Quantcast
m

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Den starkaste av dem alla

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Bil / Jaguar

I dag öppnade Jaguar fördämningarna till den senaste modellen - F-Type SVR. Den här bilen har masserats och preppats av divisionen Special Vehicles Operations och det är de som gör de redan bra bilarna ännu bättre. På vanligt manér är det prestanda som ligger i fokus, och den här blir faktiskt den starkaste serieproducerade bilen Jaguar någonsin har skickat ut.

Den mustiga V8:an med kompressor på 5,0 liter finns kvar under huven och effekten på denna har lyfts från R:ens 550 till 575 hästar och vridet ligger nu på 700 Nm. Kraften går till alla fyra hjulen och effekten räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,7 sekunder och sedan vidare till en toppfart på 322 km/h (Coupé). Växellådan, fyrhjulsdriften, de adaptiva dämparna och den elektroniska styrningen har alla kalibrerats ytterligare för ett mer sportigt intryck.

Förutom mer effekt har man även finslipat chassiet genom att montera nya dämpare och krängningshämmare. Man har även smackat på ett mer aerodynamiskt kjolpaket som avslutas med en aktiv vinge på bakluckan och bredare däck kring smidda lättviktsfälgar. Ett avgassystem i titan och inconel-legering ska ge bilen ett ännu vassare ljud än den hade tidigare och dessutom väger det mindre - hela 16 kilo. Totalt har man bantat hela ekipaget med 25 kilo om man jämför med F-Type R AWD, denna siffra kan bli hela 50 kilo om man väljer keramiska bromsar, kolfiberpaketet och kolfibertaket. Coupén väger in på 1 705 kilo, cabben är något tyngre med sina 1 720 kilo.

De första kunderna får sina bilar nu i sommar och som ni kan se på bilderna så erbjuds modellen både som coupé och cabriolet från start. Priserna börjar på 126 945 dollar för coupén, 129 795 dollar för cabben. Premiärvisning blir det på bilmässan i Genève och i samband med detta öppnar även orderböckerna.

Visa
Pressmeddelande
ORDER BOOK OPENS FOR THE NEW JAGUAR F-TYPE SVR:

THE 322 KM/H ALL-WEATHER SUPERCAR

• The F-TYPE SVR is the first Jaguar SVR and the fastest F-TYPE ever

• Developed by Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) to be lighter, quicker,

faster and more powerful while remaining tractable and useable day-to-day

• F-TYPE SVR makes its global debut at the Geneva Motor Show 2016

• Supercharged 5.0-litre V8 develops 575PS and 700Nm with All-wheel drive (AWD)

• Acceleration from 0-100 km/h takes just 3.7 seconds, with a top speed of 322 km/h for the

• Enhanced aerodynamics package of front bumper and splitter, flat underfloor, carbon fibre

active rear wing and rear venturi reduces lift and drag

• Uprated chassis featuring new dampers and anti-roll bars, wider tyres, lightweight 20-inch

forged wheels and new, stiffer rear knuckles

• Titanium and Inconel exhaust system delivers an even more purposeful, harder-edged sound

– and a 16kg weight saving

• Unique SVR seats with Lozenge Quilt pattern, suedecloth-covered instrument binnacle and

centre console, SVR steering wheel and anodised aluminium paddle shifters

• Bespoke calibrations for the Quickshift transmission and the Electric Power-Assisted Steering,

Adaptive Dynamics, Torque Vectoring, Dynamic Stability Control and All-Wheel Drive systems

• Carbon Ceramic Matrix (CCM) brake system option delivers exceptional fade resistance and a

21kg reduction in unsprung mass

• Whole vehicle weight saving of 25kg compared to the F-TYPE R AWD, and up to 50kg with

options including the CCM brake system, carbon fibre roof panel and carbon fibre pack

• Customer deliveries of the F-TYPE SVR will begin from Summer 2016

SUMMARY

The new Jaguar F-TYPE SVR

The new Jaguar F-TYPE SVR is the first Jaguar SVR, developed to exploit the lightweight aluminium

sports car’s full potential while retaining its inherent tractability and day-to-day usability. The Jaguar

F-TYPE SVR is a 322 km/h, all-weather supercar with All-wheel drive (AWD).

