Lägg ner GM!
För allas bästa
I dag kom nyheten att GM's boss får kicken och att de får två månader på sig av Obama innan de sätts i konkurs. Eftersom Saab är ägt av GM så är det lite sorgligt, det ser onekligen inte bra ut, men jag tycker ändå att det är dags att lägga ner GM.Anledningen är enkel: Deras varumärken och produkter är skit. Rakt igenom.Buick Buick är ett gammalt trött gubbmärke och bilarna är fula som stryk. Nya LaCrosse ser rätt ok ut men inte bättre än en random Kia. Lägg ner.Cadillac Dollargrin byggda på gammal Saab-teknik. Sexigt? Inte så mycket va. CTS:en är lite rolig kanske och Escalade är Escalade - men hur i tiden är den?Chevrolet Detta klassiska varumärke är långt ifrån klassiskt i dag utan gamla Daewoo med ny logga. Inget ont om koreanskt, men mixen koreanskt och amerikanskt är oerhört osexigt. Några ok truckar känns ok men återigen - hur i tiden är det?Hummer Här behövs det inte ens några kommentarer.Pontiac Yngre och piggare än Buick men lika fula bilar. Undantaget är Solstice, men ett märke kan inte överleva på en liten roadster.Saturn Någon form av amerikansk översättning av Opel. Hur sexigt känns det?Saab Det vore som sagt trist om Saab försvann, dels av nostalgiska skäl men främst för att de konceptbilar som man har visat upp de senaste åren har varit riktigt sexiga. Om de kan sälja stora volymer är dock väldigt osäkert - deras unikhet är deras främsta fördel men också nackdel.Opel Precis som Saab är den nuvarande modell-linjen inte så upphetsande men de är på gång. Nya Insignia har fått ett oerhört bra mottagande och Opel kan faktiskt kämpa sig upp ur gubbträsket.Finns det inget bra då? Corvette så klart. Och Volt. Kanske. Men annars är det riktigt trist. Europa-delen av GM, dvs Saab och Opel, får gärna överleva och få några år på sig att skärpa till sig på egna ben men den amerikanska delen av GM får man gärna lägga ner redan i dag. Varför vänta två månader?
Bil,
Nyheter
Tycker du att GM ska läggas ner?
999 röster
Ja, lägg ner skiten!
Ja, men rädda Opel och Saab
Nej, GM är ett fint bolag som ska räddas
Ja, lägg ner skiten!
49.14914914914915%491 röster
Ja, men rädda Opel och Saab
37.83783783783784%378 röster
Nej, GM är ett fint bolag som ska räddas
13.013013013013014%130 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.8°
0Roger Åberg
mån. 30 mar 2009, 12:00
23 kommentarer till artikeln
Är det inte detta GM håller på med, lägger ner skitbilarna som Hummer, Saturn och Saab?
av Joonas, måndag 30 mars 2009 kl 12:40
Instämmer helt - och Chrysler känns precis lika ointressant i dagar som dessa. Visst, Fiat kanske kan vända ("köpte" 35% i januari) men på längre sikt känns det inte hållbart.
Så då får väll USA förlita sig på små hybridbilsföretag och ett än mer nerbantat Ford. Eller?
av Erik Svensson, måndag 30 mars 2009 kl 12:45
Nej fan... Saab, Chevrolet, Opel och Corvette måste överleva! Cheva är förvisso enbart av nostalgiska själ så får väl kanske hålla med där iaf...även om det gör lite ont.
Saab verkar ju ha hur mycket coolt som helst på gång så det vore en tradgedi om de tvingades lägga ner nu!
Opel har ju redan börjat rycka upp sig och är på helt rätt väg.
Vore otroligt synd att lägga ner Corvette nu när de ÄNTLIGEN har gjort en bil som faktiskt kan räknas som sportbil på riktigt.
av LucasKrown, måndag 30 mars 2009 kl 12:55
Exakt vad är det för mycket coola bilar Saab har på G? Låter ju som att jag missat en stor nyhet från deras front!?
av Werzion, måndag 30 mars 2009 kl 13:08
Gillar Corvette skarpt. Gillar också GMC trucks. Riktiga arbetsfordon med flak:)
Resten har jag ingen uppfattning om. Antar att det handlar om billiga bilar med med i synnerhet outdated motorstyrning. Förutom SAAB då. Men dom lär ju få gå iom att det verkar som det inte bär sig ekonomiskt.
av Qongo, måndag 30 mars 2009 kl 13:14
Lägg ned (nästan) allt.
SAAB går inte med vinst. någonsin.
De amerikanska märkena kommer aldrig gå att vända på 3 månader eller år. De behöver ju helt nya produkter som de inte verkar ha på gång.
Det som skulle sparas är Opel, nya corsan kan gå riktigt bra, insignia verkar schysst och Astran är helt ok redan från start, en uppdaterad design med deras nya språk skulle bli ännu bättre.
av AKvS, måndag 30 mars 2009 kl 13:47
Saab har en ny cab på G, men innan dess kommer nya (äntligen! inte saabs fel att den e sen) 9-5 och 9-4x. Nästa gen 9-3 är oxå påbörjad (dels i.o.m 9-X Air). Så om saab bara får så ska det nog komma hen hel del coolt från trolhättan.
