m
Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Bil / Lotus

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej.

Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här:

"We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own."

Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas!

Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
LOTUS EXIGE SPORT 380: SUPERCAR KILLER

Fastest Exige ever: 0-60 mph in 3.5 secs
375 hp and 352 hp per tonne
Weighs from 1,066 kg dry and 1,100 kg kerb
Aerodynamic downforce of 140 kg at top speed
Nose-to-tail carbon components as standard
https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65640_89c893d2-63ea-48d0-b6fa-076fa6a96af9_0.jpg
High powered, highly evolved, and ferociously fast, the Lotus Exige Sport 380 is the most aggressive iteration yet for the Exige model line up.

Taking the fight straight to six-figure supercars, this new, top-of-the-range model carries over the lessons learnt in the development of the acclaimed Exige Sport 350, launched last year, but with significant revisions lowering weight, boosting power and enhancing aerodynamics.

Rather than relying excessively on electronics, or allow sterile interfaces to dull the experience, the extreme Exige Sport 380 offers a pure, undiluted drive that has to be experienced to be fully appreciated.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65641_2bc90c30-4204-452d-9adb-a0f36605d1fb_0.jpg

Unrivalled in its class: faster, sharper, and more direct than adversaries, the Exige Sport 380 is definitely not for the timid. With a dry weight of just 1,066 kg with lightweight options, and boasting a potent power-to-weight ratio of 352 hp per tonne, the new, pure-bred Lotus has been conceived to out perform and out manoeuvre so called supercars. The new Exige is blisteringly fast off the line, dispatching 0-60mph in 3.5 seconds before reaching a top speed of 178 mph.

From the intricately engineered exposed-gear-change linkage, to the swathes of carbon-fibre components and Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres as standard, every inch of the Exige has been carefully cultivated. Firmly defined as a Lotus for the enthusiast, the car can be seen as an expression of intense engineering - challenging accomplished drivers to extract the car’s true potential.

Jean-Marc Gales, CEO of Group Lotus plc, commented: “We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own.”

Unashamedly analogue and unfiltered

Lotus’ approach to developing the perfect sports car has allowed the Exige Sport 380 to lay claim to the title of the best sports car under £100,000. A true supercar car for the road, the Exige focuses on the three key attributes that have made the company a firm favourite with driving enthusiasts: reduced weight, higher performance and honed aerodynamics.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65642_d4b9398d-cc6d-4b6d-850e-823daec7d564_0.jpg
Raised on the roads around Hethel, and exercised on the company’s famous test track, the new car can trace its lineage back to the very first Exige, launched in 2000. Now the headline car of the range, sitting above the Sport 350 model, it is instilled with Lotus’ DNA and packed with a potent 375 hp engine into Lotus’ acclaimed two-seater.

Weight less

While employing some of the high-performance components premiered on the Exige Sport 350, Lotus returned to the Lightweight Laboratory in order to cut kilos from the kerb weight. Infused with carbon fibre from front to back, the Exige Sport 380 features hand-made, high-gloss visible weave components as standard to deliver a weight saving when compared to the Exige Sport 350. This includes the front splitter, revised front access panel, new rear wing and rear diffuser surround, which together save 2.7 kg. A lightweight, transparent polycarbonate rear window saves 0.9 kg over the glass equivalent in the Exige Sport 350. In addition, the carbon race seats (-6 kg), lithium- ion battery (-10.3 kg), ultra-lightweight forged wheels and grooved two-piece brake discs (-10 kg) combine to cut a massive 26.3 kg. A new design of rear transom panel now has two rear light clusters, rather than the four on the Exige Sport 350, with reversing and fog lights now mounted inboard, cutting weight by a further 0.3 kg.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65643_1e704b1e-1f0d-4a7b-8331-44da0942d04d_0.jpg
In line with its illustrious lineage, the Exige Sport 380 employs Lotus’ lightweight extruded and bonded aluminium structure, as the company continues to lead in the field of advanced automotive construction techniques. Lotus is working continuously to engineer out the excess mass from its cars, and the company’s chassis technology remains the benchmark.

Power play

The company’s powertrain division has left its mark on the car, with the uprated 3.5-litre supercharged V6 engine generating 375 hp at 6,700 rpm and 410 Nm (302 lbft) of torque at 5,000 rpm. Refined from extensive testing and development, it’s a design that’s proved its mettle by powering some of Lotus’ latest supercars, including the track-focused 3-Eleven and the recently revealed Evora Sport 410.

The power boost comes from a revised supercharger pulley, which increases charge pressure, an uprated fuel pump, a recalibrated ECU and the introduction of a revised exhaust system – as used in the Evora 400 and Evora Sport 410. Allowing owners to enjoy the new Exige for longer between fuel stops, it also comes with an enlarged, 48-litre petrol tank.

Providing faster, cleaner changes, the Exige Sport 380’s six-speed manual gearbox uses Lotus’ acclaimed open-gate design. Eliminating lateral movement, by precisely aligning components, it features light-weight machined and cast aluminium parts. Aesthetically appealing, the open transmission mechanism also helps contribute to the car’s reduced weight. The manual gearbox has been further enhanced through the introduction of a new oil cooler, ensuring the gears operate at the optimal temperature no matter how hard they are performing.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65644_fd81f91e-3e98-45b2-a090-34810cc551bb_0.jpg

The Lotus Exige Sport 380 is also available with an optional six-speed automatic gearbox, where drivers can select gears sequentially via the forged aluminium paddles located behind the steering wheel, or rely on the gearbox’s fully automatic mode. The automatic gearbox option will be available from Spring 2017.

The Lotus Exige Sport 380 features Lotus’ Dynamic Performance Management (DPM) which provides enhanced ‘Sport’ and ‘Race’ settings. Proportionally increasing throttle response, lowering traction slip thresholds and removing understeer recognition, it provides the driver with a finer level of control before the system intervenes. DPM also utilises an engine exhaust bypass valve at mid-to-high engine speeds, further reducing back pressure to boost throttle response and engine performance in both ‘Sport’ and ‘Race’ settings.

Aero advantage

As with all Lotus cars, aerodynamic efficiency plays a key role in the Exige, helping it to drastically expand its performance envelope. Extensive CFD modelling work has allowed Lotus’ design team to fine tune specific areas, in order to deliver a substantial overall improvement. The revised front access panel modifies the air flow exiting the car’s horizontally mounted radiators, before it travels over the car, while the carbon front spoiler and rubber lip spoiler combined with the carbon barge boards reduce pressure under the vehicle.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65645_0eaa6d77-30d6-408f-b59f-2bd6e0bc3ce9_0.jpg
In addition, twin pairs of front canard wings, mounted forward of the front wheels, a carbon rear wing and air blades behind the rear wheels, all work to help raise downforce to a massive 140 kg at maximum speed - a 60% gain over the Exige Sport 350, which generates 88 kg at its maximum speed. This increase in downforce does not come at the penalty of drag which remains the same as the Exige Sport 350.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65646_5039718d-34cb-42bc-bd3b-df17e4cf7652_0.jpg
Favouring mechanical solutions over electronic systems, including key parts such as unassisted steering, means that the Exige Sport 380 delivers the driver an intuitive experience. The extensive use of carbon fibre on the bodywork has lowered the centre of gravity, helping contribute to the Exige’s exemplary steering feel and precision handling characteristics.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65647_da9f0579-bb6d-461d-934e-6facd0bdf632_0.jpg
Making the most of its performance potential, the Exige Sport 380 is fitted with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres as standard (265/35 ZR18 rear and 215/45 ZR17 front). Selected for their tenacity, and 10mm wider at the front that on the Exige Sport 350, the increased mechanical grip is complemented by the car’s ultra-lightweight forged alloy wheels, which are available in either black or silver. Either option is complemented by AP Racing forged, four-piston brake callipers and grooved performance two-piece brake discs.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65648_d30601e0-8d72-4a5f-87b9-bf391ed66e78_0.jpg
In addition to its already impressive credentials, it’s possible to sharpen the Exige further still. Opting for the full exhaust system in titanium improves the car’s overall balance, by removing 10 kg from beyond the rear axle. For customers who frequently go to the track, the optional Track Pack provides Nitron two-way adjustable dampers and Eibach adjustable front and rear anti-roll bars.

The optional Carbon Exterior Pack contains a one-piece carbon roof panel and a distinctive carbon louvered tailgate. The carbon roof panel is 2 kg heavier than the standard soft-top but this weight increase is offset by the carbon louvered tailgate which saves 2 kg.

As befitting such a stand-out car, the Exige Sport 380 is sprayed and hand finished in one of ten individual colours. Providing some drama and drawing the eye to the beautiful composite carbon components, an optional exterior accent pack is also available in one of five key colours to deliver some finer detailing to the car’s undeniable presence.

The car’s kerb appeal is enhanced by revisions to the Exige’s design front and back. Distinctive blackened headlamp surrounds provide a more aggressive demeanour, whilst to visually accentuate the width of rear of the car, a new rear transom features two lamp clusters rather than four.

The hand finished detailing continues inside, with the carbon fibre sports seats trimmed with either Alcantara®, leather or tartan, with all featuring contrast stitching.

https://eu.vocuspr.com/Publish/3296311/vcsPRAsset_3296311_65649_a1ce63bf-0353-4c05-93b7-13e9721f118e_0.jpg
The optional lightweight carbon fibre sill covers provide a motorsport theme when entering or exiting the Exige Sport 380 and, thanks to their lower profile and contoured finish, aid ingress and egress. The Interior Colour Pack provides contrasting surrounds to the transmission console, HVAC surround, carbon seat eyelets and electric window bezels in one of four colours. A new integrated entertainment system can also be specified, including iPod® connectivity and Bluetooth® functionality, along with air conditioning.

For owners wanting more, the new Exige Sport 380 can be personalised through the increasingly popular Lotus Exclusive programme. Combining traditional British craftsmanship with modern design, the service inspires customers to spend time tailoring the character of their Lotus with a comprehensive array of options.

The Lotus Exige Sport 380 is available as a roadster as standard and as a coupe as an option.

Manufacturer’s Suggested Retail Price

UK (Pound Sterling)

£67,900

Germany (Euros)

€89,900

Japan (¥ Yen)

¥12,760,000



Technical Specification:

PERFORMANCE

Manual

Automatic

Max power

375 hp (380 PS, 280 kW) at 6,700 rpm

Max torque

410 Nm (302 lbft) at 5,000 rpm

0-60 mph

3.5 seconds

3.5 seconds

0-100 km/h

3.7 seconds

3.7 seconds

Max Speed

178 mph (286 km/h)

170 mph (274 km/h)

Kerb Weight

with lightweight options

1,110 kg

1,100 kg

1,121 kg

1,111 kg

Dry Weight

with lightweight options

1076 kg

1,066 kg

1,087 kg

1,077 kg

Downforce at maximum speed

140 kg

140 kg

Fuel Consumption mpg (l/100 km) *

Urban

Extra Urban

Combined

19.5 (14.1)

37.2 (8.3)

28.0 (10.4)

21.1 (13.3)

39.8 (7.6)

30.1 (9.7)

CO2 emissions

242 g/km

225 g/km

* Final fuel consumption and emissions figures to be confirmed
42.9°
0

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost

Den snabbaste någonsin

Ludwig Göransson pratar om sin musik
Musik som han gjort för film och tv

Den svenska kompositören Ludwig Göransson skördar just nu stora framgångar i Hollywood där han fått göra massvis med musik till diverse film- och tv-produktioner. I klippet ovan kan man lyssna lite på när Ludwig berättar om hur han gick tillväga att göra lite av musiken från produktioner som The Mandalorian, Creed och Tenet. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Namninsamling startad för uppföljare till Days Gone
Över 72.000 har skrivit på

Berättelsen om Days Gone-uppföljaren fortsätter och nu har spelets fans startat en namninsamling på Change.org i hopp om att Sony ska ändra sig om en potentiell uppföljare. Hittills har över 72.000 skrivit på, men om detta leder till att Sony ändrar sig gällande uppföljaren återstår att se. I övriga Days Gone-nyheter så verkar alla på Bend Studios upprörda över fans som lirat Days Gone utan att ha köpt spelet. Utvecklarnas lead designer Eric Jensen har skrivit ett Twitter-inlägg där han skriver att han är glad för allt stöd utvecklarna fått och är glad över alla som spelat spelet oavsett hur de fått tag på spelet, vilket känns som en direkt känga till kollegan John Garvin som skyller avsaknaden av uppföljare på spelare som inte betalat fullpris för spelet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Även Bolt välkomnar husdjur i sina bilar
Gör som Uber

Tidigare idag skrev vi om Uber att deras tjänst Uber Pets kommer till Sverige. Nu har Ubers konkurrent Bolt meddelat att det snart kommer att bli möjligt att färdas med husdjur även i deras bilar. Snart kommer det att bli möjligt att i Bolts app beställa en bil där kunden även kan ta med sitt husdjur, något som kunder tidigare var tvungna att ringa till den aktuelle föraren och kontrollera. Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt säger om den nya möjligheten: "Vi vill att så många människor som möjligt ska kunna ta sig runt i våra städer med hjälp av Bolt. Du behöver inte längre ringa föraren för att se till att din favorit är tillåten i bilen. Både du och din fyrbenta vän kan enkelt åka med." Från och med måndag 26 april kommer det att bli möjligt för Bolts kunder att beställa en bil där även deras husdjur är välkomna. Om det tillkommer någon extrakostnad för att transportera husdjuret har vi inte hittat någon information om än så länge. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD tittar på den lila iPhone 12
Den är lila.

Apple presenterade lite nyheter tidigare veckan. Bland nyheterna hittar vi iPhone 12 som släppts i den flådiga färgen lila, vilket sänker nyhetsvärdet på alla andra grejer till noll. MKBHD har släppt en video där han kikar på den nya telefonen och kort sagt är det en iPhone 12. I lila. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Apple TVs nya Siri Remote saknar accelerometer och gyroskop
Innebär att vissa spel inte går att spela med fjärrkontrollen

I tisdags presenterade Apple en uppgraderad version av Apple TV 4K och en ny fjärrkontroll som följer med denna. Den nya versionen av Siri Remote, även kallad Apple TV Remote på marknader där Siri inte finns, verkar ha tilltalat de flesta då den ansågs både snyggare och mer funktionell än den fjärrkontroll som levererats med Apple TV sedan 2015. Några som kanske inte kommer att uppskatta den nya Siri Remote kan vara de som spelar vissa Apple Arcade-spel på Apple TV med hjälp av fjärrkontrollen. Den nya versionen av fjärrkontrollen saknar både accelerometer och gyroskop, något som funnits i den gamla versionen av Siri Remote sedan 2017. Detta innebär att det inte går att spela spel på Apple TV som kräver detta med den nya versionen av fjärrkontrollen. Försöker man starta ett spel på Apple TV som kör kommande tvOS 14.5 och inte stödjer den nya versionen av Siri Remote kommer man att mötas av meddelandet: "To play this game on your Apple TV, you need to connect the Apple TV Remote (1st generation) or a compatible PlayStation, Xbox or MFi controller." Brukar du använda Siri Remote för att spela Apple Arcade-spel på Apple TV så kan det med andra ord vara bra att spara den gamla fjärrkontrollen om du planerar att införskaffa en ny Apple TV snart. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubisoft ska lägga mer tid på framtida AC: Valhalla-uppdateringar
Uppdateringar ska ju helst ta bort buggar

En uppdatering till spel ska förbättra spelupplevelsen och inte försämra den. Detta är en självklarhet för många, men för Ubisoft verkar den polletten trillat ner lite långsamt. I ett blogginlägg skriver speljätten att de kommer börja lägga mer tid på uppdateringar till Assassinx27s Creed: Valhalla för att se till att uppdateringarna verkligen håller måttet och inte lägger till en massa buggar. Mer specifikt ska arbetet med uppdateringar gå från fyra veckor till fem veckor, vilket ska ge utvecklarna ytterligare en hel arbetsvecka på sig för att finputsa. I och med detta så förklaras det en aning varför Ubisoft valt att skjuta upp releasen av expansionen Wrath of the Druids i ett par veckor. Släppschemat ser nu ut som så att spelet kommer få en ordentlig uppdatering 27 april följt av Druids-releasen 13 maj. Sedan kommer ytterligare en större uppdatering under våren. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Rykte Stora förändringar i notifikationer för iOS 15
Och iMessage ska bli mer likt WhatsApp

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som snackat lite om Apples kommande mobila operativsystem iOS 15 och iPadOS 15. Enligt dessa så kommer det att ske en del större förändringar i hur de båda operativsystemen kommer att hantera notifikationer på iPhone och iPad. Istället för att notifikationerna fungerar som de gör idag så kommer användaren att kunna ställa in regler för vilka appar som kan skicka notifikationer beroende på vad användaren själv pysslar med. Det kan till exempel handla om olika regler för när användaren arbetar, kör bil, sover etc. Dessutom ska det gå att besvara till exempel iMessage-meddelanden med olika meddelanden beroende på vad användaren har ställt in för syssla när meddelandet tas emot. Bloombergs källor uppger vidare att Apple kommer att göra andra förändringar i iMessage så att meddelandetjänsten blir mer lik en sociala medie-tjänst. Det nämns bland annat att iMessage kan komma att hämta inspiration från Facebooks meddelandetjänst WhatsApp. Det är dock oklart om den eventuella uppdateringen av iMessage kommer att sammanfalla med att iOS 15 släpps eller om det är något Apple planerar att släppa senare. 7 - 11 juni arrangerar Apple sin utvecklarkonferens WWDC och då får vi antagligen en första titt på kommande iOS 15 och iPadOS 15. iOS 15 lär sannolikt släppas i samband med att Apples presenterar "iPhone 13" någon gång i höst. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It
Mer The Conjuring

Filmer i The Conjuring-universumet finns det gott om och snart kommer det en till. För den den 4 juni har nämligen The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It premiär. I den återvänder Ed och Lorraine Warren för att sätta stopp för onda grejer som håller på med jobbiga saker. Detta blir den första numrerade Conjuring-filmen som James Wan inte regisserar då Michael Chaves (The Curse of La Llorona) tagit över regissörsstolen. Filmen kommer släppas i öppna biografer och via HBO Max den 4 juni. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Exklusivt! Några bilder på lila iPhone 12
Vad tycker ni?

Jag är inget superfan av lila, men valfrihet är en härlik sak! Så när vi fick lägga vantarna på den lila versionen av iPhone 12 var vi tvungna att ta med den på lite upptäcktsfärd. Det är en färgglad rackare med betydligt mer punch än den lila som fanns av iPhone 11. Hur som helst, här är luren i lite olika situationer! Vad tycker ni om den? Marques Brownlee har också fått en lur och hans video ser ni här under! Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Indiespelsbutiken Itch.io kommer till Epic Games Store
Butikception

Sedan en tid tillbaka har Epic Games Store inte bara erbjudit spel, utan även appar av olika slag. Nu har en rykande färsk app släppts som ger användare tillgång till indiespelsbutiken Itch.io, vilket gör att Epic Games-användare får tillgång till det över 200.000 stora spelbibliotek Itch.io har att erbjuda. På tal om Epic Games Store så har nu veckans gratisspel roterat och den här gången är det Alien: Isolation och Hand of Fate 2 som erbjuds gratis. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Husqvarnas släpper satellitkontrollerad gräsklippare
Behöver inga fysiska staketslingor

Husqvarna släpper nu den första robotgräsklippar-modellen som baseras på den EPOS-teknik som företaget presenterade 2019. Automower 550 EPOS behöver inte någon fysisk staketslinga som begränsar området den klipper på. Detta görs istället via ett digitalt staket som ritas upp av en referensstation som hämtar data från en satellit. Var de digitala staketen ska gå bestämmer ägaren själv med hjälp av en tillhörande mobilapp. Satellitnavigeringssystemet har med en precision på 2-3 centimeters noggrannhet och gräsklipparen är anpassad för att klippa ytor på upp till 5000 kvadratmeter. En Automower 550 EPOS med tillhörande laddningsstation kostar cirka 60.000 kronor och en referensstation kostar cirka 13.000 kronor. I videoklippet nedan kan ni kolla in lite närmare hur Husqvarnas EPOS-system fungerar. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in de första minuterna från Shadow and Bone
Samt ett längre snack med skådespelarna

I dag släpps fantasy-serien Shadow and Bone på Netflix som är baserad på boken I ljusets makt vilket är den första boken i Grisha-trilogin. I serien får vi följa den föräldralösa flickan Alina Starkov som upptäcker en kraft som kanske kan förändra ödet för den krigshärjade världen hon befinner sig i. Om detta låter intressant kan man ju kolla in seriens första tio minuter ovan och avgöra om man vill se mer sen i kväll. Klippet innehåller också snack med folket i serien och om man inte vill se det får man spola fram till 41:32. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Kritikerrosade Judgment ute nu till PS5, XSX/S och Stadia
Dags för bredare release

Judgment släpptes till PS4 för två år sedan och nu är det dags för fler att ta del av Yakuza-spinoffen. Spelet har nu släppts till PS5, Xbox Series X/S och Google Stadia och ger spelare inte bara möjlighet att ta del av det dramatiska äventyret, utan får även göra det med lite tjusigare grafik. Mer specifikt har spelet fått lite finputsade texturer och rullar nu i 60 fps på de nya plattformarna. Judgment hittar ni i respektive spelbutik och kostar runt 400 pix. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Kryptovalutor rasar på bred front
Efter nytt amerikanskt skatteförslag