More powerful, lighter, and benefiting from an enhanced chassis and driveline and active

aerodynamics, the all-wheel drive F-TYPE SVR Coupé and Convertible deliver supercar performance

– in all conditions – and unrivalled driver engagement and reward.

“The purity of the F-TYPE’s form is something truly special, but in designing the new F-TYPE SVR we

had the opportunity to create something even more dramatic. Every additional form, line or

component is there for a reason, and contributes to the car’s increased performance as well as its

presence.

“Cutting-edge aerodynamics have always been fundamental to Jaguar design, and everything from

the enlarged air intakes to the active rear wing is essential to the new F-TYPE SVR’s dramatic looks

and 322 km/h potential.”

Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Raising the output of Jaguar’s supercharged 5.0-litre V8 to 575PS and 700Nm enables the F-TYPE

SVR to accelerate from 0-100 km/h in just 3.7 seconds. Maximum speed of the Coupé model is 322

km/h, the Convertible 314 km/h.

The F-TYPE R is already a benchmark in the sports car segment but this model represented the

starting point for development of the F-TYPE SVR. Everything which contributes to performance and

vehicle dynamics has been meticulously re-evaluated, re-engineered and optimised still further.

By exploiting the fundamental capability engineered in to the F-TYPE from day one, Jaguar Land

Rover’s Special Vehicle Operations (SVO) division has developed Jaguar’s fastest and most powerful

series production road car.

“Our objective was to take everything that our customers love about F-TYPE – the performance, the

handling, the sound, the design – and take it to a whole new level. This is what the new F-TYPE SVR

delivers: it’s a 322 km/h all-weather supercar.

“With 575PS, less weight, an uprated chassis and bespoke calibrations for the transmission and all-
wheel drive system, performance is even more accessible and exploitable. This is a car that SVO has

developed for true enthusiasts but it’s one that can be enjoyed every day.”

John Edwards, Managing Director, Jaguar Land Rover Special Operations

The 2017 model year F-TYPE Coupé range will consist of:

F-TYPE (340PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD, manual RWD)

F-TYPE S (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE British Design Edition (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE R (550PS 5.0-litre V8, Quickshift RWD and AWD)

F-TYPE SVR (575PS 5.0-litre V8, Quickshift AWD)

The 2017 model year F-TYPE Convertible range will consist of:

F-TYPE (340PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD, manual RWD)

F-TYPE S (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE British Design Edition (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE R (550PS 5.0-litre V8, Quickshift RWD and AWD)

F-TYPE SVR (575PS 5.0-litre V8, Quickshift AWD)

POWERTRAIN, DRIVELINE AND CHASSIS

The F-TYPE SVR is Jaguar’s fastest and most powerful series production road car but

optimising everything from the calibration of All-wheel drive (AWD) system to the valving in

the dampers and the width of the tyres ensures that it remains a tractable, useable day-to-day

sports car

Ultimate performance: Supercharged V8 with 575PS

The F-TYPE SVR features the latest evolution of Jaguar’s 5.0-litre supercharged V8 to deliver the

ultimate in performance and driver reward. Changes to the engine’s calibration – adopted from the

F-TYPE Project 7 – deliver power and torque ratings of 575PS and 700Nm.

Enlarged air intakes in the front bumper together with revised charge air coolers and redesigned

bonnet vents deliver corresponding improvements in cooling system performance and powertrain

efficiency.

The new lightweight titanium and Inconel exhaust system can withstand higher peak temperatures,

reduces backpressure and saves 16kg – a weight reduction, which exceeds the demanding target set

during development. Compared to the F-TYPE R’s stainless steel system, Inconel’s increased thermal

resistance meant that wall thickness could be halved to just 0.6mm.

The new system also delivers an even more distinctive, purposeful, harder-edged exhaust note,

especially once the active valves in the rear silencers open – this happens at lower engine speeds to

enhance the F-TYPE SVR’s performance character still further. Even the valves themselves are made

from titanium because this is the ultimate lightweight solution. The four round tailpipes are

distinguished by discreet SVR branding.

To make the most of the increased engine output, the eight-speed Quickshift transmission gains a

new calibration. Together with the extra grip delivered by the wider, 265- and 305-section front and

rear tyres (10mm wider than the F-TYPE R), and optimising the torque on-demand All-wheel drive

system’s Intelligent Driveline Dynamics (IDD) control technology, this delivers the F-TYPE SVR’s

outstanding launch behaviour and immediacy of response.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

The changes to IDD and refinements to the rear electronic active differential (EAD) ensure optimum

torque distribution between the front and rear axles and across the rear axle. Combined with a unique

calibration for the Dynamic Stability Control (DSC) system, this enhances traction and dynamics – on

all surfaces and in all weathers – while preserving the F-TYPE SVR’s rear-wheel drive character and

handling balance.

Selecting Dynamic mode will enable the enthusiast driver to fully explore the F-TYPE SVR’s

capability, especially with the DSC system set to TracDSC or switched off completely. Under these

conditions, IDD will use the most extreme calibrations for the AWD system and for the EAD to fully

exploit the available grip.

The gains in performance and driveability do not come at the expense of fuel consumption and CO2

emissions: compared to the F-TYPE R AWD Coupé, the figures on the European combined cycle

remain unchanged at 11,3 l/100 (8,8 km/l) and 269g/km respectively.

Light, stiff, precise

The enhancements made to the powertrain and driveline are matched by the modifications made to

the chassis. Designed to take the SVR’s dynamic capability to the next level, and deliver ultimate

chassis agility, precision, control and response, the changes nevertheless preserve the F-TYPE’s ride

quality and inherent duality of character – day-to-day usability and comfort have not been

compromised.

The F-TYPE’s aluminium double wishbone front and rear suspension and state-of-the-art electric

power-assisted steering (EPAS) system gave the SVO team the best possible starting point for

developing the SVR’s vehicle dynamics.

That the vehicle is 25kg lighter as standard than the AWD F-TYPE R – and 50kg lighter with options

including the Carbon Ceramic Matrix brake system and carbon fibre roof – brings immediate benefits

in terms of handling. Optimised aerodynamics produce further gains: the rear wing delivers reductions

in lift whether in the raised or lowered position.

These fundamental improvements are matched by a raft of other hardware and software changes

designed to extract the full potential from every part of the chassis. The rear anti-roll bar is thicker.

The valves inside the continuously-variable dampers have been revised and the control software –

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

the heart of Jaguar’s Adaptive Dynamics system – has been recalibrated. The overall effect is that

both low speed comfort and high speed control are improved.

The rear knuckle is completely new. Now an intricate, weight-optimised aluminium die casting, the

design of the part enables a 37 per cent increase in camber stiffness and a 41 per cent increase in

toe stiffness, which translates into greater control of the tyre contact patch and an even more

connected steering feel.

The front anti-roll bar diameter has been reduced slightly. Together with the revised damper control

software, a unique tune for the Torque Vectoring system which enables even more precise control of

the braking applied to the inner wheels, the changes mitigate understeer – even at high corner entry

speeds.

Fitted as standard with Jaguar’s Super Performance braking system featuring large, 380mm and

376mm front and rear brake discs, the F-TYPE SVR can be specified with Jaguar’s Carbon Ceramic

Matrix (CCM) braking system. Featuring even larger 398mm and 380mm discs and six- and four-
piston monobloc calipers, this system delivers exceptional braking performance with outstanding fade

resistance. The brake prefill system ensures consistent pedal feel, stop after stop.

The wider, specially-developed 265/35/ZR20 and 305/30/ZR20 tyres provide exceptional levels of grip

with no detriment to ride quality or refinement. The range of 9J and 11J forged aluminium wheels

deliver weight savings of up to 13.8kg per vehicle – another weight reduction which beat the

development target – and the open spoke design also improves brake cooling. Exclusive to the F-
TYPE SVR, the range comprises Coriolis wheels in Satin Technical Grey or Gloss Black, and – for

models fitted with the CCM braking system – Maelstrom wheels with a Satin Black polished finish.

The F-TYPE’s EPAS system already sets the benchmark for feel and response – especially off-
centre. Further tuning of the control software delivers even better feedback and, combined with the

stiffer rear knuckle assembly, the new wheels and tyres and the revised damper settings, means that

the F-TYPE SVR steers with even greater immediacy and precision.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

AERODYNAMICS

Reducing drag and lift contributes to the enhanced dynamics and performance and subtly

enhances the F-TYPE’s award-winning design

The effort made in developing the chassis was matched by the work done on the F-TYPE SVR’s

aerodynamics. Asked to solve the often conflicting requirements of reducing drag and reducing lift, the

SVO team designed a full suite of features which work together to improve dynamics, stability,

performance and efficiency.

To cut drag, the front bumper was extended outboard to mask as much of the wheels as possible.

This also helps the airflow to remain attached to the sides of the car, reducing drag still further.

The front valance and front undertray also contribute to drag reduction but do much more to improve

engine cooling. The louvre design of the new bonnet vents uses the flow of air over the bonnet to

extract more hot air from the engine compartment.

Apertures in the wheelarch liners help the high pressure air to escape through the fender vents,

helping to reduce front-end lift.

An under-floor tray beneath the rear suspension accelerates the airflow, reducing pressure and

therefore reducing lift. Aerodynamics are further enhanced by the rear venturi. Integrating this feature

was only possible because of the design of the lightweight titanium and Inconel exhaust system: using

two individual rear silencers instead of a single transverse silencer enabled the venturi to be neatly

packaged between them.

But the single most effective device developed for the F-TYPE SVR is its deployable rear wing: the

highly optimised design is more effective and more aerodynamically-efficient in both raised and

lowered and positions.

With the car in Normal mode, the wing deploys once vehicle speed reaches 60mph and 70mph for the

Convertible and Coupé respectively. The wing will also deploy automatically whenever the driver

selects Dynamic mode. In this raised position, the wing, together with the other aerodynamic

enhancements, enables a reduction in the F-TYPE SVR’s drag and lift coefficients of 2.5 per cent and

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

15 per cent respectively compared to the F-TYPE R with spoiler deployed. When the SVR’s wing is in

the lowered position, the corresponding improvements are 7.5 per cent and 45 per cent.

Exterior design options to complement the carbon fibre rear wing include a carbon fibre roof panel

and a carbon fibre pack comprising the front chin section, bonnet louvres, fender vent ingots and door

mirror caps.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

INTERIOR

A bespoke interior characterised by exquisite detailing and infotainment systems which

support the latest wearable technology make the F-TYPE SVR even more desirable

The F-TYPE SVR’s performance does not come at the expense of comfort. The cabin gains cosseting

14-way SVR Performance seats finished in Jet black leather with a distinctive Lozenge Quilt pattern,

contrast stitching and micro-piping and headrests embossed with the SVR logo. Customers also have

the option of Siena Tan or red leather upholstery.

The SVR Jet black leather and optional Jet black leather and suedecloth steering wheels feature

black painted spoke outers and contrast stitching in a range of four colours. The unique anodised

aluminium shift paddles are larger than those in other F-TYPE models to make changing gear even

more instinctive.

The driver-focused theme of the ‘one-plus-one’ layout is enhanced with a suedecloth covering for the

instrument cluster and centre console. Customers who select the optional Siena Tan or Red leather

interiors benefit from full leather wrapping of the instrument panel.

The InControl Touch and InControl Touch Plus infotainment systems feature eight-inch capacitive

touchscreens, intuitive user interfaces and crisp, clear 3D map displays and offer 380W Meridian and

770W Meridian surround sound audio systems respectively.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

TECHNICAL DATA F-TYPE SVR Coupé F-TYPE SVR Convertible

ENGINE & TRANSMISSION

Engine capacity (cc) 5,000

Cylinders V8 Supercharged

Valves per cylinder 4; DOHC

Bore/ stroke (mm) 92.5/ 93.0

Compression ratio 9.5:1

Fuel injection 150bar direct injection

Power PS 575 @ 6,500rpm

Torque Nm (lb ft) 700 (516) @ 3,500-5,000rpm

Transmission 8-speed Quickshift

Gear ratios (:1)

1st 4.714

2nd 3.143

3rd 2.106

4th 1.667

5th 1.285

6th 1.000

7th 0.839

8th 0.667

Reverse 3.317

Final Drive ratio 2.56

CHASSIS

Front suspension Double wishbone

Rear suspension Double wishbone

Front brakes Twin-piston sliding caliper; 380mm ventilated discs

Rear brakes Single-piston sliding caliper; 376mm ventilated discs

Front tyres 265/35/ZR20 Pirelli P Zero

Rear tyres 305/30/ZR20 Pirelli P Zero

Steering Rack-and-pinion; electromechanical

DIMENSIONS

Length (mm) 4,475 4,475

Width inc./ excl. mirrors (mm) 2,042/ 1,923 2,042/ 1,923

Height (mm) 1,311 1,308

Wheelbase (mm) 2,622 2,622

Track front/ rear (mm) 1,585/ 1,611 1,585/ 1,611

Weight (kg) From 1,705 From 1,720

Boot volume (litres) 310/ 408 with/ without parcel tray 206.7

Fuel tank (useable) litres 70 70

PERFORMANCE &

FUEL ECONOMY

0-100km/h (sec) 3.7 3.7

Top speed km/h 322 314

Fuel consumption litres/100km

EU combined

CO2 emissions (g/km)

EU combined

11.3 11.3

269 269
45.0°
0

Jaguar släpper lös F-Type SVR

Den starkaste av dem alla

Skånetrafiken delar ut munskydd
Har 50.000 att dela med sig av

Från och med tisdag så kan resenärer i Skåne få munskydd på de kundcenters som finns. Anledningen är att regionen har gott om munskydd och därför delar man helt enkelt med sig av dem till resenärer som måste åka kollektivt. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kan alla prova Apples nya mjukvaror
iOS, iPadOS, macOS, watchOS och tvOS

Direkt efter WWDC fick utvecklare chansen att prova de senaste versionerna av Apples mjukvaror och igår kom en första uppdatering till dem. Nu kan alla prova vilket är roligt. Som vanligt så handlar det om beta-mjukvara och bör inte köras på hårdvara du inte kan vara utan. Jag kör de flesta redan och det enda jag har hittat på iOS är egentligen att Pokemon GO inte fungerar och att Safari på macOS 11 är rejält buggig. Har ni hittat några jobbiga buggar? Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Bekräftat: kommande Macar får Thunderbolt
Skönt

Thunderbolt är en teknik som är starkt kopplat till Intels hårdvara, så när Apple berättade att man skulle börja köra på sina egna chip blev många oroliga över framtiden för Thunderbolt i Macar. Många gick till och med ut och sa att det blir omöjligt för Apple att leverera Macar med Thunderbolt om de inte har Intels processorer. Nu har Apple bekräftat för The Verge att framtida Macar kommer att ha porten och tekniken. – Over a decade ago, Apple partnered with Intel to design and develop Thunderbolt, and today our customers enjoy the speed and flexibility it brings to every Mac. We remain committed to the future of Thunderbolt and will support it in Macs with Apple silicon, säger en talesperson från Apple till The Verge. Precis som Apple säger så är tekniken utvecklad av Intel men i samarbete med Apple. Apple hade en gång i tiden till och med rättigheterna för varumärket Thunderbolt, men skrev över dessa till Intel. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

En titt på Eagles lättviktar-E-type
Sexig!

