Quantcast
m

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Den starkaste av dem alla

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Bil / Jaguar

I dag öppnade Jaguar fördämningarna till den senaste modellen - F-Type SVR. Den här bilen har masserats och preppats av divisionen Special Vehicles Operations och det är de som gör de redan bra bilarna ännu bättre. På vanligt manér är det prestanda som ligger i fokus, och den här blir faktiskt den starkaste serieproducerade bilen Jaguar någonsin har skickat ut.

Den mustiga V8:an med kompressor på 5,0 liter finns kvar under huven och effekten på denna har lyfts från R:ens 550 till 575 hästar och vridet ligger nu på 700 Nm. Kraften går till alla fyra hjulen och effekten räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,7 sekunder och sedan vidare till en toppfart på 322 km/h (Coupé). Växellådan, fyrhjulsdriften, de adaptiva dämparna och den elektroniska styrningen har alla kalibrerats ytterligare för ett mer sportigt intryck.

Förutom mer effekt har man även finslipat chassiet genom att montera nya dämpare och krängningshämmare. Man har även smackat på ett mer aerodynamiskt kjolpaket som avslutas med en aktiv vinge på bakluckan och bredare däck kring smidda lättviktsfälgar. Ett avgassystem i titan och inconel-legering ska ge bilen ett ännu vassare ljud än den hade tidigare och dessutom väger det mindre - hela 16 kilo. Totalt har man bantat hela ekipaget med 25 kilo om man jämför med F-Type R AWD, denna siffra kan bli hela 50 kilo om man väljer keramiska bromsar, kolfiberpaketet och kolfibertaket. Coupén väger in på 1 705 kilo, cabben är något tyngre med sina 1 720 kilo.

De första kunderna får sina bilar nu i sommar och som ni kan se på bilderna så erbjuds modellen både som coupé och cabriolet från start. Priserna börjar på 126 945 dollar för coupén, 129 795 dollar för cabben. Premiärvisning blir det på bilmässan i Genève och i samband med detta öppnar även orderböckerna.

Visa
Pressmeddelande
ORDER BOOK OPENS FOR THE NEW JAGUAR F-TYPE SVR:

THE 322 KM/H ALL-WEATHER SUPERCAR

• The F-TYPE SVR is the first Jaguar SVR and the fastest F-TYPE ever

• Developed by Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) to be lighter, quicker,

faster and more powerful while remaining tractable and useable day-to-day

• F-TYPE SVR makes its global debut at the Geneva Motor Show 2016

• Supercharged 5.0-litre V8 develops 575PS and 700Nm with All-wheel drive (AWD)

• Acceleration from 0-100 km/h takes just 3.7 seconds, with a top speed of 322 km/h for the

• Enhanced aerodynamics package of front bumper and splitter, flat underfloor, carbon fibre

active rear wing and rear venturi reduces lift and drag

• Uprated chassis featuring new dampers and anti-roll bars, wider tyres, lightweight 20-inch

forged wheels and new, stiffer rear knuckles

• Titanium and Inconel exhaust system delivers an even more purposeful, harder-edged sound

– and a 16kg weight saving

• Unique SVR seats with Lozenge Quilt pattern, suedecloth-covered instrument binnacle and

centre console, SVR steering wheel and anodised aluminium paddle shifters

• Bespoke calibrations for the Quickshift transmission and the Electric Power-Assisted Steering,

Adaptive Dynamics, Torque Vectoring, Dynamic Stability Control and All-Wheel Drive systems

• Carbon Ceramic Matrix (CCM) brake system option delivers exceptional fade resistance and a

21kg reduction in unsprung mass

• Whole vehicle weight saving of 25kg compared to the F-TYPE R AWD, and up to 50kg with

options including the CCM brake system, carbon fibre roof panel and carbon fibre pack

• Customer deliveries of the F-TYPE SVR will begin from Summer 2016

SUMMARY

The new Jaguar F-TYPE SVR

The new Jaguar F-TYPE SVR is the first Jaguar SVR, developed to exploit the lightweight aluminium

sports car’s full potential while retaining its inherent tractability and day-to-day usability. The Jaguar

F-TYPE SVR is a 322 km/h, all-weather supercar with All-wheel drive (AWD).

More powerful, lighter, and benefiting from an enhanced chassis and driveline and active

aerodynamics, the all-wheel drive F-TYPE SVR Coupé and Convertible deliver supercar performance

– in all conditions – and unrivalled driver engagement and reward.

“The purity of the F-TYPE’s form is something truly special, but in designing the new F-TYPE SVR we

had the opportunity to create something even more dramatic. Every additional form, line or

component is there for a reason, and contributes to the car’s increased performance as well as its

presence.

“Cutting-edge aerodynamics have always been fundamental to Jaguar design, and everything from

the enlarged air intakes to the active rear wing is essential to the new F-TYPE SVR’s dramatic looks

and 322 km/h potential.”

Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Raising the output of Jaguar’s supercharged 5.0-litre V8 to 575PS and 700Nm enables the F-TYPE

SVR to accelerate from 0-100 km/h in just 3.7 seconds. Maximum speed of the Coupé model is 322

km/h, the Convertible 314 km/h.

The F-TYPE R is already a benchmark in the sports car segment but this model represented the

starting point for development of the F-TYPE SVR. Everything which contributes to performance and

vehicle dynamics has been meticulously re-evaluated, re-engineered and optimised still further.

By exploiting the fundamental capability engineered in to the F-TYPE from day one, Jaguar Land

Rover’s Special Vehicle Operations (SVO) division has developed Jaguar’s fastest and most powerful

series production road car.

“Our objective was to take everything that our customers love about F-TYPE – the performance, the

handling, the sound, the design – and take it to a whole new level. This is what the new F-TYPE SVR

delivers: it’s a 322 km/h all-weather supercar.

“With 575PS, less weight, an uprated chassis and bespoke calibrations for the transmission and all-
wheel drive system, performance is even more accessible and exploitable. This is a car that SVO has

developed for true enthusiasts but it’s one that can be enjoyed every day.”

John Edwards, Managing Director, Jaguar Land Rover Special Operations

The 2017 model year F-TYPE Coupé range will consist of:

F-TYPE (340PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD, manual RWD)

F-TYPE S (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE British Design Edition (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE R (550PS 5.0-litre V8, Quickshift RWD and AWD)

F-TYPE SVR (575PS 5.0-litre V8, Quickshift AWD)

The 2017 model year F-TYPE Convertible range will consist of:

F-TYPE (340PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD, manual RWD)

F-TYPE S (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE British Design Edition (380PS 3.0-litre V6, Quickshift RWD and AWD, manual RWD)

F-TYPE R (550PS 5.0-litre V8, Quickshift RWD and AWD)

F-TYPE SVR (575PS 5.0-litre V8, Quickshift AWD)

POWERTRAIN, DRIVELINE AND CHASSIS

The F-TYPE SVR is Jaguar’s fastest and most powerful series production road car but

optimising everything from the calibration of All-wheel drive (AWD) system to the valving in

the dampers and the width of the tyres ensures that it remains a tractable, useable day-to-day

sports car

Ultimate performance: Supercharged V8 with 575PS

The F-TYPE SVR features the latest evolution of Jaguar’s 5.0-litre supercharged V8 to deliver the

ultimate in performance and driver reward. Changes to the engine’s calibration – adopted from the

F-TYPE Project 7 – deliver power and torque ratings of 575PS and 700Nm.

Enlarged air intakes in the front bumper together with revised charge air coolers and redesigned

bonnet vents deliver corresponding improvements in cooling system performance and powertrain

efficiency.

The new lightweight titanium and Inconel exhaust system can withstand higher peak temperatures,

reduces backpressure and saves 16kg – a weight reduction, which exceeds the demanding target set

during development. Compared to the F-TYPE R’s stainless steel system, Inconel’s increased thermal

resistance meant that wall thickness could be halved to just 0.6mm.

The new system also delivers an even more distinctive, purposeful, harder-edged exhaust note,

especially once the active valves in the rear silencers open – this happens at lower engine speeds to

enhance the F-TYPE SVR’s performance character still further. Even the valves themselves are made

from titanium because this is the ultimate lightweight solution. The four round tailpipes are

distinguished by discreet SVR branding.

To make the most of the increased engine output, the eight-speed Quickshift transmission gains a

new calibration. Together with the extra grip delivered by the wider, 265- and 305-section front and

rear tyres (10mm wider than the F-TYPE R), and optimising the torque on-demand All-wheel drive

system’s Intelligent Driveline Dynamics (IDD) control technology, this delivers the F-TYPE SVR’s

outstanding launch behaviour and immediacy of response.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

The changes to IDD and refinements to the rear electronic active differential (EAD) ensure optimum

torque distribution between the front and rear axles and across the rear axle. Combined with a unique

calibration for the Dynamic Stability Control (DSC) system, this enhances traction and dynamics – on

all surfaces and in all weathers – while preserving the F-TYPE SVR’s rear-wheel drive character and

handling balance.

Selecting Dynamic mode will enable the enthusiast driver to fully explore the F-TYPE SVR’s

capability, especially with the DSC system set to TracDSC or switched off completely. Under these

conditions, IDD will use the most extreme calibrations for the AWD system and for the EAD to fully

exploit the available grip.

The gains in performance and driveability do not come at the expense of fuel consumption and CO2

emissions: compared to the F-TYPE R AWD Coupé, the figures on the European combined cycle

remain unchanged at 11,3 l/100 (8,8 km/l) and 269g/km respectively.

Light, stiff, precise

The enhancements made to the powertrain and driveline are matched by the modifications made to

the chassis. Designed to take the SVR’s dynamic capability to the next level, and deliver ultimate

chassis agility, precision, control and response, the changes nevertheless preserve the F-TYPE’s ride

quality and inherent duality of character – day-to-day usability and comfort have not been

compromised.

The F-TYPE’s aluminium double wishbone front and rear suspension and state-of-the-art electric

power-assisted steering (EPAS) system gave the SVO team the best possible starting point for

developing the SVR’s vehicle dynamics.

That the vehicle is 25kg lighter as standard than the AWD F-TYPE R – and 50kg lighter with options

including the Carbon Ceramic Matrix brake system and carbon fibre roof – brings immediate benefits

in terms of handling. Optimised aerodynamics produce further gains: the rear wing delivers reductions

in lift whether in the raised or lowered position.

These fundamental improvements are matched by a raft of other hardware and software changes

designed to extract the full potential from every part of the chassis. The rear anti-roll bar is thicker.

The valves inside the continuously-variable dampers have been revised and the control software –

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

the heart of Jaguar’s Adaptive Dynamics system – has been recalibrated. The overall effect is that

both low speed comfort and high speed control are improved.

The rear knuckle is completely new. Now an intricate, weight-optimised aluminium die casting, the

design of the part enables a 37 per cent increase in camber stiffness and a 41 per cent increase in

toe stiffness, which translates into greater control of the tyre contact patch and an even more

connected steering feel.

The front anti-roll bar diameter has been reduced slightly. Together with the revised damper control

software, a unique tune for the Torque Vectoring system which enables even more precise control of

the braking applied to the inner wheels, the changes mitigate understeer – even at high corner entry

speeds.

Fitted as standard with Jaguar’s Super Performance braking system featuring large, 380mm and

376mm front and rear brake discs, the F-TYPE SVR can be specified with Jaguar’s Carbon Ceramic

Matrix (CCM) braking system. Featuring even larger 398mm and 380mm discs and six- and four-
piston monobloc calipers, this system delivers exceptional braking performance with outstanding fade

resistance. The brake prefill system ensures consistent pedal feel, stop after stop.

The wider, specially-developed 265/35/ZR20 and 305/30/ZR20 tyres provide exceptional levels of grip

with no detriment to ride quality or refinement. The range of 9J and 11J forged aluminium wheels

deliver weight savings of up to 13.8kg per vehicle – another weight reduction which beat the

development target – and the open spoke design also improves brake cooling. Exclusive to the F-
TYPE SVR, the range comprises Coriolis wheels in Satin Technical Grey or Gloss Black, and – for

models fitted with the CCM braking system – Maelstrom wheels with a Satin Black polished finish.

The F-TYPE’s EPAS system already sets the benchmark for feel and response – especially off-
centre. Further tuning of the control software delivers even better feedback and, combined with the

stiffer rear knuckle assembly, the new wheels and tyres and the revised damper settings, means that

the F-TYPE SVR steers with even greater immediacy and precision.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

AERODYNAMICS

Reducing drag and lift contributes to the enhanced dynamics and performance and subtly

enhances the F-TYPE’s award-winning design

The effort made in developing the chassis was matched by the work done on the F-TYPE SVR’s

aerodynamics. Asked to solve the often conflicting requirements of reducing drag and reducing lift, the

SVO team designed a full suite of features which work together to improve dynamics, stability,

performance and efficiency.

To cut drag, the front bumper was extended outboard to mask as much of the wheels as possible.

This also helps the airflow to remain attached to the sides of the car, reducing drag still further.

The front valance and front undertray also contribute to drag reduction but do much more to improve

engine cooling. The louvre design of the new bonnet vents uses the flow of air over the bonnet to

extract more hot air from the engine compartment.

Apertures in the wheelarch liners help the high pressure air to escape through the fender vents,

helping to reduce front-end lift.

An under-floor tray beneath the rear suspension accelerates the airflow, reducing pressure and

therefore reducing lift. Aerodynamics are further enhanced by the rear venturi. Integrating this feature

was only possible because of the design of the lightweight titanium and Inconel exhaust system: using

two individual rear silencers instead of a single transverse silencer enabled the venturi to be neatly

packaged between them.

But the single most effective device developed for the F-TYPE SVR is its deployable rear wing: the

highly optimised design is more effective and more aerodynamically-efficient in both raised and

lowered and positions.

With the car in Normal mode, the wing deploys once vehicle speed reaches 60mph and 70mph for the

Convertible and Coupé respectively. The wing will also deploy automatically whenever the driver

selects Dynamic mode. In this raised position, the wing, together with the other aerodynamic

enhancements, enables a reduction in the F-TYPE SVR’s drag and lift coefficients of 2.5 per cent and

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

15 per cent respectively compared to the F-TYPE R with spoiler deployed. When the SVR’s wing is in

the lowered position, the corresponding improvements are 7.5 per cent and 45 per cent.

Exterior design options to complement the carbon fibre rear wing include a carbon fibre roof panel

and a carbon fibre pack comprising the front chin section, bonnet louvres, fender vent ingots and door

mirror caps.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

INTERIOR

A bespoke interior characterised by exquisite detailing and infotainment systems which

support the latest wearable technology make the F-TYPE SVR even more desirable

The F-TYPE SVR’s performance does not come at the expense of comfort. The cabin gains cosseting

14-way SVR Performance seats finished in Jet black leather with a distinctive Lozenge Quilt pattern,

contrast stitching and micro-piping and headrests embossed with the SVR logo. Customers also have

the option of Siena Tan or red leather upholstery.

The SVR Jet black leather and optional Jet black leather and suedecloth steering wheels feature

black painted spoke outers and contrast stitching in a range of four colours. The unique anodised

aluminium shift paddles are larger than those in other F-TYPE models to make changing gear even

more instinctive.

The driver-focused theme of the ‘one-plus-one’ layout is enhanced with a suedecloth covering for the

instrument cluster and centre console. Customers who select the optional Siena Tan or Red leather

interiors benefit from full leather wrapping of the instrument panel.

The InControl Touch and InControl Touch Plus infotainment systems feature eight-inch capacitive

touchscreens, intuitive user interfaces and crisp, clear 3D map displays and offer 380W Meridian and

770W Meridian surround sound audio systems respectively.

MEDIA INFORMATION

17th February 2016

TECHNICAL DATA F-TYPE SVR Coupé F-TYPE SVR Convertible

ENGINE & TRANSMISSION

Engine capacity (cc) 5,000

Cylinders V8 Supercharged

Valves per cylinder 4; DOHC

Bore/ stroke (mm) 92.5/ 93.0

Compression ratio 9.5:1

Fuel injection 150bar direct injection

Power PS 575 @ 6,500rpm

Torque Nm (lb ft) 700 (516) @ 3,500-5,000rpm

Transmission 8-speed Quickshift

Gear ratios (:1)

1st 4.714

2nd 3.143

3rd 2.106

4th 1.667

5th 1.285

6th 1.000

7th 0.839

8th 0.667

Reverse 3.317

Final Drive ratio 2.56

CHASSIS

Front suspension Double wishbone

Rear suspension Double wishbone

Front brakes Twin-piston sliding caliper; 380mm ventilated discs

Rear brakes Single-piston sliding caliper; 376mm ventilated discs

Front tyres 265/35/ZR20 Pirelli P Zero

Rear tyres 305/30/ZR20 Pirelli P Zero

Steering Rack-and-pinion; electromechanical

DIMENSIONS

Length (mm) 4,475 4,475

Width inc./ excl. mirrors (mm) 2,042/ 1,923 2,042/ 1,923

Height (mm) 1,311 1,308

Wheelbase (mm) 2,622 2,622

Track front/ rear (mm) 1,585/ 1,611 1,585/ 1,611

Weight (kg) From 1,705 From 1,720

Boot volume (litres) 310/ 408 with/ without parcel tray 206.7

Fuel tank (useable) litres 70 70

PERFORMANCE &

FUEL ECONOMY

0-100km/h (sec) 3.7 3.7

Top speed km/h 322 314

Fuel consumption litres/100km

EU combined

CO2 emissions (g/km)

EU combined

11.3 11.3

269 269
45.0°
0

Jaguar släpper lös F-Type SVR

Den starkaste av dem alla

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
27.5°
+
Bobby Green
0

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Easy Allies snackar Mortal Shell
Det gör även andra spelmedier

Mortal Shell är ett nytt soulslike-spel från Cold Symmetry där vi får kontrollera en hjälte som har förmågan att äntra sina fienders döda kroppar. Easy Allies har fått tillbringa lite kvalitetstid med spelet och berättar i videon ovan vad de tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så verkar Mortal Shells erbjuda en upplevelse trogen soulslike-genren, men serverar ändå spelmekanik som håller upplevelsen fräsch och utmanande. Ovan har ni som sagt Easy Allies video om Mortal Shell och nedan hittar ni fler previews och gameplay från bland annat IGN, The Escapist, Rock Paper Shotgun och Gamespot. Mortal Shell släpps någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Xiaomi visar upp sin första OLED-TV
Ute nu i Kina

Xiaomi överraskar på torsdagseftermiddagen med att presentera en sprillans ny OLED-TV. Enheten är en del av företagets Master Series och i vanligt ordning när det kommer till Xiaomi så verkar det vara en rätt kompetent enhet till ett relativt lågt pris. Enheten går att få med 65 tum stor OLED-panel från LG med trevligheter som 4K-upplösning, uppdateringsfrekvens på 120Hz och panelen kör 10-bit. TV:n har även stöd för alla HDR-standarder och är utrustad med HDMI 2.1, som har stöd för 4K med 120Hz. Enheten kommer även med ordentliga inbyggda högtalare med en uteffekt på 65W och har stöd för Dolby Atmos. Xiaomis nya OLED har börjat säljas i Kina och priset ligger på 12.999 yuan, vilket motsvarar runt 17.000 kronor. När, eller om, enheten kommer till Sverige är för tillfället okänt. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Stort ljud i liten förpackning
Vi har lyssnat på Marshall Emberton

Marshalls utbud av högtalare blir allt större och nu släpper man en liten rackare som man kallar för Emberton. Formatet är ganska likt en klassiker, Bose Soundlink, som var den första lilla högtalaren som fick mig att säga wow. I dag är det vanligt med stort ljud i liten förpackning, men riktigt så liten förpackning som Bose Soundlink är inte så vanligt. Tyvärr. Så när Marshall visade upp Emberton blev jag hoppfull, om den levererar stort ljud är ju det här formatet perfekt. Det är tillräckligt litet för att man verkligen ska kunna ta med sig högtalaren överallt och verkligen bärbart. Formen känner vi igen från Embertons kompisar, enheten är gummiklädd och grillen är gjord av metall både på fram och baksidan. På ena sidan hittar vi en USB-C-kontakt och på ovansidan hittar vi en bluetooth-knapp, en batteriindikator och en superhärlig kontrollknapp i metall som man styr låtar och volym med. Batteritiden är på 20+ timmar och den är IPX7-klassad. Lovande alltså. När man kör igång den låter det klassiska Marshall-ljudet och jag kan ana att den här kommer att låta rätt rejält. Vilket är helt riktigt, när jag kör på lite musik så blir jag på riktigt imponerad över hur stort ljud den levererar. Om man krämar på riktigt får man ett ljud som borde ha behövt en betydligt större kostym. Först över 80-90 procents ljudvolym börjar det spricka lite. Basen hänger dock inte riktigt med resten av ljudets stora kostym vilket inte alls är konstigt med tanken på storleken. Det låter helt enkelt ypperligt för förpackningen, men vill man kräma på så att grannarna hör vad man spelar får man istället köpa Kilburn II men den väger 2,5 kilo istället för 700 gram som Emberton väger. Emberton har inte 360-ljud men väl fram och bakljud så högtalaren kan ställas mitt på bordet och ge glädje åt alla i sällskapet. Prislappen ligger på 1599 kronor vilket är en hundring mindre än Soundlink II och med nästan dubbla batteritiden och ett lite mindre ömtåligt yttre har Marshall skapat en riktigt bra konkurrent. Gillar du Marshalls design och vill ha något i den här storleken finns det inte så mycket att fundera på. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Devolver kommer hålla låda 11 juli
Årets bisarraste spelhappening!

