m

Tut i luren Idag är det 20 år sedan Volvo 240 lades ned

Tack för allt din gamle trotjänare!

Idag är det 20 år sedan Volvo 240 lades ned
Bil / Volvo

Visst kan man även fira nedläggningar? Speciellt när det handlar om något som har levt länge, tillfört mycket och som avslutades med bravur. Idag är det exakt 20 år sedan Volvo la ner modellen 240. Det här var alltså 1993, hela två år efter att modellen 850 lanserats. 240 hängde helt enkelt kvar såpass länge tack vare sin pansarvagnsliknande hållbarhet och på grund av att det fortfarande fanns köpare som var intresserade av en ny 240.

Modellen levde i 19 år och totalt tillverkades det omkring 2.9 miljoner exemplar. Det som utmärkte modellen var den höga säkerhetsnivån och ett par nya och innovativa lösningar. I kombiutförande visade den sig också kunna svälja enorma mängder med bagage tack vare sitt kantiga utseende. Här var det mycket funktion före form, men folk köpte det då bilen var bekväm att åka i och praktisk.

Mängder med mer information kring bilen som numera är kult hittas i pressmeddelandet. Nu vill jag veta din relation till denna bil, för nog har nästan varenda kotte någon gång kommit i kontakt med den på något vis.

Visa
Pressmeddelande
För 20 år sedan - Final för folkets favorit

5 maj 2013 är det på dagen 20 år sedan Volvos största enskilda försäljningsframgång genom tiderna, 240-serien, slutade tillverkas. Nästan 2,9 miljoner bilar under 19 år hann det bli av den modell som länge kritiserades för sitt tråkiga och kantiga utseende men som under sin livstid blev såväl normbil för både säkerhet och miljö, vann EM i standardvagnsracing samt uppnådde kultstatus bland yuppies innan den lades ner 1993.

Volvo 240 har mer än någon annan Volvo i modern tid fått stå som symbol för varumärket Volvo, på gott och ont. Den presenterades i augusti 1974 och var en utveckling av den populära 140-serien men med en rad nya och innovativa lösningar inom många områden. Särskilt den höga säkerhetsnivån utmärkte bilen vars utseende i stora stycken inspirerats av säkerhetskonceptbilen VESC som Volvo visat två år tidigare. Det innebar bl a stora stötfångare som gav modellen ett karakteristiskt underbett fram.

Mottagandet blev positivt när det gällde bilarnas egenskaper, om än inte för formerna som många fann grova och kantiga. I likhet med 140-serien kom också 240-serien att marknadsföras i en exklusivare upplaga med sexcylindrig motor, 260 samt i herrgårdsvagnsutförande; Volvos pièce de resistance. Volvo 245 kom nästan att bli synonymt med begreppet herrgårdsvagn överhuvudtaget; en oöverträffad laståsna som samtidigt var komfortabel och körglad, med marknadens högsta säkerhetsnivå.

Normbil för säkerhet och miljö

Efter en omfattande serie krockprov med 240 och dess konkurrenter, som utfördes av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, visade sig Volvo 244 ge det överlägset bästa åkandeskyddet och resultaten kom därför att bilda underlag för de framtida säkerhetsbestämmelser som skulle komma att gälla alla bilar som såldes på den amerikanska marknaden.

Ungefär samtidigt arbetade Volvo också med att försöka styra den oreglerade oxiderande katalysator som var på väg att introduceras och få denna att under vissa omständigheter rena de tre gaserna kolväten (HC), kolmonoxid (CO) samt kväveoxider (NOX) mycket effektivare än tidigare. Arbetet med att öka reningsförmågan genom att reglera bränsle/luft-blandningen i det smala området där förhållandet för katalysatorn var optimalt, resulterade i att Volvo som första biltillverkare 1976 kunde presentera lösningen: Lambda-sonden. Den möjliggjorde att mer än 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider, som bildas vid förbränningen, kunde elimineras i katalysatorn.

Året därpå införde Kalifornien nya strängare gränsvärden för dessa gaser (kolväten 0,41 g/mile; kolmonoxid 9,0 g/mile; kväveoxider 1,5 g/mile) som då blev världens strängaste avgaskrav. Volvo-bilarna med trevägskatalysator och Lambda-sond låg vid uppmätning kraftigt under samtliga dessa. Speciellt bilarnas låga kväveoxidutsläpp var sensationella och resultatet lät inte vänta på sig. Volvo belönades av Carter-administrationens miljövårdsråd för sin insats.

Världens snabbaste herrgårdsvagn

Volvo 240 låg följaktligen steget före branschen i både säkerhets- och miljöhänseende och var en modell stadd i kontinuerlig utveckling under sin existens. Under årens lopp förfinades och förädlades bilarna. Ny teknik tillkom, bl a infördes turbomotorer och dieslar tidigt. Stämpeln av att vara bra men trist suddades på ett effektivt sätt ut när Volvo 245 Turbo herrgårdsvagn visade sig vara marknadens snabbaste femdörrarsbil, och i tvådörrars utförande sopade modellen Europas racerbanor med konkurrenterna i standardvagnsmästerskapet Grupp A.