Ang att saab aldrig gått med vins är bullshit. Saam Europa har gått med vinst de senaste åren (kanske inte 2008 då...) men Saab USA:s vinster har gått in i GM och inte tillgodoräknats saab, medans Saab Europa fått ta smällen. Kortfattat.
di.se
av fLuM, måndag 30 mars 2009 kl 15:28
Werzion #04: se svar från fLuM. :)
av LucasKrown, måndag 30 mars 2009 kl 15:37
Köpte en saab 9-3 sportsedan för en månad sen, är lugnt Sveriges snyggaste bil. Ända bilen med vettig motor till ett vettigt pris som är riktigt snygg.
"begagnad"
av Ramlösa, måndag 30 mars 2009 kl 15:56
Att alla Buickar är gubbiga är ju ändå att ta i. Du hade ju till och med med en bild på Enclaven. Den ser ju ut som vilken annan SUV som helst och är ju exempelvis snyggare än Lexus RX.
av Philip, måndag 30 mars 2009 kl 19:11
Är det bara en vacker dröm att det skulle vara möjligt att behålla utvalda modeller (Insignia, Corvette, Volt, arbetstruckar etc) och lägga ner resten?
Antagligen helt omöjligt, men tänk vad fint det skulle vara.
av Krull, måndag 30 mars 2009 kl 20:53
Trots att jag gillar amerikanare så är det mesta de gjort från 1975 och framåt riktigt skräp.
Man har byggt bilar till en hemmamarknad som levt på lite konstgjord andning (krediter och lågt bensinpris) i många år.
Jag håller med Krull och tycker de borde göra en rejäl kapning i modellprogrammet.
Saab skulle göra det de är bra på och istället göras om till ett teknikbolag som levererade motorer och annat teknik till Opel.
Till den amerikanska marknaden skulle man ta de Saturn som är precis lika som opel, samt en riktig glidarjänk (största buick alt. cadillac) och några stadsjeepar och arbetsfordon. Camaro och Corvette borde också få leva, fast nya camaron ser lite skum ut, men kan nog sälja bra med rätt pris.
Sen borde man kapa rätt friskt i varumärkena, hummer, pontiac,saab och buick borde stryka på foten som bilmärken.
Detta är ju bara vad jag tycker och återspeglar säkert ingen verklighet då jag har noll koll på försäljningssiffror och symbioseffekter mellan de olika varumärkena.
av MammaScan, måndag 30 mars 2009 kl 21:45
Jag har inget emot Saab, men att ha "coola bilar på G", dvs konceptbilar, är en sak. Att ta en bil från koncept till produktion är nåt helt annat...och de har inte saab klarat av på mycket länge...varför skulle man göra de nu?
Självklart så hoppas även jag på Saab, men kanske mest för vårt lands skull då företaget omfattar många arbetare, men märket i sig tilltalar inte mig på nåt vis. För nog var man i framkant vad gällde teknikutveckling en gång i tiden, men vad är de som vi förlorar om saab konkar idag? Deras etanolkonvertering av Opelmotorer?
Nåväl...Heja Saab!
av Blom111, måndag 30 mars 2009 kl 22:50
Sämsta skiten som skrivits på bil feber hitils. Cadillac Escalade fel i tiden? Det är precis det jag letar efter nu en snål stark SUV på el. De satsar ju stenhårt.
av OrcKALLE, tisdag 31 mars 2009 kl 07:22
Blom111 #13: Skillnaden vore att de nu inte skulle ha GM som bromskloss hela tiden.
OrcKALLE #14: Om du kallar 1,3l/mil för bränslesnålt så sure.
Siffrorna från tillverkarna brukar ju dessutom vara halvt omöjliga att hålla i verkliga livet så det är nog ännu värre egentligen..
av LucasKrown, tisdag 31 mars 2009 kl 18:32
Vad hände med Holden egentligen. Räknas de inte in här eller. Verkar ju som deras bilar är rätt så populära och säljer bra i Australien i alla fall. Och en VXR med kompressor skulle man inte säga nej till.
av Wayne, tisdag 31 mars 2009 kl 20:52
Detta är ju bara en text skriven av en GM-hatare.
Tänk på att det går att vända på argumenten.
Här kommer min analys.
SAAB: gammal svensk skitdesign som inte uppdaterats särskilt sen SAAB 9000 och byggd på gammal skit-cadillac-teknik. Nej tacka vet jag nya värsting cadillacen med Covette-V8.
Att SAAB, Saturn och Opel är olika märken är för mig obegripligt.
Pontiac: sportiga mindre bilar, ska bli nischad med några få modeller, helt rätt.
Hummer är kört, var det från början.
Buick har en given plats där den alltid funnits; under cadillac, över chevrolet. Men den breddning av modeller som numera passar även yngre personer har kommit för sent. Skall dock behållas i möjligaste mån, förutsatt att Chevrolet inte släpper bilar som konkurrerar med dem.
Chevrolet i Sverige ska vi inte tala om, badge engineering är värdelöst; börja sälj riktiga Chevroletbilar som tillverkats för amerikanska marknaden, men i mindre volymer. Exempelvis så säljer ju Exclusive Cars nya amerikanska bilar för långt över säljpris här i Sverige.
Men Chevrolets (GMC) truckar (och många av dess bilar) är bäst jämfört med alla andra företag i USA, det ser man på försäljningssiffrorna.
(Hoppas inte allt detta blev för flummigt).
Varför behövde GM's chef gå? För att han har misslyckats med att vända företaget; det gick åt helvete när han kom, och blev aldrig bättre.
Många förstår dock inte vilket stort företag GM faktiskt är, och hur många järn i elden de har.
LucasKrown:
För att försvara Escalade:
Den ligger helt rätt i tiden eftersom den säljer som smör, och som hybrid är den otroligt lyckad, eftersom den numera lyckas ha en stadsförbrukning på 1.1liter/mil (21mpg). Låter det mycket? ja, men jämfört med tidigare är det otroligt bra, och sen är det ju också ingen Fiat 500 man åker i. Det är samma förbrukning som en Toyota Camry Sedan.
Många fattar inte hur otroligt snåla dessa motorer är i förhållande till effekt och volym samt vilken vikt de faktiskt släpar runt på.
Och snacka inte skit om tillverkarens siffror,
av WeX, tisdag 31 mars 2009 kl 22:22
Här kommer resten, klipptes av:
Och snacka inte skit om tillverkarens siffror, min cheva går på nästan exakt de siffror som tillverkaren angivit,
eller ibland till och med under.
Så GM skall behållas; arv, kunnande, design men misskött av ekonomer/företagsledning som tillåter företaget att utveckla bilmodeller som konkurrerar inom företaget.
av WeX, tisdag 31 mars 2009 kl 22:26
Sexigt!
av Nöken, fredag 03 april 2009 kl 21:58
Kör du cheva? Tittar på svartvit tv med eller?
Bara att inse, Stora törstiga SUV är gårdagens grejer, Visst arbetstruckarna från GMC är ju riktigt fina men vad ska du göra med en SUV som du inte kan göra med valfri större kombi? Om det nu är att köra i terräng som är grejen så har ju en sketen lada niva bättre framkomlighet än en Cheva tahoe.
av explosiv, lördag 04 april 2009 kl 16:22
Jag gillar diskussionen här :)
av Roger Åberg, onsdag 08 april 2009 kl 00:46
explosiv:
Ja, jag kör Cheva, en Caprice från -94 med V8, det är min enda bil.
Nej, jag tittar inte på svarvit om det inte är något bra, typ Citizen Kane.
Vad det nu har med något att göra?
Du anser att man inte ska köra vissa bilar för att de är tekniskt sett "gamla" även om de är byggda igår.
Jobbigt resonemang; alla har väl ett fritt val? (och allt det gamla är inte dåligt utan ibland bättre än det nya, men det kan vi ta en annan gång).
Argumentet "du kör inte 2ton skrot eller i skogen varje dag, därför ska du inte ha 4WD eller en stor pickup" ser man ofta, och det funkar liksom inte.
Varför?
Frihet att själv välja. Jag kör precis vilken bil jag vill, eftersom ingen annan än jag betalar för det. Jag betalar skatten, jag betalar bensinen och jag betalar bilen. Därför får jag använda den precis så mycket jag vill.
Nu kommer du säga, alla kan inte göra så, planeten räcker inte till. Om det är skadligt med en stor bil (en helt annan diskussion) så ska skatten användas för att styra det; små bilar ska rabatteras, stora beskattas.
men vänta, det sker redan! hör å häpna! Men jag väljer ändå att göra mitt val av bil till Cheva för jag vill ha det så.
Fritt val, enkelt. (sen att vi har skatt på arbete är ju givetvis konstigt, men det är också en annan diskussion).
Vad samtliga måste acceptera är att man har rätt att köpa vilken bil man vill, och om tillräckligt många vill det blir företaget som säljer bilarna framgångsrikt. GM har varit världens största biltillverkare i massor av år. Gör de dåliga bilar? Uppenbarligen har de något som gör dem bäst, annars skulle inte alla köpa dem.
Inte en käft på GM har nån gång sagt "Låt oss bygga en stor bil som drar massa bensin i onödan för att förstöra miljön". De har tagit fram den bilen som de märkte att folk ville ha.
Så låt oss göra allt för att behålla GM, företaget som gjort mycket för att bilen Du kör idag ser ut och funkar som den gör.
Och nej, jag jobbar inte på GM, jag är bara riktigt glad i min bil.
av WeX, onsdag 08 april 2009 kl 21:01
Det bästa för alla vore lite fler decimaler i procentberäkningen av omröstningar här på feber. Kan vi inte ta till med en unsigned ultra long double?
av Bartman, fredag 17 april 2009 kl 10:37
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration