m
Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Bil / Lotus

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej.

Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här:

"We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own."

Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas!

Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
LOTUS EXIGE SPORT 380: SUPERCAR KILLER

Fastest Exige ever: 0-60 mph in 3.5 secs
375 hp and 352 hp per tonne
Weighs from 1,066 kg dry and 1,100 kg kerb
Aerodynamic downforce of 140 kg at top speed
Nose-to-tail carbon components as standard
https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65640_89c893d2-63ea-48d0-b6fa-076fa6a96af9_0.jpg
High powered, highly evolved, and ferociously fast, the Lotus Exige Sport 380 is the most aggressive iteration yet for the Exige model line up.

Taking the fight straight to six-figure supercars, this new, top-of-the-range model carries over the lessons learnt in the development of the acclaimed Exige Sport 350, launched last year, but with significant revisions lowering weight, boosting power and enhancing aerodynamics.

Rather than relying excessively on electronics, or allow sterile interfaces to dull the experience, the extreme Exige Sport 380 offers a pure, undiluted drive that has to be experienced to be fully appreciated.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65641_2bc90c30-4204-452d-9adb-a0f36605d1fb_0.jpg

Unrivalled in its class: faster, sharper, and more direct than adversaries, the Exige Sport 380 is definitely not for the timid. With a dry weight of just 1,066 kg with lightweight options, and boasting a potent power-to-weight ratio of 352 hp per tonne, the new, pure-bred Lotus has been conceived to out perform and out manoeuvre so called supercars. The new Exige is blisteringly fast off the line, dispatching 0-60mph in 3.5 seconds before reaching a top speed of 178 mph.

From the intricately engineered exposed-gear-change linkage, to the swathes of carbon-fibre components and Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres as standard, every inch of the Exige has been carefully cultivated. Firmly defined as a Lotus for the enthusiast, the car can be seen as an expression of intense engineering - challenging accomplished drivers to extract the car’s true potential.

Jean-Marc Gales, CEO of Group Lotus plc, commented: “We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own.”

Unashamedly analogue and unfiltered

Lotus’ approach to developing the perfect sports car has allowed the Exige Sport 380 to lay claim to the title of the best sports car under £100,000. A true supercar car for the road, the Exige focuses on the three key attributes that have made the company a firm favourite with driving enthusiasts: reduced weight, higher performance and honed aerodynamics.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65642_d4b9398d-cc6d-4b6d-850e-823daec7d564_0.jpg
Raised on the roads around Hethel, and exercised on the company’s famous test track, the new car can trace its lineage back to the very first Exige, launched in 2000. Now the headline car of the range, sitting above the Sport 350 model, it is instilled with Lotus’ DNA and packed with a potent 375 hp engine into Lotus’ acclaimed two-seater.

Weight less

While employing some of the high-performance components premiered on the Exige Sport 350, Lotus returned to the Lightweight Laboratory in order to cut kilos from the kerb weight. Infused with carbon fibre from front to back, the Exige Sport 380 features hand-made, high-gloss visible weave components as standard to deliver a weight saving when compared to the Exige Sport 350. This includes the front splitter, revised front access panel, new rear wing and rear diffuser surround, which together save 2.7 kg. A lightweight, transparent polycarbonate rear window saves 0.9 kg over the glass equivalent in the Exige Sport 350. In addition, the carbon race seats (-6 kg), lithium- ion battery (-10.3 kg), ultra-lightweight forged wheels and grooved two-piece brake discs (-10 kg) combine to cut a massive 26.3 kg. A new design of rear transom panel now has two rear light clusters, rather than the four on the Exige Sport 350, with reversing and fog lights now mounted inboard, cutting weight by a further 0.3 kg.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65643_1e704b1e-1f0d-4a7b-8331-44da0942d04d_0.jpg
In line with its illustrious lineage, the Exige Sport 380 employs Lotus’ lightweight extruded and bonded aluminium structure, as the company continues to lead in the field of advanced automotive construction techniques. Lotus is working continuously to engineer out the excess mass from its cars, and the company’s chassis technology remains the benchmark.

Power play

The company’s powertrain division has left its mark on the car, with the uprated 3.5-litre supercharged V6 engine generating 375 hp at 6,700 rpm and 410 Nm (302 lbft) of torque at 5,000 rpm. Refined from extensive testing and development, it’s a design that’s proved its mettle by powering some of Lotus’ latest supercars, including the track-focused 3-Eleven and the recently revealed Evora Sport 410.

The power boost comes from a revised supercharger pulley, which increases charge pressure, an uprated fuel pump, a recalibrated ECU and the introduction of a revised exhaust system – as used in the Evora 400 and Evora Sport 410. Allowing owners to enjoy the new Exige for longer between fuel stops, it also comes with an enlarged, 48-litre petrol tank.

Providing faster, cleaner changes, the Exige Sport 380’s six-speed manual gearbox uses Lotus’ acclaimed open-gate design. Eliminating lateral movement, by precisely aligning components, it features light-weight machined and cast aluminium parts. Aesthetically appealing, the open transmission mechanism also helps contribute to the car’s reduced weight. The manual gearbox has been further enhanced through the introduction of a new oil cooler, ensuring the gears operate at the optimal temperature no matter how hard they are performing.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65644_fd81f91e-3e98-45b2-a090-34810cc551bb_0.jpg

The Lotus Exige Sport 380 is also available with an optional six-speed automatic gearbox, where drivers can select gears sequentially via the forged aluminium paddles located behind the steering wheel, or rely on the gearbox’s fully automatic mode. The automatic gearbox option will be available from Spring 2017.

The Lotus Exige Sport 380 features Lotus’ Dynamic Performance Management (DPM) which provides enhanced ‘Sport’ and ‘Race’ settings. Proportionally increasing throttle response, lowering traction slip thresholds and removing understeer recognition, it provides the driver with a finer level of control before the system intervenes. DPM also utilises an engine exhaust bypass valve at mid-to-high engine speeds, further reducing back pressure to boost throttle response and engine performance in both ‘Sport’ and ‘Race’ settings.

Aero advantage

As with all Lotus cars, aerodynamic efficiency plays a key role in the Exige, helping it to drastically expand its performance envelope. Extensive CFD modelling work has allowed Lotus’ design team to fine tune specific areas, in order to deliver a substantial overall improvement. The revised front access panel modifies the air flow exiting the car’s horizontally mounted radiators, before it travels over the car, while the carbon front spoiler and rubber lip spoiler combined with the carbon barge boards reduce pressure under the vehicle.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65645_0eaa6d77-30d6-408f-b59f-2bd6e0bc3ce9_0.jpg
In addition, twin pairs of front canard wings, mounted forward of the front wheels, a carbon rear wing and air blades behind the rear wheels, all work to help raise downforce to a massive 140 kg at maximum speed - a 60% gain over the Exige Sport 350, which generates 88 kg at its maximum speed. This increase in downforce does not come at the penalty of drag which remains the same as the Exige Sport 350.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65646_5039718d-34cb-42bc-bd3b-df17e4cf7652_0.jpg
Favouring mechanical solutions over electronic systems, including key parts such as unassisted steering, means that the Exige Sport 380 delivers the driver an intuitive experience. The extensive use of carbon fibre on the bodywork has lowered the centre of gravity, helping contribute to the Exige’s exemplary steering feel and precision handling characteristics.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65647_da9f0579-bb6d-461d-934e-6facd0bdf632_0.jpg
Making the most of its performance potential, the Exige Sport 380 is fitted with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres as standard (265/35 ZR18 rear and 215/45 ZR17 front). Selected for their tenacity, and 10mm wider at the front that on the Exige Sport 350, the increased mechanical grip is complemented by the car’s ultra-lightweight forged alloy wheels, which are available in either black or silver. Either option is complemented by AP Racing forged, four-piston brake callipers and grooved performance two-piece brake discs.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65648_d30601e0-8d72-4a5f-87b9-bf391ed66e78_0.jpg
In addition to its already impressive credentials, it’s possible to sharpen the Exige further still. Opting for the full exhaust system in titanium improves the car’s overall balance, by removing 10 kg from beyond the rear axle. For customers who frequently go to the track, the optional Track Pack provides Nitron two-way adjustable dampers and Eibach adjustable front and rear anti-roll bars.