I sitt livs slutskede kom 240, som sista tiden endast erbjöds i herrgårdsvagnsutförande, paradoxalt nog att få en renässans och plötsligt bli mycket inne bland unga s k yuppies i Europa. Särskilt i Italien blev den innebilen nr 1 bland unga modemedvetna människor och under namnet 240 Polar fick den veritabel kultstatus. Modellen hanterades då produkt- och produktionsmässigt sedan en tid av ett bolag i bolaget, 240-bolaget, i en separat men integrerad helhet.

Men 5 maj 1993 var det slut. Efter nitton mycket framgångsrika år och 2.862.573 bilar, varav 177.402 av 260-modellen, tackade 240 för sig. Det gjorde också Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar ungefär samtidigt. Han hade själv varit en av modellens allra största fans under årens lopp och haft många olika bilar, varav flera 'specialare'.

Som absolut sista exemplar byggdes åter en specialare, en rejält kortad version som gjorts på skoj av projektet som tack för gott arbete längs bana 2:4-2. Den bilen fick symbolisera de korta ledtiderna. Sista 245:an till kund gick till en kvinnlig svensk köpare som därmed inte bara fick den sista, utan också den bästa 240:an. Nycklarna till bilen överräcktes av Pehr G Gyllenhammar vid en liten ceremoni vid banan.

Fortfarande rullar många 240, minst 20 år gamla, runt hela världen som pålitliga vardagsbilar. Det finns till och med särskilt dedikerade klubbar som aktivt arbetar med att ta tillvara modellen och säkra dess framtid, så som 240 under många år bidrog till att säkra Volvo framtid.
63.2°
0

Tut i luren Idag är det 20 år sedan Volvo 240 lades ned

Tack för allt din gamle trotjänare!

fler
Populäraste
Mindhunter kan hålla på i fem säsonger
I alla fall om David Fincher får bestämma 
Tumnagel
46.3°
+
André Stray
0
EU har börjat granska Facebooks kryptovaluta libra
Var väl inte alls oväntat 
Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Stockholm panikstänger Skolplattformen
Efter att säkerhetslucka publicerats på Twitter 
Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Volkswagen-reklam förbjuds
Ansågs vara för könsstereotyp 
Tumnagel
28.2°
+
Bobby Green
0
YouTube raderade videoklipp med robotslagsmål
Ansåg att det var djurplågeri 
Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hur det slafsiga ljudet blir till i Mortal Kombat 11
Frukt och grönt! 
Tumnagel
46.1°
+
André Stray
0
Ny trailer för Rambo: Last Blood
40 år senare 
Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
Spider-Man sägs tacka för sig i Marvel Cinematic Universe
Sony och Disney beefar om pengar 
Tumnagel
19.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trump ställer in Danmarks-besök
För att han inte fick köpa Grönland 
Tumnagel
13.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu är nya Audi RS6 Avant här
Bjuder på 600 hästar 
Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
Bond 25 har fått ett namn
No Time to Die 
Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det blir en fjärde Matrix-film
Med Keanu Reeves och Carrie-Anne Mosse 
Tumnagel
72.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
Vector W8 är så stencool
Tyvärr låter den lite trist 
Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
Kolla in teaser till The I-Land
Netflix svar på Lost? 
Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Walmart stämmer Tesla för brinnande solpaneler
Solpaneler på sju Walmart-butiker har börjat brinna de senaste åren 
Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Digital Foundry tar en ordentligt titt på nya Nintendo Switch
Bättre batteritid verkar inte vara allt som är nytt 
Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0
Martin Molin snackar svänghjul i Marble Machine X
Lite kvällsnörderi 
Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Många studenter vill arbeta i techbranschen
Allra helst vill de jobba på Google 
Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fullt ös med Cayenne Turbo S E-Hybrid på Gotland Ring
Fortsätter där asfalten tar slut 
Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Spawn, Terminator och Joker på ingång till Mortal Kombat 11
Alla Kombat Pack-tillskotten listade 
Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
NASA ska på att åka till Jupiters måne Europa
Siktar på att bege sig till den isbeklädda månen 2023 
Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lite klipp och snack från The Dark Crystal: Age of Resistance
Fantasyserien drar igång på Netflix nästa vecka 
Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft kommer inte släppa fler exklusiva titlar på andra plattformar
Hopes deleted 
Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0
Gameplay från Need for Speed: Heat
Lite bilpillande och racing 
Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
fler
Tjock
Delicato + Nöt-Crème = sant
Fika på nästa nivå 
Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
Granit presenterar kollektionen Muted Tones
Lanseras imorgon 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
Om stereotyper från Boston på film
Allt är Good Will Huntings fel 
Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
Dan och Andrew gör pannkakor med en robot
Dubbel-pannkaka! 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
Tillverkning av kolfiberramar till cyklar i Kina
Ett besök hos Winspace 
Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
Ett besök på världens sjätte bästa restaurang
Central i Lima 
Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
The Nationals live-spelning på Beacon Theatre
Snart på Amazon Prime Video 
Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
Hur ser det ut i Vita Huset?
Ta en virtuell rundtur här 
Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson
Sneakers till NBA-stjärnan Kyrie Irving
Färgglada 
Tumnagel
-49kg
+
Bobby Green
Gatumat i Pakistan
Det här äter man i staden Karachi 
Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
Alla referenser i Kill Bill vol 1
Över 50 stycken 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-101kg
+
Bobby Green
r