m
Hyundai visar den kompakta suven Kona

Hyundai visar den kompakta suven Kona

Kommer som elbil nästa år

Bil / Hyundai

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande.

Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till
Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen:

"With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features."

För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter.

Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning.

Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år.

Visa
Pressmeddelande
Helt nya Hyundai KONA - You drive it. You define it.

Helt nya KONA bygger vidare på Hyundai Motors trovärdighet inom SUV-segmentet med en progressiv design som ska locka nya kunder, göra märket mer attraktivt och stödja företagets mål bli den ledande asiatiska biltillverkaren i Europa till 2021.
Helt nya KONA har en elegant, stilren design med LED-strålkastare, tvåfärgat tak och tio distinkta karossfärger att välja mellan.
Färgade sömmar på säten och ratt och färgaccenter kring ventilationsmunstycken ger kupén en unik och personlig känsla.
KONA är en fulländad SUV med fyrhjulsdrift, 7DCT och Hyundais senaste drivlinor – välj mellan moderna turboladdade bensinmotorer och till nästa år även dieselteknologi.
Hyundais första head up-display med klassledande luminans projicerar viktig information direkt i förarens synfält.
Hyundais första Display Audio-system gör det enkelt att använda Apple CarPlay och Android Auto på bilens 7-tumsskärm.
En ny förstklassig ljudanläggning från Krell med åtta högtalare och ett slutsteg ger alla passagerare en ljudupplevelse i verklig konsertklass.
En mängd aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive autobroms (AEB) med detektering av fotgängare.

13 juni, 2017 - ”Helt nya KONA är mer än bara en ny SUV från Hyundai – den är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli den främsta asiatiska biltillverkaren i Europa till 2021”, säger Thomas A. Schmid, vd för Hyundai Motor Europe. ”KONA har äkta SUV-gener, en progressiv design och premiumfunktioner som speglar den moderna bilägarens livsstil, stärker varumärket och attraherar nya kunder.”

Hyundais SUV-familj växer progressivt

Sedan Santa Fe lanserades 2001 har Hyundai Motor sålt över 1,4 miljoner SUVar i Europa och blivit ett etablerat märke i segmentet. Tucson är Hyundais snabbast säljande SUV med över 200 000 sålda bilar i Europa sedan 2015. Nu får Hyundai Motor en fjärde medlem i sin SUV-familj, som sedan tidigare består av Grand Santa Fe, Santa Fe och Tucson. Helt nya KONA är en fulländad SUV i B-klassen med djärv och progressiv design, kraftfulla motorer, premiumfunktioner, smidiga uppkopplingsmöjligheter och de senaste säkerhetsfunktionerna. KONA speglar den moderna, urbana bilägarens livsstil och visar självsäkert vem du är. You drive it, You define it.

Helt nya Hyundai KONA är en viktig milstolpe för Hyundai Motor Europe som planerar att lansera 30 nya modeller och bli det ledande asiatiska bilmärket i Europa till 2021.

Stilren exteriör

Helt nya KONA utstrålar styrka med sin uttrycksfulla front och Hyundai Motors nya Cascading Grille.
De dubbla strålkastarna med LED-varselljus ovanför LED-strålkastarna förstärker det självsäkra intrycket och ger bilen en progressiv känsla med svepande och stilsäkra linjer. KONA har en rymlig, aggressiv karossdesign som står brett på vägen, vilket ytterligare framhäver bilens djärva front och bakparti. Det tvåfärgade taket i kombination med tio distinkta karossfärger öppnar många möjligheter att skapa en personlig stil.

Exklusiv interiör

Invändigt ger instrumentbrädans släta ovansida ett stilrent, exklusivt intryck, medan lackade detaljer förstärker bilens robusta och högteknologiska karaktär. Kupén är uppseendeväckande rymlig och ger utmärkt sikt i alla riktningar. Möjligheten att välja mellan kontrastfärgade och matchande sömmar på säten och ratt visar den detaljomsorg som lagts ned vid utvecklingen av den sofistikerade inredningen.

Moderna drivlinor och fyrhjulsdrift

Inledningsvis erbjuds KONA med två kompakta, turboladdade bensinmotorer med kraftfullt vridmoment vid låga varvtal och utmärkt bränsleeffektivitet. Standardmotorn 1,0 l T-GDI på 120 hk säljs med en sexväxlad manuell låda (preliminär bränsleförbrukning vid blandad körning 5,3 liter/100 km). Det kraftfullare motoralternativet 1,6 l T-GDI erbjuder 177 hk med Hyundais egenutvecklade sjuväxlade dubbelkopplingslåda (7DCT) och fyrhjulsdrift (preliminär bränsleförbrukning vid blandad körning 7,3 liter/100 km). Den valfria fyrhjulsdriften förbättrar köregenskaperna i alla situationer på snö, grus och vanliga vägar med upp till 50 % drivning på bakhjulen. Under sommaren 2018 kommer Hyundai lansera nästa generations 1,6-liters dieselmotor för KONA. Även den kommer att säljas med en sexväxlad manuell låda och Hyundais effektiva och responsiva automatväxlade dubbelkopplingslåda 7DCT, med fyrhjulsdrift som tillval.

Head up-display och nya uppkopplingsmöjligheter

KONA är utrustad med Hyundais första head up-display som projicerar viktig information direkt i förarens synfält. Klassledande luminans och en bild på 8 tum gör den enkel och snabb att läsa även i dagsljus för en ännu säkrare körupplevelse.

Helt nya KONA lockar också med en mängd anslutningsmöjligheter för mobila enheter. Alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner samlas i ett underhållningssystem med 8-tumsskärm (tillval) och stöd för både Apple CarPlay och Android Auto. Infotainmentssystemet inkluderar sju års prenumeration på LIVE-tjänster med väder-, trafik- och fartkamerainformation i realtid och onlinesökningar efter intressanta platser.

En annan premiär för Hyundai är Display Audio-systemet, som låter passagerare visa innehåll från sina mobiltelefoner på bilens 7-tumsskärm med Apple CarPlay och Android Auto. Display Audio erbjuder smidigare uppkopplingsmöjligheter för alla i bilen och låter dig använda telefonens navigationsappar, ringa samtal, diktera meddelanden och streama musik medan du kör.

En qi-laddplatta för trådlös laddning av mobiler finns som tillval för smidig laddning under resan.

Smarta säkerhetsfunktioner i en robust stålkaross

Helt nya KONA är designad för en aktiv livsstil utan att kompromissa med säkerheten. Den erbjuder de senaste säkerhetsfunktionerna, bland annat autobroms (AEB) med detektering av fotgängare, dödavinkelnvarning, varning för korsande trafik vid backning, filhållningsassistans, trötthetsvarnare för föraren, fasta kurvstrålkastare och helljusassistans.

Hyundai Motor är den enda biltillverkaren som själva tillverkar stålet till sina bilar. En högre andel höghållfast stål, mer presshärdning och 115 meter strukturlim ger KONA tydliga fördelar i form av en starkare, styvare och lättare kaross med bättre dynamiska egenskaper och optimalt passagerarskydd.

DESIGN

Helt nya KONA kombinerar Hyundais nya designidentitet med en mer aggressiv stil. Resultatet är en helt unik kompakt SUV i B-klassen med äkta SUV-gener, progressiv design och premiumfunktioner som attraherar nya, moderna kunder.

Utvändig design

Helt nya KONA har en karaktäristisk, kontrastfärgad stötfångarbeklädnad och en kraftfull, muskulös kaross som står brett och stadigt på vägen. Separata LED-varselljus ovanför LED-strålkastarna ger bilen en unik och progressiv personlighet. KONA har också Hyundai Motors karaktäristiska Cascading Grille med ett nätmönster som framhäver bilens uttrycksfulla, dynamiska design.

Det smidiga, kompakta intrycket förstärks av den eleganta profilen med kort överhäng bak och vingformade stötfångare som utstrålar rörelse och fart. Den eleganta taklinjen kompletteras av takskenor som underlättar en aktiv livsstil och gör det enkelt att montera till exempel en surfbrädeshållare. KONA har en sofistikerad stil som understryks av silverfärgade, matta detaljer kring dimljus och luftintag fram, sidor och hasplåt. Samtidigt förbättrar luftgardiner vid den främre stötfångarens sidor de aerodynamiska egenskaperna genom att skapa luftvirvlar i hjulhusen.

Bakdelen hämtar inspiration från fronten med en unik stötfångarbeklädnad som sträcker sig runt hörnet med infällda smala LED-bakljus, blinkers, backljus och andra grafiskt iögonfallande element. Helt nya KONA har också en sportig takspoiler med inbyggda LED-bromsljus. Karossens bredd (1 800 mm) och låga höjd (1 550 mm) ger KONA ett djärvt, självsäkert intryck, som intensifieras av 18-tums tvåfärgade lättmetallfälgar (235/45R18). Helt nya KONA kan även beställas med 17-tums lättmetallfälgar (215/55R17) och 16-tums lättmetall- eller stålfälgar (205/60R16).

Det breda, låga intrycket förstärks också av bilens längd på 4 165 mm och axelavstånd på 2 600 mm.

KONAs tvåfärgade tak öppnar många möjligheter att skapa en unik, personlig stil. Tio karossfärger och två takdesigner ger sammanlagt 20 färgkombinationer att välja bland.

Invändig design

KONAs utvändiga design återspeglas i kupén, där instrumentbrädans släta, rundade ovansida bildar en effektfull kontrast mot mörklackade detaljer som framhäver bilens robusta och teknologiska karaktär. Tre färgteman ger möjlighet att skapa en personlig stil med färgaccenter i orange, lime eller rött kring ventilationsmunstycken, växelspak och startknapp samt kontrastfärgade sömmar på säten och ratt. Alla färgteman levereras med ett svart innertak. En halvperforerad läderratt fulländar KONAs stilsäkra kvalitetsinredning, som enkelt kan anpassas efter bilägarens personliga smak, temperament och aktiva, oberoende livsstil.

Navigationssystemet med en 8 tum stor pekskärm (tillval) samlar alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner på en plats. Den är ergonomiskt placerad och säker att använda. Klimat- och temperaturreglage är placerade i mittkonsolen och kan enkelt justeras utan att ta ögonen från vägen.

Helt nya KONA erbjuder flera funktioner för lyxig vardagskomfort. En eluppvärmd ratt (tillval) är ovärderlig under kalla vinterdagar. Den smarta nyckeln och startknappen gör det enkelt att starta bilen med bara en knapptryckning. KONAs elmanövrerade 8-vägs framstolar med 2-vägs svankstöd ger en enastående sittkomfort för både förare och passagerare. Framstolarna är dessutom både eluppvärmda och ventilerade med tre lägen för en oslagbar körupplevelse, oavsett väder och årstid.

Helt nya KONA har rejält med plats för både passagerare och bagage. I dörrarna finns praktiska förvaringsfickor och hållare för 1,5-litersflaskor. Benutrymmet är också generöst: 1 054 mm fram och 880 mm i baksätet. Lastutrymmet på 361 liter (VDA 211) gör vardagen smidigare och genom att fälla ett säte (60:40) får även längre föremål plats. Med båda ryggstöden nedfällda rymmer KONA hela 1 143 liter (VDA 214) – perfekt för spontana helgäventyr och långresor.

PRESTANDA

KONA är utrustad med kompakta turbomotorer för högre bränsleeffektivitet och bättre köregenskaper. Det finns ett motoralternativ för varje livsstil – oavsett om du älskar utmanande bergsvägar eller mest håller dig till stadsmiljöer. Helt nya KONA är en fullfjädrad SUV med fyrhjulsdrift och en smidig, effektiv 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling (7DCT) som tillval.

Nya, kompakta bensinmotorer på 1,0 T-GDIoch 1,6 T-GDI

1,6 T-GDI är Hyundais egenutvecklade och nedbantade fyrcylindriga turbomotor på 177 hästkrafter och ett vridmoment på 265 Nm. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder och imponerar under stadskörning, men njuter även av utflykter på mer utmanande vägar. 1,6-litersmotorn levereras med Hyundai Motors nyutvecklade fyrhjulsdrift och den mjukväxlande automatlådan 7DCT.

Som ett alternativ finns den trecylindriga kompakta turbomotorn 1,0 T-GDI på 120 hästkrafter och ett vridmoment på 172 Nm. Turbon har elektroniskt styrd avgasåtercirkulation som förbättrar bränsleeffektiviteten genom att minimera pumpförluster och förbättra både respons och vridmoment vid låga varv. GDI-insprutning med sex hål och extra högt tryck på 200 bar säkerställer en fullständig bränsleförbränning för mindre utsläpp och utmärkt bränsleekonomi. Denna motor levereras med framhjulsdrift och 6-växlad manuell låda.

Nyutvecklas U 1.6 dieselmotor

Till sommaren 2018 kommer KONAs modellprogram att utökas med en nyutvecklad och bränslesnål fyrcylindrig turbodiesel på 1,6 liter med två olika effektuttag. Standardmodellen beräknas få 115 hästkrafter, en 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift. Den mer kraftfulla motorn erbjuder preliminärt 136 hästkrafter och ett imponerande vridmoment på 320 Nm i kombination med 7DCT-lådan. Naturligtvis går det också att välja mellan fram- och fyrhjulsdrift.

7-stegad dubbelkopplingslåda

2015 lanserade Hyundai Motor sin första 7-stegade dubbelkopplingslåda som kombinerar fördelarna med manuella och automatiska växellådor. 7DCT minskar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med upp till 20 % jämfört med en vanlig 6-stegad automatlåda, samtidigt som accelerationsförmågan förbättras med upp till 10 %.

7DCT består av två torrkopplingar som styrs separat. Det gör att motorkraften kan överföras till udda respektive jämna växlar med oavbrutet vridmoment. För optimal respons är kopplingsaktuatorn elstyrd, samtidigt som en utvändig dämpare minskar ljud och vibrationer under körningen.

Helt nya KONA med 7-stegad dubbelkopplingslåda har två körlägen: normal och sport. I sportläget ändras växelmönstret så att bilen ligger kvar längre på växlarna.

Kör- och vägegenskaper

Med KONA har Hyundais ingenjörer hittat en perfekt balans mellan prestanda och komfort. Bilen känns både pigg och smidig och har enastående kör- och vägegenskaper.

KONA bjuder på en fulländad SUV-upplevelse, bland annat tack vare en markfrigång på 170 mm. Den höga sittpositionen ger föraren god överblick och utmärkt komfort. Samtidigt är interiören extra rymlig tack vare det sänkta golvet och SUV-plattformens optimerade mittunnel, vilket gör KONA ännu mer mångsidig. Modeller med fyrhjulsdrift har också en justerad kraftöverföringsvinkel som förbättrar turbomotorns prestanda.

KONA är en låg och bred SUV som verkligen drar blickarna till sig. Men den låga tyngdpunkten ger också bättre kör- och vägegenskaper, vilket visar att funktion går före form.

Hyundai har lagt ned mycket arbete på det nya hjulupphängningssystemet. McPherson-fjädring med anpassad geometri fram hjälper till med att kontrollera karossrörelserna och absorbera stötar innan de tränger in i bilen. Resultatet är en enastående körkomfort även på ojämna vägar.

Bakvagnen på framhjulsdrivna KONA är försedd med en kopplad torsionsaxel med extra styv torsionsstav för en sportig känsla och utmärkt komfort. Helt nya KONA med fyrhjulsdrift använder i stället en multilink-upphängning bak för optimala vägegenskaper och maximal kurvstabilitet. ATCC (Advanced Traction Cornering Control) är ett avancerat hjälpsystem vid kurvtagning som hanterar understyrning och förbättrar bilens prestanda och stabilitet genom att kontrollera både drivning och dämpning vid acceleration i kurvor.

SÄKERHETS- OCH UPPKOPPLINGSMÖJLIGHETER

Helt nya KONA erbjuder avancerade uppkopplingsmöjligheter som gör enkelt och smidigt att använda din mobil i bilen. Det finns tre system att välja mellan. Standard är en 5-tums monokrom TFT-skärm med radio, Bluetooth, AUX-in och USB-port. Ett steg upp lockar Hyundais Display Audio-system med en 7-tums LCD-pekskärm i färg, integrerad backkamera, Bluetooth, Apple Car Play och Android Auto. Det tredje alternativet är ett navigationssystem med 8 tum stor färgpekskärm, backkamera med dynamiska guidelinjer, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, 7 års prenumeration på LIVE-tjänster, 3D-kartor och Lifetime Mapcare™**. KONA har dessutom en centralt placerad informationsskärm mellan varvräknaren och hastighetsmätaren– antingen en 3,5-tums monokrom LCD-skärm (standard) eller en 4,2-tums TFT-färgskärm (tillval).

**Lifetime MapCare™ är handelsnamnet på Hyundais prenumeration på MapCare™ med garanterade årliga gratisuppdateringar av kartor i minst 10 år efter att modellen slutat tillverkas.

Smidigare uppkoppling med Display Audio

Hyundais nya Display Audio-system har en 7-tums högupplöst LCD-pekskärm i färg och smidiga uppkopplingsmöjligheter för mobiler via både Apple CarPlay och Android Auto. Det innebär att du kan använda telefonens navigationsappar, ringa samtal, diktera meddelanden och streama musik medan du kör. Som en extra bonus har Display Audio också en integrerad backkamera med dynamisk vägledning.

8-tums navigationssystem med allt du behöver

Som tillval finns ett underhållningssystem med en 8 tum stor färgpekskärm som samlar alla navigations-, media- och uppkopplingsfunktioner på en plats så att föraren kan fokusera på trafiken. Naturligtvis har systemet både Apple CarPlay och Android Auto som gör det enkelt att streama musik, ringa samtal och använda navigationsfunktioner direkt på skärmen. Dessutom ingår sju års prenumeration på LIVE-tjänster med väder-, trafik- och fartkamerainformation i realtid och onlinesökningar efter intressanta platser. Övriga funktioner är 3D-kartor, Hyundai Motors unika Lifetime Mapcare™** med årliga gratisuppdateringar av kartor och programvara och backkamera med dynamiska guidelinjer.

Trådlös laddning

För att säkerställa att föraren alltid är nåbar har KONA också en qi-laddplatta för trådlös laddning av mobiltelefoner. Batteriets status visas med en liten indikatorlampa ovanför laddplattan. Och när du stänger av motorn visas en påminnelse på instrumentpanelen så att du inte glömmer mobilen i bilen.

KONA har även USB-port och AUX-ingång som standard för ytterligare anslutningsmöjligheter.

Head up-display med klassledande luminans

KONA har Hyundais första head up-display (HUD) som projicerar viktig information direkt i förarens synfält. Det gör den snabbare att läsa av utan att ta ögonen från vägen.

Tack vare en projicerad bild på 8 tum på två meters avstånd och en klassledande ljusstyrka med över 10 000 candela per kvadratmeter erbjuder den nya head up-displayen en enastående läsbarhet i alla ljusförhållanden. Bildens vinkel och höjd kan justeras individuellt för att passa föraren. KONAs head up-display aktiveras med en knapp intill ratten och den genomskinliga skärmen glider ned i instrumentbrädan när den inte används. Head up-displayen ökar säkerheten genom att tydligt visa hastighet, köranvisningar, bränslenivå och varningar från säkerhetssystem som automatisk nödbromsassistans, filhållningsassistans och dödavinkelnvarning.

Förstklassig ljudanläggning från Krell

Dagens kunder ställer höga krav på ljudkvaliteten. Därför har KONA en förstklassig ljudanläggning från Krell med åtta högtalare, inklusive två 20 mm diskanter, fyra 160 mm baselement, en 100 mm mitthögtalare och en 200 mm subwoofer. Det åttakanaliga slutsteget pumpar ut 45 Watt per kanal för en oförglömlig ljudupplevelse på vägen.

Maximal aktiv säkerhet

Helt nya KONA är utrustad med de senaste säkerhetsfunktionerna som uppfyller stränga europeiska säkerhetsstandarder, bland annat automatisk nödbromsassistans (AEB) med detektering av fotgängare, filhållningsassistans (standard), helljusassistans, trötthetsvarnare för föraren (standard), dödavinkelnvarning och varning för korsande trafik vid backning.

Autobroms (AEB) med detektering av fotgängare

Helt nya KONA erbjuder autobroms (AEB) med detektering av fotgängare, en avancerad aktiv säkerhetsfunktion som varnar föraren vid farliga situationer och bromsar automatiskt vid behov. AEB söker av vägen med hjälp av radar och kamerasensorer och fungerar i tre steg. Först varnas föraren med ljus- och ljudsignaler. Därefter appliceras bromskraft beroende på hur stor kollisionsrisken är. I sista hand bromsas bilen maximalt för att undvika en kollision eller minimera skadorna. AEB-systemet aktiveras i hastigheter över 8 km/h då ett fordon eller en fotgängare upptäcks framför bilen.

Filhållningsassistans (LKAS) (standard)

Filhållningsassistans (LKAS) aktiveras i hastigheter över 60 km/h och assisterar föraren för att undvika riskabla manövrar. Systemet känner av bilens position och varnar med ljus- och ljudsignaler om ett oavsiktligt filbyte är på väg att ske. Därefter hjälper systemet föraren att återvända till en säker position med ett mjukt tryck mot rattutslaget.

Helljusassistans (HBA)

Vid mörkerkörning läser helljusassistans (HBA) av vägen i båda färdriktningarna och bländar automatiskt av för mötande eller framförvarande fordon. Så fort läget är fritt tänds helljuset igen.

Trötthetsvarnare för föraren (standard)

Trötthetsvarnare för föraren höjer säkerheten till en helt ny nivå genom att övervaka och analysera styrutslag (riktning och kraft), körtid och bilens position i körfältet. Vid tecken på trötthet eller bristande uppmärksamhet varnas föraren med en ljudsignal och ett meddelande om att det kanske är dags för en paus. Denna säkerhetsfunktion fungerar i hastigheter mellan 60 och 180 km/h.
Dödavinkelnvarning (BSD)

Dödavinkelnvarning (BSD) använder radar för att känna av bakomvarande trafik. När ett fordon befinner sig i döda vinkeln tänds en varningslampa på sidospeglarna. Om du slår på en körriktningsvisare utlöses dessutom en akustisk varningssignal. Systemet fungerar även vid filbyten.

Varning för korsande trafik (RCTA)

Vid utbackning från parkeringsfickor kan det vara svårt att ha översikt. RCTA minskar risken för kollisioner genom att söka av 180 grader bakom bilen med radar. Systemet känner av korsande trafik och varnar med en ljus- och ljudsignal vid risker.
Passiv säkerhet i toppklass

Helt nya KONA är tillverkad med en hög andel höghållfast stål, som både ger en överlägsen vridstyvhet och bättre säkerhet tack vare sin förmåga att absorbera krockenergi med minimal distorsion vid kollisioner.

En större användning av presshärdning och en rund säkerhetsbur i höghållfast stål ger KONA en extra stor säkerhetszon för enastående krockegenskaper. Karosskonstruktionen är byggd för attavleda och fördela energi i olika riktningar i händelse av en olycka.

KONA har också sex luftkuddar – två fram, två sidokuddar och två krockgardiner – för att skydda de åkande från skador.

Svensk lansering

Helt nya KONA lanseras i Sverige under oktober, 2017. Svenska priser är ännu inte fastställda.
38.8°
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona

Kommer som elbil nästa år

fler
Populäraste
Walmart stämmer Tesla för brinnande solpaneler
Solpaneler på sju Walmart-butiker har börjat brinna de senaste åren 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mindhunter kan hålla på i fem säsonger
I alla fall om David Fincher får bestämma 
Tumnagel
48.9°
+
André Stray
0
EU har börjat granska Facebooks kryptovaluta libra
Var väl inte alls oväntat 
Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Stockholm panikstänger Skolplattformen
Efter att säkerhetslucka publicerats på Twitter 
Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volkswagen-reklam förbjuds
Ansågs vara för könsstereotyp 
Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0
YouTube raderade videoklipp med robotslagsmål
Ansåg att det var djurplågeri 
Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hur det slafsiga ljudet blir till i Mortal Kombat 11
Frukt och grönt! 
Tumnagel
46.2°
+
André Stray
0
Chromium-versionen av Microsoft Edge släppt i betaversion
Testa Microsofts nya webbläsare 
Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Rambo: Last Blood
40 år senare 
Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Spider-Man sägs tacka för sig i Marvel Cinematic Universe
Sony och Disney beefar om pengar 
Tumnagel
19.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump ställer in Danmarks-besök
För att han inte fick köpa Grönland 
Tumnagel
12.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är nya Audi RS6 Avant här
Bjuder på 600 hästar 
Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
fler
Senaste
Teaser för elbilskoncept från Hyundai
Ser frän ut 
Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Mini-dokumentär om Toyota
Från CNBC 
Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
Vector W8 är så stencool
Tyvärr låter den lite trist 
Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Kolla in teaser till The I-Land
Netflix svar på Lost? 
Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Walmart stämmer Tesla för brinnande solpaneler
Solpaneler på sju Walmart-butiker har börjat brinna de senaste åren 
Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Digital Foundry tar en ordentligt titt på nya Nintendo Switch
Bättre batteritid verkar inte vara allt som är nytt 
Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
Martin Molin snackar svänghjul i Marble Machine X
Lite kvällsnörderi 
Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
Många studenter vill arbeta i techbranschen
Allra helst vill de jobba på Google 
Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fullt ös med Cayenne Turbo S E-Hybrid på Gotland Ring
Fortsätter där asfalten tar slut 
Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Spawn, Terminator och Joker på ingång till Mortal Kombat 11
Alla Kombat Pack-tillskotten listade 
Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
NASA ska på att åka till Jupiters måne Europa
Siktar på att bege sig till den isbeklädda månen 2023 
Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite klipp och snack från The Dark Crystal: Age of Resistance
Fantasyserien drar igång på Netflix nästa vecka 
Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Tjock
Delicato + Nöt-Crème = sant
Fika på nästa nivå 
Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
Granit presenterar kollektionen Muted Tones
Lanseras imorgon 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
Om stereotyper från Boston på film
Allt är Good Will Huntings fel 
Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
Dan och Andrew gör pannkakor med en robot
Dubbel-pannkaka! 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
Tillverkning av kolfiberramar till cyklar i Kina
Ett besök hos Winspace 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
Ett besök på världens sjätte bästa restaurang
Central i Lima 
Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
The Nationals live-spelning på Beacon Theatre
Snart på Amazon Prime Video 
Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
Hur ser det ut i Vita Huset?
Ta en virtuell rundtur här 
Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson
Sneakers till NBA-stjärnan Kyrie Irving
Färgglada 
Tumnagel
-49kg
+
Bobby Green
Gatumat i Pakistan
Det här äter man i staden Karachi 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Alla referenser i Kill Bill vol 1
Över 50 stycken 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-102kg
+
Bobby Green
r