Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Köp en Volvo - få julgran på köpet Snedvridet miljöbudskap från Volvo Köp en Volvo - få julgran på köpet Jag har aldrig varit särskilt intresserad av bilar, men imorse kände jag att det var dags för mig att samla på mig lite manlighetspoäng genom att uppdatera mig på just bilfronten. Jag surfade in på Volvos hemsida där jag möttes av följande erbjudande:"Köp en av våra miljöbilar så hugger vi ner ett träd!"Åh, jag älskar Volvo.
Åh, jag älskar bilar.
volvocars.se Bil, Övrigt, köp volvo döda träd,
37.1° 0 Kennie Kennie
mån. 17 dec 2007, 12:50
22 kommentarer till artikeln
President
Nej, trädet är redan nedhugget i förväg.
av President, måndag 17 december 2007 kl 12:59
Krull
Nu börjar väl ändå miljöhysterin gå till överdrift. Julgranar kommer från odlingar där odlarna försörjer sig på granarna. Det ligger inte alls i deras intresse att bli av med granar utan att plantera nya. Plus att varenda jäkel har ju en julgran. Hade den inte kommit från Volvo hade den kommit från torget, och antagligen samma odlare. Som reklamkoncept är det säkert effektivt men inte jätteskoj.

Ja, miljön är viktig. Men jag tänker inte sluta gå på toa bara för att det går åt vatten till att spola.
av Krull, måndag 17 december 2007 kl 13:45
claesbanan
Behöver man ens köpa Volvon? Reklamen säger ju att du får en bara genom att provköra en! För den delen så är det ju jättebra med granodlingar! De tar upp koldioxid, men eftersom många inte eldar upp dem så frigörs inte koldioxiden så snabbt igen. Mao har vi bundit koldioxid... Man måste se det positiva med det hela... Skammen är väl inte att Volvo ger bort granar utan att de (Volvo då, inte granarna...)är så himla bensintörstiga! :D
av claesbanan, måndag 17 december 2007 kl 13:49
Nuss
Frakten av granarna från framförallt Danmark är problemet, inte att de huggs ner.

Klockren observation tycker jag ändå! :)
av Nuss, måndag 17 december 2007 kl 14:06
LucasKrown
claesbanan: Händer inte mer än att vi skjuter på koldioxidutsläppet. De avger lika mycket om de ligger och ruttnar bort som de gör när de eldas. :)
av LucasKrown, måndag 17 december 2007 kl 14:48
claesbanan
Jo jag vet, men det är ju bara en mindre petitess... Vi får helt enkelt börja konservera alla julgranar när vi tröttnat på dem! Oj oj oj, känner att vi är nära en lösning på växthuseffekten nu! :D
av claesbanan, måndag 17 december 2007 kl 15:30
Krull
claesbanan: Jag håller fullständigt med dig! Alla vet vi att julgranarna är roten till allt det onda här i världen. Konserverande av julgranar skulle antagligen lösa klimatkrisen, stoppa alla våldtäktsmän och bota AIDS. Let's get bussy.
av Krull, måndag 17 december 2007 kl 15:41
Kamelbulle
fast det står att man får en om man provkör en bil, inte om man köper, eller ser jag fel? :S
av Kamelbulle, måndag 17 december 2007 kl 16:33
ench
jag vet inte om jag håller med dig där krull...
Ändå löjligt att överhuvudtaget kommentera deras reklam på det här sättet. Det spelar ingen roll vart man än vrider eller vänder isånnafall.
En sak är dock säker. Det frigörs ingen växthusgas genom att hugga ner en gran.

Nuss: Då anser jag även att vattenkraftverk och vindkraftverk är omiljövänliga eftersom man måste transportera och bygga dessa byggnader...

*EDIT* Egentilgen anser jag inte att det är omiljövänligt men det passar så bra in
av ench, måndag 17 december 2007 kl 16:35
Gigafloppen
Köp en Volvo och imponera på granarna
av Gigafloppen, måndag 17 december 2007 kl 17:51
Gråhnan
Var och provkörde en C30 igår men inte fick jag någon gran, antar att de var slut. Angående att det "ench" säger så kommer det visst frigöras växthusgas om man hugger ner ett träd. Något som multnar som innehåller kol avger koldioxid.
av Gråhnan, måndag 17 december 2007 kl 18:37
Krull
Gråhnan: Men får man inte räkna det som "naturlig" koldioxid? Även om trädet hade fått stå kvar och vuxit sig stort hade det någon gång dött, förmultnat och avgett koldioxid i förhållande till sin storlek. Alltså spelar det ingen roll när ett träd huggs ner så länge det planteras nya. Det viktiga är vad det används till. Och just julgran är väl ett väldigt miljövänligt alternativ? Hugg, låt stå ett par veckor och sedan får naturen ha sin gång...
av Krull, måndag 17 december 2007 kl 23:19
Bassee
Håller med krull, växhuseffekten/gaser, klimat påverkan etc. borde väl endå begränsas till att vi återför kol som har varit bundet i marken (på jorden, inte i atmosfären, ja ni fattar) under en mycket lång period typ minst 100 000 år. Att t.ex. påstå at kossor bidrar til växthuseffekten är ju bara löjligt, gräset kommer ju endå att dö och förmultna tillslut, right?
av Bassee, måndag 17 december 2007 kl 23:29
Wayne
Wallin: Jo det har du rätt i, men när folk menar att kossor bidrar till växthuseffekten är det för att de släpper ut så mycket metangas...
av Wayne, måndag 17 december 2007 kl 23:34
schteffe
En enkel lösning är ju att skicka med en granplanta istället men då lägger man ett ganska stort ansvar på "provköraren" att han verkligen planterar ut den när julen är slut... men som miljöbudskap är det ju klockers
av schteffe, tisdag 18 december 2007 kl 01:47
Bassee
@Wayne Och var kommer den metangasen ifrån? Jo från nerbrytningen av gräs, Kossorna tillför därmed inte ny kol till kretsloppet.
av Bassee, tisdag 18 december 2007 kl 07:41
Bassee
De roligaste är iof att folk reagerar på att man skickar med en gran, å bilen i själva verket drivs på etanol som utvinns från sockerplantage som har vuxit iom det ökade etanol behovet. Tyvärr fa/inns det inget runt sockerplantagen förutom regnskog, som hö/uggs ner. Tror nog att de har fallit ganska många mer träd än ett för att man skall kunna tanak den där bilen med sprit....
av Bassee, tisdag 18 december 2007 kl 07:45
claesbanan
Walin, faktum är att sockerrörsplantagen och regnskogarna i Brasilien inte är i närheten av varandra. Bara gammalt skrock! Brasilien är inget direkt litet land...
av claesbanan, tisdag 18 december 2007 kl 10:11
claesbanan
En intressant sak att se är att man hos Volvohandlaren är så korkad att man inte drar ett nät över granen så att den går att hantera (se bilden), men det kanske är av miljöhänsyn :S
av claesbanan, tisdag 18 december 2007 kl 10:14
Gråhnan
Krull: Det är helt korrekt, i mitt utlägg nämde jag aldrig att det är dåligt för miljön. Det är som du säger en naturlig process som ändå skulle hänt, till skillnad från fossila bränslen. Men "ench" sa att det inte frigörs någon växhusgas och det är fel, det frigörs koldioxid. Om det är farligt för miljön eller inte sa jag aldrig :)
av Gråhnan, tisdag 18 december 2007 kl 12:24
Press play on tape
Om Brasiliens etanolproduktion:
av Press play on tape, tisdag 18 december 2007 kl 13:32
AiR
Hugga ner granar är manligt. Bara mesar och fjollträsksbor som inte förstår det.
av AiR, tisdag 18 december 2007 kl 18:05
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration