Hyundai KONA - You drive it. You define it.

Helt nya KONA bygger vidare på Hyundai Motors trovärdighet inom SUV-segmentet med en progressiv design som ska locka nya kunder, göra märket mer attraktivt och stödja företagets mål bli den ledande asiatiska biltillverkaren i Europa till 2021.
Helt nya KONA har en elegant, stilren design med LED-strålkastare, tvåfärgat tak och tio distinkta karossfärger att välja mellan.
Färgade sömmar på säten och ratt och färgaccenter kring ventilationsmunstycken ger kupén en unik och personlig känsla.
KONA är en fulländad SUV med fyrhjulsdrift, 7DCT och Hyundais senaste drivlinor – välj mellan moderna turboladdade bensinmotorer och till nästa år även dieselteknologi.
Hyundais första head up-display med klassledande luminans projicerar viktig information direkt i förarens synfält.
Hyundais första Display Audio-system gör det enkelt att använda Apple CarPlay och Android Auto på bilens 7-tumsskärm.
En ny förstklassig ljudanläggning från Krell med åtta högtalare och ett slutsteg ger alla passagerare en ljudupplevelse i verklig konsertklass.
En mängd aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive autobroms (AEB) med detektering av fotgängare.

13 juni, 2017 - ”Helt nya KONA är mer än bara en ny SUV från Hyundai – den är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli den främsta asiatiska biltillverkaren i Europa till 2021”, säger Thomas A. Schmid, vd för Hyundai Motor Europe. ”KONA har äkta SUV-gener, en progressiv design och premiumfunktioner som speglar den moderna bilägarens livsstil, stärker varumärket och attraherar nya kunder.”

Hyundais SUV-familj växer progressivt

Sedan Santa Fe lanserades 2001 har Hyundai Motor sålt över 1,4 miljoner SUVar i Europa och blivit ett etablerat märke i segmentet. Tucson är Hyundais snabbast säljande SUV med över 200 000 sålda bilar i Europa sedan 2015. Nu får Hyundai Motor en fjärde medlem i sin SUV-familj, som sedan tidigare består av Grand Santa Fe, Santa Fe och Tucson. Helt nya KONA är en fulländad SUV i B-klassen med djärv och progressiv design, kraftfulla motorer, premiumfunktioner, smidiga uppkopplingsmöjligheter och de senaste säkerhetsfunktionerna. KONA speglar den moderna, urbana bilägarens livsstil och visar självsäkert vem du är. You drive it, You define it.

Helt nya Hyundai KONA är en viktig milstolpe för Hyundai Motor Europe som planerar att lansera 30 nya modeller och bli det ledande asiatiska bilmärket i Europa till 2021.

Stilren exteriör

Helt nya KONA utstrålar styrka med sin uttrycksfulla front och Hyundai Motors nya Cascading Grille.
De dubbla strålkastarna med LED-varselljus ovanför LED-strålkastarna förstärker det självsäkra intrycket och ger bilen en progressiv känsla med svepande och stilsäkra linjer. KONA har en rymlig, aggressiv karossdesign som står brett på vägen, vilket ytterligare framhäver bilens djärva front och bakparti. Det tvåfärgade taket i kombination med tio distinkta karossfärger öppnar många möjligheter att skapa en personlig stil.

Exklusiv interiör

Invändigt ger instrumentbrädans släta ovansida ett stilrent, exklusivt intryck, medan lackade detaljer förstärker bilens robusta och högteknologiska karaktär. Kupén är uppseendeväckande rymlig och ger utmärkt sikt i alla riktningar. Möjligheten att välja mellan kontrastfärgade och matchande sömmar på säten och ratt visar den detaljomsorg som lagts ned vid utvecklingen av den sofistikerade inredningen.

Moderna drivlinor och fyrhjulsdrift

Inledningsvis erbjuds KONA med två kompakta, turboladdade bensinmotorer med kraftfullt vridmoment vid låga varvtal och utmärkt bränsleeffektivitet. Standardmotorn 1,0 l T-GDI på 120 hk säljs med en sexväxlad manuell låda (preliminär bränsleförbrukning vid blandad körning 5,3 liter/100 km). Det kraftfullare motoralternativet 1,6 l T-GDI erbjuder 177 hk med Hyundais egenutvecklade sjuväxlade dubbelkopplingslåda (7DCT) och fyrhjulsdrift (preliminär bränsleförbrukning vid blandad körning 7,3 liter/100 km). Den valfria fyrhjulsdriften förbättrar köregenskaperna i alla situationer på snö, grus och vanliga vägar med upp till 50 % drivning på bakhjulen. Under sommaren 2018 kommer Hyundai lansera nästa generations 1,6-liters dieselmotor för KONA. Även den kommer att säljas med en sexväxlad manuell låda och Hyundais effektiva och responsiva automatväxlade dubbelkopplingslåda 7DCT, med fyrhjulsdrift som tillval.

Head up-display och nya uppkopplingsmöjligheter

KONA är utrustad med Hyundais första head up-display som projicerar viktig information direkt i förarens synfält. Klassledande luminans och en bild på 8 tum gör den enkel och snabb att läsa även i dagsljus för en ännu säkrare körupplevelse.

Helt nya KONA lockar också med en mängd anslutningsmöjligheter för mobila enheter. Alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner samlas i ett underhållningssystem med 8-tumsskärm (tillval) och stöd för både Apple CarPlay och Android Auto. Infotainmentssystemet inkluderar sju års prenumeration på LIVE-tjänster med väder-, trafik- och fartkamerainformation i realtid och onlinesökningar efter intressanta platser.

En annan premiär för Hyundai är Display Audio-systemet, som låter passagerare visa innehåll från sina mobiltelefoner på bilens 7-tumsskärm med Apple CarPlay och Android Auto. Display Audio erbjuder smidigare uppkopplingsmöjligheter för alla i bilen och låter dig använda telefonens navigationsappar, ringa samtal, diktera meddelanden och streama musik medan du kör.

En qi-laddplatta för trådlös laddning av mobiler finns som tillval för smidig laddning under resan.

Smarta säkerhetsfunktioner i en robust stålkaross

Helt nya KONA är designad för en aktiv livsstil utan att kompromissa med säkerheten. Den erbjuder de senaste säkerhetsfunktionerna, bland annat autobroms (AEB) med detektering av fotgängare, dödavinkelnvarning, varning för korsande trafik vid backning, filhållningsassistans, trötthetsvarnare för föraren, fasta kurvstrålkastare och helljusassistans.

Hyundai Motor är den enda biltillverkaren som själva tillverkar stålet till sina bilar. En högre andel höghållfast stål, mer presshärdning och 115 meter strukturlim ger KONA tydliga fördelar i form av en starkare, styvare och lättare kaross med bättre dynamiska egenskaper och optimalt passagerarskydd.

DESIGN

Helt nya KONA kombinerar Hyundais nya designidentitet med en mer aggressiv stil. Resultatet är en helt unik kompakt SUV i B-klassen med äkta SUV-gener, progressiv design och premiumfunktioner som attraherar nya, moderna kunder.

Utvändig design

Helt nya KONA har en karaktäristisk, kontrastfärgad stötfångarbeklädnad och en kraftfull, muskulös kaross som står brett och stadigt på vägen. Separata LED-varselljus ovanför LED-strålkastarna ger bilen en unik och progressiv personlighet. KONA har också Hyundai Motors karaktäristiska Cascading Grille med ett nätmönster som framhäver bilens uttrycksfulla, dynamiska design.

Det smidiga, kompakta intrycket förstärks av den eleganta profilen med kort överhäng bak och vingformade stötfångare som utstrålar rörelse och fart. Den eleganta taklinjen kompletteras av takskenor som underlättar en aktiv livsstil och gör det enkelt att montera till exempel en surfbrädeshållare. KONA har en sofistikerad stil som understryks av silverfärgade, matta detaljer kring dimljus och luftintag fram, sidor och hasplåt. Samtidigt förbättrar luftgardiner vid den främre stötfångarens sidor de aerodynamiska egenskaperna genom att skapa luftvirvlar i hjulhusen.

Bakdelen hämtar inspiration från fronten med en unik stötfångarbeklädnad som sträcker sig runt hörnet med infällda smala LED-bakljus, blinkers, backljus och andra grafiskt iögonfallande element. Helt nya KONA har också en sportig takspoiler med inbyggda LED-bromsljus. Karossens bredd (1 800 mm) och låga höjd (1 550 mm) ger KONA ett djärvt, självsäkert intryck, som intensifieras av 18-tums tvåfärgade lättmetallfälgar (235/45R18). Helt nya KONA kan även beställas med 17-tums lättmetallfälgar (215/55R17) och 16-tums lättmetall- eller stålfälgar (205/60R16).

Det breda, låga intrycket förstärks också av bilens längd på 4 165 mm och axelavstånd på 2 600 mm.

KONAs tvåfärgade tak öppnar många möjligheter att skapa en unik, personlig stil. Tio karossfärger och två takdesigner ger sammanlagt 20 färgkombinationer att välja bland.

Invändig design

KONAs utvändiga design återspeglas i kupén, där instrumentbrädans släta, rundade ovansida bildar en effektfull kontrast mot mörklackade detaljer som framhäver bilens robusta och teknologiska karaktär. Tre färgteman ger möjlighet att skapa en personlig stil med färgaccenter i orange, lime eller rött kring ventilationsmunstycken, växelspak och startknapp samt kontrastfärgade sömmar på säten och ratt. Alla färgteman levereras med ett svart innertak. En halvperforerad läderratt fulländar KONAs stilsäkra kvalitetsinredning, som enkelt kan anpassas efter bilägarens personliga smak, temperament och aktiva, oberoende livsstil.

Navigationssystemet med en 8 tum stor pekskärm (tillval) samlar alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner på en plats. Den är ergonomiskt placerad och säker att använda. Klimat- och temperaturreglage är placerade i mittkonsolen och kan enkelt justeras utan att ta ögonen från vägen.

Helt nya KONA erbjuder flera funktioner för lyxig vardagskomfort. En eluppvärmd ratt (tillval) är ovärderlig under kalla vinterdagar. Den smarta nyckeln och startknappen gör det enkelt att starta bilen med bara en knapptryckning. KONAs elmanövrerade 8-vägs framstolar med 2-vägs svankstöd ger en enastående sittkomfort för både förare och passagerare. Framstolarna är dessutom både eluppvärmda och ventilerade med tre lägen för en oslagbar körupplevelse, oavsett väder och årstid.

Helt nya KONA har rejält med plats för både passagerare och bagage. I dörrarna finns praktiska förvaringsfickor och hållare för 1,5-litersflaskor. Benutrymmet är också generöst: 1 054 mm fram och 880 mm i baksätet. Lastutrymmet på 361 liter (VDA 211) gör vardagen smidigare och genom att fälla ett säte (60:40) får även längre föremål plats. Med båda ryggstöden nedfällda rymmer KONA hela 1 143 liter (VDA 214) – perfekt för spontana helgäventyr och långresor.

PRESTANDA

KONA är utrustad med kompakta turbomotorer för högre bränsleeffektivitet och bättre köregenskaper. Det finns ett motoralternativ för varje livsstil – oavsett om du älskar utmanande bergsvägar eller mest håller dig till stadsmiljöer. Helt nya KONA är en fullfjädrad SUV med fyrhjulsdrift och en smidig, effektiv 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling (7DCT) som tillval.

Nya, kompakta bensinmotorer på 1,0 T-GDIoch 1,6 T-GDI

1,6 T-GDI är Hyundais egenutvecklade och nedbantade fyrcylindriga turbomotor på 177 hästkrafter och ett vridmoment på 265 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och imponerar under stadskörning, men njuter även av utflykter på mer utmanande vägar. 1,6-litersmotorn levereras med Hyundai Motors nyutvecklade fyrhjulsdrift och den mjukväxlande automatlådan 7DCT.

Som ett alternativ finns den trecylindriga kompakta turbomotorn 1,0 T-GDI på 120 hästkrafter och ett vridmoment på 172 Nm. Turbon har elektroniskt styrd avgasåtercirkulation som förbättrar bränsleeffektiviteten genom att minimera pumpförluster och förbättra både respons och vridmoment vid låga varv. GDI-insprutning med sex hål och extra högt tryck på 200 bar säkerställer en fullständig bränsleförbränning för mindre utsläpp och utmärkt bränsleekonomi. Denna motor levereras med framhjulsdrift och 6-växlad manuell låda.

Nyutvecklas U 1.6 dieselmotor

Till sommaren 2018 kommer KONAs modellprogram att utökas med en nyutvecklad och bränslesnål fyrcylindrig turbodiesel på 1,6 liter med två olika effektuttag. Standardmodellen beräknas få 115 hästkrafter, en 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift. Den mer kraftfulla motorn erbjuder preliminärt 136 hästkrafter och ett imponerande vridmoment på 320 Nm i kombination med 7DCT-lådan. Naturligtvis går det också att välja mellan fram- och fyrhjulsdrift.

7-stegad dubbelkopplingslåda

2015 lanserade Hyundai Motor sin första 7-stegade dubbelkopplingslåda som kombinerar fördelarna med manuella och automatiska växellådor. 7DCT minskar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med upp till 20 % jämfört med en vanlig 6-stegad automatlåda, samtidigt som accelerationsförmågan förbättras med upp till 10 %.

7DCT består av två torrkopplingar som styrs separat. Det gör att motorkraften kan överföras till udda respektive jämna växlar med oavbrutet vridmoment. För optimal respons är kopplingsaktuatorn elstyrd, samtidigt som en utvändig dämpare minskar ljud och vibrationer under körningen.

Helt nya KONA med 7-stegad dubbelkopplingslåda har två körlägen: normal och sport. I sportläget ändras växelmönstret så att bilen ligger kvar längre på växlarna.

Kör- och vägegenskaper

Med KONA har Hyundais ingenjörer hittat en perfekt balans mellan prestanda och komfort. Bilen känns både pigg och smidig och har enastående kör- och vägegenskaper.

KONA bjuder på en fulländad SUV-upplevelse, bland annat tack vare en markfrigång på 170 mm. Den höga sittpositionen ger föraren god överblick och utmärkt komfort. Samtidigt är interiören extra rymlig tack vare det sänkta golvet och SUV-plattformens optimerade mittunnel, vilket gör KONA ännu mer mångsidig. Modeller med fyrhjulsdrift har också en justerad kraftöverföringsvinkel som förbättrar turbomotorns prestanda.

KONA är en låg och bred SUV som verkligen drar blickarna till sig. Men den låga tyngdpunkten ger också bättre kör- och vägegenskaper, vilket visar att funktion går före form.

Hyundai har lagt ned mycket arbete på det nya hjulupphängningssystemet. McPherson-fjädring med anpassad geometri fram hjälper till med att kontrollera karossrörelserna och absorbera stötar innan de tränger in i bilen. Resultatet är en enastående körkomfort även på ojämna vägar.

Bakvagnen på framhjulsdrivna KONA är försedd med en kopplad torsionsaxel med extra styv torsionsstav för en sportig känsla och utmärkt komfort. Helt nya KONA med fyrhjulsdrift använder i stället en multilink-upphängning bak för optimala vägegenskaper och maximal kurvstabilitet. ATCC (Advanced Traction Cornering Control) är ett avancerat hjälpsystem vid kurvtagning som hanterar understyrning och förbättrar bilens prestanda och stabilitet genom att kontrollera både drivning och dämpning vid acceleration i kurvor.

SÄKERHETS- OCH UPPKOPPLINGSMÖJLIGHETER

Helt nya KONA erbjuder avancerade uppkopplingsmöjligheter som gör enkelt och smidigt att använda din mobil i bilen. Det finns tre system att välja mellan. Standard är en 5-tums monokrom TFT-skärm med radio, Bluetooth, AUX-in och USB-port. Ett steg upp lockar Hyundais Display Audio-system med en 7-tums LCD-pekskärm i färg, integrerad backkamera, Bluetooth, Apple Car Play och Android Auto. Det tredje alternativet är ett navigationssystem med 8 tum stor färgpekskärm, backkamera med dynamiska guidelinjer, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, 7 års prenumeration på LIVE-tjänster, 3D-kartor och Lifetime Mapcare™**. KONA har dessutom en centralt placerad informationsskärm mellan varvräknaren och hastighetsmätaren– antingen en 3,5-tums monokrom LCD-skärm (standard) eller en 4,2-tums TFT-färgskärm (tillval).

**Lifetime MapCare™ är handelsnamnet på Hyundais prenumeration på MapCare™ med garanterade årliga gratisuppdateringar av kartor i minst 10 år efter att modellen slutat tillverkas.

Smidigare uppkoppling med Display Audio

Hyundais nya Display Audio-system har en 7-tums högupplöst LCD-pekskärm i färg och smidiga uppkopplingsmöjligheter för mobiler via både Apple CarPlay och Android Auto. Det innebär att du kan använda telefonens navigationsappar, ringa samtal, diktera meddelanden och streama musik medan du kör. Som en extra bonus har Display Audio också en integrerad backkamera med dynamisk vägledning.

8-tums navigationssystem med allt du behöver

Som tillval finns ett underhållningssystem med en 8 tum stor färgpekskärm som samlar alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner på en plats så att föraren kan fokusera på trafiken. Naturligtvis har systemet både Apple CarPlay och Android Auto som gör det enkelt att streama musik, ringa samtal och använda navigationsfunktioner direkt på skärmen. Dessutom ingår sju års prenumeration på LIVE-tjänster med väder-, trafik- och fartkamerainformation i realtid och onlinesökningar efter intressanta platser. Övriga funktioner är 3D-kartor, Hyundai Motors unika Lifetime Mapcare™** med årliga gratisuppdateringar av kartor och programvara och backkamera med dynamiska guidelinjer.

Trådlös laddning

För att säkerställa att föraren alltid är nåbar har KONA också en qi-laddplatta för trådlös laddning av mobiltelefoner. Batteriets status visas med en liten indikatorlampa ovanför laddplattan. Och när du stänger av motorn visas en påminnelse på instrumentpanelen så att du inte glömmer mobilen i bilen.

KONA har även USB-port och AUX-ingång som standard för ytterligare anslutningsmöjligheter.

Head up-display med klassledande luminans

KONA har Hyundais första head up-display (HUD) som projicerar viktig information direkt i förarens synfält. Det gör den snabbare att läsa av utan att ta ögonen från vägen.

Tack vare en projicerad bild på 8 tum på två meters avstånd och en klassledande ljusstyrka med över 10 000 candela per kvadratmeter erbjuder den nya head up-displayen en enastående läsbarhet i alla ljusförhållanden. Bildens vinkel och höjd kan justeras individuellt för att passa föraren. KONAs head up-display aktiveras med en knapp intill ratten och den genomskinliga skärmen glider ned i instrumentbrädan när den inte används. Head up-displayen ökar säkerheten genom att tydligt visa hastighet, köranvisningar, bränslenivå och varningar från säkerhetssystem som automatisk nödbromsassistans, filhållningsassistans och dödavinkelnvarning.

Förstklassig ljudanläggning från Krell

Dagens kunder ställer höga krav på ljudkvaliteten. Därför har KONA en förstklassig ljudanläggning från Krell med åtta högtalare, inklusive två 20 mm diskanter, fyra 160 mm baselement, en 100 mm mitthögtalare och en 200 mm subwoofer. Det åttakanaliga slutsteget pumpar ut 45 Watt per kanal för en oförglömlig ljudupplevelse på vägen.

Maximal aktiv säkerhet

Helt nya KONA är utrustad med de senaste säkerhetsfunktionerna som uppfyller stränga europeiska säkerhetsstandarder, bland annat automatisk nödbromsassistans (AEB) med detektering av fotgängare, filhållningsassistans (standard), helljusassistans, trötthetsvarnare för föraren (standard), dödavinkelnvarning och varning för korsande trafik vid backning.

Autobroms (AEB) med detektering av fotgängare

Helt nya KONA erbjuder autobroms (AEB) med detektering av fotgängare, en avancerad aktiv säkerhetsfunktion som varnar föraren vid farliga situationer och bromsar automatiskt vid behov. AEB söker av vägen med hjälp av radar och kamerasensorer och fungerar i tre steg. Först varnas föraren med ljus- och ljudsignaler. Därefter appliceras bromskraft beroende på hur stor kollisionsrisken är. I sista hand bromsas bilen maximalt för att undvika en kollision eller minimera skadorna. AEB-systemet aktiveras i hastigheter över 8 km/h då ett fordon eller en fotgängare upptäcks framför bilen.

Filhållningsassistans (LKAS) (standard)

Filhållningsassistans (LKAS) aktiveras i hastigheter över 60 km/h och assisterar föraren för att undvika riskabla manövrar. Systemet känner av bilens position och varnar med ljus- och ljudsignaler om ett oavsiktligt filbyte är på väg att ske. Därefter hjälper systemet föraren att återvända till en säker position med ett mjukt tryck mot rattutslaget.

Helljusassistans (HBA)

Vid mörkerkörning läser helljusassistans (HBA) av vägen i båda färdriktningarna och bländar automatiskt av för mötande eller framförvarande fordon. Så fort läget är fritt tänds helljuset igen.

Trötthetsvarnare för föraren (standard)

Trötthetsvarnare för föraren höjer säkerheten till en helt ny nivå genom att övervaka och analysera styrutslag (riktning och kraft), körtid och bilens position i körfältet. Vid tecken på trötthet eller bristande uppmärksamhet varnas föraren med en ljudsignal och ett meddelande om att det kanske är dags för en paus. Denna säkerhetsfunktion fungerar i hastigheter mellan 60 och 180 km/h.
Dödavinkelnvarning (BSD)

Dödavinkelnvarning (BSD) använder radar för att känna av bakomvarande trafik. När ett fordon befinner sig i döda vinkeln tänds en varningslampa på sidospeglarna. Om du slår på en körriktningsvisare utlöses dessutom en akustisk varningssignal. Systemet fungerar även vid filbyten.

Varning för korsande trafik (RCTA)

Vid utbackning från parkeringsfickor kan det vara svårt att ha översikt. RCTA minskar risken för kollisioner genom att söka av 180 grader bakom bilen med radar. Systemet känner av korsande trafik och varnar med en ljus- och ljudsignal vid risker.
Passiv säkerhet i toppklass

Helt nya KONA är tillverkad med en hög andel höghållfast stål, som både ger en överlägsen vridstyvhet och bättre säkerhet tack vare sin förmåga att absorbera krockenergi med minimal distorsion vid kollisioner.

En större användning av presshärdning och en rund säkerhetsbur i höghållfast stål ger KONA en extra stor säkerhetszon för enastående krockegenskaper. Karosskonstruktionen är byggd för attavleda och fördela energi i olika riktningar i händelse av en olycka.

KONA har också sex luftkuddar – två fram, två sidokuddar och två krockgardiner – för att skydda de åkande från skador.

Svensk lansering

Helt nya KONA lanseras i Sverige under oktober, 2017. Svenska priser är ännu inte fastställda.
38.8°
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona

Kommer som elbil nästa år

Utvecklaren av PDF:en är död
Charles Geschke har lämnat oss

Adobe meddelade förra veckan att en av deras medgrundare, Dr. Charles Geschke, har dött 81 år gammal. Dr. Charles och Dr. John Warnock grundade Adobe i 1982 efter de lämnade Xerox. På Adobe var Geschke en av dem som 1984 utvecklade PostScript vilket var programspråket som användes för att beskriva hur sidor ska se ut vid utskrift, både på en datorskärm eller på en skrivare. Men det som han kanske är mest känd för är nog utvecklingen av Portable Document Format, eller PDF som de flesta nog kallar det numera. Geschke hade också en stor påverkan för utvecklingen av Photoshop samt andra Adobe-produkter. Så hatten av för Dr. Charles Geschke och tack för allt. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Glaciär
Camilla Läckbergs första långfilm

Camilla Läckberg har ju skrivit en hög med böcker men nu är det dags för långfilmspremiär. Filmen heter Glaciär och har premiär på Viaplay 30 april. – Äntligen närmar det sig premiär för Glaciär, jag hoppas så att tittarna kommer att tycka om den lika mycket som vi gör. Alexander och Lena är så fantastiska i sina roller och Baker är en otrolig regissör, säger Camilla Läckberg. Filmen är en kärlekshistoria mellan en läkare och en pastor, som spelas av Lena Endre respektive Alexander Karim. Ett dödligt virus sprider sig över världen och har redan dödat halva jordens befolkning. Viruset sprids vid direktkontakt och det finns inget botemedel. Lena och Alexander har låst in sig på två hotellrum men träffas en natt och så börjar de ha kontakt. Filmen är regisserad av Baker Karim. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Warrior får en tredje säsong
Mer action i tv-rutan

Förra veckan bestämde sig Cinemax för att ge actionserien Warrior en tredje säsong. När denna säsong har premiär är oklart men det lär väl inte ske förrän tidigast nästa år. Warrior visas i Sverige på HBO Nordic och handlar om Ah Sahm som kommer till San Fransciscos Chinatown under slutet av 1800-talet för att leta efter sin syster. Serien är skapad av Jonathan Tropper som sannolikt är mest känd som mannen bakom serien Banshee. Precis som Banshee bjuder Warrior på en hel del action, våld och naket så gillar man det finns det säkert något för dig i Warrior. En trailer för seriens första säsong kan kollas in ovan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Path of Exile-streamers fick gå före i väntekön för Ultimatum
Spelare visade lite missnöje

I fredags släpptes den nya Path of Exile-expansionen Ultimatum och inte helt oväntat var det en och annan spelare som ville hoppa in i spelet för att se vad expansionen hade att erbjuda. Inte helt oväntat ledde detta till köer och spelare var tvungna att vänta i flera timmar innan de kunde spela. Streamers fick dock lite specialbehandling och kunde kringgå kön för att börja lira på en gång och detta var något som inte riktigt gick hem hos spelarna. Path of Exile-spelarna visade lite missnöje och la upp ett och annat inlägg om detta på spelets subreddit, vilket ledde till att utvecklarna var tvungna att leverera svar på tal. I ett inlägg berättar spelets lead developer Chris Wilson att det hela var en del av expansionens marknadsföring och de hade betalat streamers för att lira Ultimatum i två timmar och för att i stället låta tiden rinna ut i väntekön så fick dessa gå före för att lira direkt. Wilson erkänner att detta var en dum idé och att de inte kommer göra liknande satsningar i framtiden. Bland annat skriver Wilson detta: We will not allow streamers to bypass the login queue in the future. We will instead make sure the queue works much better so that itx27s a fast process for everyone and is always a fair playing field. We will also plan future marketing campaigns with contingencies in mind to better handle this kind of situation in the future. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Snart lyfter NASA:s Mars-helikopter Ingenuity
Kolla in hur det går här

Idag är det äntligen dags för NASA:s Mars-helikopter att göra den första kontrollerade flygningen på Mars någonsin. Ingenuitys första marklyft har blivit framflyttat några gånger men klockan 12:15 idag svensk tid är det tänkt att minihelikoptern ska lyfta cirka tre meter från marken för att sedan landa igen. NASA kommer att livesända det hela från sitt kontrollrum men på grund av tidsfördröjningen och begränsad möjlighet att skicka bilder så kommer det inte handla om några livebilder på Mars och Ingenuitys flygning. De första bilderna från Ingenuitys förhoppningsvis lyckade flygning förväntar NASA att man kommer att kunna presentera någon gång under de närmaste dagarna. Ni kan följa NASA:s livesändning från Ingenuitys första flygning från 12:15 här ovanför. NASA JPL kommer även att skicka uppdateringar från det hela via sitt Twitter-konto vilket hittas här. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson Frode Wikesjö
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Nu ska Foodoras robot börja leverera mat till stockholmare
Doora går in en andra testfas

Budföretaget Foodora skriver i ett pressmeddelande att den rullande robot som man testat tillsammans med Tele2 nu ska börja testas för att leverera mat hem till en grupp betatestare. Roboten kallas för "Doora" och är av modellen Yape som utvecklats av italienska e-Novia. Foodora och Tele2 började testa Doora förra månaden genom att låta den rulla runt i centrala Stockholm för att analysera hinder den kunde stöta på under sin färd. Doora har kapacitet att transportera mat eller annat som väger upp till 20 kilo. Roboten är autonom men går även att fjärrstyra om det skulle uppstå en situation där det skulle behövas. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Call of Duty: Warzone-utvecklarna lovar justering av Roze-skin
Har ansetts vara ett pay-to-win-skin

Call of Duty: Warzone-utvecklarna Raven Software har meddelat att de äntligen kommer göra något åt Roze-skinnet Rook som ställt till lite bekymmer för spelare sedan det släpptes i somras. Problemet har varit att då skinnet inte har några reflekterande ytor har det varit extremt svårt för spelare att se folk som använder skinnet när dessa sitter och trycker i mörka hörn. Spelare har klagat på skinnet sedan det släpptes och nu har utvecklarna Raven Software meddelat att de hört kritiken och att ändringar är på ingång. Specifikt vad som ska göras är oklart, men troligtvis kommer ändringarna göra att det lättare går att se spelare som använder skinnet. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Android 12 verkar få digital papperskorg för borttagna filer
Är det något som behövs?

Android 12 kommer släppas skarpt senare i år och gänget på XDA Developers fortsätter grotta ner sig i utvecklarversionens kod för att leta rätt på kommande funktioner. Tidigare har vi fått reda på att den nya Android-versionen kommer med bättre integritetskontroll, förbättrat enhandsläge och förstås lite ny design samt förbättrade navigeringsmöjligheter. Nu har XDA Developers hittat ytterligare grejer och den här gången är det en mer närvarande version av en digital papperskorg. Den nya papperskorgen i Android verkar komma att fungera som på datorer. I papperskorgen sparas filer du nyligen tagit bort på telefonen och du får snabbt reda på hur mycket utrymme dessa tar upp på telefonen och ger dig möjlighet att rensa upp på direkten. Papperskorgen kan ju vara användbar om man är lite vårdslös med raderandet, men utöver borttagning av dina foton och videor i galleriappar som redan har liknande papperskorgar så känns det inte riktigt nödvändigt att ha en övergripande papperskorg för telefonen. För övrigt finns redan en liknande funktion i Android 11 som utvecklare kan implementera i sina appar, men denna har använts rätt sporadiskt. Med Android 12 verkar det som att funktionen kommer vara implementerad i operativsystemet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

Snubbe åker genom USA
Via Google Maps

YouTube-användaren GeoPeter kände att det var bra idé att spendera tolv timmar på att ta sig genom USA med hjälp av Google Maps. Med start i Los Angeles klickade han sig hela vägen fram till New York. En tur som vanligtvis har runt två dygn att köra klickade han sig genom på runt tolv timmar. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa länkar till textstycken i Chrome 90
Praktisk funktion nu direkt i webbläsaren

Chrome 90 har en trevlig liten funktion som gör att man som användare kan skapa en länk som direkt hänvisar till en specifik textrad på en sajt. Den här funktionaliteten har varit möjlig på många andra platser tidigare och även Google släppte ett tillägg föra året som gav Chrome denna funktionalitet. Men i samband med Chrome 90 blir detta alltså inbyggt i webbläsaren. Denna länk-till-text-funktion rullas ut till användarna samt plattformar allt eftersom. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Amazons Sagan om Ringen-serie är dyr
Första säsongen kostade nästan en halv miljard dollar

Nya Zeeländska Stuff rapporterar att Amazons Sagan om Ringen-serie är en riktigt dyr produktion. Enligt dem har seriens första säsong kostat 465 miljoner dollar vilket ju är mer än fyra miljarder kronor. Det är rätt mycket pengar det, så pass mycket att tv-seriens budget är 150 miljoner dollar högre än den som Peter Jackson hade för sina Sagan om Ringen-filmer. Om alla dessa pengar kommer ge oss en vettig tv-serie återstår ju så klart fortfarande att se när säsongen visas under 2022. Tumnagel
57.2°
+
Frode Wikesjö
0

Indycar drar igång i kväll
21:30 svensk tid

I kväll kommer formelbilserien Indycar dra igång på Barber Motorsports Park i Birmingham, Alabama. Det blir också startskottet för de 14 stall och 33 förare att göra upp om vem som är bäst på att ratta snabba bilar. Vi har två svenska i startfältet i kväll där Marcus Ericsson fick en åtråvärd sjätteplats medan Felix Rosenqvist hamnade längre bak i klassen, nämligen på plats 22 av 24. De kommer ha 90 varv runt den 3,83-kilometer långa banan på sig att köra sig fram till förstaplatsen. Om de kommer lyckas med det återstår att se klockan 21:30 i kväll. Indycar visas i Sverige på Viasat. Lite snabba klipp från kvalificeringen kan kollas in i klippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
111kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
27kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
101kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
211kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
92kg
+
Roger Åberg