Eagle bygger "nya" E-types där man tar en gammal skruttig och gör magi av dem. Senate modellen är lättviktaren och här får vi lyssna på när Eagle-bossen Paul Brace får prata om bilen. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Microsoft Teams får lite nya funktioner
Gör videokonferensandet lite mera naturligt

Microsoft har uppdaterat sin samarbetstjänst Microsoft Teams, tjänsten som är utvecklad för att företag och skolor enklare ska kunna samarbeta med varandra på distans. Bland de nya funktionerna finns bland annat något man kallar för "Together Mode" vilket är ett läge där deltagarna placeras så att det ser ut som om de sitter i samma lokal för betraktaren, något som kanske kan vara att föredra istället för de små boxar där mötesdeltagarna annars syns. Man har även implementerat en funktion, "Dynamic View", som ska anpassa vyn för deltagaren så att denne bättre ska kunna se presentationer tillsammans med utvalda deltagare om det är många som deltar i konferensen. Vidare kommer det nu även att få konversationer under konferensen direktöversatt och/eller transkriberade med textrutor så att det blir enklare att följa med vad som faktiskt sägs. Det går nu även att piffa upp sitt utseende med lite olika filter om man till exempel sitter i ett rum med lite dålig belysning. Microsoft Teams har även implementerat stöd för att skicka olika emojis, till exempel applåder, om deltagaren vill markera något lite extra. Ni hittar beskrivningar av de nya funktionerna i Microsoft Teams lite mer ingående på länken nedan och i videoklippet kan ni ta en koll på hur några av funktionerna fungerar när de används. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Walt Disney World hälsar sina besökare tillbaka
I rätt bisarr välkomstvideo

Till helgen kommer Walt Disney World i Florida återigen att slå upp sina portar efter att ha varit nedstängt ett tag på grund av pandemin. I samband med öppnande har nöjesfältet släppt en video där man hälsar sina besökare välkomna tillbaka. Där visar man bland annat upp lite åtgärder man vidtagit för att förhoppningsvis minska smittspridningen av covid-19 bland besökarna. Jag antar att videon ska göra att de som eventuellt funderar på att besöka nöjesfältet framöver ska få någon slags betryggande känsla. Smittspridningen av covid-19 ökar dock fortfarande i USA och Florida är inget undantag. Så frågan är om den här videon räcker för att locka tillbaka besökare till Walt Disney World. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

King gör Crash Bandicoot till mobiler
On the Run är inte helt oväntat en endless runner

Crash Bandicoot är praktiskt taget urfadern av endless runner-spel, så det är egentligen lite underligt att spelserien inte kommit till mobiler tidigare. Men nu är den i alla fall på ingång och det är svenska King som ligger bakom det. I spelet har onda Dr. Neo Cortex nya planer att ta över multiversumet och har tagit hjälp av nya undersåtar för att lyckas med det. Crash och hans syster Coco är de enda som kan rädda världen och det sker tydligen genom att springa jättelänge på massvis med olika banor i vitt skilda världar. Crash Bandicoot: On the Run har inget släppdatum, men det går att förhandsregistrera spelet till både iOS och Android via spelets hemsida. Gör man det får man tillgång till tjusiga skins till hjältarna när spelet väl släpps. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Använd din GoPro Hero 8 Black som webbkamera
GoPro släpper ny mjukvara

GoPro följer de stora kameramakarna och har släppt mjukvara som låter dig använda deras produkter som webbkamera. Det handlar om ny betamjukvara som du kan installera på din Hero 8 Black som gör att du kan använda den som webbkamera till din macOS-dator. För tillfället har GoPro endast lagt till stöd för macOS, men meddelar att Windows-stöd är på ingång. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Spotify lanserar Soundtrack Your Workout
Fixa personlig spellista till träningspasset

Spotify har lanserat en ny funktion med vilken man kan skapa en individuell spellista som är tänkt att lyssna på när man pysslar med olika typer av träning. För att skapa en "Soundtrack Your Workout"-spellista får man besvara några frågor angående hur långt träningspasset är, vilken typ av träning det gäller och vilken typ av musik man vill att listan ska innehålla. Därefter skapas en spellista som tar hänsyn till hur man besvarat frågorna och hur ens tidigare lyssningshistorik ser ut. Jag testade själv att skapa en spellista för en timmas långa promenader och den såg väl ut att innehålla promenadvänlig musik och kanske något jag kommer att lyssna på nästa gång jag beger mig ut och flanerar på stan. Vill du testa själv så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Javicia Leslie blir nya Batwoman
Tar över efter att Ruby Rose hoppat av rollen