The optional Carbon Exterior Pack contains a one-piece carbon roof panel and a distinctive carbon louvered tailgate. The carbon roof panel is 2 kg heavier than the standard soft-top but this weight increase is offset by the carbon louvered tailgate which saves 2 kg.

As befitting such a stand-out car, the Exige Sport 380 is sprayed and hand finished in one of ten individual colours. Providing some drama and drawing the eye to the beautiful composite carbon components, an optional exterior accent pack is also available in one of five key colours to deliver some finer detailing to the car’s undeniable presence.

The car’s kerb appeal is enhanced by revisions to the Exige’s design front and back. Distinctive blackened headlamp surrounds provide a more aggressive demeanour, whilst to visually accentuate the width of rear of the car, a new rear transom features two lamp clusters rather than four.

The hand finished detailing continues inside, with the carbon fibre sports seats trimmed with either Alcantara®, leather or tartan, with all featuring contrast stitching.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65649_a1ce63bf-0353-4c05-93b7-13e9721f118e_0.jpg
The optional lightweight carbon fibre sill covers provide a motorsport theme when entering or exiting the Exige Sport 380 and, thanks to their lower profile and contoured finish, aid ingress and egress. The Interior Colour Pack provides contrasting surrounds to the transmission console, HVAC surround, carbon seat eyelets and electric window bezels in one of four colours. A new integrated entertainment system can also be specified, including iPod® connectivity and Bluetooth® functionality, along with air conditioning.

For owners wanting more, the new Exige Sport 380 can be personalised through the increasingly popular Lotus Exclusive programme. Combining traditional British craftsmanship with modern design, the service inspires customers to spend time tailoring the character of their Lotus with a comprehensive array of options.

The Lotus Exige Sport 380 is available as a roadster as standard and as a coupe as an option.

Manufacturer’s Suggested Retail Price

UK (Pound Sterling)

£67,900

Germany (Euros)

€89,900

Japan (¥ Yen)

¥12,760,000



Technical Specification:

PERFORMANCE

Manual

Automatic

Max power

375 hp (380 PS, 280 kW) at 6,700 rpm

Max torque

410 Nm (302 lbft) at 5,000 rpm

0-60 mph

3.5 seconds

3.5 seconds

0-100 km/h

3.7 seconds

3.7 seconds

Max Speed

178 mph (286 km/h)

170 mph (274 km/h)

Kerb Weight

with lightweight options

1,110 kg

1,100 kg

1,121 kg

1,111 kg

Dry Weight

with lightweight options

1076 kg

1,066 kg

1,087 kg

1,077 kg

Downforce at maximum speed

140 kg

140 kg

Fuel Consumption mpg (l/100 km) *

Urban

Extra Urban

Combined

19.5 (14.1)

37.2 (8.3)

28.0 (10.4)

21.1 (13.3)

39.8 (7.6)

30.1 (9.7)

CO2 emissions

242 g/km

225 g/km

* Final fuel consumption and emissions figures to be confirmed
42.9°
0

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost

Den snabbaste någonsin

Dansk musik åter på YouTube igen
Hurra!

I somras skrev vi att dansk musik plockats bort från YouTube då man inte kunde komma överens om upphovsrättsersättning till artisterna. Nu har videotjänsten och rättighetsorganisationen Polaris ingått ett nytt avtal och musiken är tillbaka - hurra! Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Sackboy i Sackboy: A Big Adventure
LittleBigPlanet-avstickaren släpps

Sumo Digital har släppt en video om kommande Sackboy: A Big Adventure där vi får säga tjenixen till Sackboy, som vi kommer få tillbringa en hel del kvalitetstid med i det kommande plattformspelet. Sackboy: A Big Adventure släpps 19 november till både PS4 och PS5. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Steve från Minecraft kommer till Super Smash Bros Ultimate
Med vänner!