Devolver Digital har en förmåga att leverera de mest bisarra presentationer i samband med E3. Trots att E3 skippats i år kommer Devolver köra sin årliga videopresentation och ge oss en hel del nyheter och trailers om kommande spel från utgivaren. Och förhoppningsvis lär det hela levereras i sann Devolver-anda med en onödig mängd blod och andra underligheter. Ovan kan ni kika på Devolvers urballade presentation från E3 2019. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Ordentlig trailer för The Old Guard
Släpps 10 juli på Netflix

Nästa fredag kommer vi äntligen få dra en kik på Charlize Therons nya fantasyactionrulle The Old Guard och nu har Netflix släppt en ny trailer för filmen. I The Old Guard får vi följa en grupp odödliga legosoldater vars hemligheter riskeras att röjas i samband med ett nytt uppdrag. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

IGN tycker till om Iron Man VR
Helt ok upplevelse!

Inom kort kommer vi få möjligheten att ta oss an rollen som Iron Man i VR-spelet Iron Man VR, men är det värt att lägga vantarna på? IGN har släppt en videorecension av spelet och för att göra en lång historia kort så har utvecklarna gjort ett bra jobb med att få spelaren att känna sig som Iron Man, men uppdragen är lite repetitiva och enformiga i längden. Iron Man VR (jämför priser)släpps i morgon till Playstation VR. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Elbilstillverkaren Byton stänger sin fabrik
I minst ett halvår

Igår drog elbilstillverkaren Byton i stora handbromsen och stoppade all verksamhet i fabriken i Kina. Pengarna har tagit slut och pandemin har kommit som ett slag i sidan på företaget, och fabriken kommer därför att hålla stängt i minst ett halvår. Man har nu sjösatt en krisplan för att få bukt med alla utgifter och en strategisk omorganisation krävs för att rädda företaget från ruinens brant. I början av mars skrev vi att Hedin Bil kommer att sälja Byton här i Sverige. När det nu kommer att ske återstår att se. M-Byte som är den första modellen ut kommer att kosta omkring 600.000 kronor. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Telia måste blockera The Pirate Bay
Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast

Under hösten 2018 dömdes Telia i Patent- och marknadsdomstolen som bestämde att internetleverantören var tvungen att blockera piratsajten The Pirate Bay samt fulstreamingsajter som Dreamfilm. Kort efter det meddelade Telia att de kommer överklaga domen då de inte tolkar lagen på samma sätt som Patent- och marknadsdomstolen. Nu har Patent- och marknadsdomstolen sagt sitt igen och fastställer att Telia måste blockera sidorna. Enligt Patent- och marknadsdomstolen måste blockeringen ske på teknisk nivå och om detta inte görs så måste Telia betala en halv miljon kronor i vite. Tumnagel
-4.7°
+
André Stray
0

Crytek skjuter upp Crysis Remastered efter läckt trailer
Vill förbättra grafiken

Tidigare i april blev det känt att en remastrad version av Crysis skulle släppas under sommaren. Nyligen läckte en trailer för spelet och trailern lämnade en bitter eftersmak hos många tittare. Trailern, som ni för övrigt kan skåda ovan, levererade inte den urläckra grafik spelserien är känd för och vissa hävdar att spelet ser ut som originalspelet med lägsta grafikinställningar. I trailern fick vi reda på att spelet skulle släppas 23 juli, men efter att kritik började dyka upp gällande grafiken i trailern så har Crytek bestämt sig för att skjuta upp releasen på obestämd tid. När nytt releasedatum kommer presenteras är för tillfället okänt, men förhoppningsvis behöver vi inte vänta allt för länge innan vi får lägga vantarna på Crysis igen. Tills dess får vi lira originalversionen. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kändisar återskapar The Princess Bride
Sånt man kan ägna sig åt under isolering

The Princess Bride, eller Bleka dödens minut som den har översatts till på svenska, är en film baserad på romanen The Princess Bride som William Goldman skrev 1973. Här får vi se när ett gäng kändisar återskapar scener ur den klassiska filmen som släpptes 1987. Bonusklippet på plats tre nedan är hela originalfilmen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft visar upp ny startmeny för Windows 10
Samt uppdaterad Alt-Tab-flik

Microsoft har teasat om en nydesignad startmeny är på ingång till Windows 10 och nu har den äntligen blivit tillgänglig för Insider-användare. Den nya startmenyn skrotar de färggranna rutorna och kör i stället på en mer enhetlig upplevelse med färgteman som matchar varandra bättre. Utöver ny look på startmenyn har alt-tab fått lite mer funktionalitet och visar nu tabbar från Edge så att du lätt kan hoppa mellan dessa utan att behöva ha webbläsaren uppe. Detta låter smidigt om man endast har ett fåtal tabbar uppe, men som tabb-junkie lär man bli rätt överväldigad. Som tur är går detta att avaktivera för att få den traditionella alt-tab-upplevelsen. Nymodigheterna finns tillgängliga i Build 20161 av Windows 10 insider Preview som kör Dev-kanalen. När den nya looken släpps till vanliga användare är för tillfället okänt. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ny båt från Tecnomar och Lamborghini
Inspirerad av hybriden Sián FKP 37

Automobili Lamborghini och den italienska båttillverkaren Tecnomar har tillsammans kokat ihop lyxbåten Tecnomar for Lamborghini 63. Det finns än så länge bara renderingar och en oerhört tacky video på båten men den ska tillverkas. Inspirationen till linjerna ska komma från Sián FKP 37 som Lamborghini presenterade förra hösten. Båten mäter strax över 19 meter i längd och det som driver den framåt är två stycken V12-dieslar från MAN på 24 liter vardera. Dessa ger sammanlagt 4000 hästar vilket gör att den 24 ton tunga båten kan toppa 60 knop (111km/h). Sián är en hybrid men någon sådan teknik har inte fått följa med över till båten. Leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nils Oscar återlanserar dubbel-IPAn Hop Yard
Med finslipat recept

Öltillverkaren Nils Oscar återlanserar nu klassikern Hop Yard som släpptes för första gången 2010. Det är en dubbel-IPA som förutom generösa mängder humle nu får ett finslipat recept och ny grafik på etiketten. Ska passa bra att dricka bara som den är eller till grillat kött eller lagrad hårdost. Finns att köpa nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Nytt allt är en remix-klipp
Vad gör sociala medier med oss egentligen?

Kirby Ferguson har i många år snackat om att världen saknar originalitet och att allt bara går runt och runt hela tiden. I hans Everything is a Remix-klipp pratar han om allt från filmer, music och teknik som bara kopierar saker som redan finns om och om igen. Nu har han släppt ett nytt klipp och i det snackar han om hur sociala medier och Internet remixar våra personligheter. Han berättar även hur man ska undvika att hamna i den fällan. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Nya regnkläder från Explorer Vodka
Hyllar den svenska sommaren

Imorgon släpps Medvind och det är en kollektion med regnkläder från sprittillverkaren Explorer som hyllar den svenska sommaren. Här finns en klassisk regnjacka, en vattentät bucket hat och en väska i slitstarkt regnjacketyg. Namnet Medvind är inspirerat av skeppet som finns på flaskans etikett - en etikett som för övrigt designades av Sigvard Bernadotte redan 1958. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Idrottare om viktiga händelser i deras liv
Trailer för Greatness Code

I den nya serien Greatness Code som är i sju delar får vi träffa idrottarna LeBron James, Tom Brady, Alex Morgan, Usain Bolt, Shaun White, Katie Ledecky och Kelly Slater som alla berättar om det som varit mest avgörande för deras karriärer. Serien har premiär den 10 juli. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Konstnären som designat Radioheads omslag
Det här är Stanley Donwood

Stanley Donwood, eller Dan Rickwood som han egentligen heter, har sedan 1994 varit den som skapat alla Radioheads albumomslag och affischer. I det här klippet pratar han lite om sina verk genom åren. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Xanté nu med karibisk rom
"Modern lyx och elegans"

Päronlikören Xanté kommer nu i en ny version som heter Xanté Rum & Pear. Här har man blandat i karibisk rom och den ska fungera att dricka precis som den är med is eller som ingrediens i en rom-baserad drink. "Med Xanté Rum & Pear adderar vi en modern lyx och elegans till Xantéfamiljen, utan att bli dammiga och traditionsbundna. Vi fortsätter göra saker på vårt sätt och skulle aldrig låta idéer om hur saker och ting ”borde” göras hindra oss. Nu utvecklade vi en lyxig likör med smak av päron och karibisk rom, den blev en lysande, och då ska folket få ta del av den." Artikeln har nummer 82861-02 och för en flaska på 500 milliliter får man betala 254 kronor. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

James Blake gör cover på Come As You Are
Lugn och skön

En av James Blakes följare på Instagram efterfrågade en lugn cover på Nirvanas klassiker Come As You Are och James levererade då detta. Originalet har ni nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Tre spelbord i ett
Tar upp rimligt med plats

Drömmen är att äga en Ferrari, ha en pool och kanske ett eget flygplan. Eller bara kunna bo så stort så att man kan ha ett rum för en onödigt stor sak att umgås kring. Men ska man välja biljard, pingis eller shufflepuck? Med det här bordet från Triumph behöver man inte välja. Prislappen, på Walmart av alla ställen, ligger på 858 dollar så man ska kanske inte tro att det ersätter det bästa av biljardbord och pingisbord, men det duger nog åt glada amatörer. Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg

Ny chans att köpa legendariska sneakers
Klarna och HighSnobiety kör raffle

Har ni varit inne och nosat på sneakersvärlden de senaste åren så har ni troligtvis stött på åtråvärda skor som Adidas Yeezy Boost 750 OG, Acronym x Nike Presto Mid och Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago. Skorna släpptes i ett väldigt begränsat antal och folk köpte skorna som galningar och sålde vidare dessa för tusentals dollar. Nu har Klarna och HighSnobiety meddelat att de kommer ge sneakerfans en ny chans att lägga vantarna på de legendariska skorna i en ny raffle som kommer dra igång på torsdag. Mer specifikt kommer det gälla dessa modeller som du kommer ha chans att lägga vantarna på för butikspris: Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015) Acronym x Nike Presto Mid (2016) Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017) Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017) Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018) Utlottningen kommer starta på torsdag 14:00 och kommer vara öppen fram till 6 juli. De som vinner lottdragningen kommer meddelas 30 juli. Tumnagel
31.7°
+
André Stray
0

Under Armour släpper mask för träning
Sålde slut på en timme

I Sverige pågår diskussionen om mask är nödvändigt eller inte men i många andra länder är det tvång på mask. Om man ska träna är det viktigt att hitta en som verkligen passar och nu släpper Under Armour sitt alternativ. Enligt dem så är deras mask bra för luftflödet, ska sitta bra och inte kännas så varm. Den går också att tvätta och därmed återanvända, vilket är bra med tanke på att den kostar 30 dollar. Första omgången sålde hur som helst slut på en timme och de finns just nu bara på förhandsorder i USA. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Mer skate med Manramp
Det är dags igen

Det är nu några år sedan vi senast såg den mänskliga skateboardrampen och hans vänner. Nu är gänget tillbaka med nya äventyr och så här ser det ut 2020. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Skaparen av I love New York-loggan är död
Hej då Milton Glaser

Milton Glaser, skaparen av den ikoniska I love New York-loggan, är död. Han dog på sin födelsedag, som var i går, och blev 91 år gammal. Förutom att ha skapat New York-loggan känner vi även igen logotyper som Brooklyn Brewery och DC Comics och den psykedeliska postern med Bob Dylan. Glaser startade även New York Magazine tillsammans med Clay Felker. Tumnagel
75kg
+
Roger Åberg