Flera av världens kryptovalutor har rasat ordentligt den senaste veckan och världens största kryptovaluta bitcoin har fallit med nästan 11 procent bara det senaste dygnet. Anledningen till raset för bitcoin, ethereum och flera andra kryptovalutor tros bero på att USA har kommit med ett nytt förslag på kraftigt höjda skatter på kapitalvinster. Skulle förslaget bli verklighet så skulle det innebära att kapitalvinster på över 1 miljoner dollar skulle komma att beskattas med nästan 40 procent, något som skulle vara ungefär en fördubbling mot USA:s nuvarande skattesats på kapitalvinster skriver DI Digital. 1 bitcoin kostar i skrivande stund lite över 49.000 dollar vilket kan jämföras mot kursen för en vecka sedan som låg på 63.000 dollar. Köpte man sina bitcoins för ett år sedan ligger man dock fortsatt ordentligt på plus då valutan då handlades för cirka 7000 dollar. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för säsong 3 av Warzone
Tillbaka till 80-talet

I går kväll lanserade Activision ett spelevent för Call of Duty: Warzone där Verdansk-kartan fick smaka på en atombomb. När väl atombomben exploderar åker man tillbaka i tiden till våren 1984 där man får spela på 80-talsversionen av Verdansk. Denna nya karta är en del av spelets tredje säsong och en trailer för den säsongen kan kollas in ovan samt nedan. Tumnagel
35.2°
+
Frode Wikesjö
0

Hur knasigt är egentligen Facebook?
Vice undersöker

Det känns som att det var igår man skapade sitt Facebook-konto, men tjänsten fyller i år 17 år och har praktiskt taget blivit ett måste i dagens samhälle. Oavsett om man bara har ett konto för att hålla kontakt med nära och kära eller för jobbets skull så går det inte att förneka att Facebooks mörkare sida där det sprids en hel del otrevligheter och desinformation. Vice har den senaste tiden grottat ner sig i Facebooks "under världs" för att se hur jävligt läget är och ovan kan ni se resultatet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

IKEA börjar sälja Åskväder igen
Har även lagt till tjofräsen med knapp i sortimentet

Ikea presenterade det modulära grenuttaget Åskväder i februari, men en månad senare försvann enheterna ur sortimentet. Varför säljstoppet skedde fick vi aldrig riktigt reda på, men nu verkar problemen vara lösta och produktserien går nu att köpa igen via Ikeas hemsida och i butik. Som en extra bonus har den knappförsedda modulen till Åskväder lanserats och går att köpa för en hundring. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Tutti Frutti fyller 100 år som godis
Firar det med lite nya smaker

I år firar Tutti Frutti 100 som godis och det uppmärksammar Fazer genom att släppa två nya smaker på Tutti Frutti som påsgodis och tre nya smaker för de som föredrar lösgodis. De nya Tutti Frutti-påsarna kommer i en Dumlekola-version och en variant som kallas för "Sunny Fruits". De nya lösgodisvarianterna blir "Tutti Frutti Combos Jordgubb/Banan", "Tutti Frutti Combos Sour" samt "Tutti Frutti Combos Päron/Melon". De nya Tutti Frutti-smakerna kommer att dyka upp i butik under vecka 19. En påse "Dumle Seasonal Tutti Frutti" kommer att kosta cirka 25 kronor medan en påse "Tutti Frutti Sunny Fruits" kommer att kosta cirka 21 kronor. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Gör din egen gyros
Kör den i kebabsnurra

YouTube-kocken Joshua Weissman släppte i går ett nytt klipp där han visar hur man kan få till en smaskig gyros i hemmet. Nu är det ju så att han kör gyrosen i sån där kebansnurra vilket de flesta sannolikt inte har i köksskåpet men det går ju att köra i ugnen eller grillen också och fortfarande smaka ganska bra. Tumnagel
87kg
+
Frode Wikesjö

IKEA släpper insex-lampor
En bordslampa och en ficklampa

IKEA släpper snart två stycken lampor vilka formgivits som de insexnycklar som används för att montera ihop många av IKEA:s andra möbler. Det handlar om en ficklampa och en bordslampa, som även går att använda som golvlampa, vilka kommer att släppas i samband med något som IKEA kallar för IKEA Art Event 2021. Ficklampan är cirka 20 centimeter lång medan den lite större bordlampan har en längd på 58 centimeter. Båda lamporna kommer att börja säljas 7 maj i en begränsad upplaga. Ficklampan kommer då att kosta 249 kronor medan bordlampan kommer att kosta 399 kronor. Tumnagel
128kg
+
Wille Wilhelmsson

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
143kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
77kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
37kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
135kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
90kg
+
André Stray