Har du spelat massvis med Super Smash Bros Ultimate och tänkt att det skulle vara perfekt att peta in Steve från Minecraft? Då hade undertecknad kallat dig för en regelrätt tokstolle, men undertecknad skulle haft fel. För Steve, med flera, från Minecraft kommer bli tillgängliga som kämpar i Super Smash Bros Ultimate inom kort. De nya spelbara karaktärerna kommer ha förmågor vi fått se i Minecraft som bland annat möjligheten bygga saker, använda explosiva varor och leka runt med gruvvagnar. Givetvis kommer karaktärerna ackompanjeras av Minecraft-miljöer. Spelets game director Masahiro Sakurai säger detta om Minecraft-tillskottet: “Even I didn’t think this day would come. When thinking about new fighters for this game, we don’t just pick my favorites or draw from a hat. More often than not, these discussions start by Nintendo approaching me with an idea. Of course, if I can’t do that idea justice, I’ll tell them no.” Mer info om Minecraft-DLC:t till Super Smash Bros Ultimate kommer på lördag i samband med Minecraft Live. Hela strömmen Minecraft-grejerna presenterades under har ni nedan. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Snart kan Google Assistant vänta i telefonköer åt dig
Så att du kan göra något vettigare under tiden

I samband med att Google igår presenterade sina nya Pixel-modeller så visade man även upp en ny funktion till telefon-appen som man kallar för "On Hold". On Hold är en funktion som låter Google Assistant vänta i telefonköer istället för att man själv ska behöva göra det. När Google Assistant märker att någon svarar i andra ändan av luren så meddelas man om detta och kan då börja tala med företaget eller personen man ringt upp. Googles On Hold-funktion kommer att släppas i en preview-version i USA till deras nyligen presenterade Pixel 5 och Pixel 4a (5G). När vi kan få se en bredare lansering på andra marknader av telefonkö-funktionen finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer om Ford Mustang Cobra Jet 1400
Häng med bakom kulisserna

Fords eldrivna Mustang Cobra Jet 1400 är det galnaste tillverkaren har tryckt ur sig på länge. I det här klippet får vi hänga med bakom kulisserna en sväng och se hur den blev till. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Super Mario Bros. 35 ute nu!
Visa vem som är bäst på Super Mario

Hur bra är du på Super Mario Bros. till NES? Då bör du visa det i nya Super Mario Bros. 35 som släppts gratis för prenumeranter av Nintendo Switch Online. I spelet får vi utmana Super Mario-spelare världen över i en battle royale-version av det klassiska spelet där det helt enkelt gäller att ta sig så långt som möjligt i spelet utan att kola vippen. Super Mario Bros. 35 är som sagt ute nu och spelet hittar ni i Nintendos eShop. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Timex släpper klassikern Digital LCA på nytt
Om du tröttnat på smarta klockor

Timex har börjat släppa nyutgåvor på en del av sina klassiska modeller och nu kommerd digitalklockan Timex Digital LCA i en nyutgåva. Det handlar om en klocka som ursprungligen släpptes 1987. Då räknades digitalklockor som nymodigheter. För att få klockanvändare att känna sig bekväma med klockan förseddes denna med en digital version av analog tidsvisning. Klockan visar även tiden i digitalt format i skärmens nederkant såväl som vilken veckodag och datum det är. Q Timex Reissue Digital LCA kostar 150 dollar och går att få i färgerna guld eller silver. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar ny mus, tangentbord och numpad
Gulligt!

Microsoft har inte bara visat upp lite nya datorer under dagen, utan även lite nya tillbehör. Mer specifikt en ny mus, nytt tangentbord och en trådlös numpad som kan vara kalas för folk som älskar att knappa in siffror. Tangentbordet går under namnet Designer Compact Keyboard och beskrivs som ett smalt, nätt och elegant skrivdon. Tangentbordet har en batteritid på upp till två år och kan kopplas till upp till tre enheter via Bluetooth. Priset kommer ligga på motsvarande 70 dollar. Känner man sig tillfredsställd på tangentbordsfronten men vill ha en numpad, så kommer man kunna lägga vantarna på en sådan för 25 dollar. Sist men inte minst har vi en liten tjusig Microsoft-märkt mus vid namn Bluetooth Ergonomic Mouse. Den trådlösa musen kommer i USA kosta 50 dollar och erbjuda en lätt upplevelse som enligt Microsoft ska hålla länge. Extra trevligt är tumstödet på vänstra sidan, vilket alltid är härligt att ha på en mus. Samtliga prylar lär dyka upp på Microsofts hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker inom kort. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Crossplay kommer till Apex Legends nästa vecka
Och nytt event drar igång i samma veva

I somras blev det känt att Apex Legends kommer få crossplay-stöd under hösten och nu har vi fått reda på när systemet kommer börja testas. 6 oktober kommer crossplay börja betatestas och detta betyder att spelare på PS4, Xbox One och PC kommer kunna lira tillsammans. Crossplay kommer aktiveras automatiskt, men det kommer finnas möjlighet att stänga av det om man vill. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

BMW presenterar X2 M Mesh Edition
Fräsar till din bil lite

M Mesh Edition är namnet på en ny specialversion av BMW X2 och så här ser den ut. Paketet erbjuds till X2 sDrive28i och X2 xDrive28i och här har man blandat in en del från M Sport X samtidigt som M Sport Exterior, Shadowline och Extended Shadowline-paketen är standard. Man kan välja mellan fem olika lackalternativ - Alpine White, Brooklyn Grey Metallic, Phytonic Blue Metallic, Black Sapphire Metallic och Sunset Orange Metallic. Till detta får man svarta och orange dekaler som får bilen att se lite fräsigare ut - eller som en sneaker. Vidare får bilen unika 19- eller 20-tumsfälgar som även dessa har svarta och orange detaljer. Insidan får bland annat M Sport-stolar i läder med kontrasterande sömmar. M Mesh Edition-kostar 3550 dollar extra. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Marshall släpper ny version av sina Major-hörlurar
Major IV utlovar 80 timmars batteritid och har stöd för trådlös laddning

Marshall har släppt en ny version av sina klassiska Major-hörlurar och dessa utlovar en batteritid på upp till 80 timmar. Marshall Major IV har dessutom fått stöd för den trådlösa laddnings-standarden Qi. Det innebär bland annat att man skulle kunna ladda hörlurarna via mobiltelefoner som stödjer omvänd laddning, det vill säga mobiltelefoner som går att använda som powerbanks med stöd för trådlös laddning. Marshall uppger även att den fjärde generationen av Major-hörlurarna ska vara bekvämare att använda tack vare att öronmuffarna blivit mjukare. Marshall Major IV går att förbeställa nu och kostar 1500 kronor. Leveranserna drar igång 14 oktober. Den trådlösa laddningsplattan som syns på bilden nedan inkluderas inte. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grönlands is smälter snabbare än vad den gjort på 12.000 år
Kan vara helt borta om 1000 år

Forskare skriver i en nyligen publicerad forskningsrapport i Nature att Grönlands istäcke nu smälter snabbare än vad det har gjort de senaste 12.000 åren. Baserat på sina undersökningar tror forskarna att avsmältningen från Grönland kan leda till att världens havsnivåer höjs med mellan 2 - 10 centimeter till nästa århundrade om isen på Grönland fortsätter att smälta i den nuvarande takten. Mätningarna visar att Grönlands istäcke krympte mellan 10.000 - 7000 år sedan för att därefter börja växa sig större igen. På grund av den globala uppvärmingen har istäcket på Grönland återigen börjar krympa och skulle avsmältningen fortsätta i den här takten tror forskarna att all is på Grönland kan ha försvunnit om 1000 år. Andy Aschwanden, från Geophysical Institute på University of Alaska Fairbanks, säger i en kommentar till den senaste studien av det grönländska istäcket: "We are increasingly certain that we are about to experience unprecedented rates of ice loss from Greenland, unless greenhouse gas emissions are substantially reduced." Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Spelmedier tycker till om singleplayer i Star Wars: Squadrons
EA verkar ha levererat ett bra Star Wars-spel igen!

I morgon är det dags att kasta oss in i diverse farkoster från Star Wars-universumet och skjuta på varandra. Star Wars: Squadrons kommer nämligen släppas då, men redan nu får vi reda på hur singleplayerkampanjen är. Enligt recensionerna verkar kampanjen vara en fröjd att lira igenom, speciellt om man är Star Wars-fan och har tillgång till VR-headset. Åsikter om multiplayer kommer senare då servrarna inte riktigt är allt för välbefolkade såhär innan spelet släppts. IGN:s åsikter har ni ovan och åsikter samt gameplay från bland annat Gamespot och Tested har ni nedan. Star Wars: Squadrons släpps i morgon till PC, PS4 och Xbox One. Spelare på PC och PS4 kommer kunna avnjuta spelet i VR, vilket enligt gameplayvideorna nedan ser riktigt flådigt ut. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Betala P-appen har kommit i ny version
Men verkar strula på Android

I Stockholm så har staden en app för parkering som heter Betala P och den har varit katastrof rätt länge. Förra sommaren bytte man betalningssystem och när vi undersökte saken här på Feber så visade det sig att man låg mellan leverantörer och att en helt ny app var på gång. Nu är den äntligen här och den är på både vackrare och härligare det lilla jag har testat. Man kan betala med kort men också med Swish vilket är smidigare. Utrullningen har däremot gått så där, i alla fall på Android. Där funkar det inte alls just nu, men som tur är finns det en webbversion av appen som man kan använda. Nya Betala P bygger på en app som heter Flowbird. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

Trailern för Borat Subsequent Moviefilm är här!
Very nice!

Tidigare idag släpptes en teaser för Borat 2 samt information om att en ordentlig trailer skulle släppas under morgondagen. Undertecknad missade helt det här med tidszoner och att i morgon också kan betyda senare idag. Detta är helt skitsamma då vi är svinglada att få se den ordentliga trailern för Borat 2, eller Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan som filmens fulla titel lyder. Borat Subsequent Moviefilm släpps 23 oktober på Prime Video. Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Windows på ARM-datorer kan snart köra x64-appar
Microsoft fixar emulator för det

Microsoft har meddelat att man håller på att utveckla emulatorstöd för x64-appar till Window-datorer som kör ARM-processorer, till exempel Microsofts egna Surface Pro X. Det innebär att ARM-datorer med Windows framöver kommer att kunna köra alla Windows-program vilket idag inte är fallet. Dagens ARM-datorer med Windows kan bara köra 32- och 64-appar som utvecklats specifikt för ARM-processorer samt 32-bitars x86-appar. En majoritet av dagens Windows-program, bland annat apparna i Adobes Creative Suite, är idag dock 64-bitars x86-appar vilket gör att dessa fram tills nu inte kunnat köras på ARM-datorer med Windows. I ett blogginlägg skriver Microsoft: "We will also expand support for running x64 apps, with x64 emulation starting to roll out to the Windows Insider Program in November. Because developers asked, Visual Studio code has also been updated and optimized for Windows 10 on ARM. For organizations, we’re committed to helping them ensure their apps work with Windows 10 and Microsoft 365 Apps on ARM64 devices with App Assure. We are working closely with Acer, HP, Lenovo, Samsung and Surface to bring these Windows 10 on ARM innovations and products to our shared customers." Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Ny AMG-barnvagn från Mercedes
Klart bebin ska åka flott

För två år sedan slog Mercedes sina kloka huvuden ihop med barnvagnstillverkaren Hartan. Nu har det blivit dags att visa upp en ny omgång med vagnar och denna gång är det såna som matchar din AMG-bil. Mest tydligt blir detta färgerna och på vagnarnas fälgar som ser ut som ett par AMG-diton. I övrigt har vagnarna allt man kan tänkas behöva för att barnet ska få en trevlig åktur. När man har rullat klart ska den som vi kan se få plats även i bilar med lite slankare former. Som väntat finns det mängder med tillbehör och utrustning till vagnen, precis som det finns till bilar idag. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Arket presenterar en klassisk pennyloafer-sko
Ett samarbete med Morjas

Idag presenterar Arket och Morjas en klassisk pennyloafer-sko som man tagit fram tillsammans. Skon blir till i regionen Almansa i Spanien och varje par är tillverkade i 128 steg. Svart läder är det man har att välja på. Ett par kostar 2250 kronor och du hittar skorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Drunknade nästan med kajaken
Började surfa istället

För tio år sedan drunknade nästan Elli Thor under ett vattenfall med sin kajak. Han slutade då paddla men hittade istället surfbrädan. I samma veva föddes hans dotter Unnur och han fick ett nytt sätt att se på livet. I den här dokumentären får vi reda på mer och ännu en gång en titt på Islands otroliga landskap. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Weird Al gör låt om President-debatten
We're All Doomed

Den skojfriske herren Alfred Matthew "Weird Al" Yankovic har snickrat ihop den här låten om president-debatten som var nyligen. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Husesyn med Will Smith i Fresh Prince-huset
Fresh!

Nyligen skrev vi att man kunde bo i Fresh Prince i Bel Air-huset via Airbnb. Här får vi oss en liten rundtur i huset av Will Smith i egen hög person. Bonusklipp nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Jacob byggde ett litet hemmakontor
Fick en vecka på sig

Jacob Harrell är producent på YouTube-kanalen Great Big Story som vi kört många klipp från tidigare. Här ser vi när han bygger ett litet hemmakontor och målet var att göra det på en vecka. Tyvärr ska kanalen läggas ner så istället för att få sig ett kontor att jobba från fick Jacob en låda att söka jobb från. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Den ultimata BBQ-såsen
Kock hos Gordon Ramsay visar

Ben Orpwood är kock på restaurangen Lucky Cat by Gordon Ramsay. Här visar han hur du vispar ihop den ultimata BBQ-såsen till revben, kyckling eller biff. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Därför älskar alla lövblåsare
Everybody lövs it!

Det finns inget härligare ljud än en lövblåsare som med full kraft försöker blåsa bort tre stackars oskyldiga löv på marken. Helst vill man att ljudet ska tränga in i ens öron väldigt tidigt på morgonen så att dagen börjar på allra bästa sätt. Denna härliga uppfinning borde finnas utanför varje persons fönster dagligen så att alla kan få ta del av upplevelsen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Jul på Liseberg ställs in
Inget kul utan jul

2020 är officiellt inställt innan året ens är över. Nu meddelar Liseberg att det inte blir något Jul på Liseberg i år och det är ju förstås väldigt tråkigt. Att knata runt där bland alla upptända träd och dricka varm choklad är något speciellt. Men det sätter alltså coronan stopp för i år. Andreas Andersen som är vd på Liseberg säger följande: "Vi hade behövt besked om att undantas från för ordningslagens förordning redan nu för att hinna iordningställa parken till en julöppning. När utredningen om undantag dröjer ytterligare ser vi inte längre någon möjlighet att genomföra julsäsongen." Har man bokat julbord på nöjesparkens restauranger påverkas man dock inte av detta beslut. Tumnagel
60kg
+
Bobby Green

Sex månader i en övergiven spökstad
Ensam

Cerro Gordo är en gammal övergiven gruvstad som inte känns så rolig att hänga i. Det spökar säkert här också. Så därför bestämde sig en snubbe för att bo där i ett halvår. Helt ensam. Här får vi se hur det såg ut. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Trailer för dokumentär om Billie Eilish
The World's A Little Blurry

I februari nästa år kommer dokumentärfilmen Billie Eilish: The World’s A Little Blurry att gå på bio och AppleTV+. I den får vi lära känna Billie bättre och vad som har gjort att hon är den hon är idag. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kaffets dag!
Hylla det svarta guldet

Idag är det inte bara en väldigt dimmig och grå tisdag utan även kaffets dag! Det kanske kan liva upp lite för den som gillar det svarta guldet. Hur dricker du ditt kaffe? Tumnagel
112kg
+
Bobby Green