Skådespelerskan Javicia Leslie kommer att ta över rollen som Batwoman efter det att Ruby Rose hoppat av från denna tidigare i år. Leslie har tidigare medverkat i tv-serien God Friended Me och hon säger om sin nya roll som Batwoman: "I am extremely proud to be the first Black actress to play the iconic role of Batwoman on television, and as a bisexual woman, I am honored to join this groundbreaking show which has been such a trailblazer for the LGBTQ+ community." I nästa säsong av Batwoman kommer karaktären Ryan Wilder att vara Batwoman, inte Katie Kane vilket var den rollen som Ruby Rose spelade. Ryan Wilder ska innan hon blev Batwoman varit knarksmugglare, en markant skillnad från Kane som var en förmögen arvtagerska. Nästa säsong av Batwoman drar igång på amerikanska CW i januari 2021. Tumnagel
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon presenterar EOS R5
Samt den snäppet billigare R6

Idag presenterade Canon lite ordentliga nyheter på kamerafronten med nya fullformatskamerorna EOS R5 och R6. Båda enheterna är riktade till professionella användare och R5 kan hantera videoinspelning i 8K, medan R6 spelar in med 4K-upplösning. EOS R5 kommer med en sensor på 45MP och kan som sagt spela in 8K RAW-video med 29,97 fps med 10 bit-färg och 4K med 59,94 fps. 8K-inspelning kan ske upp till 20 minuter i rumstemperatur. På bildfronten kan kameran ta 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 bilder per sekund med elektronisk. Kameran kommer med ett ordentligt autofokussystem med dual-pixel med 1053 fokuszoner som kan hitta fokus på 0,05 sekunder och stöd för ögontracking finns för människor, hundar, katter och fåglar. EOS R6 är snäppet enklare, men har ändå ärvt några funktioner från sitt syskon. Sensorn ligger på 20,1MP och har en ISO-räckvidd på 100-102.400 och kan likt R5 ta upp till 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 med elektronisk samt har samma autofokussystem. EOS R5 börjar säljas i augusti och rekommenderat pris ligger på 52.199 kronor. R6 kommer i september med priset 31.299. Nedan har ni videor från Peter McKinnon som snackar lite R5 och R6. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

YouTube behöver inte lämna ut uppgifter om filmpirater
Filmbolag förlorade i EU-domstolen

YouTube vann idag ett mål i EU-domstolen vilket innebär att de inte behöver lämna ut uppgifter om de användare som fulstreamat filmer via tjänsten. Detta var det tyska filmbolaget Constantin Film Verleih som stämde YouTube efter det att YouTube-användare laddat upp filmerna Parker och Scary Movie 5 till YouTube, filmer som Constantin Film hade rättigheterna till att distribuera i Tyskland. De båda filmerna ska ha hunnits ses av tusentals användare innan YouTube plockade bort dem. I sin stämning krävde Constantin Film att YouTube skulle lämna ut pirat-uppladdarnas epost-adresser, telefonnummer och från vilka IP-nummer filmerna laddats upp, något som både YouTube och deras ägare Google bestred. EU-domstolen dömde idag till YouTube fördel och anser inte att filmbolaget kan kräva ut dessa uppgifter från tjänsten. I sitt beslut skriver EU-domstolen bland annat: "When a film is unlawfully uploaded onto an online platform, such as YouTube, the rightholder may, under the directive on the enforcement of intellectual property rights, require the operator to provide only the postal address of the user concerned, but not his or her email, IP address or telephone number." Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Man frias för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0
Döms däremot för grovt narkotikabrott

Den 28-årige man som åtalats för att drivit darknet-tjänsten Flugsvamp 2.0, en tjänst som förmedlade stora mängder droger i Sverige, frias av Stockholms tingsrätt. I den friande domen skriver Stockholms tingsrätt bland annat: "Åklagaren har inte bevisat att det är NN som har administrerat och ansvarat för Flugsvamp 2.0. Tingsrätten anser att det finns andra möjliga förklaringar än den som presenterats i åtalet." 28-åringen advokat Thomas Bodström säger om den friande domen till DN: "Det är helt felaktigt att tro att det skulle vara en ensam administratör för Sveriges största marknadsplats för narkotika. Det här har ju jämförts med Tradera där det jobbar 45-50 personer, så det är ju helt omöjligt att en person skulle kunna administrera allt det här. Så åtalet faller redan där." Mannen som nu frias för att drivit Flugsvamp 2.0 döms däremot till fängelse i ett år och tio månader då han personligen ansetts ha sålt cannabis på darknet. Flugsvamp 2.0 stängde ner efter en razzia av polisen i 2018. Vid nedstängningen ansågs tjänsten ha stått för 90 procent av den svenska distributionen av droger på darknet. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

OnePlus bekräftar AMOLED-skärm på Nord
Och massvis med kameror

OnePlus planerar att presentera den nya mobilserien Nord 21 juli, men det verkar som att företaget vill att vi ska veta allt om luren innan presentationen. Företaget har via sociala medier levererat lite mer specs om telefonen och bekräftar bland annat att den kommer vara utrustad med AMOLED-display, vilket är rackarns trevligt med tanke på prissättningen. Utöver detta har gänget också bekräftat hur många kameror telefonen kommer ha och det blir fyra stycken på baksidan och två på framsidan i skärmen. Vilken upplösning kamerorna kommer ha är för tillfället okänt, men enligt rykte ska huvudsensorn ligga på 48MP. Visa det här inlägget på Instagram Hard to say which is our best side really. Get a closer look during our AR launch on July 21. #OnePlusNordAR #OnePlusNord Ett inlägg delat av OnePlus Nord (@oneplus.nord) 9 Jul 2020 kl. 3:00 PDT Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Fujifilms webbkameramjukvara ute nu till macOS
Fungerar med 11 olika kameror

Tidigare i år släppte Fujifilm mjukvara som gjorde det möjligt att använda kameror i X-serien som webbkameror på Windows-datorer, men företaget meddelade att en också var på ingång till macOS. Och nu har mjukvaran blivit tillgänglig för Mac-användare. macOS-versionen fungerar mer eller mindre på samma sätt som Windows-versionen och låter dig använda kameror som X-T200, X-A7, X-H1, X-Pro2, X-Pro3, X-T2, X-T3, X-T4 X, APS-C samt tre GFX-kameror som webbkameror. Länk till Fujifilm X Webcam har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Studenter får AirPods på köpet
Om de köper Mac eller iPad

Apple kör varje år en studentkampanj inför skolstarten och i år så slänger man med ett par AirPods på köpet på de flesta Macar och iPads, dock inte den billigaste iPaden. Rent tekniskt så fungerar det så att om man slänger med ett par AirPods i varukorgen när man handlar så får man 1594,92 kronor i rabatt, vilket är studentpriset på ett par vanliga AirPods. Vill man ha ett par AirPods Pro går det alltså bra, men då får lägga till knappa 1600 kronor som är mellanskillnaden. Kampanjen gäller för iMac, iMac Pro, MacBook Pro, MacBook Air, iPad Air och iPad Pro. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
169kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
51kg
+
Roger Åberg

Nu kan du dofta som rymden!
EAu de Space

Rätt många saker kan man beskriva hur de doftar, men vissa saker känns inte som att de doftar även om de så klart gör det. Som rymden, hur doftar oändligt med tomrum? Faktum är att rymden tydligen doftar och NASA tog fram en parfym för att göra astronauter redo för den doften. Ju mer man vet och så vidare. Nu har ett gäng lyckats få loss information om den där parfymen som NASA tog fram och skapat en parfym av det som de ska sälja. I skrivande stund har deras Kickstarter dragit in över tre miljoner kronor, så projektet lär bli av. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

The Pharcyde - Drop
Fredagsklassikern

1995 släppte gruppen The Pharcyde låten Drop. Musikvideon till den är lite speciell eftersom gruppen rörde sig baklänges och sjöng låten baklänges när man spelade in. Sen när allt var klart spelade man även upp materialet baklänges vilket gör att allt går åt rätt håll, fast ändå inte. Ett lustigt resultat som regissören Spike Jonze ligger bakom. Bonusklipp nedan. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green